wijnliefhebbers
Pape Clement Pessac - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Pape Clement Pessac (/thread-660.html)


Pape Clement Pessac - vinejo - 03-11-2010 01:32 PM

Het topdomein van Bernard Magrez. De laatste jaren zowat op gelijke voet geplaatst met Haut Brion en consoorten. Door Parker althans Rolleyes

Dronk ooit een hele ouwe, voor het eerst een fles geopend van na de overname door Woody (bijnaam van Bernard in Bordeaux Big Grin )

Pape Clement 2004
Ruim op voorhand geopend, de neus was nog typischer dan ik me had voorgesteld. Vanille, zwart fruit, geparfumeerd, hout. Bijna Rioja aandoend zelfs Sad
Zeer aromatisch maar niks van de kenmerkende finesse van topBordeaux.

Dag erop iets gematigder, wijn was zeer ok, zoals een goede Tour Carnet bvb, maar op geen enkel moment het gevoel gehad een grote wijn te drinken. De houtlagering bleef redelijk dominant, het mondgevoel was wel ok, evenwicht was er, finesse en zelfs lengte mankeerden voor mij.
Met moeite een 90, waar ik minstens een 93 verwachtte...

Twee dagen erna de fles leeggedronken met Gerten, lekkere wijn hoor, maar alweer, we wrongen ze niet uit zoals ik ooit deed met een Lagrange 2003...

Eigenlijk zowat de eerste keer dat Magrez me écht ontgoochelt.


RE: Pape Clement Pessac - doc - 03-11-2010 01:37 PM

Ik vind dat Michel Rolland er beter eens met z'n poten van afblijft, al die Rolland wijnen smaken eentonig. Of ga ik tekort door de bocht, zou wel kunnen, want ben al dikwijls ontgoocheld geweest als z'n handteken er op staat. Hier ben ik weer met m'n Chateau Lagrézette uit Cahors, die ver staat van een terroir wijn, ook een Rollandje dus. Ik geef wel toe dat er ook bij mij wat Pape Cléments liggen 99 en 2003. Recentelijk nog ontgoocheld (samen met Tom) in de Clémentin wit...


RE: Pape Clement Pessac - Kris G - 03-11-2010 02:39 PM

(03-11-2010 01:32 PM)vinejo schreef:  Het topdomein van Bernard Magrez. De laatste jaren zowat op gelijke voet geplaatst met Haut Brion en consoorten. Door Parker althans Rolleyes

Dronk ooit een hele ouwe, voor het eerst een fles geopend van na de overname door Woody (bijnaam van Bernard in Bordeaux Big Grin )

Pape Clement 2004
Ruim op voorhand geopend, de neus was nog typischer dan ik me had voorgesteld. Vanille, zwart fruit, geparfumeerd, hout. Bijna Rioja aandoend zelfs Sad
Zeer aromatisch maar niks van de kenmerkende finesse van topBordeaux.

Dag erop iets gematigder, wijn was zeer ok, zoals een goede Tour Carnet bvb, maar op geen enkel moment het gevoel gehad een grote wijn te drinken. De houtlagering bleef redelijk dominant, het mondgevoel was wel ok, evenwicht was er, finesse en zelfs lengte mankeerden voor mij.
Met moeite een 90, waar ik minstens een 93 verwachtte...

Twee dagen erna de fles leeggedronken met Gerten, lekkere wijn hoor, maar alweer, we wrongen ze niet uit zoals ik ooit deed met een Lagrange 2003...

Eigenlijk zowat de eerste keer dat Magrez me écht ontgoochelt.

doet me denken aan mijn ervaring met de 2002


RE: Pape Clement Pessac - Venne - 03-11-2010 11:38 PM

tja mannen, is met al die zaakskes eh
welke pape is nog wel goed! :-)


RE: Pape Clement Pessac - Kris G - 03-11-2010 11:39 PM

(03-11-2010 11:38 PM)Venne schreef:  tja mannen, is met al die zaakskes eh
welke pape is nog wel goed! :-)

applaus


RE: Pape Clement Pessac - Mt - 04-11-2010 12:55 AM

(03-11-2010 01:37 PM)dr_magooo schreef:  Ik vind dat Michel Rolland er beter eens met z'n poten van afblijft, al die Rolland wijnen smaken eentonig. Of ga ik tekort door de bocht, zou wel kunnen, want ben al dikwijls ontgoocheld geweest als z'n handteken er op staat. Hier ben ik weer met m'n Chateau Lagrézette uit Cahors, die ver staat van een terroir wijn, ook een Rollandje dus. Ik geef wel toe dat er ook bij mij wat Pape Cléments liggen 99 en 2003. Recentelijk nog ontgoocheld (samen met Tom) in de Clémentin wit...

Hmmm nooit een Pape geproefd. Klinkt niet goed..
Wat Rolland betreft: ik vond die man in Mondovino zeer hautain. Verschrikkelijke vent. Na alles wat ik geproefd heb, denk ik dat hij zich beter niet met de linkerzijde moeit, maar aan de rechterkant - en zeker in Pomerol - is hij, volgens mij, top. Net die kwaliteiten die altijd terugkeren (souplesse, concentratie, hout (maar liever niet te veel, al is flesrijping altijd nodig) etc), zijn perfect voor Pomerol.
Maar er is volgens mij nog een verschil tussen de wijnen van Magrez en de andere waar Rolland ook adviseert.


RE: Pape Clement Pessac - Alex - 04-11-2010 09:52 AM

In Pomerol is Rolland inderdaad top, ook in Argentinië maakt hij paar goede zaken. Allemaal samen met Catherine Péré Vergé die ook in Mondovino te zien is.


RE: Pape Clement Pessac - Pat Leoville - 04-11-2010 11:25 AM

Van de meeste van zijn wijnen ben ik absoluut geen fan. Ook niet van de Pomerols. Hou veel meer van La Conseillante, La Fleur Petrus, VCC e.a. dan van bv: l'Evangile. In Saint-Emilion helemaal geen fan van Pavie, Pavie-Decesse, Troplong Mondot,(zelfs) Angelus e.a. Dan spreken we over de duurdere. Vele van de mindere chateaux zijn vooral houtbommen. Maar wat we niet kunnen ontkennen is, dat bij vele chateaux waar hij mee begon samen te werken de punten naar boven gingen. En de rest weet je dan wel. Maar dat het ook anders kan bewijst hij met o.a. Ausone. En ja ook bij de linkeroever met o.a. Leoville Poyferre en Pontet Canet.


RE: Pape Clement Pessac - Mt - 04-11-2010 11:34 AM

Wat je zegt over Angélus en Troplong M, daarmee ga ik akkoord. Wat ik daar al van dronk, heeft mij nog nooit bekoord. Maar dat gaat ook over oudere Troplong, toen er, denk ik, nog geen sprake van Rolland was..

Pavie 2002 vond ik bijvoorbeeld wel indrukwekkend. De paar Le Bon Pasteurs waren ook goed. Lascombes '04 vond ik een echte ontgoocheling. (maar hij was ook piepjong) Enfin, over de te grote invloed van enkelingen en het sturen van de smaak en de markt, daarover zijn we het waarschijnlijk eens. Maar toch: the proof of the pudding..


RE: Pape Clement Pessac - Jeroen - 04-11-2010 01:16 PM

Ik heb pape clement 2008 op een primeur proeverij gedronken vorig jaar en viel toen dik tegen, is natuurlijk altijd wel moeilijk om vat stalen te proeven, maar voor een kleine 100 euro had ik toch wel meer verwacht.


RE: Pape Clement Pessac - Pat Leoville - 04-11-2010 01:54 PM

Heb zelf enkele flessen Pape Clement 2005 liggen. Aiai Sad


RE: Pape Clement Pessac - Kris G - 04-11-2010 02:07 PM

yep, hier ook : 2 stuks van +100 euro Confused ook nog 2x 2006 liggen

eigenlijk zou elke wijnbouwer maximaal de typische eigenschappen van zijn terroir moeten laten bovenkomen in zijn wijn > boeiende wijnen en geen éénheidsworst, maar ik denk dat we ons naar de toekomst toe geen zorgen hoeven te maken, binnenkort wordt de volledige voorraad toch op den boot naar China gezet Angry


RE: Pape Clement Pessac - doc - 01-11-2011 12:17 PM

Pape Clément 1999 ®

Gedecanteerd. Kleurevolutie is duidelijk en laat z'n leeftijd blind vermoeden. Héél charmante neus met tertiaire indrukken van sous-bois, varens, sigarenkistje. Kruidig, ceder en zelfs rokerige minerale toetsen. Aanvankelijk ook animale impressie die snel verdwijnt.
In de mond heel mooi versmolten geheel, de structuur wordt door de nog frisse en versmolten zuren levendig gehouden. Tannines zijn grotendeels mooi versmolten alhoewel héél lichtjes droogtrekkend. Cassis en donkerrood fruit van bramen. Slechts gemiddeld lange afdronk... Elegantie en finesse typeren deze fles. De neus blijft verder evolueren en blijft grote indruk maken.


RE: Pape Clement Pessac - Mt - 01-11-2011 01:17 PM

Die beschrijving doet me wat aan mijn La Mission Haut-Brion '99 van vorig jaar denken. Afdronk was van die wijn wel redelijk lang. Maar ook perfect versmolten, aromatisch, mmmm.


RE: Pape Clement Pessac - doc - 01-11-2011 01:48 PM

(01-11-2011 01:17 PM)Matten schreef:  Die beschrijving doet me wat aan mijn La Mission Haut-Brion '99 van vorig jaar denken. Afdronk was van die wijn wel redelijk lang. Maar ook perfect versmolten, aromatisch, mmmm.

Ze zijn op zekers ?


RE: Pape Clement Pessac - Mt - 01-11-2011 02:24 PM

Ik vrees het. Toen nog "tweedehands" voor +-56 euro gekocht...


RE: Pape Clement Pessac - doc - 14-12-2011 10:33 PM

Pape Clément 1994

Onmiddellijk na openen nog fruitimpressies van cassis en rijp rood fruit, wat florale toetsen zelfs die vlug verdwijnen en plaats maken voor meer tertiaire tonen van sous-bous, varen, wat gekookte groenten,de tabakgeuren overheersen, nog wat resterende kruidigheid, mineraal.
In de mond een mooi romig versmolten geheel van hout en fruit. Mooie fijne afdronk met nog voldoende zuur-ondersteuning.
Zeer bekoorlijk geheel met aangename frisheid. 90+
Goed millésime waar ik toch al wat geslaagde wijnen uit dronk.


RE: Pape Clement Pessac - vinejo - 15-12-2011 12:25 AM

(14-12-2011 10:33 PM)dr_magooo schreef:  Pape Clément 1994

Onmiddellijk na openen nog fruitimpressies van cassis en rijp rood fruit, wat florale toetsen zelfs die vlug verdwijnen en plaats maken voor meer tertiaire tonen van sous-bous, varen, wat gekookte groenten,de tabakgeuren overheersen, nog wat resterende kruidigheid, mineraal.
In de mond een mooi romig versmolten geheel van hout en fruit. Mooie fijne afdronk met nog voldoende zuur-ondersteuning.
Zeer bekoorlijk geheel met aangename frisheid. 90+
Goed millésime waar ik toch al wat geslaagde wijnen uit dronk.

Ik zou 1994 toch geen goed millesime durven noemen. Ik denk dat jij het geluk had de obligate uitzonderingen te drinken Wink


RE: Pape Clement Pessac - doc - 15-12-2011 12:46 AM

Magrez heeft hier dan blijkbaar een goeie worp gedaan...


RE: Pape Clement Pessac - claret - 09-04-2012 07:29 PM

Clementin de Pape Clement Blanc 2008. 2e wijn Pape Clement. Sauvignon Blanc, Semillon, Muscadelle en beetje Sauvignon Gris. Citrus, tropische vruchten, nieuw hout en gerookte toets in de neus. Vol en vet in de mond. Veel fruit (opnieuw citrus en tropisch) en mooie zuren. Lange, lange afdronk. Missch beetje te veel houtgedragen (te jong gedronken ook waarschijnlijk?). Indrukwekkend toch.

Clementin de Pape Clement Blanc 2009. Quasi identiek als de vorige maar meer fruit en materie zowel in de neus als mond. Frisser in de neus (munt?). Iets molliger in de mond, honing. Het hout is beter geïntegreerd, meer materie om het vele hout te dragen. Heel, heel mooi.


RE: Pape Clement Pessac - vinejo - 10-04-2012 01:33 PM

(09-04-2012 07:29 PM)claret schreef:  Clementin de Pape Clement Blanc 2008. 2e wijn Pape Clement. Sauvignon Blanc, Semillon, Muscadelle en beetje Sauvignon Gris. Citrus, tropische vruchten, nieuw hout en gerookte toets in de neus. Vol en vet in de mond. Veel fruit (opnieuw citrus en tropisch) en mooie zuren. Lange, lange afdronk. Missch beetje te veel houtgedragen (te jong gedronken ook waarschijnlijk?). Indrukwekkend toch.

Clementin de Pape Clement Blanc 2009. Quasi identiek als de vorige maar meer fruit en materie zowel in de neus als mond. Frisser in de neus (munt?). Iets molliger in de mond, honing. Het hout is beter geïntegreerd, meer materie om het vele hout te dragen. Heel, heel mooi.

Gedronken op een degustatie? Of thuis om een eens de jaargangen te vergelijken?
Zijn prijs precies wel waard...?
thank you


RE: Pape Clement Pessac - doc - 10-04-2012 02:28 PM

(10-04-2012 01:33 PM)vinejo schreef:  
(09-04-2012 07:29 PM)claret schreef:  Clementin de Pape Clement Blanc 2008. 2e wijn Pape Clement. Sauvignon Blanc, Semillon, Muscadelle en beetje Sauvignon Gris. Citrus, tropische vruchten, nieuw hout en gerookte toets in de neus. Vol en vet in de mond. Veel fruit (opnieuw citrus en tropisch) en mooie zuren. Lange, lange afdronk. Missch beetje te veel houtgedragen (te jong gedronken ook waarschijnlijk?). Indrukwekkend toch.

Clementin de Pape Clement Blanc 2009. Quasi identiek als de vorige maar meer fruit en materie zowel in de neus als mond. Frisser in de neus (munt?). Iets molliger in de mond, honing. Het hout is beter geïntegreerd, meer materie om het vele hout te dragen. Heel, heel mooi.

Gedronken op een degustatie? Of thuis om een eens de jaargangen te vergelijken?
Zijn prijs precies wel waard...?
thank you

Ik proefde paar jaar geleden eens de 2005. De TN's hierboven overtreffen ruimschoots mijn ervaring van toen. De wijn mankeerde wat aan fruit en tensie. Ik vond hem toen wat "dunnekes". Ik twijfel zeker niet aan de kwaliteiten van de 2008 en 2009 hoor. Lijken me zo te zien heel mooi cheers


RE: Pape Clement Pessac - claret - 10-04-2012 04:28 PM

Mn broer had ze gisteren mee op het familie-paasetentje (Yep, goed broertje dat ek heb :-)) om eens naast elkaar te drinken. Ik dacht dat de wijnen rond de 60 euro schommelen. Is veel geld mr ik denk dat 50-60 euro voor die 2009 wel juiste prijs is. Is me beter bevallen dan de witte SHL 2006 en Aile d’Argent 2006 die’k vorig jaar dronk (rond zelfde prijs).

Dunnetjes vond ek ze zeker niet. Zoals gezegd was de 2009 wel de betere van de twee met duidelijk meer materie. Bizar dat de 2005 zo tegenviel?


RE: Pape Clement Pessac - Mt - 10-04-2012 05:11 PM

Verdorie da's prijzig!! Ik herinner me dat ik voor de witte C de PC '05 in Auchan rond de 27 euro had betaald. Vond dat toen al op het randje.


RE: Pape Clement Pessac - vinejo - 10-04-2012 06:44 PM

Inderdaad, Claret, dat lijkt me toch bijzonder veel? Anderzijds, de eerste wijn gaat makkelijk 150 euro... Confused


RE: Pape Clement Pessac - claret - 11-04-2012 10:06 AM

Is idd heeeel veel geld...wat direct ook de reden is waarom ek deze zelf niet heb liggen (jullie hebben het ongeluk om het armere broertje van de twee op jullie forum te hebben :-)). Maar denk niettemin dat ie (de 2009) het waard is.


RE: Pape Clement Pessac - vinejo - 11-04-2012 12:53 PM

(11-04-2012 10:06 AM)claret schreef:  (jullie hebben het ongeluk om het armere broertje van de twee op jullie forum te hebben :-)).

Big Grin

We 're all brothers in arms here ;-)


RE: Pape Clement Pessac - Peter VdV - 15-07-2012 07:00 PM

gisteren blind de Pape Clement rood 2004 voorgeschoteld gekregen. De gastheer had hem 3u op voorhand geopend, maar niet gecaraffeerd. Eerste indruk was: " wat een stinkertje'. Gelukkig ging dit onmiddelijk weg bij het walsen. Daarna was ik er eigenlijk van overtuigd dat we in Spanje zaten. Vinejo, ik heb gezien dat je je ook even in Rioja waande, dus ik voel me al een stuk beter. Maar ik zou hier nooit een Bordeaux uit gehaald hebben. Pas toen de gastheer me erop wees dat het Frans was ben ik bij eliminatie terug terecht gekomen bij linkeroever Bordeaux. Om dan vast te stellen dat het PC 2004 was.
De wijn was nog véél te jong en eigenlijk nog flink gesloten. Kindermoord, maar het was niet met voorbedachte rade...


RE: Pape Clement Pessac - vinejo - 15-07-2012 10:11 PM

(15-07-2012 07:00 PM)Peter VdV schreef:  gisteren blind de Pape Clement rood 2004 voorgeschoteld gekregen. De gastheer had hem 3u op voorhand geopend, maar niet gecaraffeerd. Eerste indruk was: " wat een stinkertje'. Gelukkig ging dit onmiddelijk weg bij het walsen. Daarna was ik er eigenlijk van overtuigd dat we in Spanje zaten. Vinejo, ik heb gezien dat je je ook even in Rioja waande, dus ik voel me al een stuk beter. Maar ik zou hier nooit een Bordeaux uit gehaald hebben. Pas toen de gastheer me erop wees dat het Frans was ben ik bij eliminatie terug terecht gekomen bij linkeroever Bordeaux. Om dan vast te stellen dat het PC 2004 was.
De wijn was nog véél te jong en eigenlijk nog flink gesloten. Kindermoord, maar het was niet met voorbedachte rade...

Kon je, ondanks de gesloten fase, kwaliteiten ontdekken die de reputatie van de wijn verantwoorden? Want die vond ik niet echt toen ik m proefde... (nochtans, even gecheckt op CT, krijgt daar behoorlijk goede scores Confused )


RE: Pape Clement Pessac - Peter VdV - 15-07-2012 10:35 PM

Het vervelende was, we dronken hem naast een Elderton Command Shiraz, perfect op dronk, en dan is het moeilijk natuurlijk, zelfs voor een Pape Clement. Kwaliteiten, zeker en vast. Enorme concentratie, kracht, enz, maar het ontbrak wel aan complexiteit. Langs de andere kant denk ik wel dat die er nog wel zal uitkomen, maar dan wel binnen enkele jaren. Mijn vermoeden is dat ie momenteel vollop in z'n gesloten faze zit, en dat het beste nog moet komen. Maar ik durf er m'n hand niet voor in het vuur steken.


RE: Pape Clement Pessac - doc - 22-07-2012 04:59 PM

Na een gekurkte 2002 banghead, de 03 open na een vijftal uren karaffage. 'k Ga kort zijn. Super. 93+
Koffie, leer, zoethout, cassis, gekonfijt fruiit, groen boontje, salie, rijpe, zachte tannines. Beetje warmte. Zwarte olijven, fumé, zwarte woudham. Teer. Kirsch. Knapperige zuurtjes....(ook in 02). Ik pen maar m'n blaadje neer :-) Nu al heel versmolten en mooi om drinken. Toekomstperspectief is zeeer mooi !


RE: Pape Clement Pessac - Mt - 22-07-2012 05:26 PM

Heerlijke, romige wijn, formidabel geparfumeerd door de houtlagering. Opvallende, krokante zuren voor een 2003. Très, très Magrez.


RE: Pape Clement Pessac - doc - 22-07-2012 11:22 PM

(22-07-2012 05:26 PM)Matten schreef:  Heerlijke, romige wijn, formidabel geparfumeerd door de houtlagering. Opvallende, krokante zuren voor een 2003. Très, très Magrez.

Die zuurtjes waren ook aanwezig in de 02, opvallend, ondanks de kurk toch teruggevonden. Treffende gelijkenis in beide wijnen.


RE: Pape Clement Pessac - Mt - 21-09-2012 08:40 PM

Château Pape Clément 2007 wit:

Sinterklaas is vroeg dit jaar. Aromatische neus met het combo bijenwas-petrol, amandel, citrus, brioche en boter. Mond is mollig in eerste instantie, met veel gezoete (14.5 % alcohol) materie die perfect (of toch net iets te veel) gecounterd wordt door zuren. Wijn in evenwicht. Eigenlijk nog een jonkie. Ook een wijn met in de volledige smaaksequentie een prominente eiktoets. Très Magrez.

Grote wijn? Ja, zonder twijfel (materie, evenwicht). Maar wat als de houtinvloed wat minder was? Wat als we wat meer terroir konden ontwaren? Dit is een lichte ontgoocheling. Indrukwekkend om te proeven, maar geen wijn om dagen, weken, maanden of jaren naar uit te kijken.

Parker geeft de wijn een fenomenale 97 punten.


RE: Pape Clement Pessac - doc - 21-09-2012 09:19 PM

(21-09-2012 08:40 PM)Matten schreef:  Château Pape Clément 2007 wit:

Sinterklaas is vroeg dit jaar. Aromatische neus met het combo bijenwas-petrol, amandel, citrus, brioche en boter. Mond is mollig in eerste instantie, met veel gezoete (14.5 % alcohol) materie die perfect (of toch net iets te veel) gecounterd wordt door zuren. Wijn in evenwicht. Eigenlijk nog een jonkie. Ook een wijn met in de volledige smaaksequentie een prominente eiktoets. Très Magrez.

Grote wijn? Ja, zonder twijfel (materie, evenwicht). Maar wat als de houtinvloed wat minder was? Wat als we wat meer terroir konden ontwaren? Dit is een lichte ontgoocheling. Indrukwekkend om te proeven, maar geen wijn om dagen, weken, maanden of jaren naar uit te kijken.

Parker geeft de wijn een fenomenale 97 punten.

Nog nooit geen witte PC gedronken, ...mis je mineraliteit of wat bedoel je met "terroir" ? Niet die finesse, die puurheid van een Malartic ...?
Dus als ik goed lees toch niet TE veel hout maar wel prominent aanwezig in z'n jeugdig bestaan ? Kan dus nog mooi integreren ?
Hoeveel alcohol ?


RE: Pape Clement Pessac - Mt - 21-09-2012 11:06 PM

De eik overheerst, zeker in de mond. Van mineraliteit is er geen sprake. Magrez maakt Magrez-wijnen he, en dat is, moet ik nu toegeven, toch een zonde. Zie de eerste post van Vinejo in dit topic.


RE: Pape Clement Pessac - doc - 21-09-2012 11:08 PM

(21-09-2012 11:06 PM)Matten schreef:  De eik overheerst, zeker in de mond. Van mineraliteit is er geen sprake. Magrez maakt Magrez-wijnen he, en dat is, moet ik nu toegeven, toch een zonde.

Too bad, en dan te bedenken dat die witte Malartic 07 zo mooi was en voor veel minder budget...we gaan nog 's ene moeten open trekken cheers


RE: Pape Clement Pessac - Pietn - 22-09-2012 10:04 PM

Magrez maakt fantastische wijnen maar 'masceert' het terroir.


RE: Pape Clement Pessac - vinejo - 22-09-2012 10:35 PM

(22-09-2012 10:04 PM)Pietn schreef:  Magrez maakt fantastische wijnen maar 'masceert' het terroir.

Dronk gisteren een restje witte Fombrauge, het hout was degoutant. Niet te drinken gewoon.


RE: Pape Clement Pessac - doc - 22-09-2012 10:42 PM

(22-09-2012 10:35 PM)vinejo schreef:  
(22-09-2012 10:04 PM)Pietn schreef:  Magrez maakt fantastische wijnen maar 'masceert' het terroir.

Dronk gisteren een restje witte Fombrauge, het hout was degoutant. Niet te drinken gewoon.

Dit schreef ik op de Fombrauge topic:

Wit 09

Hout in de neus met grassigheid van SB. Alcohol 14,5%, ontbreekt aan spanning. Voor de rest weinig bekoorlijk sap pfff


RE: Pape Clement Pessac - vinejo - 22-09-2012 10:46 PM

(22-09-2012 10:42 PM)doc schreef:  
(22-09-2012 10:35 PM)vinejo schreef:  
(22-09-2012 10:04 PM)Pietn schreef:  Magrez maakt fantastische wijnen maar 'masceert' het terroir.

Dronk gisteren een restje witte Fombrauge, het hout was degoutant. Niet te drinken gewoon.

Dit schreef ik op de Fombrauge topic:

Wit 09

Hout in de neus met grassigheid van SB. Alcohol 14,5%, ontbreekt aan spanning. Voor de rest weinig bekoorlijk sap pfff

Ha! Da s duidelijk... Ik post snel ginds ook deze ervaring!


RE: Pape Clement Pessac - Mt - 23-09-2012 11:40 AM

Aha. Dan begrijpen jullie mijn ontgoocheling bij de witte Pape '07. Zo vulgair als de Fombrauge was hij natuurlijk niet. Au fond absolute top (nog nooit een witte Bordeaux met zoveel materie gedronken), ware het niet van de "Magrezficatie".


RE: Pape Clement Pessac - doc - 23-09-2012 02:50 PM

(23-09-2012 11:40 AM)Matten schreef:  Aha. Dan begrijpen jullie mijn ontgoocheling bij de witte Pape '07. Zo vulgair als de Fombrauge was hij natuurlijk niet. Au fond absolute top (nog nooit een witte Bordeaux met zoveel materie gedronken), ware het niet van de "Magrezficatie".

En 14.5 alco...man, ...


RE: Pape Clement Pessac - Mt - 23-09-2012 03:02 PM

Indeedy.


RE: Pape Clement Pessac - vinejo - 09-01-2013 06:35 PM

Pape Clément 1995
Olala... Wat een neus. Wat een lengte. Wat een wijn!
Ceder, sigarenkistje, boontjes, cacao, grafiet, tabak, leder. Wat truffel maar verder geen tertiaire toetsen. Licht gebrande toets.
Enorme complexiteit en lengte. Na 15 seconden smaak je pure creme de cassis. Lange afdronk, perfecte tannines en schitterend evenwicht. De wijn is volledig versmolten maar heeft nog vele jaren reserve.
Een perfecte 95, zowel in jaartal als in score.


RE: Pape Clement Pessac - Mt - 10-01-2013 12:00 AM

Pre-Rolland Cool?


RE: Pape Clement Pessac - vinejo - 10-01-2013 12:19 AM

Jazeker, Michel 'Boisé' Blasé is er pas eind jaren 90 aan de slag gegaan.


RE: Pape Clement Pessac - Mt - 10-01-2013 12:24 AM

Slurp


RE: Pape Clement Pessac - doc - 10-01-2013 08:45 PM

(09-01-2013 06:35 PM)vinejo schreef:  Pape Clément 1995
Olala... Wat een neus. Wat een lengte. Wat een wijn!
Ceder, sigarenkistje, boontjes, cacao, grafiet, tabak, leder. Wat truffel maar verder geen tertiaire toetsen. Licht gebrande toets.
Enorme complexiteit en lengte. Na 15 seconden smaak je pure creme de cassis. Lange afdronk, perfecte tannines en schitterend evenwicht. De wijn is volledig versmolten maar heeft nog vele jaren reserve.
Een perfecte 95, zowel in jaartal als in score.

Was de bedoeling van eens een 1995 te proberen en vooral watte ééntje van voor het tijdperk Rolland. De wijn had inderdaad een heel mooie diepte en een bijzondere structuur tot lang in de finale. Een dijk van een wijn met enorm veel finesse. Ik dacht dat Rolland pas ergens einde jaren '90 begon bij PC...niet Jo ? Was het deze wijn waarbij we een klein "tanninemuurtje" omschreven in de finale ...? De 1994 staat ook hoger beschreven.


RE: Pape Clement Pessac - vinejo - 10-01-2013 11:50 PM

(10-01-2013 08:45 PM)doc schreef:  Ik dacht dat Rolland pas ergens einde jaren '90 begon bij PC...niet Jo ?

As I said (zie drie berichtjes hoger Wink )


RE: Pape Clement Pessac - doc - 11-01-2013 12:59 AM

(10-01-2013 11:50 PM)vinejo schreef:  
(10-01-2013 08:45 PM)doc schreef:  Ik dacht dat Rolland pas ergens einde jaren '90 begon bij PC...niet Jo ?

As I said (zie drie berichtjes hoger Wink )

Het heil komt precies altijd van boven merkte ik al Smile


RE: Pape Clement Pessac - doc - 05-07-2013 10:07 PM

1994

Het verguisde jaar met toch meer dan dikwijls mooie wijnen !
Terug in het glas gekregen om iets te vieren wat achteraf nonsense bleek. Vooral de aroma's zijn hier verleidelijk, aards, nog fruitig en wat sigarenkistje. Verder mooi versmolten, specerijen en heel lichtjes droog op het eind maar wel lekker. 88


RE: Pape Clement Pessac - vinejo - 09-12-2013 03:19 PM

Chateau Pape Clement Pessac 2003.
Wat een wijn. Een Vlaamse taster gaf deze wijn op CT 100/100 en begon zijn TN met [stilte].

[stilte]

Zo, ook bij ons dus...
En dan kon het aroma- en smaakfestival starten. Zwart fruit, kaneel, gerookt, kruidnagel, laurier, grafiet, tijm, peper, blauwe bes, enfin, we bleven nieuwe dingen ontdekken. In de mond alweer heel fris (ook hier ondanks het jaar), de zuren zitten perfect en ondersteunen de machtige materie van deze wijn. Als je dan uiteindelijk besluit hem in te slikken smelt hij in de mond en komt nadien nog eens krachtig terug. Dit leunt inderdaad aan bij de perfectie (zeker het glaasje dat over was en ik de dag nadien uitslurpte..)… jammer dat zulke wijnen amper nog betaalbaar zijn… 96-97


RE: Pape Clement Pessac - Kris G - 09-12-2013 11:30 PM

de 2002 kon me veel minder bekoren, ik heb 2005 en 2006 liggen > wel benieuwd naar

mijn volgende TFT-fles doet het op CT beter dan die Pape Clément 2003, dat belooft Smile


RE: Pape Clement Pessac - Bert - 21-01-2014 10:11 PM

Stevige korting bij Colruyt Klassewijnen op de 2009...

[attachment=588]


RE: Pape Clement Pessac - vinejo - 21-01-2014 10:18 PM

(21-01-2014 10:11 PM)Bert schreef:  Stevige korting bij Colruyt Klassewijnen op de 2009...

Een kistje voor mij! Dat scheelt al gauw bijna een euro!
thank you Bert


RE: Pape Clement Pessac - Biff - 27-05-2015 06:59 PM

Vandaag de 2009 kdoo gekregenapplaus
Wat een kdoo is me dat eigenlijk.... (142 euro bij Topwijnenwatte)
Ik veronderstel dat ze ook wel wat kelderrust verdient?


RE: Pape Clement Pessac - Benz - 27-05-2015 08:33 PM

(27-05-2015 06:59 PM)Biff schreef:  Vandaag de 2009 kdoo gekregenapplaus
Wat een kdoo is me dat eigenlijk.... (142 euro bij Topwijnenwatte)
Ik veronderstel dat ze ook wel wat kelderrust verdient?

Idd. scoort een mooie 95 op CT. Is een wijn die makkelijk 20 tot 30 jaar moet meekunnen. Afblijven dus en ergens mooi achteraan leggen Wink


RE: Pape Clement Pessac - Mathijs81 - 27-05-2015 08:58 PM

Thuis nog een flesje van 05 liggen - ik denk te openen in 2020-2025.


RE: Pape Clement Pessac - Biff - 27-05-2015 11:25 PM

Owkei, geduld hebben dus...


Ch. Pape Clement Graves 1961 (...) - Jordaens - 02-11-2015 08:16 PM

Pricipes zijn er om in de wind te slaan. Ik ging geen oude wijnen meer opendoen, ik zou met een boogje rond flessen met een laag niveau heen lopen. Maar goed, nood breekt wet. Uit een grote hoeveelheid flessen van Barrière, moest ik toch een paar steekproeven nemen. Welaan. Een verre van perfecte Pape Clément kwam aan de beurt. Een geheel met wijn doortrokken kurk kwam zonder brokkelen tevoorschijn, dat was al goed. In het glas, meteen na openen, een behoorlijk bruine, maar heldere, glanzende, volle vloeistof. De geur van defecte, slecht gesmeerde machines, die oude wijn bij aanvang nogal eens teweeg brengt, trok snel weg en in de plaats kwamen de gebruikelijke herfstgeuren, droge bladeren, bosgrond en vooral sigarenkistje (mét sigaren). Daarna kwam er meer fruit dan verwacht, gestoofde krieken vooral. Alsof iemand een Limburgse vlaai in een kist havanna's had laten vallen. Zoiets. In de mond geen tannines (logisch), flinke zuren, maar goede molligheid, die zoet in de lange afdronk terugkwam. Een fraaie wijn (het zou de beste Pape-Clément aller tijden kunnen geweest zijn, schijnt het). Je moet natuurlijk van oude wijn houden. Ik dacht dat dat bij mij niet meer het geval was, maar voor dit product (zeker vermits het niveau toch wel erg "low shoulder" was) lank ik deemoedig mijn klaksken.


RE: Ch. Pape Clement Graves 1961 (...) - Mathijs81 - 02-11-2015 08:20 PM

(02-11-2015 08:16 PM)Jordaens schreef:  Pricipes zijn er om in de wind te slaan. Ik ging geen oude wijnen meer opendoen, ik zou met een boogje rond flessen met een laag niveau heen lopen. Maar goed, nood breekt wet. Uit een grote hoeveelheid flessen van Barrière, moest ik toch een paar steekproeven nemen. Welaan. Een verre van perfecte Pape Clément kwam aan de beurt. Een geheel met wijn doortrokken kurk kwam zonder brokkelen tevoorschijn, dat was al goed. In het glas, meteen na openen, een behoorlijk bruine, maar heldere, glanzende, volle vloeistof. De geur van defecte, slecht gesmeerde machines, die oude wijn bij aanvang nogal eens teweeg brengt, trok snel weg en in de plaats kwamen de gebruikelijke herfstgeuren, droge bladeren, bosgrond en vooral sigarenkistje (mét sigaren). Daarna kwam er meer fruit dan verwacht, gestoofde krieken vooral. Alsof iemand een Limburgse vlaai in een kist havanna's had laten vallen. Zoiets. In de mond geen tannines (logisch), flinke zuren, maar goede molligheid, die zoet in de lange afdronk terugkwam. Een fraaie wijn (het zou de beste Pape-Clément aller tijden kunnen geweest zijn, schijnt het). Je moet natuurlijk van oude wijn houden. Ik dacht dat dat bij mij niet meer het geval was, maar voor dit product (zeker vermits het niveau toch wel erg "low shoulder" was) lank ik deemoedig mijn klaksken.

Geweldig hoog gehalte poëzie - leuk een medegenieter van oude krakers te zien cheers


RE: Pape Clement Pessac - Mathijs81 - 15-10-2016 02:16 PM

Pape Clement 2003 ( tasting 14/10/16 )

Neus - rokerig, branderig, zwavel, vulkanisch gesteente
Mond - volgt volledig de neus, toppertje
Afdronk - vol, kruidig, mooi pittig op de tong, fantastisch

Na al drie keer een gekurkte Pape Clement te zien, had ik het wel gehad.
Niettemin, deze 2003 wakkert mij opnieuw aan om dit in huis te halen.
Topwijn van Magrez ( en een fles waar zijne kop een keer NIET op prijkt ).

Mathijs


RE: Pape Clement Pessac - Mathijs81 - 12-10-2017 12:39 AM

Clémentin de Pape Clement 2009 ( rood )

+ Neus - enorm mooi & vooral vers rood fruit, boterig, romig, kruidigheid, gedroogde oosterse specerijen, gebrand hout, een "syrah" gevoel
+ Mond - sappig, ook hier mooi & vers rood fruit, lichte bitter, mooie zuurtjes, beetje pit ( paprikapoeder ), zacht doch jonge tannines
+ Afdronk - mooi, sappig doch droge afdronk, wolkje alcohol, rood fruit, zachte tannines, kruidig, mon-chéri snoep.

Blend van 46% Merlot, 44% Cabernet Sauvignon, 7% Petit Verdot en 3% Cabernet Franc.
Ook hier, een eerste kennismaking met de 2e wijn van Pape Clement - meer dan aangename kennismaking.

Mathijs


RE: Pape Clement Pessac - Mathijs81 - 14-08-2018 11:55 PM

Pape Clement Blanc 2013 ( privé aankoop - 76,50 Euro )

Ik had al veel gehoord en gelezen over deze geprezen witte Pessac wijn.
Gisteren, op mijn verjaardag nota bene, beslist om de eerste fles te ontkurken.
En goeie flessen, die ontkurken we in gezelschap ... MrCoone schoof aan voor dit experiment.

Beslist om de wijn direct ex wijnkast ( 12°C ) te serveren en daarna iets kouder te zetten.
In het begin kwam de wijn wat schuw en ééndimensionaal over, flink walsen en O2 erbij hielpen enorm.

Daarna een heerlijke neus van vooral boenwas, wat ziltigheid, wat pompelmoes en andere fijne geuren.
De mond moest ook even wennen aan een explosie van smaken, ik had vooral ziltigheid en zeer mooie zuren.
Verder ook een mooie vettigheid, complex en gelaagd. Beetje zeste van limoen ( of citroen ).
Maar vooral de ellenlange afdronk was de beste feature van deze wijn .. bleef maar hangen.

Qua witte Bordeaux staat dit toch op nummertje drie ... enkel nog Domaine de Chevalier 09 & Smith Haut Lafitte 10 scoorde ik net iets hoger.
MrCoone had wel gelijk dat deze wijn misschien wel wat karaf kon gebruiken, de overige flessen zullen deze zuurstofkuur wel ondergaan.
Parker gaf dit 94-96/100 met de nota ... a possible contender for white wine of the vintage ... ik volg de man in zijn redenering.

[attachment=3527]

Mathijs


RE: Pape Clement Pessac - wvd - 15-08-2018 10:30 AM

Gelukkige verjaardag Mathijs!

(Hopelijk heb je de wijn niet kouder gezet...?)


RE: Pape Clement Pessac - Mathijs81 - 15-08-2018 12:43 PM

(15-08-2018 10:30 AM)wvd schreef:  Gelukkige verjaardag Mathijs!

(Hopelijk heb je de wijn niet kouder gezet...?)

Bedankt - en neen, tijdens het degusteren af en toe in de frigo gezet om de wijn niet verder te laten opwarmen.

Mathijs


RE: Pape Clement Pessac - Olivier - 15-08-2018 01:58 PM

Gelukkige verjaardag! Groot gelijk dat je dan eens een specialleke opentrekt! cheers


RE: Pape Clement Pessac - Biff - 16-08-2018 05:28 PM

Ook vanuit het verre Ieper een gelukkige verjaardag Mathijs!
Groot gelijk, drink er maar een goeie op!


RE: Pape Clement Pessac - Benz - 16-08-2018 08:45 PM

Proficiat, dat verdiend een grote wijn zoals deze zeker is! huhuh


RE: Pape Clement Pessac - Mathijs81 - 07-11-2019 12:21 AM

Pape Clement Blanc 2012 ( privé aankoop - 85,00 € )

Omdat MrCoone sedert lange tijd de overtocht naar Zeebrugge had gemaakt Big Grin.
Hij zat initieel - eigenlijk heel goed geredeneerd - op een witte CH9. Daar begrijp ik hem wel.
De Sauvignon Blanc zat goed verborgen onder de Semilion. Maar we zaten dus in Bordeaux

+ Voorbereiding : pop and pour, gewoon uit de wijnbewaarkast (12°C), daarna iets kouder gezet
+ Kleur : strogeel, licht gouden, ik vermoed dat dit bij bottelen een meer lichtere kleur had
+ Neus : gewoonweg subliem, kwam doorheen de avond stukken beter voor de dag. Hier gaan we ...
Zeste van limoen, wat boenwas, verfijnde honing, gegrilde ananas, tropisch fruit, pêche, gekonfijt tropisch fruit.
Verder ook flink wat vanille ( ik las 15 maand op eik gelegen ), het hout prominent aanwezig, maar niet storend.
+ Mond : ook hier tropisch fruit, zeste van citroen, mooi mineraal, ziltig, frangipane, verder noteerde ik ook nog vanillepudding en carré confituur
+ Afdronk : zeer lang, ook wel wat pittig, intens, gelaagd, mooi complex, maar vooral interessant.

Geweldig mooie wijn, ik vermoed dat dit jonger drinken meer zuurtjes van de Sauv. Blanc zou geven, nu overheerste de Semilion duidelijk.
Indien meer zuurtjes en iets minder in alcohol (15°) zou dit mijn beste witte wijn ooit geweest zijn, maar dit staat met punt in mijn top vijf.
Mooi op dronk, zeer complex, verfijnd en gelaagd. Een wijn waar je hoopt dat je krijgt wat je had verwacht ... en het leeft de verwachting na.

De jongens van de punten zetten dit tussen 95-98. Ook hier, ik kan ze geen ongelijk geven, ik zat ergens rond 95-96. Maar ik prefereert de 2013.

Mathijs


RE: Pape Clement Pessac - Mathijs81 - 19-04-2020 07:11 PM

Pape Clement Rouge 2013

In 2018 aangekocht via de online site van Lidl wijnen ( promo aan 47,66 € ) - fles 1/3 + 2/3

Wat een vreemde avond gisteren toch .... maar toch nog vreemder waren deze twee flessen.

Eerste fles ontkurkt en geproefd, maar nee .... er klopte iets niets, weinig of niets, geen structuur, plat.
Bon, dan maar aan het eten beginnen ... giet ik me nog een glas uit .... verdomme, dit ruikt naar kurk.
Proeven en noch eens proeven ... en ja, dit lijkt me toch licht gekurkt te zijn, net nu deze fles, doeme.

Een stemmetje ( Cool ) zegt me nog gelukkig om deze aan de kant te zetten en een tweede fles te proeven.
Ook hier ( maar ze kwam rechtstreeks uit de klimaatkast ) weinig impressionant, maar toch al beter dan de eerste.
Nu ja, over de ganse avond ging de fles netjes leeg, maar weinig tot niet memorabel.

Maar ja, toch nog eens proeven van de gekurkte fles ... maar nu is de kurk volledig verdwenen ? Vacuüm trekken en aan de kant gezet.
Deze avond dan deze fles nog even geproefd bij het eten en totaal onherkenbaar. Veel leuker en dieper dan gisteren. Vreemd toch.

Niettemin, ik vind deze 2013 totaal niet geslaagd ... ja, het is herkenbaar Bordeaux, maar het mist voor mij aan identiteit.
Verder zeer streng, harde tannines, uit balans en heel veel groenigheid ... best dat ik daar geen kist van gekocht heb.

Mathijs


RE: Pape Clement Pessac - Vinoco - 19-04-2020 07:47 PM


Een heleboel 2013’s zijn ook heel erg slecht Mathijs. De absolute top zal op 93 punten zitten dus is de kans groot dat er veel wijnen tussen 85 en 88 zitten.


RE: Pape Clement Pessac - Mathijs81 - 19-04-2020 07:55 PM

(19-04-2020 07:47 PM)Vinoco schreef:  
(19-04-2020 07:11 PM)Mathijs81 schreef:  

Een heleboel 2013’s zijn ook heel erg slecht Mathijs. De absolute top zal op 93 punten zitten dus is de kans groot dat er veel wijnen tussen 85 en 88 zitten.

Wel wat liggen van Bordeaux in 2013, maar geen grote volumes ( ik tel slechts 18 flessen BDX ).
Nu, in wit vind ik het dan wel weer een geslaagde jaargang. De Pape Clement Blanc is subliem in 2013.

Mathijs


RE: Pape Clement Pessac - fleer - 25-04-2020 04:20 PM

Pape Clement 1976

Gemaakt van 60% Cabernet Sauvignon en 40% Merlot, ziet er dun uit maar smaakt als een medium body, volledig tertiary, kruidig, complex, in één woord zalig 95p


RE: Pape Clement Pessac - Vinoco - 25-04-2020 06:08 PM

Wow! verrassend!


RE: Pape Clement Pessac - fleer - 25-04-2020 06:45 PM

(25-04-2020 06:08 PM)Vinoco schreef:  Wow! verrassend!

Met onderstaande in gedachten ben ik al een tijdje op zoek naar Bordeaux 1976 omdat deze een goede p/k hebben.
Weet niet exact wat het weer was in Bordeaux maar meestal geldt een hete zomer voor een groot stuk van Europa.

Zomer van 1976

De oudere generatie herinnert zich ongetwijfeld de zomer van 1976 nog toen België kreunde onder een uitzonderlijke hittegolf. Tijdens een periode van 17 dagen (van 22 juni tot en met 8 juli) klommen de maximumtemperaturen boven 25 °C. Dit is op zich al zeer uitzonderlijk, ware het niet dat het maar liefst 16 van deze 17 dagen 30 °C of meer werd (bron: KMI)! Op de warmste dag werd er bovendien een temperatuur van 36.7 °C opgemeten in Ukkel. Bovendien gold 1976 als de warmste zomer ooit met een gemiddelde temperatuur van 19.2 °C (tov 16.4°C gemiddeld).


RE: Pape Clement Pessac - Vinoco - 25-04-2020 07:20 PM

(25-04-2020 06:45 PM)fleer schreef:  
(25-04-2020 06:08 PM)Vinoco schreef:  Wow! verrassend!

Met onderstaande in gedachten ben ik al een tijdje op zoek naar Bordeaux 1976 omdat deze een goede p/k hebben.
Weet niet exact wat het weer was in Bordeaux maar meestal geldt een hete zomer voor een groot stuk van Europa.

Zomer van 1976

De oudere generatie herinnert zich ongetwijfeld de zomer van 1976 nog toen België kreunde onder een uitzonderlijke hittegolf. Tijdens een periode van 17 dagen (van 22 juni tot en met 8 juli) klommen de maximumtemperaturen boven 25 °C. Dit is op zich al zeer uitzonderlijk, ware het niet dat het maar liefst 16 van deze 17 dagen 30 °C of meer werd (bron: KMI)! Op de warmste dag werd er bovendien een temperatuur van 36.7 °C opgemeten in Ukkel. Bovendien gold 1976 als de warmste zomer ooit met een gemiddelde temperatuur van 19.2 °C (tov 16.4°C gemiddeld).

Ik doe vooral al 15 jaar mijn best om NIETS uit de jaren 70 van Bordeaux te kopen. Zo goed als alles is matig tot ronduit slecht op een paar uitzonderingen (LMHB 75, Latour 70, Lafleur 78) na. Zo zie je maar Fleer hoe smaken anders kunnen zijn.


RE: Pape Clement Pessac - fleer - 25-04-2020 09:13 PM

Ik denk niet dat we smaken aan het vergelijken zijn ... als mijn topwijn (algemeen gesproken) jou instapwijn is dan is er geen vergelijk Wink


RE: Pape Clement Pessac - Vinoco - 10-07-2020 11:08 AM

Gisteren wat kameraden op bezoek. Ongepland, dus niets voorbereid.
Laten we 1 champ, 1 wit en 2 rood doen. Uiteraard zoals altijd blind. Wat te pakken uit de kelder? Normaal heb ik een week de tijd en verandert mijn keuze 9 keer. Nu moest het "a la minute".
Ah ja natuurlijk...de fantastische Clos Manou tasting.....de keuze was gemaakt.

Met veel geweld in de karaf en vervolgens nog een 5-tal minuten hotseklotsen. Daarna een 45 minuten in de karaf laten staan voordat hij aan de beurt was.
Neus: drop, zoete bramen, donker bosfruit, chocolade, vanille, kruidig. Nog duidelijk te jong maar erg mooi.
Mond: Vol, zoet, fluweel zacht. Gelaagd. Nog te jong maar een prachtige tanninestructuur. De mannen zijn ernstig gelukkig en verliezen zichzelf in de wijn. Een beroemde Pamela Anderson wijn in haar jonge jaren. Veel van alles maar alles perfect op zijn plaats. Dit gaat mooi worden in de toekomst! De mannen twijfelen tussen een modernist uit Bordeaux of een USA klassieker. Gezien de poederachtige tanninestructuur kiezen ze voor USA en geven de wijn beiden 98/100. Ikzelf zit op 97+/100. Geen USA. een 100-punter uit Bordeaux. Pape Clement 2010. Yep....degene die compleet afgebrand werd in de reeds beruchte Clos Manou tasting...ach ja. Who gives a f...


RE: Pape Clement Pessac - fleer - 10-07-2020 11:36 AM

Nu ik de foto zie, heb hier enkel flessen met het oud etiket/label.
Het "nieuwe" ziet er beter uit, andersom zou maar erg zijn.


RE: Pape Clement Pessac - Vinoco - 10-07-2020 11:38 AM

(10-07-2020 11:36 AM)fleer schreef:  Nu ik de foto zie, heb hier enkel flessen met het oud etiket/label.
Het "nieuwe" ziet er beter uit, andersom zou maar erg zijn.

Zoals Valandraud…...zo lelijk dat nieuwe etiket....watte


RE: Pape Clement Pessac - wvd - 10-07-2020 11:55 AM

(10-07-2020 11:08 AM)Vinoco schreef:  Pape Clement 2010. Yep....degene die compleet afgebrand werd in de reeds beruchte Clos Manou tasting...ach ja. Who gives a f...

Was ook wat verbaasd hem daar op de CT-degustatie aan het einde te zien bengelen. Zo zie je maar weer hoe omstandigheden soms de appreciatie van een wijn totaal anders kunnen maken. Of was de CT fles niet in orde? Pape Clément is misschien net niet mijn meest favoriete Pessac-Léognan, maar toch op z'n minst een zeer degelijke fles en dat in (bijna) alle jaren.


RE: Pape Clement Pessac - TheWineVet - 10-07-2020 12:06 PM

Zelf alleen nog maar de ‘64, ‘95 en nog ene uit de jaren 2000 gedronken, maar allen altijd uitzonderlijk gevonden. De 1964 was in 2004, toen 40 jaar oud, maar nog subliem...


RE: Pape Clement Pessac - vinejo - 10-07-2020 01:31 PM

(10-07-2020 11:08 AM)Vinoco schreef:  Normaal heb ik een week de tijd en verandert mijn keuze 9 keer. Nu moest het "a la minute".
Ah ja natuurlijk...de fantastische Clos Manou tasting.....de keuze was gemaakt.

Zéeer herkenbaar - zit aan vier keer, nu al. Rolleyes

Voor wat betreft Pape Clement, de 2003 zit toch ook in mijn top 20 van beste wijnervaringen hoor.
Heb deze topic eens uitgepluisd en heb er 3 besproken en gekwoteerd:

2004 (gedronken in 2010) met moeite 90–deed me toen blijkbaar denken aan een Rioja ouwe stijl - wellicht op een roots day geopend Cool
1995 (gedronken begin 2013) gaf ik 95 (...Wat een neus. Wat een lengte. Wat een wijn!...)
2003 (eind 2013) Hier geef ik mijn complete TN:
En dan kon het aroma- en smaakfestival starten. Zwart fruit, kaneel, gerookt, kruidnagel, laurier, grafiet, tijm, peper, blauwe bes, enfin, we bleven nieuwe dingen ontdekken. In de mond alweer heel fris (ook hier ondanks het jaar), de zuren zitten perfect en ondersteunen de machtige materie van deze wijn. Als je dan uiteindelijk besluit hem in te slikken smelt hij in de mond en komt nadien nog eens krachtig terug. Dit leunt inderdaad aan bij de perfectie (zeker het glaasje dat over was en ik de dag nadien uitslurpte..)… jammer dat zulke wijnen amper nog betaalbaar zijn… 96-97


RE: Pape Clement Pessac - wvd - 10-07-2020 03:21 PM

(10-07-2020 01:31 PM)vinejo schreef:  
(10-07-2020 11:08 AM)Vinoco schreef:  Normaal heb ik een week de tijd en verandert mijn keuze 9 keer. Nu moest het "a la minute".
Ah ja natuurlijk...de fantastische Clos Manou tasting.....de keuze was gemaakt.

Zéeer herkenbaar - zit aan vier keer, nu al. Rolleyes

Voor wat betreft Pape Clement, de 2003 zit toch ook in mijn top 20 van beste wijnervaringen hoor.
Heb deze topic eens uitgepluisd en heb er 3 besproken en gekwoteerd:

2004 (gedronken in 2010) met moeite 90–deed me toen blijkbaar denken aan een Rioja ouwe stijl - wellicht op een roots day geopend Cool
1995 (gedronken begin 2013) gaf ik 95 (...Wat een neus. Wat een lengte. Wat een wijn!...)
2003 (eind 2013) Hier geef ik mijn complete TN:
En dan kon het aroma- en smaakfestival starten. Zwart fruit, kaneel, gerookt, kruidnagel, laurier, grafiet, tijm, peper, blauwe bes, enfin, we bleven nieuwe dingen ontdekken. In de mond alweer heel fris (ook hier ondanks het jaar), de zuren zitten perfect en ondersteunen de machtige materie van deze wijn. Als je dan uiteindelijk besluit hem in te slikken smelt hij in de mond en komt nadien nog eens krachtig terug. Dit leunt inderdaad aan bij de perfectie (zeker het glaasje dat over was en ik de dag nadien uitslurpte..)… jammer dat zulke wijnen amper nog betaalbaar zijn… 96-97

En de 2017 op de UGCB degustatie in februari....?


RE: Pape Clement Pessac - vinejo - 10-07-2020 03:56 PM

(10-07-2020 03:21 PM)wvd schreef:  
(10-07-2020 01:31 PM)vinejo schreef:  
(10-07-2020 11:08 AM)Vinoco schreef:  Normaal heb ik een week de tijd en verandert mijn keuze 9 keer. Nu moest het "a la minute".
Ah ja natuurlijk...de fantastische Clos Manou tasting.....de keuze was gemaakt.

Zéeer herkenbaar - zit aan vier keer, nu al. Rolleyes

Voor wat betreft Pape Clement, de 2003 zit toch ook in mijn top 20 van beste wijnervaringen hoor.
Heb deze topic eens uitgepluisd en heb er 3 besproken en gekwoteerd:

2004 (gedronken in 2010) met moeite 90–deed me toen blijkbaar denken aan een Rioja ouwe stijl - wellicht op een roots day geopend Cool
1995 (gedronken begin 2013) gaf ik 95 (...Wat een neus. Wat een lengte. Wat een wijn!...)
2003 (eind 2013) Hier geef ik mijn complete TN:
En dan kon het aroma- en smaakfestival starten. Zwart fruit, kaneel, gerookt, kruidnagel, laurier, grafiet, tijm, peper, blauwe bes, enfin, we bleven nieuwe dingen ontdekken. In de mond alweer heel fris (ook hier ondanks het jaar), de zuren zitten perfect en ondersteunen de machtige materie van deze wijn. Als je dan uiteindelijk besluit hem in te slikken smelt hij in de mond en komt nadien nog eens krachtig terug. Dit leunt inderdaad aan bij de perfectie (zeker het glaasje dat over was en ik de dag nadien uitslurpte..)… jammer dat zulke wijnen amper nog betaalbaar zijn… 96-97

En de 2017 op de UGCB degustatie in februari....?

Ah ja, die proefde ik ook maar ik tel dat niet mee, met 2 cl wijn kan ik mij moeilijk een eerlijk oordeel vormen. Ben trouwens mijn boekje (met notities) kwijt...Rolleyes


RE: Pape Clement Pessac - wvd - 10-07-2020 05:22 PM

(10-07-2020 03:56 PM)vinejo schreef:  met 2 cl wijn kan ik mij moeilijk een eerlijk oordeel vormen.

Ach ja, maar soms gaat het nu eenmaal niet anders. Als ik die allemaal rustig thuis moet proeven ben ik:
- een jaar bezig
- failliet


RE: Pape Clement Pessac - Mathijs81 - 22-05-2022 01:09 PM

Pape Clement 2009 (rood)

Aangekocht in 2018, privé kelder, fles 1/2, aan 115,00 €

Benieuwd naar deze 100RP. En ja, ik kan de hype wel begrijpen.
Maar dit was helaas geen perfecte score in mijn kleine rode boekje.

Direct na ontkurken, de geur raasde door de keuken, andere Bordelaise toestanden.
In de mond enorm soepel, zeer zachte tannines, een zalvende & zijdezachte wijn.
Een enorm lange afdronk, doch bespeurde ik nog een hint van groenigheid.
En onze medetaster had gelijk, veel te veel nieuw hout. Storend, nee. Prominent aanwezig, ja.

Mathijs


RE: Pape Clement Pessac - rlin - 22-05-2022 09:40 PM

(22-05-2022 01:09 PM)Mathijs81 schreef:  Pape Clement 2009 (rood)
Aangekocht in 2018, privé kelder, fles 1/2, aan 115,00 €
Benieuwd naar deze 100RP. En ja, ik kan de hype wel begrijpen.
Maar dit was helaas geen perfecte score in mijn kleine rode boekje.

Direct na ontkurken, de geur raasde door de keuken, andere Bordelaise toestanden.
In de mond enorm soepel, zeer zachte tannines, een zalvende & zijdezachte wijn.
Een enorm lange afdronk, doch bespeurde ik nog een hint van groenigheid.
En onze medetaster had gelijk, veel te veel nieuw hout. Storend, nee. Prominent aanwezig, ja.
Mathijs
Half flesje, tja wellicht had u die beter in 2019 geproefd na de onontbeerlijke rust, die elke wijn behoeft. Halve flesjes evolueren heel snel. dat merkt men bij vergelijkende proefsessies, maar dat zal u wel bekend zijn.
Zelf koop ik als de kans zich voordoet bij mijn primeurwijnen steeds de obligate magnums. Dat zijn dan geen Pape Clément want budgettair zijn die te duur.
Magrez ziet zich zelf als een componist van wijnen maar gebruikt doorgaans iets te veel nieuw hout dat een te hoge verwarming heeft doorstaan. Zoals altijd is dit een kwestie van smaken en voorkeuren.


RE: Pape Clement Pessac - Mathijs81 - 22-05-2022 10:28 PM

(22-05-2022 09:40 PM)rlin schreef:  
(22-05-2022 01:09 PM)Mathijs81 schreef:  Pape Clement 2009 (rood)
Aangekocht in 2018, privé kelder, fles 1/2, aan 115,00 €
Benieuwd naar deze 100RP. En ja, ik kan de hype wel begrijpen.
Maar dit was helaas geen perfecte score in mijn kleine rode boekje.

Direct na ontkurken, de geur raasde door de keuken, andere Bordelaise toestanden.
In de mond enorm soepel, zeer zachte tannines, een zalvende & zijdezachte wijn.
Een enorm lange afdronk, doch bespeurde ik nog een hint van groenigheid.
En onze medetaster had gelijk, veel te veel nieuw hout. Storend, nee. Prominent aanwezig, ja.
Mathijs
Half flesje, tja wellicht had u die beter in 2019 geproefd na de onontbeerlijke rust, die elke wijn behoeft. Halve flesjes evolueren heel snel. dat merkt men bij vergelijkende proefsessies, maar dat zal u wel bekend zijn.
Zelf koop ik als de kans zich voordoet bij mijn primeurwijnen steeds de obligate magnums. Dat zijn dan geen Pape Clément want budgettair zijn die te duur.
Magrez ziet zich zelf als een componist van wijnen maar gebruikt doorgaans iets te veel nieuw hout dat een te hoge verwarming heeft doorstaan. Zoals altijd is dit een kwestie van smaken en voorkeuren.

Ik doelde fles 1 van 2 voorradig Blush.


RE: Pape Clement Pessac - rlin - 22-05-2022 10:47 PM

(22-05-2022 10:28 PM)Mathijs81 schreef:  
(22-05-2022 09:40 PM)rlin schreef:  
(22-05-2022 01:09 PM)Mathijs81 schreef:  Pape Clement 2009 (rood)
Aangekocht in 2018, privé kelder, fles 1/2, aan 115,00 €
Benieuwd naar deze 100RP. En ja, ik kan de hype wel begrijpen.
Maar dit was helaas geen perfecte score in mijn kleine rode boekje.

Direct na ontkurken, de geur raasde door de keuken, andere Bordelaise toestanden.
In de mond enorm soepel, zeer zachte tannines, een zalvende & zijdezachte wijn.
Een enorm lange afdronk, doch bespeurde ik nog een hint van groenigheid.
En onze medetaster had gelijk, veel te veel nieuw hout. Storend, nee. Prominent aanwezig, ja.
Mathijs
Half flesje, tja wellicht had u die beter in 2019 geproefd na de onontbeerlijke rust, die elke wijn behoeft. Halve flesjes evolueren heel snel. dat merkt men bij vergelijkende proefsessies, maar dat zal u wel bekend zijn.
Zelf koop ik als de kans zich voordoet bij mijn primeurwijnen steeds de obligate magnums. Dat zijn dan geen Pape Clément want budgettair zijn die te duur.
Magrez ziet zich zelf als een componist van wijnen maar gebruikt doorgaans iets te veel nieuw hout dat een te hoge verwarming heeft doorstaan. Zoals altijd is dit een kwestie van smaken en voorkeuren.
Ik doelde fles 1 van 2 voorradig Blush.
Dat was onduidelijk voor mij, sorry. Niettemin is de magnum algemeen gesproken superieur aan de reguliere fles.
Verder blijf ik de mening toegedaan dat Magrez een doorwinterde marketingman is die zijn wijnenpalet aan de markt heeft aangepast en daarvan de commerciële vruchten plukt. Mijn persoonlijke smaak ligt ietwat anders. Maar we weten dat 'de gustibus et coloribus non est disputandum'.


RE: Pape Clement Pessac - wvd - 23-05-2022 12:11 PM

(22-05-2022 10:47 PM)rlin schreef:  Niettemin is de magnum algemeen gesproken superieur aan de reguliere fles.
In 2015 (chronique 185) deed JMQ een blinddegustatie van dezelfde wijn, fles naast magnum. In slechts 4 van de 12 wijnen ging zijn voorkeur naar de magnum, geheel tegen ieders verwachting in.
JMQ: Contrairement à mon attente, j'ai préféré le vin en bouteille 8 fois sur 12 !
Voici plusieurs mois déjà que je souhaitais réaliser une dégustation où le même vin en bouteille serait confronté à celui en magnum. Avec l'organisateur, nous avons pensé à répartir les millésimes sur une vingtaine d'années et à introduire des vins de la rive droite à dominante merlot et de la rive gauche à majorité cabernet sauvignon dans l'assemblage.
Contrairement à mon attente, j'ai préféré le vin en bouteille 8 fois sur 12 ! Il est généralement plus expansif que celui en magnum. Toutefois une question subsiste à propos de la qualité des bouchons (on y revient sans cesse).
J'ai été très étonné de remarquer une grande différence de conservation entre les bouchons des bouteilles et ceux des magnums bien plus abîmés (voir photos en fin de chronique). Pourquoi ? Je n'ai pas la réponse. A priori, il s'agit de la même taille de bouchon. Un volume de vin supérieur pour une taille identique induirait-il de tels écarts ? L'étanchéité serait-elle moindre ? A partir de 1995 et jusqu'en 1986 les bouchons des magnums sont plus imbibés de vin que ceux des bouteilles.

Een jaar later werd het experiment herhaald en toen waren de resultaten eerder in het voordeel van de magnum, maar het gecombineerde resultaat gaf nog steeds voordeel aan de 75cl fles:
JMQ: CETTE FOIS LE MAGNUM L'EMPORTE, MAIS DANS L'ENSEMBLE LE VIN EN BOUTEILLE RESTE MEILLEUR QUE CELUI EN MAGNUM !
Bouteilles versus magnums, deuxième confrontation.
Fidèle à mon souhait de ne pas m'en tenir à un seul résultat, et à poursuivre les expériences dans le but d'en extraire une moyenne, j'ai débuté l'année par une nouvelle comparaison bouteilles versus magnums.
Alors que la précédente avait donné la bouteille vainqueur 8 fois sur 12, cette nouvelle épreuve profite au magnum 5 fois sur 10 versus 3 pour la bouteille et 2 égalités.
Sur les 12 vins, la dégustation a été perturbée par deux séries aux notes liégeuses.
Le magnum l'emporte cette fois-ci. Un résultat qui au premier abord trouble les pistes. Toutefois, en additionnant les 22 vins des deux dégustations, la bouteille maintient la première position en gagnant 11 fois contre 9 pour le magnum avec une égalité pour 2 vins.
L'adage selon lequel le vin est meilleur en magnum qu'en bouteille reste donc infirmé.



RE: Pape Clement Pessac - rlin - 23-05-2022 04:36 PM

(23-05-2022 12:11 PM)wvd schreef:  
(22-05-2022 10:47 PM)rlin schreef:  Niettemin is de magnum algemeen gesproken superieur aan de reguliere fles.
In 2015 (chronique 185) deed JMQ een blinddegustatie van dezelfde wijn, fles naast magnum. In slechts 4 van de 12 wijnen ging zijn voorkeur naar de magnum, geheel tegen ieders verwachting in.
JMQ: Contrairement à mon attente, j'ai préféré le vin en bouteille 8 fois sur 12 !
Voici plusieurs mois déjà que je souhaitais réaliser une dégustation où le même vin en bouteille serait confronté à celui en magnum. Avec l'organisateur, nous avons pensé à répartir les millésimes sur une vingtaine d'années et à introduire des vins de la rive droite à dominante merlot et de la rive gauche à majorité cabernet sauvignon dans l'assemblage.
Contrairement à mon attente, j'ai préféré le vin en bouteille 8 fois sur 12 ! Il est généralement plus expansif que celui en magnum. Toutefois une question subsiste à propos de la qualité des bouchons (on y revient sans cesse).
J'ai été très étonné de remarquer une grande différence de conservation entre les bouchons des bouteilles et ceux des magnums bien plus abîmés (voir photos en fin de chronique). Pourquoi ? Je n'ai pas la réponse. A priori, il s'agit de la même taille de bouchon. Un volume de vin supérieur pour une taille identique induirait-il de tels écarts ? L'étanchéité serait-elle moindre ? A partir de 1995 et jusqu'en 1986 les bouchons des magnums sont plus imbibés de vin que ceux des bouteilles.

Een jaar later werd het experiment herhaald en toen waren de resultaten eerder in het voordeel van de magnum, maar het gecombineerde resultaat gaf nog steeds voordeel aan de 75cl fles:
JMQ: CETTE FOIS LE MAGNUM L'EMPORTE, MAIS DANS L'ENSEMBLE LE VIN EN BOUTEILLE RESTE MEILLEUR QUE CELUI EN MAGNUM !
Bouteilles versus magnums, deuxième confrontation.
Fidèle à mon souhait de ne pas m'en tenir à un seul résultat, et à poursuivre les expériences dans le but d'en extraire une moyenne, j'ai débuté l'année par une nouvelle comparaison bouteilles versus magnums.
Alors que la précédente avait donné la bouteille vainqueur 8 fois sur 12, cette nouvelle épreuve profite au magnum 5 fois sur 10 versus 3 pour la bouteille et 2 égalités.
Sur les 12 vins, la dégustation a été perturbée par deux séries aux notes liégeuses.
Le magnum l'emporte cette fois-ci. Un résultat qui au premier abord trouble les pistes. Toutefois, en additionnant les 22 vins des deux dégustations, la bouteille maintient la première position en gagnant 11 fois contre 9 pour le magnum avec une égalité pour 2 vins.
L'adage selon lequel le vin est meilleur en magnum qu'en bouteille reste donc infirmé.
Ik ben overtuigd dat JMQ hier eerlijk over zijn ervaringen inzake magnums en flessen spreekt. Dat is zijn opinie en hij is een ervaren proever.

Anderzijds hebben wij in de Wijngilde vroeger ook zo'n proeverij georganiseerd waarbij zowel halfjes, gewone en magnumflessen geproefd werden van een zelfde kasteel en iedere keer van een zelfde jaar. Algemeen constateerde men duidelijk dat naarmate het volume groter werd de kwaliteit van de wijn beter was. De rijping ging ook trager met de toename van het volume.

Ik heb het persoonlijk ook vastgesteld en koop regelmatig in primeur steeds een aantal magnums van dezelfde wijn. Bijvoorbeeld Clos Manou 2019 36 flessen en 12 magnums.


RE: Pape Clement Pessac - wvd - 23-05-2022 05:08 PM

(23-05-2022 04:36 PM)rlin schreef:  
(23-05-2022 12:11 PM)wvd schreef:  
(22-05-2022 10:47 PM)rlin schreef:  Niettemin is de magnum algemeen gesproken superieur aan de reguliere fles.
In 2015 (chronique 185) deed JMQ een blinddegustatie van dezelfde wijn, fles naast magnum. In slechts 4 van de 12 wijnen ging zijn voorkeur naar de magnum, geheel tegen ieders verwachting in.
JMQ: Contrairement à mon attente, j'ai préféré le vin en bouteille 8 fois sur 12 !
Voici plusieurs mois déjà que je souhaitais réaliser une dégustation où le même vin en bouteille serait confronté à celui en magnum. Avec l'organisateur, nous avons pensé à répartir les millésimes sur une vingtaine d'années et à introduire des vins de la rive droite à dominante merlot et de la rive gauche à majorité cabernet sauvignon dans l'assemblage.
Contrairement à mon attente, j'ai préféré le vin en bouteille 8 fois sur 12 ! Il est généralement plus expansif que celui en magnum. Toutefois une question subsiste à propos de la qualité des bouchons (on y revient sans cesse).
J'ai été très étonné de remarquer une grande différence de conservation entre les bouchons des bouteilles et ceux des magnums bien plus abîmés (voir photos en fin de chronique). Pourquoi ? Je n'ai pas la réponse. A priori, il s'agit de la même taille de bouchon. Un volume de vin supérieur pour une taille identique induirait-il de tels écarts ? L'étanchéité serait-elle moindre ? A partir de 1995 et jusqu'en 1986 les bouchons des magnums sont plus imbibés de vin que ceux des bouteilles.

Een jaar later werd het experiment herhaald en toen waren de resultaten eerder in het voordeel van de magnum, maar het gecombineerde resultaat gaf nog steeds voordeel aan de 75cl fles:
JMQ: CETTE FOIS LE MAGNUM L'EMPORTE, MAIS DANS L'ENSEMBLE LE VIN EN BOUTEILLE RESTE MEILLEUR QUE CELUI EN MAGNUM !
Bouteilles versus magnums, deuxième confrontation.
Fidèle à mon souhait de ne pas m'en tenir à un seul résultat, et à poursuivre les expériences dans le but d'en extraire une moyenne, j'ai débuté l'année par une nouvelle comparaison bouteilles versus magnums.
Alors que la précédente avait donné la bouteille vainqueur 8 fois sur 12, cette nouvelle épreuve profite au magnum 5 fois sur 10 versus 3 pour la bouteille et 2 égalités.
Sur les 12 vins, la dégustation a été perturbée par deux séries aux notes liégeuses.
Le magnum l'emporte cette fois-ci. Un résultat qui au premier abord trouble les pistes. Toutefois, en additionnant les 22 vins des deux dégustations, la bouteille maintient la première position en gagnant 11 fois contre 9 pour le magnum avec une égalité pour 2 vins.
L'adage selon lequel le vin est meilleur en magnum qu'en bouteille reste donc infirmé.
Ik ben overtuigd dat JMQ hier eerlijk over zijn ervaringen inzake magnums en flessen spreekt. Dat is zijn opinie en hij is een ervaren proever.

Anderzijds hebben wij in de Wijngilde vroeger ook zo'n proeverij georganiseerd waarbij zowel halfjes, gewone en magnumflessen geproefd werden van een zelfde kasteel en iedere keer van een zelfde jaar. Algemeen constateerde men duidelijk dat naarmate het volume groter werd de kwaliteit van de wijn beter was. De rijping ging ook trager met de toename van het volume.

Ik heb het persoonlijk ook vastgesteld en koop regelmatig in primeur steeds een aantal magnums van dezelfde wijn. Bijvoorbeeld Clos Manou 2019 36 flessen en 12 magnums.

Dat was ook altijd mijn eigen ervaring maar net daarom vond ik zijn rapport zo interessant omdat het totaal afwijkt van de verwachting.
(23-05-2022 04:36 PM)rlin schreef:  [ Bijvoorbeeld Clos Manou 2019 36 flessen en 12 magnums.

Ik denk hieruit te mogen besluiten dat je wel fan bent van Clos Manou...Big Grin
Ik heb (mersie Koen) het geluk gehad dat domein te kunnen volgen sinds begin deze eeuw. Ik denk dat hun eerste jaar 2004 was (?). Stéphane Dief een paar keer ontmoet, bijzonder gedreven man. Het is nu alweer een tijdje geleden dat ik nog wat proefde en het laatste jaar dat ik zelf kocht was 2010. Koen had vroeger zelfs exclusiviteit voor België, maar met alle uitbreidingen was dat niet meer vol te houden natuurlijk.
Wat vind jij de mooiste jaren?


RE: Pape Clement Pessac - rlin - 23-05-2022 09:53 PM

(23-05-2022 05:08 PM)wvd schreef:  Ik denk hieruit te mogen besluiten dat je wel fan bent van Clos Manou...Big Grin
Ik heb (mersie Koen) het geluk gehad dat domein te kunnen volgen sinds begin deze eeuw. Ik denk dat hun eerste jaar 2004 was (?). Stéphane Dief een paar keer ontmoet, bijzonder gedreven man. Het is nu alweer een tijdje geleden dat ik nog wat proefde en het laatste jaar dat ik zelf kocht was 2010. Koen had vroeger zelfs exclusiviteit voor België, maar met alle uitbreidingen was dat niet meer vol te houden natuurlijk.
Wat vind jij de mooiste jaren?
Met mijn echtgenote huurden wij nagenoeg ieder jaar in mei/juni een ruraal gelegen gîte in de (Bas)-Médoc. Van daaruit fietsten wij de gehele Médoc af of trokken naar het 200 km lange blonde strand aan de oceaanzijde. Op bezoek bij deze of gene wijnboer kochten wij enkele flessen, die we 'thuis' proefden en dronken. Zo hebben wij een groot aantal wijnboeren leren kennen. We kochten ook ter plaatse nogal veel wijn, die we in onze aanhangwagen naar België meebrachten.

Zo hebben we ook Clos Manou leren kennen. Dat was wel even later dan u. In tegenstelling met Tour Haut Caussan waarvan we nog oudere jaargangen hebben, ligt bij ons in de kelder de 2011 als eerste jaargang van Clos Manou. Deze is nu op dronk, van de daaropvolgende jaargangen tussen 2014 en 2020 kan ik u nog niet veel vertellen, daar ik deze nog niet geproefd heb.

Ik ben wel fan van de 'linkeroever' met haar cabernet sauvignon en petit verdot getypeerde wijnen. De merlot-druif presteert het uitstekend boven een kalk- of kalkleemgrond, elders lijkt hij me ietwat te 'rond'. En zoals altijd speelt de betrokkenheid van de wijnboer hierin ook een grote rol.