wijnliefhebbers
Buisson Charles Meursault - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Buisson Charles Meursault (/thread-6422.html)


Buisson Charles Meursault - Fre - 05-06-2019 09:58 PM

Patrick Essa, een aantal onder jullie zullen de man wel (goed) kennen. Voor een aantal een nobele onbekende. Patrick leerde me via zijn blog en zijn tussenkomsten op LPDV en Buveurs d'étiquettes kennis maken met de verschillende lieu-dits in Bourgogne. Hijzelf, een LO leraar van opleiding, trouwde met Catherine Buisson, de erfgename van een wijndomein in Meursault. Wie patrick kent, weet dat hij het hart op de tong heeft. Altijd beleefd maar vaak 'straight to the point' en dat is één van de zaken die ik enorm kan waarderen bij mensen. Met een klein eitje in m'n broek zakte ik af naar Meursault om de 2018's op vat te proeven. Het werd een waren belevenis...

Zeer propere kelder...
[attachment=4029]

Over het millésime 2018
In wit is dit volgens Patrick een super groot jaar. OP VOORWAARDE dat de rendementen onder controle werden gehouden. Er viel veel regen in 't voorjaar en net na de bloei werd het warm en droog. De stokken gaven alles wat ze in zich hadden. Ebourgonnage en een goeie taillering was dus nodig. Er werd niet specifiek vroeg of laat geoogst (tav andere wijnbouwers). Tijdens de eerste dagen van september, op het moment dat de fenolische rijpheid werd bereikt. En dat gaf mooie wijnen met een perfecte zuurtegraad en veel body. Wijnbouwers die meer rendementen hadden (B-C zit rond de 40hl/ha voor wit), moesten langer wachten op rijpe druiven. Langer wachten betekent meer alcohol en lagere zuurtegraad. Lompe wijnen dus. Rendementscontrole was ALLES in 2018, dat bleek ook uit de degustatie bij Castagnier.

En nu, de wijnen:
Bourgogne Blanc
Ja als dit de gewone Bourgogne is, wat mogen we nog meer verwachten, dacht ik bij mezelf. Hoge densiteit, une belle salinité en bouche. Mineraliteit ook in de afdronk. Knap!

Meursault VV
We proefden vatstalen uit verschillende barriques. Niet te vatten wat een verschil. Maar de constante was toch de finesse én de lengte, ook al in village niveau.

Meursault Vignes de 1945
Vreemd genoeg bevat deze cuvée minder oude stokken dan de VV. Maar deze ligt op een betere plaats, vulde Patrick aan. Qua type van wijn vergelijkbaar maar inderdaad iets meer structuur en body.

Meursault 1 cru Les Cras
Ligt op een zeer kalkhoudende ondergrond, waar de wortels tussen de rotsspleten van de 'mother rock' naar water en mineralen zoeken. Zeer fijn en een mooie aciditeit.

Meursault 1 cru Les Bouches-Chères
Dit perceel was vroeger gekend als het uitgangsbord van het domein omdat het de meest ideale ligging had op het perceel. Opnieuw veel volume en enorm precies.

Meursault 1 cru Goutte D'or
Wat een verschil met de vorige. Zeer gesloten neus, strikt en zeer rechtlijnig. Je voelt dat hier veel in zit maar het toont zich nog niet. Opnieuw une belle salinité en bouche.

Daarna was het tijd voor de rode
Bourgogne Rouge
Framboosjes, mooie ronde tannines, fraicheur door de mooie zuurtjes. De instapper doet 't weer

Volnay Les Santenots
Een lieu-dit met een vroege rijping omwille van de ligging. Maar geen zware of alcoholische wijnen (12.8°). Waar bij Glantenay je de warmte voelde, zal je hier op het mooie frivole rode aarbeien-fruit. Lekker, rijp maar toch koel.

Volnay Les Champans
Dit perceel ligt iets beter. Meer materie en ook meer geprononceerde tannines die weliswaar rijp zijn. Iets meer gelaagdheid in de wijn.

Le Vin Merveil - Pommard (Chiveau)
Een natuurlijke wijn, een try out van Patrick. Ik vond in de neus noch in de mond zaken die me soms storen in natuurlijke wijnen (barnyard). Wel volop fruit (frambozen waar ik eerder zwart fruit verwachtte), niet echt complex. Redelijk wat tannines. Ok maar ik ben er niet wild van.

Corton Clos du Roi
Het beste Lieu-dit volgens Patrick. Akkoord zeer mooi én nu al toegankelijk maar qua complexiteit doet deze toch iets onderdoen voor de Bressandes

Corton Bressandes
Bakken rood fruit, typische mannelijke Corton toets ook. Opschudden en ontdekken. Zeer mooi!

Chapelle Chambertin
Patrick heeft een voorliefde voor de Côtes de Nuits in rood. Er tipt niets aan de grote GC's uit de Nuits. En daarom koopt hij een vat (50.000 EUR) die hij dan opvoedt. Als particulier kan je 1 flesje kopen. Griottes, LENGTE!!, én finesse. Oké, zeer grote wijn. Maar waarom zou je als liefhebber naar Meursault afzakken om een wijn te kopen die gemaakt wordt door een andere wijnbouwer. Nochtans gaat deze wijn als zoete broodjes de deur uit (aan 150 EUR/fles).

Daarna nog een hele reeks 2017 op fles. 2017 was qua rendementen geen topjaar in wit. Algemeen zit men aan 35hl/ha.

Bourgogne Blanc
Je proeft toch het verschil met de 2018. Wel fijn maar iets minder lengte. Toch nog steeds erg knap voor een régional.

Meursault Tessons
Amandelen en mineraliteit. Een zeer knappe wijn met een mooie toekomst.

Meursault 1cru Les cras
Floraal, ook wat lychee, zeer opulent. Structuur. Mooie spanning

Meursault 1cru Charmes
Een voetje voor que lengte dan de vorige. Eén van de grote 3, weet je wel. Zacht en fijn. Nu al hemels

Les Bouches-Chères
Zeer krachtige wijn. Geparfumeerd. Lengte én fraicheur

Corton Bressandes
Geen nota's meer maar 't zal wel lekker geweest zijn Smile

Knappe degustatie. Jammer van het beperkt aantal wijnen nono

Mijn respect voor de man is er alleen maar mee gegroeid.
[attachment=4030]
PS: ik krijg de eerste foto niet gedraaid.. Administrators? Smile


RE: Buisson Charles Meursault - FRANCISPICCART - 05-06-2019 11:04 PM

(05-06-2019 09:58 PM)Fre schreef:  Patrick Essa, een aantal onder jullie zullen de man wel (goed) kennen. Voor een aantal een nobele onbekende. Patrick leerde me via zijn blog en zijn tussenkomsten op LPDV en Buveurs d'étiquettes kennis maken met de verschillende lieu-dits in Bourgogne. Hijzelf, een LO leraar van opleiding, trouwde met Catherine Buisson, de erfgename van een wijndomein in Meursault. Wie patrick kent, weet dat hij het hart op de tong heeft. Altijd beleefd maar vaak 'straight to the point' en dat is één van de zaken die ik enorm kan waarderen bij mensen. Met een klein eitje in m'n broek zakte ik af naar Meursault om de 2018's op vat te proeven. Het werd een waren belevenis...

Zeer propere kelder...


Over het millésime 2018
In wit is dit volgens Patrick een super groot jaar. OP VOORWAARDE dat de rendementen onder controle werden gehouden. Er viel veel regen in 't voorjaar en net na de bloei werd het warm en droog. De stokken gaven alles wat ze in zich hadden. Ebourgonnage en een goeie taillering was dus nodig. Er werd niet specifiek vroeg of laat geoogst (tav andere wijnbouwers). Tijdens de eerste dagen van september, op het moment dat de fenolische rijpheid werd bereikt. En dat gaf mooie wijnen met een perfecte zuurtegraad en veel body. Wijnbouwers die meer rendementen hadden (B-C zit rond de 40hl/ha voor wit), moesten langer wachten op rijpe druiven. Langer wachten betekent meer alcohol en lagere zuurtegraad. Lompe wijnen dus. Rendementscontrole was ALLES in 2018, dat bleek ook uit de degustatie bij Castagnier.

En nu, de wijnen:
Bourgogne Blanc
Ja als dit de gewone Bourgogne is, wat mogen we nog meer verwachten, dacht ik bij mezelf. Hoge densiteit, une belle salinité en bouche. Mineraliteit ook in de afdronk. Knap!

Meursault VV
We proefden vatstalen uit verschillende barriques. Niet te vatten wat een verschil. Maar de constante was toch de finesse én de lengte, ook al in village niveau.

Meursault Vignes de 1945
Vreemd genoeg bevat deze cuvée minder oude stokken dan de VV. Maar deze ligt op een betere plaats, vulde Patrick aan. Qua type van wijn vergelijkbaar maar inderdaad iets meer structuur en body.

Meursault 1 cru Les Cras
Ligt op een zeer kalkhoudende ondergrond, waar de wortels tussen de rotsspleten van de 'mother rock' naar water en mineralen zoeken. Zeer fijn en een mooie aciditeit.

Meursault 1 cru Les Bouches-Chères
Dit perceel was vroeger gekend als het uitgangsbord van het domein omdat het de meest ideale ligging had op het perceel. Opnieuw veel volume en enorm precies.

Meursault 1 cru Goutte D'or
Wat een verschil met de vorige. Zeer gesloten neus, strikt en zeer rechtlijnig. Je voelt dat hier veel in zit maar het toont zich nog niet. Opnieuw une belle salinité en bouche.

Daarna was het tijd voor de rode
Bourgogne Rouge
Framboosjes, mooie ronde tannines, fraicheur door de mooie zuurtjes. De instapper doet 't weer

Volnay Les Santenots
Een lieu-dit met een vroege rijping omwille van de ligging. Maar geen zware of alcoholische wijnen (12.8°). Waar bij Glantenay je de warmte voelde, zal je hier op het mooie frivole rode aarbeien-fruit. Lekker, rijp maar toch koel.

Volnay Les Champans
Dit perceel ligt iets beter. Meer materie en ook meer geprononceerde tannines die weliswaar rijp zijn. Iets meer gelaagdheid in de wijn.

Le Vin Merveil - Pommard (Chiveau)
Een natuurlijke wijn, een try out van Patrick. Ik vond in de neus noch in de mond zaken die me soms storen in natuurlijke wijnen (barnyard). Wel volop fruit (frambozen waar ik eerder zwart fruit verwachtte), niet echt complex. Redelijk wat tannines. Ok maar ik ben er niet wild van.

Corton Clos du Roi
Het beste Lieu-dit volgens Patrick. Akkoord zeer mooi én nu al toegankelijk maar qua complexiteit doet deze toch iets onderdoen voor de Bressandes

Corton Bressandes
Bakken rood fruit, typische mannelijke Corton toets ook. Opschudden en ontdekken. Zeer mooi!

Chapelle Chambertin
Patrick heeft een voorliefde voor de Côtes de Nuits in rood. Er tipt niets aan de grote GC's uit de Nuits. En daarom koopt hij een vat (50.000 EUR) die hij dan opvoedt. Als particulier kan je 1 flesje kopen. Griottes, LENGTE!!, én finesse. Oké, zeer grote wijn. Maar waarom zou je als liefhebber naar Meursault afzakken om een wijn te kopen die gemaakt wordt door een andere wijnbouwer. Nochtans gaat deze wijn als zoete broodjes de deur uit (aan 150 EUR/fles).

Daarna nog een hele reeks 2017 op fles. 2017 was qua rendementen geen topjaar in wit. Algemeen zit men aan 35hl/ha.

Bourgogne Blanc
Je proeft toch het verschil met de 2018. Wel fijn maar iets minder lengte. Toch nog steeds erg knap voor een régional.

Meursault Tessons
Amandelen en mineraliteit. Een zeer knappe wijn met een mooie toekomst.

Meursault 1cru Les cras
Floraal, ook wat lychee, zeer opulent. Structuur. Mooie spanning

Meursault 1cru Charmes
Een voetje voor que lengte dan de vorige. Eén van de grote 3, weet je wel. Zacht en fijn. Nu al hemels

Les Bouches-Chères
Zeer krachtige wijn. Geparfumeerd. Lengte én fraicheur

Corton Bressandes
Geen nota's meer maar 't zal wel lekker geweest zijn Smile

Knappe degustatie. Jammer van het beperkt aantal wijnen nono

Mijn respect voor de man is er alleen maar mee gegroeid.

PS: ik krijg de eerste foto niet gedraaid.. Administrators? Smile

Geweldig, zeer interessante lectuur Fre! Lijkt me een topdegustatie te zijn geweest. We mogen wat moois van 2018 verwachten. Dank je voor het lijvige verslag.


RE: Buisson Charles Meursault - wvd - 06-06-2019 11:02 AM

[attachment=4031]

Mooi verslag Fre. Het klopt volkomen wat je zegt over 2018: het was een overvloedig jaar, maar elke fatsoenlijke wijnbouwer weet dat hij dat onder controle moet houden.
Ik heb nog niet de kans gehad om dezelfde witte 2018 naast 2017 te proeven, maar van wat ik al wel proefde (en hoorde), wordt witte 2017 toch vrij hoog ingeschat en zelfs (bijna) op niveau 2014.
Nu, ook 2015 en 2016 bracht ons zeer mooie witte Bourgognes met telkens hun eigen stijl. Maar zoals je terecht opmerkt, alles hangt af van de producent.


RE: Buisson Charles Meursault - Olivier - 06-06-2019 12:01 PM

Mooi verslag, Fre, merci!

En wat een proeverij! Hij was blijkbaar in form?


RE: Buisson Charles Meursault - Fre - 06-06-2019 12:52 PM

(06-06-2019 12:01 PM)Olivier schreef:  Mooi verslag, Fre, merci!

En wat een proeverij! Hij was blijkbaar in form?
Graag gedaan. Hij was inderdaad in vorm. Ik was in het begin zelfs een beetje nerveus, want op fora kan hij soms nogal scherp uit de hoek komen. Maar hij was erg beleefd, rustig en nam zijn tijd, ook al was het zeer druk in de wijngaarden en op 't domein. Het leuke is dat hij ook vraag aan zijn klanten om kritisch te zijn en dingen op te merken indien het hen niet aanstaat. Redelijk opmerkelijk toch.

Nog een andere anekdote: het domein heeft een paar jaar terug problemen gehad met de kurken. Ze zijn overgeschakeld naar een producent die een mechanische én een manuele controle doet van iedere kurk. Vooral dat laatste zorgde voor hilariteit: 'donc il a des gens qui 'sniffent' des bouchons pour leur travail' Smile De kurken kosten 1.5 EUR/kurk zonder btw


RE: Buisson Charles Meursault - wvd - 06-06-2019 01:55 PM

(06-06-2019 12:52 PM)Fre schreef:  Nog een andere anekdote: het domein heeft een paar jaar terug problemen gehad met de kurken. Ze zijn overgeschakeld naar een producent die een mechanische én een manuele controle doet van iedere kurk. Vooral dat laatste zorgde voor hilariteit: 'donc il a des gens qui 'sniffent' des bouchons pour leur travail' Smile De kurken kosten 1.5 EUR/kurk zonder btw

De kurken in kwestie zijn de zogenaamde Tres Cases, die ook door Fournier gebruikt worden. Roberto Conterno had zelfs 2 vrouwen in dienst om aan de kurken te ruiken, maar die zijn nu vervangen door een machine die dat nog beter zou doen. Een andere, goedkopere oplossing is Diam natuurlijk. En nu bestaat daar ook de bio variant van. Je vraagt je soms af waarom sommige topmerken nog steeds risico kurk gebruiken.


RE: Buisson Charles Meursault - Vince - 06-06-2019 02:02 PM

dat zullen die kurken zijn die Domaine de la Romanée Conti gebruikt, heb dat verhaal ook gehoord bij Henri Magnien in Gevrey. Wat stelt een meerprijs van 1 euro tenslotte voor als de prijzen boven de 30 euro gaan... . Geen imagoverlies voor de producent, geen hartezeer bij de klant. Iedereen tevreden.

Patrick Essa heeft mij via het ter ziele gegane forum degustateurs.com ook ingewijd in de Bourgogne.

mooi verslag van bij mijn weten een van de meest erudiete wijnbouwers! Ik zou ook met een klein hartje binnengaan... .


RE: Buisson Charles Meursault - UC - 07-06-2019 10:36 PM

Prachtige proeverij, bedankt voor het delen.


Domaine Buisson-Charles - Meursault - Thierry Debaisieux - 31-10-2019 10:52 PM

http://www.buisson-charles.com/

Ik merk dat het forum nog geen sectie heeft over de wijnen van Patrick Essa en zijn vrouw Catherine Buisson, Patrick is een zeer grote wijnbouwer en hij heeft ook een zeer grote kennis van Bourgondië die hij deelt in zijn encyclopedie,
http://www.degustateurs.pro/
zal ik commentaar geven op een aantal van zijn wijnen.


RE: Domaine Buisson-Charles - Meursault - Fre - 31-10-2019 11:53 PM

(31-10-2019 10:52 PM)Thierry Debaisieux schreef:  http://www.buisson-charles.com/

Ik merk dat het forum nog geen sectie heeft over de wijnen van Patrick Essa en zijn vrouw Catherine Buisson, Patrick is een zeer grote wijnbouwer en hij heeft ook een zeer grote kennis van Bourgondië die hij deelt in zijn encyclopedie,
http://www.degustateurs.pro/
zal ik commentaar geven op een aantal van zijn wijnen.

Deze lente langs geweest. Inspirerende man


RE: Domaine Buisson-Charles - Meursault - Thierry Debaisieux - 01-11-2019 10:10 AM

Meursault "La Vine de 1945" 2017.
Een zeer mooie wijn.
De neus is opmerkelijk met zijn aroma's van citroen, groene hazelnoot en hooi en vleugjes verse boter. We zien een elegant en discreet hout.
De geconcentreerde en ruime mond heeft een mooie zuurgraad met sinaasappelsaparoma's. Ze geeft een gevoel van harmonieus evenwicht en een indruk van spanning. Ze heeft volume en lengte en een lange afdronk op het fruit en delicate houtachtige.
Ik vond het echt geweldig.


RE: Buisson-Charles Meursault - vinejo - 01-11-2019 11:42 AM

Ik proefde de witte van BC nog nooit.
De rode Bourgogne schonk ik op de Hedoclub degustatie:
http://www.vinejo.freebb.be/thread-6219-post-88125.html#pid88125

PS topics samen geplaatst (schrijfwijze oorspronkelijke topic was fout Wink )


RE: Buisson Charles Meursault - Thierry Debaisieux - 01-11-2019 06:29 PM

sorry, ik zocht naar "Buisson-Charles". Ik dacht er niet aan om naar "Buisson Charles" te kijken, er was inderdaad een mooi gedeelte over de wijnen van Patrick Essa


RE: Buisson-Charles Meursault - Thierry Debaisieux - 02-11-2019 05:48 PM

Bourgogne Aligoté "Sous le Chemin" 2017
De neus is verleidelijk met aroma's van wit fruit en citrus met bloemige tonen.
De mond is prachtig, ze is een model van elegantie en harmonie. De materie is geconcentreerd, Ze biedt een mooi volume en een heerlijke zuurgraad met verse fruitsmaken, Ze is een zeer aangename spanning. De lange fruitige afdronk is charmant met zijn mooie bitterheid.


RE: Buisson-Charles Meursault - vinejo - 02-11-2019 07:29 PM

(02-11-2019 05:48 PM)Thierry Debaisieux schreef:  Bourgogne Aligoté "Sous le Chemin" 2017
De neus is verleidelijk met aroma's van wit fruit en citrus met bloemige tonen.
De mond is prachtig, ze is een model van elegantie en harmonie. De materie is geconcentreerd, Ze biedt een mooi volume en een heerlijke zuurgraad met verse fruitsmaken, Ze is een zeer aangename spanning. De lange fruitige afdronk is charmant met zijn mooie bitterheid.

Ik had die besteld (via Fre) maar hij was jammer genoeg uitverkocht op het domein...


RE: Buisson-Charles Meursault - Thierry Debaisieux - 02-11-2019 09:34 PM

Bourgogne - Pinot Noir "Hautes Coutures" 2017.
De neus is verleidelijk met aroma's van vers fruit (kersen, bramen en rode bessen) op een achtergrond van pit en toetsen van zoethout.
De mond is heerlijk, ze is geconcentreerd en ruim. De rijpe tannines ontmoeten een mooie bitterheid van zoethout. Een zuurtje met frisse fruitsmaken geeft een gevoel van frisheid en verlengt de fruitige afdronk met een aangename bitterheid.


RE: Buisson Charles Meursault - Thierry Debaisieux - 03-11-2019 10:22 AM

Bourgogne Chardonnay "Hautes Coutures" Wit 2017.
De neus is op geel fruit en citrus (citroen, mandarijn) met hints van peer op een subtiel houtachtige achtergrond.
De mond is geconcentreerd, ruim en fris met een mooie materie dat zorgt voor volume, en aangename zuurgraad met aroma's van sinaasappel en peer die frisheid geeft en met een delicate houtachtige bitterheid .
Deze uitgebalanceerde wijn is harmonieus en lang.


RE: Buisson-Charles Meursault - Thierry Debaisieux - 03-11-2019 03:23 PM

Volnay-Santenots 1er Cru 2017.
Ik weet het, het is te vroeg, het is een wijn die moet rijpen.Maar ik was blij om te ontdekken.
De neus is zeer elegant op vers fruit met kersen en hints van pit en specerijen.
De mond is erg mooi. Ze heeft dichte en zijdeachtige tannines, een mooi volume en een zuurgraad met smaken van zwart fruit die frisheid brengt.
Deze zeer uitgebalanceerde wijn heeft een lange afdronk met delicate bittertjes.


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 22-01-2020 01:08 PM

Meursault VV 2017

Eergisteren geopend.
Dag 1 zeer lekker maar nogal eenvoudig.
Dag twee
Heel fijne neus, wat opvalt is de floraliteit (witte bloemetjes). Subtiele vanilletoets. Ananas en rijpe peer. Citrus. Hazelnoot. Mineraliteit en een snuif acaciahoning.
In de mond een mooie fraicheur, afgelijnd vetje, zacht, bijna discreet maar veel smaak, (nog) niet supercomplex maar perfecte balans, de zuurtjes worden niet opgemerkt maar zorgen wel voor een heel fris, bijna luchtig mondgevoel.
Heerlijke wijn.
Is dit een kleine 40 euro waard? Dat is weer een andere vraag. Onlangs dronk ik een wijn van Domaine de la Touraize (Jura) die me enigszins aan deze deed denken. Aan minder dan de helft van de prijs schonk die me bijna evenveel voldoening.


RE: Buisson Charles Meursault - Fre - 22-01-2020 02:40 PM

Dank voor de TN. Een beetje te vroeg denk ik. De wijn zit nog geen jaar in de fles. De wijnen moeten wat uitrijpen. 2017 is een goed jaar in wit, ik heb er vertrouwen in.

40 EUR is veel geld voor een village, en of het dat waard is, tja da's altijd een goeie vraag natuurlijk. Ik zie dat ik in village 2017 enkel Les Tessons heb liggen.


RE: Buisson Charles Meursault - wvd - 22-01-2020 03:48 PM

(22-01-2020 01:08 PM)vinejo schreef:  Meursault VV 2017

Eergisteren geopend.
Dag 1 zeer lekker maar nogal eenvoudig.
Dag twee
Heel fijne neus, wat opvalt is de floraliteit (witte bloemetjes). Subtiele vanilletoets. Ananas en rijpe peer. Citrus. Hazelnoot. Mineraliteit en een snuif acaciahoning.
In de mond een mooie fraicheur, afgelijnd vetje, zacht, bijna discreet maar veel smaak, (nog) niet supercomplex maar perfecte balans, de zuurtjes worden niet opgemerkt maar zorgen wel voor een heel fris, bijna luchtig mondgevoel.
Heerlijke wijn.
Is dit een kleine 40 euro waard? Dat is weer een andere vraag. Onlangs dronk ik een wijn van Domaine de la Touraize (Jura) die me enigszins aan deze deed denken. Aan minder dan de helft van de prijs schonk die me bijna evenveel voldoening.

Dat is altijd de vraag hé. Maar ik kan Fre wel bijtreden, normaal gesproken heeft een Meursault van een jaar als 2017 of 2014 echt wel een paar jaar nodig. Je hebt nu veel meer aan een 2015. Tijdens de Grands Jours 2018 proefde ik enkele 2016 van dit domein, maar weinig nota genomen blijkbaar... Confused


RE: Buisson Charles Meursault - Thierry Debaisieux - 25-01-2020 05:46 PM

Bourgogne Pinot Noir Hautes Coutures 2017

Een mooie neus van zwarte kers, pit en pioen kondigt een geconcentreerde en frisse mond aan met heerlijke tannines, zowel fijn als rijp. Deze wijn met een mooie zuurgraad is harmonieus en biedt een afdronk van goede lengte met delicate astringentie.


RE: Buisson Charles Meursault - Fre - 07-02-2020 11:08 PM

(25-01-2020 05:46 PM)Thierry Debaisieux schreef:  Bourgogne Pinot Noir Hautes Coutures 2017

Een mooie neus van zwarte kers, pit en pioen kondigt een geconcentreerde en frisse mond aan met heerlijke tannines, zowel fijn als rijp. Deze wijn met een mooie zuurgraad is harmonieus en biedt een afdronk van goede lengte met delicate astringentie.

Zelfde wijn in 't glas. Naast de zwarte kers heb ik ook wat bosaardbeitjes en zeker ook zoethout. In de mond krijg je een evenwichtig schouwspel van geconcentreerd rood fruit en een mooie aciditeit. Fris en vooral zeer verleidelijk. De afdronk biedt inderdaad een goede lengte. Zeer mooi!


RE: Buisson Charles Meursault - Vince - 06-06-2020 08:17 PM

Bourgogne pinot noir, hautes coutures 2016
aromatisch sterk op kers, in de mond vallen de tannines op, te veel extractie? Valt duidelijk nog niet in z'n plooi. Wel een warm mondgevoel. Toch ontgoochelend, stiekem een 'overachiever' verwacht van dit gereputeerde huis. Ik heb zelfs al een betere Passe tout Grains geproefd van 2016 (<Fre).


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 06-06-2020 08:26 PM

Oei, dat verwondert me...
Heb je nog over voor morgen?


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 07-06-2020 09:10 AM

(06-06-2020 08:26 PM)vinejo schreef:  Oei, dat verwondert me...
Heb je nog over voor morgen?

Onze wijnen presteerden gisteren geweldig waardoor mijn tafelgenoot zei: “het is zeker een goede dag om wijn te drinken”. Vervolgens keek ik op de app en zag ik wat jij net liet zien Jo. Het klopt gelukkig heel vaak niet.


RE: Buisson Charles Meursault - Fre - 07-06-2020 10:04 AM

(06-06-2020 08:17 PM)Vince schreef:  Bourgogne pinot noir, hautes coutures 2016
aromatisch sterk op kers, in de mond vallen de tannines op, te veel extractie? Valt duidelijk nog niet in z'n plooi. Wel een warm mondgevoel. Toch ontgoochelend, stiekem een 'overachiever' verwacht van dit gereputeerde huis. Ik heb zelfs al een betere Passe tout Grains geproefd van 2016 (<Fre).

Vrijdag nog een 2016 uit de stal van Fabrice Masse gedronken. Super verleidelijk. Vreemd dan dat deze dan niet scoort. Persoonlijk vind ik zijn rode wel minder dan zijn witte. Extractie is me ook al opgevallen. Om één of andere reden wilt hij zich ook op de grote rode toeleggen door druiven in négoce aan te kopen, wat ik een verkeerde strategie vind.


RE: Buisson Charles Meursault - Vince - 07-06-2020 10:13 AM

ik had 'm gedronken over 3 dagen, dag 2 (vrijdag) de beste dag


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 07-06-2020 10:26 AM

(07-06-2020 09:10 AM)Vinoco schreef:  
(06-06-2020 08:26 PM)vinejo schreef:  Oei, dat verwondert me...
Heb je nog over voor morgen?

Onze wijnen presteerden gisteren geweldig waardoor mijn tafelgenoot zei: “het is zeker een goede dag om wijn te drinken”. Vervolgens keek ik op de app en zag ik wat jij net liet zien Jo. Het klopt gelukkig heel vaak niet.

Inderdaad, ik proefde die dag 2 wijnen met Olivier en ze smaakten ons allebei enorm. t Waren wel Spaanse, misschien kennen zij die app niet. Tongue


RE: Buisson Charles Meursault - wvd - 07-06-2020 11:46 AM

(07-06-2020 10:26 AM)vinejo schreef:  
(07-06-2020 09:10 AM)Vinoco schreef:  
(06-06-2020 08:26 PM)vinejo schreef:  Oei, dat verwondert me...
Heb je nog over voor morgen?

Onze wijnen presteerden gisteren geweldig waardoor mijn tafelgenoot zei: “het is zeker een goede dag om wijn te drinken”. Vervolgens keek ik op de app en zag ik wat jij net liet zien Jo. Het klopt gelukkig heel vaak niet.

Inderdaad, ik proefde die dag 2 wijnen met Olivier en ze smaakten ons allebei enorm. t Waren wel Spaanse, misschien kennen zij die app niet. Tongue

thumbsup

Ik heb die app ook niet, het is wat het is...


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 07-06-2020 01:51 PM

(07-06-2020 10:26 AM)vinejo schreef:  
(07-06-2020 09:10 AM)Vinoco schreef:  
(06-06-2020 08:26 PM)vinejo schreef:  Oei, dat verwondert me...
Heb je nog over voor morgen?

Onze wijnen presteerden gisteren geweldig waardoor mijn tafelgenoot zei: “het is zeker een goede dag om wijn te drinken”. Vervolgens keek ik op de app en zag ik wat jij net liet zien Jo. Het klopt gelukkig heel vaak niet.

Inderdaad, ik proefde die dag 2 wijnen met Olivier en ze smaakten ons allebei enorm. t Waren wel Spaanse, misschien kennen zij die app niet. Tongue

Het is iets waar je je vinger niet achter kan krijgen. Iets waar ik als nuchtere Hollander ook nooit in geloofde totdat ik de afgelopen 2 jaar 2 x een wijnavond had waarbij alle wijnen (let wel, alleen de rode) het niet deden. Allemaal en voor iedereen. 1x een Topbordeaux 1982 tasting met oa Petrus, Latour, Haut Brion, Lafite, Lafleur etc etc. 24 wijnen in totaal die het allemaal niet deden. Bij binnenkomst kwam de sommelier naar me toe en zei: "De wijnen zijn allemaal geopend maar ik vrees dat het vandaag geen goede dag is om wijn te proeven"....en gelijk had ie......De 2e keer was een Lafite versus Mouton Battle. Jaargangen 85, 85, 89, 90, 96, 00, 01, 05 en 09 blind tegen elkaar waarbij alle wijnen niets deden. Niet 1. Om zot van te worden. De volgende dag kreeg ik een bericht van het team van restaurant Zarzo (waar ik de battle hield) dat de wijnen een dag later allemaal geweldig waren...…Exact zoals de app het ook aangaf....vanaf dat moment heb ik de app maar geinstalleerd en plan ik tastings altijd op juiste dagen.
Er is geen andere verklaring voor dan dit. Het zal dus wel waar zijn.


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 27-06-2020 03:50 PM

(06-06-2020 08:17 PM)Vince schreef:  Bourgogne pinot noir, hautes coutures 2016
aromatisch sterk op kers, in de mond vallen de tannines op, te veel extractie? Valt duidelijk nog niet in z'n plooi. Wel een warm mondgevoel. Toch ontgoochelend, stiekem een 'overachiever' verwacht van dit gereputeerde huis. Ik heb zelfs al een betere Passe tout Grains geproefd van 2016 (<Fre).

Gisterenavond rond 22 uur. Het wou maar niet donker worden.
Ik besloot nog even van de dag te genieten en opende een flesje 2016 Hautes Coutures.
Twee kleine glaasjes gedronken, beviel me zeer. Heel aantrekkelijk fruit met een klassevol snuifje hout, in de mond zacht en verleidelijk.
Vandaag blijft de neus mooi, met nu een heerlijk snuifje tabak, iets wat je niet verwacht/wenst in een Bourgogne maar hier pakt het zeer goed uit.
In de mond, die nog steeds behoorlijk zacht is, heb ik nu wel een (toch wel storende) bittere toets. Even de app bekeken, en tiens, tot 12 u was het ok om te proeven, vanaf dan werd het...wortel.
En daar kan ik me zeker iets bij voorstellen.


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 28-06-2020 03:04 PM

(27-06-2020 03:50 PM)vinejo schreef:  
(06-06-2020 08:17 PM)Vince schreef:  Bourgogne pinot noir, hautes coutures 2016
aromatisch sterk op kers, in de mond vallen de tannines op, te veel extractie? Valt duidelijk nog niet in z'n plooi. Wel een warm mondgevoel. Toch ontgoochelend, stiekem een 'overachiever' verwacht van dit gereputeerde huis. Ik heb zelfs al een betere Passe tout Grains geproefd van 2016 (<Fre).

Gisterenavond rond 22 uur. Het wou maar niet donker worden.
Ik besloot nog even van de dag te genieten en opende een flesje 2016 Hautes Coutures.
Twee kleine glaasjes gedronken, beviel me zeer. Heel aantrekkelijk fruit met een klassevol snuifje hout, in de mond zacht en verleidelijk.
Vandaag blijft de neus mooi, met nu een heerlijk snuifje tabak, iets wat je niet verwacht/wenst in een Bourgogne maar hier pakt het zeer goed uit.
In de mond, die nog steeds behoorlijk zacht is, heb ik nu wel een (toch wel storende) bittere toets. Even de app bekeken, en tiens, tot 12 u was het ok om te proeven, vanaf dan werd het...wortel.
En daar kan ik me zeker iets bij voorstellen.

Op dag 3 (1 glas over) is dit een totaal andere wijn...Zet dit naast de wijn van dag 1 en je herkent dit totaal niet.
Veel meer open neus, rood fruit, kersjes en bloemetjes, de mond is ook zeer zacht, bitterheid is weg, wel op t einde wat tannine.
Bewijst dat deze wijn echt wel bewaarkracht heeft.
(heel lage rendementen, 40 hl voor de ‘19 volgens Fre)


RE: Buisson Charles Meursault - Fre - 29-06-2020 07:36 AM

Mooie zachte wijn inderdaad op een worteldag. Alle wijnen waren open. Ik was vroeger een believer. Maar als je objectief naar de zaken kijkt, moet ik toch vaststellen dat t soms klopt en soms niet.


RE: Buisson Charles Meursault - Olivier - 29-06-2020 09:49 AM

Citaat:Ik was vroeger een believer. Maar als je objectief naar de zaken kijkt, moet ik toch vaststellen dat t soms klopt en soms niet.

Puur statistisch gezien zullen er altijd dagen zijn waarop het « klopt » en andere niet he. Het is een leuk fabeltje.


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 29-06-2020 07:33 PM

(29-06-2020 09:49 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Ik was vroeger een believer. Maar als je objectief naar de zaken kijkt, moet ik toch vaststellen dat t soms klopt en soms niet.

Puur statistisch gezien zullen er altijd dagen zijn waarop het « klopt » en andere niet he. Het is een leuk fabeltje.

Fabeltje wil dus zeggen dat het volgens jou onzin is en niets met de agrarische kalender te maken heeft. Hoe verklaar jij het dan?


RE: Buisson Charles Meursault - Olivier - 29-06-2020 08:28 PM

(29-06-2020 07:33 PM)Vinoco schreef:  
(29-06-2020 09:49 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Ik was vroeger een believer. Maar als je objectief naar de zaken kijkt, moet ik toch vaststellen dat t soms klopt en soms niet.

Puur statistisch gezien zullen er altijd dagen zijn waarop het « klopt » en andere niet he. Het is een leuk fabeltje.

Fabeltje wil dus zeggen dat het volgens jou onzin is en niets met de agrarische kalender te maken heeft. Hoe verklaar jij het dan?

Wijn is een bijzonder complex product. Geen enkele andere drank die complexer is dan wijn. Er zijn bijzonder veel zaken die kunnen bijdragen aan het feit dat een fles zich niet toont zoals je verwacht, dat moet ik jou niet uitleggen, denk ik. Leeftijd (een wijn die zich gesloten heeft), reductieve opvoeding, slechte bewaring, te koud of te warm, slecht glas, plaats in de degustatie, perceptie (één iemand die zegt dat er iets is met de wijn, kijk maar eens wat de rest zal zeggen...), niet goed geprepareerd, etc.

Als de theorie van de kalender van Thun klopt, moet ze iedere keer kloppen, anders is de theorie niet juist. En we hebben gewoon al vaak gezien dat de wijnen goed waren op een root day, of slecht op een fruit day. In die gevallen hoor ik niemand zeggen « tiens, de kalender klopt niet ». Maar als een wijn tegenvalt op een root day, dan is het plots wel de kalender... Leuke folklore. Niet meer dan dat.


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 29-06-2020 08:38 PM

(29-06-2020 08:28 PM)Olivier schreef:  
(29-06-2020 07:33 PM)Vinoco schreef:  
(29-06-2020 09:49 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Ik was vroeger een believer. Maar als je objectief naar de zaken kijkt, moet ik toch vaststellen dat t soms klopt en soms niet.

Puur statistisch gezien zullen er altijd dagen zijn waarop het « klopt » en andere niet he. Het is een leuk fabeltje.

Fabeltje wil dus zeggen dat het volgens jou onzin is en niets met de agrarische kalender te maken heeft. Hoe verklaar jij het dan?

Wijn is een bijzonder complex product. Geen enkele andere drank die complexer is dan wijn. Er zijn bijzonder veel zaken die kunnen bijdragen aan het feit dat een fles zich niet toont zoals je verwacht, dat moet ik jou niet uitleggen, denk ik. Leeftijd (een wijn die zich gesloten heeft), reductieve opvoeding, slechte bewaring, te koud of te warm, slecht glas, plaats in de degustatie, perceptie (één iemand die zegt dat er iets is met de wijn, kijk maar eens wat de rest zal zeggen...), niet goed geprepareerd, etc.

Als de theorie van de kalender van Thun klopt, moet ze iedere keer kloppen, anders is de theorie niet juist. En we hebben gewoon al vaak gezien dat de wijnen goed waren op een root day, of slecht op een fruit day. In die gevallen hoor ik niemand zeggen « tiens, de kalender klopt niet ». Maar als een wijn tegenvalt op een root day, dan is het plots wel de kalender... Leuke folklore. Niet meer dan dat.

Ik heb het niet over een fles die het niet doet. Ik zal nogmaals een copy maken van hetgeen ik nu 4 keer heb meegemaakt. Als dit niet met de kalender te maken heeft dan hoor ik graag jouw theorie. En aub niet de uitspraak dat wijn een complex product is. dat is geen verklaring.

Het is iets waar je je vinger niet achter kan krijgen. Iets waar ik als nuchtere Hollander ook nooit in geloofde totdat ik de afgelopen 2 jaar 2 x een wijnavond had waarbij alle wijnen (let wel, alleen de rode) het niet deden. Allemaal en voor iedereen. 1x een Topbordeaux 1982 tasting met oa Petrus, Latour, Haut Brion, Lafite, Lafleur etc etc. 24 wijnen in totaal die het allemaal niet deden. Bij binnenkomst kwam de sommelier naar me toe en zei: "De wijnen zijn allemaal geopend maar ik vrees dat het vandaag geen goede dag is om wijn te proeven"....en gelijk had ie......De 2e keer was een Lafite versus Mouton Battle. Jaargangen 85, 85, 89, 90, 96, 00, 01, 05 en 09 blind tegen elkaar waarbij alle wijnen niets deden. Niet 1. Om zot van te worden. De volgende dag kreeg ik een bericht van het team van restaurant Zarzo (waar ik de battle hield) dat de wijnen een dag later allemaal geweldig waren...…Exact zoals de app het ook aangaf....vanaf dat moment heb ik de app maar geinstalleerd en plan ik tastings altijd op juiste dagen.

Buiten deze 2 voorbeelden nog 2 keer meegemaakt met de complete line-up en bij de complete groep van 12-14 tasters.

Ben benieuwd.

Overigens zeggen boeren die bij het zaaien gebruik maken van de kalender ook dat het niet altijd klopt en daar geen verklaring voor hebben, maar dat het in ieder geval nooit fout kan gaan op de juiste dag.


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 29-06-2020 08:44 PM

(29-06-2020 08:38 PM)Vinoco schreef:  
(29-06-2020 08:28 PM)Olivier schreef:  
(29-06-2020 07:33 PM)Vinoco schreef:  
(29-06-2020 09:49 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Ik was vroeger een believer. Maar als je objectief naar de zaken kijkt, moet ik toch vaststellen dat t soms klopt en soms niet.

Puur statistisch gezien zullen er altijd dagen zijn waarop het « klopt » en andere niet he. Het is een leuk fabeltje.

Fabeltje wil dus zeggen dat het volgens jou onzin is en niets met de agrarische kalender te maken heeft. Hoe verklaar jij het dan?

Wijn is een bijzonder complex product. Geen enkele andere drank die complexer is dan wijn. Er zijn bijzonder veel zaken die kunnen bijdragen aan het feit dat een fles zich niet toont zoals je verwacht, dat moet ik jou niet uitleggen, denk ik. Leeftijd (een wijn die zich gesloten heeft), reductieve opvoeding, slechte bewaring, te koud of te warm, slecht glas, plaats in de degustatie, perceptie (één iemand die zegt dat er iets is met de wijn, kijk maar eens wat de rest zal zeggen...), niet goed geprepareerd, etc.

Als de theorie van de kalender van Thun klopt, moet ze iedere keer kloppen, anders is de theorie niet juist. En we hebben gewoon al vaak gezien dat de wijnen goed waren op een root day, of slecht op een fruit day. In die gevallen hoor ik niemand zeggen « tiens, de kalender klopt niet ». Maar als een wijn tegenvalt op een root day, dan is het plots wel de kalender... Leuke folklore. Niet meer dan dat.

Ik heb het niet over een fles die het niet doet. Ik zal nogmaals een copy maken van hetgeen ik nu 4 keer heb meegemaakt. Als dit niet met de kalender te maken heeft dan hoor ik graag jouw theorie. En aub niet de uitspraak dat wijn een complex product is. dat is geen verklaring.

Het is iets waar je je vinger niet achter kan krijgen. Iets waar ik als nuchtere Hollander ook nooit in geloofde totdat ik de afgelopen 2 jaar 2 x een wijnavond had waarbij alle wijnen (let wel, alleen de rode) het niet deden. Allemaal en voor iedereen. 1x een Topbordeaux 1982 tasting met oa Petrus, Latour, Haut Brion, Lafite, Lafleur etc etc. 24 wijnen in totaal die het allemaal niet deden. Bij binnenkomst kwam de sommelier naar me toe en zei: "De wijnen zijn allemaal geopend maar ik vrees dat het vandaag geen goede dag is om wijn te proeven"....en gelijk had ie......De 2e keer was een Lafite versus Mouton Battle. Jaargangen 85, 85, 89, 90, 96, 00, 01, 05 en 09 blind tegen elkaar waarbij alle wijnen niets deden. Niet 1. Om zot van te worden. De volgende dag kreeg ik een bericht van het team van restaurant Zarzo (waar ik de battle hield) dat de wijnen een dag later allemaal geweldig waren...…Exact zoals de app het ook aangaf....vanaf dat moment heb ik de app maar geinstalleerd en plan ik tastings altijd op juiste dagen.

Buiten deze 2 voorbeelden nog 2 keer meegemaakt met de complete line-up en bij de complete groep van 12-14 tasters.

Ben benieuwd.

Overigens zeggen boeren die bij het zaaien gebruik maken van de kalender ook dat het niet altijd klopt en daar geen verklaring voor hebben, maar dat het in ieder geval nooit fout kan gaan op de juiste dag.

De verklaring is nochtans eenvoudig.
Niks met de kalender van Thun te maken.
Je had de flessen laten prepareren door anderen.
Die sommelier en het team van restaurant Zarzo hebben zich de dag ervoor tegoed gedaan aan heerlijke wijnen voor het geld van 24 flessen Vin de Pays d Oc.
Big Grin


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 29-06-2020 09:22 PM

(29-06-2020 08:44 PM)vinejo schreef:  
(29-06-2020 08:38 PM)Vinoco schreef:  
(29-06-2020 08:28 PM)Olivier schreef:  
(29-06-2020 07:33 PM)Vinoco schreef:  
(29-06-2020 09:49 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Ik was vroeger een believer. Maar als je objectief naar de zaken kijkt, moet ik toch vaststellen dat t soms klopt en soms niet.

Puur statistisch gezien zullen er altijd dagen zijn waarop het « klopt » en andere niet he. Het is een leuk fabeltje.

Fabeltje wil dus zeggen dat het volgens jou onzin is en niets met de agrarische kalender te maken heeft. Hoe verklaar jij het dan?

Wijn is een bijzonder complex product. Geen enkele andere drank die complexer is dan wijn. Er zijn bijzonder veel zaken die kunnen bijdragen aan het feit dat een fles zich niet toont zoals je verwacht, dat moet ik jou niet uitleggen, denk ik. Leeftijd (een wijn die zich gesloten heeft), reductieve opvoeding, slechte bewaring, te koud of te warm, slecht glas, plaats in de degustatie, perceptie (één iemand die zegt dat er iets is met de wijn, kijk maar eens wat de rest zal zeggen...), niet goed geprepareerd, etc.

Als de theorie van de kalender van Thun klopt, moet ze iedere keer kloppen, anders is de theorie niet juist. En we hebben gewoon al vaak gezien dat de wijnen goed waren op een root day, of slecht op een fruit day. In die gevallen hoor ik niemand zeggen « tiens, de kalender klopt niet ». Maar als een wijn tegenvalt op een root day, dan is het plots wel de kalender... Leuke folklore. Niet meer dan dat.

Ik heb het niet over een fles die het niet doet. Ik zal nogmaals een copy maken van hetgeen ik nu 4 keer heb meegemaakt. Als dit niet met de kalender te maken heeft dan hoor ik graag jouw theorie. En aub niet de uitspraak dat wijn een complex product is. dat is geen verklaring.

Het is iets waar je je vinger niet achter kan krijgen. Iets waar ik als nuchtere Hollander ook nooit in geloofde totdat ik de afgelopen 2 jaar 2 x een wijnavond had waarbij alle wijnen (let wel, alleen de rode) het niet deden. Allemaal en voor iedereen. 1x een Topbordeaux 1982 tasting met oa Petrus, Latour, Haut Brion, Lafite, Lafleur etc etc. 24 wijnen in totaal die het allemaal niet deden. Bij binnenkomst kwam de sommelier naar me toe en zei: "De wijnen zijn allemaal geopend maar ik vrees dat het vandaag geen goede dag is om wijn te proeven"....en gelijk had ie......De 2e keer was een Lafite versus Mouton Battle. Jaargangen 85, 85, 89, 90, 96, 00, 01, 05 en 09 blind tegen elkaar waarbij alle wijnen niets deden. Niet 1. Om zot van te worden. De volgende dag kreeg ik een bericht van het team van restaurant Zarzo (waar ik de battle hield) dat de wijnen een dag later allemaal geweldig waren...…Exact zoals de app het ook aangaf....vanaf dat moment heb ik de app maar geinstalleerd en plan ik tastings altijd op juiste dagen.

Buiten deze 2 voorbeelden nog 2 keer meegemaakt met de complete line-up en bij de complete groep van 12-14 tasters.

Ben benieuwd.

Overigens zeggen boeren die bij het zaaien gebruik maken van de kalender ook dat het niet altijd klopt en daar geen verklaring voor hebben, maar dat het in ieder geval nooit fout kan gaan op de juiste dag.

De verklaring is nochtans eenvoudig.
Niks met de kalender van Thun te maken.
Je had de flessen laten prepareren door anderen.
Die sommelier en het team van restaurant Zarzo hebben zich de dag ervoor tegoed gedaan aan heerlijke wijnen voor het geld van 24 flessen Vin de Pays d Oc.
Big Grin

als dat waar zou zijn dan gun ik ze dat nog ook. haha


RE: Buisson Charles Meursault - Olivier - 29-06-2020 10:37 PM

Dat wijn een heel complex product is, zeg ik omdat dat de reden is waarom een fles die je ooit super vond, de volgende keer een dikke tegenvaller kan zijn. En alle factore die ik opgenoemd heb, kunnen verklaringen zijn daarvoor. Of heb je dat ooit al meegemaakt met een glas bier? Of een fles whisky? Of gelijk welke andere alcoholische drank?

Ik herinner me je verhaal, John. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een hele line-up slecht was.

En waarom is de kalender enkel geldig voor rode en niet voor witte?

En nog nooit een minder presterende wijn gehad op een fruit day?

Er zijn zoveel uitzonderingen op de regel dat er eigenlijk geen regel meer is. Dus ik zou eerder zeggen, leg jij maar eens uit waarom het geen onzin is.


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 29-06-2020 10:55 PM

(29-06-2020 10:37 PM)Olivier schreef:  Dat wijn een heel complex product is, zeg ik omdat dat de reden is waarom een fles die je ooit super vond, de volgende keer een dikke tegenvaller kan zijn. En alle factore die ik opgenoemd heb, kunnen verklaringen zijn daarvoor. Of heb je dat ooit al meegemaakt met een glas bier? Of een fles whisky? Of gelijk welke andere alcoholische drank?

Klopt helemaal. Maar zoals gezegd gaat het niet over 1 teleurstellende fles. Dat kan heel veel redenen hebben.

Ik herinner me je verhaal, John. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een hele line-up slecht was.

En waarom is de kalender enkel geldig voor rode en niet voor witte?

Geen idee, Het is ook niet van toepassing op bloemkool bij de boeren. wel op andere kolen.

En nog nooit een minder presterende wijn gehad op een fruit day?

Zoals gezegd gaat het niet om een enkele fles. Dat kan veel redenen hebben. Inderdaad het fenomeen dat voor niemand aanwezig alle wijnen het niet deden nog nooit gehad op een juiste dag volgens de kalender.

Er zijn zoveel uitzonderingen op de regel dat er eigenlijk geen regel meer is. Dus ik zou eerder zeggen, leg jij maar eens uit waarom het geen onzin is.

Er zijn niet veel uitzonderingen op de regel als we het hebben over een hele line-up die het niet doet. Die verklaring hoor ik graag van iemand die niet geloofd in de agrarische kalender. En ik sta echt voor die verklaring open.



RE: Buisson Charles Meursault - Olivier - 30-06-2020 10:41 AM

Daar verschillen we dus in van mening : als zo'n kalender klopt, moet hij altijd kloppen. Als het een individuele fles is, kan het aan andere zaken liggen, als het een hele line-up is niet? Dat is toch niet logisch, John?

Maar goed : wat kan een verklaring zijn voor een hele line-up zijn die tegenvalt? Zoals gezegd, ik heb het nog nooit meegemaakt. In jullie geval : wel één ding dat mij al direct opvalt in jouw verhaal is dat de sommelier jou vertelt dat de wijnen tegenvallen, nog vòòr dat jij ze geproefd hebt. Daarvan zou ik persoonlijk heel hard balen als zo'n sommelier mij dat vertelt. Zonder dat je het zelf beseft, ben je al bevooroordeeld. En nu ga je misschien zeggen, ik heb echt wel mijn eigen mening en ik kan wel voor mezelf proeven. Daar twijfel ik dan ook geen seconde aan. Maar ik heb het al zo vaak gezien aan een proeftafel dat één iemand twijfel uitdrukt over een wijn, en dat iedereen daarna direct intensief gaat snuffelen en slurpen, en ja! Er zou wel eens iets verkeerd kunnen zijn... De kracht van suggestie is enorm! En de menselijke psyche enorm beïnvloedbaar.

Dan zal je misschien zeggen dat iedereen akkoord was dat de line-up tegenviel. Wel, groepsdynamiek is een raar beestje. Eerst gaat iedereen gaan zoeken naar iets dat tegenvalt, en ja, wie zoekt, die vindt meestal wel iets. Maar wat je ook vaak hebt, is dat mensen die niets vinden dan gaan denken, oei, ik vind hier precies niets mis mee, en alle anderen precies wel... Ik zal maar mijn mond houden.
En dan praat je na de tasting eens met wat mensen en blijkt dat er nog zijn die zeggen, nee, ik vond daar eigenlijk niets mis mee.

Allemaal dingen die ik al meegemaakt heb. Wil dat zeggen dat dat is wat er gebeurd is bij jullie? Geen idee, ik was er niet. Dus moeilijk om mij daarover uit te spreken.

Een andere mogelijke verklaring is werkelijk brute pech. Wat is de kans dat zo iets gebeurt? Misschien één op honderd? Wel, als je zo vaak aan proeverijen deelneemt zoals jij, John, bestaat de kans gewoon dat zo iets voorvalt.
Ik vergelijk het met zo'n dag waarop alles fout loopt. Je kent ze ongetwijfeld wel. Je hebt alles minutieus voorbereid, alles gedaan wat je moest doen. En toch gebeurt er dan zoiets waardoor je hele dag in het water valt. Kan gebeuren. Stel je voor dat er dan die morgen in de horoscoop in jouw krant stond : vandaag kan het wel eens fout lopen. Ga je dan geloof hechten aan horoscopen? Het is ook gebaseerd op sterren en zo Rolleyes

Ik denk niet dat we het eens zullen worden in deze, John. Misschien moeten we de proef op de som nemen en eens een proeverij organiseren op een root day Wink


RE: Buisson Charles Meursault - Olivier - 30-06-2020 10:55 AM

(07-06-2020 09:10 AM)Vinoco schreef:  
(06-06-2020 08:26 PM)vinejo schreef:  Oei, dat verwondert me...
Heb je nog over voor morgen?

Onze wijnen presteerden gisteren geweldig waardoor mijn tafelgenoot zei: “het is zeker een goede dag om wijn te drinken”. Vervolgens keek ik op de app en zag ik wat jij net liet zien Jo. Het klopt gelukkig heel vaak niet.

Trouwens, John, hier lijk jij toch eigenlijk te bevestigen wat ik zeg?


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 30-06-2020 04:55 PM

(30-06-2020 10:55 AM)Olivier schreef:  
(07-06-2020 09:10 AM)Vinoco schreef:  
(06-06-2020 08:26 PM)vinejo schreef:  Oei, dat verwondert me...
Heb je nog over voor morgen?

Onze wijnen presteerden gisteren geweldig waardoor mijn tafelgenoot zei: “het is zeker een goede dag om wijn te drinken”. Vervolgens keek ik op de app en zag ik wat jij net liet zien Jo. Het klopt gelukkig heel vaak niet.

Trouwens, John, hier lijk jij toch eigenlijk te bevestigen wat ik zeg?

Nee, over dit deel was ik van begin duidelijk. Het werkt namelijk gelukkig niet altijd. Ook boeren die gebruik maken van deze kalender weten en zeggen dat het niet altijd opgaat maar dat het andersom in ieder geval zeker altijd opgaat. Namelijk dat op een juiste dag het nooit fout gaat. Dat is bij ons met wijn tot nu toe in ieder geval ook zo.
(30-06-2020 10:41 AM)Olivier schreef:  Daar verschillen we dus in van mening : als zo'n kalender klopt, moet hij altijd kloppen. Als het een individuele fles is, kan het aan andere zaken liggen, als het een hele line-up is niet? Dat is toch niet logisch, John?

Maar goed : wat kan een verklaring zijn voor een hele line-up zijn die tegenvalt? Zoals gezegd, ik heb het nog nooit meegemaakt. In jullie geval : wel één ding dat mij al direct opvalt in jouw verhaal is dat de sommelier jou vertelt dat de wijnen tegenvallen, nog vòòr dat jij ze geproefd hebt. Daarvan zou ik persoonlijk heel hard balen als zo'n sommelier mij dat vertelt. Zonder dat je het zelf beseft, ben je al bevooroordeeld. En nu ga je misschien zeggen, ik heb echt wel mijn eigen mening en ik kan wel voor mezelf proeven. Daar twijfel ik dan ook geen seconde aan. Maar ik heb het al zo vaak gezien aan een proeftafel dat één iemand twijfel uitdrukt over een wijn, en dat iedereen daarna direct intensief gaat snuffelen en slurpen, en ja! Er zou wel eens iets verkeerd kunnen zijn... De kracht van suggestie is enorm! En de menselijke psyche enorm beïnvloedbaar.

Dan zal je misschien zeggen dat iedereen akkoord was dat de line-up tegenviel. Wel, groepsdynamiek is een raar beestje. Eerst gaat iedereen gaan zoeken naar iets dat tegenvalt, en ja, wie zoekt, die vindt meestal wel iets. Maar wat je ook vaak hebt, is dat mensen die niets vinden dan gaan denken, oei, ik vind hier precies niets mis mee, en alle anderen precies wel... Ik zal maar mijn mond houden.
En dan praat je na de tasting eens met wat mensen en blijkt dat er nog zijn die zeggen, nee, ik vond daar eigenlijk niets mis mee.

Allemaal dingen die ik al meegemaakt heb. Wil dat zeggen dat dat is wat er gebeurd is bij jullie? Geen idee, ik was er niet. Dus moeilijk om mij daarover uit te spreken.

Een andere mogelijke verklaring is werkelijk brute pech. Wat is de kans dat zo iets gebeurt? Misschien één op honderd? Wel, als je zo vaak aan proeverijen deelneemt zoals jij, John, bestaat de kans gewoon dat zo iets voorvalt.
Ik vergelijk het met zo'n dag waarop alles fout loopt. Je kent ze ongetwijfeld wel. Je hebt alles minutieus voorbereid, alles gedaan wat je moest doen. En toch gebeurt er dan zoiets waardoor je hele dag in het water valt. Kan gebeuren. Stel je voor dat er dan die morgen in de horoscoop in jouw krant stond : vandaag kan het wel eens fout lopen. Ga je dan geloof hechten aan horoscopen? Het is ook gebaseerd op sterren en zo Rolleyes

Ik denk niet dat we het eens zullen worden in deze, John. Misschien moeten we de proef op de som nemen en eens een proeverij organiseren op een root day Wink

We gaan er inderdaad niet uitkomen en dat hoeft uiteraard ook niet.
Jouw verklaringen zijn geen mogelijke redenen. Toen de sommelier (1 van de beste van NL en top in de Wereld, Restaurant Treeswijkhoeve ** Remon vd Kerkhof) tegen mij zei dat het geen goede avond was om wijn te drinken heb ik dat uiteraard tegen niemand van de 15 aanwezigen gezegd. Daar kwamen ze zelf na wijn 3 of 4 wel achter. En ik zou daar ook niet mijn proefkwaliteiten door laten beinvloeden. Ondanks dat ik helemaal met jou eens ben hoe groot de invloed van de psyche is op het menselijk functioneren. Bewust en onbewust.
Brute pech kan ook niet. Het kan niet zo zijn dat 25 flessen uit verschillende perfecte kelders allemaal niet goed zijn. Waarbij vele flessen uit dezelfde kisten/kelders op eerdere of latere momenten het wel deden. Ook de groepsdynamiek kan (in ieder geval in onze groep) niet een hele tasting naar beneden halen terwijl de flessen zo slecht nog niet zijn. Overigens deel ik volledig jouw mening dat de mens absoluut zich laat beïnvloeden door zijn directe omgeving.

Het is een bekend fenomeen. Heb het al over de hele wereld gelezen. ook al diverse malen wijnboeren bezocht waarbij de wijnboer zegt dat de wijnen niet zo goed proeven als een dag ervoor of over 2 dagen omdat het moment niet goed is. Aangezien ik altijd graag ergens een verklaring voor zoek en er niets voor kon vinden ben ik uiteindelijk gezwicht voor de app. Ik weet het anders ook niet. En simpel roepen dat het onzin is terwijl ik er 0,0 verklaring voor heb past niet bij mij (overigens geen enkel verwijt naar jou).

Ik vind het prima om een tasting te organiseren op een rootdag maar dan graag flessen van 10 euro.....huhuh


RE: Buisson Charles Meursault - wvd - 30-06-2020 06:17 PM

(30-06-2020 04:55 PM)Vinoco schreef:  
(30-06-2020 10:55 AM)Olivier schreef:  
(07-06-2020 09:10 AM)Vinoco schreef:  
(06-06-2020 08:26 PM)vinejo schreef:  Oei, dat verwondert me...
Heb je nog over voor morgen?

Onze wijnen presteerden gisteren geweldig waardoor mijn tafelgenoot zei: “het is zeker een goede dag om wijn te drinken”. Vervolgens keek ik op de app en zag ik wat jij net liet zien Jo. Het klopt gelukkig heel vaak niet.

Trouwens, John, hier lijk jij toch eigenlijk te bevestigen wat ik zeg?

Nee, over dit deel was ik van begin duidelijk. Het werkt namelijk gelukkig niet altijd. Ook boeren die gebruik maken van deze kalender weten en zeggen dat het niet altijd opgaat maar dat het andersom in ieder geval zeker altijd opgaat. Namelijk dat op een juiste dag het nooit fout gaat. Dat is bij ons met wijn tot nu toe in ieder geval ook zo.
(30-06-2020 10:41 AM)Olivier schreef:  Daar verschillen we dus in van mening : als zo'n kalender klopt, moet hij altijd kloppen. Als het een individuele fles is, kan het aan andere zaken liggen, als het een hele line-up is niet? Dat is toch niet logisch, John?

Maar goed : wat kan een verklaring zijn voor een hele line-up zijn die tegenvalt? Zoals gezegd, ik heb het nog nooit meegemaakt. In jullie geval : wel één ding dat mij al direct opvalt in jouw verhaal is dat de sommelier jou vertelt dat de wijnen tegenvallen, nog vòòr dat jij ze geproefd hebt. Daarvan zou ik persoonlijk heel hard balen als zo'n sommelier mij dat vertelt. Zonder dat je het zelf beseft, ben je al bevooroordeeld. En nu ga je misschien zeggen, ik heb echt wel mijn eigen mening en ik kan wel voor mezelf proeven. Daar twijfel ik dan ook geen seconde aan. Maar ik heb het al zo vaak gezien aan een proeftafel dat één iemand twijfel uitdrukt over een wijn, en dat iedereen daarna direct intensief gaat snuffelen en slurpen, en ja! Er zou wel eens iets verkeerd kunnen zijn... De kracht van suggestie is enorm! En de menselijke psyche enorm beïnvloedbaar.

Dan zal je misschien zeggen dat iedereen akkoord was dat de line-up tegenviel. Wel, groepsdynamiek is een raar beestje. Eerst gaat iedereen gaan zoeken naar iets dat tegenvalt, en ja, wie zoekt, die vindt meestal wel iets. Maar wat je ook vaak hebt, is dat mensen die niets vinden dan gaan denken, oei, ik vind hier precies niets mis mee, en alle anderen precies wel... Ik zal maar mijn mond houden.
En dan praat je na de tasting eens met wat mensen en blijkt dat er nog zijn die zeggen, nee, ik vond daar eigenlijk niets mis mee.

Allemaal dingen die ik al meegemaakt heb. Wil dat zeggen dat dat is wat er gebeurd is bij jullie? Geen idee, ik was er niet. Dus moeilijk om mij daarover uit te spreken.

Een andere mogelijke verklaring is werkelijk brute pech. Wat is de kans dat zo iets gebeurt? Misschien één op honderd? Wel, als je zo vaak aan proeverijen deelneemt zoals jij, John, bestaat de kans gewoon dat zo iets voorvalt.
Ik vergelijk het met zo'n dag waarop alles fout loopt. Je kent ze ongetwijfeld wel. Je hebt alles minutieus voorbereid, alles gedaan wat je moest doen. En toch gebeurt er dan zoiets waardoor je hele dag in het water valt. Kan gebeuren. Stel je voor dat er dan die morgen in de horoscoop in jouw krant stond : vandaag kan het wel eens fout lopen. Ga je dan geloof hechten aan horoscopen? Het is ook gebaseerd op sterren en zo Rolleyes

Ik denk niet dat we het eens zullen worden in deze, John. Misschien moeten we de proef op de som nemen en eens een proeverij organiseren op een root day Wink

We gaan er inderdaad niet uitkomen en dat hoeft uiteraard ook niet.
Jouw verklaringen zijn geen mogelijke redenen. Toen de sommelier (1 van de beste van NL en top in de Wereld, Restaurant Treeswijkhoeve ** Remon vd Kerkhof) tegen mij zei dat het geen goede avond was om wijn te drinken heb ik dat uiteraard tegen niemand van de 15 aanwezigen gezegd. Daar kwamen ze zelf na wijn 3 of 4 wel achter. En ik zou daar ook niet mijn proefkwaliteiten door laten beinvloeden. Ondanks dat ik helemaal met jou eens ben hoe groot de invloed van de psyche is op het menselijk functioneren. Bewust en onbewust.
Brute pech kan ook niet. Het kan niet zo zijn dat 25 flessen uit verschillende perfecte kelders allemaal niet goed zijn. Waarbij vele flessen uit dezelfde kisten/kelders op eerdere of latere momenten het wel deden. Ook de groepsdynamiek kan (in ieder geval in onze groep) niet een hele tasting naar beneden halen terwijl de flessen zo slecht nog niet zijn. Overigens deel ik volledig jouw mening dat de mens absoluut zich laat beïnvloeden door zijn directe omgeving.

Het is een bekend fenomeen. Heb het al over de hele wereld gelezen. ook al diverse malen wijnboeren bezocht waarbij de wijnboer zegt dat de wijnen niet zo goed proeven als een dag ervoor of over 2 dagen omdat het moment niet goed is. Aangezien ik altijd graag ergens een verklaring voor zoek en er niets voor kon vinden ben ik uiteindelijk gezwicht voor de app. Ik weet het anders ook niet. En simpel roepen dat het onzin is terwijl ik er 0,0 verklaring voor heb past niet bij mij (overigens geen enkel verwijt naar jou).

Ik vind het prima om een tasting te organiseren op een rootdag maar dan graag flessen van 10 euro.....huhuh

Ik gebruik de app niet, maar ben het helemaal met jullie eens dat bepaalde wijnen (en soms allemaal) op sommige dagen gewoon niet aanslaan. Wat de oorzaak is, misschien komt de wetenschap daar ooit nog eens achter, maar nu aanvaard ik het gewoon, zij het met lichte tegenzin. Zondag nog een Es Chezots 2015 open gedaan die weliswaar OK was, maar verre van het niveau waarop ik die 2 jaar geleden proefde.

Dat van die tasting op een "root" dag moeten we zeker eens samen doen. Mag zelfs met topwijnen van 20 of zelfs 30 EUR. Wink


RE: Buisson Charles Meursault - Olivier - 30-06-2020 06:17 PM

Citaat: Ik vind het prima om een tasting te organiseren op een rootdag maar dan graag flessen van 10 euro.....huhuh

Daar kan ik wel zorgen Big Grin


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 30-06-2020 08:21 PM

(30-06-2020 06:17 PM)Olivier schreef:  
Citaat: Ik vind het prima om een tasting te organiseren op een rootdag maar dan graag flessen van 10 euro.....huhuh

Daar kan ik wel zorgen Big Grin

Zondag 26 juli? Is dat wat? Een man of 8 van hier en iedereen neemt blind een witte en een rode mee?


RE: Buisson Charles Meursault - Olivier - 30-06-2020 10:25 PM

(30-06-2020 08:21 PM)Vinoco schreef:  
(30-06-2020 06:17 PM)Olivier schreef:  
Citaat: Ik vind het prima om een tasting te organiseren op een rootdag maar dan graag flessen van 10 euro.....huhuh

Daar kan ik wel zorgen Big Grin

Zondag 26 juli? Is dat wat? Een man of 8 van hier en iedereen neemt blind een witte en een rode mee?

Voor mij kan dat! Leuk idee.


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 30-06-2020 11:15 PM

(30-06-2020 10:25 PM)Olivier schreef:  
(30-06-2020 08:21 PM)Vinoco schreef:  
(30-06-2020 06:17 PM)Olivier schreef:  
Citaat: Ik vind het prima om een tasting te organiseren op een rootdag maar dan graag flessen van 10 euro.....huhuh

Daar kan ik wel zorgen Big Grin

Zondag 26 juli? Is dat wat? Een man of 8 van hier en iedereen neemt blind een witte en een rode mee?

Voor mij kan dat! Leuk idee.

In het slechtste geval zijn we met 2 Wink Jo?
Wie nog?
Locatie nader te bepalen.


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 30-06-2020 11:54 PM

(30-06-2020 11:15 PM)Vinoco schreef:  
(30-06-2020 10:25 PM)Olivier schreef:  
(30-06-2020 08:21 PM)Vinoco schreef:  
(30-06-2020 06:17 PM)Olivier schreef:  
Citaat: Ik vind het prima om een tasting te organiseren op een rootdag maar dan graag flessen van 10 euro.....huhuh

Daar kan ik wel zorgen Big Grin

Zondag 26 juli? Is dat wat? Een man of 8 van hier en iedereen neemt blind een witte en een rode mee?

Voor mij kan dat! Leuk idee.

In het slechtste geval zijn we met 2 Wink Jo?
Wie nog?
Locatie nader te bepalen.

Bij goed weer zie ik dat zeker zitten, in de namiddag, buiten dan.
Binnen zit ik nog niet graag in de buurt van de spuwende medemens ;-)
Zeven deelnemers lijkt me ideaal.


RE: Buisson Charles Meursault - Fre - 01-07-2020 07:10 AM

Lijkt me leuk. I’m in.


RE: Buisson Charles Meursault - Baldrick - 01-07-2020 07:37 AM

Interesse! Ik bied me met graagte aan als vrijwilliger.


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 01-07-2020 07:42 AM

(01-07-2020 07:37 AM)Baldrick schreef:  Interesse! Ik bied me met graagte aan als vrijwilliger.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Vinoco. Nog 2 te gaan.
In de namiddag buiten met 7 man is prima.


RE: Buisson Charles Meursault - Vince - 01-07-2020 09:50 AM

Ik kan dan jammer genoeg niet. Maar weten de anderen wel dat Vinoco dit in Groningen organiseert woeha


RE: Buisson Charles Meursault - wvd - 01-07-2020 10:40 AM

(30-06-2020 11:54 PM)vinejo schreef:  Binnen zit ik nog niet graag in de buurt van de spuwende medemens ;-)

Geen probleem, we dragen dan wel een mondmasker.... Big Grin

Als ik dan nog in het binnenland ben wil ik ook wel 2 flesjes meebrengen.


RE: Buisson Charles Meursault - troisetoiles - 01-07-2020 11:10 AM

Was er graag bij geweest, maar ben wellicht nog in Frankrijk op dat moment.


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 02-07-2020 01:41 PM

(01-07-2020 07:42 AM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:37 AM)Baldrick schreef:  Interesse! Ik bied me met graagte aan als vrijwilliger.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Vinoco. Nog 2 te gaan.
In de namiddag buiten met 7 man is prima.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Werner en Vinoco.
Lijkt me een kleurrijk onderdanig gezelschap Wink
nog plaats voor 1 persoon al is 6 ook prima wat mij betreft.
Iemand een voorstel voor locatie? ik weet niet wie waar woont en wie de ruimte heeft buiten. Het kan evt bij mij in Putte (300 meter over de grens bij Putte Kapellen), maar kan me voorstellen dat er een veel centralere plaats is. Voor mij is alles prima.

Heb er zin in!


RE: Buisson Charles Meursault - redacteur - 02-07-2020 02:27 PM

Ik ben ook wel geïnteresseerd, maar ben nog niet zeker of de datum past.
We zijn nog een tripje aan het plannen in die periode.

Waarschijnlijk zal ik er de komende week een beter zicht op hebben...


RE: Buisson Charles Meursault - TheWineVet - 02-07-2020 03:13 PM

Ik kan normaal ook wel. Bij mij altijd welkom. Plaats genoeg en met veel graagte in Wetteren...


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 03-07-2020 11:31 AM

(02-07-2020 01:41 PM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:42 AM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:37 AM)Baldrick schreef:  Interesse! Ik bied me met graagte aan als vrijwilliger.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Vinoco. Nog 2 te gaan.
In de namiddag buiten met 7 man is prima.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Werner en Vinoco.
Lijkt me een kleurrijk onderdanig gezelschap Wink
nog plaats voor 1 persoon al is 6 ook prima wat mij betreft.
Iemand een voorstel voor locatie? ik weet niet wie waar woont en wie de ruimte heeft buiten. Het kan evt bij mij in Putte (300 meter over de grens bij Putte Kapellen), maar kan me voorstellen dat er een veel centralere plaats is. Voor mij is alles prima.

Heb er zin in!

Ik stel voor dat Jo en Olivier even afstemmen voor de locatie. Jullie kennen iedereen en weten iedereen te wonen (neem ik gemakshalve aan Smile ) zodat de meest logische locatie gekozen kan worden.


RE: Buisson Charles Meursault - Olivier - 03-07-2020 02:56 PM

(03-07-2020 11:31 AM)Vinoco schreef:  
(02-07-2020 01:41 PM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:42 AM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:37 AM)Baldrick schreef:  Interesse! Ik bied me met graagte aan als vrijwilliger.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Vinoco. Nog 2 te gaan.
In de namiddag buiten met 7 man is prima.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Werner en Vinoco.
Lijkt me een kleurrijk onderdanig gezelschap Wink
nog plaats voor 1 persoon al is 6 ook prima wat mij betreft.
Iemand een voorstel voor locatie? ik weet niet wie waar woont en wie de ruimte heeft buiten. Het kan evt bij mij in Putte (300 meter over de grens bij Putte Kapellen), maar kan me voorstellen dat er een veel centralere plaats is. Voor mij is alles prima.

Heb er zin in!

Ik stel voor dat Jo en Olivier even afstemmen voor de locatie. Jullie kennen iedereen en weten iedereen te wonen (neem ik gemakshalve aan Smile ) zodat de meest logische locatie gekozen kan worden.

Het merendeel van de deelnemers komt uit Oost-Vlaanderen, dus Wetteren is voor ons in ieder geval een zeer haalbare kaart. Bedankt alvast, Winevet, voor het aanbod!

Dus als dat voor jou en Werner ok is, zijn we er volgens mij.


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 03-07-2020 03:40 PM

(03-07-2020 02:56 PM)Olivier schreef:  
(03-07-2020 11:31 AM)Vinoco schreef:  
(02-07-2020 01:41 PM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:42 AM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:37 AM)Baldrick schreef:  Interesse! Ik bied me met graagte aan als vrijwilliger.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Vinoco. Nog 2 te gaan.
In de namiddag buiten met 7 man is prima.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Werner en Vinoco.
Lijkt me een kleurrijk onderdanig gezelschap Wink
nog plaats voor 1 persoon al is 6 ook prima wat mij betreft.
Iemand een voorstel voor locatie? ik weet niet wie waar woont en wie de ruimte heeft buiten. Het kan evt bij mij in Putte (300 meter over de grens bij Putte Kapellen), maar kan me voorstellen dat er een veel centralere plaats is. Voor mij is alles prima.

Heb er zin in!

Ik stel voor dat Jo en Olivier even afstemmen voor de locatie. Jullie kennen iedereen en weten iedereen te wonen (neem ik gemakshalve aan Smile ) zodat de meest logische locatie gekozen kan worden.

Het merendeel van de deelnemers komt uit Oost-Vlaanderen, dus Wetteren is voor ons in ieder geval een zeer haalbare kaart. Bedankt alvast, Winevet, voor het aanbod!

Dus als dat voor jou en Werner ok is, zijn we er volgens mij.

Wat mij betreft prima. cheers


RE: Buisson Charles Meursault - wvd - 04-07-2020 11:30 AM

(03-07-2020 03:40 PM)Vinoco schreef:  
(03-07-2020 02:56 PM)Olivier schreef:  
(03-07-2020 11:31 AM)Vinoco schreef:  
(02-07-2020 01:41 PM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:42 AM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:37 AM)Baldrick schreef:  Interesse! Ik bied me met graagte aan als vrijwilliger.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Vinoco. Nog 2 te gaan.
In de namiddag buiten met 7 man is prima.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Werner en Vinoco.
Lijkt me een kleurrijk onderdanig gezelschap Wink
nog plaats voor 1 persoon al is 6 ook prima wat mij betreft.
Iemand een voorstel voor locatie? ik weet niet wie waar woont en wie de ruimte heeft buiten. Het kan evt bij mij in Putte (300 meter over de grens bij Putte Kapellen), maar kan me voorstellen dat er een veel centralere plaats is. Voor mij is alles prima.

Heb er zin in!

Ik stel voor dat Jo en Olivier even afstemmen voor de locatie. Jullie kennen iedereen en weten iedereen te wonen (neem ik gemakshalve aan Smile ) zodat de meest logische locatie gekozen kan worden.

Het merendeel van de deelnemers komt uit Oost-Vlaanderen, dus Wetteren is voor ons in ieder geval een zeer haalbare kaart. Bedankt alvast, Winevet, voor het aanbod!

Dus als dat voor jou en Werner ok is, zijn we er volgens mij.

Wat mij betreft prima. cheers

Moet lukken. Ik kom liefst per trein, dus misschien kan er iemand me oppikken / droppen aan het station, enfin, we zien wel.


RE: Buisson Charles Meursault - wvd - 09-07-2020 01:02 PM

Dus even resumeren:
op zondag 26 juli komen we samen bij The Winevet in Wetteren en ieder brengt 1 fles witte (gekoeld houden is de uitdaging...) en 1 fles rode mee met een verkoopprijs particulier btw in tussen € 10 en € 20?


RE: Buisson Charles Meursault - Fre - 09-07-2020 01:07 PM

(09-07-2020 01:02 PM)wvd schreef:  Dus even resumeren:
op zondag 26 juli komen we samen bij The Winevet in Wetteren en ieder brengt 1 fles witte (gekoeld houden is de uitdaging...) en 1 fles rode mee met een verkoopprijs particulier btw in tussen € 10 en € 20?

Euh ja, behalve dan die prijsrange. Dat was een joke hé Werner. Gewoon 2 flessen die je erg goed vindt en wenst te delen.


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 09-07-2020 01:20 PM

(09-07-2020 01:07 PM)Fre schreef:  
(09-07-2020 01:02 PM)wvd schreef:  Dus even resumeren:
op zondag 26 juli komen we samen bij The Winevet in Wetteren en ieder brengt 1 fles witte (gekoeld houden is de uitdaging...) en 1 fles rode mee met een verkoopprijs particulier btw in tussen € 10 en € 20?

Euh ja, behalve dan die prijsrange. Dat was een joke hé Werner. Gewoon 2 flessen die je erg goed vindt en wenst te delen.

Zo is het Fre. 2 flessen waarvan je denkt (en hoopt Rolleyes ) dat je de anderen en jezelf er een plezier mee doet. Het leven is niet ingewikkeld.....al kan de worteldag het voor de serie rood wel ingewikkeld maken...Wink


RE: Buisson Charles Meursault - TheWineVet - 09-07-2020 01:45 PM

(03-07-2020 11:31 AM)Vinoco schreef:  
(02-07-2020 01:41 PM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:42 AM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:37 AM)Baldrick schreef:  Interesse! Ik bied me met graagte aan als vrijwilliger.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Vinoco. Nog 2 te gaan.
In de namiddag buiten met 7 man is prima.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Werner en Vinoco.
Lijkt me een kleurrijk onderdanig gezelschap Wink
nog plaats voor 1 persoon al is 6 ook prima wat mij betreft.
Iemand een voorstel voor locatie? ik weet niet wie waar woont en wie de ruimte heeft buiten. Het kan evt bij mij in Putte (300 meter over de grens bij Putte Kapellen), maar kan me voorstellen dat er een veel centralere plaats is. Voor mij is alles prima.

Heb er zin in!

Ik stel voor dat Jo en Olivier even afstemmen voor de locatie. Jullie kennen iedereen en weten iedereen te wonen (neem ik gemakshalve aan Smile ) zodat de meest logische locatie gekozen kan worden.
Het is een proeverij met allemaal liefhebbers, dus ik pak inderdaad iets wat IK echt super vind. Uit de 10% beste uit mijn kelder. Maar een prijs zou ik er niet op kleven. Ieder doet wat hij wil, zonder het schaamrood op de wangen te krijgen Blush


RE: Buisson Charles Meursault - wvd - 09-07-2020 03:24 PM

(09-07-2020 01:45 PM)TheWineVet schreef:  
(03-07-2020 11:31 AM)Vinoco schreef:  
(02-07-2020 01:41 PM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:42 AM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:37 AM)Baldrick schreef:  Interesse! Ik bied me met graagte aan als vrijwilliger.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Vinoco. Nog 2 te gaan.
In de namiddag buiten met 7 man is prima.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Werner en Vinoco.
Lijkt me een kleurrijk onderdanig gezelschap Wink
nog plaats voor 1 persoon al is 6 ook prima wat mij betreft.
Iemand een voorstel voor locatie? ik weet niet wie waar woont en wie de ruimte heeft buiten. Het kan evt bij mij in Putte (300 meter over de grens bij Putte Kapellen), maar kan me voorstellen dat er een veel centralere plaats is. Voor mij is alles prima.

Heb er zin in!

Ik stel voor dat Jo en Olivier even afstemmen voor de locatie. Jullie kennen iedereen en weten iedereen te wonen (neem ik gemakshalve aan Smile ) zodat de meest logische locatie gekozen kan worden.
Het is een proeverij met allemaal liefhebbers, dus ik pak inderdaad iets wat IK echt super vind. Uit de 10% beste uit mijn kelder. Maar een prijs zou ik er niet op kleven. Ieder doet wat hij wil, zonder het schaamrood op de wangen te krijgen Blush

Al goed dat ge 't zegt....Blush Ik dacht nl dat die limiet diende om te bewijzen dat er in die prijsvork wel degelijk iets min of meer drinkbaars te vinden was.
Dat verandert mijn keuze volledig.
Maar, wat met depot? Als ik een fles meebreng met redelijk wat depot, drinkt iedereen iets wat lijkt op rioolwater, als ik op voorhand decanteer (en terug) denkt iedereen aan fraude. Huh


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 09-07-2020 03:55 PM

(09-07-2020 01:45 PM)TheWineVet schreef:  Het is een proeverij met allemaal liefhebbers, dus ik pak inderdaad iets wat IK echt super vind. Uit de 10% beste uit mijn kelder. Maar een prijs zou ik er niet op kleven. Ieder doet wat hij wil, zonder het schaamrood op de wangen te krijgen Blush

En zo is het. Het is geen wedstrijd. Gezellig onder elkaar genieten van onze gedeelde passie wijn. Meer moet dat niet zijn.


RE: Buisson Charles Meursault - TheWineVet - 09-07-2020 03:59 PM

(09-07-2020 03:24 PM)wvd schreef:  
(09-07-2020 01:45 PM)TheWineVet schreef:  
(03-07-2020 11:31 AM)Vinoco schreef:  
(02-07-2020 01:41 PM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:42 AM)Vinoco schreef:  
(01-07-2020 07:37 AM)Baldrick schreef:  Interesse! Ik bied me met graagte aan als vrijwilliger.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Vinoco. Nog 2 te gaan.
In de namiddag buiten met 7 man is prima.

Baldrick, Jo, Fre, Olivier, Werner en Vinoco.
Lijkt me een kleurrijk onderdanig gezelschap Wink
nog plaats voor 1 persoon al is 6 ook prima wat mij betreft.
Iemand een voorstel voor locatie? ik weet niet wie waar woont en wie de ruimte heeft buiten. Het kan evt bij mij in Putte (300 meter over de grens bij Putte Kapellen), maar kan me voorstellen dat er een veel centralere plaats is. Voor mij is alles prima.

Heb er zin in!

Ik stel voor dat Jo en Olivier even afstemmen voor de locatie. Jullie kennen iedereen en weten iedereen te wonen (neem ik gemakshalve aan Smile ) zodat de meest logische locatie gekozen kan worden.
Het is een proeverij met allemaal liefhebbers, dus ik pak inderdaad iets wat IK echt super vind. Uit de 10% beste uit mijn kelder. Maar een prijs zou ik er niet op kleven. Ieder doet wat hij wil, zonder het schaamrood op de wangen te krijgen Blush

Al goed dat ge 't zegt....Blush Ik dacht nl dat die limiet diende om te bewijzen dat er in die prijsvork wel degelijk iets min of meer drinkbaars te vinden was.
Dat verandert mijn keuze volledig.
Maar, wat met depot? Als ik een fles meebreng met redelijk wat depot, drinkt iedereen iets wat lijkt op rioolwater, als ik op voorhand decanteer (en terug) denkt iedereen aan fraude. Huh
Ik zou toch voor de fles met bezinksel gaan en ze hier even laten staan. Komt wel goed, tenzij je ze in een rugzak al joggend gaat vervoeren...
(09-07-2020 03:55 PM)Vinoco schreef:  
(09-07-2020 01:45 PM)TheWineVet schreef:  Het is een proeverij met allemaal liefhebbers, dus ik pak inderdaad iets wat IK echt super vind. Uit de 10% beste uit mijn kelder. Maar een prijs zou ik er niet op kleven. Ieder doet wat hij wil, zonder het schaamrood op de wangen te krijgen Blush

En zo is het. Het is geen wedstrijd. Gezellig onder elkaar genieten van onze gedeelde passie wijn. Meer moet dat niet zijn.
Voila. Peins ik ook!


RE: Buisson Charles Meursault - fleer - 09-07-2020 06:02 PM

Zou er graag bij zijn, als er nog plaats is?


RE: Buisson Charles Meursault - TheWineVet - 09-07-2020 06:10 PM

(09-07-2020 06:02 PM)fleer schreef:  Zou er graag bij zijn, als er nog plaats is?
Dan zijn we met 8. En zullen we afklokken. Want dan zijn mijn buitenstoelen op.


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 09-07-2020 07:11 PM

(09-07-2020 06:10 PM)TheWineVet schreef:  
(09-07-2020 06:02 PM)fleer schreef:  Zou er graag bij zijn, als er nog plaats is?
Dan zijn we met 8. En zullen we afklokken. Want dan zijn mijn buitenstoelen op.

Neenee, we zijn al met 8 als redacteur erbij is...
En ik vind 7 eerlijk gezegd al een maximum voor zo n proeverij...


RE: Buisson Charles Meursault - TheWineVet - 09-07-2020 07:24 PM

(09-07-2020 07:11 PM)vinejo schreef:  
(09-07-2020 06:10 PM)TheWineVet schreef:  
(09-07-2020 06:02 PM)fleer schreef:  Zou er graag bij zijn, als er nog plaats is?
Dan zijn we met 8. En zullen we afklokken. Want dan zijn mijn buitenstoelen op.

Neenee, we zijn al met 8 als redacteur erbij is...
En ik vind 7 eerlijk gezegd al een maximum voor zo n proeverij...
Oei, mis geteld dan. SorryBlush


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 09-07-2020 07:40 PM

(09-07-2020 07:24 PM)TheWineVet schreef:  
(09-07-2020 07:11 PM)vinejo schreef:  
(09-07-2020 06:10 PM)TheWineVet schreef:  
(09-07-2020 06:02 PM)fleer schreef:  Zou er graag bij zijn, als er nog plaats is?
Dan zijn we met 8. En zullen we afklokken. Want dan zijn mijn buitenstoelen op.

Neenee, we zijn al met 8 als redacteur erbij is...
En ik vind 7 eerlijk gezegd al een maximum voor zo n proeverij...
Oei, mis geteld dan. SorryBlush

Nu, redacteur ging normaal een reisje boeken die periode dus in dat geval kan Fleer zijn plaats innemen.
Dan zijn we met 8.


RE: Buisson Charles Meursault - fleer - 09-07-2020 08:19 PM

Nu nog een pinot noir vinden Big Grin


RE: Buisson Charles Meursault - redacteur - 09-07-2020 08:26 PM

Het ziet er inderdaad naar uit dat ik er zondag 26 niet bij zal kunnen zijn.
Mijn plaats komt dus vrij.

Enjoy!


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 12-07-2020 04:38 PM

Even terug on topic...

Deze middag de alligote 2018 geopend.
Twee glazen gedronken en voorlopig een bwoaff...gevoel.
Zeker geen gevoel van een druif die zichzelf overstijgt. We dronken eerder al alligotés die ons aan een goede Chablis deden denken.
Hier doet enkel het neutrale van deze wijn wat aan minder goede Chablis denken. Had hier meer van verwacht, maar morgen mss beter.


RE: Buisson Charles Meursault - Vinoco - 12-07-2020 05:22 PM

(12-07-2020 04:38 PM)vinejo schreef:  Even terug on topic...

Deze middag de alligote 2018 geopend.
Twee glazen gedronken en voorlopig een bwoaff...gevoel.
Zeker geen gevoel van een druif die zichzelf overstijgt. We dronken eerder al alligotés die ons aan een goede Chablis deden denken.
Hier doet enkel het neutrale van deze wijn wat aan minder goede Chablis denken. Had hier meer van verwacht, maar morgen mss beter.

Tsja....aligoté….wat mij betreft echt een druif waar niets fatsoenlijks uit kan komen. Ik heb sowieso problemen met een overdaad aan zuren in wijn dus dan heb je met Aligoté al snel een probleem. Coche Dury, PYCM etc etc het maakt allemaal niet uit. 0 plezier aan te beleven voor mij. En dan is er dat ene verdomde domein wat onnavolgbare wijnen maakt. Zo ook van Aligoté. Verslaat heel veel Grand Crus Chardonnay's uit Bourgogne en heeft niets met Aligoté te maken. Juist: D'auvenay.


RE: Buisson Charles Meursault - wvd - 12-07-2020 09:38 PM

(12-07-2020 05:22 PM)Vinoco schreef:  
(12-07-2020 04:38 PM)vinejo schreef:  Even terug on topic...

Deze middag de alligote 2018 geopend.
Twee glazen gedronken en voorlopig een bwoaff...gevoel.
Zeker geen gevoel van een druif die zichzelf overstijgt. We dronken eerder al alligotés die ons aan een goede Chablis deden denken.
Hier doet enkel het neutrale van deze wijn wat aan minder goede Chablis denken. Had hier meer van verwacht, maar morgen mss beter.

Tsja....aligoté….wat mij betreft echt een druif waar niets fatsoenlijks uit kan komen. Ik heb sowieso problemen met een overdaad aan zuren in wijn dus dan heb je met Aligoté al snel een probleem. Coche Dury, PYCM etc etc het maakt allemaal niet uit. 0 plezier aan te beleven voor mij. En dan is er dat ene verdomde domein wat onnavolgbare wijnen maakt. Zo ook van Aligoté. Verslaat heel veel Grand Crus Chardonnay's uit Bourgogne en heeft niets met Aligoté te maken. Juist: D'auvenay.

Al gehoord van "Les Aligoteurs"? Een bende wijnmakers die de Aligoté terug willen opwaarderen door o.a. kleinere rendementen enz. Aligoté geeft dan veel vettere, zeker niet zo zure wijnen. Het is ook nooit echt de druif mijner dromen geweest, maar ik was in maart op een avondje "Aligoteurs" en daar stonden echt wel enkele mooie, niet in het minst een paar van Laurent.


RE: Buisson Charles Meursault - Fre - 12-07-2020 10:43 PM

Zelf ben ik ook geen grote fan van de aligoté. Ik dronk de 2018 trouwens op t vat en vond dat toen zeer schoon. Niet dun. Eerder rond en weelderig maar toch fijn. Daarom kocht ik me ook een paar flessen.. De aligoté komt van percelen van stokken met een gemiddelde leeftijd van boven de 45 jaar. Het aangeplante ras is aligoté doré. Een oud ras voor de aligoté vert werd aangeplant. De doré geeft kleinere rendementen en meer concentratie. Essa koos voor een plantdichtheid van 11.000 stokken terwijl de rendementen tussen 40-50 hl blijft.
Ik dronk de wijn nog niet op fles. Ik ga er weldra eens eentje opendoen.


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 12-07-2020 10:49 PM

(12-07-2020 10:43 PM)Fre schreef:  Zelf ben ik ook geen grote fan van de aligoté. Ik dronk de 2018 trouwens op t vat en vond dat toen zeer schoon. Niet dun. Eerder rond en weelderig maar toch fijn. Daarom kocht ik me ook een paar flessen.. De aligoté komt van percelen van stokken met een gemiddelde leeftijd van boven de 45 jaar. Het aangeplante ras is aligoté doré. Een oud ras voor de aligoté vert werd aangeplant. De doré geeft kleinere rendementen en meer concentratie. Essa koos voor een plantdichtheid van 11.000 stokken terwijl de rendementen tussen 40-50 hl blijft.
Ik dronk de wijn nog niet op fles. Ik ga er weldra eens eentje opendoen.

Ge moogt hem morgen bij mij komen proeven Wink
Ik vond m idd niet dun, maar hij was zo vlak en weinigzeggend...
Kan heel goed zijn dat ie morgen openkomt.


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 14-07-2020 01:55 PM

(12-07-2020 10:49 PM)vinejo schreef:  
(12-07-2020 10:43 PM)Fre schreef:  Zelf ben ik ook geen grote fan van de aligoté. Ik dronk de 2018 trouwens op t vat en vond dat toen zeer schoon. Niet dun. Eerder rond en weelderig maar toch fijn. Daarom kocht ik me ook een paar flessen.. De aligoté komt van percelen van stokken met een gemiddelde leeftijd van boven de 45 jaar. Het aangeplante ras is aligoté doré. Een oud ras voor de aligoté vert werd aangeplant. De doré geeft kleinere rendementen en meer concentratie. Essa koos voor een plantdichtheid van 11.000 stokken terwijl de rendementen tussen 40-50 hl blijft.
Ik dronk de wijn nog niet op fles. Ik ga er weldra eens eentje opendoen.

Ge moogt hem morgen bij mij komen proeven Wink
Ik vond m idd niet dun, maar hij was zo vlak en weinigzeggend...
Kan heel goed zijn dat ie morgen openkomt.

Tweede dag weinig verbetering, dag 3 komt de neus inderdaad open. Bloemetjes, citrus mineralig, na opschudden zelfs exotisch fruit (nectarine en..ananas).
Aangenaam in de mond, zuurtjes iéts meer perceptibel, mooi evenwicht, blijft wel nogal monotoon. Nu zelfs wat afdronk (appel).
Mooie, eenvoudige wijn, maar aan de winkelprijs (17 euro bij CdelaCrosse) toch een stuk te duur. Zelfs domeinprijs (14?) is nogal veel vind ik.
Nochtans een favoriet van Thierry (die hier jammer genoeg niet meer op bezoek komt).


RE: Buisson Charles Meursault - orion - 14-07-2020 04:05 PM

(14-07-2020 01:55 PM)vinejo schreef:  
(12-07-2020 10:49 PM)vinejo schreef:  
(12-07-2020 10:43 PM)Fre schreef:  Zelf ben ik ook geen grote fan van de aligoté. Ik dronk de 2018 trouwens op t vat en vond dat toen zeer schoon. Niet dun. Eerder rond en weelderig maar toch fijn. Daarom kocht ik me ook een paar flessen.. De aligoté komt van percelen van stokken met een gemiddelde leeftijd van boven de 45 jaar. Het aangeplante ras is aligoté doré. Een oud ras voor de aligoté vert werd aangeplant. De doré geeft kleinere rendementen en meer concentratie. Essa koos voor een plantdichtheid van 11.000 stokken terwijl de rendementen tussen 40-50 hl blijft.
Ik dronk de wijn nog niet op fles. Ik ga er weldra eens eentje opendoen.

Ge moogt hem morgen bij mij komen proeven Wink
Ik vond m idd niet dun, maar hij was zo vlak en weinigzeggend...
Kan heel goed zijn dat ie morgen openkomt.

Tweede dag weinig verbetering, dag 3 komt de neus inderdaad open. Bloemetjes, citrus mineralig, na opschudden zelfs exotisch fruit (nectarine en..ananas).
Aangenaam in de mond, zuurtjes iéts meer perceptibel, mooi evenwicht, blijft wel nogal monotoon. Nu zelfs wat afdronk (appel).
Mooie, eenvoudige wijn, maar aan de winkelprijs (17 euro bij CdelaCrosse) toch een stuk te duur. Zelfs domeinprijs (14?) is nogal veel vind ik.
Nochtans een favoriet van Thierry (die hier jammer genoeg niet meer op bezoek komt).

klopt - ik heb Thierry nog gezien begin juni en om de één of andere reden vindt hij dat zijn nederlands/vlaams niet goed genoeg is om op dit forum nog verder te posten - ik heb hem gezegd dat zijn taal net een verrijking was voor dit forum, maar hij had er geen zin meer in en je kan de mens natuurlijk ook niet dwingen. jammer.....


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 14-07-2020 04:07 PM

(14-07-2020 04:05 PM)orion schreef:  
(14-07-2020 01:55 PM)vinejo schreef:  
(12-07-2020 10:49 PM)vinejo schreef:  
(12-07-2020 10:43 PM)Fre schreef:  Zelf ben ik ook geen grote fan van de aligoté. Ik dronk de 2018 trouwens op t vat en vond dat toen zeer schoon. Niet dun. Eerder rond en weelderig maar toch fijn. Daarom kocht ik me ook een paar flessen.. De aligoté komt van percelen van stokken met een gemiddelde leeftijd van boven de 45 jaar. Het aangeplante ras is aligoté doré. Een oud ras voor de aligoté vert werd aangeplant. De doré geeft kleinere rendementen en meer concentratie. Essa koos voor een plantdichtheid van 11.000 stokken terwijl de rendementen tussen 40-50 hl blijft.
Ik dronk de wijn nog niet op fles. Ik ga er weldra eens eentje opendoen.

Ge moogt hem morgen bij mij komen proeven Wink
Ik vond m idd niet dun, maar hij was zo vlak en weinigzeggend...
Kan heel goed zijn dat ie morgen openkomt.

Tweede dag weinig verbetering, dag 3 komt de neus inderdaad open. Bloemetjes, citrus mineralig, na opschudden zelfs exotisch fruit (nectarine en..ananas).
Aangenaam in de mond, zuurtjes iéts meer perceptibel, mooi evenwicht, blijft wel nogal monotoon. Nu zelfs wat afdronk (appel).
Mooie, eenvoudige wijn, maar aan de winkelprijs (17 euro bij CdelaCrosse) toch een stuk te duur. Zelfs domeinprijs (14?) is nogal veel vind ik.
Nochtans een favoriet van Thierry (die hier jammer genoeg niet meer op bezoek komt).

klopt - ik heb Thierry nog gezien begin juni en om de één of andere reden vindt hij dat zijn nederlands/vlaams niet goed genoeg is om op dit forum nog verder te posten - ik heb hem gezegd dat zijn taal net een verrijking was voor dit forum, maar hij had er geen zin meer in en je kan de mens natuurlijk ook niet dwingen. jammer.....

Ja, ik vond dat ook, hij gebruikte uitdrukkingen waar wij niet zouden aan denken maar die mooi weergaven wat soms moeilijk is te beschrijven.
Naar Cave de la Crosse geweest op donderdag? Wink


RE: Buisson Charles Meursault - orion - 14-07-2020 04:34 PM

(14-07-2020 04:07 PM)vinejo schreef:  
(14-07-2020 04:05 PM)orion schreef:  
(14-07-2020 01:55 PM)vinejo schreef:  
(12-07-2020 10:49 PM)vinejo schreef:  
(12-07-2020 10:43 PM)Fre schreef:  Zelf ben ik ook geen grote fan van de aligoté. Ik dronk de 2018 trouwens op t vat en vond dat toen zeer schoon. Niet dun. Eerder rond en weelderig maar toch fijn. Daarom kocht ik me ook een paar flessen.. De aligoté komt van percelen van stokken met een gemiddelde leeftijd van boven de 45 jaar. Het aangeplante ras is aligoté doré. Een oud ras voor de aligoté vert werd aangeplant. De doré geeft kleinere rendementen en meer concentratie. Essa koos voor een plantdichtheid van 11.000 stokken terwijl de rendementen tussen 40-50 hl blijft.
Ik dronk de wijn nog niet op fles. Ik ga er weldra eens eentje opendoen.

Ge moogt hem morgen bij mij komen proeven Wink
Ik vond m idd niet dun, maar hij was zo vlak en weinigzeggend...
Kan heel goed zijn dat ie morgen openkomt.

Tweede dag weinig verbetering, dag 3 komt de neus inderdaad open. Bloemetjes, citrus mineralig, na opschudden zelfs exotisch fruit (nectarine en..ananas).
Aangenaam in de mond, zuurtjes iéts meer perceptibel, mooi evenwicht, blijft wel nogal monotoon. Nu zelfs wat afdronk (appel).
Mooie, eenvoudige wijn, maar aan de winkelprijs (17 euro bij CdelaCrosse) toch een stuk te duur. Zelfs domeinprijs (14?) is nogal veel vind ik.
Nochtans een favoriet van Thierry (die hier jammer genoeg niet meer op bezoek komt).

klopt - ik heb Thierry nog gezien begin juni en om de één of andere reden vindt hij dat zijn nederlands/vlaams niet goed genoeg is om op dit forum nog verder te posten - ik heb hem gezegd dat zijn taal net een verrijking was voor dit forum, maar hij had er geen zin meer in en je kan de mens natuurlijk ook niet dwingen. jammer.....

Ja, ik vond dat ook, hij gebruikte uitdrukkingen waar wij niet zouden aan denken maar die mooi weergaven wat soms moeilijk is te beschrijven.
Naar Cave de la Crosse geweest op donderdag? Wink

ja daar kan je hem wekelijks vinden


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 15-07-2020 02:51 PM

(14-07-2020 01:55 PM)vinejo schreef:  
(12-07-2020 10:49 PM)vinejo schreef:  
(12-07-2020 10:43 PM)Fre schreef:  Zelf ben ik ook geen grote fan van de aligoté. Ik dronk de 2018 trouwens op t vat en vond dat toen zeer schoon. Niet dun. Eerder rond en weelderig maar toch fijn. Daarom kocht ik me ook een paar flessen.. De aligoté komt van percelen van stokken met een gemiddelde leeftijd van boven de 45 jaar. Het aangeplante ras is aligoté doré. Een oud ras voor de aligoté vert werd aangeplant. De doré geeft kleinere rendementen en meer concentratie. Essa koos voor een plantdichtheid van 11.000 stokken terwijl de rendementen tussen 40-50 hl blijft.
Ik dronk de wijn nog niet op fles. Ik ga er weldra eens eentje opendoen.

Ge moogt hem morgen bij mij komen proeven Wink
Ik vond m idd niet dun, maar hij was zo vlak en weinigzeggend...
Kan heel goed zijn dat ie morgen openkomt.

Tweede dag weinig verbetering, dag 3 komt de neus inderdaad open. Bloemetjes, citrus mineralig, na opschudden zelfs exotisch fruit (nectarine en..ananas).
Aangenaam in de mond, zuurtjes iéts meer perceptibel, mooi evenwicht, blijft wel nogal monotoon. Nu zelfs wat afdronk (appel).
Mooie, eenvoudige wijn, maar aan de winkelprijs (17 euro bij CdelaCrosse) toch een stuk te duur. Zelfs domeinprijs (14?) is nogal veel vind ik.
Nochtans een favoriet van Thierry (die hier jammer genoeg niet meer op bezoek komt).

Op dag 4 smaakten de laatste 2 glaasjes nog best van al. Niet dat dit plots zoveel complexer was, maar nu schonk ik me toch allerminst tegen mijn zin bij. Ga mijn 2 andere flesjes toch een paar jaar laten ouderen.


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 14-08-2020 10:21 AM

De gewone chardonnay 2018 van Buisson Charles.
Thierry dacht aan een goede alligoté, kon daar zeer goed inkomen.
Fre en Vince vonden m daarvoor iets te rond en hadden gelijk.
Fijne generieke chardonnay maar mist voor mij lengte en diepgang.
Oke, het blijft slechts een basisappelatie, maar echte topwijnbouwers maken daar nog iets mooiere wijnen van.
Patrick Essa wil mee met die golf, maar kan voorlopig enkel volgen in de prijszetting.
Van een wijn die 18 euro op domein kost mag je nét iets meer verwachten.


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 20-09-2020 10:30 PM

Corona en 80-plussers als ouders...
Wat doe je dan als je hen wil bezoeken..?
Samen naar de Brielmeersen wandelen en daar een glaasje drinken.

Misschien was het wel het gezelschap, maar deze alligoté smaakte me veel meer dan vorige keer.
Ook mijn vader, gisteren 86 geworden, lustte er wel pap van. Even klinken met degene waarmee hij 58 jaar geleden is getrouwd.


RE: Buisson Charles Meursault - Fre - 21-09-2020 06:46 AM

Heerlijk


RE: Buisson Charles Meursault - wvd - 22-09-2020 11:08 AM

Schoon! En binnen 2 jaar Diamanten huwelijk!
Geeft ook een goed perspectief voor jezelf hé Jo!


RE: Buisson Charles Meursault - Fre - 28-12-2020 11:14 AM

(14-08-2020 10:21 AM)vinejo schreef:  De gewone chardonnay 2018 van Buisson Charles.
Thierry dacht aan een goede alligoté, kon daar zeer goed inkomen.
Fre en Vince vonden m daarvoor iets te rond en hadden gelijk.
Fijne generieke chardonnay maar mist voor mij lengte en diepgang.
Oke, het blijft slechts een basisappelatie, maar echte topwijnbouwers maken daar nog iets mooiere wijnen van.
Patrick Essa wil mee met die golf, maar kan voorlopig enkel volgen in de prijszetting.
Van een wijn die 18 euro op domein kost mag je nét iets meer verwachten.
De 2018 opnieuw in t glas. Mooie rondeur, lichte vettigheid. Behoorlijk rijp ook maar de zoet-zuur balans zit goed. De opvoeding is merkbaar maar niet storend. Behoorlijke lengte. Staat precies al een trapje hoger dan de vorige keer. Of wordt toch zo ervaren. Het is inderdaad geen Coche of Roulot maar de fles was toch vlot leeg. En dat wilt toch ook iets zeggen natuurlijk.


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 17-01-2021 08:23 PM

Ach, t weekend is bijna voorbij, t is de moeite niet meer.
Tot je je brochettes in de pan smijt.
Dju toch, heb toch nog goesting...

Allez, iets jong dan, iets dat morgen en overmorgen ook nog goed is.
Efkens voor de rekken staan...
Eerst iets van Dureuil in de hand (na de fingerlickin comment van Innesto)
Mja, heb ik vorige week nog gedronken, toch wat sparen..
Aha! Die 2015 van Hautes Coutures wil ik wel nog eens proeven.

Et voila, al twee glaasjes achter de rug enfin, achter de huig eigenlijk.
Zeer interstellaire wijn. Vorig adjectief was een correctie van Apple, ik bedoelde interessante. Maar interstellaire klinkt ook wel interessant Smile
Verrassende neus, niet echt Bourgondisch. Blind zou ik aan iets Italiaans denken, een stevige valpollicella bvb, op hout gelagerd.
Het hout is idd merkbaar, geen toast of vanille, wel grafiet, ceder. Mineraal. Aardbei ook. In de mond stevig, mooie structuur, veel materie, niet luchtig wel fris, voelbare doch rijpe tannine, maar niet bitter.
Vee vindt m zeer lekker.
En dat is uiteindelijk t belangrijkste. Wink
Schol!


RE: Buisson Charles Meursault - Fre - 06-02-2021 09:51 PM

Hautes Coutures Pinot Noir 2018
Op dag is volledig uit evenwicht. Snel de kurk erop en terug in de wijnkast. De volgende dag al een stuk beter. Rijp rood fruit en zelfs wat donkere kers met ook een lichte fumé toets. De wijn toont een redelijk uitgesproken structuur in de mond met voelbare tannines, veel donker fruit en een lichte kruidigheid. De balans is er nog niet helemaal. Zoek hier geen Bourgondische finesse. Die zal je in 2018 sowieso moeilijker vinden. Maar om lengte en volume is deze jonger zeker niet verlegen. Nog even in de wachtkamer en dit komt wel goed.


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 02-03-2021 11:57 PM

(28-12-2020 11:14 AM)Fre schreef:  
(14-08-2020 10:21 AM)vinejo schreef:  De gewone chardonnay 2018 van Buisson Charles.
Thierry dacht aan een goede alligoté, kon daar zeer goed inkomen.
Fre en Vince vonden m daarvoor iets te rond en hadden gelijk.
Fijne generieke chardonnay maar mist voor mij lengte en diepgang.
Oke, het blijft slechts een basisappelatie, maar echte topwijnbouwers maken daar nog iets mooiere wijnen van.
Patrick Essa wil mee met die golf, maar kan voorlopig enkel volgen in de prijszetting.
Van een wijn die 18 euro op domein kost mag je nét iets meer verwachten.
De 2018 opnieuw in t glas. Mooie rondeur, lichte vettigheid. Behoorlijk rijp ook maar de zoet-zuur balans zit goed. De opvoeding is merkbaar maar niet storend. Behoorlijke lengte. Staat precies al een trapje hoger dan de vorige keer. Of wordt toch zo ervaren. Het is inderdaad geen Coche of Roulot maar de fles was toch vlot leeg. En dat wilt toch ook iets zeggen natuurlijk.

Deze namiddag met PvdW op ons terras deze wijn gedronken, en ja, ik kan Fre alleen maar bijtreden. Bijzonder mooi en open. Onze Vlaamse Kermit Lynch was ook heel content met dit flesje ;-)


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 05-03-2021 02:20 PM

(02-03-2021 11:57 PM)vinejo schreef:  
(28-12-2020 11:14 AM)Fre schreef:  
(14-08-2020 10:21 AM)vinejo schreef:  De gewone chardonnay 2018 van Buisson Charles.
Thierry dacht aan een goede alligoté, kon daar zeer goed inkomen.
Fre en Vince vonden m daarvoor iets te rond en hadden gelijk.
Fijne generieke chardonnay maar mist voor mij lengte en diepgang.
Oke, het blijft slechts een basisappelatie, maar echte topwijnbouwers maken daar nog iets mooiere wijnen van.
Patrick Essa wil mee met die golf, maar kan voorlopig enkel volgen in de prijszetting.
Van een wijn die 18 euro op domein kost mag je nét iets meer verwachten.
De 2018 opnieuw in t glas. Mooie rondeur, lichte vettigheid. Behoorlijk rijp ook maar de zoet-zuur balans zit goed. De opvoeding is merkbaar maar niet storend. Behoorlijke lengte. Staat precies al een trapje hoger dan de vorige keer. Of wordt toch zo ervaren. Het is inderdaad geen Coche of Roulot maar de fles was toch vlot leeg. En dat wilt toch ook iets zeggen natuurlijk.

Deze namiddag met PvdW op ons terras deze wijn gedronken, en ja, ik kan Fre alleen maar bijtreden. Bijzonder mooi en open. Onze Vlaamse Kermit Lynch was ook heel content met dit flesje ;-)

Drie dagen na openen het laatste glas, en heel erg genoten!


RE: Buisson Charles Meursault - Sur la Table - 05-03-2021 02:29 PM

(05-03-2021 02:20 PM)vinejo schreef:  
(02-03-2021 11:57 PM)vinejo schreef:  
(28-12-2020 11:14 AM)Fre schreef:  
(14-08-2020 10:21 AM)vinejo schreef:  De gewone chardonnay 2018 van Buisson Charles.
Thierry dacht aan een goede alligoté, kon daar zeer goed inkomen.
Fre en Vince vonden m daarvoor iets te rond en hadden gelijk.
Fijne generieke chardonnay maar mist voor mij lengte en diepgang.
Oke, het blijft slechts een basisappelatie, maar echte topwijnbouwers maken daar nog iets mooiere wijnen van.
Patrick Essa wil mee met die golf, maar kan voorlopig enkel volgen in de prijszetting.
Van een wijn die 18 euro op domein kost mag je nét iets meer verwachten.
De 2018 opnieuw in t glas. Mooie rondeur, lichte vettigheid. Behoorlijk rijp ook maar de zoet-zuur balans zit goed. De opvoeding is merkbaar maar niet storend. Behoorlijke lengte. Staat precies al een trapje hoger dan de vorige keer. Of wordt toch zo ervaren. Het is inderdaad geen Coche of Roulot maar de fles was toch vlot leeg. En dat wilt toch ook iets zeggen natuurlijk.

Deze namiddag met PvdW op ons terras deze wijn gedronken, en ja, ik kan Fre alleen maar bijtreden. Bijzonder mooi en open. Onze Vlaamse Kermit Lynch was ook heel content met dit flesje ;-)

Drie dagen na openen het laatste glas, en heel erg genoten!

Blij te lezen dat ik niet de enige ben die genoten heeft van witte bourgogne uit 2018. Er zijn echt wel mooie dingen gemaakt


RE: Buisson Charles Meursault - Vince - 05-03-2021 02:59 PM

bij mij zou zo'n flesje dag 4 toch niet halen Slurp


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 05-03-2021 03:37 PM

(05-03-2021 02:59 PM)Vince schreef:  bij mij zou zo'n flesje dag 4 toch niet halen Slurp

Hangt ervan af wat je tussendoor zo nog drinkt Wink


RE: Buisson Charles Meursault - vinejo - 06-07-2021 05:10 PM

(12-07-2020 04:38 PM)vinejo schreef:  Even terug on topic...

Deze middag de alligote 2018 geopend.
Twee glazen gedronken en voorlopig een bwoaff...gevoel.
Zeker geen gevoel van een druif die zichzelf overstijgt. We dronken eerder al alligotés die ons aan een goede Chablis deden denken.
Hier doet enkel het neutrale van deze wijn wat aan minder goede Chablis denken. Had hier meer van verwacht, maar morgen mss beter.

Ik herproefde deze alligote als eens enkele maanden geleden, toen beviel hij me veel beter (in het gezelschap van mijn vader).
En ook nu, gedronken op drie dagen, heb ik er van genoten. Uiteraard nog steeds geen hedonistische krachtpatser, maar eerder een verfrissende en lekkere dorstlesser. Nu zelfs wat Chablis in de neus (zilt). In de mond nerveuze zuurtjes, met citruszeste en wat amandeltoetsen. Blijft wel even hangen.
Let wel, dit gaat hier de hele tijd over de cuvee Sous le chemin, ik weet niet of er ook een gewone alligote wordt gemaakt.