En ik vond dat prijzig toen.. - Afdrukversie +- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be) +-- Forum: Dit wil ik (/forum-32.html) +--- Forum: even kwijt... (/forum-38.html) +--- Discussie: En ik vond dat prijzig toen.. (/thread-6982.html) |
En ik vond dat prijzig toen.. - vinejo - 11-08-2020 05:06 PM https://wijnliefhebbers.wordpress.com/2008/06/25/geld-brengt-toch-niks-op/ RE: En ik vond dat prijzig toen.. - Vinoco - 11-08-2020 06:11 PM (11-08-2020 05:06 PM)vinejo schreef: Blijft leuk om oude prijslijsten te zien en dan inderdaad regelmatig te denken: "grrr had ik toen maar...." De geschiedenis zal zich ook blijven herhalen. Nu vinden we de huidige topwijnen belachelijk duur en over 10/15 jaar zullen we zeggen dat de topwijnen 10 jaar terug in 2020 zo goed geprijsd waren. Het gaat de komende jaren nog veel erger worden. Het hele middensegment gaat voor een groot deel wegvallen is mijn overtuiging omdat alcohol in de toekomst hard aangepakt gaat worden als huidige hoofdveroorzaker van de verschrikkelijke ziekte met hoofdletter K zoals tabak een aantal jaren terug. Daardoor gaat de consumptie van alcohol voor een groot deel verdwijnen en blijft hoofdzakelijk alleen nog maar de instapwijnen over en voor de liefhebbers het topsegment wat alleen maar duurder gaat worden. (dit is uiteraard kort door de bocht en "grote stappen snel thuis" maar dit is mijn overtuiging) RE: En ik vond dat prijzig toen.. - wvd - 12-08-2020 11:50 AM (11-08-2020 06:11 PM)Vinoco schreef:(11-08-2020 05:06 PM)vinejo schreef: Daar ben ik het grotendeels mee eens. Ik betrap me er op dat ik maar weinig wijnen uit Jo's artikel NU zou kopen aan de prijzen van toen.... Wellicht iets mis met mijn hoofd of mijn smaak....? RE: En ik vond dat prijzig toen.. - rik - 12-08-2020 12:15 PM Daar ben ik het grotendeels mee eens. Ik betrap me er op dat ik maar weinig wijnen uit Jo's artikel NU zou kopen aan de prijzen van toen.... Wellicht iets mis met mijn hoofd of mijn smaak....? Rolleyes waarschijnlijk iets in je hoofd werner RE: En ik vond dat prijzig toen.. - vinejo - 12-08-2020 12:19 PM (12-08-2020 11:50 AM)wvd schreef:(11-08-2020 06:11 PM)Vinoco schreef:(11-08-2020 05:06 PM)vinejo schreef: Ook de Clos de Lambrays 2002 aan 75 euro niet? RE: En ik vond dat prijzig toen.. - wvd - 12-08-2020 12:49 PM (12-08-2020 12:19 PM)vinejo schreef:(12-08-2020 11:50 AM)wvd schreef:(11-08-2020 06:11 PM)Vinoco schreef:(11-08-2020 05:06 PM)vinejo schreef: Oh, verdorie, dat ik die gemist heb! RE: En ik vond dat prijzig toen.. - wvd - 22-12-2024 12:05 PM (11-08-2020 06:11 PM)Vinoco schreef:(11-08-2020 05:06 PM)vinejo schreef: Nog even dit boven gehaald, nu er weer over prijzen gegaan wordt op het forum. Wat John hier schreef, blijkt intussen steeds meer uit te komen. De jeugd (onder dertig) drinkt geen wijn meer en dat laat zich voelen. De kost van de productie van echt mooie wijn stijgt elk jaar. Om er even over na te denken, post ik hierbij een passage uit het recente (uitstekende) Mosel-Saar-Ruwer artikel van Anne Krebiehl op Vinous: A Fearful Outlook for a Way of Life At the time of my trip, various local newspapers reported on an interview with Dr. Simone Loose, economics chair at Hochschule Geisenheim. Dr. Loose cited a pessimistic outlook, especially for winemakers on steep slopes, where the cost of farming is now so high that it is no longer economically viable for many. These reports clearly hit a nerve. Various winemakers commented on them, simply because many were hit by devastating spring frosts in April 2024 and flooding in May 2024. With reduced yields in 2021 due to disease pressure, drought in 2022, disease pressure again in 2023 and losses due to frost in 2024, other economic challenges become harder to navigate. The rising costs of dry goods and energy along with higher interest rates are also tough. One winemaker noted that the value of his vineyard land had depreciated, making him poorer in the eyes of his bank. And remember, I visit estates that produce premium wines that sell internationally. We are not even talking about the bulk market, where Germany simply cannot compete due to cost structures and fragmentation. There, prices no longer cover the cost of production. The prospect of higher minimum wages in Germany for every seasonal worker prompted two winemakers to suggest that this would lead to more and more winemakers shutting shop. One put the figure at 30%, while Dr. Loose herself thinks that Germany’s vineyard acreage will shrink. While nobody will mind if acres of indifferent vineyards on alluvial plains disappear, nor will they miss the pedestrian wines resulting from them, even premium estates are struggling. It is tough out there for these winemakers, especially those who care so much about expressing their ancient steep slopes. For these producers, it is a labor of love. Mosel, Saar and Ruwer vineyards have always been marginal, climatically and economically. Right now, the wines they produce do not command the prices they should. They are bargains, in fact. One winemaker said: “The Mosel is special. Our production costs are simply not reflected in the sale prices that are achieved.” RE: En ik vond dat prijzig toen.. - Olivier - 22-12-2024 01:27 PM Citaat: De jeugd (onder dertig) drinkt geen wijn meer Goh, is dat eigenlijk wel zo? Ik zie die klacht regelmatig passeren op sociale media, maar ik vraag me af of dat vroeger zo anders was. Ik ben zelf pas bewuster wijn gaan drinken toen ik een jaar of 26-27 was. En dat waren toen heel bescheiden geprijsde wijnen uit de supermarkt. Als ik rondkijk bij jeugdvrienden, zijn er verschillende die eigenlijk nu pas goede wijn leren ontdekken. Vroeger was het voornamelijk bier. Ik zat vrijdag in Edelrot in Gent (heel leuke wijnbar trouwens), en daar zaten toch veel jonge mensen. Maar… zij drinken dan wel natuurwijn. Ik zou aan die leeftijd nooit naar een wijnbar gegaan zijn. Te duur! Wijn is echt wel een acquired taste, en het kost meer dan een Jupiler. Dus ik vind het niet meer dan normaal dat wijn een wat ouder publiek aantrekt. Volgens mij is dit al altijd zo geweest. Los daarvan zie je natuurlijk wel een bredere trend dat er gewoonweg minder alcohol, en dus minder wijn, gedronken wordt tout court. RE: En ik vond dat prijzig toen.. - Dave - 22-12-2024 02:39 PM (22-12-2024 01:27 PM)Olivier schreef:Citaat: De jeugd (onder dertig) drinkt geen wijn meer Yep, allemaal heel erg waar! Bij mij moet het ook rond die leeftijd zijn geweest dat Pa bij Kerstmis een Fiefs de Lagrange '93 op tafel toverde. En toen begon het... Eerst heel bescheiden, dan mijn eerste 'grote' aankopen (+20€ was dat toen) rond mijn 30e en dan mocht het gestaag wat meer kosten. Nu doe ik eigenlijk nog steeds niet zot: boven de 30€ ga ik niet vaak en de duurste fles in mijn kelder heb ik 75€ betaald. Maar ik was 20 jaar geleden een uitzondering en nu nog steeds eigenlijk, als ik in mijn directe omgeving kijk. Ik weet dus inderdaad niet of er zóveel veranderd is... RE: En ik vond dat prijzig toen.. - Biff - 22-12-2024 03:00 PM (22-12-2024 01:27 PM)Olivier schreef:+1Citaat: De jeugd (onder dertig) drinkt geen wijn meer Ik zie dat -de enkele keren dat ik in de nieuwe wijnbar binnen ging- er toch regelmatig jonge mensen zitten, en die bestellen meerdere flessen. Ik ging het net zoals Olivier vroeger niet gedaan hebben. De gemiddelde prijs per glas wijn in de wijnbar hier is €7.5, dus ook niet zó goedkoop... RE: En ik vond dat prijzig toen.. - wvd - 24-12-2024 01:24 PM Misschien had ik dat wat moeten nuanceren: met " de jeugd" bedoel ik onder de dertig. En het is inderdaad wel zo dat die soms wijn drinken, maar niet thuis, aan tafel, ze "investeren" er niet in. Logisch ook, ongeveer een kwart van de gezinnen bestaan uit 1 persoon en nog een kwart uit 2... Die wonen in een klein appartement of studio en hebben geen opslagruimte. Wijn kopen ze dus enkel om snel te drinken bij een feestje of in de horeca, resto of wijnbar. En ja, dat zijn dan inderdaad zoals Olivier zeer terecht opmerkt, vooral natuurwijnen. Dat heeft zijn invloed op de verkoop van "serieuze" (bewaar) wijnen en die verkopen we nog wel aan horeca, maar steeds minder aan (jongere) particulieren en dat is duidelijk een trend die zich zowat overal laat gevoelen, niet enkel in België. RE: En ik vond dat prijzig toen.. - BartS - 24-12-2024 01:41 PM Als de wereld, zoals sommigen voorspellen, verder evolueert naar grote blokken zou het voor prijszetting Europese (top)wijnen wel eens snel kunnen keren. Als er niets of veel minder richting Oosten gaat en naar Westen enkel met waanzinnige heffingen... Eerst zien, dan geloven natuurlijk RE: En ik vond dat prijzig toen.. - wvd - 24-12-2024 04:36 PM (24-12-2024 01:41 PM)BartS schreef: Als de wereld, zoals sommigen voorspellen, verder evolueert naar grote blokken zou het voor prijszetting Europese (top)wijnen wel eens snel kunnen keren. Als er niets of veel minder richting Oosten gaat en naar Westen enkel met waanzinnige heffingen... Dat gaat dan over die wijnen waar wij het hier meestal over hebben, ik zou zeggen die zo tussen 15€ en 250€, maar niet over de absolute topwijnen (qua prijs). Die gaan blijven verkopen want gaan naar de superrijken voor wie een fles Petrus relatief minder kost dan voor ons een pintje aan de toog.... |