wijnliefhebbers
Bordeaux 2022 - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Bordeaux 2022 (/thread-7617.html)


Bordeaux 2022 - wvd - 28-03-2023 12:18 AM

In de pers wordt al gewag gemaakt van opnieuw een heel groot Bordeaux jaar 2022.
Vandaag een aantal wijnen geproefd op een degustatie van de Grand Cercle en ik moet toegeven, er we waren een aantal zeer beloftevolle wijnen, vooral uit Saint-Emilion te proeven. De stijl wordt door vele eigenaren gezien als een beetje het midden tussen 2018 en 2019, geen slechte referentie.


RE: Bordeaux 2022 - Benz - 29-03-2023 02:46 PM

(28-03-2023 12:18 AM)wvd schreef:  In de pers wordt al gewag gemaakt van opnieuw een heel groot Bordeaux jaar 2022.
Vandaag een aantal wijnen geproefd op een degustatie van de Grand Cercle en ik moet toegeven, er we waren een aantal zeer beloftevolle wijnen, vooral uit Saint-Emilion te proeven. De stijl wordt door vele eigenaren gezien als een beetje het midden tussen 2018 en 2019, geen slechte referentie.

De goede jaren vliegen ons rond de oren de laatste tijd in Bordeaux! :heart:Slurp


RE: Bordeaux 2022 - Jean - 30-03-2023 01:38 PM

Ik had wel ergens gelezen dat door de bosbranden de wijnen een rooksmaak zouden kunnen hebben, aangezien de assen en rook wat roet achterlaat op de schil van de druiven. Dit zou vooral in de graves gevolgen kunnen hebben...


RE: Bordeaux 2022 - vinejo - 30-03-2023 02:29 PM

(30-03-2023 01:38 PM)Jean schreef:  Ik had wel ergens gelezen dat door de bosbranden de wijnen een rooksmaak zouden kunnen hebben, aangezien de assen en rook wat roet achterlaat op de schil van de druiven. Dit zou vooral in de graves gevolgen kunnen hebben...

Dat klopt.
De La Suffrene 2000 had echt die rooksmaak ten gevolge van zware branden in Bandol…


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 30-03-2023 11:03 PM

(30-03-2023 02:29 PM)vinejo schreef:  
(30-03-2023 01:38 PM)Jean schreef:  Ik had wel ergens gelezen dat door de bosbranden de wijnen een rooksmaak zouden kunnen hebben, aangezien de assen en rook wat roet achterlaat op de schil van de druiven. Dit zou vooral in de graves gevolgen kunnen hebben...

Dat klopt.
De La Suffrene 2000 had echt die rooksmaak ten gevolge van zware branden in Bandol…

In Bordeaux hebben ze dat gecompenseerd door niet getoaste barriques te gebruiken...Wink


RE: Bordeaux 2022 - vinejo - 30-03-2023 11:06 PM

(30-03-2023 11:03 PM)wvd schreef:  
(30-03-2023 02:29 PM)vinejo schreef:  
(30-03-2023 01:38 PM)Jean schreef:  Ik had wel ergens gelezen dat door de bosbranden de wijnen een rooksmaak zouden kunnen hebben, aangezien de assen en rook wat roet achterlaat op de schil van de druiven. Dit zou vooral in de graves gevolgen kunnen hebben...

Dat klopt.
De La Suffrene 2000 had echt die rooksmaak ten gevolge van zware branden in Bandol…

In Bordeaux hebben ze dat gecompenseerd door niet getoaste barriques te gebruiken...Wink

thumbsup


RE: Bordeaux 2022 - Jean - 31-03-2023 12:59 PM

(30-03-2023 11:06 PM)vinejo schreef:  
(30-03-2023 11:03 PM)wvd schreef:  
(30-03-2023 02:29 PM)vinejo schreef:  
(30-03-2023 01:38 PM)Jean schreef:  Ik had wel ergens gelezen dat door de bosbranden de wijnen een rooksmaak zouden kunnen hebben, aangezien de assen en rook wat roet achterlaat op de schil van de druiven. Dit zou vooral in de graves gevolgen kunnen hebben...

Dat klopt.
De La Suffrene 2000 had echt die rooksmaak ten gevolge van zware branden in Bandol…

In Bordeaux hebben ze dat gecompenseerd door niet getoaste barriques te gebruiken...Wink

thumbsup
Slim


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 12-04-2023 12:16 PM

Zoals ik al suggereerde in de discussie over de nieuwe Crus Bourgeois klassering, raad ik Bordeaux liefhebbers en ook alle andere wijnliefhebbers aan om toe te slaan zodra ze aangeboden worden.
Ik was einde maart op een primeur degustatie van de Grand Cercle. Het was de bedoeling dat dit in de aanwezigheid van de eigenaren of verantwoordelijken was, maar door de perikelen in Frankrijk was minder dan de helft er geraakt. Gelukkig waren de wijnen er wel en zorgde de organitatie en de wel aanwezigen ervoor dat er vlot kon geproefd worden.
Grand Cercle (de vroegere Cercle Rive Droite), dat impliceert dus dat er geen grote kanonnen waren, geen geklasseerde Médocs, geen Premiers van Saint-Emilion, geen grote Pomerols.
Wie waren er dan wel? Enkele Bordeaux Supérieur, Côtes de Bordeaux, Fronsac, enkele Médocs, wat minder dure Pomerols en aardig wat Saint-Emilions, ook enkele GCC's.
Op enkele wijnen na die ik te dun, te streng en zelfs gewoon niet goed vond, was het niveau gewoonweg verbluffend en daar meen ik elk woord van. Bij sommige wijnen die ik graag heb en zowat volg, is 2022 hun beste jaar ooit. Straffe uitspraak schrijft Vince en hij heeft 100% gelijk, maar ik meen er elk woord van.
Geloof deze oude vos: KOOP AL WAT JE KAN BETALEN in 2022!

Het moest er ooit eens van komen WVD die reclame staat te maken voor Bordeaux, maar zie je, ik ben eerlijk in mijn mening, als het goed is, dan is het goed. Punt.
Mijn favorieten:
Ik begon mijn degustatie bij een oude bekende, Dutruch-Grand-Poujeaux, een wat hardere Moulis, maar in 2022 bijzonder mooi en vol, wel meer tannine uiteraard, maar goed verpakt. Ik proefde ook een heel, heel mooie Margaux waar ik nog nooit van gehoord had, Le Coteau. Blijkt een klein domein van 12,5ha in Arsac, grenzend aan du Tertre. Als je die ziet passeren aan een normale prijs...
Dalem was alweer heel goed, wat meer tannine dan vele Saint-Emilions (maar beter verpakt dan sommige andere), maar het is Fronsac en m.i. een van de allermooiste, jaar in jaar uit.
Alle wijnen van Robin maakten indruk. In de eerste plaats een absoluut schitterende Rol Valentin, maar ook hun "simpele" 100% Merlot Pomerol, Clos Vieux Taillefer was erg lekker en eigenlijk nu al gewoon te drinken. Ze hebben blijkbaar ook een mij totaal onbekende Castillon, de Laussac, en ook die vond ik erg mooi, zowel de normale als hun Cuvée "Sacha". Niemand aanwezig, dus niet kunnen vragen naar het verschil tussen beide, maar allebei heel erg mooi alreeds. Rol Valentin is maar klein, 7,3ha, maar alle jaren die ik daarvan proefden bevielen me wel. 2019 is heel mooi, maar naast de 2022 was er toch een verschil.
Laroze was super, Fonroque de beste die ik al proefde van dat domein want ik vind die meestal wel vrij complex, maar mist wat charme gewoonlijk. Liefhebbers van Grand Corbin Despagne moeten zich ook niet inhouden, voor mij is die stijl wat te "warm", beetje overdone, maar zeer goed in die stijl. Ik hield meer van La Marzelle. Ook Godeau, Tour de Pressac en de Pressac zijn Saint-Emilions die uw aandacht verdienen, maar de mooiste vond ik Sansonnet. Daar had ik in november jl de 2018 en 2019 van geproefd en toen vond ik die te geëxtraheerd, te hard, teveel tannine. Nu vond ik hun 2022 absoluut top en ook de 2019 stond er weer en die beviel me beter deze keer, net wat minder voor mij die dag dan Rol Valentin, de 2022 was misschien net iets mooier dan de Robin, maar ook duurder denk ik.

Er waren ook weer een aantal wijnen die ik vond tegenvallen en die ik hier niet ga noemen, misschien vinden anderen die nu net geweldig.
Op basis van dit toch redelijk kleine aantal stalen, moet ik toch besluiten dat 2022 een absoluut topjaar wordt. Dergelijk concentratie, puurheid van fruit en structuur en dat gecombineerd met nu al deze souplesse en finesse, dat heb ik na 1982 niet meer geproefd, zelfs niet in 2016 of 2019.
Benieuwd wat de schrijvelaars gaan vertellen, jullie ook?


RE: Bordeaux 2022 - Jean - 12-04-2023 01:33 PM

Zeer interessant, WVD. Hartelijk dank hiervoor.

Hebben de aanwezige wijnbouwers ook iets gezegd over de prijzen? Want ik vermoed dat deze wel eens zouden kunnen stijgen.


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 12-04-2023 02:33 PM

(12-04-2023 01:33 PM)Jean schreef:  Zeer interessant, WVD. Hartelijk dank hiervoor.

Hebben de aanwezige wijnbouwers ook iets gezegd over de prijzen? Want ik vermoed dat deze wel eens zouden kunnen stijgen.

Onder normale omstandigheden zou ik ook vrezen dat de prijzen gaan ontploffen, maar gezien de huidige mondiale economische toestand denk en hoop ik dat het niet zo'n vaart zal lopen. Althans niet voor wat ik de "middenmoters" zou kunnen noemen, de "premium" wijnen gaan zeker nog fors duurder worden, daar is altijd een markt voor.
Maar net als in 1982, zou ik daar aan voorbij gaan. Voor mij geen Figeac, l'Evangile, Pichon-, of Las-Cases. In zo'n jaar ben ik even blij met Gloria, Clos Manou, Laroze, Dalem,,... je kent de namen zelf ook wel, je leest er hier op het forum ook over.


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 13-04-2023 11:04 AM

Vandaag mail van JMQ over eerste indrukken over 2022. De man heeft hier aardig wat ervaring mee, hij woont in Taillan in de Médoc en schuimt het ganse jaar alle Châteaux af, kent zowat iedereen in Bordeaux, geeft nogal ongezouten zijn mening, wat hem al een aantal verbanningen van sommige Châteaux heeft opgeleverd waaronder Cos d'Estournel (bijgelegd met nieuwe eigenaar), Pavie en Ducru-Beaucaillou....

Bordeaux Primeurs 2022 : le moelleux du 1959, la puissance tannique du 1961
Oubliez le 2003, oubliez le 1982 !


Bordeaux, le 7 avril 2023

Tout est dit dans le titre !
Depuis plusieurs jours, je cherche à résumer la hiérarchie de mes sensations pour vous alerter sur ce qui se passe dans les verres. Au début un doute apparaît puis les mêmes sensations se répètent inlassablement ! Je l'avais remarqué dès octobre en goûtant les premiers lots, poussé par ce que j'avais vu de la belle tenue des vignes. Mais je n'imaginais pas des résultats aussi grands. Aujourd'hui toutes les références connues sont dépassées. Sans explication logique ou scientifique devant la provenance d'une telle qualité beaucoup reconnaissent humblement leur désarroi. Où la vigne a-t-elle été chercher tout ça dans de telles conditions climatiques ?

Wat kan ik daar nog aan toevoegen ? Smile


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 19-04-2023 09:50 AM

De primeurs zijn nog niet echt begonnen of JMQ smijt al een eerste bommetje:

1ère alerte aux 100/100

Lafite en Mouton krijgen al een 20/20 100/100 en de vermelding "Ma meilleure note donnée à ce cru en Primeur"


Straf, dit blijkt mijn vijfduizendste post....watte


RE: Bordeaux 2022 - vinejo - 19-04-2023 01:33 PM

(19-04-2023 09:50 AM)wvd schreef:  De primeurs zijn nog niet echt begonnen of JMQ smijt al een eerste bommetje:

1ère alerte aux 100/100

Lafite en Mouton krijgen al een 20/20 100/100 en de vermelding "Ma meilleure note donnée à ce cru en Primeur"


Straf, dit blijkt mijn vijfduizendste post....watte

Proficiat applaus
Je wint een fles Mouton 1999*
































*(Leeg en Cadet)


RE: Bordeaux 2022 - Rik Martens - 19-04-2023 03:23 PM

Ze zijn toch allemaal hetzelfde... Plots is er geen verschil meer tussen een Moutonfles en een fles Mouton...


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 19-04-2023 03:35 PM

(19-04-2023 01:33 PM)vinejo schreef:  
(19-04-2023 09:50 AM)wvd schreef:  De primeurs zijn nog niet echt begonnen of JMQ smijt al een eerste bommetje:

1ère alerte aux 100/100

Lafite en Mouton krijgen al een 20/20 100/100 en de vermelding "Ma meilleure note donnée à ce cru en Primeur"


Straf, dit blijkt mijn vijfduizendste post....watte

Proficiat applaus
Je wint een fles Mouton 1999*


Mersie...
Maar ik dacht zo, 5000 postjes, dat is er eigenlijk toch wel wat over.
Wordt het dan geen tijd dat je daar mee ophoudt?































*(Leeg en Cadet)

Maar ja, ik kan het niet laten....Blush

't Is tegen mijne winkel, maar ik schrijf het nog maar eens: alle (jonge) Bordeaux liefhebbers raad ik aan hun rekeningen leeg te maken en ALLES te kopen van Bordeaux 2022 waar ze de hand op kunnen leggen. In tegenstelling tot wat ik eerst dacht ivm de prijzen namelijk dat er maar een kleine verhoging zou zijn wegens huidige economische klimaat, vrees ik nu dat de grotere wijnen een forse opslag gaan kennen.
Maar niet getreurd, JMQ publiceerde al een ganse lijst op zijn website en bij zomaar eventjes 90 wijnen schrijft hij: "ma meilleure note donnée à ce cru en primeur" en daar zijn Lafite, Mouton, Cos, Las Cases, Poyferré en beide Pichons bij. Die gaan ver boven mijn budget liggen en ik koop voor mezelf ook geen wijnen meer waar ik pas na mijn tachtigste kan aan beginnen, dat ga ik wellicht ook niet halen, maar ik kijk wel uit naar bvb Gloria (16,75), Angludet (17), Clos Manou (17), Blason d;Issan (16,50, dat is meer dan de eerste wijn van nog maar enkele jaren terug...), Dalem (17), Capbern (17), Le Crock (17), Rol Valentin (17),.... DAT zijn voor mij de wijnen om en masse in de kelder te stoppen.


RE: Bordeaux 2022 - Jean - 20-04-2023 01:55 PM

(19-04-2023 03:35 PM)wvd schreef:  
(19-04-2023 01:33 PM)vinejo schreef:  
(19-04-2023 09:50 AM)wvd schreef:  De primeurs zijn nog niet echt begonnen of JMQ smijt al een eerste bommetje:

1ère alerte aux 100/100

Lafite en Mouton krijgen al een 20/20 100/100 en de vermelding "Ma meilleure note donnée à ce cru en Primeur"


Straf, dit blijkt mijn vijfduizendste post....watte

Proficiat applaus
Je wint een fles Mouton 1999*


Mersie...
Maar ik dacht zo, 5000 postjes, dat is er eigenlijk toch wel wat over.
Wordt het dan geen tijd dat je daar mee ophoudt?































*(Leeg en Cadet)

Maar ja, ik kan het niet laten....Blush

't Is tegen mijne winkel, maar ik schrijf het nog maar eens: alle (jonge) Bordeaux liefhebbers raad ik aan hun rekeningen leeg te maken en ALLES te kopen van Bordeaux 2022 waar ze de hand op kunnen leggen. In tegenstelling tot wat ik eerst dacht ivm de prijzen namelijk dat er maar een kleine verhoging zou zijn wegens huidige economische klimaat, vrees ik nu dat de grotere wijnen een forse opslag gaan kennen.
Maar niet getreurd, JMQ publiceerde al een ganse lijst op zijn website en bij zomaar eventjes 90 wijnen schrijft hij: "ma meilleure note donnée à ce cru en primeur" en daar zijn Lafite, Mouton, Cos, Las Cases, Poyferré en beide Pichons bij. Die gaan ver boven mijn budget liggen en ik koop voor mezelf ook geen wijnen meer waar ik pas na mijn tachtigste kan aan beginnen, dat ga ik wellicht ook niet halen, maar ik kijk wel uit naar bvb Gloria (16,75), Angludet (17), Clos Manou (17), Blason d;Issan (16,50, dat is meer dan de eerste wijn van nog maar enkele jaren terug...), Dalem (17), Capbern (17), Le Crock (17), Rol Valentin (17),.... DAT zijn voor mij de wijnen om en masse in de kelder te stoppen.
Als de grote gaan stijgen zal de rest wel volgen, niet? Als iemand zinnens was een LLC te kopen en dat nu niet meer zou doen, zal hij kijken naar de "best next thing", toch? Dus die zullen wel meegaan...


RE: Bordeaux 2022 - Vince - 20-04-2023 02:04 PM

Och ja, ook in 2022 zal (sub-) top BDX p/kw nog steeds interessanter zijn dan veel topdomeinen in Bourgogne.


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 20-04-2023 02:55 PM

(20-04-2023 02:04 PM)Vince schreef:  Och ja, ook in 2022 zal (sub-) top BDX p/kw nog steeds interessanter zijn dan veel topdomeinen in Bourgogne.

Van p/kw kan je moeilijk gewagen als het over de bekendste, gehypet topdomeinen in Bourgogne gaat. Ik kreeg deze week nog een lijstje toegestuurd uit Bourgogne. Stond o.a. een Nuits 1°cru op van Charles Arnoux. Opgelet: dat is négoce hé, niks te maken met zijn eigen wijnen van wijngaarden die à la Leroy bewerkt worden. EXW prijs was 2550€/fl.... Gek?

Als je van Bordeaux houdt en je blijft even weg bij de grote namen en je kan dan wijnen zoals die hierboven vermeld in primeur kopen, wat heeft er dan een betere rqp in een jaar als dit? Ik denk niet dat van de opgesomde er veel gaan zijn die gaan uitkomen aan 40€ of meer, Gloria en Angludet misschien net. Maar ik kan het lijstje wijnen met scores boven de 16/20 echt nog een pak langer maken. Ik proefde onlangs een Castillon waar ik nog nooit van gehoord had en die vond ik heerlijk. JMQ gaf die ook 16/10 en dat gaat geen 20€ kosten.
ZElfs de tweede wijn van Trottevieille scoort hij 16,50/20. Dat is een hogere score dan voor de eerste wijn in 2011/2012 en dezelfde score als Trottevieille 2014 en 2017 en amper een halve punt onder de 2018/2019. Kom nou!
Intussen heeft Suckling ook gepubliceerd, zelfde verhaal: 7 wijnen met perfecte score.
We verwachten dat ze gaan uitkomen in de eerste weken van mei.

@Jean: ik vermoed dat de grote wijnen zeker gaan stijgen in prijs, maar voor de mindere goden gaat het meegaan met de inflatie denk ik, daar blijft de markt voor Bordeaux toch erg moeilijk.


RE: Bordeaux 2022 - rlin - 20-04-2023 05:17 PM

(19-04-2023 03:35 PM)wvd schreef:  ...
't Is tegen mijne winkel, maar ik schrijf het nog maar eens: alle (jonge) Bordeaux liefhebbers raad ik aan hun rekeningen leeg te maken en ALLES te kopen van Bordeaux 2022 waar ze de hand op kunnen leggen. In tegenstelling tot wat ik eerst dacht ivm de prijzen namelijk dat er maar een kleine verhoging zou zijn wegens huidige economische klimaat, vrees ik nu dat de grotere wijnen een forse opslag gaan kennen.
Maar niet getreurd, JMQ publiceerde al een ganse lijst op zijn website en bij zomaar eventjes 90 wijnen schrijft hij: "ma meilleure note donnée à ce cru en primeur" en daar zijn Lafite, Mouton, Cos, Las Cases, Poyferré en beide Pichons bij. Die gaan ver boven mijn budget liggen en ik koop voor mezelf ook geen wijnen meer waar ik pas na mijn tachtigste kan aan beginnen, dat ga ik wellicht ook niet halen, maar ik kijk wel uit naar bvb Gloria (16,75), Angludet (17), Clos Manou (17), Blason d;Issan (16,50, dat is meer dan de eerste wijn van nog maar enkele jaren terug...), Dalem (17), Capbern (17), Le Crock (17), Rol Valentin (17),.... DAT zijn voor mij de wijnen om en masse in de kelder te stoppen.
Clos Manou is in primeur 2 € duurder geworden. (van 18 € naar 20 € ter plaatse). Daar spelen vele factoren in mee. Clos Manou wordt steeds in houten kistjes geleverd en het hout is ook goud geworden.
Al bij al een redelijke prijs voor wijn van GCC-gehalte.


RE: Bordeaux 2022 - Jean - 23-04-2023 12:02 PM

(20-04-2023 02:55 PM)wvd schreef:  
(20-04-2023 02:04 PM)Vince schreef:  Och ja, ook in 2022 zal (sub-) top BDX p/kw nog steeds interessanter zijn dan veel topdomeinen in Bourgogne.

Van p/kw kan je moeilijk gewagen als het over de bekendste, gehypet topdomeinen in Bourgogne gaat. Ik kreeg deze week nog een lijstje toegestuurd uit Bourgogne. Stond o.a. een Nuits 1°cru op van Charles Arnoux. Opgelet: dat is négoce hé, niks te maken met zijn eigen wijnen van wijngaarden die à la Leroy bewerkt worden. EXW prijs was 2550€/fl.... Gek?

Als je van Bordeaux houdt en je blijft even weg bij de grote namen en je kan dan wijnen zoals die hierboven vermeld in primeur kopen, wat heeft er dan een betere rqp in een jaar als dit? Ik denk niet dat van de opgesomde er veel gaan zijn die gaan uitkomen aan 40€ of meer, Gloria en Angludet misschien net. Maar ik kan het lijstje wijnen met scores boven de 16/20 echt nog een pak langer maken. Ik proefde onlangs een Castillon waar ik nog nooit van gehoord had en die vond ik heerlijk. JMQ gaf die ook 16/10 en dat gaat geen 20€ kosten.
ZElfs de tweede wijn van Trottevieille scoort hij 16,50/20. Dat is een hogere score dan voor de eerste wijn in 2011/2012 en dezelfde score als Trottevieille 2014 en 2017 en amper een halve punt onder de 2018/2019. Kom nou!
Intussen heeft Suckling ook gepubliceerd, zelfde verhaal: 7 wijnen met perfecte score.
We verwachten dat ze gaan uitkomen in de eerste weken van mei.

@Jean: ik vermoed dat de grote wijnen zeker gaan stijgen in prijs, maar voor de mindere goden gaat het meegaan met de inflatie denk ik, daar blijft de markt voor Bordeaux toch erg moeilijk.
Mja, een score zegt ook niet alles hé... Maar goed, ik ben benieuwd naar de prijzen na de primeur tasting van komende week.


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 23-04-2023 12:09 PM

(23-04-2023 12:02 PM)Jean schreef:  
(20-04-2023 02:55 PM)wvd schreef:  
(20-04-2023 02:04 PM)Vince schreef:  Och ja, ook in 2022 zal (sub-) top BDX p/kw nog steeds interessanter zijn dan veel topdomeinen in Bourgogne.

Van p/kw kan je moeilijk gewagen als het over de bekendste, gehypet topdomeinen in Bourgogne gaat. Ik kreeg deze week nog een lijstje toegestuurd uit Bourgogne. Stond o.a. een Nuits 1°cru op van Charles Arnoux. Opgelet: dat is négoce hé, niks te maken met zijn eigen wijnen van wijngaarden die à la Leroy bewerkt worden. EXW prijs was 2550€/fl.... Gek?

Als je van Bordeaux houdt en je blijft even weg bij de grote namen en je kan dan wijnen zoals die hierboven vermeld in primeur kopen, wat heeft er dan een betere rqp in een jaar als dit? Ik denk niet dat van de opgesomde er veel gaan zijn die gaan uitkomen aan 40€ of meer, Gloria en Angludet misschien net. Maar ik kan het lijstje wijnen met scores boven de 16/20 echt nog een pak langer maken. Ik proefde onlangs een Castillon waar ik nog nooit van gehoord had en die vond ik heerlijk. JMQ gaf die ook 16/10 en dat gaat geen 20€ kosten.
ZElfs de tweede wijn van Trottevieille scoort hij 16,50/20. Dat is een hogere score dan voor de eerste wijn in 2011/2012 en dezelfde score als Trottevieille 2014 en 2017 en amper een halve punt onder de 2018/2019. Kom nou!
Intussen heeft Suckling ook gepubliceerd, zelfde verhaal: 7 wijnen met perfecte score.
We verwachten dat ze gaan uitkomen in de eerste weken van mei.

@Jean: ik vermoed dat de grote wijnen zeker gaan stijgen in prijs, maar voor de mindere goden gaat het meegaan met de inflatie denk ik, daar blijft de markt voor Bordeaux toch erg moeilijk.
Mja, een score zegt ook niet alles hé... Maar goed, ik ben benieuwd naar de prijzen na de primeur tasting van komende week.

Ik ben ook benieuwd naar de indrukken van 2 collega's die vandaag vertrekken en een hele week proeven voor de boeg hebben.
Hoge scores leiden meestal tot hogere prijzen....


RE: Bordeaux 2022 - Jean - 05-05-2023 01:26 PM

De eerste prijzen staan intussen op Topwijnen. Overal wat bij ten opzichte van wijnjaar 2020. Soms een beetje (Puygueraud + bijna €1), soms wat meer (l'Extravagant de Doisy Daëne + bijna €20, La Serre + €10).

Ben benieuwd naar het vervolg.


RE: Bordeaux 2022 - Olivier - 05-05-2023 03:43 PM

Op de site van Jancis Robinson lees ik ook goede reviews, weliswaar alleen voor rood, maar toch ook wat be-mols. Lagere zuren en hogere alcoholniveaus. Maar in algemeen goed evenwicht. De topwijnen zijn op rechteroever te vinden, wegens uitzonderlijk goed jaar voor merlot.


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 09-05-2023 08:20 PM

Rappprt van Antonio Galloni is net gepubliceerd. Hij is duidelijk minder enthousiast dan JMQ. Proefde ook vrij weinig wijnen vind ik. Benieuwd naar het rapport van Neil Martin volgende week, maar dat zal niet erg verschillen van dat van zijn baas vrees ik. Ik heb rapporten van 2 pro's wiens mening ik echt waardeer en die delen helemaal mijn mening: topjaar, maar ook enkele markante mislukkingen, wijnen met rauwe tannines.


RE: Bordeaux 2022 - Vince - 10-05-2023 11:07 AM

Opvallend dat JMQ toch veel linkeroever wijnen top beoordeeld heeft, verrassend hoge scores voor Le Crock en Capbern. Le Crock vind ik intrigerend, in handen van Cuvelier en toch altijd wat onder de radar. Zou niet via Place de BDX vermarkt worden, kan de reden zijn.


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 10-05-2023 01:52 PM

(05-05-2023 01:26 PM)Jean schreef:  De eerste prijzen staan intussen op Topwijnen. Overal wat bij ten opzichte van wijnjaar 2020. Soms een beetje (Puygueraud + bijna €1), soms wat meer (l'Extravagant de Doisy Daëne + bijna €20, La Serre + €10).

Ben benieuwd naar het vervolg.

Je bedoelt wellicht ten opzichte van 2021?
(10-05-2023 11:07 AM)Vince schreef:  Opvallend dat JMQ toch veel linkeroever wijnen top beoordeeld heeft, verrassend hoge scores voor Le Crock en Capbern. Le Crock vind ik intrigerend, in handen van Cuvelier en toch altijd wat onder de radar. Zou niet via Place de BDX vermarkt worden, kan de reden zijn.

Le Crock gekocht in 2018, één van de enige 2018 (met Laroque).
In 2022 al 1 wijn gekocht bij VE: Tronquoy aan 24,95€. JMQ scoort die 18/20, benieuwd of dat iets wordt want ook hij blijkt soms onrijpe tannines niet altijd te merken.


RE: Bordeaux 2022 - Jean - 11-05-2023 02:00 PM

Neen, ik bedoelde wel degelijk 2020. Van 2021 heb ik de primeurprijzen niet meer. Ik had er slechte reviews over gelezen, dus heb ik daarvan niks gekocht... (misschien ten onrechte, wie weet).


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 11-05-2023 02:54 PM

(11-05-2023 02:00 PM)Jean schreef:  Neen, ik bedoelde wel degelijk 2020. Van 2021 heb ik de primeurprijzen niet meer. Ik had er slechte reviews over gelezen, dus heb ik daarvan niks gekocht... (misschien ten onrechte, wie weet).

Da's dan toch te verwachten na twee jaar van inflatie en kleine oogsten.
In Bordeaux boeit 2021 me ook niet, daar koop ik niets wat niet geproefd is. In Bourgogne is dat heel iets anders. Daar ben ik eigenlijk echt grote fan van 2021, tenminste bij de betere domeinen.


RE: Bordeaux 2022 - Jeroen Pieter - 11-05-2023 07:48 PM

Nederlandse importeur bericht als volgt:

Wat kun je verwachten van Bordeaux 2022?
Het voorjaar van 2023 staat in het teken van de En Primeur-campagne voor Bordeaux 2022. Het team van POOT Agenturen proefde vatmonsters van het nieuwe oogstjaar. We delen hier onze bevindingen na het proeven van de vatmonsters en het spreken van de wijnmakers en château-vertegenwoordigers. 2022 heeft zeer goede wijnen voortgebracht, in een geconcentreerde en rijke stijl met voldoende frisheid en veel rijpe tannine. De wijnen zijn rijp, maar niet overrijp of te zwaar. Het jaar is stilistisch onvergelijkbaar met andere oogstjaren. Zowel op de linker- als rechteroever zijn veel goede wijnen gemaakt.

Bordeaux 2022 in steekwoorden
Kwalitatief zeer goed oogstjaar.
Jong al heel goed toegankelijk met zeer goed bewaarpotentieel.
Geconcentreerde, rijpe wijnen met voldoende frisheid en veel rijpe tannine.
Linkeroever:
In de Médoc krachtige, volle, rijke wijnen met gestructureerde, rijpe tannine en voldoende frisheid. Veel goede wijnen in Pauillac en Saint-Estèphe
Goede tweede wijnen met veel fruit (maar vanwege de hoge kwaliteit niet door iedereen gemaakt en in de Grand Vin gebruikt).
Pessac-Léognan goed, maar minder groots in 2022.
Rechteroever: gebalanceerde wijnen met veel aromatisch en rijp fruit, goede structuur en nette frisheid. Met name Saint-Émilion is zeer goed. Veel koopwaardige wijnen in Fronsac en Castillon.
Witte wijnen: aromatisch met gemiddelde zuren. Voor de kortere termijn.
Edelzoete wijnen: geconcentreerd en intens met (soms zeer) hoge suikerniveau's.
Algemeen over 2022
Het groeiseizoen van 2022
De korte samenvatting die veel château-eigenaren geven is dat 2022 “heel droog en heel warm was” en dat dekt de lading goed. Er was waterstress en daardoor zijn de druiven zeer geconcentreerd en klein geworden. Cruciaal was de regenstorm in juni, die een noodzakelijke waterimpuls gaf, waardoor wijnstokken het groeiseizoen in veel gevallen goed doorstonden. Het verschil tussen dag- en nachttemperaturen was groot, zodat frisheid in de wijnen toch behouden bleef. Gelukkig was het seizoen vrij van ziektes. De oogst was de vroegste ooit voor heel veel châteaux.Lees hier uitgebreide informatie over het groeiseizoen van 2022 in ons 'oogstrapport 2022'.
Doordat de druiven zo geconcentreerd en klein waren, zijn de opbrengsten ook een stuk lager, gemiddeld zo'n 15%. Saint-Émilion heeft na een aantal jaren met kleine opbrengsten juist een bovengemiddelde opbrengst behaald. En ook Sauternes heeft na meerdere zeer minimale opbrengsten in 2022 weer een opbrengst die dichter bij het gemiddelde zit.

2022: alle kennis van eerdere droge en warme jaren komt van pas
Wijnmakers zijn na meerdere warme en droge jaren zeer bedreven geworden in het omgaan met dergelijke weersomstandigheden. Veel château-eigenaren vertellen dat ze bijna geen groene oogst hebben uitgevoerd en blad hebben laten overhangen in 2022. Er werd met witte kalk gesproeid om de bladeren met een soort 'zonnebrand' te bedekken. Veel châteaux plukten per perceel en konden door deze precisie op de juiste momenten plukken (regelmatig eerder om frisheid te behouden). In de vinificatie is minder overpompen toegepast en ook minder nieuw hout en voorzichtigere extracties. Sommigen hebben daarentegen meer extractie toegepast om de structuur te verhogen om daarmee het hogere alcoholniveau te balanceren.

Algeheel beeld van de kwaliteit
Algeheel is de kwaliteit zeer hoog. Veel wijnhuizen zijn op de juiste manier omgegaan met de hitte en droogte en hebben de juiste keuzes in de wijngaard en hun vinificaties gemaakt. Er zijn her en der wijnhuizen die te laat hebben geplukt, te veel extractie hebben uitgevoerd of een te geconcentreerde wijn hebben willen maken. Maar over het algemeen kan gezegd worden dat heel veel wijnen goed en soms erg goed zijn.

De wijnen uit 2022 zijn rijp en krachtig. Toch zijn ze in veel gevallen niet overrijp of zwaar. Ondanks dat de wijnen technisch gezien lagere zuren hebben, bevatten ze voldoende frisheid en lage pH-waarden. De wijnen bevatten zeer veel tannine, maar die is rijp en in veel gevallen in evenwicht met de wijn.

De grote verrassing van het jaar is dat Merlot het heel goed heeft gedaan. Een verrassing, want uitgerekend van Merlot werd gedacht dat deze het als eerst moeilijk zou krijgen in dergelijk warm en droog weer. Hoewel bovengemiddeld alcoholisch, is veel Merlot prachtig rijp geworden met een aromatisch karakter, precieze en rijpe tannine en toch ook frisheid. Wellicht het grootste succes is Cabernet Franc. Vrijwel elke wijn met een significant aandeel Cabernet Franc bevat extra frisheid, verfijnde tanninestructuur en een bijzonder aangename complexiteit.
Dat wil overigens niet zeggen dat Cabernet Sauvignon niet een succes was. Op veel plekken heeft Cabernet Sauvignon goed gepresteerd, met dit jaar een rijpere smaak die meer naar bramen dan naar zwarte bessen neigt. Op hele droge locaties had Cabernet Sauvignon het soms lastiger.

Onvergelijkbaar met andere oogstjaren
Met een dergelijk droog en warm jaar had niemand de uiteindelijke stijl van 2022 kunnen voorspellen. Vooraf werden vergelijkingen gemaakt met warme jaren als 2003, 2018 en 2020, maar ook met een droog jaar als 2010. De realiteit is dat de wijnen uit 2022 niet te vergelijken zijn met deze of andere oogstjaren.

De wijnen zijn minder zwaar en geëxtraheerd als veel 2003's. Ze zijn frisser dan de 2018's. De nieuwe 2022's zijn krachtiger en rijker dan in 2020. En de wijnen zijn moderner en fruitiger dan de klassiekere wijnen uit 2010. Ook vooraf gemaakte toespelingen richting een Napa Valley-achtige stijl gaan niet op: de wijnen zijn zelden zwaar en voelen ondanks hun rijpe, geconcentreerde stijl toch Europees aan.

Per appellatie
Linkeroever: Médoc
Er zijn veel goede wijnen gemaakt in de Médoc. De wijnen zijn krachtig en rijp met een volle, rijpe tanninestructuur. Dit jaar hebben de wijnen veel tonen van rijpe bramen. Omdat Merlot uitzonderlijk goed bleek te zijn en bovendien goede opbrengsten gaf, hebben veel châteaux het aandeel Merlot in hun blends verhoogd in de wijnen van 2022. Petit Verdot en Cabernet Franc deden het ook goed en werden iets meer gebruikt. Veel wijnhuizen hebben gebalanceerde wijnen gemaakt. Er zijn soms wijnen met te veel rijpheid, te veel extractie of te weinig zuren, maar over het algemeen is de kwaliteit zeer hoog.

Saint-Estèphe is zeer betrouwbaar in 2022. Het is de meest consistente appellatie van de Médoc dit jaar, met prachtige wijnen in alle prijsklassen, waarschijnlijk door het succes van Merlot. Krachtig, gebalanceerd en met een nette frisheid.
Pauillac is zeer krachtig met veel concentratie en diepe fruitsmaken. Over het algemeen vrij consistent in kwaliteit. De tophuizen hebben imposante wijnen gemaakt.
Saint-Julien is vol, rijk, krachtig en doorgaans goed. In enkele gevallen aan de heel rijpe kant van het spectrum.
Margaux is verleidelijk en vol. De appellatie is iets wisselender in kwaliteit dan de rest van de Médoc. Er was meer warmtestress op sommige plekken in Margaux en ook lijken sommige wijnmakers voor veel extractie te hebben gekozen. Er zijn daardoor in Margaux ook enkele hele rijpe of te zware wijnen.
In de AOCs Bordeaux (Supérieur), (Haut-)Médoc en ook Listrac-Médoc en Moulis-en-Médoc zijn veel goede wijnen gemaakt, die door hun rijke fruit heel aangenaam en toegankelijk overkomen. Uiteraard is de kwaliteit soms wisselend afhankelijk van vinificatiekeuzes van het wijnhuis.
Een aantal châteaux maakten geen tweede wijnen dit jaar. Omdat de kwaliteit van hun druiven zo hoog was, kozen ze ervoor om de druiven voor de Grand Vin te gebruiken. De tweede wijnen die zijn gemaakt, zijn in veel gevallen hele goede wijnen door hun toegankelijke stijl met veel verleidelijk fruit.

Linkeroever: Pessac-Léognan en Graves
Pessac-Léognan was één van de warmste en droogste streken van het jaar. Dat is voelbaar in de wijnen, die soms iets alcoholischer overkomen, net wat minder verfijnde tannine hebben of niet volledig in balans zijn. Hoewel de kwaliteit goed is, zijn er dit jaar minder grote wijnen afkomstig uit Pessac-Léognan.

Hoewel 2022 niet een topjaar zal zijn voor wit, zijn de witte wijnen van Pessac-Léognan toch een verrassing. De wijnen zijn beter dan verwacht na de grote hitte en de vroege oogst. De wijnen zijn bijzonder aromatisch en hebben wellicht niet hoge, maar solide zuren. De witte wijnen van 2022 zullen doorgaans voor de kortere drinktermijn zijn.

Rechteroever
Merlot heeft heel goed gepresteerd en Cabernet Franc deed het waarschijnlijk nog beter. Er zijn dan ook veel goede wijnen op de rechteroever te vinden. In Saint-Émilion hielpen de klei-kalksteenbodems in het vasthouden van water en de wijnen uit deze terroirs zijn in de regel zeer succesvol met goede frisheid, veel balans en een prachtig aromatisch karakter. Op andere terroirs (met zand) had Merlot het moeilijker, met soms alcoholischere wijnen. Het succes van Saint-Émilion kan ook worden doorgetrokken naar vergelijkbare terroirs in Fronsac en Castillon. De wijnen uit deze kleinere, minder bekende appellaties bieden een uitstekende prijs-kwaliteit en zijn absolute aanraders om te kopen in 2022. Ook in Pomerol zijn genoeg goede wijnen gemaakt, met in enkele gevallen vrij veel rijpheid.

Sauternes en Barsac
Waar in de vorige twee oogstjaren veel châteaux geen Sauternes en Barsac konden maken, zijn er dit jaar weer veel meer châteaux met een wijn, met bovendien betere opbrengsten. De totstandkoming van Sauternes en Barsac was bijzonder dit jaar. Door de warmte en droogte werden de druiven zeer rijp en bereikten ze een stadium van 'passerillage' (indrogen). Pas in oktober kwam de regen die nodig was voor de benodigde botrytisontwikkeling. Daarna werd snel geplukt, dit jaar vaak in slechts 2 of 3 'tries' (rondgangen door de wijngaard). Hoewel er stilistisch verschillende wijnen gemaakt zijn, zijn veel wijnen intens en geconcentreerd. Er zijn veel wijnen met bovengemiddelde suikers en lagere zuren. De beste wijnen zijn de wijnen die intensiteit en zoetheid hebben weten te combineren met goede zuren.


RE: Bordeaux 2022 - Mathijs81 - 12-05-2023 04:13 PM

Ik hou me nog wat in op dit moment ...

- Tertre Roteboeuf ( 6x 0.75 ) - wachten op allocatie
- Mangot ( 3x 0.75 ) - bevestigd
- Clos Haut Peyraguey ( 12x 0.375 ) - bevestigd
- Cheval Blanc ( 3x 0.75 ) - op de wachtlijst

Ik richt me voor 2022 vooral op St. Emilion ( en misschien ook wat Pomerol ).

Mathijs


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 02-06-2023 12:00 PM

Ik had gisteren een interessant gesprek met een bevriende importeur over zijn aankopen Bordeaux 2022. Hij was uiteraard naar de primeurweek geweest en had een flink aantal wijnen geproefd, sommige helaas nogal snel door tijdgebrek. Hij had een aantal wijnen erg goed gevonden en had al aankopen gedaan op basis van zijn aantekeningen. Maar zoals dat gaat, had hij voor de zekerheid ook een paar samples gevraagd om thuis nog eens rustig te proeven. Bij vergissing ontving hij stalen van 2 verschillende négociants, 2 recente halfjes en dezelfde dag een hele fles zonder date de prélèvement. Een van de halfjes bevestigde zijn bevindingen, maar hij vertelde me dat hij op basis van de 2 andere stalen die wijn nooit en te nimmer zou hebben gekocht.
En dit laat maar weer eens zien dat en primeur proeven geen exacte wetenschap is. Er worden dikwijls vraagtekens gezet bij de verschillen in appreciatie van dezelfde wijn door diverse recensenten, maar realiseer je dat ze niet samen hetzelfde staal proefden. Het blijft dus toch soms wat vaag. Ik ben in het algemeen bijzonder enthousiast over 2022, maar van de 30 wijnen die ik proefde waren er een stuk of 8 echt geweldige wijnen, zonder enige twijfel de mooiste van die producent, een 10-tal heel, heel erg mooie, dan nog enkele OK wijnen en toch een stuk of 5-6 serieuze missers, zelfs dunne met schrale tannines, je vraagt je af...
Ik hou uiteraard rekening met die welke ik zelf proefde, dan lees ik vooral JMQ want die proeft elke wijn rustig en meer dan 1 keer en vooral naar de bevindingen van mijn Bordeaux-wijnhandelaar.
We doorliepen gisteren een beetje zijn notities en het ging dan vooral over rechteroever, discussie over wat hij de mooiste vond en ook hij vond Valandraud zeker een mooie wijn an sich, "maar het lijkt wel Napa".... Wink
Enfin, 2022 zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het allerlaatste Bordeaux jaar zijn dat ik aankoop in primeur. Tronquoy en Du Retout al besteld, nu komen Branaire en Sansonnet op de markt, ik twijfel geen seconde... En dan (naast Retout) nog een paar wijnen van een interessante rqp: Dalem (groot!), Godeau (buur van Tertre Rotebœuf en super in 2022, net onder de 20€), La Mitote (de nieuwste Castillon van Pierre Taïx met 40% CF!) en misschien toch ook Rol Valentin die ik alweer bijzonder goed vond, misschien nog net wat denser dan hun geweldig mooie 2016. Wellicht zullen La Gaffelière en Beau Séjour Bécot intussen boven mijn budget zijn en dan koop ik toch nog altijd liever elders. Smile


RE: Bordeaux 2022 - Thomas - 02-06-2023 12:30 PM

Niet overtuigd van La Mauriane in 22, Werner?


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 02-06-2023 03:02 PM

(02-06-2023 12:30 PM)Thomas schreef:  Niet overtuigd van La Mauriane in 22, Werner?
La Mauriane is altijd een heel krachtige, donkere, flink geëxtraheerde wijn is en dit type valt helemaal niet in de smaak bij de eega... Onlangs een 2009 geproefd en ik vond die toch ook nogal krachtig met nog volop tannine en erg donker fruit. Vera ontwaarde animale toetsen en dat hielp ook niet....
Ik vond hem wel goed, maar toch ben ik momenteel ook niet meer zo voor die stijl. Onlangs proefden we 4 2009 naast en na mekaar en we vonden beide Du Glana de mooiste. Vera vond ook Lanessan drinkbaar, maar noch Clauzet, noch La Mauriane konden voor haar door de beugel.
Ik hoor dat er op La Mauriane nu ook wat soepeler zou zijn, maar daar is geen haast bij en ik zal dat misschien proeven na botteling.
Het was bovendien ook voor Jean-Marc niet "Ma meilleure note donnée à ce cru en Primeur" en dat zou toch wel moeten in een jaar als dit...


RE: Bordeaux 2022 - rik - 02-06-2023 04:29 PM

(02-06-2023 12:30 PM)Thomas schreef:  Niet overtuigd van La Mauriane in 22, Werner?

Bij Van Eccelpoel is La Maurianne 2022 favoriet:
75% Merlot, 25% Cabernet Franc. Zwartpaars - briljant van kleur. Elegante, intense neus van puur fruit. Vol van smaak maar vooral complex in de mond. Perfecte tannines met een mooie aciditeit. Gewoonweg klassevol. Pierre Taïx did it again. Een must!


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 02-06-2023 05:49 PM

(02-06-2023 04:29 PM)rik schreef:  
(02-06-2023 12:30 PM)Thomas schreef:  Niet overtuigd van La Mauriane in 22, Werner?

Bij Van Eccelpoel is La Maurianne 2022 favoriet:
75% Merlot, 25% Cabernet Franc. Zwartpaars - briljant van kleur. Elegante, intense neus van puur fruit. Vol van smaak maar vooral complex in de mond. Perfecte tannines met een mooie aciditeit. Gewoonweg klassevol. Pierre Taïx did it again. Een must!

Dat weet ik wel, maar ik heb al genoeg La Mauriane in de kelder (gehad).... Tijd voor iets anders. Smile


RE: Bordeaux 2022 - rlin - 02-06-2023 10:07 PM

(02-06-2023 12:00 PM)wvd schreef:  Ik had gisteren een interessant gesprek met een bevriende importeur over zijn aankopen Bordeaux 2022. Hij was uiteraard naar de primeurweek geweest en had een flink aantal wijnen geproefd, sommige helaas nogal snel door tijdgebrek. Hij had een aantal wijnen erg goed gevonden en had al aankopen gedaan op basis van zijn aantekeningen. Maar zoals dat gaat, had hij voor de zekerheid ook een paar samples gevraagd om thuis nog eens rustig te proeven. Bij vergissing ontving hij stalen van 2 verschillende négociants, 2 recente halfjes en dezelfde dag een hele fles zonder date de prélèvement. Een van de halfjes bevestigde zijn bevindingen, maar hij vertelde me dat hij op basis van de 2 andere stalen die wijn nooit en te nimmer zou hebben gekocht.
En dit laat maar weer eens zien dat en primeur proeven geen exacte wetenschap is. Er worden dikwijls vraagtekens gezet bij de verschillen in appreciatie van dezelfde wijn door diverse recensenten, maar realiseer je dat ze niet samen hetzelfde staal proefden. Het blijft dus toch soms wat vaag. Ik ben in het algemeen bijzonder enthousiast over 2022, maar van de 30 wijnen die ik proefde waren er een stuk of 8 echt geweldige wijnen, zonder enige twijfel de mooiste van die producent, een 10-tal heel, heel erg mooie, dan nog enkele OK wijnen en toch een stuk of 5-6 serieuze missers, zelfs dunne met schrale tannines, je vraagt je af...
Ik hou uiteraard rekening met die welke ik zelf proefde, dan lees ik vooral JMQ want die proeft elke wijn rustig en meer dan 1 keer en vooral naar de bevindingen van mijn Bordeaux-wijnhandelaar.
We doorliepen gisteren een beetje zijn notities en het ging dan vooral over rechteroever, discussie over wat hij de mooiste vond en ook hij vond Valandraud zeker een mooie wijn an sich, "maar het lijkt wel Napa".... Wink
Enfin, 2022 zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het allerlaatste Bordeaux jaar zijn dat ik aankoop in primeur. Tronquoy en Du Retout al besteld, nu komen Branaire en Sansonnet op de markt, ik twijfel geen seconde... En dan (naast Retout) nog een paar wijnen van een interessante rqp: Dalem (groot!), Godeau (buur van Tertre Rotebœuf en super in 2022, net onder de 20€), La Mitote (de nieuwste Castillon van Pierre Taïx met 40% CF!) en misschien toch ook Rol Valentin die ik alweer bijzonder goed vond, misschien nog net wat denser dan hun geweldig mooie 2016. Wellicht zullen La Gaffelière en Beau Séjour Bécot intussen boven mijn budget zijn en dan koop ik toch nog altijd liever elders. Smile
Ik ben eerder een liefhebber van de linker oever met een aanzienlijke cabernet-sauvignon en/of petit versdot aandeel. Rijpe merlots of cabernets francs mogen dit uiteraard aanvullen. Ik vermoed dat zowel Tronquoy als Retout positief zullen uitpakken.


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 05-06-2023 12:01 PM

Aangezien ik vorige jaren geen Bordeaux primeur kocht, krijg ik zelden de duurdere wijnen aangeboden, nog zo'n marketing stunt van die gehaaide Bordelezen om een gevoel van zeldzaamheid te creëren. Maar vandaag toch een aanbod van een duurder Château: Palmer aan 295 € EXW en Alter Ego aan 66 € EXW.
Dat zou dus voor de consument neerkomen op een goei 400 € resp. 90 €.
JMQ:
Palmer:
Couleur noire. Nez intense, fin, fruité, pur, cacaoté et complexe. Minutieux en entrée de bouche, particulièrement aromatique au milieu, avec un corps ample et fondant et surtout beaucoup, beaucoup de goût, le vin s'étire complexe, profond, avec de la grâce dans le toucher. C'est superbe d'harmonie, de velouté. Très grande longueur. Assemblage : 51 % cabernet sauvignon, 45 % merlot, 4 % petit verdot. Degré d'alcool : 14°04 (moyenne plus) - pH : 3,79 (moyenne plus). Rendement : 22 hl/ha. Poids des baie de cabernet sauvignon : 0,7 gr ! Merlot: 1,10 gr
19,5/20 (99/100)
Alter Ego:
Couleur noire. Nez intense, fin, fruité, à la nuance de café. Ample à l'attaque, avec une texture minutieuse et subtile, le vin se développe très aromatique. Puis, apparaît une complexité inconnue dans ce cru entre le milieu et la finale. Alors, il évolue noble, profond, sur un gras fin et c'est superbe. Une petite récolte réduite d'un tiers par les accidents climatiques sur les zones les plus fragiles a resserré la production de ce vin sur le coeur du coeur des vignes qui produisent Alter Ego chaque année. Assemblage : 51 % merlot, 43 % cabernet sauvignon, 6 % petit verdot. Degré d'alcool : 14°02 - pH : 3,73.

Als (hopelijk) minder dure alternatieven voor Palmer, wijnen met vergelijkbare score dus, zie ik Brane-Contenac (19,5), Léoville-Poyferré (19,5), Calon-Ségur (19,5), Montrose (19,5), Las Carmes Haut-Brion, Pichon-Baron (19,5), Beauséjour Duffau (19), Pichon-Lalande (19), SHL (19),...
Interessanter lijken mij Branaire Ducru (18,5) (56€), Sansonnet (18) (40,65€), Tronquoy (18) (24,95€). Van deze drie gaat wat in mijn kelder belanden. Smile


RE: Bordeaux 2022 - Vince - 06-06-2023 11:00 AM

Om eens te polsen vermelde ik vorig weekend deze lovende kritiek over Branaire Ducru 2022 aan een goede kennis. François Maroteau heeft blijkbaar geen al te beste reputatie als het komt op en primeur. Er zou in het verleden gesjoemeld zijn met vatstalen voor en primeur. Is blijkbaar persona non grata in het milieu, mocht ik dus vernemen van iemand uit het milieu. Voor wat het waard is.


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 06-06-2023 03:52 PM

(06-06-2023 11:00 AM)Vince schreef:  Om eens te polsen vermelde ik vorig weekend deze lovende kritiek over Branaire Ducru 2022 aan een goede kennis. François Maroteau heeft blijkbaar geen al te beste reputatie als het komt op en primeur. Er zou in het verleden gesjoemeld zijn met vatstalen voor en primeur. Is blijkbaar persona non grata in het milieu, mocht ik dus vernemen van iemand uit het milieu. Voor wat het waard is.

Nijd en afgunst zijn inderdaad schering en inslag in het Bordelese milieu. Dat er bij de stalen rekening gehouden wordt dat de wijn (veel te) jong moet geproefd worden is algemeen geweten. Ik heb ook al wilde verhalen gehoord. Mijn aankoop is eigenlijk vooral gebaseerd op hoe ik vorige (gebottelde) jaren evalueerde. Vanaf 2015 is dit merk aan een flinke opmars bezig. Ik vond 2019 en 2020 echt heel mooi op de UGCB, net als Saint-Pierre trouwens waar dat al wat langer aan de gang is. Maar ja, primeur, het blijft een gok....


RE: Bordeaux 2022 - Rik Martens - 08-06-2023 08:28 AM

Omwille van deze smakelijk thread over het oogstjaar 2022 heb ik voor het eerst in mijn leven een bescheiden kistje in primeur gekocht. Dat ontvang ik op mijn zeventigste en zal ik drinken op mijn tachtigste... Iets om naar uit te kijken als het ware.


RE: Bordeaux 2022 - 150pk - 20-06-2023 01:31 PM

zijn er nog mensen die en primeur gekocht hebben?

Ik zie het bos door de bomen niet meer, alle wijnen krijgen hogere scores dan vorige jaren praktisch allemaal in de 90 punten.

Wat ik al zeker weet is een kistje Lafon-Rochet en een kistje Laroque.

Voor de rest niet anders dan twijfels....


RE: Bordeaux 2022 - Jean - 20-06-2023 01:41 PM

Ik heb ook wel wat twijfels. Blijkbaar zou Saint-Emilion top zijn.

Maar ik heb zo graag médoc (St. Julien en Margaux). Over Margaux zijn de meningen precies sterk verdeeld...


RE: Bordeaux 2022 - Thomas - 20-06-2023 02:39 PM

(20-06-2023 01:31 PM)150pk schreef:  zijn er nog mensen die en primeur gekocht hebben?

Ik zie het bos door de bomen niet meer, alle wijnen krijgen hogere scores dan vorige jaren praktisch allemaal in de 90 punten.

Wat ik al zeker weet is een kistje Lafon-Rochet en een kistje Laroque.

Voor de rest niet anders dan twijfels....

Voor mezelf en voor m'n vader een reeks outsiders (hier welbekend):
Clos Manou
Dalem
Tronquoy
La Mauriane


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 20-06-2023 04:30 PM

(20-06-2023 02:39 PM)Thomas schreef:  
(20-06-2023 01:31 PM)150pk schreef:  zijn er nog mensen die en primeur gekocht hebben?

Ik zie het bos door de bomen niet meer, alle wijnen krijgen hogere scores dan vorige jaren praktisch allemaal in de 90 punten.

Wat ik al zeker weet is een kistje Lafon-Rochet en een kistje Laroque.

Voor de rest niet anders dan twijfels....

Voor mezelf en voor m'n vader een reeks outsiders (hier welbekend):
Clos Manou
Dalem
Tronquoy
La Mauriane

Dat lijken mij zo ongeveer de verstandigste aankopen die je momenteel in Bordeaux kan doen.


RE: Bordeaux 2022 - 150pk - 20-06-2023 04:49 PM

dank voor het lijstje, ik bekijk ze even.

Outsiders daar zijn we altijd naar op zoek.


RE: Bordeaux 2022 - Jeroen Pieter - 23-06-2023 12:30 AM

Ook dit jaar is weer het aller, aller, aller beste jaar ooit. Kijk ze eens schrijven onze puntengevers. Wie schrijft die blijft. En mag volgend jaar ook weer mee doen aan het grote circus. Want er moet natuurlijk wel verkocht worden.

Ik kan niet ontkennen dat ik de primeur campagne altijd met veel interesse en zelfs met een bepaalde mate van opwinding volg.

Niet dat ik ieder jaar toesla, maar nu was ik bij voorbaat in dubio.
Koop ik nog voor mezelf gezien mijn leeftijd? Voor mijn kinderen? Als belegging?

De kelder is nou ook nog niet echt helemaal leeg...

Ik heb mij de laatste dagen door ontelbare lijstjes geworsteld, mijn bril nog eens opgezet om het verschil tussen 94 en 95 punten te kunnen bepalen en vooral denkbeeldig te proeven....


Iedere dag komen er nieuwe "releases" binnen per mail. Dringend advies: Kopen! Kopen! Kopen!


En nu wil ik dus àlle aangeboden wijnen hebben!


Juist de herhaling van weer hetzelfde verhaal deed mij besluiten geen wijn in de voorverkoop te kopen. Als àlle wijnen zóóó goed zijn, dan komen er vast ook nog wel wat kneusjes op de markt. En die zijn daar dan misschien zelfs wel een daalder waard.


Het is elk jaar zo. Dit jaar (2023) kocht ik nog Meyney 2019 voor € 22,00, was 27,00 in de voorverkoop. La Lagune 2019 voor 33, was 35 primeur. Grand Puy Lacoste 2020 voor 63,00, was 72,00 primeur.

Maar ja dan hebben we het natuurlijk wel over minderwaardige wijnen die echt niemand in z'n kelder wil. Zure meuk.

Natuurlijk, als je fan bent van een wijn, en zeker wilt zijn : nu toeslaan. Opvallend is dat er dit jaar nauwelijks verschil is in primeurprijs tussen de verkopers uit zowel België als Nederland.


Je hoeft trouwens ook geen complotdenker te zijn om nog grote hoeveelheden Bordeaux uit oudere jaren te vermoeden. Ik bedoel maar, er zal wel een slokkie voor ons overblijven.

Grappig dat Wine Spectator zijn Vintage Charts recent heeft aangepast:

Left bank
2022 95-98
2021 87-90
2020 93
2019 93
2018 96

Ik ga dus nu toch maar voor 2018. Ex primeur!


RE: Bordeaux 2022 - Biff - 27-06-2023 11:02 AM

(23-06-2023 12:30 AM)Jeroen Pieter schreef:  Ook dit jaar is weer het aller, aller, aller beste jaar ooit. Kijk ze eens schrijven onze puntengevers. Wie schrijft die blijft. En mag volgend jaar ook weer mee doen aan het grote circus. Want er moet natuurlijk wel verkocht worden.

Ik kan niet ontkennen dat ik de primeur campagne altijd met veel interesse en zelfs met een bepaalde mate van opwinding volg.

Niet dat ik ieder jaar toesla, maar nu was ik bij voorbaat in dubio.
Koop ik nog voor mezelf gezien mijn leeftijd? Voor mijn kinderen? Als belegging?

De kelder is nou ook nog niet echt helemaal leeg...

Ik heb mij de laatste dagen door ontelbare lijstjes geworsteld, mijn bril nog eens opgezet om het verschil tussen 94 en 95 punten te kunnen bepalen en vooral denkbeeldig te proeven....


Iedere dag komen er nieuwe "releases" binnen per mail. Dringend advies: Kopen! Kopen! Kopen!


En nu wil ik dus àlle aangeboden wijnen hebben!


Juist de herhaling van weer hetzelfde verhaal deed mij besluiten geen wijn in de voorverkoop te kopen. Als àlle wijnen zóóó goed zijn, dan komen er vast ook nog wel wat kneusjes op de markt. En die zijn daar dan misschien zelfs wel een daalder waard.


Het is elk jaar zo. Dit jaar (2023) kocht ik nog Meyney 2019 voor € 22,00, was 27,00 in de voorverkoop. La Lagune 2019 voor 33, was 35 primeur. Grand Puy Lacoste 2020 voor 63,00, was 72,00 primeur.

Maar ja dan hebben we het natuurlijk wel over minderwaardige wijnen die echt niemand in z'n kelder wil. Zure meuk.

Natuurlijk, als je fan bent van een wijn, en zeker wilt zijn : nu toeslaan. Opvallend is dat er dit jaar nauwelijks verschil is in primeurprijs tussen de verkopers uit zowel België als Nederland.


Je hoeft trouwens ook geen complotdenker te zijn om nog grote hoeveelheden Bordeaux uit oudere jaren te vermoeden. Ik bedoel maar, er zal wel een slokkie voor ons overblijven.

Grappig dat Wine Spectator zijn Vintage Charts recent heeft aangepast:

Left bank
2022 95-98
2021 87-90
2020 93
2019 93
2018 96

Ik ga dus nu toch maar voor 2018. Ex primeur!
Fijn lezen dit!
Dank voor je insteek Jeroen Pieter!


RE: Bordeaux 2022 - 150pk - 27-06-2023 11:52 AM

ja t'is inderdaad wel juist wat je zegt, elk jaar moeten we kopen want het is het beste ooit.

Verschil met 2022 is dat iedereen toch wel enthousiast is, terwijl er andere jaren wel enkelingen zijn die het betreffende jaar overroepen vonden.

Ik denk volgende wijnen te primeuren :

Tronqoy
Lafon Rochet
Branas Grand Poujeaux
Laroque
Dalem

Twijfel nog voor de witte wijnen :

Couhins en Domaine de Chevalier wit.


RE: Bordeaux 2022 - Jeroen Pieter - 27-06-2023 02:18 PM

[/quote]
Fijn lezen dit!
Dank voor je insteek Jeroen Pieter!
[/quote]
Kijk, dat vind ik nou weer fijn lezen!
150 pk, Branas zal vast weer in het assortiment van Gall/ Gall zitten..Nu de 2018(!) voor €33,00. 4x per jaar met 25% korting = €24,75

Een tijdje geleden proefde ik de d'Aiguilhe 2016 waar ik razend enthousiast over was.
Voor nog geen 20 euro zou ik die op mijn lijstje 2022 zetten.


RE: Bordeaux 2022 - Mathijs81 - 29-06-2023 06:33 PM

Nu de storm van deze campagne voorbij is ... hierbij de schade !

Ter info - in sommige gevallen wel slechts 1/2 kist (3) Big Grin

Tertre Roteboeuf
Cheval Blanc
Clos Haut Peyraguey
Mangot
Laroque
Poesia
Lasseque
Nenin
Trottevieille
Sacré Coeur
Gazin
Pavie Macquin
Petite Eglise
Domaine Chevalier Blanc
Blanc de Lynch Bages
Pape Clement Blanc
D'Issan
Pagodes de Cos Blanc
Pavie
Ducru Beaucaillou
Mouton Aile D'Argent Blanc
Clarté Haut Brion

Mathijs


RE: Bordeaux 2022 - vinejo - 30-06-2023 12:05 AM

(29-06-2023 06:33 PM)Mathijs81 schreef:  Nu de storm van deze campagne voorbij is ... hierbij de schade !

Ter info - in sommige gevallen wel slechts 1/2 kist (3) Big Grin

Tertre Roteboeuf
Cheval Blanc
Clos Haut Peyraguey
Mangot
Laroque
Poesia
Lasseque
Nenin
Trottevieille
Sacré Coeur
Gazin
Pavie Macquin
Petite Eglise
Domaine Chevalier Blanc
Blanc de Lynch Bages
Pape Clement Blanc
D'Issan
Pagodes de Cos Blanc
Pavie
Ducru Beaucaillou
Mouton Aile D'Argent Blanc
Clarté Haut Brion

Mathijs

Wow, paar maandloontjes kwijt toch…;-!


RE: Bordeaux 2022 - 150pk - 01-07-2023 11:29 AM

(29-06-2023 06:33 PM)Mathijs81 schreef:  Nu de storm van deze campagne voorbij is ... hierbij de schade !

Ter info - in sommige gevallen wel slechts 1/2 kist (3) Big Grin

Tertre Roteboeuf
Cheval Blanc
Clos Haut Peyraguey
Mangot
Laroque
Poesia
Lasseque
Nenin
Trottevieille
Sacré Coeur
Gazin
Pavie Macquin
Petite Eglise
Domaine Chevalier Blanc
Blanc de Lynch Bages
Pape Clement Blanc
D'Issan
Pagodes de Cos Blanc
Pavie
Ducru Beaucaillou
Mouton Aile D'Argent Blanc
Clarté Haut Brion

Mathijs

Dat is inderdaad een imposant lijstje thumbsup


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 02-07-2023 11:23 AM

(29-06-2023 06:33 PM)Mathijs81 schreef:  Nu de storm van deze campagne voorbij is ... hierbij de schade !

Ter info - in sommige gevallen wel slechts 1/2 kist (3) Big Grin

Tertre Roteboeuf
Cheval Blanc
Clos Haut Peyraguey
Mangot
Laroque
Poesia
Lasseque
Nenin
Trottevieille
Sacré Coeur
Gazin
Pavie Macquin
Petite Eglise
Domaine Chevalier Blanc
Blanc de Lynch Bages
Pape Clement Blanc
D'Issan
Pagodes de Cos Blanc
Pavie
Ducru Beaucaillou
Mouton Aile D'Argent Blanc
Clarté Haut Brion

Mathijs

Interessant vind ik dit om te zien dat de ene wijnliefhebber uit het immense Bordeaux aanbod een bepaalde keuze maakt terwijl een andere een heel andere keuze zou maken.
Dat heeft dan wellicht te maken met eerdere keuzes, wijnen van oudere jaren die je bevielen, het onweerstaanbare label, de reviews,....?
Ik kocht zelf Ducru-Beaucaillou in 1976 en 1978. Mooie wijnen toen, zeker, maar geen haar op mijn hoofd (toegegeven, dat zijn er niet zoveel...Wink ) zou er nu aan denken die nog te kopen. Naast de prijs is daarvoor nog een reden. Toen JMQ de resultaten van een blindproeverij publiceerde, een "strijd" tussen de wijnen van de broers Borie, DB en GPL waar GPL er beter uitkwam, deed de eigenaar van DB hem een proces aan, wat een bizar en onsportief gedrag! Dat verloor hij natuurlijk, maar JMQ heeft nooit nog iets over Ducru gepubliceerd, ga maar na, laatste jaar is 2011.
Wat ik daarentegen wel zou overwegen zijn Clos Haut Peyraguey, Laroque, Lassègue, Trottevieille (heerlijke CF!), Gazin (prijs?) met altijd dat heerlijke tikje "ijzer".
d'Issan was altijd een favoriet, een wijn waar ik een beetje een zwak voor had. Het eerste kistje "serieuze" wijn die we samen kochten was d'Issan 1974, niet het beste jaar maar we hebben enorm van die wijn genoten. Daarna telkens nog een paar flessen 1970, 1975, 1976, 1978, 1981, 1983 en 1985 gekocht en gedronken en dan pas terug in 2002 en 2006, die laatste nog niet geproefd, misschien wordt dat stilaan tijd... Intussen gaat d'Issan aan prijzen die boven het bedrag liggen dat ik wil besteden aan een fles Bordeaux. Ik kocht dan maar de tweede wijn, Blason d'Issan 2020. Benieuwd daarnaar, zal wellicht al jong genietbaar zijn en dat gaan we checken zodra die binnen is.
We drinken thuis nu wat meer witte wijn dan vroeger, maar voor 1 of andere reden komt het niet bij me op om witte Bordeaux te kopen, terwijl ik sommige wel kan appreciëren als ik ze proef op de UGCB, in de eerste plaats dan Chevalier, maar aan +100€ drink ik dan wel liever iets anders, Clos Floridène bijvoorbeeld, aan 19€ een super koop.... Wink

Mag ik de heren Bx fanaten ook even Château du Retout onder de aandacht brengen? Da's een Haut-Médoc van net ten noorden van Margaux, Crus Bourgeois Supérieur. De 2022 scoort bij JMQ zomaar eventjes 16,75/20 (93/100 in 't Amerikaans) en kost bij Van Eccelpoel 12,80 €.... (geen tikfout...)
JMQ:
Couleur noire. Nez intense, fruité, mûr, profond et crémeux. Ample à l'attaque, minutieux en milieu de bouche, avec du corps et beaucoup d'arômes, le vin fond au palais, juteux, profond et même noble. Longue finale qui rebondit encore. Ce millésime a le grain de tannin le plus fin jamais vu dans ce cru. Un succès remarquable. Assemblage : 67 % cabernet sauvignon, 23 % merlot, 10 % petit verdot. Degré d’alcool : 14°18 – pH : 3,91 – IPT : 78.

Dat is voor mij Bordeaux op zijn best....! Smile


RE: Bordeaux 2022 - Mathijs81 - 02-07-2023 08:32 PM

Ik ben dan ook een vuile etiketten drinker cheers Big Grin

Soit, ik koop ieder jaar paar vaste namen ... goeie ervaringen zorgen dat die lijst aandikt.

Maar veel van de 2022 wijnen zijn op instinct, goed geluk, interesse en recensies gekocht.

Mathijs


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 03-07-2023 12:20 AM

(02-07-2023 08:32 PM)Mathijs81 schreef:  Ik ben dan ook een vuile etiketten drinker cheers Big Grin

Soit, ik koop ieder jaar paar vaste namen ... goeie ervaringen zorgen dat die lijst aandikt.

Maar veel van de 2022 wijnen zijn op instinct, goed geluk, interesse en recensies gekocht.

Mathijs

Je hoeft je helemaal niet te verantwoorden voor je keuze zomin als ik voor de mijne. Het is net zoals je zegt en jij bent, denk ik toch, een veel groter Bx liefhebber dan ik. Ik hou nu eenmaal meer van "zure meuk" Big Grin


RE: Bordeaux 2022 - Jef - 04-07-2023 02:23 PM

Sociando Mallet en Branaire Ducru.


RE: Bordeaux 2022 - Jeroen Pieter - 04-07-2023 10:24 PM

Zag dit toevallig. Bron: liv/ex

Bordeaux En Primeur 2022 – Where is the magic?
By Liv-exJuly 4, 2023Bordeaux, Bordeaux 2022, En Primeur, Fine Wine Market, Market Reports
The 2022 vintage is one of superlatives: highest temperatures and lowest amount of rain recorded during the summer, highest scores received, and of course, the highest average release price in recent history.

As the quality of the vintage had been widely lauded by critics despite the challenging weather conditions experienced last year, price hikes were expected going into the campaign. Liv-ex members predicted a 7% year-on-year increase; the reality was much starker, as the ex-London price of wines covered by Liv-ex was up 20.8% on average from 2021.

The 2021 campaign planted the seed of scepticism in the market. The wines were largely released at the same price as the 2020s, despite being scored two points lower by Neal Martin on average. As a result, a vintage with the potential to reinvigorate the system ended with some disillusionment and with merchants and collectors alike asking what the point of this time-consuming event was.

This year, clearly, the question begs to be asked again: who is En Primeur for? The system has veered away from its origins as a means of providing working capital to the châteaux, some of which don’t need the support anymore.

We have said it before and we will say it again: the 2022 En Primeur campaign is another missed opportunity. The international trade was ready to promote and sell this great vintage, but they could not do so regardless of price. This has led to a difficult and costly campaign and sadly, despite the quality of the wine on offer, is unlikely to have encouraged a new generation of buyers.

Some key findings in the report:

Looking at the average Benchmark Critic scores, the 2022 vintage ranks higher than any other dating back to 2005.

The average release price increase during the En Primeur campaign was 20.8% compared to 2021 – markedly higher than the 7% anticipated by Liv-ex members.

Among merchants, 2022 was a polarising campaign – for some it was ‘the worst campaign ever’ while others deemed 2022 ‘very successful indeed’.

Even before the end of the campaign, offers were appearing on the market up to 15% lower than their opening price.

The buyer’s perception of value plays a vital role in maintaining the system, and this year’s pricing left many confused.


RE: Bordeaux 2022 - knk - 25-07-2023 09:36 PM

Deze week een kistje Chateau Chasse-Spleen gekocht in rood en wit en een kistje Chateau La Dominique. De reden waarom juist specifiek voor deze wijnen kiezen, is simpel: Vorig jaar op reis door de Bordeaux een bezoek gebracht aan deze Chateaus en wilde gewoon een mooie herinnering aan deze reis. Het moet niet altijd moeilijk zijn.


RE: Bordeaux 2022 - Vince - 26-07-2023 01:49 PM

Lijkt me een veel sterker argument dan te kopen op basis van punten; wijn is emotie.


RE: Bordeaux 2022 - Trojan - 01-08-2023 08:13 PM

Na enkele jaren de primeurs aan mij voorbij te hebben laten gaan, dit jaar toch de volgende wijnen besteld:
*Dalem
*Tronquoy
*Godeau
*Lafon-Rochet


RE: Bordeaux 2022 - Sur la Table - 21-12-2023 02:35 PM

6 flessen Branaire Ducru besteld en ondanks geen nieuw kind in 2022 toch een Caisse Variation Grand Puy Lacoste. Omdat ze zo mooi zijn.


RE: Bordeaux 2022 - vinejo - 21-12-2023 05:17 PM

(21-12-2023 02:35 PM)Sur la Table schreef:  6 flessen Branaire Ducru besteld en ondanks geen nieuw kind in 2022 toch een Caisse Variation Grand Puy Lacoste. Omdat ze zo mooi zijn.

Dats de spirit!


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 22-12-2023 03:45 PM

De laatste jaren van Branaire vond ik altijd zeer mooi op de UGCB. Misschien net niet de complexiteit van de Léoville's of Saint-Pierre, maar met meer charme. Ik ben fan en heb me na 2019 en 2020 ook een kistje 2022 aangeschaft. Benieuwd of het me zal gegund zijn die nog op dronk mee te maken...


RE: Bordeaux 2022 - WhyAlwaysMe - 22-12-2023 07:24 PM

Eerste keer dat ik in primeur koop. Dit staat momenteel in het mandje:
- Château du Retout
- Château La Mauriane
- Clos Manou
- Château Tronquoy
- Château Godeau
- Château Dalem
- Château Laroque
- Château Poesia
- Château Lassegue
- Château Sociando Mallet
- Château Branaire Ducru
- Château La Gaffelière
- Château Beau-Séjour Becot

Dit weekend nog even bekijken of er wat anders bij mag (vooral in het goedkopere segment) en dan bestellen...


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 23-12-2023 03:39 PM

(22-12-2023 07:24 PM)WhyAlwaysMe schreef:  Eerste keer dat ik in primeur koop. Dit staat momenteel in het mandje:
- Château du Retout
- Château La Mauriane
- Clos Manou
- Château Tronquoy
- Château Godeau
- Château Dalem
- Château Laroque
- Château Poesia
- Château Lassegue
- Château Sociando Mallet
- Château Branaire Ducru
- Château La Gaffelière
- Château Beau-Séjour Becot

Dit weekend nog even bekijken of er wat anders bij mag (vooral in het goedkopere segment) en dan bestellen...

Ik denk je bron te vermoeden...Wink Ik kocht 4 kistjes van 12 en 3 daarvan staan in jouw lijst en daarbij nog Sansonnet die ik al proefde en die was echt fenomenaal. La Gaffelière en Bécot, allebei top de laatste jaren, wou ik ook wel, maar zijn me net iets te duur in vgl met wat ik van elders haal. Ik bedoel dan uit Bourgogne, Piëmonte, Toscane en Rhône.


RE: Bordeaux 2022 - vinejo - 23-12-2023 03:58 PM

(23-12-2023 03:39 PM)wvd schreef:  
(22-12-2023 07:24 PM)WhyAlwaysMe schreef:  Eerste keer dat ik in primeur koop. Dit staat momenteel in het mandje:
- Château du Retout
- Château La Mauriane
- Clos Manou
- Château Tronquoy
- Château Godeau
- Château Dalem
- Château Laroque
- Château Poesia
- Château Lassegue
- Château Sociando Mallet
- Château Branaire Ducru
- Château La Gaffelière
- Château Beau-Séjour Becot

Dit weekend nog even bekijken of er wat anders bij mag (vooral in het goedkopere segment) en dan bestellen...

Ik denk je bron te vermoeden...Wink Ik kocht 4 kistjes van 12 en 3 daarvan staan in jouw lijst en daarbij nog Sansonnet die ik al proefde en die was echt fenomenaal. La Gaffelière en Bécot, allebei top de laatste jaren, wou ik ook wel, maar zijn me net iets te duur in vgl met wat ik van elders haal. Ik bedoel dan uit Bourgogne, Piëmonte, Toscane en Rhône.

Poesia , nóoit van gehoord…(en geloof me, dat gebeurt niet veel als t over Bordoo gaat Wink )
Mooi lijstje wel.


RE: Bordeaux 2022 - WhyAlwaysMe - 24-12-2023 01:09 PM

(23-12-2023 03:39 PM)wvd schreef:  
(22-12-2023 07:24 PM)WhyAlwaysMe schreef:  Eerste keer dat ik in primeur koop. Dit staat momenteel in het mandje:
- Château du Retout
- Château La Mauriane
- Clos Manou
- Château Tronquoy
- Château Godeau
- Château Dalem
- Château Laroque
- Château Poesia
- Château Lassegue
- Château Sociando Mallet
- Château Branaire Ducru
- Château La Gaffelière
- Château Beau-Séjour Becot

Dit weekend nog even bekijken of er wat anders bij mag (vooral in het goedkopere segment) en dan bestellen...

Ik denk je bron te vermoeden...Wink Ik kocht 4 kistjes van 12 en 3 daarvan staan in jouw lijst en daarbij nog Sansonnet die ik al proefde en die was echt fenomenaal. La Gaffelière en Bécot, allebei top de laatste jaren, wou ik ook wel, maar zijn me net iets te duur in vgl met wat ik van elders haal. Ik bedoel dan uit Bourgogne, Piëmonte, Toscane en Rhône.
Benieuwd welke 3 kistjes je besteld hebt!
Die laatste 2 (Gaff en Becot) zitten bij mij eigenlijk buiten budget, maar wanneer deze op dronk zullen zijn zal me dat worst wezen :-).

Nog een aantal toevoegingen gedaan aan het lijstje (vooral in de lagere prijsklasse):
- Château Marjosse (<€10!)
- Château Puygueraud
- Château La Prade
- Château d'Aiguilhe
- Château Moulin St Georges
- Château Barde Haut (zéér benieuwd naar!)
- Château Batailley
- Château Sansonnet (op aanraden van jou en de uitstekende reviews)


RE: Bordeaux 2022 - wvd - 24-12-2023 04:12 PM

(24-12-2023 01:09 PM)WhyAlwaysMe schreef:  
(23-12-2023 03:39 PM)wvd schreef:  
(22-12-2023 07:24 PM)WhyAlwaysMe schreef:  Eerste keer dat ik in primeur koop. Dit staat momenteel in het mandje:
- Château du Retout
- Château La Mauriane
- Clos Manou
- Château Tronquoy
- Château Godeau
- Château Dalem
- Château Laroque
- Château Poesia
- Château Lassegue
- Château Sociando Mallet
- Château Branaire Ducru
- Château La Gaffelière
- Château Beau-Séjour Becot

Dit weekend nog even bekijken of er wat anders bij mag (vooral in het goedkopere segment) en dan bestellen...

Ik denk je bron te vermoeden...Wink Ik kocht 4 kistjes van 12 en 3 daarvan staan in jouw lijst en daarbij nog Sansonnet die ik al proefde en die was echt fenomenaal. La Gaffelière en Bécot, allebei top de laatste jaren, wou ik ook wel, maar zijn me net iets te duur in vgl met wat ik van elders haal. Ik bedoel dan uit Bourgogne, Piëmonte, Toscane en Rhône.
Benieuwd welke 3 kistjes je besteld hebt!
Die laatste 2 (Gaff en Becot) zitten bij mij eigenlijk buiten budget, maar wanneer deze op dronk zullen zijn zal me dat worst wezen :-).

Nog een aantal toevoegingen gedaan aan het lijstje (vooral in de lagere prijsklasse):
- Château Marjosse (<€10!)
- Château Puygueraud
- Château La Prade
- Château d'Aiguilhe
- Château Moulin St Georges
- Château Barde Haut (zéér benieuwd naar!)
- Château Batailley
- Château Sansonnet (op aanraden van jou en de uitstekende reviews)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind in de laatste jaren La Gaffelière één van de meest complexe, complete, intrigerende wijnen van Bordeaux en Bécot niet veel minder, maar ja, ik ben ook maar een arme wijnhandelaar....
Mijn keuze tot nog toe is Tronquoy, Branaire, Sansonnet en Du Retout. Ik zocht nog een Saint-Julien waar ik twijfel tussen Gloria (grote fan van) en Pavillon de Poyferré (on a budget). Verder dacht ik nog aan een kleinere Margaux, Blason d'Issan, Baron de Brane of La Gurgue en een Pessac, misschien Larrivet Haut Brion, een château waar ook wat roert.
2022 is wellicht het laatste jaar dat ik Bx koop en primeur. Ik zoek dan eerder naar wijnen die toch wat vroeger kunnen gedronken worden ook (dus geen La Gaffelière...), want ik koop ze om nog zelf te kunnen drinken (hoop ik toch...)
(23-12-2023 03:58 PM)vinejo schreef:  Poesia , nóoit van gehoord…(en geloof me, dat gebeurt niet veel als t over Bordoo gaat Wink )
Mooi lijstje wel.
@Jo: Poesia is een relatief kleine (8ha) Grand Cru in de buurt van Faugères en eigendom van de Hélène Garcin-Cathiard en Patrice Léveque. De familie Garcin bezit ook Barde-Haut, Clos l'Eglise en Haut-Bergey.


RE: Bordeaux 2022 - vinejo - 24-12-2023 05:06 PM

thank you wvd poesie poes