wijnliefhebbers
Etiquette op proeverijen - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Wijn kopen/verkopen+ aankondiging degustaties (/forum-56.html)
+--- Forum: Degustaties, proeverijen (/forum-60.html)
+--- Discussie: Etiquette op proeverijen (/thread-7317.html)


Etiquette op proeverijen - ntr0 - 19-11-2021 11:17 PM

Als ik naar een opendeurdag of proeverij bij een handelaar ga voel ik mij steeds verplicht om ook ook iets te kopen. Soms is dit lastig omdat er niet echt iets tussenzit wat mij echt bekoort of binnen mijn gelimiteerd budget past.
Uiteraard is het doel om de verkoop te boosten, maar verwacht de handelaar dit ook, dat elke potentiƫle klant die dan de winkel binnen stapt iets zal bestellen?
Wordt er rekening gehouden met een percentage freeloaders, hebben jullie daar vooraf zicht op? Ik ben eigenlijk wel benieuwd...

En zijn er nog andere ongeschreven regels op een wijnproeverij?


RE: Etiquette op proeverijen - Thomas - 20-11-2021 11:08 AM

Ik denk niet dat je daar over regels of wetten kunt spreken. Uiteraard hoopt iedere handelaar dat je iets koopt, en een gratis proeverij is nooit gratis voor de handelaar zelf.

Maar als het niet goed genoeg is of niet je smaak is, hoef je je ook niet verplicht te voelen. En als iets werkelijk te duur is voor jouw portemonnee hoef je het natuurlijk ook niet te proeven.

Ik voel me alvast comfortabeler en minder geneigd om iets te kopen bij degustaties waarvoor een kost in de deelname wordt gevraagd. Dat is ook wat ik op een domein vraag wanneer ik na degustatie niet overtuigd ben om iets te kopen: wat de kost van de degustatie is...