Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Afdrukversie +- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be) +-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html) +--- Forum: Wijnreizen (/forum-79.html) +--- Discussie: Toerke door Bourgogne en Beaujolais (/thread-7337.html) |
Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 06-12-2021 06:26 PM Na meerdere keren te zijn uitgesteld - en terwijl ook nu terug donkere coronawolken aan de horizon lonkten - was het dan eindelijk toch tijd voor de langverwachte Bourgognereis met mijn collega's sommeliers-in-wording. Begin december is misschien niet de meest uitgelezen periode om naar Bourgogne af te zakken, maar uiteindelijk kon dat ons geen bal schelen. We wilden eindelijk de heilige gronden betreden en onze kas vol godennectar gieten. (disclaimer: er werd voornamelijk gespuwd tijdens de tastings ) Aangezien ik nog een eindwerk over de Crus van de Beaujolais aan het ineenflansen ben, kon een verlengd verblijf in het noorden van de Beaujolais-streek er ook niet aan ontbreken. Uiteindelijk was ik in totaal zes dagen ter plaatse en bezocht ik 14 domeinen: 8 in Bourgogne en 6 in Beaujolais. Ik heb geen tasting notities bijgehouden, dus dit zijn vooral algemene indrukken. Consequent foto’s nemen is ook mijn ding niet. Dag 1 Vroeg uit mijn nest, want afspraak om 10.30 uur aan Château de Chamilly in het noorden van de Côte Chalonnaise om er meteen in te vliegen. [attachment=5900] De familie Desfontaine heeft het château sinds de 16e eeuw in het bezit. Momenteel is, met de broers Xavier en Arnaud en hun moeder Véronique, de elfde en twaalfde generatie wijnbouwers er aan de slag. Xavier is de wijnmaker van dienst en werkte na zijn studies als oenoloog onder meer op domeinen in Vosne, de Rhône, Australië en Nieuw-Zeeland alvorens terug in Chamilly te belanden. De familie heeft een dertigtal hectare aan wijngaarden in de Côte Chalonnaise al fluctueerde dit wat de voorbije jaren. Vrij recent kochten ze een zevental hectare aan wijngaarden in Bouzeron. De tegenvallende oogsten de laatste jaren hebben hen doen nadenken over hun business model. Ze hebben dit jaar de beslissing genomen om zich ook te gaan toeleggen op bier brouwen. In het voorjaar zal een schuur op het domein worden omgebouwd tot brouwerij voor speciaalbieren (o.a. IPA’s). Op deze manier willen ze zich beter wapenen tegen de onzekerheid van de klimaatopwarming. De rode wijnen worden op het domein in Chamilly gevinifieerd, terwijl ze voor de witte een aparte cuverie hebben in Buxy om de druiven sneller te kunnen verwerken. Ze werken quasi biologisch, maar laten de deur op een kier voor ingrepen wanneer echt nodig. Onder Château de Chamilly maken ze wijnen onder de AOC's Bourgogne (PN, CC, Aligoté), Bouzeron, Mercurey & Montagny. Ze kopen ook druiven aan en maken (afhankelijk van het jaar en de beschikbaarheid van druiven) onder meer Corton GC, Puligny-Montrachet en Santenay. Deze wijnen worden gebotteld als 'Desfontaine Frères'. We proefden (alles in 2019) de Bouzeron en enkele Montagny’s in wit. De Bourgogne CC, enkele Mercurey's en de Santenay 1er Cru in rood. In rood was er quasi niets meer te koop. Stuk voor stuk correcte tot mooie wijnen. In wit ging mijn voorkeur naar de Montagny Les Bassets en in rood naar de Bourgogne CC (mooie p/k aan €12) en de Santenay 1er Cru. [attachment=5901] Leuke starter en na een broodjeslunch ter plaatse (met een uitvoerige hertasting van de wijnen) ging het richting Bouzeron, het dorpje van de enige appellatie in Bourgogne waar de aligoté-druif de plak zwaait. We waren wat te vroeg voor onze afspraak en besloten dan maar om nog een stukje te gaan wandelen langs de wijngaarden. [attachment=5903] Binnen de appellatie Bouzeron is dé voortrekker Pierre de Benoist, die de touwtjes in handen heeft van Domaine de Villaine (tot voor kort Domaine A. et P. de Villaine). Mocht de naam van dat domein geen belletje doen rinkelen… het werd in 1971 gekocht door zijn nonkel en tante: Aubert en Pamela de Villaine. Zijn nonkel had namelijk net de touwtjes van een ander domein in de Côte de Nuits overgenomen en wilde daar liever niet wonen. Daarom kocht hij een stekje in Bouzeron. O ja, dat domein in de Côte de Nuits waarvan sprake is Domaine de la Romanée-Conti. [attachment=5902] Het was dus Aubert de Villaine die begon met de opwaardering van de wijngaarden en het is Pierre de Benoist die sinds 2001 het werk verderzet. Er zijn zo’n 25 hectare aan wijngaarden en er worden wijnen geproduceerd onder de AOC’s Bourgogne CC, Bouzeron, Rully, Mercurey, Saint-Aubin en Santenay. In 2015 en 2017 waren er nog belangrijke uitbreidingen met de aankoop van verschillende 1er Cru wijngaarden in Rully. We werden ontvangen in een proeflokaal op de eerste verdieping (eens iets anders dan een koude kelder). Op het domein werkt men biodynamisch en het werd meteen duidelijk dat de Benoist er heel uitgesproken ideeën op nahoudt. Het werd een zeer boeiende en op hetzelfde moment zeer bizarre uiteenzetting over zijn werkwijze en visie. Ik hing enerzijds aan zijn lippen, terwijl ik anderzijds dacht: “jezus mina, wat bazel jij toch allemaal?” Dat sommige ideeën van biodynamische wijnbouwers nogal ‘speciaal’ kunnen zijn, wist ik al. Maar dit was toch wel next level stuff Een minutenlange uitleg over hoe we eigenlijk niet over het fruit in de wijn moeten spreken, maar wel over de herinnering aan het fruit. Hoe wijn eigenlijk geen wijn is, maar water. Bizar, fantastisch, komisch, geniaal… wie zal het zeggen? Memorabel was het alvast. Het kan echter niet worden ontkend dat de man heel mooie wijnen maakt. We kregen (alles in 2019 als ik mij niet vergis) eerst zijn Bouzeron en Bourgogne CC voorgeschoteld. Vervolgens drie witte Rully 1er Crus van percelen uit het noorden, midden en zuiden van de appellatie ter vergelijking. Allemaal mooie wijnen, waarbij de climat ‘Cloux’ mijn voorkeur had. We hebben geen prijslijst gezien, want er was geen druppel wijn meer te kopen, maar deze witte 1er Crus zouden wel richting € 40 gaan… In rood proefden we La Digoine Bourgogne CC, die heel mooi was. Dan nog iets anders in rood met meer structuur, vermoedelijk de Mercurey Les Montots, maar hier is mijn geheugen wat troebel. Als afsluiter liet hij ons nog een Bouzeron proeven waarvan we het jaartal mochten raden. Het bleek een 2010 te zijn. Hij was er zelf heel enthousiast over, maar een aligoté met 10+ jaar op de teller… niet meteen mijn meug. Na dit bezoek keerden we terug richting Beaune en hielden we nog even halt in Pommard. In het centrum brachten we nog een blitzbezoek aan het proeflokaal van Virely-Rougeot, een familiedomein van 9 hectare met wijngaarden in Beaune, Pommard en Meursault. De familie was alles in gereedheid aan het brengen om de dag erop richting Parijs te karren voor het Salon des Vins des Vignerons Indépendants. Toch konden we nog snel enkele wijnen proeven. Meursault 2019: kon weinig boeien. Beaune Clos de l’ermitage Saint-Désiré Monopole 2017: enige domein op de trip dat nog iets in 2017 kon aanbieden en dat zou iets kunnen zeggen over de kwaliteit, maar dit was best een leuke, goed gemaakte wijn. Pommard 1er Cru Les Chanlins Bas ‘19 & Pommard 1er Cru Clos des Arvelets ‘19: beide goed gemaakte, wat rustieke Pommards. Aan €35 nog betaalbaar voor de appellatie. Hiermee zaten de eerste drie bezoeken erop. ’s Avonds aten we in Ermitage de Corton, gelegen langs de D974 net buiten Beaune richting Côte de Nuits, waar het dik in orde was. TBC... RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Corto - 06-12-2021 07:54 PM Leuk om te lezen. Ik kijk al uit naar het volgende deel. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Olivier - 06-12-2021 08:00 PM Bedankt voor het leuke verslagje! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - vinejo - 06-12-2021 08:03 PM (06-12-2021 07:54 PM)Corto schreef: Leuk om te lezen. Ik kijk al uit naar het volgende deel. +1!!! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - troisetoiles - 06-12-2021 08:55 PM Hartelijk bedankt voor het mooie verslag. Tekst én foto's doen wegdromen! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 08-12-2021 07:31 PM Dag 2 Even terug naar de avond van de eerste dag. Ik plof mij naast mijn prof neer in de bar van het Novotel in Beaune. “Toeme, we hebben een probleem voor morgen”, foetert hij tegen me. Wat bleek? De zoon van wijnbouwer Jacques Saumaize, die we op dag twee zouden bezoeken in Vergisson, had positief getest op Covid. Monsieur Saumaize had contact gehad met zijn zoon, dus die moest ook worden getest. Zijn vrouw vermeed ondertussen alle contact en kon ons weliswaar ontvangen, maar de gegidste wandeling ’s middags door de wijngaarden aan de Roche de Solutré moesten we annuleren. Een gat in de planning dus. “Als we dan toch al zo zuidelijk zitten”, opperde ik, “kunnen we dan niet gewoon doorsteken naar de Beaujolais?” Great minds think alike ( ), want daar had hij zelf ook aan zitten denken. Nu moet het bovendien lukken dat onze prof ieder jaar op weg naar Suze-la-Rousse (waar de eindexamens Sommelier-Conseil plaatsvinden) een tussenstop maakt bij Domaine Des Marrans in Fleurie. Een kort telefoontje later stond er een extra bezoek op onze planning. Maar… first things first. Op de ochtend van dag twee reden we eerst terug richting Côte Chalonnaise voor onze eerste stop van de dag bij Domaine Nathalie Richez in Chagny. Ditmaal geen familiedomein met een lange traditie, maar een jong bedrijf van een self-made vigneronne. Nathalie Richez besliste tien jaar geleden om haar job op te geven, haar passie te volgen en zich om te scholen als wijnbouwer. Ondertussen bewerkt ze zo’n 13 hectare wijngaarden in de Côte Chalonnaise en Côte de Beaune. Richez blijft wat onder de radar, maar kreeg al meerdere eervolle vermeldingen in de Franse wijnpers onder meer met haar Bourgogne CC Petites Combes. [attachment=5911] Om uit het niets een domein uit de grond te stampen in Bourgogne moet je stevig in je schoenen staan. Ze heeft een uitgesproken idee en dat merk je onder andere aan haar ietwat atypsiche etiketten met veel kleur en haar logo, een fleur de lys, erop. Ze kreeg ooit Chinezen over de vloer die haar wijnen goed vonden en meteen een volledig palet wilden bestellen. Tenminste, als ze de flessen van een iets klassieker etiket kon voorzien. Die dag vertrok er geen palet wijn richting China. We proefden een zevental wijnen, allemaal 2019. In wit een correcte Bouzeron en een Hautes-Côtes-De-Beaune met een mooie balans en fraîcheur. Vervolgens een rode HCDB ‘Cuvée TIM’ (ieder jaar een andere naam) die ik niet zo memorabel vond. De Bourgogne CC Petites Combes vond ik wel heel geslaagd met veel materie (voor de appellatie), mooi rijp fruit en voldoende fraîcheur. Leuke wijn. We gingen verder met de Maranges ‘Les Regains’ die wat hoekig overkwam en duidelijk nog tijd nodig heeft om op zijn plooi te komen. Denk wel dat dit goed komt. Afsluiten deden we met de Santenay en de Santenay 1er Cru ‘Beaurepaire’. Beide mooi, waarbij de 1er Cru in alles dat tikkeltje meer bood. Al bij al een coherent aanbod aan correcte prijzen… over zachte prijzen spreken is moeilijk in Bourgogne. ? Al zorgde de 10% korting die we kregen eigenlijk wel voor een interessante (Bourgondische) P/K. [attachment=5912] Na dit bezoek hadden we een stevige verplaatsing van een dik uur richting Vergisson voor de boeg. Domaine Jacques Saumaize stond in de namiddag op de planning, waar echtgenote Nathalie ons zou ontvangen. Eerst namen we nog een klassieke Franse lunch in de Auberge des 2 Rochers in Vergisson, het enige restaurant dat het dorpje rijk is. Het dorpje is wel nog iets anders rijk… de beste straatnaam in heel Frankijk (zie hieronder). Maar dus, Auberge des 2 Rochers: eerlijke Franse kost, weinig op aan te merken. Saumaize had bovendien al enkele van zijn wijnen voorzien om te schenken aan tafel, wat ons meteen een inkijk gaf in het gamma. We kregen een Mâcon en Saint-Veran in het glas. Iets te warm geschonken wel, wat de wijnen van het rijpere 2019 niet echt ten goede kwam. Het werd wel meteen duidelijk dat dit geen simpele Mâconnais-wijnen zijn. [attachment=5913] Goed verzadigd reden we verder de heuvel op tot aan Domaine Saumaize vanwaar je een heel mooi uitzicht hebt op de oostkant van de Roche de Vergisson, de noordwestkant van de Roche de Solutré, en de vallei ertussen… Of beter ‘had’, want een fijne buurman besloot een stulpje op te trekken aan de andere kant van de weg, pal in het zicht. Beter een goede buur... Voor wie het niet zou weten: de Roche de Solutré is de bakermat van de appellatie Pouilly-Fuissé. Roche de Vergisson: [attachment=5914] Domaine Saumaize is een familiedomein, opgericht door Jacques Saumaize in het begin van de jaren 80. Zijn vrouw Nathalie en zoon Anthony (sinds 2012) werken ook mee in het bedrijf. Ze bewerken zo’n 12 hectare wijngaarden en maken wijn in de appellaties Mâcon-Villages, Saint-Veran en Pouilly-Fuissé. Enkel witte wijnen dus. Er wordt gevinifieerd per perceel in houten vaten en de wijnen krijgen een opvoeding van 10 à 12 maanden. Nieuw hout wordt beperkt tot maximaal 20%. 2021 was een tegenvallend jaar bij hen (niet dat we ergens in Bourgogne iets anders hebben gehoord) met een gemiddeld rendement van 25 hl per hectare, wat overeenkomt met 40% opbrengst. Veel lege vaten dus in hun kelders wat – opnieuw in lijn met de andere wijnbouwers en in navolging van de vorige jaren – zeer snel tot schaarste zal leiden. Kijken we naar de prijzen, dan zien we dat de opwaardering van sommige percelen in Pouilly-Fuissé tot 1er Cru de prijzen geen goed doet. In combinatie met weinig wijn belooft dit ook niet veel goeds voor de toekomst. In 1er Cru was er trouwens niets te proeven. Jaargang 2019 was ondertussen uitgeput en voor 2020 is het wachten tot januari. Prijzen gaan richting €30. Niet getreurd, want we kregen een Mâcon-Buissières, drie Saint-Verans en drie Pouilly-Fuissés voorgeschoteld. Allen in 2020, op de P-F Vieilles Vignes na die in 2019 werd geschonken. Een voor een mooie wijnen met een houtlagering die net genoeg ondersteunt, maar nooit te veel wordt (ben ik nogal gevoelig aan). 2020 toont zich als een rijp jaar waar de fraîcheur toch goed behouden is. Dit zorgt voor een mooi equilibrium in de wijnen al zijn sommige cuvées echt wel nog heel jonge veulens die nog wat flesrust nodig hebben om op hun plooi te komen. Saint-Veran is misschien wel de interessantste appellatie simpelweg omdat die prijzen nog iets schappelijker zijn (maar we zitten hier toch ook al tegen €20). Mijn voorkeur ging hier naar La VV des Crèches vanwege de iets strakkere stijl met meer mineraliteit. De cuvée Les Cras was ook mooi, maar iets uitbundiger op het fruit en eerder geschikt voor bij een wat romiger visgerecht. Bij de Pouilly-Fuissés ging mijn voorkeur enerzijds naar Les Creuzettes, opnieuw in een frissere en meer minerale stijl. Daarnaast was ook de Le Haut de la Roche heel mooi. Dit is eigenlijk het bovenste stuk van het 1er Cru perceel Sur la Roche dat gedeklasseerd wordt simpelweg omdat het… te hoog ligt. Er is blijkbaar een hoogtelimiet opgenomen in de cahier des charges wat 1er Cru wijngaarden betreft en dit deel valt daarbuiten. Dit toont de onzinnigheid aan van sommige van die regels, zeker aangezien hoger gelegen percelen vandaag zeker niet benadeeld zijn. Maar goed, als dit daarom een handvol euro’s minder moet kosten… dan leg ik mij daar maar bij neer. ? Om af te sluiten, ging de trip dan nog een stukje verder zuidelijk. We reden de glooiende heuvels van de Beaujolais in richting Fleurie. Domaine des Marrans bestaat sinds 1970 toen het werd opgericht door Jean-Jacques Mélinand. Hij begon met 4 hectare wijngaard waarvan vandaag nog steeds de topcuvée, Clos du Pavillon, wordt gemaakt. Sinds 2009 heeft zoon Mathieu de touwtjes in handen en omvat het domein 19 hectare wijngaard. Het dankt zijn naam aan de lieu-dit Les Marrans (het hoeft niet altijd moeilijk te zijn) waar in 1989 het huidige bedrijf werd neergeplant. Uitbreidingen van de cuverie en opslagplaats zorgden ervoor dat dit ondertussen een relatief omvangrijk wijnbedrijf is geworden. [attachment=5915] Wijnen worden gemaakt volgens de typische vinification Beaujolaise, dus een maceration sémi-carbonique met volledige trossen. Er worden enkel natuurlijke gisten gebruikt en geen sulfiet toegevoegd tijdens het vinificatieproces. Maceratie tussen één en drie weken afhankelijk van de cuvée en eventueel met remontage voor meer extractie. De Cru-wijnen worden opgevoed in grote foudres van 40 à 60hl en ook enkele grote eiken vaten, de andere wijnen op beton. Er wordt zeer beperkt gefilterd. [attachment=5916] Mathieu maakt wijnen onder de appellaties Fleurie, Morgon, Chiroubles, Juliénas, Beaujolais-Villages en Beaujolais (Blanc). We kregen bijna alles te proeven. Weinig op te merken aan de Bojo-Villages 2019, typische grote doordrinkfactor en voldoende materie om te boeien. Van de Fleurie Les Marrans maken ze het grootste volume (7,5 ha) en die is P/K fantastisch. We proefden de 2019 die heel mooi rijp rood fruit koppelt aan een heerlijke fraîcheur. Dit kelder je dan ook in no time en aan €11,5 ter plaatse… doe je toch gewoon een tweede open? ? De Chiroubles Aux Côtes 2018 was een stuk meer gestructureerd met veel materie en leek mij nog niet helemaal op zijn plooi. De Morgon Corcelette 2019 hield eerder het midden tussen de Fleurie en de Chiroubles. Opnieuw qua kwaliteit weinig op aan te merken. De Juliénas was een 2017 en dit merkte je aan het iets slankere profiel. Wat minder fruitgedreven en al meer à point. Best interessant. De Fleurie Clos du Pavillon 2018 is er eentje om nog een aantal jaren te vergeten in de kelder. Oude stokken van 60 à 80 jaar oud. Deze wijn krijgt de langste maceratie en 18 maanden élévage op grote eiken vaten. Veel materie en nog niet helemaal in balans. Benieuwd hoe dit evolueert. De koffers werden een stuk voller geladen en de terugrit naar Beaune ingezet... RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - vinejo - 08-12-2021 08:42 PM Zéer interessant, En dank ook voor de lachstuip bij je eerste zin en je derde foto RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Olivier - 08-12-2021 08:46 PM Bedankt! Ik zou meteen terug willen gaan Wat die etiketten betreft, voor mij hoeft het geen klassiek etiket te zijn, maar haar alternatief is nu ook niet bepaald geslaagd, vind ik. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - BartS - 08-12-2021 09:26 PM Mooi verslag, mooie schrijfstijl. Thanks. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - shiraz - 09-12-2021 12:09 AM + 1 RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Sur la Table - 09-12-2021 08:15 AM Leuk geschreven, bedankt voor het delen! Verder eens met de moderator hieronder. Ieder zijn ding gelukkig. (08-12-2021 08:46 PM)Olivier schreef: Bedankt! Ik zou meteen terug willen gaan RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 09-12-2021 09:48 AM En voor onze Nederlandse vrienden misschien nog wat verduidelijking: https://www.vlaamswoordenboek.be/definities/search?definition%5Bq%5D=preute&commit=Zoek (08-12-2021 08:46 PM)Olivier schreef: Wat die etiketten betreft, voor mij hoeft het geen klassiek etiket te zijn, maar haar alternatief is nu ook niet bepaald geslaagd, vind ik. Vind ik ook niet echt... dus deze blijven in de kelder als er etikettendrinkers komen RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - BartS - 09-12-2021 11:51 AM (09-12-2021 09:48 AM)redacteur schreef: En voor onze Nederlandse vrienden misschien nog wat verduidelijking: RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 09-12-2021 10:20 PM Dag 3 Het kruipt toch niet in de koude kleren, al dat eten en drinken. Maar goed, op dag twee stond een bezoek in de Côte de Nuits en eentje in de Côte de Beaune op het programma. Veel meer heeft een mens niet nodig om enthousiast te worden. De eerste stop was bij een domein dat hier onlangs nog aan bod is gekomen, namelijk Domaine Philippe Gavignet in Nuits-Saints-Georges. Het is een familiedomein van 14 hectare dat wordt gerund door Philippe Gavignet zelf. Ondertussen wordt, met zoon Benoit en dochter Elodie, de vijfde generatie klaargestoomd om het domein voort te zetten. We werden ontvangen door Elodie die ons meenam naar een heerlijk oubollige proefruimte onder het poortgebouw. Bij Gavignet verkopen ze een redelijk deel van hun wijnen rechtstreeks aan particulieren, op het domein zelf en via salons in Frankrijk. [attachment=5919] In wit maken ze Bourgogne Aligoté & Chardonnay, Hautes Côtes de Nuits blanc en Nuits-Saint-Georges blanc (slechts een fractie van de NSG-wijngaarden worden gebruikt voor wit). In rood een Bourgogne PN, Hautes Côtes de Nuits rouge (3 cuvées), NSG (3 cuvées) en 4 NSG 1er Crus. Daarnaast in is er nog een Côteaux Bourguignons rosé. We begonnen de degustatie met de HCDN Blanc La Montagne 2020. Weinig op aan te merken, maar toch iets te prijzig naar mijn smaak. Vervolgens kregen we de witte NSG Les Argillats 2020 in het glas. Een perceel waar ze zowel witte als rode NSG van maken. Interessant hier was de blend van chardonnay en pinot blanc. Fruitig en floraal met veel materie, rijke wijn, mondvullend. Eentje om wat rust te gunnen. Zoals gezegd is witte NSG wat zeldzaam en dus ook niet goedkoop (€30+). Niet voldoende raakpunten met mijn smaak om dat te er voor over te hebben. [attachment=5920] Over naar de rode dan, waar we begonnen met de HCDN Clos des Dames Huguette 2019. Leuke wijn met knapperig rood fruit, goed rijp en mooie fraîcheur. Een bevestiging van wat ik tot dan had geproefd en nog zou proeven: de Hautes Côtes profiteren van de klimaatopwarming en de kwaliteit gaat daar in stijgende lijn. Daarna kregen we de NSG Villages Les Argillats 2019 voorgeschoteld, hetzelfde perceel dus van de witte. Qua materie schakelden we een paar trappen hoger. De wijn toonde een stuk donkerder in het glas en in het fruit en is er eentje voor de toekomst. Maar anderzijds is 2019 – en dat valt door te trekken naar zowat alle rode Bourgognes die ik proefde – wel al vrij toegankelijk. De kans bestaat uiteraard dat ze zich nog gaan sluiten, maar vandaag zijn ze zeker genietbaar. Tijd om nog een trede hoger te stappen en dat deden we met de NSG 1er Cru Aux Bousselots 2019. Zo eentje om over vijf jaar eens in een fuck-it-bui open te trekken… Op potentieel, maar opnieuw voldoende open om van te genieten. Als afsluiter kregen we blind nog iets in het glas met een merkbare evolutie. Ik dacht richting een NSG met 15 jaar op de teller, maar het bleek dezelfde HCDB te zijn die we hadden geproefd met 28 jaar op de teller. We drinken onze Bourgognes… nee, hier was het beste wel van, maar dood was deze wijn allerminst. Na dit bezoek hadden we nog even tijd voor onze lunchreservatie en besloten we om een ritje te maken langs de wijngaarden waar we nooit een fles van zullen drinken. Originaliteit 10 voor volgende foto: [attachment=5924] Lunch was in Chambolle-Musigny bij Le Millésime. Met voorsprong dé maaltijd van de trip, heel lekkere verzorgde keuken aan prijzen waar ze bij ons een puntje aan kunnen zuigen. Met volgende foto even de smakelijke herinnering terug opwekken en uiteraard ook de herinnering aan het fruit uit de wijn [attachment=5921] Na de heerlijke lunch splitste de groep zich op. Beide groepen trokken richting Côte de Beaune en meer bepaald Pernand-Vergelesses. Het grootste deel ging naar vaste waarde Rapet Père et Fils, terwijl de andere groep – mezelf inclusief – een bezoek bracht aan Dubreuil-Fontaine. Voor de verandering… een familiedomein, opgericht in 1879 en momenteel in handen van Christine Dubreuil die de vijfde generatie vertegenwoordigt. Het is een vrij groot domein met zo’n 20 hectare wijngaarden waarvan wijnen uit alle appellatieniveau’s – regionaal, village, 1er Cru & GC – worden gemaakt. Te veel appellaties om op te noemen; ze hebben een overzichtelijke website. In wit was er zeer weinig beschikbaar – de algemene teneur – maar beginnen deden we toch met een witte Bourgogne Les Crenilles 2019 van een klein perceel in de vlakte van Pommard. Leuke, ronde chardonnay met zeer subtiele houttoets (25% op hout), mooi rijp fruit en voldoende fraîcheur. Daarmee hield het witte luik al op, maar er zijn ergere dingen dan rood drinken in Bourgogne. We schakelden over naar de Aloxe-Corton 2019. Veel rijp rood fruit, goeie structuur, maar zeker niet het hoekige dat A-C weleens kan hebben. Hier helpt het warme jaar wel. Vervolgens de Volnay 2019 die opnieuw dat rijpe rode fruit tentoonspreidde, maar met meer finesse dan de A-C. Eentje die mij wel wist te bekoren. De premier crus werden aangesneden met een Savigny-les-Beaune 1er Cru Les Vergelesses. Deze percelen hebben een zuidoostelijke oriëntatie en grenzen, zoals de naam het doet vermoeden, aan Pernand-Vergelesses. Heel leuke Savigny met rijp rood fruit en wat florale toetsen. Fijn en elegant in de mond zonder te licht uit te vallen. Moeilijk om van te blijven. Bovendien een vijftal euro goedkoper dan de voorgaande villages en daarmee toch wel een interessante P/K. Daarna kregen we de Aloxe-Corton 1er Cru Les Vercots in het glas. Perceel met zuidwestelijke liggen op de Cortonheuvel. Krachtiger wijn met meer materie, opnieuw mooi rijp, maar om nog even van te blijven. [attachment=5922] Afsluiten deden we met een persoonlijke mijlpaal (of twee), want ik kreeg mijn eerste Grand Cru in het glas. Tijd om mijn GC-maagdelijkheid vaarwel te zeggen! Het werd een Corton Clos du Roi Grand Cru 2019 en het was hier weliswaar vooral een kwestie van potentieel proeven. Bijzonder veel materie, dat wel, maar laten we zeggen dat ik niet meteen achterover viel. De Corton Perrières Grand Cru 2013 die vervolgens ook open mocht, gaf al meer een glimp van grootheid, maar ook die was in feite nog een jonkie. Anyway, twee GC’s proeven op een dag, dat ze mij dat nog maar eens proberen af te nemen! [attachment=5923] RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - vinejo - 10-12-2021 10:36 AM (09-12-2021 10:20 PM)redacteur schreef: Tijd om nog een trede hoger te stappen en dat deden we met de NSG 1er Cru Aux Bousselots 2019. Zo eentje om over vijf jaar eens in een fuck-it-buit open te trekken… ;) (Heerlijk lezen alweer…!) RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 10-12-2021 11:35 AM (10-12-2021 10:36 AM)vinejo schreef:(09-12-2021 10:20 PM)redacteur schreef: Tijd om nog een trede hoger te stappen en dat deden we met de NSG 1er Cru Aux Bousselots 2019. Zo eentje om over vijf jaar eens in een fuck-it-buit open te trekken… ;) Merci om me op de tikfout te wijzen, haha RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - vinejo - 10-12-2021 12:39 PM (10-12-2021 11:35 AM)redacteur schreef:(10-12-2021 10:36 AM)vinejo schreef:(09-12-2021 10:20 PM)redacteur schreef: Tijd om nog een trede hoger te stappen en dat deden we met de NSG 1er Cru Aux Bousselots 2019. Zo eentje om over vijf jaar eens in een fuck-it-buit open te trekken… ;) Zie ze nu pas, mooie woordspeling in jouw geval (veronderstel dat je wel een aantal flesjes kocht) RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Jef - 10-12-2021 01:04 PM Dubreuil Fontaine in september bezocht. Ken het domein al 30 jaar.Heb er ooit een Corton Charlemagne van 1985 na 20 jaar van gedronken.Subliem. Ik heb nog Pernand wit kunnen proeven.De Corton was épuissé. Voor mij P/Q een zeer mooi domein. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 10-12-2021 01:18 PM (10-12-2021 01:04 PM)Jef schreef: Dubreuil Fontaine in september bezocht. Aha, juist, jij had het er een tijdje terug over. Wist dat ik de naam van het domein hier onlangs had zien passeren. Het was voor mij ook een aangename kennismaking. Een voor een mooie wijnen en prijzen die inderdaad nog niet té hard de pan uitswingen. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Fre - 10-12-2021 03:09 PM Ik heb je verslagje met veel plezier gelezen. Bedankt Redacteur. Je was precies niet verlegen om een paar kilometertjes af te leggen. Ik heb ook de indruk dat het niet eenvoudig meer is om in de huidige 'hausse' (zijnde weinig wijn en een enorme vraag) nog ter plaatse te proeven. Dan moet je eerder naar domeinen gaan waar ze de Bourgondische gastvrijheid nog hoog in 't vaandel dragen. En die worden schaarser en schaarser RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - wvd - 10-12-2021 03:30 PM Le Millésime vind ik één van de betere adressen in de ganse Côte. Het is ster niveau aan de helft van wat je er hier voor zou betalen. Dubreuil-Fontaine vind ik toch bij de betere producenten in Aloxe, maar Corton en dan al zeker Clos du Roy, dat zijn bij de traagst rijpende wijnen van de ganse Côte. Een jaar of 15 - 20 afblijven kan zeker geen kwaad. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 10-12-2021 04:38 PM (10-12-2021 03:09 PM)Fre schreef: Ik heb je verslagje met veel plezier gelezen. Bedankt Redacteur. Je was precies niet verlegen om een paar kilometertjes af te leggen. En ik moest op dag 4 dan weer terug naar Beaujolais... Klopt wat je zegt over domeinen vinden. Uiteraard konden we nu genieten van de connecties van onze leerkrachten die er al 20 jaar gaan. Daarnaast was Dubreil-Fontaine ook voor hen nieuw en dat kwam er via een connectie met l'université du vin van Suze. Dat er zo weinig wijn is de laatste jaren maakt het er inderdaad niet eenvoudiger op. En (vooral) in CdN zit je met een prijszetting... Gavignet was dan ook ons enige bezoek in CdN, al heeft er een andere groep ook Audoin bezocht in Marsannay. Jammer, maar het is nu eenmaal wat het is. Ik kan ook perfect gelukkig zijn met wat meer CdB of zelfs CC. Blijkbaar wordt er ook vaker geld gevraagd voor tastings. Al is dat niet altijd negatief en wordt die prijs meestal wel verrekend als je iets koopt. (10-12-2021 03:30 PM)wvd schreef: Le Millésime vind ik één van de betere adressen in de ganse Côte. Het is ster niveau aan de helft van wat je er hier voor zou betalen. Kan ik alleen maar beamen RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - wvd - 10-12-2021 05:03 PM (10-12-2021 04:38 PM)redacteur schreef:(10-12-2021 03:09 PM)Fre schreef: Ik heb je verslagje met veel plezier gelezen. Bedankt Redacteur. Je was precies niet verlegen om een paar kilometertjes af te leggen. Ik blijf erbij: je vindt nog steeds heerlijke Bourgogne aan aanvaardbare (nou ja...) prijzen en dan inderdaad meer in de Côte de Beaune of Chalonnaise, maar ook in het noorden en zuiden van de Côte de Nuits. Wijnen van het niveau van CdN premier cru's bij de betere domeinen van pakweg 30 jaar geleden. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - rood - 10-12-2021 07:27 PM Redacteur! Bedankt voor het verslag van je trip! Met veel plezier gelezen! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - vinejo - 11-12-2021 12:32 AM (10-12-2021 07:27 PM)rood schreef: Redacteur! Bedankt voor het verslag van je trip! Met veel plezier gelezen! Ik denk dat t nog niet gedaan is… Ik hóop het althans… RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Vince - 11-12-2021 10:52 AM de passie voor wijn en alles daarrond spat eraf! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 13-12-2021 11:07 PM Dag 4 En we gaan nog niet naar huis… belange niet, belange niet. Nu, mijn reisgenoten gingen wél naar huis vandaag, maar bon, er moet altijd iemand tegendraads doen. Zo ver was het echter nog niet, want er stond nog een laatste domein in Bourgogne op het programma. Afsluiten deden we in Meursault, waar we om 10 uur op Domaine Sébastien Magnien werden verwacht. Dit domein is er geen met een roemrijke traditie die vele generaties teruggaat. Wat echter niet wil zeggen dat er geen wijngeschiedenis in de familie zit. Zo richtte voorvader René Magnien begin 20e eeuw een wijndomein op in Meloisey en is moeder Brigitte een telg uit de Parigot-familie uit datzelfde Meloisey. De ouders van Sébastien verwerven beetje bij beetje wijngaarden in de jaren tachtig, maar zelf vinifiëren ze echter nooit wijnen. In 2001 kopen ze het huis met cuverie en opslag in het centrum van Meursault. Dit alles doen ze in functie van hun zoon die wijnbouw en oenologie gaat studeren en vervolgens onder meer stage loopt bij Leflaive en Rossignol-Trapet. In 2003 verwerven ze extra gronden door een erfverdeling in de familie en wordt het domein Sébastien Magnien opgericht. In 2004 - wat een jaargang om mee te starten – maakt Sébastien zijn eerste wijnen. Hij is dan 21 jaar oud. Zijn visie is er een van weinig interventie in de wijngaarden. In de kelder kiest hij voor lange vinificaties, beperkte extractie en gelimiteerd nieuw hout. Vandaag bewerkt hij 12,5 hectare wijngaarden in 9 appellaties waaronder Meursault, Volnay, Pommard en Beaune. Er wordt vooral rode wijn gemaakt op het domein. Het was jammer genoeg niet Sébastien zelf die ons kon ontvangen, maar moeder Brigitte. Zijn vader kwam later aansluiten. Een blik op de prijslijst maakte ons meteen duidelijk dat er in wit weinig te rapen viel. Toch konden we enkele zaken proeven, waaronder een HCDB ’19 met een mooie balans en aangenaam likje hout. De Beaune 1er Cru Les Aigrots ’19 kon mij – zeker P/K-gewijs – minder boeien. De Meursault Les Meix Chavaux ’19 was mooi, maar dus épuisé. Over naar de rode dan. De HCDB Clos de la Perrière ’19 is een leuke, lichtvoetige wijn met mooi rood fruit en veel fraîcheur. Opnieuw een bevestiging dat er in de HCDB kwaliteit te rapen valt. Vervolgens proefden we twee Beaune-wijnen, een Beaune Les Bons Feuvres ’19 en de Beaune 1er Cru Les Aigrots ’19 (zelfde perceel als de witte). Beide toonden weliswaar meer serieux dan de HCDB, maar echt bekoren deden deze mij niet. De Volnay Les Echards ’19 was voor mij wel een schot in de roos met meer elegantie en een betere balans dan de Beaunes. Afsluiten deden we met twee Pommards uit 2018, Les Perrières en Les Petites Noizons. Beide relatief toegankelijk, maar uiteraard met de beste jaren voor de boeg. Het was Les Petites Noizons waar mijn voorkeur naar uitging. [attachment=5927] Na de afhandeling van de bestellingen, inclusief een wandeling naar de bank omdat de betaalterminal het liet afweten, trokken we de kelderdeur achter ons dicht. Als afsluiter van deze Bourgognetrip stond nog een lunch op het programma, maar voor mij was het tijd om mijn vleugels open te spreiden en solo mijn weg voort te zetten. Ik nam afscheid van mijn wijnbroeders en -zusters en stelde mijn gps in op Romanèche-Thorins. Ik had een afspraak bij een wijnhippie... althans dat is de stempel die de man van iemand op dit forum kreeg. Om 14 uur reed ik Domaine Richard Rottiers op, waar ik werd verwelkomd door een niet-meer-zo-hippie-ogende wijnbouwer. Richard heeft Vlaamse roots – zijn grootvader was een Bruggeling, vandaar de Vlaamse naam – en zijn familie heeft een wijndomein in Chablis. Het was de liefde die hem naar de Beaujolais voerde, waar hij een vijftiental jaar geleden wijn begon te maken. Richard stelde me meteen voor om in zijn wagen te springen en eens naar de wijngaarden te rijden die hij verbouwt. Hij bewerkt zo’n vijf hectare in Romanèche-Thorins. Een klein deel is zijn eigendom, maar het grootste deel huurt hij. We reden naar de top van de heuvel waar de iconische windmolen staat en van waar je een mooi overzicht hebt over het grootste deel van de wijngaarden die tot de AOC Moulin-à-Vent behoren. Op een van zijn eigen percelen heeft hij enkele jaren terug, als een van de eerste wijnbouwers in de Beaujolais, anti-hagelnetten geïnstalleerd. Toen ik hem vroeg of dit veel navolging vond, antwoordde hij dat de kost (€30K voor een hectare) velen afschrikt. Maar ja, geen oogst is geen geld… en daarin kon ik hem moeilijk ongelijk geven. Richards fluogroene anti-hagelnetten in de verte: [attachment=5928] Richard begon de transitie naar bio in 2012. Omdat het soms moeilijk is om Gamay aangeplant in de traditionele gobelet-snoeiwijze te behoeden van ziektes - en in het bijzonder als je biologisch werkt - plant hij nieuwe stokken vaak in cordon aan. Dit is iets wat je vaker ziet in de regio bij biologische wijnboeren, al blijft de gobelet nog alomtegenwoordig. Wat ook even ter sprake kwam, waren de veranderende klimatologische omstandigheden. Tijdens de intensere hittegolven durven de druiven op de meest zuidelijk gerichte percelen van de appellatie te verbranden. Hij is niet zo optimistisch en vermoedt dat het over 20 jaar te warm zal zijn voor de Gamay. Maison Louis Jadot doet vandaag al testen met syrah in de wijngaarden die ze hebben in de appellatie. Het werd tijd om de onheilspellende toekomstbeelden een halt toe te roepen en enkele wijnen te gaan proeven. Ik kreeg bijna alle M-à-V’s 2020 in het glas, een millésime waar Richard heel tevreden over is. Er was weliswaar wat vriesschade in het voorjaar en ook een hittegolf in augustus zorgde voor wat verliezen, maar de kwaliteit van de wijnen is zeer goed. Iets dat ik tijdens de rest van mijn bezoeken in de streek enkel bevestigd zag. We begonnen met de Moulin-à-Vent 2020, gemaakt van negen verschillende percelen die rond het dorp verspreidt liggen. Richard verwacht dat de weinig zich stilaan gaan beginnen sluiten (om dan rond een jaar of zeven te beginnen pinoteren), maar dat was voor mij gelukkig nog niet het geval. Ik was meteen onder de indruk van de materie. Mond vullend rijp donker fruit en een mooie balans. Ik was blijkbaar zo onder de indruk dat ik daarna ook niets meer heb genoteerd. We proefden vervolgens nog zijn "parcellaires" Dernier Souffle, van een perceel naast het kerkhof, Les Thorins en de topcuvée van het climat Champ de Coeur. Geen notities, maar het was er eigenlijk allemaal knal op, waarschijnlijk niet in het minst vanwege het goede jaar. Om me een idee te geven van zijn wijnen met wat evolutie kreeg ik ook nog de M-à-V ’15 in het glas, maar die was duidelijk nog geen zeven jaar oud en dus nog niet aan het pinoteren. Nog even geduld leek me hier geboden. Afsluiten deden we met een uitsmijter, Manganèse, een rode zoete wijn die hij maakt volgens de méthode ancestrale. Een knipoog naar de mangaanaders die in de bodem te vinden zijn rond Romanèche-Thorins. Niet iets om wild van te worden, maar best wel leuk om bijvoorbeeld te schenken bij een dessert op basis van rood fruit. [attachment=5929] Na dit aangename bezoek had ik nog net genoeg fut voor een bezoekje aan de lokale Carrefour en ging ik vervolgens inchecken in mijn Airbnb-stulpje. Daar vergezelde Nathalie Richez me op een avondje Netflix & chill... [attachment=5930] RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Olivier - 13-12-2021 11:33 PM voor wederom een mooi verslag! Ik verschiet dat die hagelnetten zoveel kosten, zeg. En waren die trouwens niet verboden of is dat veranderd? RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 13-12-2021 11:54 PM (13-12-2021 11:33 PM)Olivier schreef: voor wederom een mooi verslag! Ik las in een recent artikel over de netten dat het systeem gevalideerd is door de INAO. Daar werd ook een prijs van €10K per hectare vermeld, maar Richard sprak wel degelijk van €30K. Al heeft hij die weliswaar enkele jaren geleden geïnstalleerd, dus misschien zijn de prijzen ondertussen een stuk democratischer geworden? RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - vinejo - 14-12-2021 12:21 AM (13-12-2021 11:54 PM)redacteur schreef:(13-12-2021 11:33 PM)Olivier schreef: voor wederom een mooi verslag! Zoals met de zonnepanelen ;-) Thanks! Nu weet ik trouwens waarom de recentere Rottiers wijnen wat tegenvielen. 7 jaar sluitingsdag..! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Olivier - 14-12-2021 12:31 AM Citaat: Ik las in een recent artikel over de netten dat het systeem gevalideerd is door de INAO. Interesting, merci! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Vince - 14-12-2021 02:59 PM "Nu weet ik trouwens waarom de recentere Rottiers wijnen wat tegenvielen. 7 jaar sluitingsdag..! " Bij ons was het jammer genoeg 2013, veruit het zwakste jaar van vorig decennium. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - wvd - 14-12-2021 04:29 PM Even moeten zoeken, maar inderdaad, ik heb Sebastien Magnien ook bezocht. Dat was in 2012 samen met een agent en we proefden enkele 2010. Ik vond de wijnen in 't algemeen vrij goed o.a. Meursault, maar we kwamen van bij J.N. Gagnard en dat vond ik toen toch nog wel een trapje hoger al proefden we daar dan ook wat oudere wijnen. Maar ook daarmee niet begonnen hoewel er toen ruimte was..... RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 16-12-2021 11:28 PM Dag 5 (part 1) Vroeg uit de veren, want er stond een drukke dag op het programma! Om 8.30 uur had ik al mijn eerste afspraak, gelukkig slechts à deux pas van mijn verblijf in Régnié-Durette. Een prachtige roze-blauwe hemel en stralende zon lachten me toe boven de glooiende heuvels van de Beaujolais-regio. [attachment=5946] Relatief stipt reed ik Domaine Les Capréoles op, waar de sympathieke Cédric Lecareux me hartelijk welkom heette. Zijn suggestie was om eerst even zijn wijngaarden in te trekken, waarvan de meeste aanpalend aan het domein liggen. Met het zonnetje op mijn snoet – zowat de eerste keer van de week – leek me dat een prima idee. De rijm kraakte nog onder onze voeten terwijl we, via een poort naast het château dat verhuurd wordt als vakantiehuis, de wijngaarden instapten. Ik kreeg een uitgebreide geologische uiteenzetting over hoe de streek zich over de loop van miljoenen jaren heeft gevormd. Bijzonder interessant om de huidige samenstelling van de bodems verklaard te zien. Net als Richard Rottiers plant Cédric nieuwe stokken vaak in cordon aan. Hij werkt ook biologisch (biodynamisch?) en een aanplant in cordon is beter om ziektes tegen te gaan. Daarnaast is het ook om rechte stroken aan te leggen wat de décavaillonnage, of het wieden van onkruid zo dicht mogelijk tegen de wijnstok, vergemakkelijkt. Daarom worden naast jonge stokken ook kleine houten paaltjes geplaatst, die ze beschermen. Tussen de ranken groeit bovendien gras om de bodem levend te houden. [attachment=5937] [attachment=5938] Na de wandeling in de wijngaarden kreeg ik de cuverie te zien. Cédric werkt volgens de vinification beaujolaise met maceration sémi-carbonique. Voor sommige cuvées (Sous la Croix) ontrist hij wel de druiven. De rode wijnen worden gevinifieerd in grote cuves van beton en gaan dan in barriques van 1 à 10 jaar oud in een aparte vatenkelder. Daar was het aangenaam warm omdat de malo nog bezig was. Dat, in combinatie met het feit dat het ondertussen al 9.30 uur was, maakt een mens al eens dorstig. Tijd om naar door te schuiven naar de proefruimte in een volgende kelder. [attachment=5940] En in kelders komt een mens al eens wat boeiende lectuur tegen: [attachment=5941] @troisetoiles: Cédric wacht ongeduldig op de Franse vertaling Maar goed… wijnen. Jammer genoeg waren er maar drie cuvées beschikbaar om te proeven – allen Régnié. En jammer genoeg is 9.30 uur te vroeg om notities te nemen . Soit, de Chamodère 2020 was er voor mij direct boenk op. Geen enorme diepgang, maar heel lekker spul. Vervolgens kreeg ik de Régnié Diaclase in het glas, deze weliswaar in 2019. Toonde zich minder uitbundig, nog steeds mooi fruit, maar vooral meer structuur en mineraliteit. Deze krijgt ook meer houtopvoeding dan de Chamodère. Afsluiten deden we met de Sous la Croix 2020 die al een dag openstond en dat was volgend Cédric goed omdat de wijn zich zo wat meer open toonde. Bijzonder veel materie hier, veel rijp fruit, stevige structuur, vrij hedonistisch, maar vooral een wijn die nog wat tijd nodig heeft en dan rustig mee moet kunnen tot verjaardag 15. Veel beter kon mijn dag niet beginnen dan met dit bezoek… [attachment=5942] Rarara, welke wijn wordt van de druiven op dit perceel gemaakt... [attachment=5947] Dag 5 (part 2) Volgende stop was bij een andere forumfavoriet, namelijk Daniel Bouland. Stipt om 11 uur stond ik op het adres dat Google me had bezorgd. En daar stond ik alleen. Na een telefoontje – altijd leuk bellen met de man - bleek dat hij in zijn andere woonst/opslag/degustatieruimte zat. Uiteindelijk kwam hij me halen en kon ik aan zijn proeftafel plaatsnemen. Echt voorbereid leek hij niet, al bleken de wijnen achteraf toch wel al klaar te staan. “Sorry voor de rommel”, mompelde hij, terwijl hij een halflege fles van zijn copain Jacques Saumaize van de tafel haalde. Ik kreeg twee proefglazen voorgeschoteld, want ja, sommige cuvées moesten naast elkaar worden geproefd. Mij prima. “Ik ga je al mijn cuvées laten proeven in rood, allemaal 2020.” Mij helemaal prima. Wat kiekjes van de percelen aangrenzend huis twee: [attachment=5948] Bij Bouland is het nog allemaal gobelet wat de klok slaat. En kom bij hem niet af met van die enorm kortgeknipte gobeletranken ... ah non. [attachment=5949] De wijnen: Chiroubles: rijp / aciditeit / balans / kers / peper / heel mooi Côte de Brouilly – cuvée Mélanie: rijp / meer structuur / kers / peper / violet / heel mooi Cuvée genoemd naar zijn dochter die de zaak aan het overnemen is. Niet dat Daniel klaar is om de zaak uit handen te geven. De bedoeling is dat hij werknemer wordt en zijn dochter zaakvoerder. Morgon Bellevue Sable (duo met Cailloux): rijp / kers / framboos / violet / neus op het fruit / poederige tannine - krijtachtig Morgon Bellevue Cailloux (duo met Sable): meer minerale neus / fumé / strakker dan de sable / gevarieerder – boeiender [attachment=5950] Tijdens de degustatie van deze wijnen kwam er een ouder koppel toe die ons vergezelde. Vanaf dan ging het over politiek, energiebeleid, snelle wagens en moto’s (inclusief de onzin van vluchtheuvels en wegversmallingen), lage-emissiezones, coronamaatregelen en zoveel meer. Daniel Bouland speelde dit jaar trouwens zijn rijbewijs vijf maanden kwijt omdat hij met zijn moto 140 aan het knallen was op de 80-wegen van de Beaujolais. Niet ideaal als wijnbouwer. Morgon Pré Jourdan: iets meer timide neus / rijpe kers in mond / veel materie / krijtachtige tannine / stevig Morgon Corcelette: heel mooie balans / lang Morgon Corcelette VV Sable (duo met Cailloux): paarse kleur / kruidig / laurier / rijpe kers / veel materie Morgon Corcelette VV Cailloux (duo met Sable): rodere kleur / mineraal / fumé / hesp / koeler in de mons / kruidig / pittig Morgon Les Delys: toegankelijk / rijp / peper Morgon Les Delys 1926: enorme concentratie De 2020’s bij Bouland tonen heel mooi rijp fruit, veel materie en gelukkig ook voldoende aciditeit. Hij is zeer tevreden over de kwaliteit van de jaargang, maar geeft ook aan dat het suikergehalte tegen een grens aan komt te zitten. Dat illustreerde hij met een kinderlijk eenvoudige vergelijking. “Ik vergelijk de gisten die nodig zijn voor het fermentatieproces graag met een mens. Een mens kan maar zo veel eten voordat hij vol zit. Gisten kunnen ook maar zo veel suikers omzetten voordat ze niet meer kunnen.” De alcoholniveaus gaan voor sommige cuvées richting 15° en dat is veel. Gelukkig zit de balans van zowat alle 2020’s die ik proefde wel goed en hebben de wijnen voldoende aciditeit. Als laatste kregen we dan nog iets in ’19 in het glas. Ik vermoed dat het de Corcelette was. Ja, op het einde was de enige concentratie die overbleef die in het glas. Ondertussen was het 13.30 uur en moest ik aanstalten maken om te vertrekken naar mijn volgende afspraak. Op de vraag of ik iets kon kopen, kreeg ik het antwoord dat hij niets had klaargezet. Allemaal goed en wel mijnheer Bouland, maar ik moet toch écht wel wat van die fabuleuze wijn hebben. “Stuur mij een bericht met wat je wil, dan kan je er morgen in de late voormiddag omkomen.” Deal. Met geen seconde overschot kwam ik aan bij Château des Vergers in dé up-and-coming gemeente van de Beaujolais-streek: Lantignié. Daar had ik een afspraak bij Frédéric Berne, een van de bezielers van de vereniging Vignerons et Terroirs de Lantignié, waar ook Cédric Lecareux deel van uitmaakt. Lantignié deelt zijn oostelijke en noordelijke grens met Régnié. Aangezien bodems niet stoppen aan gemeentegrenzen vinden we in het oosten van Lantignié ook bodems met roze graniet terug. Bovendien komen er in het westelijke deel van de gemeente ook bodems voor met de pierres bleues die we ook op de Mont de Brouilly aantreffen. Geen enkele reden waarom hier geen mooie wijnen zouden kunnen worden gemaakt. Frédéric Berne is een jonge kerel die de soms miskende Beaujolais-wijnen nieuw leven wil inblazen. Bovendien had hij het een beetje had gehad met de instelling van een deel van de boeren uit de Cru-gemeenten, die vooral op hun lauweren (en Cru-status) bleken te rusten. Daarom leek Lantignié hem dé uitgelezen plaats om aan een nieuw verhaal te bouwen met een groep wijnbouwers die kiezen voor de vlucht vooruit. En die ook kiezen voor de biologische landbouw, belang hechten aan ecologische diversiteit en het behoud van natuurlijke rijkdommen. Ondertussen heeft hij ook terug wat wijngaarden in Cru-gemeenten (Morgon, Régnié & Chiroubles). Lantignié heeft momenteel een speciale status. Het is (nog) geen Cru-gemeente, en valt in principe onder de appellatie Beaujolais-Villages, maar de gemeente mag worden vermeld op het etiket als Beaujolais-Lantignié. Beetje vergelijkbaar met de Villages-wijnen uit de Rhône waarvan de gemeente mag vermeld worden op het etiket (denk aan Visan, Plan de Dieu, …). Frédéric wil niet gezegd hebben dat het een absolute must is om ooit Cru-status te verwerven. In de eerste plaats wil de vereniging dat het mooie terroir van Lantignié erkend wordt en dat Lantignié synoniem wordt met kwaliteit. En dat is moeilijk onder de weinig zeggende noemer Beaujolais-Villages. Er zijn blijkbaar nog andere gemeenten in en rond de Crus die azen op het tussenstatuut van Lantignié. Onder meer Quincié-en-Beaujolais, Blacé, Lancié en Leynes. Wel kunnen we ervan uitgaan dat áls er ooit een 11e Cru-gemeente komt, het wel Lantignié zal zijn. [attachment=5951] Proeven deden we in een mooie gewelfde kelder die is omgebouwd tot ontvangst- en feestruimte. Na de uitgebreide tasting bij Bouland kwam er van notities niet veel in huis, dus nog even proberen enkele impressies te noteren. Frédéric vinifieert volgens de méthode beaujolaise, maceratie in betonnen cuves en, afhankelijk van de cuvée, opvoeding in fûts. Beginnen deden we met twee Beaujolais-Lantignié-wijnen uit 2020 van druiven die op een verschillende bodem werden geteelt. De naam van de cuvées liet weinig aan de verbeelding over: Granit Rose en Pierre Bleue. Beide kregen eenzelfde vinificatie op beton, zonder hout. Mijn voorkeur ging naar de Pierre Bleue die zich iets ronder, toegankelijker en fruitiger toonde. De Beaujolais-Lantignié Les Vergers 2018 komt ook van een perceel op pierre bleue, krijgt een langere maceratie (15 dagen in plaats van 10) en ziet 12 maanden hout. Deze toonde zich een stuk krachtiger, met meer structuur en is er eentje om nog even te laten liggen. Vervolgens gingen we naar de Cru-gemeenten, waar we eerst de Régnié Les Bruyeres uit 2019 proefden. Afkomstig van een perceel met zuid-oostelijke ligging op een ondergrond van roze graniet met een bovengrond van cailloux. Zelfde vinificatie als de vorige, maar iets toegankelijker, waarschijnlijk door de jaargang. Opnieuw een mooie wijn. Daarna de Morgon Corcelette in – kleine gok – 2019. Vond dit moeilijk te beoordelen na de reeks bij Bouland Zeker niets op aan te merken. Eindigen deden we met de Chiroubles Les Terasses en daar kan ik ook enkel van zeggen dat er niets op aan te merken viel. Mijn voorkeur na de zes wijnen ging naar de Beaujolais-Lantignié Pierre Bleue & Les Vergers en de Régnié. Een aangename kennismaking met een gedreven wijnmaker met een duidelijke visie. De wijnen zijn zeker de moeite om te ontdekken, al denk ik niet dat de wijnen van Berne al verkrijgbaar zijn in Vlaanderen. Hiermee zaten mijn bezoeken van de dag erop, had ik weer enkele bijzonder interessante wijnboeren bezocht en was ik eerlijk gezegd vrij murw. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Olivier - 17-12-2021 12:13 AM Bedankt voor weer een heel leuk verslag! Ik heb toch eens gezocht hoe onze Hell’s Angel, Daniel Bouland, er uitzag. ‘t Zijn toch kastaars… RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - vinejo - 17-12-2021 08:18 AM (17-12-2021 12:13 AM)Olivier schreef: Bedankt voor weer een heel leuk verslag! Ik heb toch eens gezocht hoe onze Hell’s Angel, Daniel Bouland, er uitzag. [attachment=5952] RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 17-12-2021 09:01 AM Hehe RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - troisetoiles - 17-12-2021 12:56 PM (16-12-2021 11:28 PM)redacteur schreef: @troisetoiles: Cédric wacht ongeduldig op de Franse vertaling Haha, dank voor de foto! En dat mailde hij me inderdaad ook al een paar keer (maar heb ik helaas niet zelf in de hand). Prachtig verslag en dito foto's alweer! Geeft veel zin om zelf nog een keer naar de Beaujolais te trekken, hopelijk een keer in het nieuwe jaar. Die Bouland lijkt me ook de moeite. Was al langer van plan om eens wat van hem aan te schaffen, moet daar dringend eens werk van maken. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Fre - 18-12-2021 09:46 PM Bedankt voor t verslag! Moet ook s dringend een stop maken inde Beaujolais. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 19-12-2021 07:51 PM (16-12-2021 11:28 PM)redacteur schreef: Er zijn blijkbaar nog andere gemeenten in en rond de Crus die azen op het tussenstatuut van Lantignié. Onder meer Quincié-en-Beaujolais, Blacé, Lancié en Leynes. Wel kunnen we ervan uitgaan dat áls er ooit een 11e Cru-gemeente komt, het wel Lantignié zal zijn. Eventjes mezelf hier corrigeren (en ik kan het niet stiekem doen, want de edit-functie is maar tijdelijk toegankelijk ) Het is niet zo dat de andere gemeenten die onder de AOC Beaujolais-Villages vallen hun gemeentenaam niet mogen vermelden op het etiket. Er zijn 30 gemeenten die het mogen doen, maar het gebeurt enkel niet vaak. Meest voorkomend naast Beaujolais-Lantignié zijn Beajolais-Lancié (domaine Des Nugues, Maison Louis Latour, ... ) en Beaujolais-Leynes (domaine de la Creuze Noire, château de Lavernette, ...). Een belangrijke reden waarom wijnboeren uit bepaalde gemeenten verkiezen om het niet te doen, is omdat sommige van die gemeenten ook (deels) binnen een Cru-appellatie liggen. Enkele voorbeelden zijn Odenas (AOC Mont de Brouilly), Cercié (AOC Brouilly) en, jawel, ook Lantignié (AOC Régnié). Een (groot) deel van de wijnen uit die gemeenten wordt dan ook onder de Cru-appellatie gebotteld, terwijl de rest gewoon als Beaujolais-Villages op fles gaat. Een gemeente consequent in the picture zetten en de beste terroirs enkel onder die naam claimen, betekent dan ook dat je voor sommige wijnen een mogelijke Cru-status moet verzaken. Commercieel is dat uiteraard niet de beste zet. Lancié en Leynes vallen niet binnen een van de tien Cru-AOC's, waardoor het voor hen wel logischer is om de gemeentenaam uit te spelen op het etiket. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 23-12-2021 07:31 PM Dag 6 Mijn laatste dag in de Beaujolais-regio en ik had voor mijn vertrek eigenlijk geen afspraken ingepland voor deze dag. Zaterdag is sowieso al iets moeilijker en ik vermoedde dat er wel nog iets uit de lucht zou komen vallen. Sowieso moest ik nog terug langs bij Daniel Bouland, dus dat kwam al goed uit. Nu had ik de voorbije dagen twee keer mogen horen dat, als er één domein was dat ik zeker nog moest bezoeken, het Château Thivin was. De enige reden waarom ik het domein niet had gecontacteerd, was omdat ik vooral nieuwe domeinen wilde ontdekken. Thivin is voor mij sowieso een gevestigde waarde waarvan ik al wat flessen in de kelder had liggen. Maar goed, vrijdagnamiddag had ik op goed geluk dan toch even gebeld en ik kon de zaterdagnamiddag nog langsgaan. Mijn plan voor zaterdagochtend was om even binnen te springen in een plaatselijke caveau meer in het noorden van de Cru-regio's. De meeste Crus hebben een caveau gewijd aan die specifieke Cru, waar je een selectie wijnen van wijnmakers vindt, aan prijzen die ongeveer gelijk liggen met de prijzen op de domeinen zelf. Blijkbaar was ik niet zo goed wakker die bewust zaterdagochtend, want ik belandde in de cave des Producteurs de Juliénas. Een grote boîte van een grote coöperatieve met wijnen uit heel de Beaujolais-regio en ook de Mâconnais. Altijd leuk om ergens binnen te stappen en meteen te beseffen dat je verkeerd zit… Nu, het was oude wijven aan het regenen buiten en er was ook geen kat in die keet, waardoor ik niet eenvoudig mijn kar kon keren. Uit eerlijke schaamte dan maar enkele wijnen geproefd, twee flesjes gekocht en mij richting uitgang begeven. Ondertussen was het 11 uur en had ik nog niets gehoord van Daniel Bouland. Tiens, tiens… Volgende passage had ik al elders beschreven dus even een herneming: Citaat:Toen ik vanochtend echter rond 11 uur belde, viel hij uit de lucht, want hij had mijn bericht niet ontvangen. Veel gezucht en geklaag dat hij geen tijd had en nog naar de winkel moest, maar ik mocht toch passeren. Ter plaatse aangekomen, moest hij nog alles in gang steken om flessen van etiketten en capsules te voorzien. "C'est au fur et à mesure ici", dixit mr. Bouland Na mijn auto vol te hebben gestouwd met Bouland-lekkers was het alweer reppen om tijdig op de Mont de Brouilly te staan. Wie een imposant château verwacht dat je voor je ziet opdoemen, is eraan voor de moeite. Meer nog, als je de slingerende wegen omhoog rijdt richting de top van de heuvel ben je het voorbij voordat je het weet. Ja, ik spreek nu inderdaad over mezelf. Dat heeft voor een groot deel wel te maken met het feit dat het domein op de heuvelflank ligt. Een klein stulpje is het allerminst en het gebouw, waarvan het oudste deel teruggaat tot de 14e eeuw, ademt geschiedenis uit. Het is bovendien mooi onderhouden met een mooie binnenplaats, waar het in de zomer leuk vertoeven moet zijn. Foto gepikt van de website: [attachment=5958] Bij mijn aankomst zie ik niet meteen leven en bel ik dan maar even aan, zoals ik het geleerd heb. Het is l’ancien vigneron Claude Vincent Geoffray, wiens zoon Claude Edouard en schoondochter Sonja vandaag het domein runnen, die me komt begroeten. Van een afspraak heeft hij geen weet, maar hij wil me met alle plezier rondleiden op wat hij ongetwijfeld nog steeds als zijn domein beschouwt. Claude Vincent leidt me binnen in de cuverie / stockageruimte van waar we dieper de catacomben van het gebouw induiken. De gewelfde kelder met grote foudres (14 hl) en de oorspronkelijke cuverie zijn bijna twee eeuwen oud. De vatenkelder met barriques dateert van nog verder terug. In 1977 vernieuwde Claude Vincent de cuverie en werden de ligging op de heuvel en de diepe kelders uitgespeeld om te werken aan de hand van zwaartekracht. En na al die jaren had het geheel eens een likje verf nodig: [attachment=5961] [attachment=5959] Dan de wijnen. Bij Thivin maken ze - uiteraard - vooral wijnen in de AOC Côte de Brouilly (zes cuvées). Daarnaast bottelen ze ook een wijn onder de AOC Brouilly en sinds 2004 hebben ze ook twee Beaujolais Blanc cuvées. Een rosé en twee cuvées vin de France vervolledigen het gamma. We begonnen de degustatie met de witte wijnen. Cuvée Marguerite, genoemd naar de vrouw van stichter Zaccharie Geoffray, en Clos de Rochebonne, historisch verbonden aan Château de Rochebonne. Druiven voor deze wijnen komen dus uit het zuidelijke deel van de regio, het zogenaamde “pays des pierres dorées”. Beide wijnen krijgen een élévage sur lie in gebruikte barriques. Het zijn dus witte wijnen met enige volheid en een lichte houttoets. Goed gemaakt, maar voor mij op dit moment niet heel memorabel en voor de prijs moet je het ook niet doen. Zal in de handel al richting €20 gaan. Maar goed, voor de witte wijnen was ik dan ook niet echt gekomen. De Brouilly Reverdon 2020 was de eerste rode die ik in het glas kreeg. Ik herinnerde me van jaargang 2016 een eerder licht profiel met veel klein rood fruit en een grote doordrinkfactor. De 2020 was wel even verschieten, want deze toonde een profiel met veel meer kers en zelf wat donker fruit, en ook veel meer body. Uiteraard het gevolg van het warme jaar en dit maakt het daarvoor geen mindere wijn, maar voor mij toch minder leuk. Vervolgens was het tijd om de Côte de Brouilly’s aan te snijden, allen in 2020. Leuk weetje is dat men bij Thivin in de meeste CdB-cuvées een heel klein beetje chardonnay (niet meer dan 1%) doet om de wijnen wat extra finesse te geven. Beginnen deden we met Les sept vignes, een blend van zeven percelen op de heuvel. De percelen hebben een mix van verschillende hoogtes en oriëntaties (oost, west en zuid) en zijn deels percelen waarvan men ook aparte wijnen maakt (Clos Bertrand, La Chapelle, Les Griottes, Godefroy). Deze cuvée stelt nooit teleur en dit was opnieuw niet het geval. Vooral fruit-gedreven met een mooie aciditeit., maar zal nog wat aan complexiteit winnen. Vervolgens dronken we de Clos Bertrand. Een wijn met een gerookte toets en een uitgesproken kruidigheid, meer op het donkere fruit. La Chapelle is mijn persoonlijke favoriet binnen het gamma en was nu ook weer een schot in de roos. Hele pure, elegante wijn met meer rood fruit en florale toetsen. Ik moet bij deze wijn een beetje aan Volnay denken. Cuvée Godefroy is er eentje van vieilles vignes van 80 à 100 jaar. Hier gaat het profiel terug richting een vollere wijn met meer donker fruit en kruidigheid. Dit mag zeker een decennium worden vergeten in de kelder. [attachment=5960] “Of ik misschien nog iets wilde drinken met wat leeftijd?”, vroeg Claude Vincent me vervolgens. “Toch interessant voor de thesis?” Mijn hoofd begon spontaan een sterk knikkende beweging te maken en de “Bien sûr, c’est très gentil!” ontsnapte een fractie van een seconde later mijn mond. “C’est La Chapelle, votre cuvée preferée?”, polste hij nog even voordat hij even verdween. “Hell yeah!”, zei ik niet (in mijn beste Frans). Even later kwam de goede man terug met een extra fles – die hij hopelijk later die dag helemaal heeft uitgelebberd. De La Chapelle ’99 was weliswaar ettelijke graden te koud en het depot slingerde lustig door het glas, maar de wijn had een hele mooie geëvolueerde neus met nog veel rood fruit. De mond kon, vooral door de temperatuur, niet echt volgen, maar sowieso was het zeer interessant om deze wijn eens te kunnen proeven. De generositeit kon niet op, want na een bescheiden aankoop kreeg ik nog een fles van de cuvée Marguerite mee “om met de vrienden op te drinken”. Topkerel, die Claude Vincent! Een zeer geslaagde afsluiter van een memorabele week in fantastische wijnregio’s. Veertien bezoeken, dat kruipt niet in de koude kleren, maar ik zou het meteen opnieuw doen. Wat een mooie hobby toch, Soit, tijd om een fles open te doen... 'till next trip boys and girls! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Olivier - 23-12-2021 07:39 PM Citaat: Soit, tijd om een fles open te doen... 'till next trip boys and girls! Hopelijk ga jij snel weer op wijnreis! Bedankt voor de mooie verslagjes. Een mens zou er dorst van krijgen! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - vinejo - 23-12-2021 07:53 PM Zomaar plots nog een dessertje… Heerlijk gesmuld, B! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - wvd - 23-12-2021 10:38 PM Schitterend verslag, bedankt om te delen. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - BartS - 24-12-2021 01:11 PM Zeer boeiend verslag en knappe schrijfstijl. Dank voor de inspanning RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - troisetoiles - 24-12-2021 03:15 PM Heel erg bedankt redacteur, genoten van je verslag, en ook heel wat opgestoken. Ik kijk al uit naar je volgende wijnreizen! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Fre - 24-12-2021 03:18 PM Ik volg Bart, leuke schrijfstijl, zeer aangenaam lezen. Het enthousiasme spat er van af. Altijd fijn hé zo die connectie met de wijnbouwer. Als de 'vibe' goed zit, zal je des te harder genieten bij het drinken van hun wijnen. Zo gaat dat nu eenmaal: wijn is emotie en moeilijk lost te koppelen van het subjectieve. Dat maakt het des te mooier. Geniet van de feesten iedereen! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Dc - 18-01-2022 01:33 PM Inderdaad zeer leuk verslag! Ikzelf denk eraan om in 2022 ook eens naar Bourgogne te gaan. Wat is de beste moment om dit te doen? er lopen hier meerdere ervaringsdeskundigen rond denk ik Ik gok eind augustus - oktober best niet? RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Vince - 18-01-2022 03:12 PM in november en december zijn wijnbouwers bezig met 'les expéditions de fin d'année'. Er komt na de oogst en vinificatie plots ook veel volk over de vloer (getrouwe klanten, journalisten). Volgens mij is januari/februari de rustigste periode voor de wijnbouwers (enige werk in de wijngaard zal misschien aanplanten zijn). Een nadeel is dat de wijnen op vat frisser zijn en dus wat moeilijker te proeven zijn. Zelf nog nooit geweest in januari-februari want past niet voor mijn agenda. Daarom ga ik mid-december. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Olivier - 18-01-2022 04:09 PM (18-01-2022 01:33 PM)Dc schreef: Inderdaad zeer leuk verslag! Dat zal vol in de (voorbereiding van de) oogst en vinificatie zijn. Dan ga je vaak personeel treffen, denk ik. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Sur la Table - 18-01-2022 05:37 PM Van half november tot maart is het gunstigste voor de wijnmaker en heb je het meeste kans dat je welkom bent. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Dc - 24-06-2022 01:25 PM Ondertussen ook effecties vastgepind op weekend 21 oktober. We gaan sowieso 1 dag Beaujolais doen. Inspiratie genoeg hier. Bouland bel ik ergens wel eens op De andere momenten wil ik in bourgonge zelf vertoeven. Vooral op zoek naar witte bourgognes. Tips van huizen die dan de moeite zijn p/q op het domein zijn zeker welkom. Hier zijn uiteraard veel domeinen besproken met TN en zoals dit topic. Maar ervaringen extra zie ik graag tegemoet. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - wvd - 24-06-2022 04:50 PM (24-06-2022 01:25 PM)Dc schreef: Vooral op zoek naar witte bourgognes. Wie niet....? RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 24-06-2022 06:16 PM Hmm... leuk topic. Ik ga volgende week zaterdag, op weg naar de Rhône, eens langs bij Domaine Masse in Givry. Vooral met het oog op rode Bourgogne. De witte laat ik aan jou, Dc! Maar ik volg wvd wel, het zal niet eenvoudig zijn om veel in wit te vinden. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Jef - 25-06-2022 09:02 AM Dubreuil Fontaine in Pernand Vergelesses en Ravaut in Ladoix. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - vinejo - 25-06-2022 12:46 PM (25-06-2022 09:02 AM)Jef schreef: Dubreuil Fontaine in Pernand Vergelesses en Ravaut in Ladoix. En mocht je bij Ravaut gaan passeer dan ook 2 huizen verder voor de witte Ladoix van Jacob, die is heerlijk.. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Dc - 09-08-2022 09:56 PM Eerste mails zijn de deur uit Heeft iemand contactgegevens van Andy en/of Jean-Paul Thevenet? Ik vind precies alleen telefoonnummers. Kan uiteraard ook RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - troisetoiles - 10-08-2022 10:59 AM (09-08-2022 09:56 PM)Dc schreef: Eerste mails zijn de deur uit Bedoel je Anthony? Anthony.Thevenet (at) bbox.fr RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Dc - 10-08-2022 11:23 AM (10-08-2022 10:59 AM)troisetoiles schreef:(09-08-2022 09:56 PM)Dc schreef: Eerste mails zijn de deur uit Jazeker, typo met snel zijn Dokter google had me die ondertussen gegeven, Jean-Paul echter niet. Soit, komt goed RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - shiraz - 10-08-2022 07:37 PM Misschien kan je via deze site eens proberen? https://www.vinsnaturels.fr/003_viticulteurs/777_contact_viticulteur.php?idmail=21 Nog wat andere wijnboeren https://www.vinsnaturels.fr/003_viticulteurs/Beaujolais.html RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Dc - 18-08-2022 08:40 AM De eerste lijsten komen binnen. Planning zal pas echt lukken in september denk ik, want sommigen zijn nu nog met verlof. Bij een goed deel geraak je uiteraard gewoon niet binnen, maar ze antwoorden wel Sommige domeinen zijn echt niet goedkoper als de importeur hier & anderen dan uiteraard weer wel. Al ga je ook wel voor de ervaring... Wat zijn de meningen over 2021? Wordt soms al aangeboden (wij gaan in oktober), maar ik lees toch vooral enorm veel verliezen... RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - jr02 - 18-08-2022 05:27 PM (18-08-2022 08:40 AM)Dc schreef: Bij een goed deel geraak je uiteraard gewoon niet binnen, maar ze antwoorden wel Je kan natuurlijk ook binnen geraken door te helpen in de pluk. Zo zag ik dat Barthod (waar je toch ook niet gemakkelijk binnen raakt de laatste jaren) nog liefhebbers zoekt om 14 dagen de handen uit de mouwen te steken. Off topic, Barthod heeft nog altijd geen prijszetting gedaan voor hun 2020 RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - wvd - 18-08-2022 06:14 PM (18-08-2022 05:27 PM)jr02 schreef:(18-08-2022 08:40 AM)Dc schreef: Bij een goed deel geraak je uiteraard gewoon niet binnen, maar ze antwoorden wel Ik wacht ook in spanning en angst op het voorstel van David Croix, vooral omdat hij beloofd had dat het dit jaar niet zo lang zou duren. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Dc - 27-09-2022 04:07 PM (18-08-2022 08:40 AM)Dc schreef: De eerste lijsten komen binnen. Planning zal pas echt lukken in september denk ik, want sommigen zijn nu nog met verlof. Dag 1 zoeken we enkele domeinen te doen in Pernand-Verglesses en Ladoix. Genoeg ontvangen, deze week knopen doorhakken waar we langs gaan. Dag 2 trekken we wat zuidelijker en zoeken we wat te bezoeken in de omgeving van Rully/Givry/Mercury. Hier ligt Vincent Durieul-Janthial al vast. Maar ik zoek nog minstens 1 ander domein. Heb hier verschillende domeinen aangeschreven (Joblot, Charton, Theulot, Jacquesson, Raquillet,..) maar geen succes. Indien iemand hier nog een tip heeft, hoor ik die graag RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - vinejo - 27-09-2022 04:25 PM (27-09-2022 04:07 PM)Dc schreef:(18-08-2022 08:40 AM)Dc schreef: De eerste lijsten komen binnen. Planning zal pas echt lukken in september denk ik, want sommigen zijn nu nog met verlof. Masse, Lump. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - redacteur - 27-09-2022 07:03 PM (27-09-2022 04:25 PM)vinejo schreef: Masse, Lump. +1 voor Masse. Laurent Mouton heeft ook mooie dingen. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Dc - 28-09-2022 08:08 AM Thanks! Zal Masse eens bekijken. Bij Lumpp heb ik al een poging gewaagd RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - wvd - 28-09-2022 10:57 AM Ik denk dat er weinig kans is dat die nog veel te verkopen hebben. De vraag naar 2020 was groot met in het achterhoofd dat er daar amper iets geoogst is in 2021. Laurent Mouton vind ik heel goed maar aan de donkere, krachtigere kant, zit bij Caves de France dacht ik. Tip: ga eens horen bij Desvignes... en zeg dan dat ik je gestuurd heb, heb daar nog iets goed te maken.... RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Dc - 26-10-2022 01:58 PM Ondertussen heeft onze trip naar Bourgogne plaats gevonden. Afgelopen donderdagmiddag vertrokken met 2 wijnvrienden naar Beaune. Savonds aangekomen bij ons appartementje & 'op het gemak' nog een meegebrachte kaasschotel verorberd. Daarbij reeds 3 meegebrachte wijnen (Ahja want wijnzotten zijn er dan nog van overtuigd dat ze niet genoeg wijn gaan zien op zo'n weekend) Alle 3 zeer mooi - Bastide de Saint dominique "Les Hesperides" 2012 - Fincas de Ganuza Reserva 2011 - Gebroeders Merkelbach 2006 Beerenauslese Maar die Merkelbach, jawadde. Met dank aan de vermeldingen hier onlangs op het forum kon in hem niet laten liggen, die moest mee Vrijdag begonnen we dan aan de bezoeken. Pernand-Verglesse stond op het menu 1) Dubreuil-Fontaine Duidelijk een domein dat mee is met zijn/haar tijd. Een moderne proefruimte, internationaal publiek ook wel. Wij stonden daar met Britten, Canadezen en de "immer sympathieke" Amerikanen. Nog nooit iets van geproefd, enkel gecontacteerd op aanraden van dit forum. En meteen dat schot in de roos... De basiskwaliteit van hun Pernand Verglesse was reeds mooi, maar de Sous-Frétille was werkelijk subliem. Nog wat nakeuvelen met de dochter des huizes die ook zo "gesteld" was op de Amerikanen, doosjes inladen en door. 2) Domaine Pavelot Nog altijd in dezelfde appelatie. Verbouwingen aan de gang en een bescheiden proeflokaal, maar dat heeft net die extra charme. In wit tevens mooi al was hun gewone Pernand Verglesse uitverkocht sinds mijn vraag om een bezoek (toen was hij nog beschikbaar). Kleine domper. In rood tevens enkele mooie zaken, maar hun Ile de Verglesse was werkelijk subliem. Die finesse, die gelaagdheid, die charme... 3) In de namiddag stond Ladoix, een gekende naam op het forum, op de planning. Maar 3 dagen voor ons vertrek een mail in mijn mailbox: nous avons une rupture de stock... Enkel de Corton-Charlemagne van 89 euro in wit nog beschikbaar. Een annulatie drong zich op. Geen waadige vervanger gevonden. Dan maar aan onze verhuurder een tip gevraagd. Ga eens langs bij Domaine Menaut in Nantoux. Dat is Haute côtes de Beaune en pq zeer mooi zei hij. Zo gezegd, zo gedaan. Smorgens een telefoontje en in de namiddag waren we welkom. Kwamen daar nog andere Belgen tegen (Franstalige zuiderburen wel) en het was een gezellige bende. Christian, de papa, ontving ons in zijn werkkledij en hij deed ons een beetje denken aan de Merkelbachs... Vol passie en rechtoe rechtaan. We proefden heel hun gamma in wit en rood. En ja de kwaliteit was er! Niet altijd die grote finesse en diepe complexiteit, maar het prijskaartje deed dat ook niet verwachten. Zijn duurste rode, een Pommard, was 26 euro... Ondertussen was het bijna avond, bij Menaut moesten we uitgebreid luisteren naar de uitleg van Christian. om 19.30u hadden we gereserveerd bij le Maufoux in Beaune. Welgekend hier op het forum en blijkbaar ook bij sommige van de bezochte wijnboeren voor de sublieme wijnkaart. En ja hoor, die wijnkaart was er. We dronken een fantstische chassagne van Morey-Coffinet uit 2017, hier amper te vinden. Ook het eten viel zeer in de smaak. Zaterdag rustig opgestaan om dag 2 aan te vatten 1) Vincent Dureuil-Janthial Ik las over dat je hier niet/amper binnen geraakt. Ik mailde hem en tot mijn verbazing mocht ik langskomen. Toen we daar aankwamen werd het wel snel duidelijk dat hij zich vergist had . Normaal had hij me niet laten komen want hij neemt geen nieuwe klanten meer aan (zoals zoveel domeinen daar, die mail heb ik vaak gehad) maar we hadden dus enorm veel geluk. Samen met een wijnboer uit de Elzas begonnen we te proeven. Maar liefst 20 wijnen passeerden de proeftafel! We proefden de 2020, maar konden enkel de 2019 kopen. 2020 begon hij te verkopen op 8/11 ofzo en afwijken daarvan was niet mogelijk. Ook niet voor reeds uitgeputte cuvées... Zijn gewone bourgonge blanc was de beste bourgogne blanc die ik dronk op onze trip, maar dus uitverkocht. Gelukkig was echt elke, maar dan ook elke, cuvée echt een schot in de roos. De kwaliteit dat die man maakt is voor mij echt van topniveau. Benieuwd hoelang die nog "betaalbaar" blijft... Vincent zelf was eerder een gereserveerd type die er niet al teveel woorden aan vuil maakte en het liefst in zijn eigen wijngaarden bezig is, dat is duidelijk. Hij ontvangt enkel gasten in oktober en november (en dan in mijn ogen enkel omdat hij dat een sociale verplichting vindt) en voor de rest is hij gesloten... Hier toch wel wat toegeslagen en best wat gekocht. Je mocht wel "maar" 1/3 van je bestelling 1cru meenemen, met 12 1cru's in totaal... 2) Domaine Masse Ook een tip van hier. Ook daar proefden we quasi het ganse gamma. Ik had al wat gelezen over het verschil in domaine en famille op de flessen. Daar was hij open over: Domaine is van eigen percelen, Famille is aangekocht. Die heeft zelfs 20ha en koopt maar liefst 30ha aan! Zijn installatie was echt gigantisch. Maar voor hem was de kwaliteit hetzelfde en binnekort veranderen alle labels naar Famille. Er zat zeker kwaliteit in de wijnen, al is dat minder overtuigend als je net van Janthial komt... Toch wat gekocht, maar in wit bewust 2020 ipv 2021 gekozen. Dat brengt me ook naadloos bij de "discussie" die hier op het forum ook loopt. Ik las sommige mensen verrassend positief, andere zeggen enkel bij gevestigde waarden. Voor mij is 2021 in wit te mijden. We vonden alle 3 dat die echt wel veel te hoog in zuren zaten, te weinig body hadden etc. Men spreekt dan over wijenen met "spannning", maar ik blijf er gewoon af en sla dat jaar over. Mijn portefeuille (en vrouw) zullen me dankbaar zijn. Jaargang 2020 daarentegen: niet twijfelen In de latere namiddag passeerden we nog langs het wijnfestival in auxey duresse. Dit bevestigt de indruk van 2021 enkel... Zondag keerden we tevreden huiswaarts, af en toe denkend 'aiai toch best wat geld opgedaan' maar uiteraard nu al zeer tevreden dat al die flessen in de kelder liggen RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Olivier - 26-10-2022 03:32 PM Wow, super verslag en ditto trip. Je zal het je inderdaad niet beklagen dat je die flesjes nu in je kelder liggen hebt… Ik moest lachen met je beschrijving van Dubreuil-Janthial. Aan die man zal inderdaad nooit een groot redenaar verloren gaan En wat een geluk dat je hier nog hebt kunnen kopen. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - vinejo - 26-10-2022 07:43 PM Zalig verslag, Daan, krijg er zin van om naar ginds te vertrekken.. merci!! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Dc - 05-11-2024 09:34 AM 2 jaar later gaan we nog eens terug. Donderdag vertrekken, zondag terug. Ik kijk ernaar uit. We doen maar 1 domein opnieuw en dat is Jathial. Vorige keer "par hazard" binnen geraakt en nu dus effectief als vaste klant . Kunnen we niet laten liggen. Voor de rest andere domeinen; alvast een grote dank aan het forum voor de tips. Op de planning: Donderdag 1) Domaine Bart 2) Domaine Berthau-Gerbet Vrijdag 1) Domaine Bruno Colin 2) Domaine Boyer-Martenot 3) Domaine Dureuil-Janthial Zaterdag 1) Domaine Jacqueson (jaargang 2023) 2) Domaine Lumpp RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - wvd - 05-11-2024 10:22 AM (05-11-2024 09:34 AM)Dc schreef: 2 jaar later gaan we nog eens terug. Donderdag vertrekken, zondag terug. Veel plezier! Ik zie daar niemand bij staan wiens wijn ik zelf niet in de kelder zou willen, behalve Boyer-Martenot misschien maar dan alleen omdat ik diens wijnen totaal niet ken! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Dc - 20-11-2024 02:15 PM Veel bijdragen lever ik niet meer, iets me tijd/drukte etc... Maar door de vele bijdragen hier, hebben wij er weer een mooie wijntrip opzitten. Bedankt allemaal. Ik poog even samen te vatten uit mijn hoofd. 1) Donderdag We kwamen aan in de vroege namiddag en ik had een bezoek bij domaine Bart geregeld. - Domaine Bart: Marsannay qua dorp oogt wel anders dan de echte "cote d'or", maar we werden zeer hartelijk ontvangen door de wijnmaker zelf. Zeer sympathieke mens! En dat betekent voor mij echt veel. We proefden een 6-tal cuvées. Hard op het fruit allemaal, maar wel zeer interessant. Smakelijke wijnen, "sexy" zelf, krokante zuurtjes. Wij waren fan. Best wat ingeslagen. Achteraf bekeken is hij 2 flesjes vergeten mee te geven, altijd zonde zoiets uiteraard. Maar no hard feelings, kan gebeuren. We vroegen nog wat over de toekomstige 1'er cru's. Vous êtes bien informé zegt hij . De wijnmaker sprak er openlijk over welke percelen wel en welke niet. Maar de opwaardering van de appelatie is misschien niet slecht, al zeg ik dit enkel op basis van de wijnen die ik daar geproefd heb. Voor de rest een Marsannay leek. - Domaine Berthaut-Gerbet Nadien reden we door naar bovenstaand domein. Hier was de ontvangst minder vlot/vriendelijk in hun "eigen cave". Ik denk dat we amper 3-4 wijnen mochten proeven, veel begeleiding/feedback was er niet. Kortom eigenlijk qua bezoek een dikke teleurstelling! De wijnen waren jong, ik heb geprobeerd door de jeugdigheid te kijken die hier toch wat resulteerde in minder benaderbare wijnen en heb me wat Fixin's ingeslagen (vooral op basis van commentaren hier dan eigenlijk) 2) Vrijdag - 9.30u stond het eerste bezoek al op de agenda. Vrijdag was de dag van 'de duurdere coté'. We startten bij Bruno Colin. De prijslijst die ik voorhand kreeg, was vooral iets van: ok zeker niet allemaal voor mijn portefeuille. Bij aankomst kwamen we aan in een hyper modern interieur en dito installatie. Je kan van de prijzen zeggen wat je wilt, maar ze namen daar wel de tijd voor ons. We kregen een rondleiding en bijhorende uitleg over hun cuvées, installaties, houtgebruik etc... Alles erop en eraan. Proeven dan. Ik dacht ok waarschijnlijk 2 wijnen ofzo en basta. Niets van, we kregen zeker 7-8 wijnen te proeven. Zelfs bij de bourgogne blanc was de trend qua kwaliteit gezet, jawadde. Wat een wijnen! Nodige strakheid, maar o zo vol, ellenlange afdronk en terroirs die door kwamen. We waren echt onder de indruk. Per persoon wel wat gekocht toch en ook wat samen gelegd om wat duurdere flessen (1er cr'u's) te kopen om zo binnen x-jaar een paar geweldige avonden tegemoet te gaan met de mede reizigers (hopelijk ). Echt een positieve ervaring dus, was nodig na Gerbet... Betaling dan: enkel cash en een factuur kennen ze daar niet. Tja, dan weet ge wel hoe die installatie daar komt Beetje zij info: Bruno Colin steekt chips achter hun labels en bij elke scan krijgen zij melding waar die flessen zich bevinden... Dit om fraude etc tegen te gaan, maar ook handelaars die de afspraken niet nakomen. Als een handelaar ineens massaal exporteert naar andere landen, weten ze dat snel... Die zijn ermee bezig, dat is duidelijk... - Nadien door rijden naar Boyer-Martenot. Ontdekt via het forum hier. Ik had ennkel de bourgogne blanc geproefd en wilde er meer van weten. Ook hier vriendelijke ontvangst door een redelijk chaotische medewerkster. Andermaal een mooie rondleiding door de kelders/installaties/amforen (jawel, amforen),... Ze bhandelen al hun cuvées op dezelfde manier qua hout en amforen om zo de terroir te laten spreken volgens hen. Mooie extra was de familiekelder voor speciale gelegenheden. Zij houden enkel magnums en groter bij voor zichzelf om te laten ouderen. Daarna ook proeven uiteraard. Andermaal zeer zeer mooie kwaliteit. Hun Meursaults zijn werkelijk zeer zeer goed. Alles wat ik daar geproefd hebn, was top. 45 euro voor de Meursaults parcellaires op het domein. Ik heb wat ingeslagen. Op weg naar huis had ik iets van: ik heb zeker genoeg uitgegeven op deze trip, amai. Maar Martenot, daar had ik van mijn hart en steen moeten maken en minstens het dubbelen inslaan. Dat zegt genoeg zeker... - Op de middag hadden we een lunch voorzien bij Le Soufflot. Ook hier gelezen en zeer gekend bij elke wijnmaker. De 3-gangen lunch was zeer mooi. Erbij dronken we een bourgone blanc van Coche-Dury aan 75 euro. Echt zeer mooi. - In de namiddag reden we door naar Janthial. Ondertussen dus effectief klant daar . Afspraak met de vrouw des huizes, op voorhand was het duidelijk enkel bestellen en meenemen, proeven kan niet. Was besproken, dus prima. Andermaal een mooie allocatie hiervan in de kelder. 3) Zaterdag - 9.30u lijkt ons startuur . Op naar Lumpp in Givry. Ook hier de wijnmaker zelf. We proefden alles recht uit de installatie want de botteling stond voor begin 2025 gepland. We proefden dus de 2023, slechts enkele cuées van de 2022 waren nog beschikbaar. In wit werd ik er niet wild van, iets teveel zuren voor mij. Rood kon in hun 1'er cru wel bekoren. - Daarna naar het laatste bezoek; Jacqueson in Rully. Naast Janthial een huis dat ik zeker wilde doen. Mooie installatie hebben ze daar, een pak groter dan gedacht. De vrouw des huizes begeleidde onze degustatie. We kregen zeker 8 cuvées voorgeschoteld. Het enige domein waar we de pas gebottelde 2023 proefden en ook konden kopen. 1 voor 1 echt mooie wijnen. Daar weten ze wat ze aan het doen zijn, in wit én rood! Echt de constante kwaliteit tussen elke cuvée is me bijgebleven, die sloegen nergens de bal mis. De vrouw des huizes was niet erg spraakzaam, maar ik heb hier toch mooi ingekocht aan (voor Bourgogne) zeer zeer vriendelijke prijzen! (hun bourgogne blanc bvb was 14 euro!) Tijdens het inladen van de bestellingen kwam de wijnmaker zelf mee helpen inladen. Nog even mee aan de praat geraakt, die was een pak spraakzamer alvast. Die was duidelijk blij met onze interess in zijn domein en duwde nog een Rully 1er cru 2023 in mijn handen, als aperitief deze avond zei hij. In de namiddag een wandeling gedaan door de wijngaarden van Meursault. Voor het avondeten, zoals gevraagd, de Rully 1er cru 2023 van Jacqueson. En ja hoor, recht erop. Heerlijk spul! Zondag tevreden huiswaarts en dan back to reality RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - BartS - 20-11-2024 02:52 PM Mooi verslag! En bij elke gekraakte fles aan terugdenken. Deel van de beleving RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - wvd - 20-11-2024 03:40 PM (20-11-2024 02:15 PM)Dc schreef: Veel bijdragen lever ik niet meer, iets me tijd/drukte etc... Mooi verslag waarvoor dank. Ik hou ook erg van de wijnen van Jacqueson. Met Gerber heb ik het ook iets moeilijker, vooral vanwege het .. heu... "eigendunk-gehalte"? en dan proef ik altijd een klein bittertje in die wijnen.... Alle Colin's maken schitterende wijnen, elk in hun eigen stijl en die van Bruno zijn misschien wel de volste, de meest massieve. Ik wil graag even terugkomen op de "tracker", een techniek die bij steeds meer wijndomeinen wordt toegepast. Het doel hiervan is om speculatie tegen te gaan en te voorkomen dat een importeur in land X zijn toegewezen voorraad (deels) doorsluist naar een handelaar in land Y, die vervolgens de officiële importeur beconcurreert. Het blijkt echter dat deze praktijk illegaal is! De Franse overheid is zelfs actief bezig met onderzoek naar dergelijke gevallen. Het principe is dat een koper, zodra hij iets aanschaft, volledige eigendom heeft en daarmee kan doen wat hij wil. Bovendien kun je een klacht indienen bij de staat als je vanwege doorverkoop wordt gesanctioneerd door een producent, bijvoorbeeld door (gedeeltelijk) je allocatie te verliezen. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de betreffende producent en hem mogelijk duur komen te staan. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - BartS - 20-11-2024 07:34 PM (20-11-2024 03:40 PM)wvd schreef:(20-11-2024 02:15 PM)Dc schreef: Veel bijdragen lever ik niet meer, iets me tijd/drukte etc... Dat is niet altijd illegaal. Dat hangt af van welk distributiestelsel de producent hanteert. Een producent van high end wijnen kan perfect een selectief distributiestelsel opzetten in verschillende landen, waardoor distributeur X wel degelijk aan regels gebonden is die door de producent werden opgelegd. Dit vergt wel een zekere administratie en contractuele onderbouw om dit inderdaad legaal op te zetten. Het principe is inderdaad vrij verkeer van goederen, maar dit kan dus beperkt worden. Je denkt toch niet dat een importeur van Louis Vuitton zo maar goederen mag doorverkopen naar ander importeur in ander land. Het doel van zo'n tracker is wel degelijk (ook) om verregaande speculatie tegen te gaan, evenals de authenticiteit van de fles te bewijzen aan de drinker. In veel gevallen kan de drinker immers ook via de tracker de route van de fles traceren. Noem het gerust een soort van blockchain. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - vinejo - 20-11-2024 09:07 PM Bijzonder interessant allemaal, Bart en Werner! En ook dank aan Daan voor het heerlijke verslag! Gelezen bij Hootenanny van Eels. Blij dat je Boyer Martinot goed vond! Zo zuiver hé. RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - claret - 21-11-2024 10:46 PM Leuk verslag! Dank! RE: Toerke door Bourgogne en Beaujolais - Fre - 22-11-2024 09:41 PM Mooie domeinen. Fijn om lezen. Ik was af en toe ‘mee’ op reis. |