wijnliefhebbers
Megavino - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Wijn kopen/verkopen+ aankondiging degustaties (/forum-56.html)
+--- Forum: Degustaties, proeverijen (/forum-60.html)
+--- Discussie: Megavino (/thread-632.html)


Megavino - Kris G - 19-10-2010 02:58 PM

http://www.megavino.be/nl/

zijn er forumleden die hier naar toe gaan? ik ben nog nooit geweest > is er daar wat kwaliteit te vinden?


RE: Megavino - Jan VG - 19-10-2010 05:01 PM

Kris,

ik ben de laatste jaren altijd geweest en ga dit jaar eens niet.

Er is vooral heel veel, dus je moet heel gericht gaan proeven.
Nadeel vind ik (soms) dat als je ergens een topper wil proeven (zeg vanaf 20 Eur de fles) de handelaars dat niet snel willen doen en je eerst door hun goedkoper gamma willen loodsen en dan te eindigen met de "beste" (duurste) wijn. Zo "moet" je soms een 5 a 6 wijnen proeven per handelaar en dat is wel vermoeiend soms

Verder is daar natuurlijk alles wat je je kan inbeelden (van wijnstreken en handelaars), dus kan een mooie ontdekkingstocht zijn.
Alleen opletten dat je de bomen nog door het bos ziet...


RE: Megavino - Hellas - 19-10-2010 08:35 PM

Op voorhand absoluut de lijst met deelnemende handelaars/exposanten raadplegen en aankruisen wat je interessant lijkt. Vooral niet teveel aankruisen, ik kijk bijvoorbeeld naar druiven/landen die ik nog niet/minder goed ken. Ik schrap ter plaatse trouwens ook nog.
Aangekomen bij een exposant om een proeflijst vragen en ook daar een zorgvuldige selectie maken...
Veel opschrijven, info verzamelen, contacten leggen...


RE: Megavino - Marc - 19-10-2010 09:21 PM

Ik heb nog een vrijkaart... Iemand? Cool
(Niet vechten)

Anders: betaal aan de kassa met je Visa-kaart: geeft onmiddellijk 50% korting.


RE: Megavino - Kris G - 19-10-2010 09:31 PM

ik heb nog geen kaart, met Visa is het inderdaad maar 5 euro, is nog te doen

ik vraag me af wat de beste tasting zal zijn : Megavino of die van Collishop Wink


RE: Megavino - Marc - 19-10-2010 09:39 PM

Bedankt voor de raad, Hellas. Duizelingwekkende lijst exposanten, trouwens.
Wie geeft tips om door de bomen het bos te zien?
Ik ga zeker bij Langbeen eens langs, en bij Wijnen Jacqueline, en bij Chapoutier, en bij...
Help, dringend tips nodig. Huh


RE: Megavino - Fabian - 20-10-2010 07:56 AM

Ik ga waarschijnlijk maandag gaan. Kan je de wijn ook bestellen bij de exposanten?
Is deze beurs echt gericht op professionals en kijken ze je buiten of kan de amateur zich er ook uitleven?


RE: Megavino - Hellas - 20-10-2010 10:27 AM

Amateur is zeker welkom, je zal zien dat er een deel rondloopt dat er alleen op gericht is zich 'vol te gieten'...
Heb op de lijst al mijn voorkeuren aangeduid, zal straks eens wat posten...


RE: Megavino - koen - 20-10-2010 10:47 AM

en je kan bestellen ... en vaak zelfs onmiddellijk de marchandise meenemen


RE: Megavino - Fabian - 20-10-2010 07:09 PM

Mooi zo ik kijk er al naar uit Smile

@Hellas: graag jouw voorkeuren en ervaringen als je tijd hebt Smile


RE: Megavino - vinejo - 20-10-2010 11:31 PM

Keuze aan handelaars is zeer uitgebreid natuurlijk, van Langbeen tot Buena Vida tot Historic Wines...
Qua domeinen, op t eerste zicht:
GOSSET Champagne
DOMAINE BERTHET-RAYNE betaalbare goede Rhone (ch9 en andere)
HEGARTY CHAMANS LANGUEDOC-ROUSSILLON (volgens mij Minervois, zeer goed domein)
Ga trouwens zeker eens langs bij LA MAISON DU MINERVOIS LANGUEDOC-ROUSSILLON LEPLAN-VERMEERSCH RHÔNE, CHÂTEAU-NEUF-DU-PAPE
MANZONE (piemonte)
....
Je zou er een driedaagse moeten van maken...
..om dan nog maar 5% gezien (geroken en geproefd) te hebben...


RE: Megavino - Jan VG - 21-10-2010 11:00 AM

Handelaars waar ik persoonlijk graag langs ga wegens heel mooie flessen over t algemeen :
- Langbeen (Duitsl / Oostenrijk)
- Buena Vida en Delphico (Spanje)
- Australian Fine Wines (surprise -> Australie)
- Wijnhuis Jeuris (Portugal)
- Licata (Italie)
- Rouseu (Zuid-Afrika)
- Vinam (US)
- Wine World en Nieuwe Wereld Wijnen ("heel de wereld")

Weet niet zeker of ze allemaal op Megavino zullen staan, maar bij deze standen stop ik altijd op zo`n beurs.


RE: Megavino - 33S - 21-10-2010 11:10 AM

Licata mag je al schrappen, want die hebben zelf een degustatie op hetzelfde tijdstip.


RE: Megavino - Hellas - 21-10-2010 06:21 PM

Ik ga dit jaar eens op zoek gaan naar handelaars in de buurt van Gent (aangezien ik hier sinds 1 juli ben komen wonen), en verder een aantal bekenden nog eens aandoen: Pegasos Wines (Grieks), Tangovino en Christiaens (Paviljoen Argentinië), Pasqualinno (Pav. Oostenrijk)

Verder wat onbekende zaken proberen te doen zoals Pav. Roemenië, Aosta en Bulgarije.

En dan de klassiekers: Sicilië, Duitsland (Langbeen, QV), Oostenrijk (Why not Wein, De Oostenrijkse Wijn), Italië, Argentinië, Chili.

Met het grote paviljoen van de Languedoc heb ik het moeilijk, zo weinig dat ik ken, dus ga ergens een aanknopingspunt moeten zoeken en dan beginnen...


RE: Megavino - Dave - 22-10-2010 08:59 AM

Pasqualinno; heel mooie wijnen !!! Heel het gamma van Wohlmuth, Wimmer-Czerny, Pichler, etc. voor wat Oostenrijk betreft, maar heeft ook een paar mooie Italiaanse (Cascina Barisel) en Zuid-Franse (Domaine les enfants sauvages o.a.) wijnen.

Zeker de moeite om eens langs te gaan als je hun aanbod nog niet kent !


RE: Megavino - Hellas - 22-10-2010 09:05 AM

Ze hebben recent ook een nieuw wijnhuis binnen, ik dacht Duits, met eveneens heel mooie mousserende wijn. Heb die mogen proeven toen ze nog aan het overwegen waren om dat wijnhuis 'in te doen', hopelijk hebben ze die ook bij...

Ze staan dan wel op paviljoen Oostenrijk, maar nog veel andere leuke dingen (Bulgaars/Grieks)


RE: Megavino - carl - 22-10-2010 01:40 PM

Ik ga zaterdag zeker bij Langbeen (Duitsland), Pasqualino en Kreglinger (Piper's Brook en Ninth Island, Tasmanië) langs. Na de wedstrijd "Neus van het Nieuwsblad "die ik om 13h30 moet beslechten.Ik kijk er al naar uit.


RE: Megavino - Kris G - 22-10-2010 01:45 PM

Vinejo moet dringend eens voor T-shirts zorgen zodat we de forum-bezoekers herkennen op een wijngebeuren Big Grin

ik denk van zaterdag te gaan


RE: Megavino - Olaf - 23-10-2010 11:17 AM

Ga even langs bij het Spanje paviljoen bij Altravino/Historic Wine om de drie Priorat's van Trio Infernal (Gerin, Fischer en Combier) te proeven waarvan één met 100% carignan. De wijnmaker is ook aanwezig.

De witte Oostenrijkers van Pasqualino zijn de moeite alsmede hun zoete Sämling (=scheuerrebe).

Bij Rousseau de top pinotage van Beyerskloof en onder de toog staat de Rubicon Cask 2006 uit de US.


RE: Megavino - Hellas - 23-10-2010 11:23 AM

Ik heb bij La Riojana 4 heel fijne witte Spaanse wijnen geproefd. Spanje is nog een beetje een blinde vlek voor mij, zeker in wit, maar dit was echt wel leuk.

Bij Alta Adige ook wat leuk wit gevonden en zoals Olaf al zei: de Rubicon Cask van Coppola: heel veelbelovend!


RE: Megavino - Kris - 23-10-2010 12:55 PM

Georgië vond ik ook verrassend. Lokale druiven, belachelijke prijzen,...
Ge moogt u wel nie laten afschrikken door dieje van het falconplein geplukte serieverkrachter die de glazen vult. Hij vindt het zelfs niet erg als ge niks koopt...Wink


RE: Megavino - vinejo - 23-10-2010 01:13 PM

(23-10-2010 12:55 PM)Kris schreef:  Georgië vond ik ook verrassend. Lokale druiven, belachelijke prijzen,...
Ge moogt u wel nie laten afschrikken door dieje van het falconplein geplukte serieverkrachter die de glazen vult. Hij vindt het zelfs niet erg als ge niks koopt...Wink

Ja, maar als ge van zijn standje ( Cool ) vertrekt loopt ge wel een beetje scheef, en t is niet van den drank Big Grin


RE: Megavino - Kris G - 23-10-2010 01:29 PM

ik ga nu direct vertrekken naar Megavino, het weer is wel niet echt uitnodigend Sad


RE: Megavino - Venne - 23-10-2010 04:40 PM

Hey Kris , was zijn madam er ook bij? Hij komt ook al jaren naar de degustatie van wijngilde leuven.... elk jaar worden die wijnen beter en beter.
Hij doet op degustaties wel niet zijn toppers open, die moet je bij zij vrouw gaan proeven:-)


RE: Megavino - Kris G - 23-10-2010 09:26 PM

ik ben er zowaar in geslaagd om enkel met salami thuis te komen van een wijnbeurs Smile was trouwens ook nie goedkoop

voor diegenen die nog willen gaan zou ik aanraden om eens langs te gaan bij Bodegas Valsacro : hele mooie wijnen en sympatieke gast die met veel plezier uitleg geeft, hun top-wijn heeft een 93+ van Parker gekregen, maar ik vond hun reserva 2001 hun beste wijn

andere stand die je eens moet bezoeken is Casale del Vino : hun 2 topwijnen zijn echt heel speciaal : een ontdekking, trouwens ook heel vriendelijke standhouders, voor Italië kun je ook zeker eens bij FFGruppo langsgaan : mooi assortiment

natuurlijk ook paar miskleunen : grootste brol kwam uit Moldavië en Bulgarië

wel een verrassing gedronken : La Croix de Beaucaillou 2007 : was echt wel lekker : had ik niet verwacht, op dezelfde stand ook Rol Valentin 2007 gedronken : was geen top, de nieuwe eigenaar van het kasteel (of van de garage Wink ) was aanwezig, hij zei dat ik nog een 5-tal jaar moet wachten met mijn 2005 : dus nog geen optie voor op de forum-tasting Wink

en ze mogen trouwens eens voor een vestiaire zorgen : niet leuk om met natte jas rond te lopen : 1 was volzet en de andere wilden ze niet openen Tongue


RE: Megavino - carl - 23-10-2010 10:36 PM

(23-10-2010 11:17 AM)Olaf schreef:  Ga even langs bij het Spanje paviljoen bij Historic Wine om de drie Priorat's van Trio Infernal (Gerin, Fischer en Combier) te proeven waarvan één met 100% carignan. De wijnmaker is ook aanwezig.

De witte Oostenrijkers van Pasqualino zijn de moeite alsmede hun zoete Sämling (=scheuerrebe).

Bij Rousseau de top pinotage van Beyerskloof en onder de toog staat de Rubicon Cask 2006 uit de US.

Ik heb een deel van je raad opgevolgd, Olaf.
Ik ben bij Pasqualino langsgegaan en heb me door het hele assortiment van Oostenrijkers (wit en zoet) laten leiden en er zaten enkele zeer mooie dingen tussen. Ik vond vooral Pichler Riesling Kirchweg 2009 (28,5) en de Wimmer-Czerny Grûner Veltliner Alte Reben 2009 (12,5) zeer de moeite in wit en zoals je voorspelt had was die Sämling Beerenauslese 2006 van Angerhof-Tschida zeer mooi. Ik kan me niet inbeelden dat ik al ooit een zoete wijn gedronken heb waarin zoet en zuur zo mooi in balans waren, en dat voor minder dan 15 euro watte

Bij de andere 2 ben ik niet meer geraakt maar ondertussen was het al 7 uur en ik vond het welletjes voor vandaag.

Andere leuke dingen vond ik :
Chateau Closiot : Zeer aimable eigenaar Bernard Sirot met heel evenwichtige Sauternes die niet vermoeiden, van basis tot top. Ik zeg van basis tot top omdat er bij Closiot 3 cuvees zijn, een lichte versie die geproduceerd wordt met druiven die al aangetast zijn met botrytis maar nog nauwelijks verschrompeld waardoor de sapconcentratie op peil blijft. Een normale cuvee die met aangetaste en ietwat verschrompelde druiven wordt geproduceerd en hun cuvee Madame die met volledig verschrompelde exemplaren gemaakt worden. Zeer mooie zaken voor een eerlijke prijs.
Een laatste domein dat ik met heel veel plezier bezocht heb was dat van Piper's Brook met als 2e wijn Ninth Island. Misschien wel leuk voor de volgers van dit domein : Er gaan binnenkort weer een aantal cuvee's van Ninth Island verkrijgbaar zijn in de Delhaize-winkels.
Hier heb ik alles geproefd van beide wijnen en vooral de basiscuvee Ninth Island Pinot Noir (10 euro) is P/Q interessant. Natuurlijk zijn de topcuvee chardonnay en de top Pinot Noir van Piper's Brook zelf dik in orde maar dan spreken we natuurlijk al wel over andere bedragen (50 à 60 euro)

Oh ja, voor de geïnteresseerden : Uiteindelijk ben ik elfde geworden in de wedstrijd "Neus van het Nieuwsblad". Op 70 deelnemers vind ik dat toch niet slecht Smile


RE: Megavino - Olaf - 23-10-2010 11:07 PM

Was leuk om vanmiddag iemand van dit forum namelijk Carl voor het eerst te ontmoeten en wel op Megavino.

Voor degene die nog gaan, op het einde voor je vertrekt even de zoete Massandra wijnen uit de Oekraine gaan proeven (klein standje op de zijkant).


RE: Megavino - carl - 23-10-2010 11:29 PM

(23-10-2010 11:07 PM)Olaf schreef:  Was leuk om vanmiddag iemand van dit forum namelijk Carl voor het eerst te ontmoeten en wel op Megavino.

Het genoegen was volledig aan mij. cheers


RE: Megavino - don quichotte - 23-10-2010 11:57 PM

(23-10-2010 11:07 PM)Olaf schreef:  Was leuk om vanmiddag iemand van dit forum namelijk Carl voor het eerst te ontmoeten en wel op Megavino.

Hoe is zo iets mogelijk ; zoveel bezoekers.
Lopen jullie daar rond met een naamplaatje met de nickname erop of hebben jullie die T-shirt van Vinejo van het forum al gekregen? Wink
(23-10-2010 10:36 PM)carl schreef:  .................Oh ja, voor de geïnteresseerden : Uiteindelijk ben ik elfde geworden in de wedstrijd "Neus van het Nieuwsblad". Op 70 deelnemers vind ik dat toch niet slecht Smile

Ik weet niet wat die wedstrijd "Neus van het Nieuwsblad" voorsteld.
Maar in ieder geval nen dikke proficiat.thumb


RE: Megavino - vinejo - 24-10-2010 08:55 AM

@Carl: thumb

@Don

De normale T-shirt wordt zoiets:
[Afbeelding: wine_improves_red_tee.jpg]

De Megavino T-shirt die Olaf en Carl aanhadden was deze:
[Afbeelding: 25054557v1_480x480_Front_Color-White.jpg]


RE: Megavino - Olaf - 24-10-2010 09:29 AM

(23-10-2010 11:57 PM)don quichotte schreef:  [Hoe is zo iets mogelijk ; zoveel bezoekers.
Lopen jullie daar rond met een naamplaatje met de nickname erop of hebben jullie die T-shirt van Vinejo van het forum al gekregen? Wink

T-shirt nog niet ontvangen Jo maar ik zal mijn brievenbus blijven checken!
Dat ik Carl ontmoet heb zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met het feit dat mijn naam op het programma bij de Bordeaux stand stond want ik heb er gisteren de degustaties van "Bordeaux coup de coeur" begeleid.


RE: Megavino - don quichotte - 24-10-2010 02:57 PM

(24-10-2010 08:55 AM)vinejo schreef:  @Carl: thumb

@Don

De normale T-shirt wordt zoiets:
[Afbeelding: wine_improves_red_tee.jpg]

De Megavino T-shirt die Olaf en Carl aanhadden was deze:
[Afbeelding: 25054557v1_480x480_Front_Color-White.jpg]

Mooi;

Dit doet me aan het volgende denken.
Ik heb ooit een T-shirt en een kurkentrekker met een ingewerkt magnetisch kompas als kadooke gekregen.
Beiden hadden de inscriptie of tekst: “Show me de way to go home”


RE: Megavino - Kris G - 24-10-2010 06:04 PM

nog vergeten vermelden : de topstand van de beurs was toch wel Carrefour met hun onvolprezen Château Cazeau 1234


RE: Megavino - don quichotte - 24-10-2010 06:43 PM

(24-10-2010 06:04 PM)Kris G schreef:  nog vergeten vermelden : de topstand van de beurs was toch wel Carrefour met hun onvolprezen Château Cazeau 1234

....onvolprezen Château Cazeau.......

Dat meen je toch niet?
Is dit een grap of voor te huilen?
Er bestaat een kans dat ik morgen dan toch op Megavino ben.( is eigenlijk mijn ding niet.)
Ik heb voor Mr. Carrefour een aantal vraagjes al klaar.Big Grin


RE: Megavino - carl - 24-10-2010 08:39 PM

(23-10-2010 11:57 PM)don quichotte schreef:  Ik weet niet wat die wedstrijd "Neus van het Nieuwsblad" voorsteld.
Maar in ieder geval nen dikke proficiat.thumb

(24-10-2010 08:55 AM)vinejo schreef:  @Carl: thumb

Bedankt heren.

Ik ben er zeker van dat er meer had ingezeten had ik me kwestie van theorie wat meer op de gast-regio gericht. Er zaten tussen de 20 vragen namelijk 10 vragen over de Languedoc bij.
De blind te proeven wijnen waar niet makkelijk.
De eerste was een VdP d'Oc Chardonnay, die heb ik er helemaal uitgehaald.
De tweede was eveneens een witte maar wat voor één : Een Chardonnay- Sauvignon Blanc uit en hier komt het .......... Bulgarije. Hierin had ik alleen de SB herkend.
Dan kwamen er 2 rode cuvbees aan de beurt . De eerste bleek wederom een VdP d'Oc te zijn, maar deze keer gemaakt van Cabernet Franc. hier zat ik helemaal op het verkeerde spoor en dacht ik dat het over een Nebiollo Langhe ging Blush
Bij de afsluiter zat ik dan weer korter in de buurt want ik rook meteen dat dit een Bordo'ke moest zijn en met de druiven (M-CS en CF) zat ik al goed maar ik zat wel aan de overkant van de rivier. Het bleek een Haut-Medoc en ondertussen was ik in St-Emilion verzeild geraakt Smile

Al bij al een leuke wedstrijd ware het niet dat een aantal mede-kandidaten nogal competitief ingesteld waren en de daarmee gepaard gaande stress niet konden wegsteken en het feit dat de proefzaal wat klein was door de plaats die het enorme ego van dhr. A. Bloeykens innam Smile


RE: Megavino - vinejo - 24-10-2010 09:36 PM

Die serieux en competitiedrang is wat me weerhoudt om ooit aan zoiets mee te doen. In de zevende dag zag ik een fragmentje over de degustatie van Belgische wijnen, man, was ik blij dat ik daar niet bij was. Iemand die dit ziet kan nooit geloven dat wijn gewoon FUN is.
Trouwens, de leegheid van de reportage op de zevende dag was weer onwaarschijnlijk. Het laatste wat een onvermoede kijker denkt is 'wow, dat lijkt me wel leuk, ziet er plezant uit'
Niets, maar dan ook niets origineels, creatiefs of zelfs maar interessants.
Niks over de gastregio, wel over Annemie Truttenboom.
En daarna is men erin geslaagd om over de winnaar van de Belgische rode wijnen te spreken ZONDER ook maar 1 keer te vernoemen om welke wijn het ging...
De broeders Verreth kunnen hier nog een puntje aan zuigen...


RE: Megavino - don quichotte - 24-10-2010 10:14 PM

(24-10-2010 08:39 PM)carl schreef:  .............[Al bij al een leuke wedstrijd ware het niet dat een aantal mede-kandidaten nogal competitief ingesteld waren en de daarmee gepaard gaande stress niet konden wegsteken en het feit dat de proefzaal wat klein was door de plaats die het enorme ego van dhr. A. Bloeykens innam Smile


IK heb hier ergens het vermoeden dat in deze proeverij onzen Alain zeker niet beter zou scoren dan jou.Cool
(24-10-2010 09:36 PM)vinejo schreef:  Die serieux en competitiedrang is wat me weerhoudt om ooit aan zoiets mee te doen. In de zevende dag zag ik een fragmentje over de degustatie van Belgische wijnen, man, was ik blij dat ik daar niet bij was. Iemand die dit ziet kan nooit geloven dat wijn gewoon FUN is.
Trouwens, de leegheid van de reportage op de zevende dag was weer onwaarschijnlijk. Het laatste wat een onvermoede kijker denkt is 'wow, dat lijkt me wel leuk, ziet er plezant uit'
Niets, maar dan ook niets origineels, creatiefs of zelfs maar interessants.
Niks over de gastregio, wel over Annemie Truttenboom.
En daarna is men erin geslaagd om over de winnaar van de Belgische rode wijnen te spreken ZONDER ook maar 1 keer te vernoemen om welke wijn het ging...
De broeders Verreth kunnen hier nog een puntje aan zuigen...

Ik heb deze uitzending van madammeke Trutte(l)boom ook gezien.
Ik vind het goed dat hier op dit forum een aantal mensen dit genre van shows toch weten te relativeren.


RE: Megavino - Venne - 25-10-2010 10:03 PM

Wat een circus....
Den Houwaart weer gewonnen?


RE: Megavino - don quichotte - 25-10-2010 10:18 PM

Tussen de soep en de patatten vandaag even binnen gewipt in Megavino.
Niet veel rondgelopen en vooral blijven hangen bij de stand van Nogueira & Cie uit Brussel.

Hoe kwam dat?
Deze zomer dronk ik in het restaurant http://www.oh-restaurant.be/09/index.php
een Portugese witte wijn JP Azeitão van het huis of domein Bacalhôa.
Een wijn op basis van de druivenrassen Muscaat en Fernao Pires.
Een wijn die me zo beviel dat ik wilde weten waar de baas deze wijn aankocht.
Je krijgt dan een antwoord van ergens in de groothandel waar je als particulier niet kan kopen.
Hij was wel bereid me een aantal flessen van die wijn te verkopen aan de democratische prijs van ongeveer 6 Euro waar ik snel op inspeelde.
Wat zie ik vandaag op Megavino: de JP watte.
Van het een komt ’t ander en een vriendelijke dame (vermoed Portugese) liet me daar bijna gans het gamma degusteren. Een gamma waar een pak mooie wijnen in zaten en alles behalve prijzig.
Nu blijkt dat ik als particulier toch bij Nogueira kan kopen ( wel per verpakkingseenheid) en de JP kost amper 4.27 Euro.

Nadien ben ik bij Pasqualinno beland waar de zaakvoerder Rob Geraerts het ganse gamma wit liet proeven.(Oostenrijk)
Een mooie serie witte wijnen maar niet goedkoop.

Ik was eigenlijk gegaan om aan de stand van Carrefour wat vragen te stellen maar niemand kon me helpen. Van Carrefour was daar niemand. Enkel de producenten van een aantal wijnen door Carrefour verdeeld stonden op de stand.Big Grin


RE: Megavino - carl - 26-10-2010 12:03 PM

(25-10-2010 10:18 PM)don quichotte schreef:  Nadien ben ik bij Pasqualinno beland waar de zaakvoerder Rob Geraerts het ganse gamma wit liet proeven.(Oostenrijk)
Een mooie serie witte wijnen maar niet goedkoop.

Bij mij was het de vertegenwoordiger (Diederik Herbots ) die aanwezig was en meer dan deskundige uitleg gaf. Bleek de ex-sommelier van Het Laurierblad (5 jaar) en Couvert Couvert (5 jaar) te zijn, zeer vriendelijke en wijnwijze man.
In november is er een degustatie van hun wijnen in Bree, daar ga ik denkelijk wel naartoe. Lijkt me leuk om wat meer van hun gamma te leren kennen. Slurp


RE: Megavino - Dave - 26-10-2010 02:20 PM

@Carl,

Probeer zeker de Collestefano (Verdicchio di Matelica), Cascina Barisel "La Capelletta" (Barbera d'Asti Superiore) en Domaine Les Enfants Sauvages (Vin de pays des Cotes Catalanes). Mijn favorieten bij Pasqualinno !


RE: Megavino - carl - 26-10-2010 03:59 PM

(26-10-2010 02:20 PM)Dave schreef:  @Carl,

Probeer zeker de Collestefano (Verdicchio di Matelica), Cascina Barisel "La Capelletta" (Barbera d'Asti Superiore) en Domaine Les Enfants Sauvages (Vin de pays des Cotes Catalanes). Mijn favorieten bij Pasqualinno !

Bedankt voor de tips, Dave thank you


RE: Megavino - Kris - 26-10-2010 04:14 PM

7de dag was klucht ! Het antwoord van die franse zuurpruim in de jury op megavino was ook om van te puke ...
Is de wijn lekker mijnheer? Bwa, pas vraiment, c'est un vin correct...
Kunt ge het u al voorstellen op restaurant? En hoe was de soep? Bwa, correcte soep...


RE: Megavino - Venne - 26-10-2010 10:36 PM

THAT'S CORRECT! , dixit P.S. (RIP)


RE: Megavino - Alex - 28-10-2010 02:23 PM

ah ik lees dit te laat. Ik was er met 2 wijngaarden en had een pakske vrije kaarten.

De kiwiwijn was er te proeven btw Tongue
en dan Portugese wijnen van Herdade Dos Lagos. Met positieve commentaren van Eric Boschman, Kris van de sompel en Willen van den broeck. Mijn weekend kon niet meer stuk Smile


RE: Megavino - vinejo - 28-10-2010 03:44 PM

Ondertussen heb je toch maar weer een mooi stukje cult-Tv gemaakt thumb

http://tv.thevine.be/modules.php?name=News&file=categories&op=newindex&catid=1

.. met een heel mooie afloop..! Wink


RE: Megavino - Venne - 28-10-2010 11:11 PM

Dedju, de kiwiwijn, had ik dat geweten was ik naar MEGAvino gekomen! :-)
De papierkes rond uw flessen hadden toch wel verdacht verschillende vormen.... maar chapeau zonne!


RE: Megavino - Alex - 29-10-2010 01:02 PM

volgende keer mag jij ze komen draaien Wink


RE: Megavino - LAVBU - 20-03-2011 01:24 PM

Voor de echte wijnliefhebbers,
Een primeur ,vanaf heden kan je in Belgie en Luxemburg de wereldberoemde
Massandra wijnen verkrijgen.Er is namelijk een importeur gekomen die deze befaamde wijnen importeert. Zelfs flessen van de beroemde collecties zijn te verkrijgen.Jaartallen vanaf 1938

walter v


RE: Megavino - doc - 20-03-2011 01:33 PM

Kende het niet maar na wat googlen kwam ik hier terecht bij onze vriend Olaf:

http://vinama.skynetblogs.be/archive/2008/09/01/massandra-wijn-uit-de-oekraine.html

Prijzig ?


RE: Megavino - don quichotte - 20-03-2011 03:15 PM

(20-03-2011 01:24 PM)LAVBU schreef:  Voor de echte wijnliefhebbers,
Een primeur ,vanaf heden kan je in Belgie en Luxemburg de wereldberoemde Massandra wijnen verkrijgen.Er is namelijk een importeur gekomen die deze befaamde wijnen importeert. Zelfs flessen van de beroemde collecties zijn te verkrijgen.Jaartallen vanaf 1938

walter v


Mijn excuses Walter maar ik moet eerlijk toegeven dat ik als wijnliefhebber deze wereldberoemde of befaamde Massandra wijnen niet ken laat staan dat ik ze al gedronken heb.

Moet ik nu ook besluiten dat ik geen echte wijnliefhebber ben?Sad


RE: Megavino - doc - 20-03-2011 03:20 PM

Wie weet ? Big Grin Ken ze ook niet Don en m'n voet staat niet echt in de startblokken om te sprinten.... drink straks nog een slokske van m'n muscat, nice, ben ook geen echte wijnliefhebber dus... banghead !! Hoort dat berichtje niet in een ander hoekje trouwens ? Maar bon, goed om het ook eens onder het daglicht te brengen en ik ben wel geïnteresseerd. Schreef bijna gestresseerd. Ethymologisch verwant ? Brengt me terug op andere gedachten dus....mannekes ! Laatste boek van Lannoy is eigenlijk wel echt top, deze zomer gelezen. Zo is er nog een zinvolle boodschap in deze post geslopen !Cool


RE: Megavino - vinejo - 20-03-2011 03:55 PM

(20-03-2011 03:15 PM)don quichotte schreef:  [quote='LAVBU' pid='12123' dateline='1300620257']

Moet ik nu ook besluiten dat ik geen echte wijnliefhebber ben?Sad

Zo echt als jij maken ze niet meer, Don... Wink


RE: Megavino - vinejo - 20-03-2011 03:56 PM

(20-03-2011 03:20 PM)dr_magooo schreef:  Laatste boek van Lannoy is eigenlijk wel echt top, deze zomer gelezen. Zo is er nog een zinvolle boodschap in deze post geslopen !Cool

Big Grin thumbsup

(stel mij dezelfde vragen als jullie, misschien kan Walter eens wat meer duiding geven over de wijnen die hij invoert. Ik bedoel, over de wijnen die die importeur invoert.)


RE: Megavino - doc - 20-03-2011 04:06 PM

@Don, met wat gym geraak je er wel: goed opletten en oefenen !

http://www.youtube.com/watch?v=C-u5WLJ9Yk4


RE: Megavino - LAVBU - 20-03-2011 05:42 PM

Massandra was voor mij totaal onbekend ,daarom wil ik dit delen met alle wijnliefhebbers. Deze wijn komt uit de Krim (ucraiene) een echte parel geloof
mij.Er is op google veel te vinden van dit wijnhuis kijk maar.
Groetjes aan allen.
walter V


RE: Megavino - don quichotte - 20-03-2011 06:30 PM

(20-03-2011 04:06 PM)dr_magooo schreef:  @Don, met wat gym geraak je er wel: goed opletten en oefenen !

http://www.youtube.com/watch?v=C-u5WLJ9Yk4

Moest ik in dat klasje van de "girls" zitten denk ik dat er van opletten en oefenen niet veel van in huis zou komen. Tenzij.........Wink


RE: Megavino - doc - 20-03-2011 06:35 PM

Big GrinBig Grin Mijn madam vraagt "Tenzij..." wat ? M'n madam delft hier ouwe foto's op en ze zegt "ge waart zo mooi..." wat moet ik hieruit begrijpen ?


RE: Megavino - carl - 20-03-2011 07:06 PM

Massandra-wijnen zijn zoals al de rest uit Rusland lang verborgen gebleven achter het Ijzeren Gordijn maar zouden volgens "echte" kenners wel tot de top aan zoete wijnen behoren in de wereld. Wanneer je deze eens kan vast krijgen laat je maar weten hoe ze smaken Wink


RE: Megavino - doc - 20-03-2011 07:08 PM

Kan LAVBU hier wat info geven ? (als verdeler)


RE: Megavino - vinejo - 20-03-2011 08:46 PM

(20-03-2011 07:08 PM)dr_magooo schreef:  Kan LAVBU hier wat info geven ? (als verdeler)

Verdeler? Ben benieuwd naar de outing! Wink


RE: Megavino - don quichotte - 20-03-2011 09:54 PM

(20-03-2011 06:35 PM)dr_magooo schreef:  Big GrinBig Grin Mijn madam vraagt "Tenzij..." wat ? M'n madam delft hier ouwe foto's op en ze zegt "ge waart zo mooi..." wat moet ik hieruit begrijpen ?

Ik heb de indruk dat je madam maar één woord nodig heeft.
Goede wijn behoeft geen krans maar geeft hem (haar) een kans. Cool


RE: Megavino - vinejo - 20-03-2011 09:56 PM

(20-03-2011 09:54 PM)don quichotte schreef:  Goede wijn behoeft geen krans maar geeft hem (haar) een kans. Cool

Don, je had charmezanger moeten worden! Wink


RE: Megavino - doc - 20-03-2011 10:11 PM

Gelezen !Wink


RE: Megavino - LAVBU - 21-03-2011 05:21 PM

Voor de wijnliefhebbers,
Er komt een website vanaf 2 april met alle informatie over massandra-belgie.be dat is het enige dat ik tot nu toe erover weet. Heb het geluk gehad van hem te kunnen drinken (dessert wijn ) als de rest ook zo goed is iiiiiiiiii De moeite om te proberen
Groetjes
walter v


RE: Megavino - Olaf - 23-03-2011 04:30 PM

(20-03-2011 05:42 PM)LAVBU schreef:  Massandra was voor mij totaal onbekend ,daarom wil ik dit delen met alle wijnliefhebbers. Deze wijn komt uit de Krim (ucraiene) een echte parel geloof
mij.Er is op google veel te vinden van dit wijnhuis kijk maar.
Groetjes aan allen.
walter V

Ter verduidelijkingt aangezien hij het niet zelf aangeeft, LAVBU is zelf een wijnhandelaar die dit verkoopt.


RE: Megavino - vinejo - 23-03-2011 04:33 PM

Wat een verrassing!!! Wink


RE: Megavino - doc - 23-03-2011 04:47 PM

Dat was reeds "quite obvious"....


RE: Megavino - Venne - 25-03-2011 05:46 PM

Dus walter is kolotov vladyslav ?
Doe maar eens een degustatie van die Massandra en ik kom af!


RE: Megavino - fleer - 04-10-2011 06:53 PM

Megavino 2011 heeft als gastland Frankrijk. (Jippie)
Voor de mensen die het event te groot vinden - als je binnen komt krijg je een boekje met geselecteerde wijnen, bekijk dat eerst eens grondig alvorens te starten.
Ik vind dat elk jaar een uitdaging om de voor mij onbekende goede wijnen eruit te halen, gewoonweg kicken Wink


RE: Megavino - wijnfestival - 20-10-2011 01:10 PM

The Vine is er aanwezig met verschillende wijngaarden:
• Weingut Alexs - Burgenland (Oostenrijk)
• Svoltacarrozze - (Super)Toscane (Italië)
• Herdade Dos Lagos - Alentejo (Portugal)
• Teliani Valley - Kakheti (Georgië)
• Domaine des 2 moulins - Anjou / Anjou Village Brissac / Côteaux de l'Aubence (Frankrijk)
• Domaine Bois Moze - Anjou / Anjou Village Brissac / Côteaux de l'Aubence (Frankrijk)
• Domaine Sophie Bertin - Sancerre - Pouilly Fumé (Frankrijk)

Afspraak dit weekend te Brussel, ongeveer in het midden van Paleis 3 tussen onze goede vrienden van Carrefour en Delhaize! Speciaal voor u hebben we een ruimte van 36m² gereserveerd. U zult er niet naast kunnen kijken!

Concrete info op http://www.megavino.be of info@thevine.be

Waarom moet u ons komen bezoeken?
Weingut Alexs kreeg van Jancis Robinson een "Superior Score" van 17/20 voor zijn Blaufrankish. Andere van zijn wijnen kregen een score tussen 16/ en 17/20. Dezelfde Blaufrankish kreeg van het Oostenrijkse Culinaire magazine Falstaf een score van 89/100 en werd verkozen tot "Best Buy". Blaufrankish Reserve kreeg een score van 93/100!!! van "A La Carte " - een Oostenrijkse gastronomische gids. De Sauvignon Blanc kreeg hier een 91 alsook de Neuberg (Merlot).
Een klein en gepassioneerde weingaard uit Gols die het heeft gemund om uitsluitend kwaliteit te maken.

Svoltacarrozze kwam als een wervelwind door België. Een artikel van Frank Van der Auwera, in het weekendmagazine Sabato (De Tijd), zorgde ervoor dat heel onze voorraad werd uitgeput tot tweemaal toe. Een supertoscaner op 5minuten van Montalcino. Gemaakt zoals een Brunello, smaakt beter dan vele Brunello's en vooral 3 keer goedkoper! En bovendien volledig natuurlijk gemaakt! 2005 kreeg een 15.5/20 van Jancis Robinson, The Spectator zei:" You would be hard put to find better value anywhere.... It would be excellent value at the list price of £19.50; at £11.50 - an astounding £96 a case discount - it is somewhere beyond incredible". Decanter Magazine: "A lovely discovery" 17.50 Points. Winespectator gaf 89/100. En als laatste Swig, Artisan Wines: Exceptionally... We showed this not long ago at a large tasting and it was the favourite of the night amongst some stiff competition. It is incredibly attractive, warm and round.
Alleen deze wijn is al de moeite om af te komen. Daar u een volledige verticale kunt proeven van 02-03-04-05-06
Niemand op Megavino doet dit na!!

Herdade Dos Lagos: Vorig jaar door Kris Van de Sompel op Megavino besproken als een top Portugese wijn die een perfecte mix is tussen een traditionele wijnmaker en de nieuwe generatie! De Reserva 2005 won zilver op "Concour Mondial de Bruxelles" en Decanter! De Touriga Nacional en de Aragonez wonnen goud op de grootste proeverij van Biowijnen "Mundus Vini"

Teliani Valley: De kans is zeer klein dat u reeds wijnen geproefd heeft uit Georgië. Dit is het oudste wijnmakend land!! Back to the roots! Super prijs kwaliteitswijnen! Mukuzani won zilver op "Concour Mondial de Bruxelles" en 88/100 door Wine Spectator voor een wijn die minder dan 10€ kost... Het wijnhuis heeft een zeer breed assortiment waarvan wij voor u enkel de beste wijnen hebben gekozen!!!

Domaine des deux moulins / Bois Moze: We hebben er lang over gedaan om een wijnhuis te vinden die aan onze normen voldoet. Gelegen in Anjou met Daniel Macault die voorzitter is van de appelatie Côteaux de l'Aubence. Hij zal u rondleiden door zijn selectie van eerlijke prijs kwaliteitswijnen uit zijn regio! Deze wijngaard heeft voldoende reputatie uitgebouwd op eigen front met verschillende gerenomeerde prijzen zoals Liger d'or op "Salon des vins de Loire" De grootste onderscheiding op de grootste proeverij van Loirewijnen. Ook worden de wijnen van Daniel regelmatig opgenomen in de Guide Hachette des vins.

Sophie Bertin: Voor de liefhebbers en de kenners van Sancerre en Pouilly fumé zal de naam "Eric Louis" jullie zeker niet onbekend in de oren klinken. Goed nieuws voor de kenners: het is dezelfde wijn! Sophie Bertin scoort altijd zeer goed in internationale wedstrijden 89/100 Winespectator, Liger D'or, Vinalies D'or, Guide Hachette,... Met andere woorden een gevestigde waarde en een hoogstand uit de regio!!


RE: Megavino - vinejo - 20-10-2011 02:53 PM

Het krakkemikkige Nederlands in deze reclamespot moet u er maar bijnemen... Rolleyes


RE: Megavino - vinejo - 20-10-2011 04:19 PM

Even serieus nu:
Ik krijg van heel wat mensen vragen om tips voor Megavino.
Persoonlijk ben ik niet gek van zulke Mega evenementen.
Moeilijk om tips te geven trouwens (heel wat handelaars, maar welke wijnen worden geproefd...?)
Aan de forumleden: alle hulp is welkom.

Hier de volledige lijst, wat ik interessant vind heb ik rood gemarkeerd.

ZOTTEGEM
Domaine des 2 moulins - Anjou
Domaine Bois Moze - Anjou, Coteaux de L'Aubence
Sophie Bertin - Sancerre - Pouilly Fume
Weingut Alexs - Burgenland
Herdade Dos Lagos - Alentejo
Teliani Valley - Georgie
Svoltacarrozze - Toscane
31406 THORROUT VINS- LES GRANDS CRUS SA FLEMALLE
31422 UNIVER BVBA WILLEBROEK
31518 VIGNOBLES FABRIS MONTAGNE SAINT EMILION
3619 VINAM QUALITY WINES GENT
3526 VINDEMIA WIJNIMPORT BVBA GENT
31522 VINHOS POCAS -PEDRO PINTÃO
31522 VINIALE
31526 VINIKUS & LAZARUS BVBA MERCHTEM
31600 VINO! VINO MAGAZINE BRUSSEL
31510 VINS ET TERROIRS LA REVUE DES PRIX DU VIN CEROUX MOUSTY
3wijn5 VISA MASTERCARD - NIEUWSBLADSHOP CONSIGNE BEZOEKER
3908 VIVA VINO BCVA SINT- NIKLAAS
3512 VOEDING LESAGE OOSTVLETEREN (voor goede Bordeaux)
31414 WIJNEN EN LIKEUREN DULST
31536 WIJNEN JACQUELINE BEVEL
31404 WIJNHUIS OINOS (SMARTCELLAR) ROOSDAAL
31508 WINE AND DINE CONSULTANCY BVBA SINT-MARTENS-LATEM

CONCOURS MONDIAL DE BRUXELLES

31110 CONCOURS MONDIAL DE BRUXELLES BRUSSEL
31110 WEINGUT BERND PHILIPP RUNKEL BECHTHEIM
31110 DURHAM-AGRELLOS PORTO
31110 SCEA DES VIGNOBLES GOUBAU GARDEGAN ET TOURTIRAC
31110 CHÂTEAU LE BOUIS-SCEA TERRE PATRIMOINES GRUISSAN
31110 TRAPANI SRL SALEMI
31110 VINO CERRON SL FUENTEALAMO (ALBACETE)
31110 SCEA DOMAINE LA MEREUILLE ORANGE
31110 VIÑASPRAL ELVILLAR
31110 PATRICK AGOSTINI LDA SILVES
31110 AZIENDA AGRICOLA RONCOLATO ANTONIO SOAVE (VR)
31110 EARL GILLET CYRIL BEGADAN
31110 BURGOZONE LTD SOFIA

31216 BELGISCHE WIJNEN - VINS BELGES
Chardonnay Meerdael - Oud-Heverlee
Château Bon Baron - Lustin


PAVILJOEN / PAVILLON CARREFOUR

3920/31020 SA CARREFOUR BELGIUM
3920/31020 Carrefour Express (bus Anglais)
3920/31020 Château Verdignan
3920/31020 La Cave des Vignerons de PFAFFENHEIM
3920/31020 Château Roc de Cazade
3920/31020 Mosaïque des vins
3920/31020 Vranken
3920/31020 Porto Dows
3920/31020 Zonin
3920/31020 Rémy Cointreau
3920/31020 Pernod Ricard Belgique
3920/31020 Covides
3920/31020 Cantine Due Palme
3920/31020 Schenk
3920/31020 Vineplus
3920/31020 Hasselt Millésime
3920/31020 Piccini
3920/31020 Mafribel
3920/31020 Treasurywineestates
3920/31020 La Cave d'Augustin Florent

PAVILJOEN / PAVILLON DELHAIZE

3912 DELHAIZE
3912 DUPONT CHEESE
3912 CORTE PARME
3912 CHACALLI WINES
3912 WINES OF SOUTH AFRICA VINEPLUS
3912 FLEURY WINES BORDEAUX
3912 CHÂTEAU BROWN BORDEAUX
3912 VINAS DES VERO SPAIN
3912 HENRI NATTER SANCERRE
3912 CHÂTEAU PELLEBOUC

PAVILJOEN /PAVILLON UBIFRANCE - FRANCE

3407 AD FRANCOS
3325 ATOUT FRANCE TOURISME
3319 BADOIT
3411 BORDEAUX - GIRONDE
3411 BORDEAUX ET BORDEAUX SUPERIEUR
3410 CASTEL FRERES
3509 CASTILLON CÔTES DE BORDEAUX
3220 CAVE DU MARMANDAIS
3224 CHAMPAGNE CLERAMBAULT
3204 CHAMPAGNE ROBERT BERNARD ET FILS
3308 CHÂTEAU CLOSIOT
3304 CHÂTEAU DE FONTENILLE
3414 CHÂTEAU DE JABASTAS
3403 CHÂTEAU DE LUSSAC, CHÂTEAU VIEUX MAILLET, CHÂTEAU FRANC MAYNE
3306 CHÂTEAU DE MINIERE
3509 CHÂTEAU DE PITRAY
3509 CHÂTEAU DES DEMOISELLES
3405 CHÂTEAU FAMAEY
3509 CHÂTEAU FERRASSE
3509 CHÂTEAU LA BRANDE
3206 CHÂTEAU LA GRANGERE
3509 CHÂTEAU LA ROSE PONCET
3509 CHÂTEAU MOULIN DE CLOTTE
3509 CHÂTEAU MOYA
3409 CHÂTEAU PABUS
3302 CHÂTEAU PERAYNE
3323 CHÂTEAU SAINT JULIEN
3509 CHATEU LA NAUZE
3519 CORDIER MESTREZAT GRANDS CRUS
3305 DOMAINE CAILHOL GAUTRAN
3321 DOMAINE DE COLONAT
3208 DOMAINE HAUTS DU CLOS
3202 DOMAINE LES CHAUMES
3303 DOMAINE SCHMITT & CARRER
3307 ETS JOSEPH SALASAR
3408 GIRONDE ET GASCOGNE-CHÂTEAU DE BELIER ET CHÂTEAU RAMAGE LA BATISSE
3511 GROUPE GRANDS CHAIS DE FRANCE
3320 INTER BEAUJOLAIS
3222 MAS DELMAS
3414 PLAIMONT PRODUCTEURS
3200 PRIEURÉ DE SAINT JEAN DE BÉBIAN
3414 SAUTEREAU
3226 UBIFRANCE
3309 VIGNERONS SAINT-POURCAIN
3301 VIGNOBLE MALIDAIN
3418 VIGNOBLES LAFAYE
3414 WOLBERGER

BRAZILIAN WINES

3610 AMBASSADE DE BRASIL
3610 CHAMPBOURG
3610 IBRAVIN

PAVILJOEN / PAVILLON SICILIE - SICILE

31108 ISTITUTO REGIONALE DELLA VITE E DEL VINO SICILIE
31108 AZ ADR G.MILAZZO - TERRE DELLA BARONIA SICILIE
31108 AZ. VITIVINICOLA TOLA SICILIE
31108 TERRE DI GRATIA SICILIE
31108 VINCI VINI-MARSALA SICILIE
31108 BAGLIO DEI FENICOTTERI SICILIE
31108 BRUGNANO SICILIE
31108 AZIENDA VITIVINICOLA VACCARO GIACOMO SICILIE
31108 GAGLIO VIGNAIOLI DAL 1910 SICILIE
31108 DOMINAMICCINA SICILIE
31108 VALDIBELLA COOP AGRICOLA SICILIE
31108 CASA DI GRAZIA SICILIE
31108 FATASCIÀ SICILIE
31208 AZIENDA AGRICOLA QUIGNONES SICILIE
31208 CASA VITIVINICOLA FEOTTO DELLO JATO SICILIE
31208 LOMBARDO SALVATORE SICILIE
31208 AZIENDA AGRICOLA IPPOLITO SICILIE
31208 FUNARO SICILIE
31208 AZIENDA AGRICOLA FENECH FRANCESCO SICILIE
31208 BARONE SERGIO SICILIE
31208 DISPENSA SAN PIETRO SICILIE
31208 LIMONIO SAS SICILIE
31208 MIMMO PAONE TORREGROTTA SICILIE
31208 PIANA DEI CIELI SICILIE
31208 EMPORIO BRUCA SICILIE

PAVILJOEN / PAVILLON VALLEE D'AOSTE

3808 FINAOSTA S.P.A. AOSTA

PAVILJOEN PIEMONTE - GUSTO

3810 GUSTO-WINES BVBA PIEMONTE

PAVILJOEN / PAVILLON CREMANTS DE LUXEMBOURG

3712 FONDS DE SOLIDARITE VITICOLE -INST,VITI-VINICOLE REMICH
3712 DOMAINES VINSMOSELLE BRUSSEL
3712 CAVES ST REMY-DESOM REMICH
3712 CAVES GALES REMICH
3712 CAVES JEAN SCHLINK-HOFFELD MACHTUM
3712 CAVES ST MARTIN REMICH

PAVILJOEN / PAVILLON SPANJE - ESPAGNE

31325 AMOR VINI BRUSSEL (HAREN)
31319 ARMANDO'S VINEYARDS MAASEIK
31326 BEBIDAS DENDERMONDE
31320 BODEGAS BVBA BORNEM
31220 CAVALICIOUS BVBA SINT TRUIDEN
31223 CINOCO BRUSSEL
31324 EL OLIVO GERAARDSBERGEN
31425 GRUPO CODORNIU VIJFHUIZEN
31221 I.V.E.S. LA PRIMAVERA SPA
31323 IUZU NV BRUSSEL
31224 KARMOZIJN WUUSTWEZEL
31423 LA BUENA VIDA MOL
31122 LA RIOJANA MERELBEKE
31120 OCTOPUS SPARKLING WINES EEKLO
31226 RICARD FARRE MARTI /LO REBOST LEUVEN
31225 RMCD HOUSE OF CAVA ZANDHOVEN
31126 VINOS DE JEREZ BRUSSEL
31219 VINOVATIE / VINOVACIÓN BORNEM
31419 VINTAE - BUEN GUSTO LOGROÑO - LA RIOJA

PAVILJOEN / PAVILLON SPAANSE - BODEGAS - ESPAGNOLS

31118/6 BODEGAS ASENJO & MANSO S.L. LA HORRA (BURGOS)
31118/1 BODEGAS VALORIA SL LOGROÑO-LA RIOJA
31118/4 EXPORTO BALSAPINTADA - MURCIA
31118/5 RUEDA DO WINES RUEDA (VALLADOLID)
31118/2 TORRE ORIA S.L.U. DERRAMADOR-REQUENA (VALENCIA)
31118/3 VINS I CAVES PORTELL SARRAL

PAVILJOEN / PAVILLON SPAANSE - CAVAS - ESPAGNOLS

31218 INSTITUT DEL CAVA SANT SADURNI D'ANOIA
31218 CASTELL D'AGE
31218 GIRÓ RIBOT
31218 GRAMONA
31218 JAUME GIRÓ GIRÓ
31218 JUVÉ & CAMPS
31218 LLOPART
31218 MASCARÓ
31218 MASIA VALLFORMOSA
31218 PERE VENTURA
31218 PERELADA
31218 ROVELLATS
31218 VILARNAU
31218 VINS EL CEP

PAVILJOEN / PAVILLON CHILI

3607 KAAPWIJN IMPORT DE LEEUW
3505 KAAPWIJN IMPORT DE LEEUW
3603 SPHERE
3601 PROCHILE
3508 GALERIE CAMMU
3406 NIEUWE WERELDWIJNEN
3504 CARMEN - MIGUEL TORRES
3502 MUNDOWIJNEN

PAVILJOEN DUITSLAND/ PAVILLON ALLEMAND

3626 DEMETER WEINGUT IM ZWOLBERICH LANGENLONSHEIM/NAHE
3725 STAATLICHE WEINBAUDOMÄNE TRIER TRIER
3624 WEIN- & SEKTGUT ROBERT WAGNER ZELL-MERL
3723 WEINGUT & SEKTHAUS IMMICH - ANKER EMKIRCH

PAVILJOEN OOSTENRIJK / PAVILLON AUTRICHE

3826/3 CHRIS-CHAMP BVBA TEMSE
3826/2 DE OOSTENRIJKSE WIJN-LE VIN AUTRICHIEN BRUXELLES
3826/8 DM WIJNEN HOOGSTRATEN
3826/7 IMPERIAL WIJNKOPERIJ DEN DOLDER
3826/6 PASQUALINNO BVBA OPGLABBEEK
3826/4 WEINWELT MOL
3826/1 WHY NOT WEIN BRUXELLES
3826/5 WIJNHANDEL OPDEBEECK BVBA DUFFEL

TEXAVINO - BULGAARSE WIJNEN- VINS BULGARS

5812 BESSA VALLEY
5812 EDOARDO MIROGLIO
5812 TELISH
5812 VINEX SLAVYANTSI

PAVILJOEN - PAVILLON ITALIE

3708/12 ALTA NATURA VILVOORDE
3708/9 AZIENDA AGRICOLA ATTANASIO CARMIANO (LECCE)
3708/4 AZIENDA AGRICOLA LA CASTELLANA CESENA
3708/7 BVBA TRENTENAIRE TERNAT
3708/2 CASAVYC DI VIVIANA FILOCAMO SCANSANO (GR)
3708/6 EOS ORGANIZZAZIONE EXPORT ALTO ADIGE BOLZANO
3708/10 KJC SERVICES SPRL - ART & VINO FELUY
3708/8 LA SCORPERTA BVBA ANTWERPEN
3708/4 MICHEL VANDENEUKER & LORIS TERSI FAYT-LEZ-MANAGE
3708/3 TENUTA CASTEANI GAVORRANO (GR)
3708/11 VC WIJNEN & DELICATESSEN WEERDE
3708/1 VIGNETI RADICA TOLLO
3708/5 WINE-ART GCV MOL

PAVILJOEN ARGENTIJNSE WIJNEN- PAVILLON VINS ARGENTINS

3614/1 EL BESO - VINOS DE ARGENTINA -KALEIDOSCOPE I TRADING BRUXELLES
3614/4 CINOCO SA BRUXELLES
3614/3 MENDOVINO REET
3614/2 WINESPOT - LUIGI BOSCA HASSELT
3614/5 SOLANDES SA
3614/6 BUENOVINO

PAVILJOEN - PAVILLON MEGASPIRITS

31318 NV CINOCO SA BRUSSEL
31318 THE NECTAR ZOLDER
31318 FROZEN LIQUORS LUBBEEK
31318 MIRAFLOR ANTWERPEN
31318 REMY COINTREAU BELGIUM DIEGEM
31318 MILLZ BVBA MERCHTEM
31318 PREMIUM SPIRITS SAINT LEGER
31318 THE WHISKY HOUSE AFFLIGEM
31318 WHISKY WAREHOUSE POPPEL
31318 FERME LEONARD -SAFRANE DE COTCHIA WASEIGES
31318 FEEL-LIPPO


RE: Megavino - nco - 20-10-2011 04:46 PM

(20-10-2011 04:19 PM)vinejo schreef:  Persoonlijk ben ik niet gek van zulke Mega evenementen.

Ik ook niet, te veel keuze, te overweldigend, te veel volk ... Ik ga liever naar kleinere beurzen (zoals bijv Wijnforum in Geel) of naar opendeurdagen van wijnhandelaars zelf


RE: Megavino - FYFY - 20-10-2011 07:58 PM

Bedankt voor de tips Jo.


RE: Megavino - MicHtical - 20-10-2011 09:25 PM

Nog nooit gedaan dus ik ga er ook eens langs maar heb dezelfde bedenking als nco.

Onlangs een Bourgogne proeverij gedaan bij een handelaar van een 40-tal 2009's, wat een verrassing. Was s'morgens gegaan dus een 5-tal liefhebbers en that was it. Meest rustgevende moment (en lekkerste) van mijn week.

Bedankt voor de tips Vinejo.


RE: Megavino - Jan VG - 20-10-2011 09:51 PM

Idd veel te veel keuze - ik denk dat ik niet ga gaan

Als tip wil ik wel toevoegen
3206 CHÂTEAU LA GRANGERE

Is een St Emilion Grand Cru die ik in 98 en 99 dronk (niet zo lang geleden) en dat was echt zeer goed.
Denk prijsklasse rond de 15 Euro (weet niet wat de jongere jaargangen doen qua prijs), voor die prijs zeer goed.
Dus misschien daar ook eens een proefje doen

Succes en veel plezier voor hen die gaan


RE: Megavino - fleer - 21-10-2011 08:47 PM

Proef wat je wil proeven, ga niet mee met de handelaar.
Je hebt de kans om een bepaald land te proeven, of een bepaalde druif, of wat dacht je van een bepaalde prijs, wil je proeven om te proeven of om te kopen, maw maak er een thema van.
Het belangrijkste is dat je je amuseert, maak er leuke middag van Wink


RE: Megavino - doc - 21-10-2011 11:07 PM

Ik ga er niet naar toe, al die drukte man, die mega-toestanden trekken me absoluut niet aan. Misschien dit WE even naar Portovino of Leiro, we gaan zien, of wel bouwen we hier een degustatie...


RE: Megavino - Kris G - 22-10-2011 12:20 AM

me vorig jaar geconcentreerd op Sangiovese en op die manier lukt het wel, wel een moeilijke druif om jong goed te kunnen beoordelen


RE: Megavino - jazzper - 22-10-2011 01:34 PM

ik ga maandag eens mijn smoel vertonen


RE: Megavino - MicHtical - 22-10-2011 09:32 PM

(20-10-2011 09:51 PM)Jan VG schreef:  Idd veel te veel keuze - ik denk dat ik niet ga gaan

Als tip wil ik wel toevoegen
3206 CHÂTEAU LA GRANGERE

Is een St Emilion Grand Cru die ik in 98 en 99 dronk (niet zo lang geleden) en dat was echt zeer goed.
Denk prijsklasse rond de 15 Euro (weet niet wat de jongere jaargangen doen qua prijs), voor die prijs zeer goed.
Dus misschien daar ook eens een proefje doen

Succes en veel plezier voor hen die gaan

Dit was inderdaad een zeer lekkere St Emilion, helaas al 20€.
(20-10-2011 04:19 PM)vinejo schreef:  3509 CASTILLON CÔTES DE BORDEAUX
31423 LA BUENA VIDA MOL
3607 KAAPWIJN IMPORT DE LEEUW
3708/5 WINE-ART GCV MOL

Met een aantal mensen vandaag o.a. langs deze standjes geweest en ze waren, op de eerste na (misschien de verkeerde geproefd), de moeite. Vooral Wine-Art viel zeer in de smaak, zelfs hun basis selectie was verrassend goed.


RE: Megavino - doc - 23-10-2011 01:50 AM

Btw, welkom Mich ! Wink
Ik hield het vandaag bij Portovino, geen massa volk, maar uiterst professioneel, interessante babbel en uitleg ! En schoon wijnkes !


RE: Megavino - vinejo - 23-10-2011 09:47 AM

(22-10-2011 09:32 PM)MicHtical schreef:  
(20-10-2011 04:19 PM)vinejo schreef:  3509 CASTILLON CÔTES DE BORDEAUX
31423 LA BUENA VIDA MOL
3607 KAAPWIJN IMPORT DE LEEUW
3708/5 WINE-ART GCV MOL

Met een aantal mensen vandaag o.a. langs deze standjes geweest en ze waren, op de eerste na (misschien de verkeerde geproefd), de moeite. Vooral Wine-Art viel zeer in de smaak, zelfs hun basis selectie was verrassend goed.

Die eerste had ik vermeld omdat men in die streek goede PQwijnen maakt. Maar heb geen idee welke wijnen er te proeven waren (vandaar dat tips geven nogal moeilijk was ..)


RE: Megavino - GrapeAlchemy - 23-10-2011 03:08 PM

Ben vrijdag langs megavino geweest. Had niet goed genoeg geselecteerd en liep een beetje verloren op het event.

Overigens ben ik akkoord met wat hierboven gezegd is over handelaars die niet happig zijn om hun betere wijnen te laten proeven voor je hun ganse range hebt gedegusteerd. Als ze dan bovendien nog geen spuwemmers staan hebben.... tja

Nog iets wat me enorm is opgevallen dit weekeinde is dat er toch enorm veel mensen van mijn leeftijdscategorie (25j) bezig zijn met wijn (studie-reeds professioneel) maar in de beide opleidingen (sommelier-conseil & wijnmaker/wijnbouwer) die ik momenteel volg zit de gemiddelde leeftijd van de cursist zwaar boven die van mij.


RE: Megavino - carl - 23-10-2011 08:36 PM

Gisteren op Megavino gepasseerd voor mijn wedstrijd en met behoorlijk succes : 7e op meer dan 80 deelnemers. Had ik op alle 20 meerkeuzevragen A geantwoord ipv slechts op 14 vragen had ik zelfs de hoofdprijs gewonnen. Maar ja, we doen toch 4 plaatsen beter dan vorig jaar Smile
Verder ben ik eigenlijk niet heel ver geraakt. Ik ben in het Oostenrijks paviljoen beland en heb daar de witte wijnen van Pasqualinno en DM wijnen geproefd. Beide hadden mooie dingen in de aanbieding en Pasqualinno zal ik verder bekijken binnen 14 dagen op hun grote herfstdegustatie. Voor andere standen spijtig genoeg geen tijd gehad, maar het was gezellig en dat blijft nog altijd het belangrijkste.


RE: Megavino - don quichotte - 23-10-2011 08:45 PM

(23-10-2011 08:36 PM)carl schreef:  Gisteren op Megavino gepasseerd voor mijn wedstrijd en met behoorlijk succes : 7e op meer dan 80 deelnemers. Had ik op alle 20 meerkeuzevragen A geantwoord ipv slechts op 14 vragen had ik zelfs de hoofdprijs gewonnen. Maar ja, we doen toch 4 plaatsen beter dan vorig jaar Smile
Verder ben ik eigenlijk niet heel ver geraakt. Ik ben in het Oostenrijks paviljoen beland en heb daar de witte wijnen van Pasqualinno en DM wijnen geproefd. Beide hadden mooie dingen in de aanbieding en Pasqualinno zal ik verder bekijken binnen 14 dagen op hun grote herfstdegustatie. Voor andere standen spijtig genoeg geen tijd gehad, maar het was gezellig en dat blijft nog altijd het belangrijkste.

Congratulations.applausapplausapplaus
Volgende keer de hoofdprijs en dan drinken we daar op.


RE: Megavino - Kris G - 23-10-2011 09:39 PM

deze namiddag Megavino onveilig weest maken Wink

eerst gestopt bij Sorpresa Westerlo : mooi aanbod, begonnen met de Rosso di Montalcino van Tornesi (ik dacht de 2006), nog wat jong en P/K niet echt top, de Brunello (2003) was een pak beter Smile me zo bevallen dat ik een flesje heb gekocht (ik was gelukkig met de trein : zo kon ik niet te veel kopen : zelfkennis hé Blush), erna de duurdere La Gerla 2003 gedronken en was merkelijk minder, ik had dezelfde 2 wijnen vorig jaar ook geproefd en ik vond de Tornesi toen ook beter, erna overgeschakeld op Barolo : Rocche dei Manzoni di Valentino Barolo Rocche 2006 : begon al redelijk op dronk te komen maar gaf maar vrij matige P/K (37 €), erna de Rocco Giovanni Barolo Mosconi 2006 gedronken en ik was direct verkocht (ook flesje van gekocht), nu niet echt drinkbaar maar wat een potentieel Exclamation erna nog hun topcuvée mogen drinken (op voorwaarde dat ik hem niet spuwde Wink) : 2006 Podere Rocche dei Manzoni Barolo Vigna Cappella di Santo Stefano, voor mij niet op het niveau van Mosconi ondanks zijn dubbele prijs, ik had toen nog niks gekocht (flesjes pas gaan halen na de Beaujolais-tasting), dus hier kan ik niet klagen over de medewerking, ook nog de 2004 Langhe Rosso "Quatr Nas" (Rocche dei Manzoni di Valentino) geproefd maar voor 30 € iets te weinig kwaliteit, maar wel mooi
deze stand is dus zeker een aanrader

erna de stand van Mereuille bezocht : jaja, ik heb op vrijwillige basis CdR gedronken Big Grin de CdR Villages 2009 is nen fruitbom die voor een 8 tal € dacht ik wel mooi is, erna 2x C9dP geproefd : Domaine de la Mereuille Châteauneuf-du-Pape La Baptaurelle 2007 + 2009 : de 2 jaargangen hebben een totaal andere stijl, eens met de wijnbouwer kunnen babbelen en hij verkiest een wijn die gemaakt wordt door de terroir en het weer : hij wil er zo weinig mogelijk in ingrijpen, ik vond zelf de 2009 de betere, trouwens zeer sympathieke ontvangst Smile

ook eens de Alion 2007 geproefd : echt nog veel te jong, was moeilijk in te schatten, hier was er wel klein beetje wringing omdat ik enkel de topcuvée wou drinken

voor de Beaujolais tasting niet zo veel geproefd dus, de tasting zelf was wel leuk, en dan vnl omdat ik ze samen met een forumlid heb gedaan : Hugel, leuk om er weer een gezicht bij te kunnen plakken op het forum Big Grin
Beaujolais zal wel niet mijn favoriete regio worden vrees ik, veel zure wijnen tussen (vooral de afdronk) en precies echt wel grote rendementen, ik heb ze zo goed mogelijk beoordeeld maar na een 8-tal wijnen kreeg ik de zuren niet meer uit mijn mond weg, erna nog iets tasten was onmogelijk, dan maar wat salami gaan kopen en naar huis gekeerd met 2 mooie flesjes

en ik heb dus geen slok bdx gedronken Tongue


RE: Megavino - MicHtical - 23-10-2011 09:42 PM

@ Dr_Magooo: Thanks! Een forum vol Bourgondiërs, kan niet slecht gaan hé.

@ Vinejo: Ik weet het, je had het bovenaan je vorige post vermeld. Geen erg, de geproefde wijnen waren het gewentel, geslurp en gespuw/geslik meer dan waard. Wink

@ carl: Proficiat, ik ken je wel niet maar ik drink volgend jaar vlotjes mee op je overwinning. Zo joviaal zijn we dan weer wel hé.

@ GrapeAlchemy: Vind ik niet zo erg, als de basis van een wijn al op niks trekt zal de hogere klasse in verhouding meestal ook niet veel soeps zijn.
Ik denk dat het helpt dat de huidige twintigers in een rijkere omgeving zijn opgegroeid waar het een pak makkelijker was om reeds van jongs af aan met dergelijke luxeproducten in contact te komen. Just my two pennies.

@Kris G: Ik zat met een soortgelijk dilemma, was meegereden met iemand dus ik moet iets anders verzinnen, dan maar snel het geld van de lopende rekening gehaald

PS. Wat mij wel onmiddellijk opviel was hoe losjes de en sociaal de mensen daar zijn. Voor iemand het vraagt, ja ook in de vroegere uurtjes.


RE: Megavino - Kris G - 23-10-2011 10:33 PM

eens wat scores opgezocht en die La Gerla 2003 scoort stukken hoger dan de door mij beter bevonden Tornesi 2003 > wel verrassend eigenlijk, die laatste krijgt trouwens echt rotslechte scores : 83 van WS en 1/3 in Gamberro Rosso (beide TN's van 2011) : thuis nog eens rustig proeven, toch nog altijd beter dan in 1 slok een oordeel vellen, ik ben toch wel zeker dat hij beter is dan die scores (hoop ik toch)


RE: Megavino - doc - 23-10-2011 10:41 PM

Als hij voor jou super is, dan is dat zo ! Genieten Kris is niet rationeel...Wink


RE: Megavino - Kris G - 23-10-2011 10:47 PM

(23-10-2011 10:41 PM)dr_magooo schreef:  Als hij voor jou super is, dan is dat zo ! Genieten Kris is niet rationeel...Wink

klopt! applaus thank you

ik ben nu wel eens benieuwd wat ik er thuis ga van vinden (of eens blind op een tasting natuurlijk Wink)


RE: Megavino - don quichotte - 23-10-2011 11:11 PM

(23-10-2011 09:39 PM)Kris G schreef:  ........................en ik heb dus geen slok bdx gedronken Tongue

Je gaat het nog leren! thumbsup Wink


RE: Megavino - doc - 23-10-2011 11:13 PM

(23-10-2011 11:11 PM)don quichotte schreef:  
(23-10-2011 09:39 PM)Kris G schreef:  ........................en ik heb dus geen slok bdx gedronken Tongue

Je gaat het nog leren!Wink

't Eerste Mirakel van 't forum is in wording Big Grin En dan nog vrijwillig een CdR ? Onnavolgbaar !


RE: Megavino - Hugel - 24-10-2011 09:46 PM

(23-10-2011 09:39 PM)Kris G schreef:  voor de Beaujolais tasting niet zo veel geproefd dus, de tasting zelf was wel leuk, en dan vnl omdat ik ze samen met een forumlid heb gedaan : Hugel, leuk om er weer een gezicht bij te kunnen plakken op het forum Big Grin
Beaujolais zal wel niet mijn favoriete regio worden vrees ik, veel zure wijnen tussen (vooral de afdronk) en precies echt wel grote rendementen, ik heb ze zo goed mogelijk beoordeeld maar na een 8-tal wijnen kreeg ik de zuren niet meer uit mijn mond weg, erna nog iets tasten was onmogelijk, dan maar wat salami gaan kopen en naar huis gekeerd met 2 mooie flesjes

Kris G, thnx voor de aangename tasting! Heb na je Brunello tip (Tornesi 03, idd top) nog even langs topwijnen gepasseerd, waar Poujeaux 08 heel goed meeviel. Maar na de beaujolais tasting last van de overheersende zuren die in de mond blijven plakken, die ik tot 's avonds laat proefde...


RE: Megavino - jazzper - 24-10-2011 10:58 PM

vandaag toch zeer veel lekkere wijntjes geproefd waarondern een vertikale 2002-2007 van svoltacarozzo die super was (juist een foute wijn 2004, kurk en nog iets) en een ongelofelijke georgiër aan 8 euro...
verder super-italiaantjes gedronken en een paar ongelofelijk goede oostenrijkers...
minpuntjes: bijna geen enkele stand had brood dus ff weg en weer ketsen naar de carrefour express Confused
en wat doen delhaize en carrefour op megavino?
pluspunt: met blozende kaakjes effe een praatje kunnen slaan met fiona morrison applaus applaus applaus applaus


RE: Megavino - doc - 24-10-2011 11:16 PM

Is dat niet dIe vrouw van Alex ? Slurp


RE: Megavino - don quichotte - 24-10-2011 11:55 PM

(24-10-2011 11:16 PM)dr_magooo schreef:  Is dat niet dIe vrouw van Alex ? Slurp

Dan gaat hij zeker zijn wijnkennis kunnen vergroten.
Op andere vlakken kan ik dit niet inschatten.Cool



RE: Megavino - pdehondt - 08-10-2012 09:42 PM

FYI - http://www.megavino.be

Van 19 tot 22 oktober 2012, Paleis 3, Brussels Expo

Ga er waarschijnlijk wel naartoe gaan voor de eerste keer Slurp

Btw in diverse maandbladen, weekbladen zijn er kortingsbonnen, waaronder bijv de weekend Extra Knack editie 5 sept pg 36


RE: Megavino - pdehondt - 13-10-2012 03:54 PM

Heeft er btw iemand een paar aanraders die absoluut de moeite waard zijn dit jaar?

Voorkeur gaat uit naar Rode wijnen


RE: Megavino - VLC - 20-10-2012 01:07 PM

Gisteren is naar Megavino geweest.
Zeker is langsgaan bij topwijnen en wijnen Jacqueline.

en vinejo... ik moest van Jacqueline zeggen dat ge den El Telar is moest gaan proeven want dat zit nog niet in uwe kelder volgens haar.


RE: Megavino - vinejo - 20-10-2012 01:33 PM

(20-10-2012 01:07 PM)VLC schreef:  en vinejo... ik moest van Jacqueline zeggen dat ge den El Telar is moest gaan proeven want dat zit nog niet in uwe kelder volgens haar.

Big Grin er zijn jammer genoeg nog veel wijnen die nog niet in mijne kelder zitten... El Telar, Spaanse wijn?


RE: Megavino - gertt - 20-10-2012 03:47 PM

kreeg gistern telefoon dat ik geselecteerd ben om mee te doen met de sommeliers wedstrijd van Delhaize op megavino (zondag)... heb afgezegd....kan mij niet vrijmaken en eerlijk gezegd; het angstzweet brak mij al uit Gek?


RE: Megavino - carl - 20-10-2012 04:20 PM

(20-10-2012 03:47 PM)gertt schreef:  kreeg gisteren telefoon dat ik geselecteerd ben om mee te doen met de sommeliers wedstrijd van Delhaize op megavino (zondag)... heb afgezegd....kan mij niet vrijmaken en eerlijk gezegd; het angstzweet brak mij al uit Gek?

Mijn gedacht hebben ze nogal wat afzeggingen gehad de laatste dagen. Ik heb donderdag in de namiddag ook een telefoontje gehad. Ik kon me wel vrijmaken en zal morgen het forum dus gaan vertegenwoordigen Smile
Ik weet wel niet wat er te winnen valt maar de eer is ook al iets.
Ik vond de mail die volgde eigenlijk wel een beetje schandalig : Indien je door vrienden of familie aangemoedigd wil worden kan je handig gebruik maken van de kortingsbon van €10 bij aankoop van 2 tickets.

Enkel de deelnemer krijgt dus gratis toegang Confused


RE: Megavino - VLC - 20-10-2012 06:14 PM

(20-10-2012 01:33 PM)vinejo schreef:  
(20-10-2012 01:07 PM)VLC schreef:  en vinejo... ik moest van Jacqueline zeggen dat ge den El Telar is moest gaan proeven want dat zit nog niet in uwe kelder volgens haar.

Big Grin er zijn jammer genoeg nog veel wijnen die nog niet in mijne kelder zitten... El Telar, Spaanse wijn?

Yup
http://www.wijnenjacqueline.com/index.php/prijsklasse/meer-dan-15-euro/vinessens-el-telar-2009/767


RE: Megavino - gertt - 20-10-2012 06:42 PM

Carl, in elk geval succes gewenst....applausapplausapplausapplaus


RE: Megavino - carl - 21-10-2012 08:23 PM

De aanmoedigingen van gertt hebben blijkbaar geholpen want ik mag me vanaf vandaag "Top Amateur Sommelier 2012" van België noemen. Buiten deze titel hou ik aan deze wedstrijd (die een theoretisch gedeelte alsook een echt praktijkgedeelte (proeven, serveren aan tafel en combinatie wijn-gerecht) inhield) ook een kist van 6 flessen St Emilion Ch. Magdelaine 2007 en een magnum Champagne Vranken Grande Reserve over. Smile


RE: Megavino - vinejo - 21-10-2012 08:38 PM

(21-10-2012 08:23 PM)carl schreef:  De aanmoedigingen van gertt hebben blijkbaar geholpen want ik mag me vanaf vandaag "Top Amateur Sommelier 2012" van België noemen. Buiten deze titel hou ik aan deze wedstrijd (die een theoretisch gedeelte alsook een echt praktijkgedeelte (proeven, serveren aan tafel en combinatie wijn-gerecht) inhield) ook een kist van 6 flessen St Emilion Ch. Magdelaine 2007 en een magnum Champagne Vranken Grande Reserve over. Smile

applaus applaus applaus
Wat een eer voor dit forum!!! Fantastisch!!


RE: Megavino - don quichotte - 21-10-2012 09:06 PM

Proficiat Carl.
En weten dat je niet veraf woont.Wink


RE: Megavino - Filip Ragolle - 21-10-2012 09:54 PM

(21-10-2012 08:23 PM)carl schreef:  De aanmoedigingen van gertt hebben blijkbaar geholpen want ik mag me vanaf vandaag "Top Amateur Sommelier 2012" van België noemen. Buiten deze titel hou ik aan deze wedstrijd (die een theoretisch gedeelte alsook een echt praktijkgedeelte (proeven, serveren aan tafel en combinatie wijn-gerecht) inhield) ook een kist van 6 flessen St Emilion Ch. Magdelaine 2007 en een magnum Champagne Vranken Grande Reserve over. Smile

Dikke proficiat Carl !


RE: Megavino - carl - 21-10-2012 09:56 PM

Hierbij het twitterbericht van Dirk Rodriguez (Hoofdredacteur Vino Maghazine en jurylid) :
http://twitter.com/DirkRodriguez/status/260087004744794112/photo/1


RE: Megavino - pdehondt - 21-10-2012 10:13 PM

Congrats!applaus


RE: Megavino - doc - 21-10-2012 11:26 PM

Nogmaals proficiat, een zeer mooie prestatie waar we allen trots op mogen zijn !


RE: Megavino - Marc - 22-10-2012 12:10 AM

Heel erg verdiend, echt top, Carl!


RE: Megavino - gertt - 22-10-2012 08:42 AM

whow, de beste van 45 finalisten....petje af.


RE: Megavino - carl - 22-10-2012 10:07 AM

Oh ja, er hing ook nog een tweedaagse trip naar Bordeaux voor 2 personen aan vast met bezoek aan enkele van de topdomeinen (de eerste dag op de rechteroever en de tweede dag op de linkeroever). Vliegtuig tot daar, gids, hotel met alles op en aan ... ik kijk er naar uit Wink


RE: Megavino - Dave - 22-10-2012 10:09 AM

(21-10-2012 08:23 PM)carl schreef:  De aanmoedigingen van gertt hebben blijkbaar geholpen want ik mag me vanaf vandaag "Top Amateur Sommelier 2012" van België noemen. Buiten deze titel hou ik aan deze wedstrijd (die een theoretisch gedeelte alsook een echt praktijkgedeelte (proeven, serveren aan tafel en combinatie wijn-gerecht) inhield) ook een kist van 6 flessen St Emilion Ch. Magdelaine 2007 en een magnum Champagne Vranken Grande Reserve over. Smile

Ongelooflijk straf gedaan, Carl !!! En ik ben inderdaad ook trots dat "one of us" deze prestatie heeft geleverd. Super !!!


RE: Megavino - claret - 22-10-2012 10:11 AM

Proficiat!


RE: Megavino - nco - 22-10-2012 11:13 AM

Idd, zeer knap gedaan!!!!!! applausapplausapplaus


RE: Megavino - koen - 22-10-2012 11:19 AM

(22-10-2012 10:07 AM)carl schreef:  Oh ja, er hing ook nog een tweedaagse trip naar Bordeaux voor 2 personen aan vast met bezoek aan enkele van de topdomeinen (de eerste dag op de rechteroever en de tweede dag op de linkeroever). Vliegtuig tot daar, gids, hotel met alles op en aan ... ik kijk er naar uit Wink

schitterend makker, krijg er kiekevel van


RE: Megavino - MicHtical - 22-10-2012 03:57 PM

En te zeggen dat ik je bijna gezien had… in levende lijve respect Wink

Proficiat en geniet van de prijzen!


RE: Megavino - carl - 22-10-2012 06:43 PM

Bedankt aan iedereen voor de felicitaties! cheers


RE: Megavino - Bert - 23-10-2012 07:38 PM

(22-10-2012 06:43 PM)carl schreef:  Bedankt aan iedereen voor de felicitaties! cheers

Proficiat hé maat!


RE: Megavino - Vinogan(s) - 24-10-2012 09:42 AM

respectcheers


RE: Megavino - Kris G - 13-10-2013 12:09 AM

iemand enig idee of je terug 5 € korting krijgt als je met VISA betaald?

zijn die 3 € kortingbonnen al in de pers geweest?

ik moet madam wel nog eerst overtuigd krijgen Rolleyes


RE: Megavino - VLC - 13-10-2013 12:50 AM

5euro korting is nog steeds van toepassing
http://www.mijnvoordeel.be/site/voordelen/voordeel_NEW.aspx?id=3154


RE: Megavino - Kris G - 13-10-2013 10:19 AM

thank you


RE: Megavino - Stievie - 13-10-2013 06:11 PM

(13-10-2013 12:09 AM)Kris G schreef:  iemand enig idee of je terug 5 € korting krijgt als je met VISA betaald?

zijn die 3 € kortingbonnen al in de pers geweest?

ik moet madam wel nog eerst overtuigd krijgen Rolleyes

Kris,

Deze week stond kortingsbon van 3Euro pp in het Nieuwsblad. Denk dat er deze week opnieuw één gaat verschijnen. Doen ze meestal toch. Misschien in de gaten houden. Weet wel niet of die cumuleerbaar is met de VISA-korting?


RE: Megavino - fleer - 13-10-2013 06:44 PM

(13-10-2013 06:11 PM)Stievie schreef:  
(13-10-2013 12:09 AM)Kris G schreef:  iemand enig idee of je terug 5 € korting krijgt als je met VISA betaald?

zijn die 3 € kortingbonnen al in de pers geweest?

ik moet madam wel nog eerst overtuigd krijgen Rolleyes

Kris,

Deze week stond kortingsbon van 3Euro pp in het Nieuwsblad. Denk dat er deze week opnieuw één gaat verschijnen. Doen ze meestal toch. Misschien in de gaten houden. Weet wel niet of die cumuleerbaar is met de VISA-korting?

Ik stond daar vorig jaar met een kortingsbon en mijn visa....het is één van de twee Wink


RE: Megavino - Kris G - 13-10-2013 07:03 PM

5 € is al mooi Smile dan heeft madam ook al niet te veel argumenten meer om nog veel tegen te spruttelen Wink


RE: Megavino - Stievie - 14-10-2013 11:14 PM

Vorig jaar in magazine "Ambiance" (prijs 5,95Euro) gratis toegangsticket. Denk dat ik morgen eens naar de dagbladhandel ga. Heb dit vandaag ontdekt in een magazine van vorig jaar. Ticket zat er nog in...als je er twee koopt kan madam ook mee Kris ;-) en Ambiance is een aangenaam tijdschrift met culinaire toppers, perfect passend bij een glaasje wijn!


RE: Megavino - stassivo - 19-10-2013 11:13 PM

Ik ben vandaag voor het tweede jaar op rij naar megavino afgezakt. Natuurlijk te veel wijnervaringen om op te sommen. De vaste waarden bij Topwijnen zijn altijd de moeite om te herproeven Blush, de kwaliteit van Bordeaux 2010 werd opnieuw bevestigd. Verder een aantal zeer mooie wijnen van Perrin (uiteraard Beaucastel, zeker ook Les Sinards en vooral Domaine du Clos des Tourelles) in de grote stand van Mafribel. Leuke sherry degustatie met Alain Bloeykens. Grote ontdekking van de dag: de Bulgaarse 'Merlot by Enira' 2009 uit de stal van Stephan von Neipperg. Een geconcentreerde Merlot blockbuster met de nodige elegantie en dit voor minder dan 10 euro. Nu nog zoeken naar een Belgische importeur want deze wil ik in mijn kelder hebben.

http://bessavalley.com/index.php/en/merlot-by-enira-2009.html


RE: Megavino - doc - 20-10-2013 12:50 AM

(19-10-2013 11:13 PM)stassivo schreef:  Nu nog zoeken naar een Belgische importeur want eze wil ik in mijn kelder hebben.

Ik vond deze: Châteauxvini te Ternat ...


RE: Megavino - stassivo - 20-10-2013 01:44 AM

Bedankt daarvoor Smile. Voor 8,99 is dit voor mij een aanrader. Parker is het blijkbaar niet eens met me (RP 85) Confused. Heeft iemand anders hier nog ervaring met de Enira wijnen?

edit: enira topic gevonden Cool


RE: Megavino - don quichotte - 20-10-2013 12:49 PM

(20-10-2013 01:44 AM)stassivo schreef:  Bedankt daarvoor Smile. Voor 8,99 is dit voor mij een aanrader. Parker is het blijkbaar niet eens met me (RP 85) Confused. Heeft iemand anders hier nog ervaring met de Enira wijnen?

edit: enira topic gevonden Cool

Ik dronk ook een flesje gekocht bij Convento Leuven; de standaard cuvée en niet de reserve.( 2007 of 2008 ?; moet dit checken)
In het geheel geen slechte wijn maar kreeg niet mijn label NTK.


RE: Megavino - stassivo - 20-10-2013 02:38 PM

Ik dronk hem op het einde van een reeks tegenvallende Bulgaren (ik herinner mij niet veel labels meer maar een aantal ervan waren van het merk Leva), dat verklaart misschien mijn enthousiasme.

Er zit niets anders op dan de verschillende cuvees nog eens een keer langs elkaar te proeven Slurp

Waar staat het label NTK voor?


RE: Megavino - vinejo - 20-10-2013 03:52 PM

(20-10-2013 02:38 PM)stassivo schreef:  Ik dronk hem op het einde van een reeks tegenvallende Bulgaren (ik herinner mij niet veel labels meer maar een aantal ervan waren van het merk Leva), dat verklaart misschien mijn enthousiasme.

Er zit niets anders op dan de verschillende cuvees nog eens een keer langs elkaar te proeven Slurp

Waar staat het label NTK voor?

Ik vermoed Nog Te Kopen. Of te Kappen. Of te Koesteren. ;-)


RE: Megavino - fleer - 20-10-2013 04:12 PM

Megavino voor de.... ben de tel kwijt.
Wat heb ik onthouden.
Bodegas Callia 'Grand Callia' Argentina
Luis Canas Amaren Tempranillo Reserva 2006 Spain
Bodegas Edetaria Terra Alta 2007 Spain
Clio 2010 Spain
Dominio de la Vega 6m 2011 deze kost €9.5 (wijntje van 90p kom je niet veel tegen)
Vesevo Taurasi DOCG, Campania Italy
Piano del Cerro Aglianico del Vulture Riserva Italy
Domaine de Bargylus 2008 Syrie
Chateau Marsyas Libanon
Farnese Edizione Italy
Farnese Montepulciano Teramane d'Abruzzo Italy
El Nido Spain (beste fles van de dag)

Als je bijna niets van Italie kent en je wilt bepaalde druiven niet proeven omdat je die niet lust.....vervolgens vraag je aan de man/vrouw in kwestie of er 90plus wijnen tussen zitten....niet gemakkelijk, maar op't einde van de dag heb ik toch een lijstje waar ik verder mee kan Wink
Ondanks dat Spanje Gastland was heb ik dit niet echt gemerkt, op een paar flessen na waren ze me allemaal bekent en in de gids van bekroonde wijnen zitten er niet veel, Spanje blijft dus voor een deel onbekend bij de Belgen.
Zoals elk jaar blijft megavino moeilijk maar ik ben tevreden Wink


RE: Megavino - don quichotte - 20-10-2013 10:18 PM

(20-10-2013 02:38 PM)stassivo schreef:  Ik dronk hem op het einde van een reeks tegenvallende Bulgaren (ik herinner mij niet veel labels meer maar een aantal ervan waren van het merk Leva), dat verklaart misschien mijn enthousiasme.

Er zit niets anders op dan de verschillende cuvees nog eens een keer langs elkaar te proeven Slurp

Waar staat het label NTK voor?

Dit label is een persoonlijke quotatie en is de afkorting voor "nog te kopen"
mijn ander label is " NMTK" wat betekent "niet meer te kopen".
Wijnen die op dit vlak geen label bij mij krijgen zijn wijnen die zich in de grijze zone bevinden en die nog altijd in aanmerking komen voor een eventuele aankoop.
Een methode die bij mij het ontstaan heeft gegeven van een "Black list"
Nu moet ik wel toegeven dat sommige domeinen of Chateaux jaren op mijn black list stonden en er nu weer niet meer opstaan. ( vb Château Gloria )


RE: Megavino - Olivier - 20-10-2013 10:47 PM

Gisteren ook naar Megavino geweest. Ik vind dit toch wel plezant, je kan er zoveel proeven zonder het gevoel te hebben dat je moet kopen. En je kan er zoveel onbekende dingen proeven... Enkele impressies :

Belgische wijnen : was heel benieuwd want geen ervaring met Belgische wijnen. Uiteindelijk niet veel hoogstaands geproefd, met één notoire uitzondering, Château Bon Baron, en dan vooral de Pinot Noir en de Chardonnay. De andere wijnen van Bon Baron vond ik niet veel soeps. Bij andere domeinen vrij veel geproefd, de witte waren vaak OK, maar niet super. Rood is toch dat niet. Eén domein dat wel nog vermeldenswaard is : Wijndomein Waes. De witte van Waes is bijzonder lekker (druiven solaris en bianca), heel fris, heel fruitig. Niet toevallig zijn het Waes en Bon Baron die onlangs ook met de prijzen zijn gaan lopen.

Griekse wijnen : zelfde verhaal, geen ervaring mee, dus proeven die handel! Bij Pegasos Wines uit Zonhoven. Bijzonder gepassioneerde man die zijn wijnen met veel overtuiging laat proeven en met kennis van zaken toelicht. We hebben zijn hele lijst met witte wijnen geproefd (min. 10) en ik was onder de indruk van deze selectie. Van begin tot einde boeiende wijnen, allen van lokale (voor mij onbekende) druiven, die net iets anders hebben, zonder te anders te zijn. En last but not least, fantastische P/K! Dit was een openbaring.

Bulgaarse wijnen : verschillende dingen geproefd aan de stand van Texavino met wisselend succes. De Enira van Bessa Valley bevestigt toch weer. Deze keer ook de Reserve van 2007 geproefd, en toch bijzonder mooi! Ook de schuimwijnen van Edoardo Miroglio geproefd waarvan ik de pinot nero al kende en lekker vond. Zowel de witte als de rosé schuimwijn zijn bijzonder fris. Echt schuimwijn om vrolijk van te worden, licht maar uitbundig. Loopt gevaarlijk gemakkelijk naar binnen... De mensen aan de stand van Texavino moeten echter wel eens iets leren over wijn. Een blaadje aflezen kan ik ook.

Georgische wijnen : ook verrassend. Vooral de rode wijnen op basis van de saperavi-druif waren mooi. Vol en vlezig. Doet aan Bordeaux denken. Zowel bij de Georgische wijnen als de Griekse wijnen kregen we te horen dat de oorsprong van wijn bij hen ligt...

Eén ding dat ik niet begrijp aan Megavino : waarom wordt er geen water voorzien aan de standjes? En spuwemmers? Hier en daar wel één, maar toch veel die geen hebben. We komen heus niet allemaal om ons zat te drinken.


RE: Megavino - Dc - 21-10-2013 08:20 AM

Ben niet kunnen gaan, ik hoorde dit weekend op het nieuws dat enkele zeer goede wijnen uit Spanje tijdelijk hun prijzen zouden verlagen gezien de crisis daar en dat ze daarmee al zouden beginnen op Megavino.
Iemand iets van gemerkt/gehoord...?


RE: Megavino - fleer - 21-10-2013 08:51 PM

Ik heb één korting gezien van 30% - meestal 5+1 gratis maar ze liepen er niet mee te koop... prijslijsten moest je vragen.
Waar ik geinformeerd heb waren de kortingen enkel geldig op de beursdagen.
De betere Spaanse wijnen zijn duurder dan pakweg 2009... intussentijd trachten ze ook hun binnenlands verlies te compenseren met export....het is niet fair maar voor mij mag de crisis in Spanje nog even duren....


RE: Megavino - Kris G - 21-10-2013 09:09 PM

de crisis heeft zijn dieptepunt toch bereikt denk ik : de prijzen voor huis/appartement zijn terug heel lichtjes aan het stijgen

ik ben er niet geraakt dit weekend, enkel vrijdag namiddag ging lukken, maar het ging maar om 18u open, niks aan te doen Wink


RE: Megavino - stassivo - 22-10-2013 12:59 AM

(20-10-2013 10:18 PM)don quichotte schreef:  Dit label is een persoonlijke quotatie en is de afkorting voor "nog te kopen"
mijn ander label is " NMTK" wat betekent "niet meer te kopen".
Wijnen die op dit vlak geen label bij mij krijgen zijn wijnen die zich in de grijze zone bevinden en die nog altijd in aanmerking komen voor een eventuele aankoop.
Een methode die bij mij het ontstaan heeft gegeven van een "Black list"
Nu moet ik wel toegeven dat sommige domeinen of Chateaux jaren op mijn black list stonden en er nu weer niet meer opstaan. ( vb Château Gloria )

Klinkt als een handig concept, zeker ook de black list.
Over welke jaren gaat het dan bij Château Gloria? Gloria 1988 was één van mijn mooiste wijnervaringen (maar mijn palet is natuurlijk nog jong en relatief onervaren Tongue) .


RE: Megavino - don quichotte - 22-10-2013 03:17 PM

(22-10-2013 12:59 AM)stassivo schreef:  
(20-10-2013 10:18 PM)don quichotte schreef:  Dit label is een persoonlijke quotatie en is de afkorting voor "nog te kopen"
mijn ander label is " NMTK" wat betekent "niet meer te kopen".
Wijnen die op dit vlak geen label bij mij krijgen zijn wijnen die zich in de grijze zone bevinden en die nog altijd in aanmerking komen voor een eventuele aankoop.
Een methode die bij mij het ontstaan heeft gegeven van een "Black list"
Nu moet ik wel toegeven dat sommige domeinen of Chateaux jaren op mijn black list stonden en er nu weer niet meer opstaan. ( vb Château Gloria )

Klinkt als een handig concept, zeker ook de black list.
Over welke jaren gaat het dan bij Château Gloria? Gloria 1988 was één van mijn mooiste wijnervaringen (maar mijn palet is natuurlijk nog jong en relatief onervaren Tongue) .

Hierbij refereer ik naar de jaargangen uit de jaren zeventig en tachtig en daarbij de 1990 inbegrepen. Ook die 1990 van Gloria heeft me niet kunnen boeien.( heb er nog 1 of 2 flesjes van) Daarna niets meer van gekocht tot de 2008 en 2009. Heb enkel hiervan de 2009 gedronken tijdens een degustatie en toen voelde ik me verplicht mijn beoordeling van deze wijn terug te herzien in positieve zin.


Dat van die spuwemmers... - Jordaens - 22-10-2013 04:02 PM

... bezorgt me alweer een Grootvader Simpson-moment.

Eén keer, jaren geleden, ben ik eens op Megavino geweest. Toen waren er wel degelijk spuwemmers.
Het was op het einde van de laatste dag, de meeste spuwemmers waren tot aan de rand gevuld met dikke, schuimende rode... euh, vloeistof.

Dat was niet de enige reden waarom ik nooit meer teruggekeerd ben, dat kwam vooral doordat ik, zoals nu weer, wat anders te doen had. Maar het beeld blijft me bijzonder weerzinwekkend helder voor de geest komen, wanneer ik "Megavino" lees of hoor...


RE: Megavino - Olivier - 26-10-2014 10:58 AM

Megavino, editie 2014. Ben deze keer met hetvoornemen gegaan om vooral riesling en pinot noir te proeven. Er stonden een 4-5 standjes in het Duitsland paviljoen, dus daar was ik vrij snel uitgerieslingd. Daarnaast ook nog één wijnbouwer uit Alsace en dan nog wat Oostenrijkse rieslings bij Kurt Ryslavy. Dus wel interessant om eens naast elkaar te drinken. Het motto "Riesling is een planeet" kwam spontaan in me naar boven. Je kan er eigenlijk geen lijn in trekken, een ongelooflijke diversiteit. Voor mij ook moeilijk om te zeggen hoe de stijl van landen verschilt. Voor de sport heb ik het bij iedereen gevraagd, wat het verschil is tussen Duitsland, Oostenrijk, Alsace. Allemaal vonden ze dat er wel verschil was. Maar ik vind het toch moeilijk om er veel geloof aan te hechten. De Fransman zei mij dat de Duitsers vooral van zoet houden, terwijl ik enkele zeer strakke rieslings bij de Duitse stand gedronken heb. Bon... Wat is me bijgebleven :
Weingut im Zwölberich (Nahe), de Langenlonsheimer Löhrer Berg (aka Genesis), een zeer mooie minerale, maar evenwichtige riesling aan een 12€. Wunderbar. Het domein werkt biodynamisch en is overigens nog op zoek naar een importeur.
Prinz von Hessen Weingut (Rheingau) : de gewone rieslings waren niet echt mijn ding, heel rond en floraal van stijl, net iets te veel restsuiker (rond de 7g) naar mijn smaak en te weinig zuren om in evenwicht te houden. Maar de auslese (Johannisberger Klaus), man man... Mirabellekes, ananas, en hier dan wel zeer mooie zuren die dit ondanks de 150g restsuiker een zoetzuurspel van maken dat ik ganz toll vond.
Domaine François Schwach (Alsace) : de Riesling Muehlforst 2011, ongetwijfeld de P/K winner onder rieslings die ik er geproefd heb, voor 8,40€ watte een zeer mooie, minerale, evenwichtige riesling met een lichte pétrolé toets.
Bij de Duitse stand ook de pinot noirs gedronken. Opmerkelijk hoeveel hun wijn pinot noir noemden en dus niet spätburgunder... Eigenlijk maar één echte uitschieter :
Siegrist (Pfalz) : zeer mooie pinot noirs die helemaal niet Duits overkomen, maar volledig droog gevinifieerd zijn. De Lössriedel 2009 had ook helemaal geen restsuiker nodig (zit op 0,2) want mooi rijp fruit, zachte tannines, mooie concentratie. Een wijn waarvan je even stil wordt. Kost ook wel een stuk in de 30€, maar voor die prijs krijg je wel een zeer mooie fles!

Voor de rest zijn ook de stille vinho verdes van Quinta de San Joanne mij bijgebleven. Zeer mooie minerale wijnen die niets te maken hebben met plezierbubbelvinhoverde. En de rode wijnen uit de Douro van Quinta do Romeu die gekenmerkt zijn door evenwicht en fraicheur.

Daarnaast ook altijd een obligate portie hilariteit. Zoals de man die me een 100% chardonnay franciacorta uitschonk, en dan iets mompelde dat het andere druiven zijn toen ik vroeg waarop de satèn sloeg.

En ja, ze hadden spuwemmers dit jaar! Alleen bij champagne gaan ze ervan uit dat je toch geen champagne uitspuwt zeker...


RE: Megavino - fleer - 27-10-2014 04:08 PM

Megavino met de nadruk op "mega" .... steeds meer handelaars halen hun goedkoopste wijnen boven voor deze beurs, zelfs de supermarkten laten hun betere "online flessen" in hun magazijn ... m.a.w. weinig volk met gekleurde tanden.
Tijd voor een alternatieve beurs denk ik dan?

Wijnen die me zijn bijgebleven,
Le Plan Gtg 2012
Le Plan Vermeersch g t one 2012
Turkije Chateau Kalpak BBK 2010
Turkije Chateau Kalpak Cab/Franc-Merlot 2010 (beste fles megavino 2014) niet te koop in Europa.

Grts


RE: Megavino - don quichotte - 28-10-2014 12:56 AM

(27-10-2014 04:08 PM)fleer schreef:  Megavino met de nadruk op "mega" .... steeds meer handelaars halen hun goedkoopste wijnen boven voor deze beurs, zelfs de supermarkten laten hun betere "online flessen" in hun magazijn ... m.a.w. weinig volk met gekleurde tanden.
Tijd voor een alternatieve beurs denk ik dan?

Wijnen die me zijn bijgebleven,
Le Plan Gtg 2012
Le Plan Vermeersch g t one 2012
Turkije Chateau Kalpak BBK 2010
Turkije Chateau Kalpak Cab/Franc-Merlot 2010 (beste fles megavino 2014) niet te koop in Europa.

Grts

Nog een Le Plan liefhebber. applaus
De Le Plan GT-G 2012 was vandaag in de namiddag spijtig genoeg niet meer te proeven.

Twee wijnen die ik zeker zal kopen als ze in België ooit te koop zijn is de witte en rode Portugese wijnen van het domein Quinta Dos Monteirinhos in Mangualde Dão.
Gewoonweg allebei topklasse (>>> 90) en worden in Portugal verkocht voor minder dan 10 Euro. Een domein van 8 ha waar men biologisch te werk gaat.
De standhouder zocht voor een vertegenwoordiger in België.
Ik volg dit domein zeker verder op.


RE: Megavino - Olivier - 28-10-2014 08:34 AM

(28-10-2014 12:56 AM)don quichotte schreef:  
(27-10-2014 04:08 PM)fleer schreef:  Megavino met de nadruk op "mega" .... steeds meer handelaars halen hun goedkoopste wijnen boven voor deze beurs, zelfs de supermarkten laten hun betere "online flessen" in hun magazijn ... m.a.w. weinig volk met gekleurde tanden.
Tijd voor een alternatieve beurs denk ik dan?

Wijnen die me zijn bijgebleven,
Le Plan Gtg 2012
Le Plan Vermeersch g t one 2012
Turkije Chateau Kalpak BBK 2010
Turkije Chateau Kalpak Cab/Franc-Merlot 2010 (beste fles megavino 2014) niet te koop in Europa.

Grts

Nog een Le Plan liefhebber. applaus
De Le Plan GT-G 2012 was vandaag in de namiddag spijtig genoeg niet meer te proeven.

Twee wijnen die ik zeker zal kopen als ze in België ooit te koop zijn is de witte en rode Portugese wijnen van het domein Quinta Dos Monteirinhos in Mangualde Dão.
Gewoonweg allebei topklasse (>>> 90) en worden in Portugal verkocht voor minder dan 10 Euro. Een domein van 8 ha waar men biologisch te werk gaat.
De standhouder zocht voor een vertegenwoordiger in België.
Ik volg dit domein zeker verder op.

Portugal is een zeer interessant wijnland!


RE: Megavino - fleer - 28-10-2014 04:11 PM

Het is moeilijk om elke standhouder te overtuigen om enkel hun beste wijn te proeven .... na een stuk of 5 Portugezen was ons goesting over ... de conclusie was dat het moeilijk in te schatten is of het ooit iets wordt m.a.w. lange bewaartijd en niet echt goedkoop.
Er zijn altijd wel uitzonderingen zoals de Dona Maria Petit Vedot 2009
(was daar niet aanwezig, wel andere Dona Maria).


Zoals elke jaar ben wat gefrustreerd na Megavino ... dit jaar wat meer dan de vorige .... een ruimte binnenin de zaal (zoals er nu ook zijn) waar je bvb een bedrag betaald om hun 200 beste wijnen te proeven zou een oplossing zijn.
Wordt nu ook al gedaan bij sommige handelaars .... die vragen een bedrag voor een glas van hun duurdere wijn nadat je inkom betaald hebt.

Grts


RE: Megavino - Kris G - 28-10-2014 04:48 PM

(28-10-2014 04:11 PM)fleer schreef:  Het is moeilijk om elke standhouder te overtuigen om enkel hun beste wijn te proeven .... na een stuk of 5 Portugezen was ons goesting over ... de conclusie was dat het moeilijk in te schatten is of het ooit iets wordt m.a.w. lange bewaartijd en niet echt goedkoop.
Er zijn altijd wel uitzonderingen zoals de Dona Maria Petit Vedot 2009
(was daar niet aanwezig, wel andere Dona Maria).


Zoals elke jaar ben wat gefrustreerd na Megavino ... dit jaar wat meer dan de vorige .... een ruimte binnenin de zaal (zoals er nu ook zijn) waar je bvb een bedrag betaald om hun 200 beste wijnen te proeven zou een oplossing zijn.
Wordt nu ook al gedaan bij sommige handelaars .... die vragen een bedrag voor een glas van hun duurdere wijn nadat je inkom betaald hebt.

Grts

ik kon er dit jaar sowieso niet bij zijn, maar echt ongelukkig was ik daar niet over, bij vorige edities ook al boze blikken/reacties gekregen toen ik vroeg om enkele de betere wijnen te proeven, ik ben daar niet om te profiteren : ik koop ook regelmatig in dat betere gamma : maar als ik ze niet mag proeven ga ik ze zeker niet kopen natuurlijk

ik heb onlangs bij Vitis Vin nen Neo Esencia 2010 gekocht (40 euro) na het proeven ervan, zonder proef-mogelijkheid had ik die nooit gekocht


RE: Megavino - fleer - 25-10-2015 08:03 PM

Iemand dit weekend naar Magavino geweest?
Ben vandaag geweest en het was goed.
Meerdere goede Portugese geproefd ... een paar Spanjaarden die ik nog niet kende .... Libanon leren kennen, de grond heeft het nu de wijnmakers nog ... Domaine des Tourelles Syrah 2010 is echt goed ... Ksara Le Souverain 2010 is redelijk goed.
In Zuid Afrika botste ik op Rupert Rothschild Baron Edmond 2010 ... eentje om te onthouden.
één van de laatste proevertjes was een vesevo docg taurasi campania italy 2009 mijn smaakpapillen of wat er nog van over is noteerde een zeer goede wijn, iemand ervaring met deze.
Vigneti Del Vulture Piano Del Cerro 2010 ging ook vlot binnen en dit blijkt er eentje van maar €15 te zijn.
Teveel om op te noemen, een enorm verschil met vorig jaar.

Grts.


RE: Megavino - Biff - 26-10-2015 09:08 PM

http://www.demorgen.be/binnenland/alcoholcontrole-bij-uitgang-wijnbeurs-op-heizel-b52295ff/


RE: Megavino - don quichotte - 09-05-2016 12:12 AM

(26-10-2010 02:20 PM)Dave schreef:  @Carl,

Probeer zeker de Collestefano (Verdicchio di Matelica), Cascina Barisel "La Capelletta" (Barbera d'Asti Superiore) en Domaine Les Enfants Sauvages (Vin de pays des Cotes Catalanes). Mijn favorieten bij Pasqualinno !

Dave,

Weet je nog wat je die Collestefano (Verdicchio di Matelica) bij Pasqualinno betaalde?
Ik kocht deze 2014 wijn op een Italiaanse site voor een kleine 7 Euro en reken hierbij nog een shipping cost van ongeveer 2 euro.
Bij A.B. staat de 2014 nu 11.45 Euro. Gek?


RE: Megavino - Innesto - 10-05-2016 06:08 PM

(09-05-2016 12:12 AM)don quichotte schreef:  
(26-10-2010 02:20 PM)Dave schreef:  @Carl,

Probeer zeker de Collestefano (Verdicchio di Matelica), Cascina Barisel "La Capelletta" (Barbera d'Asti Superiore) en Domaine Les Enfants Sauvages (Vin de pays des Cotes Catalanes). Mijn favorieten bij Pasqualinno !

Dave,

Weet je nog wat je die Collestefano (Verdicchio di Matelica) bij Pasqualinno betaalde?
Ik kocht deze 2014 wijn op een Italiaanse site voor een kleine 7 Euro en reken hierbij nog een shipping cost van ongeveer 2 euro.
Bij A.B. staat de 2014 nu 11.45 Euro. Gek?

Jaargang 2011 destijds bij Rob voor 8,30 euro.


RE: Megavino - don quichotte - 10-05-2016 09:46 PM

(10-05-2016 06:08 PM)Innesto schreef:  
(09-05-2016 12:12 AM)don quichotte schreef:  
(26-10-2010 02:20 PM)Dave schreef:  @Carl,

Probeer zeker de Collestefano (Verdicchio di Matelica), Cascina Barisel "La Capelletta" (Barbera d'Asti Superiore) en Domaine Les Enfants Sauvages (Vin de pays des Cotes Catalanes). Mijn favorieten bij Pasqualinno !

Dave,

Weet je nog wat je die Collestefano (Verdicchio di Matelica) bij Pasqualinno betaalde?
Ik kocht deze 2014 wijn op een Italiaanse site voor een kleine 7 Euro en reken hierbij nog een shipping cost van ongeveer 2 euro.
Bij A.B. staat de 2014 nu 11.45 Euro. Gek?

Jaargang 2011 destijds bij Rob voor 8,30 euro.

Bedankt Innesto.
Ben het gaan opzoeken ; de 2014 betaalde ik exact 6.50 Euro ( maart 2016) en de gemiddelde shipping cost per fles was 2.1 Euro.
Totaal: 8.60 Euro voor een fles.


RE: Megavino - Innesto - 10-05-2016 11:23 PM

(10-05-2016 09:46 PM)don quichotte schreef:  
(10-05-2016 06:08 PM)Innesto schreef:  
(09-05-2016 12:12 AM)don quichotte schreef:  
(26-10-2010 02:20 PM)Dave schreef:  @Carl,

Probeer zeker de Collestefano (Verdicchio di Matelica), Cascina Barisel "La Capelletta" (Barbera d'Asti Superiore) en Domaine Les Enfants Sauvages (Vin de pays des Cotes Catalanes). Mijn favorieten bij Pasqualinno !

Dave,

Weet je nog wat je die Collestefano (Verdicchio di Matelica) bij Pasqualinno betaalde?
Ik kocht deze 2014 wijn op een Italiaanse site voor een kleine 7 Euro en reken hierbij nog een shipping cost van ongeveer 2 euro.
Bij A.B. staat de 2014 nu 11.45 Euro. Gek?

Jaargang 2011 destijds bij Rob voor 8,30 euro.

Bedankt Innesto.
Ben het gaan opzoeken ; de 2014 betaalde ik exact 6.50 Euro ( maart 2016) en de gemiddelde shipping cost per fles was 2.1 Euro.
Totaal: 8.60 Euro voor een fles.

Collestefano was één van de domeinen die V&L ook graag aan hun portefeuille toegevoegd hadden. De wijn smaakt wel degelijk +10 euro en dat zullen ze bij AB ook wel in de smiezen gehad hebben.


RE: Megavino - fleer - 15-10-2016 01:00 PM

Volgende week is het weer zover Wink

Grtz


RE: Megavino - fleer - 22-10-2016 06:56 PM

Tegen beter weten in ben ik dit jaar toch maar terug gegaan ... enkele Franse wijnen geproefd bij Topwijnen en mijn kennis van Italiaanse wijnen iets vergroot ... Libanon was gastland, spijtig genoeg zit er geen enkele bij die het vernoemen waard is. - Marzagaglia primitivo heeft dit jaar de grootste onderscheiding gekregen, één van slechtste wijnen van de middag, deze wijn heeft een smaak die maar voor weinig mensen bestemd is.
Penfolds Koonunga Hill Shiraz - Cabernet Sauvignon, South Australia is iets wat ik zelf niet zou kopen maar p/k toch het vermelden waard.
Ik heb hier de Grand Mayne 2008 open staan (91p) in Brussel de Grand Mayne 2010 geproefd (92p) groot verschil in power en kruidigheid, dus in goede jaren de moeite.
2013 Angelus Estate Stallion Red, Bulgaria was ook van de partij, deze heb ik door Olivier leren kennen, ik geef hem 91p ... de Deneb reeks van Angelus is nog beter maar blijkbaar niet te koop in West Europa.
In totaal 32 wijntjes geproefd voor de opleiding Wink

Grtz


RE: Megavino - Olivier - 22-10-2016 08:21 PM

(22-10-2016 06:56 PM)fleer schreef:  Tegen beter weten in ben ik dit jaar toch maar terug gegaan ... enkele Franse wijnen geproefd bij Topwijnen en mijn kennis van Italiaanse wijnen iets vergroot ... Libanon was gastland, spijtig genoeg zit er geen enkele bij die het vernoemen waard is. - Marzagaglia primitivo heeft dit jaar de grootste onderscheiding gekregen, één van slechtste wijnen van de middag, deze wijn heeft een smaak die maar voor weinig mensen bestemd is.
Penfolds Koonunga Hill Shiraz - Cabernet Sauvignon, South Australia is iets wat ik zelf niet zou kopen maar p/k toch het vermelden waard.
Ik heb hier de Grand Mayne 2008 open staan (91p) in Brussel de Grand Mayne 2010 geproefd (92p) groot verschil in power en kruidigheid, dus in goede jaren de moeite.
2013 Angelus Estate Stallion Red, Bulgaria was ook van de partij, deze heb ik door Olivier leren kennen, ik geef hem 91p ... de Deneb reeks van Angelus is nog beter maar blijkbaar niet te koop in West Europa.
In totaal 32 wijntjes geproefd voor de opleiding Wink

Grtz

Thanks voor het verslag! Die Deneb reeks is iets nieuw dan blijkbaar. Allemaal monocepages, zie ik. Is dat voor de Amerikaanse markt of zo?
Was Libanon trouwens vorig jaar ook al geen gastland?


RE: Megavino - fleer - 22-10-2016 11:12 PM

(22-10-2016 08:21 PM)Olivier schreef:  
(22-10-2016 06:56 PM)fleer schreef:  Tegen beter weten in ben ik dit jaar toch maar terug gegaan ... enkele Franse wijnen geproefd bij Topwijnen en mijn kennis van Italiaanse wijnen iets vergroot ... Libanon was gastland, spijtig genoeg zit er geen enkele bij die het vernoemen waard is. - Marzagaglia primitivo heeft dit jaar de grootste onderscheiding gekregen, één van slechtste wijnen van de middag, deze wijn heeft een smaak die maar voor weinig mensen bestemd is.
Penfolds Koonunga Hill Shiraz - Cabernet Sauvignon, South Australia is iets wat ik zelf niet zou kopen maar p/k toch het vermelden waard.
Ik heb hier de Grand Mayne 2008 open staan (91p) in Brussel de Grand Mayne 2010 geproefd (92p) groot verschil in power en kruidigheid, dus in goede jaren de moeite.
2013 Angelus Estate Stallion Red, Bulgaria was ook van de partij, deze heb ik door Olivier leren kennen, ik geef hem 91p ... de Deneb reeks van Angelus is nog beter maar blijkbaar niet te koop in West Europa.
In totaal 32 wijntjes geproefd voor de opleiding Wink

Grtz

Thanks voor het verslag! Die Deneb reeks is iets nieuw dan blijkbaar. Allemaal monocepages, zie ik. Is dat voor de Amerikaanse markt of zo?
Was Libanon trouwens vorig jaar ook al geen gastland?

Sorry, ik weet enkel dat Deneb goed is, ik heb zelfs geen notitie welke druif ik geproefd heb Wink
Vorig jaar was er ook wel wat Libanese wijn aanwezig maar het gastland was toen Frankrijk met Elzas.


RE: Megavino - wvd - 18-10-2018 11:27 AM

Iemand naar Megavino morgen vrijdag 19 oktober?


RE: Megavino - Olivier - 18-10-2018 03:26 PM

(18-10-2018 11:27 AM)wvd schreef:  Iemand naar Megavino morgen vrijdag 19 oktober?

nope. Waarom doen alle winkels eigenlijk hun proeverijen in exact hetzelfde weekend?! Is dat om elkaar klanten af te snoepen of zo?


RE: Megavino - ElFrikandel - 18-10-2018 08:11 PM

(18-10-2018 11:27 AM)wvd schreef:  Iemand naar Megavino morgen vrijdag 19 oktober?

Het wordt zaterdag namiddag voor mij...


RE: Megavino - fleer - 18-10-2018 11:09 PM

(18-10-2018 03:26 PM)Olivier schreef:  
(18-10-2018 11:27 AM)wvd schreef:  Iemand naar Megavino morgen vrijdag 19 oktober?

nope. Waarom doen alle winkels eigenlijk hun proeverijen in exact hetzelfde weekend?! Is dat om elkaar klanten af te snoepen of zo?

Dat was mij ook al enkele jaren opgevallen en ik koop daardoor meer in het buitenland ... als ik de wijn toch niet kan proeven waarom dan in Belgie kopen denk ik dan.

Grtz


RE: Megavino - wvd - 19-10-2018 05:14 PM

(18-10-2018 11:09 PM)fleer schreef:  
(18-10-2018 03:26 PM)Olivier schreef:  
(18-10-2018 11:27 AM)wvd schreef:  Iemand naar Megavino morgen vrijdag 19 oktober?

nope. Waarom doen alle winkels eigenlijk hun proeverijen in exact hetzelfde weekend?! Is dat om elkaar klanten af te snoepen of zo?

Dat was mij ook al enkele jaren opgevallen en ik koop daardoor meer in het buitenland ... als ik de wijn toch niet kan proeven waarom dan in Belgie kopen denk ik dan.

Grtz

Wij deden onze degustatie nochtans eind maart. Dat verandert in 2019, verhuist naar eind november, maar weldra doen we elke maand een kleinere degustatie in de shop.


RE: Megavino - Olivier - 22-06-2020 09:41 AM

In DM Vino :

“Het was niet eens een nieuwsitem op de Vlaamse zenders, enkel RTL-TVi berichtte over het failliet van Conceptum, de eigenaar van Megavino.
Het eens zo succesvolle Megavino, jaarlijks goed voor meer dan 20.000 bezoekers is niet meer. In februari werd meegedeeld dat Megavino verhuist naar Gent en daar zou samensmelten
met een kerstmarkt. Dat leek erg vreemd en
een aantal exposanten begonnen zich vragen te stellen over de leefbaarheid van het wijnsalon, na de weinig succesvolle editie van 2019. Het enige wat nog ontbrak was een regelrechte ramp, zoals de lockdown, die de evenementensector allicht
het hardst van al treft. Het betekent de definitieve doodsteek voor de eigenaar van Megavino: Conceptum. Dinsdagavond werd op de Waalse zender RTL-TVi meegedeeld dat CEO Florent Godin de boeken neerlegt.”


RE: Megavino - Rik Martens - 14-08-2020 04:20 PM

Eén keer op Megavino geweest. Jaren geleden, naar het einde van de laatste dag toe. Omdat ik de beelden van schuimende, tot aan de rand volle spuugemmers en de toch al voor drie kwart uitgeschonken gekurkte beaujolais en diverse zeer matige zuiderse wijnen niet meer uit mijn gedachten kreeg ben ik er nooit meer opnieuw naartoe geweest. En nu is het dus te laat...


RE: Megavino - Corto - 15-08-2020 12:42 PM

Ooit 1 keer geweest. Ik was met iemand van het domein Beyerskloof aan hun stand aan het babbelen toen opeens een andere « proever » zelf achter de toog reikte, een fles pakte en onder de verbouwereerde blikken van de standhouder zijn glas barstensvol schonk.

Voor mij was het iets teveel massa event. Ik vond het ook niet eenvoudig om ter plaatse wijnen te kopen en mee te nemen. Ik ga veel liever naar een proeverij van 1 handelaar.


RE: Megavino - vinejo - 15-08-2020 12:46 PM

(15-08-2020 12:42 PM)Corto schreef:  Ooit 1 keer geweest. Ik was met iemand van het domein Beyerskloof aan hun stand aan het babbelen toen opeens een andere « proever » zelf achter de toog reikte, een fles pakte en onder de verbouwereerde blikken van de standhouder zijn glas barstensvol schonk.

Voor mij was het iets teveel massa event. Ik vond het ook niet eenvoudig om ter plaatse wijnen te kopen en mee te nemen. Ik ga veel liever naar een proeverij van 1 handelaar.

+1