wijnliefhebbers
Bandol, de Pauillac van de Provence - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: Onvergetelijke degustaties (/forum-64.html)
+--- Discussie: Bandol, de Pauillac van de Provence (/thread-6063.html)


Bandol, de Pauillac van de Provence - vinejo - 30-08-2018 02:09 PM

Er is voor deze proeverij voor volgende zaterdag zonet 1 plaatsje vrij gekomen.


Zoals jullie misschien weten ben ik een groot Bandol liefhebber. Fantastische wijnen.
Men zegt ter plaatse: "Bandol is de Pauillac van de Provence."
En inderdaad, met de leeftijd krijgt een Bandol meer en meer Bordeaux- allures.


Graag zou ik deze stelling met een aantal van jullie eens testen.
We drinken 6 x een Bandol tussen de 9 en 17 jaar oud.
We zetten die telkens tegen een Bordeaux van dezelfde leeftijd (2x Pauillac, 1x St Estephe, 1 x Moulis, 1 x Haut Médoc en 1 x Pomerol).


We proberen de Bandol of de Bordeaux te herkennen, én het jaartal.
Benieuwd in hoeverre Bandol inderdaad de Pauillac van de Provence genoemd mag worden.


Als je graag wil deelnemen aan deze degustatie (ik mik op een 8-tal mensen), laat dit dan snel weten! Kostprijs voor wijnen, water, brood en kaas is 30 euro pp.


Een klein woordje uitleg over de wijnen:


*Lafran Veyrolles 2006
Buurman van Gaussen en voor mij sowieso top 5 in Bandol. Minder wild, eleganter dan Gaussen, in 2006 maakte men een zeer verfijnde Longue Garde. Lees alles over deze 2006 op het forum
http://www.vinejo.freebb.be/thread-1863-post-24613.html#pid24613

*Domaine Bunan Charriage 2001
Bunan ligt in dezelfde regio dan Lafran, Gaussen en Gros Noré, slechts een km of twee verder. Een iets grote huis, met verschillende percelen. (La Rouviere, Moulin de Costes) Ze maken echter 1 topcuvee, de Charriage. Extra interessant: Normaal gezien gebruikt Bunan enkel oude foudres (zoals de meeste klassieke domeinen in Bandol) maar deze Charriage lagert 18 maanden op niéuw hout. Net zoals de Grand Cru Classé uit Pauillac waar hij tegenover staat Smile

*Domaine La Bastide Blanche Fontaneou 2001:
dit domein is voor mij 1 van de kleine geheimpjes in Bandol, minder gehypet, maar constante topkwaliteit. Ze maken een cuvee tradition, maar de Estagnolles en zéker de Fontaneou zijn de paradepaardjes (90% mourvedre). 2001 was in Bandol ook een absoluut topjaar.

*Domaine Tempier 2009:
Tja, moet hier nog commentaar bij? Dé voorloper van de appelatie, een wijn die een cultstatus heeft verworven.


*JP Gaussen 2008:
Onze Jempie maakte in 2008 géén Longue Garde, dus al zijn beste druiven zitten in deze cuvee. Enorm verrassend qua kwaliteit, en eigenlijk helemaal niet boers!

*Domaine Gros Noré 2004: de ándere buur van Jempie, een oud- bokser die Bandol maakt op de manier waarop hij bokste: vol kracht maar zéér precies. Sowieso, naast Gaussen, Tempier en Lafran bij mijn top 5 in de streek.


Dit zijn de uitdagers:

Chateau Croix de Gay Pomerol 2009
Chateau D Armailhac Pauillac 2004
Chateau Phelan Ségur St Estephe 2001
Chateau Poujeaux Moulis 2001
Chateau Pedesclaux Pauillac 2006
Chateau Potensac Haut Medoc 2008


Over de Bordeauxwijnen kunnen jullie zelf wel wat info zoeken ;-)
Het zijn allen wijnen die voor mij PQ heel goed zitten (of záten... ;-) )


Wie zich toevallig nog kan vrijmaken zaterdag, stuur me een mailtje op vinejo@live.be. We starten met de wijnwerkzaamheden om 14.00 uur.


RE: Bandol, de Pauillac van de Provence - vinejo - 30-08-2018 02:56 PM

Sorry, plaatsje is al ingenomen Wink


RE: Bandol, de Pauillac van de Provence - vinejo - 02-09-2018 02:43 PM

Ik was er niet zo gerust in. Een aantal gelijkaardige degustaties waren een groot succes geweest, niet enkel omdat het ging om lekkere wijnen maar vooral toch om het spelelement. Homo ludens, weet je wel. Het was telkens uitzoeken welke wijn er in het glas zat, en tegelijkertijd werden de wijnen blind beoordeeld met verrassende resultaten tot gevolg.
Deze werkwijze was ook zaterdag van toepassing maar plots begon ik te vrezen dat het te makkelijk ging zijn. Te voor de hand liggend. Tja, als de stelling "Bandol is de Pauillac van de Provence" luidt dan zet je zes maal een Bordeaux naast een Bandol.

Dju toch, dat gaat veel te duidelijk zijn...
Die alcohol zal de Bandol telkens snel verraden...
De fun zal er nogal snel uit zijn....

Niet dus.

Met uitzondering van het laatste duo (80-20) was de verhouding "ik denk Bordeaux- ik denk Bandol" bij de gastproevers telkens 50-50 of 60-40.
Om dus even op de feiten vooruit te lopen: De stelling uit de titel snijdt dus wel degelijk hout...

Opdracht van de blindproevers was drieledig:
1/ Welke wijn is een Bandol/Bordeaux?
2/ Wat is volgens jou het oogstjaar?
3/ Welke wijn vind je de beste van de twee? (Geef score op 100)

Zo werd het alsnog een heerlijke namiddag snuiven, slurpen, spuwen, scoren en spelen...

Als indrinkwijn, tegelijkertijd ook ijkwijn, opende ik een Magnum Bunan Moulin des Costes 2002. Deze wijn had een heel open aroma van zwart fruit, wat bos en minerale toetsen. In de mond heel zacht en sappig, enkel op het einde kwamen nog wat spartelende 2002- tanninekinnekes opzetten.
We scoorden deze wijn quasi unaniem 88 punten.

Eerste duo

Chateau Poujeaux Moulis 2001
Perfect op dronk, soepel en fluwelig, vintage Bordeaux.
88,59

Domaine la Bastide Blanche Fontaneou Bandol 2001
Iets minder evenwichtig, fruit, krachtiger.
87,7

Niemand dacht hier aan 2001. De Poujeaux had toch iets meer klasse.

Bordeaux-Bandol: 1-0

Tweede duo

Domaine Tempier Bandol, 2009
Zeer zacht, subtiele en fruitig, rijpe tannines.
89,84

Chateau La croix de gay, Pomerol 2009
Zeer aromatisch, Oosterse kruiden, nog wat hout (gerookt), lang.
90,63

Een onverwachte (nipte) overwinning voor de Croix de Gay, dit had ik niet verwacht. Hoe lekker de Tempier ook was, de verleidelijkheid van de Pomerol maakte het verschil.

Bordeaux-Bandol: 2-0

Derde duo

Domaine Gros noré 2004
Kruidig, braam, bos na een regenbui, heel complex, lange afdronk met bittertje
90,27

Chateau d' Armaillac Pauillac 2004
Mineraal en aards, ceder, edele wijn, finesse en elegantie, jong.
90,22

Den bokser uit Bandol heeft alles uit de kast moeten halen om nipt te winnen op punten, en kan op die manier een fatale 3-0 voorsprong verhinderen...

Bordeaux-Bandol: 2-1

Amai zo spannend seg! Hoe zal dat aflopen..? Tongue


RE: Bandol, de Pauillac van de Provence - Fre - 02-09-2018 02:49 PM

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Blindproeven is vaak een lesje in nederigheid, en daarom ook zo fijn. Benieuwd naar het vervolg...


RE: Bandol, de Pauillac van de Provence - Olivier - 02-09-2018 10:00 PM

Ook benieuwd! Jammer dat ik er niet bij kon zijn....


RE: Bandol, de Pauillac van de Provence - vinejo - 03-09-2018 08:05 AM

Het vervolg van deze wedstrijd in de Champions-League van de wijnwereld, Bandol-Bordeaux

Vierde duo

Chateau Haut Batailley Pauillac 2006
88,9
Bosbessen, ceder, munt, behoorlijke lengte en afdronk.

Domaine Lafran Veyrolles Bandol 2006
Zwart fruit, getoast brood, animaal, veel sap maar stroef, te jong
87,86

Ik had van de Lafran Veyrolles een makkelijke gelijkmaker verwacht, maar hij zat blijkbaar in een moeilijke fase, wat een stugge wijn was dat. Nochtans pákken materie maar een vanaf het middenstuk een tannine-overrompeling.
De tegenstander was een goed, eerlijke Pauillac, maar moest niet groots zijn om de voorsprong voor Bordeaux uit te bouwen.

Bordeaux-Bandol: 3-1

Vijfde duo

Bunan Charriage Bandol 2001
Animaal, vuursteen, kruidig, chocolade, iemand sprak van een "algemene frisheid". Mooi. Lange afdronk ook.
91,27

Phelan Segur 2001
Koffie, vanille, zwart fruit, nootmuskaat. Heel aangenaam in de mond, nog lichte houttoetsen.
90,81

Phelan Segur 2001 heb ik altijd een schitterende wijn gevonden, en ook nu presteerde hij op peil. Maar hoe goed hij ook was, hij haalde het niet van de topcuvee van Bunan, een Bandol die, in tegenstelling tot zijn kompanen in deze proeverij, lagert op nieuw hout in plaats van op grote oude foudres. Veel tijd nodig, maar op dronk wel majestueus.

Bordeaux-Bandol: 3-2

De supporters van beide teams zitten nu op het puntje van hun stoel.
Kan Union Sportive Bandolaise alsnog een gelijkspel uit de brand slepen tegen les Girondins de Bordeaux...?
Alle druk ligt op één van hun sterspelers.
Jempie Gaussen...
Niet meer van de jongste, maar als hij een goede dag heeft scoort hij met de ogen dicht.

[Afbeelding: IMG_6892.jpg]
Jempie tijdens de opwarming.


RE: Bandol, de Pauillac van de Provence - Fre - 03-09-2018 10:38 AM

Verschiet er wel van dat de Charriage de beste Bandol van dienst was. Heb hier blijkbaar nog een 2010 ergens van liggen Smile
Schitterende foto trouwens.


RE: Bandol, de Pauillac van de Provence - Sven - 03-09-2018 07:59 PM

en en en ...... wat is het eind resultaat wattewatte


RE: Bandol, de Pauillac van de Provence - Baldrick - 03-09-2018 08:05 PM

Van een cliffhanger gesproken Smile


RE: Bandol, de Pauillac van de Provence - vinejo - 03-09-2018 10:24 PM

Het laatste duo...
Kon Jempi de Bandolese eer redden..?

Chateau Gaussen Bandol 2008
Cassis, kalk, charcuterie, rottend organisch materiaal (°) Jari), licht gerookt, perfect evenwicht in de mond met tannines die volledig gedekt worden door een pot heerlijk bosfruit.
92,04

Chateau Potensac Haut Medoc 2008
Braambes, kers, pruim, munt, fris in de mond, eerder licht maar toch nog potentieel. Hoe mooi deze Potensac ook presteerde (was sowieso dé PQ Bordeaux), toch slaagde hij er niet in om de tour de force van Jempi te verhinderen.
90,16

Bordeaux-Bandol: 3-3

Aldus eindigde deze boeiende en hoogstaande wedstrijd op een verdiend gelijkspel.
Een replay dringt zich op. Smile

Er werd nog gesmuld van de kaasschotel en een Chiroubles 2016 van die andere cultfiguur, die eigenlijk veel gemeen heeft met Gaussen, Daniel Bouland. Totaal andere maar even authentieke wijn.


RE: Bandol, de Pauillac van de Provence - redacteur - 03-09-2018 10:32 PM

Mooi verslag!

Waarom werd de Pedesclaux trouwens vervangen door de Haut Batailley? Had graag eens geweten hoe het daarmee gesteld is (;


RE: Bandol, de Pauillac van de Provence - vinejo - 03-09-2018 10:38 PM

(03-09-2018 10:32 PM)redacteur schreef:  Mooi verslag!

Waarom werd de Pedesclaux trouwens vervangen door de Haut Batailley? Had graag eens geweten hoe het daarmee gesteld is (;

Goede vraag, dacht dat ik er nog van had liggen, heb het betreffende schap (volgens mijn boekje) van de wijnkast uitgehaald maar niet gevonden... ik noteer precies niet altijd als ik er iets uithaal Rolleyes Of t verkeerde schap, enfin had ondertussen al een Haut Batailly gevonden en vond die een waardige vervanger.


RE: Bandol, de Pauillac van de Provence - TheWineVet - 04-09-2018 05:32 PM

Godmiljaarde! Ik zat ondertussen in een gevecht tussen Italianen en Duitsers.
B vs B, voor herhaling vatbaar, maar dan hier!


RE: Bandol, de Pauillac van de Provence - Kupers - 08-09-2018 02:54 PM

Leve een rustig moment tijdens het werk zou ik zeggen, anders had ik nooit op Jo's oproep voor een kandidaat-proever kunnen reageren Wink.

Kort samengevat: schitterende namiddag waar ik niet alleen mijn eerste Bordeaux-wijnen van het jaar heb gedronken, maar ook sinds jaren nog eens punten op een wijn heb moeten plakken!

Bunan moulin des costes 2002 - geëvolueerd in de neus, bosfruit, leer en een beetje drop, mondgevoel begint vrij open. Licht gevoel, medium bodied, tannines en droogtrekkende duikt op, blijft overheersen naar einde toe, toont hier nu ook beetje alcoholtoets, te uitgekleed? Nu te drinken 88

De ijkwijn, en de enige waar ik het jaar juist had Cool. Bunan is eigenlijk het domein dat mij Bandol heeft doen ontdekken. Ik proefde dit jaren geleden op de Real Wine Fair, en kort daarna bracht Mick, een forumlid dat de weg niet meer vindt, mij twee doosjes mee. In retrospect toch een van de meer evenwichtige wijnen van de avond, die ik in de volledige lineup toch iets hoger zou quoteren.

Poujeaux 2001 - Cederhout, iets van kruidnagel, mondgevoel vrij slank, tannines zijn nog vrij present, vrij lichte eindindruk, mooi op dronk 89

Fontaneou, La Bastide Blanche 2001 - Heel intens, zeer tannineus, mondgevoel te droogtrekkend, toont zich te gehout op dit moment, beter met de tijd? Duidelijk gemaakt op kracht, moeilijk, drop, zoethout, 15,5% alcohol 86

Voila, de eerste Bordeaux en al meteen beter bevonden dan de Bandol Blush.

Tempier 2009 - Neus vrij gesloten, weinig aromatisch, mondgevoel wel mooi op donker fruit, mondgevoel zacht, tannines domineren afdronk 90

Vrai croix du gay 2009 - Heel exotische oosterse neus, beetje komijn,kaneel, mondgevoel begint heel zuiver, heeft iets vrij krachtigs, tannines vrij present, veel materie wel, heel mooi naar de afdronk, jong in indruk, tijm, beetje rozemarijn 91

Gros Noré 2004 - Neus een beetje groen, kruidig, mondgevoel vrij warm, jammy indruk, vrij intense wijn overall, maar wel met tanninestructuur die toont dat er nog wat tijd nodig is, komt iets te eenzijdig op fruit over momenteel 87

D’Armailhac 2004 - Animaal, reductief in de neus, gaat er wel uit met walsen, mondgevoel heeft ook vlezige, met stevige, jonge maar correcte tannines 91

Haut Batailley 2006 - Beetje alcohol, neus wat kruidig, hoekige mondindruk, toont wel meer materie maar blijft jong 88

Lafran-Veryrolles 2006 - Iets reductief, beetje vuil, groenig trekje, mondgevoel wat wrang, te droogtrekkend, heel stroef, 86

2001 Bunan charriages - Heel mooi in de neus, kruidig, bosfruit, iets heel licht groenig,herbaal, mondgevoel zelfde trend, verwoven tannines, maar wel alcohol naar het einde toe, zwart fruit 92

2001 Phélan Segur - Kruidige neus, cederhout, nootmuskaat, kruidnagel, Heeft een iets stevigere structuur, tannines zijn mooi maar presenter, toont iets meer jeugdigheid, wat hout 91+

een pairing waar je spontaan gelukkig van wordt.

Gaussen 2008 - Zeer mooi, kruidig, koffie, beetje zoethout, mondgevoel heel mooi, vlezig en elegant, tannines aanwezig maar in evenwicht, zit op een heel mooi punt 91(+)

Potensac 2008 - Hout, bosfruit, braambessen, redelijk ingekapseld, tannines zijn iets droger,plakken op de tanden, komt nog iets te dicht over 90

Mijn ervaring met Gaussen is beperkt, kon er ook niet op bezoek gaan toen we in de Provence zaten, maar onlangs een Longue Garde 2010, en nu deze wijn, zeer overtuigend!

Algemene indruk: een zeer goede selectie, veel bijgeleerd over hoe tannines anders evolueren, wat nu echt wel typische kenmerken kunnen zijn (zoethout vond ik zeer frappant), en vooral een plezante namiddag beleefd Wink.