Le Classement - Afdrukversie +- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be) +-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html) +--- Forum: Onvergetelijke degustaties (/forum-64.html) +--- Discussie: Le Classement (/thread-6501.html) |
Le Classement - Jordaens - 01-08-2019 06:07 PM Onze degustatie van dinsdag 30 juli. Dit is wat we deze keer gedaan hebben. Een oude kennis van op de wijnveilingen is Rémy Poussart. Een Brusseleir, die al jaren al schrijvend, drinkend en handelend bezig is met wijn. O.m. heeft hij voor de jaren 2007 t.e.m. 2010 omvangrijke degustaties gehouden van honderden bordeaux zonder onderscheid van herkomst, prestige of kostprijs. Hij maakt zich sterk dat hij daarmee een waardevol alternatief klassement heeft bedacht, dat alle andere quoteringen in de schaduw stelt. Hij noemde de lijvige verslagen ervan dan ook bescheiden "Le Grand Classement des Vins de Bordeaux". Ik wou daar al lang eens een test mee doen en uiteindelijk was het er vorige dinsdag van gekomen. Aan de hand van de versie 2008 ging ik op zoek naar een aaneengeschakelde reeks van zes wijnen, zo hoog mogelijk geplaatst, maar zonder de bank te breken. De eerste twee wijnen kon ik nergens vinden, de derde was Pape Clément (tot daar aan toe), de vierde Lafite (te hoog gegrepen voor ons clubje) enz. Tot er aan de reeks van 10 tot 15 geen obstakels meer waren. Ik kocht de 2015 (de proevers van Rémy Poussart hielden de proeverijen van de '08 in 2012, dat kwam precies uit). Een goede plaats overigens in de ranking vermits er in totaal 596 wijnen vermeld werden Algemeen viel ons alvast op dat het allemaal rechteroeverwijnen waren, merlot speelde dus de hoofdrol. En dat verbaasde ons niet, zo door elkaar gedronken zal jonge merlot immers meestal het eerst charmeren. De volgorde is zoals in het boekje, de eerste staat dus het hoogst geklasseerd. De nulwijn heeft er niets mee te maken, maar is wel een aanrader. 0. Château Cantelaudette 2016 Cuvée Prestige A.C. Graves de Vayres 100% Sémillon Vignobles Chatelier, Arveyres 13% Vol - Cora, 7,99 euro + verzending Helder, vrij intens strogeel, intens aroma, wat floraal, ananas en jonagold,beetje hout, en kruiden, een tikje zoet (honing? abrikoos?). Goede lengte en zeer romig in de mond. Mooi. Graves de Vayres is een AOC voor rode en witte wijnen uit de Bordeauxstreek. Ze maakt deel uit van de Entre-Deux-Mers en bestrijkt 700 ha in de gemeentes Vayres en Arveyres. De wijnstreek dateert uit de Gallo-Romeinse tijd. Vayres ligt aan de Dordogne en aan de Keizerlijke heirbaan van Bordeaux naar Périgueux. Keizer Octavius installeerde hier een garnizoen onder leiding van Varius, vandaar de naam. De rode en witte wijnen uit de streek waren vanaf medio XIXde eeuw gewaardeerd. De appellation verschijnt op etiketten vanaf het einde van de XIXde eeuw en een Wijnbouwersunie was, als één van de eerste, opgericht in 1962, vanaf 1966 doet deze aan consequente kwaliteitscontrole. De ondergrond wordt effectief gedefinieerd door Graves op de linkeroever van de Dordogne en vormt alluviale terrassen. De grenzen van de appellatie werden in 1936 vastgelegd. De rode wijnen hebben een robijnkleur, ze zijn fris en zeer fruitig dank zij een groot percentage merlot. De witte wijnen kunnen van 100% sauvignon gemaakt worden, dan zijn ze fris, levendig en floraal geurend, met hints van citrusvruchten. Een 100% sémillonwijn wordt op vat gerijpt en is dan zacht, boterig met een rijke, ronde tekstuur. Van deze laatste kan ook een moelleux gemaakt worden, in de vorm van een vendange tardive. In meerderheid worden de witte Graves de Vayres gemaakt van zo'n 70% sauvignon met dan 20 à 25% sémillon en 5 tot 10% muscadelle. 1. Château Plince 2015 A.C. Pomerol 80% merlot, 20% cabernet franc 13% Vol - Colruyt 35 euro + verzending Een eerste fles had kurk. Jammer. Heldere volle granaatkleur, vrij doorzichtig, mooie tranen. Vol tot intens aroma met framboos en gestoofde krieken, wat tabak en rook en een beetje eik, vanille en peper. Wat erf met champignons. Geur op finesse. Molligheid, zuren en tannines in harmonie. Lange afdronk met wat alcoholwarmte in de staart. Om nu, zonder haast te beginnen drinken. Familie Moreau, vier generaties. 8,66 ha aaneengesloten wijngaard. Terroir van zand op ijzerhoudende klei, naast Ch. Nenin en Ch. La Pointe. 12 tot 18 maanden op 1/3 nieuwe eik. 2. Château Barbe Blanche 2015 A.C. Lussac-St-Emilion 80% merlot, 20% cabernet franc (50% nieuwe vaten) 13% Vol - Cora, 14,99 euro + verzending Helder, vol tot intens kersenrood, vrij ondoorzichtig, gekleurde tranen. Vol tot intense geur met zwarte bes en bramen en divers gestoofd fruit. Eik, rook; tabak, wat zuivel. Peper en vanille, drop, beetje erf. Een mooi afgeronde geur met nog wat jong hout. In de mond zeer evenwichtig met nog wat jonge, maar ronde tannines. Lang en mooi. Vanaf nu te drinken. Geweldige P/Q, sommigen schatten de prijs boven de 30 euro, gezien de context. Voor de helft eigendom van André Lurton. Op een croupe van klei en kalksteen in Lussac, tegenover de beste coteaux van Saint-Emilion. 28 ha (ong. 110.000 flessen). De merlot is er koning en geeft zachte en smakelijke wijnen. 2015 was het derde warmste jaar sinds 1900. Optimale omstandigheden: warmer dan gewoonlijk, koelte 's nachts, warme augustus. Lussac-Saint-Emilion is een AOC voor rode wijn in de Bordeauxstreek, gelegen op de rechteroever van de Garonne en de Dordogne, zo'n 45 km van Bordeaux en zo'n 9 km van Saint-Emilion. Het is één van de z.g. Satelieten van Saint-Emilion. Het terroir is zeer gevarieerd, verdeeld over plateaus, heuvelruggen en kleine valleien. In het zuid-oosten zijn de hellingen van kleiachtige kalksteen, zoals in Saint-Emilion. In het westen is er een vrij smal plateau van graves en zandige graves, in het noorden overheerst klei, in het oosten zijn kalksteengroeven en in het noord-westen zijn eveneens steengroeven en vinden we ijzerhoudend zand of klei. Toegestane druiven zijn cabernet franc, cabernet sauvignon, malbec en merlot, met een vooraanstaande rol voor merlot. Men mag tot 45 hl per ha oogsten. 900 aangeplante ha worden beheerd door 95 onafhankelijke eigenaars en 530 ha door leden van de cooperative van Puisseguin-Lussac-Saint-Emilion. 3. Virginie de Valandraud 2015 A.C. Saint-Emilion grand cru 70% merlot, 30% cabernet sauvignon 14,5% Vol - Lesage, Vleteren 43,35 euro Helder, intens kersenzwart, gekleurde tranen. Intens tot diep aroma, eventjes nog gesloten, dan openbloeiend op zwart fruit (cassis, braam, vllier, bosbes), mooi versmolten. Eik, peper, vanille. Bruine tabak, vleugje dennenbos en wat vochtige aarde, wat men hier jèër noemt. De geur blijft gaan, hoe diep je ook inhaleert. In de mond goed in evenwicht, met nog een tikkeltje ronde tannines, dat boven molligheid en zuren uitsteekt. Erg lang. De afdronk eindigt warm en met heel zachte tannines. Een grote wijn, nog even laten rusten tot binnen een jaar of drie, maar al geweldig. Jean-Luc Thunevin, bankbediende, kruidenier, restaurateur, négociant en vin, daarna eigenaar van een heuvel in Fongaban, samen met zijn partner Murielle. Ch. Valandraud. In 1990 heeft hij nog geen chais, dus wordt de wijn in de cooperatieve gemaakt. In 1991 gebeurt dat in een atelier aan het huis (de "garage" genoemd). De term garagewijn is geboren. Omwille van ontbrekend materiaal werden de druiven geheel met de hand geoogst. Ook gepompt werd er niet, want pompen waren er evenmin. Er waren geen grote cuves, dus de malo gebeurde in kleine barriques, een methode die ook school maakte. De pers was lovend en het onbekende terroir werd 1e grand cru classé in 2012. De 2016 kost 208,19 euro bij Topwijnen. Er worden meer dan 40.000 flessen van gemaakt. De tweede wijn, Virginie de Valandraud, ontstond in 1992, genoemd naar de dochter. De jongere stokken worden gebruikt. 20 maanden in nieuwe eik, 10 maanden minder dan de eerste wijn. In dezelfde stijl als de eerste wijn, maar sneller toegankelijker. 4. Château Larmande 2015 A.C. Saint-Emilion grand cru classé 65% merlot, 30% cabernet franc, 5% cabernet sauvignon 14,5% Vol - Lesage, Vleteren 31,17 euro Heldere, intense kersenkleur, goeie tranen, vrij kleine doorzichtigheid. Intens aroma, framboos en zwarte bes, eik, rook, grafiet, kreupelhout, beetje erf, peper, vanille. Klassieke Rechteroeverneus. In de mond goede molligheid, met iets hogere zuren en tannines, op weg naar evenwicht. Lang en eindigend op krieken, kersenpitten met het typische bittertje. De wijn moet nog een beetje afronden in de fles en wordt dan helemaal uitstekend. 20 ha in het noorden van de appellatie in het gelijknamige gehucht. Eigenaar La Mondiale bezit ook Ch. Soutard en heeft veel geïnvesteerd om de kwaliteit te verbeteren. Men mikt op verfijning en subtiliteit onder advies van Michel Rolland. 5. Château Sansonnet 2015 A.C. Saint-Emilion grand cru 85% merlot, 15% cabernet franc 15% Vol - Lesage, Vleteren 36,70 euro Een heldere, intense, ondoorzichtige kleur van zwarte kersen. Vol tot intense geur van rode bessensap, vlier, “bakken fruit”, eik, kreupelhout, grafiet, peper, vanille, wat kaneel en een licht erfgeurtje. Fijne neus. In de mond goed gestructureerd met gedefinieerde molligheid, zuren en tannines in evenwicht. Warm alcoholstaartje in de lange afdronk. Alweer een grote wijn. Nu heerlijk en wellicht binnen vijf jaar top. Een aaneengesloten wijngaard van 7 ha rond het kasteel, gelegen tussen de grote Couspaude, Trotte Vieille en Villemaurine op het klei-kalkplateau van Saint-Emilion. 30 hl per hectare, volledig vernieuwd domein sinds 1999, promo tot grand cru classé in 2012. 6. Château Haut-Vigneau 2016 A.C. Blaye 85% merlot, 10% cabernet sauvignon, 5% cabernet franc 14% Vol - Brunin-Guillier, Tournai 15,11 euro (inclusief verzending) Eerste fles had kurk. We hebben op al die avonden drie keer kurk gehad, waarvan twee vanavond... Helder, vol tot intens van kleur, vrij ondoorzichtig, zwarte kers met nog wat mauve. Het is een 2016, omdat men de beloofde 2015 niet meer kon leveren. Mooie tranen, goed gevuld tot aan de rand. Vol aroma met zwarte bes, kriek, veel vers fruit, maar toch ook wat gestoofd. Eik, vanille, beetje fietsbanden. Fris en fruitig met vooral rood fruit. In de mond zeer evenwichtig, licht en fijn, eindigend op krieken. Goede lengte. Een mooie, frisse jonge wijn, misschien de beste maaltijdbegeleider van de hoop, in de geest van b.v. chianti’s. Op 2,5 ha met coteaux klei en gravel. De chai is gemoderniseerd in 2000. Macération pré-fermentaire à froid. Lange alcoholische gisting en inweking. 8 maanden in Franse eik. Wekelijkse ouillage. Blaye is een AOC in Bordeaux. Rondom de stad Blaye, er worden witte en rode wijnen gemaakt. Evenals een kleine hoeveelheid bubbles en rosé. Het ligt op de rechteroever van de Gironde, rondom de AOC Côtes de Bourg. De regio heeft een heleboel appelatiewijzigingen ondergaan. In 1936 waren er drie: Blaye, Côtes de Blaye en Premières Côtes de Blaye. Ze besloegen alle drie dezelfde oppervlakte, met de voornaamste kastelen in de Premières Côtes. In 1990 werd Blaye de appellation voor de betere rode, maar ook voor een aantal matige witte. In 2007 werd dan Blaye de appellatie voor uitsluitend rode wijnen, Côtes de Blaye voor de witte en Premières Côtes is opgeslokt door Côtes de Bordeaux (waar eventueel Blaye mag aangehecht worden, mits wat strengere kwaliteitsnormen). Rosés vallen gewoon onder AOC Bordeaux. Het gebied van 7000 ha is heuvelachtiger dan de Médoc en gaat tot 70 m boven de zeespiegel. De grond is overwegend klei over een kalklaag. Een riviertje, de Rau de Brouillon scheidt Blaye van de Bourgeais. De rode wijnen bestaan overwegend uit merlot, cabernet sauvignon en franc met kleine hoeveelheden malbec, petit verdot en carmenère. De witte onder het Côtes de Blaye label vooral uit colombard en urgni blanc. De witte onder het Côtes de Bordeaux label bestaan vooral uit sauvignon blanc, sémillon en muscadelle. De rode wijnen zijn fris en fruitig, moeten relatief jong worden gedronken. De gewoonlijk droge witte wijnen zijn licht en zacht-fruitig. De kwaliteit was hoog, ook de witte was een aanrader (al lekkere en niet dure Graves de Vayres in het rood gedronken ook, moet daar dringend nog eens wat van aankopen). Wat opviel was de erg hoge alcoholpercentages (tot 15%!). Waar is de tijd dat men in Bordeaux nauwelijks over de 10% geraakte en syrah moest gaan kopen in de Rhônestreek om wat body te geven. Enfin, dat is zelfs van voor mijn tijd, maar de uitdrukking Lafite Hermitagé doet toch nog een belletje rinkelen... En de verhalen over Vandermeulen-Decannière in Oostende, die porto bij zijn premiers crus goot doven ook nooit uit. 2015 moet tot dan het warmste jaar geweest zijn sinds 1900 en gezien de huidige zomer is de vraag prangend: hoe lang gaan ze daar normale bordeauxwijnen kunnen blijven maken? Wat het klassement betreft: alle wijnen verdienden het om vooraan in het boek te eindigen, wat wel opviel was dat in de andere edities deze wijn vaak een pak minder scoorden of net nog hoger, dat zet ik hieronder even tussen haakjes, want het duidt op de relativiteit van ook dit klassement. Dit was ons eigen onwetenschappelijke klassement van de zes wijnen: 1. Virginie de Valandraud met 35 punten (op 36). (wijn 12, 2007: 117, 2009: 222) 2. Ch. de Barbe Blanche met 28 pt. (wijn 11, 2007: 285, 2009: 105) 3. Ch. Sansonnet met 23 pt. (wijn 14, 2009: 4) 4. Ch. Larmande met 18 pt. (wijn 13, 2007: 309, 2009: 33) 5. Ch. Plince met 11 pt. (wijn 10, 2007: 54, 2009: 251) 5. Ch. Haut-Vigneau met 11 pt (wijn 15, 2009: 225). RE: Le Classement - redacteur - 01-08-2019 07:32 PM Met veel plezier dit verslag gelezen, bedankt! Steeds leuk om te zien dat het niet altijd de duurste wijnen zijn die alle medailles wegkapen. RE: Le Classement - vinejo - 01-08-2019 07:43 PM Schitterende degustatie en verslag, Rik! FYI: Die Cantelaudette is verkrijgbaar bij mijn vriendje van de Wijnzolder. RE: Le Classement - Jordaens - 01-08-2019 08:12 PM Dan zal je hem al wel geproefd hebben, zeker, Jo. Zoniet: doen. RE: Le Classement - vinejo - 01-08-2019 09:19 PM (01-08-2019 08:12 PM)Jordaens schreef: Dan zal je hem al wel geproefd hebben, zeker, Jo. Zoniet: doen. Geproefd en goedgekeurd RE: Le Classement - Jordaens - 10-10-2019 06:39 PM De Barbe Blanche 2016 staat (stond?) in reclame bij Cora, toch snel een kistje van zes besteld (al weet ik niet wat ik allemaal met al die wijn moet aanvangen... Ben nu maar meteen een fles aan het proeven, zo uit de kist. Man (en andere genders), dit is toch echt schitterend, hoor. Nog wat tegenwringend van jonkigheid, er zit nog eik en vanille in en stevige tannines. Waar is de tijd dat men over de satellieten van Saint-Emilion slechts spottend kon vertellen. Hahaha, ze hangen Saint-Emilion aan de naam van hun dorpkes, dan zijn ze wat meer waard (wijncursussen van einde vorige eeuw) ... Nee, de familie Lurton weet echt wel waar ze mee bezig zijn. Als er nog over zijn, moet je dit echt kopen. |