wijnliefhebbers
Domaine la Suffrene Bandol - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Provence (/forum-8.html)
+--- Discussie: Domaine la Suffrene Bandol (/thread-662.html)


Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 03-11-2010 04:24 PM

Dit domein maakt zn eigen wijn sedert 1997 (daarvoor gingen de druiven naar de coop) en zit in het vaste assortiment van de Carrefour (waar ie 2-3 € goedkoper is dan op het domein..)
Voor wie m nog niet probeerde, lees mijn blog vanaf 2005!! En scharrel 10 euro bijeen en ga u een flesje halen! taz

In 2004 kocht ik 2 flessen van hun speciale cuvée (bijna 100% mourvedre), "Les Lauves".

Komst van Kempie was ideaal om hem voor het eerst uit te proberen.
Gedronken naast een andere 100% mourvedre cuveé, namelijk Akoibon 2009 -een natuurlijke wijn uit de Banyulsstreek waarover de meningen.. eh mitigés waren Rolleyes -
De Suffrene les Lauves was minstens 10 jaar te jong.
Een neus van 100% rijp en super geconcentreerd donkerzwart fruit, deed me wat denken aan de Tour du Bon uit hetzelfde jaar - maar wel evenwichtiger.
In de mond sappig, de alcohol is voelbaar (wat wil je 15,5% Rolleyes ) maar niet storend.
Zéér beloftevol, rendez vous voor mn tweede flesje binnen 10 jaar.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - nco - 17-01-2011 09:40 PM

Suffrene 2005. Gedronken over 3 dagen. Op dag 1 viel hij een beetje tegen (alcohol overheerste een beetje), maar op dag 2 en nu op dag 3 (klein overschotje) zeer lekker. Mooi in evenwicht nu!


Domaine la Suffrene Bandol 2003 - filip - 22-01-2011 01:56 PM

Gisteren één van mijn twee flesjes 2003 opengetrokken.
Kleur: donker rode kleur met bruine rand
Neus: zwart fruit, hout
In de mond: zwart fruit, tannines overheersen
Afdronk: alcohol (niet storend), beetje droogtrekken en beetje zuren op het einde
Iets meer van verwacht, komt misschien doordat de 2004 me goed beviel.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 22-01-2011 07:20 PM

Zoals gevreesd, toch geen topper in 2003...
Koel zetten en morgen nog eens proberen...?

ps: Bravo voor je eerste proefnotitie ! Wink


RE: Domaine la Suffrene Bandol - filip - 22-01-2011 08:20 PM

(22-01-2011 07:20 PM)vinejo schreef:  Zoals gevreesd, toch geen topper in 2003...
Koel zetten en morgen nog eens proberen...?

ps: Bravo voor je eerste proefnotitie ! Wink

bedankt!

ivm koel zetten: flesje is leeg, als je nog een extra proever op bezoek krijgt... Smile


RE: Domaine la Suffrene Bandol - gertt - 25-01-2011 12:33 PM

Vandaag gekocht in Carrefour Kuringen; de 2003 aan 3eur. (in de afslagbak): er lagen nog enkele flesjes.applaus


RE: Domaine la Suffrene Bandol - gertt - 04-02-2011 07:18 PM

Vandaag gedronken met steak peper; eerder zware wijn, robuust, ferme licht uitdrogende tanines, zwart rijp fruit en licht tintelend in de mond.
Mooie wijn.Heart


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 04-02-2011 09:15 PM

Aan 3 euro zal dat prijs/kwaliteit redelijk top geweest zijn Wink


RE: Domaine la Suffrene Bandol - gertt - 04-02-2011 10:01 PM

Inderdaad, ik ga nu al aanschuiven om morgenvroeg eerst te zijn...Cool


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 08-04-2011 12:22 AM

De 2000 gedronken vanavond. perfect op dronk, alles wat een Bandol op dronk moet hebben (animaliteit, zwart bosfruit, evenwicht, zacht)


RE: Domaine la Suffrene Bandol - carl - 08-04-2011 07:09 AM

(08-04-2011 12:22 AM)vinejo schreef:  De 2000 gedronken vanavond. perfect op dronk, alles wat een Bandol op dronk moet hebben (animaliteit, zwart bosfruit, evenwicht, zacht)

Gisteren heb ik net een aantal flesjes rosé 2009 ingeslagen van deze wijn voor de komende zomermaanden. Gelukkig heb ik ze nog gevonden in de Carrefour. Voor de rest stond er ook rosé van Dom de Fregatte. Heeft iemand een idee of dit kwestie van kwaliteit iets voorstelt?


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 08-04-2011 08:41 AM

Fregatte is het domein dat het dichtst bij t stadje Bandol ligt. Is ook een hotel en restaurant. De wijn heeft me nog nooit echt kunnen bekoren.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Dave - 08-04-2011 08:43 AM

@Vinejo; ik heb nog een paar flessen 2004 en 2005 staan, maar ik ben van plan ze te laten liggen. De twee gerijpte Bandols op de Forum Tasting waren voor mij toppers.

@Carl; ik heb die Fregatte ook zien staan en heb mij dezelfde vraag gesteld. Is iets duurder dan de Suffrene (9,90 € of zo).


RE: Domaine la Suffrene Bandol - carl - 08-04-2011 08:44 AM

(08-04-2011 08:41 AM)vinejo schreef:  Fregatte is het domein dat het dichtst bij t stadje Bandol ligt. Is ook een hotel en restaurant. De wijn heeft me nog nooit echt kunnen bekoren.

Het zal dus kwestie zijn van in de Carrefour zoveel mogelijk La Suffrene in te doen zolang we kunnen Wink


RE: Domaine la Suffrene Bandol - jazzper - 08-04-2011 10:20 AM

welke carrefour in gent? al een paar keer gezocht maar helaas nog niets gevonden...


RE: Domaine la Suffrene Bandol - carl - 08-04-2011 11:59 AM

(08-04-2011 10:20 AM)jazzper schreef:  welke carrefour in gent? al een paar keer gezocht maar helaas nog niets gevonden...

Ik spreek alleen van Carrefours aan deze kant van Brussel, van het Gentse weet ik niets.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 08-04-2011 12:06 PM

SDW heeft normaal gezien Suffrène


RE: Domaine la Suffrene Bandol - koen - 08-04-2011 02:12 PM

Allé heb me laten verleiden, over de middag in de Carrefour een fleske 2004 en rosé 2009 gekocht ... benieuwd


RE: Domaine la Suffrene Bandol - koen - 11-04-2011 12:38 PM

Van 't WE de 2004 dus geproefd, hij moet wat openkomen maar na zo'n 2-tal uurtjes zit er heel wat wijn in je glas. In de neus mooi zwart fruit en wat leder, in de mond zacht, mondvullend en best wel fris, zeker niet te zwaar. Afdronk een licht bittertje en de zuren die wat naprikkelen. Voor 11€ meer als de moeite waard.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 11-04-2011 12:45 PM

(11-04-2011 12:38 PM)koen schreef:  hij moet wat openkomen maar na zo'n 2-tal uurtjes zit er heel wat wijn in je glas.

Dus na zes minuten 12/20, na twee uur 16/20... Wink


RE: Domaine la Suffrene Bandol - koen - 11-04-2011 02:11 PM

Vreemd watte bij mij zakt het niveau naarmate de tijd passeert .... (van de fles wel te verstaan Cool ). Scoregewijs zit ik hier aan 88-89. Ben benieuwd voor de rosé Wink


RE: Domaine la Suffrene Bandol - carl - 11-04-2011 02:50 PM

Heb ditr weekend de rosé 2009 gedronken en was meer dan onder de indruk.
Mooie rosé met de nodige structuur en lekker droog. Het extra jaartje kelder kan zeker geen kwaad voor deze kerel.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - jazzper - 11-04-2011 03:21 PM

heb eindelijk een paar flesjes op de kop kunnen tikken bij carrefour, morgen eens tasten!!


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 11-04-2011 05:26 PM

Een paar uur karaferen best!


RE: Domaine la Suffrene Bandol - jazzper - 16-04-2011 10:05 AM

had ik jouw berichtje nu maar eerder gelezen Angry
2004 was zeer gesloten maar best wel interessant, had hem wel gekaraffeerd maar het laatste glas (na een uur of 3) smaakte indd wel super... ga nog wat flessen kopen maar de eerstvolgende jaren vergeten in mijn kelder... veel potentieel voor weinig geld dat welapplaus


RE: Domaine la Suffrene Bandol - koen - 16-04-2011 10:36 AM

(16-04-2011 10:05 AM)jazzper schreef:  had ik jouw berichtje nu maar eerder gelezen Angry

en dat van NCO en dat van mij.... wie niet lezen wil moet ....... proeven Big Grin
Donderdagavond op een tasting met een paar mensen van de Syntrales geproefd (2 uur karaf en dan nog eens 2 uur in de fles) en toen was ie dik in orde.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 22-08-2011 10:49 PM

Rosé 2010
Eigenaardig genoeg wat sauvignon blanc in de neus. Maar ook rode besjes. In de mond de heerlijke combinatie van vettigheid en fraicheur, fruit en kruiden, zo typisch voor dit soort wijnen.
In de neus leek ie wat atypisch, maar wat een heerlijke rosé.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - don quichotte - 22-08-2011 11:26 PM

Dronk onlangs ook de Suffrene Rosé 2010 naast een rosé Château De Gueyze 2009 Buzet.
Deze laatste had mijn voorkeur. De Suffrene 2010 een evenwichtige; elegante wijn deed me een beetje denken aan de rosé van Château Girscours die ik te mager ervaarde in zijn bestanddelen.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 23-08-2011 12:43 PM

Die Chateau de Gueyze dronk ik reeds in rood. Zéér goed huis trouwens. Enig idee welke cépages er in de rosé zaten?
(Nu we toch off topic gaan, ik dronk dit weekend de rosé van Puygueraud, was zeer ontgoocheld)


RE: Domaine la Suffrene Bandol - don quichotte - 23-08-2011 02:02 PM

(23-08-2011 12:43 PM)vinejo schreef:  Die Chateau de Gueyze dronk ik reeds in rood. Zéér goed huis trouwens. Enig idee welke cépages er in de rosé zaten?
(Nu we toch off topic gaan, ik dronk dit weekend de rosé van Puygueraud, was zeer ontgoocheld)

Het etiket op de achterkant vermeld niets in verband met de verwerkte cépages in deze rosé Château De Gueyze 2009.
Er staat wel op "Une macération sur lies complète" wat zeker een verklaring is voor de donkere bijna rode kleur dat deze rosé heeft.

Op internet vond ik enerzijds dat de 2010 afkomstig zou zijn van 50% Merlot, 45% Cabernet Sauvignon, 5% Cabernet Franc. Op een andere plaats anderzijds vond ik dat hetzelfde jaargang 2010 de cépages : 12% Cabernet franc, 40% Cabernet sauvignon, 48% Merlot zou bevatten.Big Grin

Van de rode Château De Gueyze heb ik nog verschillende jaargangen liggen.
Een topwijn zeker als P/K. Heeft al 5 opeenvolgende jaren de "Coup de Coeur ***" behaald in den Hachette.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Hugel - 24-08-2011 07:23 PM

(23-08-2011 12:43 PM)vinejo schreef:  Die Chateau de Gueyze dronk ik reeds in rood. Zéér goed huis trouwens. Enig idee welke cépages er in de rosé zaten?
(Nu we toch off topic gaan, ik dronk dit weekend de rosé van Puygueraud, was zeer ontgoocheld)

vond de puygueraud rosé 2010 niet slecht, maar ik had er toch ook heel wat meer van verwacht eigenlijk.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Bert - 24-08-2011 10:21 PM

(23-08-2011 12:43 PM)vinejo schreef:  ik dronk dit weekend de rosé van Puygueraud, was zeer ontgoocheld

Count me in. Vorig jaar en deze zomer nog geproefd. Tegenvaller.
Ik gaf die een 7/10
(23-08-2011 02:02 PM)don quichotte schreef:  
(23-08-2011 12:43 PM)vinejo schreef:  Die Chateau de Gueyze dronk ik reeds in rood. Zéér goed huis trouwens. Enig idee welke cépages er in de rosé zaten?
(Nu we toch off topic gaan, ik dronk dit weekend de rosé van Puygueraud, was zeer ontgoocheld)

Het etiket op de achterkant vermeld niets in verband met de verwerkte cépages in deze rosé Château De Gueyze 2009.
Er staat wel op "Une macération sur lies complète" wat zeker een verklaring is voor de donkere bijna rode kleur dat deze rosé heeft.

Op internet vond ik enerzijds dat de 2010 afkomstig zou zijn van 50% Merlot, 45% Cabernet Sauvignon, 5% Cabernet Franc. Op een andere plaats anderzijds vond ik dat hetzelfde jaargang 2010 de cépages : 12% Cabernet franc, 40% Cabernet sauvignon, 48% Merlot zou bevatten.Big Grin

Van de rode Château De Gueyze heb ik nog verschillende jaargangen liggen.
Een topwijn zeker als P/K. Heeft al 5 opeenvolgende jaren de "Coup de Coeur ***" behaald in den Hachette.

Dag Don,
waar zijn die rode en rosé te verkrijgen?


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Venne - 24-08-2011 11:03 PM

ben niet don maar denk in de Cora?


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 24-08-2011 11:15 PM

(24-08-2011 11:03 PM)Venne schreef:  ben niet don maar denk in de Cora?

woeha


RE: Domaine la Suffrene Bandol - don quichotte - 25-08-2011 12:59 AM

(24-08-2011 11:03 PM)Venne schreef:  ben niet don maar denk in de Cora?

Inderdaad; de rosé en rode komen uit de Cora.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Bert - 25-08-2011 12:21 PM

(25-08-2011 12:59 AM)don quichotte schreef:  
(24-08-2011 11:03 PM)Venne schreef:  ben niet don maar denk in de Cora?

Inderdaad; de rosé en rode komen uit de Cora.

Ok thank you, Don en Venne :-)


RE: Domaine la Suffrene Bandol - VLC - 13-09-2011 03:18 PM

Van Domaine La Suffrene - Bandol rood heb ik gezien dat er voor hetzelfde jaartal (2007) 2 verschillende etiketten zijn, een wit en een grijs.
Iemand een idee of er ook verschil in de wijn zit?


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 13-09-2011 05:15 PM

Aha, goede vraag!
Heb van de 2007 enkel het witte etiket gezien, dacht dat dit was veranderd sedert die jaargang. Maar het zou dus ook kunnen zijn dat nu ook Suffrene een cuvee-grand-surface maakt (want ze weten maar al te goed dat de carrefour hun wijn verkoopt aan 20% minder dan de prijs op het domein).
Als nu blijkt dat er ook grijze etiketten zijn van dezelfde jaargang (was de grijze geen ander jaar , Carlo?) dan is het zeer interessant om eens van elk een flesje te kopen en te vergelijken.
Zoals eerder gezegd, ik dronk de 2007 en vond m lekker maar wat te weinig Bandol.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - jazzper - 13-09-2011 06:17 PM

blijft toch een moeilijke wijn die bandol, de wijn opent en sluit zich vaker dan het negerinneke op de kortrijkse steenweg :-)


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 13-09-2011 06:30 PM

Aha, Jazz kent niet alleen Sufrene maar ook La Panthère Noire... Big Grin


RE: Domaine la Suffrene Bandol - VLC - 16-09-2011 06:04 PM

(13-09-2011 05:15 PM)vinejo schreef:  Als nu blijkt dat er ook grijze etiketten zijn van dezelfde jaargang (was de grijze geen ander jaar , Carlo?) dan is het zeer interessant om eens van elk een flesje te kopen en te vergelijken.
Zoals eerder gezegd, ik dronk de 2007 en vond m lekker maar wat te weinig Bandol.

Was in een Carrefour in Frankrijk en was hetzelfde jaar.
Heb even een foto opgezocht van de grijze fles
[attachment=231]


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 16-09-2011 06:12 PM

Goed nieuws! Ik vond woensdag in Auchan zowel een fles met wit als één met grijs etiket. Allebei gekocht natuurlijk, binnenkort op de degustatietafel Smile


RE: Domaine la Suffrene Bandol - VLC - 16-09-2011 06:38 PM

Ik ben benieuwd of er verschil op zit.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Olaf - 17-09-2011 10:25 PM

(16-09-2011 06:12 PM)vinejo schreef:  Goed nieuws! Ik vond woensdag in Auchan zowel een fles met wit als één met grijs etiket. Allebei gekocht natuurlijk, binnenkort op de degustatietafel Smile

Tiens, heb ze ook zien staan en er nog een foto van gemaakt want ik vroeg me af wat het verschil is en dacht dat jij dat wel zou weten :-). Alles op beide etiketten is identiek hetzelfde.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 18-09-2011 09:56 AM

(17-09-2011 10:25 PM)Olaf schreef:  
(16-09-2011 06:12 PM)vinejo schreef:  Goed nieuws! Ik vond woensdag in Auchan zowel een fles met wit als één met grijs etiket. Allebei gekocht natuurlijk, binnenkort op de degustatietafel Smile

Tiens, heb ze ook zien staan en er nog een foto van gemaakt want ik vroeg me af wat het verschil is en dacht dat jij dat wel zou weten :-). Alles op beide etiketten is identiek hetzelfde.

Ik laat snel weten of de inhoud ook identiek is. Ik zorg voor enkele medeproevers (die de flessen blind zullen krijgen natuurlijk Wink )


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Hugel - 18-09-2011 07:30 PM

als je nog Carrefours weet die nog 2004 hebben: die staan nu tijdens het wijnfestival aan dezelfde prijs als de 2007 (dus 8.95 ipv 11.19), althans in Schoten was dat toch zo.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 08-10-2011 11:43 PM

Er is iets eigenaardigs met Suffrene, voorlopig nog niet opgelost maar een raadsel, Suffrene 2007 met twee verschillende etiketten, het éne grijs het andere wit. Jo maakte er een experimentje van EN interessant... ik proefde blind. Jo vertelt de rest...


RE: Domaine la Suffrene Bandol - gertt - 09-10-2011 09:09 AM

ik heb het witte etiket....Huh......vertel maar....


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 09-10-2011 11:18 AM

Ok. Ik vond de fles met het witte etiket de meest geslaagde van de twee. Charmantere neus, hoger in zuren en meer karakter, wat scherper, aantrekkelijke structuur. Ook wat betreft fruit meer diepgang, meer rood fruit aanwezig. En 't zouden dezelfde wijnen zijn ? Tweemaal blind getest en tweemaal hetzelfde resultaat.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 09-10-2011 11:53 AM

Tijdens het eten blind geschonken dus.
Er moet wel gezegd, dit gebeurde na een proeverij bij Wijnhuis Tinto, waar een 20 tal wijnen werden geproefd, waarna nog een Cremant de Jura (heerlijke Pignier), een Leitz Roseneck (Doc: "Duitsland?" Miss: "Riesling!") een slokje Brilette 09 (door Miss Magooo onmiddellijk als Bordeaux herkend waar Doc "cab sauvignon" aan toevoegde, sterk duo Big Grin )), de Crozes Hermitage van Graillot (zelfs tot op het domein bepaald door Doc - jaja, zijn neusje was in topvorm Wink )

Enfin, de Suffrenes dus.
Doc vond onmiddellijk de tweede (nieuw etiket) mooier van neus. Miss vond beide wijnen zeer gelijkend.
Hm... 1 - 0 voor Miss dacht ik
Maar Doc bereidde nog een offensief voor.
Hij bleef maar ruiken aan de tweede wijn, en ook na proeven was hij bijzonder enthousiast. Knappe wijn, zeer kruidig, misschien Rhone... ?
Rhone dacht ook Miss, en zelfs Vee (nogal wat Bandol gewoon nochtans) vond deze wijnen zuidelijk maar dacht niet onmiddellijk aan onze huisdruif mourvèdre.
Beide wijnen uit dezelfde AOC, dat was duidelijk. Maar bij onthullen van het etiket vooral verrassing bij Doc.

"Ik blijf erbij, er is een duidelijk verschil!" stelde hij met grotere stelligheid dan een stelletje op een stelling die de stelling van Pythagoras aan het opstellen zijn.
Persoonlijk was ik al te wazig om dit verschil te merken, maar Doc bleef erbij. "Geef me de wijnen blind en ik haal ze eruit!" beval hij met een even angstaanjagende als troebele blik in de ogen.

Het werd stil in huis en erbuiten toen Doc zich voor het glas zette.

"Duidelijk de tweede wijn!" riep hij heftig, en niemand durfde hem nog tegenspreken uit schrik voor een ongewenste ontmoeting met een vlijmscherp scalpel.

Jammer genoeg... was de schenker dusdanig verlamd door angst dat hij er niet in geslaagd was de kleur van de etiketten te onthouden Rolleyes

Maar bij de tweede test was het duidelijk: Doc herkende de wijn als de eerste wijn, die met grijs etiket.
Hij was nogal zeker van zijn stuk, en hier was ook de schenker zeker dat er geen fout werd gemaakt (hij had de hulp van de vrouwen ingeroepen om zijn moeilijke taak tot een goed einde te brengen)

Doc had gelijk.

Maar!

Wil dit dan zeggen dat er een supermarktcuvée is van Suffrène?

Neen.

Ten eerste , de wijnen lagen wel héél dicht bij elkaar.
Ten tweede, en ten belangrijkste: Doc vond de wijn met het witte (nieuwe) etiket de beste.
Dus als dit al een supermarktcuvée zou zijn, dan is hij gewoon beter dan de gewone... Slurp

Wat wel weer duidelijk was: Zeer mooie wijnen, maar eerder Rhone (ik vind nog steeds Roussillon) dan Bandol. Ze bevatten niet veel meer dan de verplichte 50% mourvèdre waarschijnlijk.
Laat dit u echter niet weerhouden om er te kopen, aan 11 euro is dit zeer de moeite, of u het nu wit of eerder grijs bekijkt! Cool


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 09-10-2011 12:01 PM

Heerlijk verslag. Heb er zonet nog een beetje kunnen van proeven. Blijf het echt lekker vinden. Gelukkig kreeg ik het witte etiket mee Big Grin Precies of de verhouding Mourvèdre - Grenache verschillend was. En ik zou dan het grijs etiket meer Grenache-like vinden. Meer Mourvèdre in het witte etiket ? Ik stuur een mailke naar het domein.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - gertt - 09-10-2011 12:49 PM

applausapplausapplausapplausapplausapplausapplausHeartHeart


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 09-10-2011 12:51 PM

Mrs wil het experiment nog eens over doen...Big Grin Jaja, neus verstopt en zo ... Op de site van het domein staat hij met wit etiket afgebeeld zie ik nu.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Dave - 10-10-2011 07:59 AM

(09-10-2011 12:51 PM)dr_magooo schreef:  Mrs wil het experiment nog eens over doen...Big Grin Jaja, neus verstopt en zo ... Op de site van het domein staat hij met wit etiket afgebeeld zie ik nu.

Allez dan ! Goed dat ik drie stuks van het "Witte etiket" in huis heb gehaald, dan ;-)))


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 12-10-2011 03:43 PM

5de dag: restje grijs etiket 2007 uitgedronken.
Neus is schitterend, mineraal, klein zwart fruit, subtiel.
Mond is eerst sappig maar dan serieuze droogtrekking- wat storend zelfs.
Benieuwd of dit ook zo was voor het witte etiket ;-)


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 12-10-2011 03:52 PM

nono Tuurlijk niet, zou dat wel geproefd hebben zunne ! De witte is blijkbaar ook eerder uitgeraakt. Toch een voorkeur ? applaus Ik wacht nog op antwoord van Suffrene.Sad Het blijft toch een merkwaardige ervaring...


RE: Domaine la Suffrene Bandol - gertt - 03-12-2011 05:20 PM

Gisteren bij eendeborst de 2007 (wit etiket) gedronken langs een bandol van cooperatieve van la Cadierenne, cuvee grande tradition 2008. De Suffrene haalde het vlot; veel voller, complexer, .... kortom een erg mooie wijn waar ik graag meer van koop.Slurp


RE: Domaine la Suffrene Bandol - nco - 23-01-2012 04:10 PM

2005

Mijn laatste fles... Wat direct opvalt is de zeer mooie neus, zeer floraal. Bij mijn eerste glas stoorde de alcohol nog wat in de afdronk, maar naarmate de tijd vorderde kwam alles zeer mooi samen! Mooie structuur, elegant en zeker niet zwaar, ... Zoals al meermaals gezegd: veel wijn voor weinig geld! En dus spijtig genoeg op nu dus...


RE: Domaine la Suffrene Bandol - BrunoB - 24-01-2012 09:21 PM

Carrefour sint ganshoren, suffrenne 2005 aan 8,99. Kon er niet aan weerstaan.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 30-01-2012 06:39 PM

2005 is jaartal in Bandol dat iéts lichter is en sneller op dronk.
Trouwens, Suffrène ligt op de weg naar St Cyr sur mèr (net voor Sorin), je wordt daar zeer behoorlijk ontvangen. De gewone koop je best hier (is paar euro goedkoper dan op t domein) maar ze hebben ook een cuvee Les Lauves die echt de moeite is (kleine 20 euro, wel 15 jaar nodig).
Rond StCyr ligt Pradeaux, één van de oude glorieen van Bandol, slechte periode gehad maar naar t schijnt de laatste jaren weer veel beter. (Vannieres ligt er iets voor, maar die zijn te duur en te snobistisch)


RE: Domaine la Suffrene Bandol - BrunoB - 30-01-2012 06:52 PM

De 2005 vond ik de eerste dag niet zo geweldig, eerder gesloten en uitgesproken alcolisch. De tweede dag al heel wat beter (ongevinovact in de frigo gezet tot de volgende dag): zacht verweven en fruitig, niet zozeer zwarte fruit, maar uitgesproken wilde bosaarbeien. De derde dag heeft ie niet eens gehaald. Nog niet vol overtuigd, maar als dit een instapbandol is en ik ben dan toch een paar dagen ter plekke, dan wil ik de fulloption-bandol wel eens proeven. Ik las de commentaren mbt de Tempier rosé en noteerde: "vaut le détour".


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 30-01-2012 11:57 PM

Suffrène kan voor zijn 10 euro heel mooie wijnen geven maar 2005 in Bandol was echt wel minder... Dit weekend blind aan 5 sommeliers een 2000 geschonken, iedereen dacht aan een goede Bordeaux... Cool


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Kris - 15-05-2012 05:10 PM

2003, zeer verleidelijke bandolneus, niks te merken van een minder jaar. In de mond komen de zuren wat ambetant binnen, afdronk is lekker maar wranger dan andere jaren, bittertje komt stevig door, zeer ok bandolleke!


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Terretoir - 06-06-2012 03:59 PM

De 2007, karaf nodig zoals op het etiket staat vermeld?


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 06-06-2012 05:03 PM

(06-06-2012 03:59 PM)Tom T schreef:  De 2007, karaf nodig zoals op het etiket staat vermeld?

Halve fles in de karaf voor straks, andere helft morgen uitdrinken.
Goed voor t karakter Wink


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Terretoir - 06-06-2012 05:54 PM

(06-06-2012 05:03 PM)vinejo schreef:  
(06-06-2012 03:59 PM)Tom T schreef:  De 2007, karaf nodig zoals op het etiket staat vermeld?

Halve fles in de karaf voor straks, andere helft morgen uitdrinken.
Goed voor t karakter Wink

Check! Will do...
Had stiekem al wel eens geproefd... Hoop dat de rest van de fles morgen nog haalt Wink

Edit:
Zeer lekker ding dit, voor zen 11eu ben ik zeer tevreden! Hier komt nog van in huis. Ze staan al geruime tijd in de carrefour en geraken ze blijkbaar niet kwijt, wel ze hebben er een klant voor gevonden!


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 06-06-2012 07:34 PM

Welke kleur van etiket hebben jullie ? ;-)


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Terretoir - 07-06-2012 07:10 AM

(06-06-2012 07:34 PM)dr_magooo schreef:  Welke kleur van etiket hebben jullie ? ;-)

de beste! Wink


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 07-06-2012 07:44 AM

(07-06-2012 07:10 AM)Tom T schreef:  
(06-06-2012 07:34 PM)dr_magooo schreef:  Welke kleur van etiket hebben jullie ? ;-)

de beste! Wink

Wit ?
Ik kreeg nooit een antwoord van het domein ondanks herhaalde mail.
We zouden het experiment nog 's moeten kunnen over doen.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Terretoir - 07-06-2012 12:14 PM

de witte hier idd...

edit,
ondertussen dag 2 en lijkt nog niets vermoeidheid in zich te hebben. Vacuvin en terug in de klimaatkast. Vandaag maar 1 glaasje drinken en morgen opnieuw in het glas!

Dag 3,
nog maar weinig wijnen gedronken die me na drie dagen nog zoveel plezier bezorgden. Weliswaar wat minder uitgesproken geworden maar nog steeds zeer lekker! Steeds met vacuvin en in de klimaatkast gezet tijdens de 3 dagen.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - VLC - 15-06-2012 03:58 PM

Vanaf 20 juni vind je de rosé 2010 terug aan 7.99euro bij Carrefour.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 16-06-2012 10:37 AM

(15-06-2012 03:58 PM)VLC schreef:  Vanaf 20 juni vind je de rosé 2010 terug aan 7.99euro bij Carrefour.

Gouden tip, thanks!


RE: Domaine la Suffrene Bandol - de populist - 16-06-2012 07:25 PM

Ik vreesde al dat ze Suffrene aan het uitverkopen waren, dat de wijn zou verdwijnen in de Carrefour. Niet dus, gelukkig.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Franzo - 16-06-2012 11:16 PM

In Oostakker verkopen ze de rode Suffrene niet meer, daar verkopen ze nu les Hauts de Seignol als Bandolwijn.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 16-06-2012 11:19 PM

(16-06-2012 11:16 PM)Franzo schreef:  In Oostakker verkopen ze de rode Suffrene niet meer, daar verkopen ze nu les Hauts de Seignol als Bandolwijn.

Oei, dat klinkt niet goed... Carrefour zal dus mss toch Suffrène schrappen...?
Hauts de Seignol, een wijn uit de coop waarschijnlijk Rolleyes


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Terretoir - 17-06-2012 10:01 AM

(16-06-2012 11:16 PM)Franzo schreef:  In Oostakker verkopen ze de rode Suffrene niet meer, daar verkopen ze nu les Hauts de Seignol als Bandolwijn.

Die staat bij ons ook klaar om als volgende verkocht te worden..


RE: Domaine la Suffrene Bandol - jazzper - 17-06-2012 12:28 PM

straks eens domaine de la tour du bon proeven, ben benieuwd naar deze nieuwe bandol


RE: Domaine la Suffrene Bandol - VLC - 18-06-2012 09:17 PM

(15-06-2012 03:58 PM)VLC schreef:  Vanaf 20 juni vind je de rosé 2010 terug aan 7.99euro bij Carrefour.

ff ter info:
In de folder staat 2010 maar in de winkel ligt 2011.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - VLC - 21-06-2012 02:35 PM

Deze week in 3 verschillende Carrefours geweest en den 2011 was terug te vinden in alle 3 de winkels.
Heb 3 flesjes meegebracht.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 21-06-2012 03:21 PM

(21-06-2012 02:35 PM)VLC schreef:  Deze week in 3 verschillende Carrefours geweest en den 2011 was terug te vinden in alle 3 de winkels.
Heb 3 flesjes meegebracht.

Eentje uit elke vestiging, Carlo ? Wink


RE: Domaine la Suffrene Bandol - VLC - 21-06-2012 04:50 PM

(21-06-2012 03:21 PM)vinejo schreef:  
(21-06-2012 02:35 PM)VLC schreef:  Deze week in 3 verschillende Carrefours geweest en den 2011 was terug te vinden in alle 3 de winkels.
Heb 3 flesjes meegebracht.

Eentje uit elke vestiging, Carlo ? Wink

Nope, hij stond nog niet in promotie toen ik in de eerste 2 vestigingen ben geweest.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - de populist - 02-07-2012 08:36 PM

Onlangs de rosé van Suffrène 2011 geproefd. Vond hem dik ok, zeer kruidig en vol fruit, een zekere verfijning ook. Dronk hem bij kip in een provencaals sausje en dat paste zeer goed. Wel behoorlijk wat alcohol om hem in het zonnetje te drinken, 14%.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - carl - 02-07-2012 08:52 PM

(02-07-2012 08:36 PM)de populist schreef:  Onlangs de rosé van Suffrène 2011 geproefd. Vond hem dik ok, zeer kruidig en vol fruit, een zekere verfijning ook. Dronk hem bij kip in een provencaals sausje en dat paste zeer goed. Wel behoorlijk wat alcohol om hem in het zonnetje te drinken, 14%.

Deze zaterdag een bbq gedaan en 3 flessen solddaat gemaakt van deze wijn. Was inderdaad zeer ok. Zeker aan de prijs van 8 €


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 14-09-2012 10:16 PM

Enkele dagen geleden ook de rosé Suffrène 2011 geproefd, romig, zalvend, vol, ...lekker, een aanrader !


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 15-09-2012 11:29 AM

Nogmaals mailke gestuurd ivm de verschillende etiketten, nu wel antwoord doch beperkt...Ik vroeg nog meer details. Jo vermoedde al zoiets...

Bonjour Monsieur,


Merci de l’attention que vous portez à nos vins.

Concernant les deux types de vin et d’étiquettes, les bouteilles habillées en blanc sont destinées à la grande distribution, l’assemblage n’est pas le même que la bouteille habillée avec l’étiquette grise.

La différence n’est pas toujours très marquée suivant les millésimes



RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 31-10-2012 09:30 PM

Suffrène, GRIJS ETIKET, 2004

Niks reductie na openen. Popped and poured. Lichtjes tertiaire elementen, chocolade, zoethoud, aards, gedroogde vijg naast kirsch zonder alcoholisch over te komen. Soepel, zachte tannines, fris, mooi versmolten geheel.
Enkele weken geleden mee genomen uit Carrefour, stond wschl al een hele tijd rechtop in het rek. Lekkere wijn aan een meer dan bekoorlijke prijs ! Helaas niet meer in het assortiment.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Terretoir - 22-05-2013 06:35 PM

Straks eerste rosé'tje eens opentrekken se... Ben benieuwd!

Dus men eerste Bandol rosé...

kga er niet teveel woorden aan vuil maken. Mooie balans tussen fruitigheid en backbone. Me like! Benieuwd wat dit gaat geven op een zonnig terras met de knisperende bbq en goed gezelschap op de achtergrond?


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Olivier - 22-05-2013 10:39 PM

Citaat:Me like! Benieuwd wat dit gaat geven op een zonnig terras met de knisperende bbq en goed gezelschap op de achtergrond?

Wijn op de voorgrond en gezelschap op de achtergrond. Alvast de prioriteiten duidelijk. Tongue


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 22-05-2013 10:43 PM

(22-05-2013 10:39 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Me like! Benieuwd wat dit gaat geven op een zonnig terras met de knisperende bbq en goed gezelschap op de achtergrond?

Wijn op de voorgrond en gezelschap op de achtergrond. Alvast de prioriteiten duidelijk. Tongue

De rode staat momenteel te koop bij 1j1v...


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 29-05-2013 06:21 PM

la Suffrene 2007

Anne zat blind meteen in den Bandol. Vrouwen zijn toch goeie proevers ! Jammer dat er hier niet wat meer op het forum zitten. Het blijft een mannenbastion...niet goed voor het evenwicht ;-) Laat dit een oproep zijn !
Enfin, dit blijft een héél mooie wijn voor wie van een toegankelijke Bandol houdt. Versgebeerde akker, kruidig zwart fruit, soepel, goede spanning, fris met dat typerende bittertje in de lengte, stevige beet ! Subiet bij een varkenshaasje met een mosterdsausje en witlof. 89


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Terretoir - 29-05-2013 07:39 PM

Merk dat ook aan mijn vrouw, totaal geen wijnkenner maar ze pikt er toch altijd de dingen juist uit...


RE: Domaine la Suffrene Bandol - de populist - 29-05-2013 07:42 PM

(29-05-2013 06:21 PM)doc schreef:  la Suffrene 2007

Anne zat blind meteen in den Bandol. Vrouwen zijn toch goeie proevers ! Jammer dat er hier niet wat meer op het forum zitten. Het blijft een mannenbastion...niet goed voor het evenwicht ;-) Laat dit een oproep zijn !
Enfin, dit blijft een héél mooie wijn voor wie van een toegankelijke Bandol houdt. Versgebeerde akker, kruidig zwart fruit, soepel, goede spanning, fris met dat typerende bittertje in de lengte, stevige beet ! Subiet bij een varkenshaasje met een mosterdsausje en witlof. 89
Hoe lokken we meer vrouwen naar dit forum? Een campagne? Tongue


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 29-05-2013 07:43 PM

(29-05-2013 07:42 PM)de populist schreef:  
(29-05-2013 06:21 PM)doc schreef:  la Suffrene 2007

Anne zat blind meteen in den Bandol. Vrouwen zijn toch goeie proevers ! Jammer dat er hier niet wat meer op het forum zitten. Het blijft een mannenbastion...niet goed voor het evenwicht ;-) Laat dit een oproep zijn !
Enfin, dit blijft een héél mooie wijn voor wie van een toegankelijke Bandol houdt. Versgebeerde akker, kruidig zwart fruit, soepel, goede spanning, fris met dat typerende bittertje in de lengte, stevige beet ! Subiet bij een varkenshaasje met een mosterdsausje en witlof. 89
Hoe lokken we meer vrouwen naar dit forum? Een campagne? Tongue

Als je je geroepen voelt om een charme-offensief te begiinnen, i'm all yours ...voorstellen ?


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Terretoir - 29-05-2013 07:44 PM

We kunnen ons vrouwen al uitnodigen, met uitzondering van Doc natuurlijk!
Of moeten het females zijn die niets met ons te maken hebben? :-)


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Anne - 29-05-2013 07:48 PM

(29-05-2013 07:42 PM)de populist schreef:  [quote='doc' pid='37345' dateline='1369844503']
la Suffrene 2007


Hoe lokken we meer vrouwen naar dit forum? Een campagne? Tongue

Campagne? Champagne!applausapplaus


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Terretoir - 29-05-2013 08:48 PM

(29-05-2013 07:48 PM)Anne schreef:  
(29-05-2013 07:42 PM)de populist schreef:  [quote='doc' pid='37345' dateline='1369844503']
la Suffrene 2007


Hoe lokken we meer vrouwen naar dit forum? Een campagne? Tongue

Campagne? Champagne!applausapplaus

mja, gij zit hier al he! u moeten we niet meer overtuigen Wink we zijn wel wat off topic aant gaan vrees ik ;-)


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Vinogan(s) - 29-05-2013 11:23 PM

(29-05-2013 07:42 PM)de populist schreef:  
(29-05-2013 06:21 PM)doc schreef:  la Suffrene 2007

Versgebeerde akker...
Hoe lokken we meer vrouwen naar dit forum? Een campagne? Tongue

Meer wijnen met een vleugje versgebeerde akker misschien? Big Grin


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 29-05-2013 11:31 PM

(29-05-2013 11:23 PM)Vinogan(s) schreef:  
(29-05-2013 07:42 PM)de populist schreef:  
(29-05-2013 06:21 PM)doc schreef:  la Suffrene 2007

Versgebeerde akker...
Hoe lokken we meer vrouwen naar dit forum? Een campagne? Tongue

Meer wijnen met een vleugje versgebeerde akker misschien? Big Grin

woeha


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Terretoir - 15-08-2013 11:45 PM

Aan diegene die nog naar Z Frankrijk gaan, Suffrene rose 2012 aan 7eu en ne sjiek in de intermarche's!


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Corto - 30-08-2013 09:31 AM

De rode, de witte én de rosé staan momenteel te koop bij 1jour1vin.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - de populist - 30-08-2013 10:00 AM

(30-08-2013 09:31 AM)Corto schreef:  De rode, de witte én de rosé staan momenteel te koop bij 1jour1vin.
Hoeveel kost de rode daar?


RE: Domaine la Suffrene Bandol - don quichotte - 30-08-2013 11:19 AM

De jaargang 2010 kost er nu 14 Euro.(en met het grijs etiket Wink )


RE: Domaine la Suffrene Bandol - doc - 26-01-2014 12:10 AM

2007

Kreeg kiekenvel, smaakte ons deze keer niet...dedjuu. Off-day ?


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Innesto - 09-03-2014 11:56 AM

Net bij toeval ontdekt: Wineplus uit Genk gaat blijkbaar wijnen van dit domein vanaf heden invoeren en verdelen.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Terretoir - 05-04-2014 06:32 PM

De rosé 2012 aan het drinken nu, toch een schoon rosé'ke ze! Koop ik elk jaar met plezier...


RE: Domaine la Suffrene Bandol - shiraz - 22-04-2014 06:25 PM

Voor de liefhebbers
Domaine la Sufrenne staat dit weekend op de wijnbeurs in Seclin ( Rijsel), stand E31


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Gerten - 28-05-2014 10:10 PM

(05-04-2014 06:32 PM)Tom T schreef:  De rosé 2012 aan het drinken nu, toch een schoon rosé'ke ze! Koop ik elk jaar met plezier...


Hier ook de rosé 2012 open, na drie dagen nog topkwaliteit.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - TheWineVet - 27-06-2014 03:19 PM

Gisteren: 2007 in het glas en niets meer in de fles... kwam pas echt open na een uur en was op een half uur later. 1-0 voor de Belgen, maar wat een wijn! 1-0 voor Bandol!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eigenlijk mijn eerste Bandol ietwat op dronk. I love this and I want some more!!
In augustus toch genoeg meebrengen. Moeilijk te TN-en: ceder, vanille en zoethout in de neus, in de mond zuiderse warmte, vol, mooie zuurtjes, perfecte balans... 91


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 27-06-2014 11:27 PM

(27-06-2014 03:19 PM)TheWineVet schreef:  Gisteren: 2007 in het glas en niets meer in de fles... kwam pas echt open na een uur en was op een half uur later. 1-0 voor de Belgen, maar wat een wijn! 1-0 voor Bandol!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eigenlijk mijn eerste Bandol ietwat op dronk. I love this and I want some more!!
In augustus toch genoeg meebrengen. Moeilijk te TN-en: ceder, vanille en zoethout in de neus, in de mond zuiderse warmte, vol, mooie zuurtjes, perfecte balans... 91

Zo jammer dat ze hem niet meer verkopen in Carrefour... Kreeg heel toevallig gisteren van St Canard ook Suffrene in het glas, de 2004. Niets deed vermoeden dat we een 10 jaar oude wijn dronken...!


RE: Domaine la Suffrene Bandol - TheWineVet - 25-04-2015 03:23 PM

2007 supermarktcuveke (witte etiket): Tja, 2 dagen na Gaussen 2008. Oké, de helft van de prijs, maar duidelijk ook de helft van de mourvedre. Ik wil Bandol volgens Gaussen, Pibarnon, Terrebrune, ... Met echt leer erin, geen namaakleer. Gelijk den buitenkant van mijn schoenen (zeker niet de binnenkant!).
Nu terug naar Suffrene: een simpele, maar voor de prijs meer dan correcte Bandol. Maar niet datgene wat ik zoek in Bandol... 87


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 25-04-2015 04:05 PM

(25-04-2015 03:23 PM)TheWineVet schreef:  2007 supermarktcuveke (witte etiket): Tja, 2 dagen na Gaussen 2008. Oké, de helft van de prijs, maar duidelijk ook de helft van de mourvedre. Ik wil Bandol volgens Gaussen, Pibarnon, Terrebrune, ... Met echt leer erin, geen namaakleer. Gelijk den buitenkant van mijn schoenen (zeker niet de binnenkant!).
Nu terug naar Suffrene: een simpele, maar voor de prijs meer dan correcte Bandol. Maar niet datgene wat ik zoek in Bandol... 87

Kan ik perfect begrijpen.
Nochtans waren de flessen met grijs etiket wél Bandolwaardig.
Ik ga morgen eens naar Seclin, bijna speciaal om Suffrene te proeven (en eventueel te kopen) én.. om hen eens te vragen hoe dat nu zit met die vanille etiketten..


RE: Domaine la Suffrene Bandol - TheWineVet - 25-04-2015 06:30 PM

(25-04-2015 04:05 PM)vinejo schreef:  
(25-04-2015 03:23 PM)TheWineVet schreef:  2007 supermarktcuveke (witte etiket): Tja, 2 dagen na Gaussen 2008. Oké, de helft van de prijs, maar duidelijk ook de helft van de mourvedre. Ik wil Bandol volgens Gaussen, Pibarnon, Terrebrune, ... Met echt leer erin, geen namaakleer. Gelijk den buitenkant van mijn schoenen (zeker niet de binnenkant!).
Nu terug naar Suffrene: een simpele, maar voor de prijs meer dan correcte Bandol. Maar niet datgene wat ik zoek in Bandol... 87

Kan ik perfect begrijpen.
Nochtans waren de flessen met grijs etiket wél Bandolwaardig.
Ik ga morgen eens naar Seclin, bijna speciaal om Suffrene te proeven (en eventueel te kopen) én.. om hen eens te vragen hoe dat nu zit met die vanille etiketten..

Grijze etiketten heb ik ook liggen; Zijn duidelijk beter, voller, maar met zijn 55% mourvedre totaal anders dan de Bandol waar ik vorig jaar voor ben gevallen (Luquettes 2005, Terrebrune en Gros Noré 2002, Gausssen 2006, Pibarnon 1994 en Bastide blanche "estagnol" 2001). Tja, ik zat bij iemand die mij de ware Bandols wou leren kennen. Mijn Messias...Teveel kleppers misschien op korte tijd toen, met die typische neus van wat archetypische Bandol zou moeten zijn. Dit weerlegt natuurlijk niet dat Bandol persé veel Mourvedre moet bevatten, maar het wordt dan een ander type wijn.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 26-04-2015 01:55 AM

(25-04-2015 06:30 PM)TheWineVet schreef:  
(25-04-2015 04:05 PM)vinejo schreef:  
(25-04-2015 03:23 PM)TheWineVet schreef:  2007 supermarktcuveke (witte etiket): Tja, 2 dagen na Gaussen 2008. Oké, de helft van de prijs, maar duidelijk ook de helft van de mourvedre. Ik wil Bandol volgens Gaussen, Pibarnon, Terrebrune, ... Met echt leer erin, geen namaakleer. Gelijk den buitenkant van mijn schoenen (zeker niet de binnenkant!).
Nu terug naar Suffrene: een simpele, maar voor de prijs meer dan correcte Bandol. Maar niet datgene wat ik zoek in Bandol... 87

Kan ik perfect begrijpen.
Nochtans waren de flessen met grijs etiket wél Bandolwaardig.
Ik ga morgen eens naar Seclin, bijna speciaal om Suffrene te proeven (en eventueel te kopen) én.. om hen eens te vragen hoe dat nu zit met die vanille etiketten..

Grijze etiketten heb ik ook liggen; Zijn duidelijk beter, voller, maar met zijn 55% mourvedre totaal anders dan de Bandol waar ik vorig jaar voor ben gevallen (Luquettes 2005, Terrebrune en Gros Noré 2002, Gausssen 2006, Pibarnon 1994 en Bastide blanche "estagnol" 2001). Tja, ik zat bij iemand die mij de ware Bandols wou leren kennen. Mijn Messias...Teveel kleppers misschien op korte tijd toen, met die typische neus van wat archetypische Bandol zou moeten zijn. Dit weerlegt natuurlijk niet dat Bandol persé veel Mourvedre moet bevatten, maar het wordt dan een ander type wijn.

Zeker akkoord, zonet blind 2 Suffrenes in het glas gehad, de 2004 en 2007, allebei zeer lekker maar moeilijk herkenbaar als Bandol (we zaten wel Zuidelijk, maar eerder in Languedoc- flessen waren wel 2 dagen op voorhand geopend, enorme fruitigheid als resultaat). De Vannieres 2001 die ernaast werd geschonken stak ik zelfs in CH9- maar dat was uiteindelijk geen slechte gok (zie de Vannieres-saga op de blog)


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 27-04-2015 10:21 PM

In Seclin de bevestiging gekregen: het vanille etiket was/is een supermarktcuvee met minder mourvedre.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - TheWineVet - 27-04-2015 11:18 PM

(27-04-2015 10:21 PM)vinejo schreef:  In Seclin de bevestiging gekregen: het vanille etiket was/is een supermarktcuvee met minder mourvedre.

thank you. Ik had die bevestiging vorig jaar al gekregen op't domein.


RE: Domaine la Suffrène Bandol - FRANCISPICCART - 01-05-2015 08:13 PM

La Suffrène Blanc 2013

Ik was al even op zoek naar de wijnen van Wohlmuth. Dit mooi Oostenrijks domein werd vroeger verdeeld door Pasqualinno waar ik dan ook regelmatig langs ging (ook voor een leuke babbel met supersympatieke Rob). Nu kan je ze vinden bij Wineplus in Genk. Dus toen ik daar gisteren was viel mijn oog toevallig op de wijnen van Domaine La Suffrène uit Bandol. Ik had de rubriekjes over dit domein met veel belangstelling gelezen op onze blog maar ik had er nog nooit iets van gedronken.
Gisterenavond moest de Bandol Blanc er al onmiddellijk aan. Bandol staat nu niet echt gekend vanwege de witte wijnen, maar deze mag er toch wel zijn.
50% Ugni Blanc en 50% Clairette, wijn heeft geen hout gezien. Neus vol bloemetjes, citrus, pompelmoes, beetje exotisch fruit. In de mond is hij fris, vol en aangenaam. Wat passievruchten. In de finale een licht aangenaam bittertje wat helemaal niet stoort. Kortom een fijne wijn die ik dankzij dit forum heb leren kennenapplaus
De sauvignon van Wohlmuth zal voor volgende week zijn. Ik zal dan met weemoed terugdenken aan de fijne en uitzonderlijke degustaties van Pasqualinno.


RE: Domaine la Suffrène Bandol - vinejo - 01-05-2015 08:20 PM

(01-05-2015 08:13 PM)FRANCISPICCART schreef:  La Suffrène Blanc 2013

Ik was al even op zoek naar de wijnen van Wohlmuth. Dit mooi Oostenrijks domein werd vroeger verdeeld door Pasqualinno waar ik dan ook regelmatig langs ging (ook voor een leuke babbel met supersympatieke Rob). Nu kan je ze vinden bij Wineplus in Genk. Dus toen ik daar gisteren was viel mijn oog toevallig op de wijnen van Domaine La Suffrène uit Bandol. Ik had de rubriekjes over dit domein met veel belangstelling gelezen op onze blog maar ik had er nog nooit iets van gedronken.
Gisterenavond moest de Bandol Blanc er al onmiddellijk aan. Bandol staat nu niet echt gekend vanwege de witte wijnen, maar deze mag er toch wel zijn.
50% Ugni Blanc en 50% Clairette, wijn heeft geen hout gezien. Neus vol bloemetjes, citrus, pompelmoes, beetje exotisch fruit. In de mond is hij fris, vol en aangenaam. Wat passievruchten. In de finale een licht aangenaam bittertje wat helemaal niet stoort. Kortom een fijne wijn die ik dankzij dit forum heb leren kennenapplaus
De sauvignon van Wohlmuth zal voor volgende week zijn. Ik zal dan met weemoed terugdenken aan de fijne en uitzonderlijke degustaties van Pasqualinno.

Ik proefde toevallig vorige zondag die witte in Seclin, was ook voor mij een bijzonder aangename verrassing! Heb er wat van ingeslagen... ;-)


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Venne - 03-05-2015 11:34 PM

Proeven met Rob was altijd een hele ervaring rijker en een steeds een mooi moment!


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Dave - 04-05-2015 11:43 AM

(03-05-2015 11:34 PM)Venne schreef:  Proeven met Rob was altijd een hele ervaring rijker en een steeds een mooi moment!

Yep, ook een paar keer serieus blijven plakken: aanschuiven aan de lange tafel en dan proeven van de +/- 20 flessen die daar permanent open stonden.... Good times !


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 30-09-2015 04:20 PM

Gisteren geopend:
Domaine La Suffrene Sainte Catherine 2013
Niet dezelfde rosé als degene die men in Carrefour verkoopt.
Kocht deze in Seclin aan 14 euro.

Extra interessant voor de Bandolfreak want..

95% mourvèdre en 5% vieux carignan.
Naar ware Bandoltraditie gemaakt via pressurage direct.
Na bottelen in juni 2014 nog 12 maanden op domein bewaard.

Kleur is behoorlijk donker, donkerder dan de meeste Bandolrosees.
De neus is meteen super. Heel speciaal, blind zou men aan een witte wijn denken. Citrus, abrikoos, aardse toets, licht gerookt (mineraal) en dan toch rood (rode besjes) en zelfs zwart (gedroogd) fruit (vijg, dadel).
In de mond is de wijn fris maar zacht, dik en vettig, enorme materie.
Afdronk is lang en zacht.

Deze rosé mist misschien de finesse van een Tempier of Terrebrune maar scheert toch behoorlijk hoge toppen en kan naar mijn gevoel nog zeker drie jaar bewaren.
92

Wat een prachtdomein is Suffrene toch. In 1997 gestopt met de druiven naar de coop te doen en sedertdien elk jaar beter en beter. Jammer genoeg stopten ze de samenwerking met Carrefour, maar een jaarlijks reisje naar Seclin is dit domein zeker waard.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - de populist - 06-10-2015 11:11 PM

Domaine Suffrène blijft verrassen. De mooie rode Bandol is al een hele tijd niet meer te krijgen in de Carrefour -lange tijd één van hun beste wijnen-. Vanavond dronken we tijdens mijn eerste wijnworkshop in Convento Winebar de rode 2007 en de rosé Cuvée Léa 2014. Die laatste is een absolute aanrader, gewoon een geweldige rosé (rond de 12 euro). Ik koop zelden nog wijn in het grootwarenhuis maar ik maak een uitzondering voor de cuvée Léa, nu in de rekken. Ik vind er niets van op de website van het domein, nergens op het net is er iets van te bespeuren. Iets nieuws denk ik, beter, véél verfijnder dan hun gewone rosé. Wijn die me doet opfleuren!


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 06-10-2015 11:45 PM

(06-10-2015 11:11 PM)de populist schreef:  Domaine Suffrène blijft verrassen. De mooie rode Bandol is al een hele tijd niet meer te krijgen in de Carrefour -lange tijd één van hun beste wijnen-. Vanavond dronken we tijdens mijn eerste wijnworkshop in Convento Winebar de rode 2007 en de rosé Cuvée Léa 2014. Die laatste is een absolute aanrader, gewoon een geweldige rosé (rond de 12 euro). Ik koop zelden nog wijn in het grootwarenhuis maar ik maak een uitzondering voor de cuvée Léa, nu in de rekken. Ik vind er niets van op de website van het domein, nergens op het net is er iets van te bespeuren. Iets nieuws denk ik, beter, véél verfijnder dan hun gewone rosé. Wijn die me doet opfleuren!

Ik vermoed dat die Lea, net als de rode met vanille- etiket, een "supermarktcuvee is. Maar bij Suffrene zijn die gewoon soms anders van assemblage en niet per se minder van kwaliteit.
Suffrene is gewoonweg altijd goed (zelfs in wit) en blijft zeer betaalbaar...
cheers


RE: Domaine la Suffrene Bandol - jr02 - 04-12-2015 12:11 PM

La Suffrène 2011 nu te koop bij 1jour1vin à 16€ (met uitzonderlijk 10% cach back van 10%)
(Je kan nu je aankopen opsparen)


RE: Domaine la Suffrene Bandol - don quichotte - 04-12-2015 02:14 PM

(04-12-2015 12:11 PM)jr02 schreef:  .....................................
(Je kan nu je aankopen opsparen)

Goed gezien van 1Jour1Vin en ik maak er gebruik van.
Ben aan mijn 4de " Regroupement de commandes " toe.
Gevaarlijke tactiek voor mij. Mijn omzet met 1Jour1Vin is sinds het begin van dit systeem bijna verdubbeld.Big Grin


RE: Domaine la Suffrene Bandol - bowmore - 04-12-2015 02:24 PM

Ik zie niet echt het voordeel ervan. Ik verbruik steeds mijn tegoeden. Zie ik iets over het hoofd?


RE: Domaine la Suffrene Bandol - FRANCISPICCART - 04-12-2015 02:41 PM

(04-12-2015 02:24 PM)bowmore schreef:  Ik zie niet echt het voordeel ervan. Ik verbruik steeds mijn tegoeden. Zie ik iets over het hoofd?

Wel , de verzendkosten zijn per zending € 12,90. Dus als je cumuleert bespaar je telkens de verzendkosten veronderstel ik. Dat lijkt me ook wel voordelig, maar natuurlijk bestaat de neiging om méér aan te kopen dan je gewoonlijk zou doen. Dat is het wat Don bedoelt denk ik.
Ter info, kijk eens naar de prijzen van de topwijnen van Guigal die nu aangeboden worden. Ook te koop bij Colruyt Klassewijnen maar 15 à 20 Euro duurder daar.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - nco - 04-12-2015 03:55 PM

(04-12-2015 02:41 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(04-12-2015 02:24 PM)bowmore schreef:  Ik zie niet echt het voordeel ervan. Ik verbruik steeds mijn tegoeden. Zie ik iets over het hoofd?

Wel , de verzendkosten zijn per zending € 12,90. Dus als je cumuleert bespaar je telkens de verzendkosten veronderstel ik. Dat lijkt me ook wel voordelig, maar natuurlijk bestaat de neiging om méér aan te kopen dan je gewoonlijk zou doen. Dat is het wat Don bedoelt denk ik.
Ter info, kijk eens naar de prijzen van de topwijnen van Guigal die nu aangeboden worden. Ook te koop bij Colruyt Klassewijnen maar 15 à 20 Euro duurder daar.

Interessant, en hoe werkt die groepering dan juist? Hoe lang kan je zo een groepering laten lopen?


RE: Domaine la Suffrene Bandol - jr02 - 04-12-2015 04:08 PM

De looptijd bedraagt meestel een 20 tal dagen. Kom je nog iets interessants tegen in die periode dan heb je mooi 'dubbele verzendkosten' uitgespaard.
Je kan steeds kiezen, direct afrekenen of groeperen.
Gemakkelijk maar Ooooooh zo verleidelijk om meer te bestellen. Gelukkig komt er dan maar 1 pakket thuis Wink


RE: Domaine la Suffrene Bandol - don quichotte - 04-12-2015 07:47 PM

(04-12-2015 04:08 PM)jr02 schreef:  De looptijd bedraagt meestel een 20 tal dagen. Kom je nog iets interessants tegen in die periode dan heb je mooi 'dubbele verzendkosten' uitgespaard.
Je kan steeds kiezen, direct afrekenen of groeperen.
Gemakkelijk maar Ooooooh zo verleidelijk om meer te bestellen. Gelukkig komt er dan maar 1 pakket thuis Wink

Ik ben dus niet alleen.
Daarom postte ik hier boven.
"Gevaarlijke tactiek voor mij. Mijn omzet met 1Jour1Vin is sinds het begin van dit systeem bijna verdubbeld. Big Grin "


RE: Domaine la Suffrene Bandol - bowmore - 05-12-2015 12:27 PM

Ah ok je kan dus wachten om te versturen en nieuwe aanbiedingen afwachten. Interessant. Ik koop daar al mijn Guigal tegenwoordig.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Innesto - 05-12-2015 12:51 PM

Voor zij die al eens in Limburg passeren... Bij Wineplus in Genk betaal je 16,90 euro voor jaargang 2011 en 17,00 euro voor jaargang 2009.

Geen transportkosten, geen "transportstress", geen gevloek bij een slechte fles,... en op het einde van de rit ben je misschien nog goedkoper af.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - don quichotte - 05-12-2015 02:40 PM

(05-12-2015 12:51 PM)Innesto schreef:  Voor zij die al eens in Limburg passeren... Bij Wineplus in Genk betaal je 16,90 euro voor jaargang 2011 en 17,00 euro voor jaargang 2009.

Geen transportkosten, geen "transportstress", geen gevloek bij een slechte fles,... en op het einde van de rit ben je misschien nog goedkoper af.

Kan je die flessen daar te voet halen? Smile
Voor mij is dat in het totaal 110 km en zijn er dan geen transportkosten?


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 05-12-2015 07:21 PM

(05-12-2015 02:40 PM)don quichotte schreef:  
(05-12-2015 12:51 PM)Innesto schreef:  Voor zij die al eens in Limburg passeren... Bij Wineplus in Genk betaal je 16,90 euro voor jaargang 2011 en 17,00 euro voor jaargang 2009.

Geen transportkosten, geen "transportstress", geen gevloek bij een slechte fles,... en op het einde van de rit ben je misschien nog goedkoper af.

Kan je die flessen daar te voet halen? Smile
Voor mij is dat in het totaal 110 km en zijn er dan geen transportkosten?

"Voor zij die al eens in Limburg passeren" schreef Innesto.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Innesto - 05-12-2015 09:19 PM

(05-12-2015 07:21 PM)vinejo schreef:  
(05-12-2015 02:40 PM)don quichotte schreef:  
(05-12-2015 12:51 PM)Innesto schreef:  Voor zij die al eens in Limburg passeren... Bij Wineplus in Genk betaal je 16,90 euro voor jaargang 2011 en 17,00 euro voor jaargang 2009.

Geen transportkosten, geen "transportstress", geen gevloek bij een slechte fles,... en op het einde van de rit ben je misschien nog goedkoper af.

Kan je die flessen daar te voet halen? Smile
Voor mij is dat in het totaal 110 km en zijn er dan geen transportkosten?

"Voor zij die al eens in Limburg passeren" schreef Innesto.

Klopt Vinejo. Ik wilde alleen maar aangeven dat mensen die in de buurt wonen of passeren hier hun Bandol van la Suffrene vinden en je voor een goede prijs niet altijd het "net" op moet richting buitenland.

Voor alle duidelijkheid: ik heb buiten het gegeven dat ik af en toe enkele flessen koop bij Wineplus geen enkele connectie met deze wijnhandel.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Hugel - 18-12-2015 11:00 PM

La suffrene 2004.
Na openen al zeer vlak zowel in neus en mond. Iets zoetig
Na uurtje karaf bloeit de wijn wel wat open. In de neus kruiden, tijm, laurier, beetje boenwas, beetje leder. Maar niet uitgesproken. Beetje dennengeur ook.
In de mond toch wel zoetere toets. Nog wat beet. Te weinig zuurtjes om het geheel echt levendig te houden.
Moet nu gedronken worden lijkt mij.
Niet zo goed als 2 jaar geleden.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - TheWineVet - 01-05-2016 12:58 PM

Supermarktcuvee (wit etiket): 2007: een vijftal uren op voorhand geopend. Bij openen zelf geproefd en erg streng, wat te bitter. Dezelfde ervaring als vorige keer. Na 5 uur was deze wijn mooi versmolten en opengekomen. Mooi zwart fruit, cassis en mooie, licht evolutieve neus. Zacht in de mond. Hier bleef ik van drinken. 90


RE: Domaine la Suffrene Bandol - FRANCISPICCART - 08-05-2016 10:40 PM

La Suffrène 2011

Ietwat getaande, sombere kleur. De neus is zeker niet uitbundig maar kent toch mooi ingetogen geuren van rijp en gekonfijt fruit. Ook vinden we wat opgelegde kersen, wat chocolade en wat kruidigheid terug. In de mond smaakt de wijn ondanks zijn jeugd, heel versmolten. De tannines zijn zacht en op geen enkel ogenblik agressief. De nadronk is mediumlang en eindigt opnieuw op wat kruidigheid.
Voor € 16,90 bij Wineplus gekocht.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 08-05-2016 11:06 PM

(08-05-2016 10:40 PM)FRANCISPICCART schreef:  La Suffrène 2011

Ietwat getaande, sombere kleur. De neus is zeker niet uitbundig maar kent toch mooi ingetogen geuren van rijp en gekonfijt fruit. Ook vinden we wat opgelegde kersen, wat chocolade en wat kruidigheid terug. In de mond smaakt de wijn ondanks zijn jeugd, heel versmolten. De tannines zijn zacht en op geen enkel ogenblik agressief. De nadronk is mediumlang en eindigt opnieuw op wat kruidigheid.
Voor € 16,90 bij Wineplus gekocht.

2011 is een meer dan behoorlijk jaar ook in Bandol.
Waar is de tijd dat Carrefour deze mooie wijn aanbood aan een euro of 10... Sad


RE: Domaine la Suffrene Bandol - rik - 09-05-2016 08:06 PM

(08-05-2016 11:06 PM)vinejo schreef:  
(08-05-2016 10:40 PM)FRANCISPICCART schreef:  La Suffrène 2011

Ietwat getaande, sombere kleur. De neus is zeker niet uitbundig maar kent toch mooi ingetogen geuren van rijp en gekonfijt fruit. Ook vinden we wat opgelegde kersen, wat chocolade en wat kruidigheid terug. In de mond smaakt de wijn ondanks zijn jeugd, heel versmolten. De tannines zijn zacht en op geen enkel ogenblik agressief. De nadronk is mediumlang en eindigt opnieuw op wat kruidigheid.
Voor € 16,90 bij Wineplus gekocht.

2011 is een meer dan behoorlijk jaar ook in Bandol.
Waar is de tijd dat Carrefour deze mooie wijn aanbood aan een euro of 10... Sad
inderdaad jo, maar waar is de tijd dat ik pichon baron 89 aankocht aan 1100 bf


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Hugel - 22-01-2017 04:43 PM

2004, rood.

Neus met geconfijt fruit, wat porto stijl. Pels. Animaal. Na openen sterke stallucht. Betert met caraferen (en terug in fles gegoten gezien de leeftijd). Komt nog mooi open. Geboend leder.
In de mond zeer zacht, na een tijdje komt er wat meer spanning in.discrete zuurtjes die het net levendig genoeg houden.
Laatste fles. Gelukkig was ze nog in goede conditie. Als je er nog hebt: Nu drinken.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 22-01-2017 11:13 PM

(22-01-2017 04:43 PM)Hugel schreef:  2004, rood.

Neus met geconfijt fruit, wat porto stijl. Pels. Animaal. Na openen sterke stallucht. Betert met caraferen (en terug in fles gegoten gezien de leeftijd). Komt nog mooi open. Geboend leder.
In de mond zeer zacht, na een tijdje komt er wat meer spanning in.discrete zuurtjes die het net levendig genoeg houden.
Laatste fles. Gelukkig was ze nog in goede conditie. Als je er nog hebt: Nu drinken.

Kan daar volledig inkomen, schonk die 2 maand terug en zelfde impressie - had in t begin wel een soort nagisting ook , ging er gelukkig uit door te walsen..


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Dave - 25-02-2018 09:59 PM

Dit weekend de 2005 (grijs etiket) gedronken.

De neus is "beestig", letterlijk: pels, stal, iets vleesachtigs, ook wat drop en opgelegde krieken. Op dag twee komt daar vleesbouillon en een heel kruidenboeket bij.

Valt eerst wat tegen in de mond omdat de wijn precies wat plat valt in het middenstuk, maar met wat lucht komt er toch wat fruit piepen en komt de structuur van de wijn wat meer tevoorschijn. Eerder "slanke" wijn, niet veel vlees aan, maar het geheel klopt wel, vind ik. Ik had dit zwaarder en wat rustieker verwacht, maar deze wijn heeft een zekere elegantie en is mooi verouderd. Zeker geen TOP-Bandol à la Tempier of Gaussen, maar wel goed gemaakt.

Gekocht in de Carrefour, rond de 10 euro destijds, denk ik.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 25-02-2018 11:10 PM

(25-02-2018 09:59 PM)Dave schreef:  Dit weekend de 2005 (grijs etiket) gedronken.

De neus is "beestig", letterlijk: pels, stal, iets vleesachtigs, ook wat drop en opgelegde krieken. Op dag twee komt daar vleesbouillon en een heel kruidenboeket bij.

Valt eerst wat tegen in de mond omdat de wijn precies wat plat valt in het middenstuk, maar met wat lucht komt er toch wat fruit piepen en komt de structuur van de wijn wat meer tevoorschijn. Eerder "slanke" wijn, niet veel vlees aan, maar het geheel klopt wel, vind ik. Ik had dit zwaarder en wat rustieker verwacht, maar deze wijn heeft een zekere elegantie en is mooi verouderd. Zeker geen TOP-Bandol à la Tempier of Gaussen, maar wel goed gemaakt.

Gekocht in de Carrefour, rond de 10 euro destijds, denk ik.

Heb die 2005 ooit gedronken en was inderdaad lichter dan verwacht, beetje gewoontjes. De jaargang 2005 was in Bandol ook niet van de beste. Maar aan de 10 euro van indentijd wel mooi natuurlijk Wink


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 20-02-2019 01:01 PM

Gisteren een hele mooie 2012 geproefd. Bijna knapperig, goede,lengte, mooie fraicheur, enkel in de afdronk een beetje warmtegloed.
De 2001 die we ernaast dronken was dan weer over zijn top, nochtans mooi in de neus (tertiair a gogo) en bijzonder zacht en fluwelig in de mond. Jammer genoeg deed hij meer aan Porto denken dan aan een droge rode wijn. Goede Porto, dat wel.

Bandols zoals Suffrene worden best gedronken tussen 5 en 15 jaar denk ik. Enkel de grote kleppers zoals Tempier, Pibarnon, Terrebrune,.. kunnen 20 jaar of meer aan.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - wvd - 20-02-2019 03:44 PM

(20-02-2019 01:01 PM)vinejo schreef:  Gisteren een hele mooie 2012 geproefd. Bijna knapperig, goede,lengte, mooie fraicheur, enkel in de afdronk een beetje warmtegloed.
De 2001 die we ernaast dronken was dan weer over zijn top, nochtans mooi in de neus (tertiair a gogo) en bijzonder zacht en fluwelig in de mond. Jammer genoeg deed hij meer aan Porto denken dan aan een droge rode wijn. Goede Porto, dat wel.

Bandols zoals Suffrene worden best gedronken tussen 5 en 15 jaar denk ik. Enkel de grote kleppers zoals Tempier, Pibarnon, Terrebrune,.. kunnen 20 jaar of meer aan.

Tour du Bon?, Pradeau? (die begint pas na 20 jaar...)


RE: Domaine la Suffrene Bandol - WilD - 20-02-2019 03:51 PM

Tour du Bon.....

Ik heb nog Tour du Bon Bandol 2009 en Cuvee Saint Ferreol 2011 liggen.

Wanneer kan ik deze het beste degusteren?


RE: Domaine la Suffrene Bandol - wvd - 20-02-2019 04:02 PM

(20-02-2019 03:51 PM)WilD schreef:  Tour du Bon.....

Ik heb nog Tour du Bon Bandol 2009 en Cuvee Saint Ferreol 2011 liggen.

Wanneer kan ik deze het beste degusteren?

Ik denk dat je al eens kan proeven van 2009, maar Saint Ferréol 2011 zou ik toch nog een paar jaar vergeten.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 20-02-2019 04:57 PM

(20-02-2019 03:44 PM)wvd schreef:  
(20-02-2019 01:01 PM)vinejo schreef:  Gisteren een hele mooie 2012 geproefd. Bijna knapperig, goede,lengte, mooie fraicheur, enkel in de afdronk een beetje warmtegloed.
De 2001 die we ernaast dronken was dan weer over zijn top, nochtans mooi in de neus (tertiair a gogo) en bijzonder zacht en fluwelig in de mond. Jammer genoeg deed hij meer aan Porto denken dan aan een droge rode wijn. Goede Porto, dat wel.

Bandols zoals Suffrene worden best gedronken tussen 5 en 15 jaar denk ik. Enkel de grote kleppers zoals Tempier, Pibarnon, Terrebrune,.. kunnen 20 jaar of meer aan.

Tour du Bon?, Pradeau? (die begint pas na 20 jaar...)

Tour du Bon enkel de speciale cuvees, Pradeaux is idd old style en veel tijd nodig om de tannines te verzachten (wat niet per se altijd lukt)
Suffrene heeft trouwens ook een speciale cuvve, Les Lauves, die zou t ook wel langer kunnen trekken (heb nog een 2001 liggen trouwens)
Ook Lafran Veyrolles LG en Gaussen kunnen meer dan 15 jaar aan, sommige cuvees van Bastide Blanche ook.

@Wild
Kunnen allebei nog wat hebben, zoals Werner zegt zal de 2009 wellicht al ok zijn, 2011 is behoorlijk bewaarjaar, zeker voor de speciale cuvees, dus daar best nog een jaartje of 5 geduld.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 21-07-2019 08:19 PM

Na het lezen van een artikel over Bandol (info daarover zonet hier gepost http://www.vinejo.freebb.be/thread-6475.html ) zin om nog eens een gouwe ouwe open te trekken. Het goede weer is een extra trigger want Bandol associeer ik eigenaardig genoeg meer met de zon dan met een winterachtige avond bij het haardvuur. En met een reetje.

Het diér bedoel ik.

Suffrène 2011

Net na openen even aan de fles ruiken. Herken ik nog het heerlijke aroma wat me in het begin van deze eeuw zo een ongelooflijke wijnboost heeft gegeven en aldus een groot deel van de rest van mijn leven heeft bepaald?
Ja en nee.
Heel herkenbaar, maar toch wat meer gepolijst precies.
Edoch, dat heerlijk stukje leer dat gedrenkt is in een coulie van zwart bosfruit en Provencaalse kruiden is present.
Zeker na opschudden wordt dit complexer en frisser (munt).
De eerste slok was nogal zwaar, de alcohol verdraag ik persoonlijk ook minder dan vroeger. De wijn eindigt ook met een nogal storend chocoladebitter.
Een tweede glas (uit de fles die 15 min in de ijskast had gestaan) is al veel minder branderig en is ook veel aangenamer.
Lang en sappig, met op de achtergrond (zeker naar het einde toe) wel nog steeds het bittertje, maar dit is nu mooi ondersteunend en niet storend. De tannines zijn zeer rijp en mild. Wat een lékkere wijn.
Slechts 55% mourvedre hier, met 20% grenache en 15 % cinsault. Mocht er geen 10% carignan inzitten kon dit een perfecte CH9 zijn.
Nu al mooi op dronk maar wellicht op zijn hoogtepunt binnen nu en 3-5 jaar.
Past trouwens perfect bij een stukje gekruide geitenkaas.


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Dave - 13-11-2020 09:36 PM

2007 (wit etiket)

Vreemd: heel weinig neus en niet zoveel smaak, maar wel een aangenaam, zijdezacht mondgevoel.

Ik twijfel even aan een Corona-besmetting, dus haal een huisfavoriet boven: Clos du Caillou, CdR 'Quartz' 2016: boenk erop!

Wat is er dan aan de hand mer deze Bandol. Geen idee, maar echt goed wordt het niet. Stilaan wat aroma's van koffie en caramel, maar nog steeds weinig fruit, materie, afdronk,.... gewoon, weinig van alles...

Supermarkt-cuvée? Zou me niet verbazen...


RE: Domaine la Suffrene Bandol - vinejo - 13-11-2020 09:46 PM

(13-11-2020 09:36 PM)Dave schreef:  2007 (wit etiket)

Vreemd: heel weinig neus en niet zoveel smaak, maar wel een aangenaam, zijdezacht mondgevoel.

Ik twijfel even aan een Corona-besmetting, dus haal een huisfavoriet boven: Clos du Caillou, CdR 'Quartz' 2016: boenk erop!

Wat is er dan aan de hand mer deze Bandol. Geen idee, maar echt goed wordt het niet. Stilaan wat aroma's van koffie en caramel, maar nog steeds weinig fruit, materie, afdronk,.... gewoon, weinig van alles...

Supermarkt-cuvée? Zou me niet verbazen...

Sowieso waren die witte etiketten supermarktcuvees. Niet slecht daarom, maar toch niet the real stuff, zoals je gewaar werd.
Dat vrezen voor een corona besmetting wegens eventjes wat weinig geurimpressies herken ik Wink


RE: Domaine la Suffrene Bandol - Dave - 14-11-2020 08:12 PM

(13-11-2020 09:46 PM)vinejo schreef:  
(13-11-2020 09:36 PM)Dave schreef:  2007 (wit etiket)

Vreemd: heel weinig neus en niet zoveel smaak, maar wel een aangenaam, zijdezacht mondgevoel.

Ik twijfel even aan een Corona-besmetting, dus haal een huisfavoriet boven: Clos du Caillou, CdR 'Quartz' 2016: boenk erop!

Wat is er dan aan de hand mer deze Bandol. Geen idee, maar echt goed wordt het niet. Stilaan wat aroma's van koffie en caramel, maar nog steeds weinig fruit, materie, afdronk,.... gewoon, weinig van alles...

Supermarkt-cuvée? Zou me niet verbazen...

Sowieso waren die witte etiketten supermarktcuvees. Niet slecht daarom, maar toch niet the real stuff, zoals je gewaar werd.
Dat vrezen voor een corona besmetting wegens eventjes wat weinig geurimpressies herken ik Wink

Vandaag nog 'ns een kans gegeven en wel een stuk beter, moet ik zeggen. Wel mooi verouderd eigenlijk. Een topper zal het nooit worden, maar al bij al nog wel OK voor een goedkope wijn van 13 jaar oud op dag 2...