wijnliefhebbers
Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon (/thread-762.html)


Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Kris G - 14-12-2010 10:02 PM

de 2001 deze middag ontkurkt naar aanleiding van de post van Olaf, ik wou dus eens een oudere versie proeven, deze middag potgesloten en niks zinnigs over te zeggen

deze avond gelukkig opener : zowel in de neus als in de mond, in de neus koffie, merlot gedomineerd (80%) en krijgt van mij wel een hogere score dan op CT (87,3)

voor mij een score van 88-89 en dit voor 18 euro > dus wel correct

eindscore : 88


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Pat Leoville - 18-12-2010 11:25 PM

Net de 2008 gedronken.
Neus: rood rijp fruit
Walsen: zwoel, rijp rood fruit
Mond: Rood fruit, sigarenkistje, romig, beetje koffie, mooie zuren gevolgd door tannines die achterna komen en nog te dominant zijn.
Dit gaat effe de laatste 2008 zijn in een tijdje.
Blijf erbij in 2008 zijn er mooie wijnen die in een redelijke periode op dronk zullen zijn.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Kris G - 09-08-2011 08:05 PM

2003 ontkurkt, in de neus eerst enkel hout, erna blijft het hout wel dominant, in TN gelezen dat deze wijn meer aan een CdR doet denken dan aan een bdx, en daar valt wel iets voor te zeggen, ik ben er vrij zeker van dit ik dit blind niet direct in bdx zou thuisbrengen, 2003 is natuurlijk een moeilijk jaar om op het juiste moment te drinken, deze zit wel in zijn drinkvenster maar voor mij nog wat aan de jonge kant, ik vind hem wel lekker maar is niet echt mijn stijl, beetje korte afdronk, mijn score 88-89, op CT 89,2


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Kris G - 11-08-2011 01:46 PM

eindscore : 88
ik herken hier dus echt geen bdx in, maar 1 fles, ik had hem anders wel eens blind willen aanbieden en eens zien of hij als bdx zou herkend worden of niet Wink


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - claret - 26-09-2011 12:44 PM

Gisteren een 2008 opengedaan en rechtstreeks uit de fles gedronken. Kan me volledig vinden in de TN hierboven. Rijp rood fruit en mokka/koffie zowel in neus als mond. Vond vooral de aciditeit nogal frappant (op een bepaald ogenblik meende ek echt iets citrus-achtig te ruiken en smaken (zeste van limoen/citroen)). Enkele weken geleden ook al eens deze wijn gedronken en was me dan niet zo opgevallen. Tannines in de afdronk idd nog (te) aanwezig. Nog halve fles over vr vnvnd.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Jan VG - 27-09-2011 06:36 PM

(26-09-2011 12:44 PM)claret schreef:  Gisteren een 2008 opengedaan en rechtstreeks uit de fles gedronken.

Soms kan ik mij ook niet houden, maar rechtstreeks uit de fles drink ik meestal toch nie, een glas pakken duurt ook niet zo lang he...Tongue


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - carl - 27-09-2011 08:22 PM

(27-09-2011 06:36 PM)Jan VG schreef:  
(26-09-2011 12:44 PM)claret schreef:  Gisteren een 2008 opengedaan en rechtstreeks uit de fles gedronken.

Soms kan ik mij ook niet houden, maar rechtstreeks uit de fles drink ik meestal toch nie, een glas pakken duurt ook niet zo lang he...Tongue

woeha


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Kris G - 27-09-2011 08:24 PM

(27-09-2011 08:22 PM)carl schreef:  
(27-09-2011 06:36 PM)Jan VG schreef:  
(26-09-2011 12:44 PM)claret schreef:  Gisteren een 2008 opengedaan en rechtstreeks uit de fles gedronken.

Soms kan ik mij ook niet houden, maar rechtstreeks uit de fles drink ik meestal toch nie, een glas pakken duurt ook niet zo lang he...Tongue

woeha

schitterend applaus zo nen humor zie je op den TV nie meer, hilarisch gewoon huhuh


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - claret - 28-09-2011 08:30 AM

Smile De afkeurende blik van vriendin, familie en vrienden neem ek er dan maar bij als dit maar weer eens voorvalt...


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - fleer - 24-10-2011 11:35 PM

Op Megavino D'Aiguilhe 2008 geproefd, nog iets te jong maar toch al verassend goed, nog even wachten tot najaar 2013 ....


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Jan VG - 25-10-2011 09:12 PM

die 2008 ligt hier in de kelder, net als de 1998, 2001, 2003 en 2006...
kortom, ik hou wel van dit "huis"


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Franzo - 23-04-2012 09:08 PM

Momenteel ook de 2008 in het glas, de fles is wel al open sinds gisteren. Gisteren opengedaan voor de vrouw des huizes terwijl ikzelf het bij bier hield (had al wijndegustatie achter de rug 's middags). Resultaat: nog halve fles over die vandaag uitnodigend naar me stond te kijken bij thuiskomst.
In de neus aardbeien, frambozen en kersen. Moderne stijl maar met een zekere elegantie, fijne toryfaxgeuren van tabak en rauwe ham.
In de mond heel soepel, mist misschien net wat fruit in het middenstuk, maar zowel tannines en zuren mooi versmolten. P/Q voor mij persoonlijk top, maar bedenk dus wel dat ik deze wijn niet heb geproefd op dag één.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - doc - 12-07-2012 12:27 AM

Iemand al 2007 geproefd ? Staat momenteel rood te koop bij Colruyt ...voor 14,95 euro.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Mt - 12-07-2012 12:15 PM

Heb die liggen. Is zeker geen afrader. Maar als ik eerlijk ben, dan moet ik toch zeggen dat de stijl van Aiguilhe niet helemaal mijn ding is. Of ik dronk deze wijn al een paar keer te jong?


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Peter VdV - 12-07-2012 02:34 PM

(12-07-2012 12:15 PM)Matten schreef:  Heb die liggen. Is zeker geen afrader. Maar als ik eerlijk ben, dan moet ik toch zeggen dat de stijl van Aiguilhe niet helemaal mijn ding is. Of ik dronk deze wijn al een paar keer te jong?

ik denk dat het wel geweten is dat ik helemaal geen fan ben van Merlot, maar toch kan ik deze stijl wel waarderen. Ik dronk onlangs de 2006 (gekocht in de Colruyt aan zo'n 19€), en heb me onmiddelijk bijgekocht, alsook de 2009 aangeschaft. Het is echt wel een kleine Canon La Gaffelière. (ook eigendom van dezelfde eigenaar, de sympathieke Comte de Neipperg). Mooie wijn voor zijn geld. De 2007 heb ik echter niet geproefd, maar weet wel dat de Canon la Gaffelière van 2007 een van de mooiste bordeaux was van dat jaar. Als dat een teken mag zijn...


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Mt - 12-07-2012 03:48 PM

In dat geval ga ik nog eens een flesje proberen Wink. (heb de '05 ook liggen)


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Peter VdV - 12-07-2012 04:17 PM

voor alle volledigheid, er zijn wel degelijk nog verschillen met de Canon la Gaff hoor, dat hoef ik jullie niet te vertellen. Het feit dat de Canon la Gaffelière zo'n 45% procent CF en CS bevat, en de CH. D'Aiguilhe slechts 20% zal daar niet vreemd aan zijn... De Canon la Gaff verbaast me trouwens al enkele jaren na elkaar op proeverijen, tot mijn eigen verwondering. Zowel 2007, 2008 als 2009. Maar da's info voor een andere discussie zeker?


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Mt - 12-07-2012 04:34 PM

Eindelijk! Rechteroever rules punk.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - doc - 12-07-2012 05:13 PM

thank you @Peter en Matten, ik zal dus wel eens eentje proberen, meer nieuws later !


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Peter VdV - 12-07-2012 06:40 PM

(12-07-2012 04:34 PM)Matten schreef:  Eindelijk! Rechteroever rules punk.

Sorry Matten, zover zou ik niet gaan. Nu niet. Nooit niet. Merlot blijft maar een aanvulling op de echte druiven. De beste rechteroever wijnen zijn bijna steeds die met de meeste cab druiven. Zoals de canon la gaff, figeac (2/3 cab!) , en ga zo maar door...


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Bert - 12-07-2012 08:29 PM

(12-07-2012 06:40 PM)Peter VdV schreef:  
(12-07-2012 04:34 PM)Matten schreef:  Eindelijk! Rechteroever rules punk.

Sorry Matten, zover zou ik niet gaan. Nu niet. Nooit niet. Merlot blijft maar een aanvulling op de echte druiven. De beste rechteroever wijnen zijn bijna steeds die met de meeste cab druiven. Zoals de canon la gaff, figeac (2/3 cab!) , en ga zo maar door...

Dus Vieux Chateau Certan, Trotanoy, Petrus,... (laatste dronk ikzelf nog niet) zijn gemaakt met een druif die niet 'echt' is volgens u, of de naam druif niet waardig?


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - doc - 12-07-2012 09:00 PM

(12-07-2012 08:29 PM)Bert schreef:  
(12-07-2012 06:40 PM)Peter VdV schreef:  
(12-07-2012 04:34 PM)Matten schreef:  Eindelijk! Rechteroever rules punk.

Sorry Matten, zover zou ik niet gaan. Nu niet. Nooit niet. Merlot blijft maar een aanvulling op de echte druiven. De beste rechteroever wijnen zijn bijna steeds die met de meeste cab druiven. Zoals de canon la gaff, figeac (2/3 cab!) , en ga zo maar door...

Dus Vieux Chateau Certan, Trotanoy, Petrus,... (laatste dronk ikzelf nog niet) zijn gemaakt met een druif die niet 'echt' is volgens u, of de naam druif niet waardig?

Strange quote indeed...Confused


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - vinejo - 12-07-2012 11:15 PM

(12-07-2012 09:00 PM)dr_magooo schreef:  
(12-07-2012 08:29 PM)Bert schreef:  
(12-07-2012 06:40 PM)Peter VdV schreef:  
(12-07-2012 04:34 PM)Matten schreef:  Eindelijk! Rechteroever rules punk.

Sorry Matten, zover zou ik niet gaan. Nu niet. Nooit niet. Merlot blijft maar een aanvulling op de echte druiven. De beste rechteroever wijnen zijn bijna steeds die met de meeste cab druiven. Zoals de canon la gaff, figeac (2/3 cab!) , en ga zo maar door...

Dus Vieux Chateau Certan, Trotanoy, Petrus,... (laatste dronk ikzelf nog niet) zijn gemaakt met een druif die niet 'echt' is volgens u, of de naam druif niet waardig?

Strange quote indeed...Confused

I love those strange quotes, brengt wat leven in de brouwerij!
Go Peter, go!
Wink


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - carl - 13-07-2012 07:10 AM

Ik denk dat mensen die bepaalde druiven afkeuren of verfoeien gewoon nog geen goede voorbeelden van die druiven gedronken hebben. Ik bijvoorbeeld ben ook niet de grootste supporter van Merlot maar soms worden er toch verdomd mooie wijnen van gemaakt.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Dave - 13-07-2012 09:46 AM

(13-07-2012 07:10 AM)carl schreef:  Ik denk dat mensen die bepaalde druiven afkeuren of verfoeien gewoon nog geen goede voorbeelden van die druiven gedronken hebben. Ik bijvoorbeeld ben ook niet de grootste supporter van Merlot maar soms worden er toch verdomd mooie wijnen van gemaakt.

Same here, Carl !!!


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - vinejo - 13-07-2012 12:14 PM

(13-07-2012 07:10 AM)carl schreef:  Ik denk dat mensen die bepaalde druiven afkeuren of verfoeien gewoon nog geen goede voorbeelden van die druiven gedronken hebben. Ik bijvoorbeeld ben ook niet de grootste supporter van Merlot maar soms worden er toch verdomd mooie wijnen van gemaakt.

Maar jongens toch, Peter heeft al genoeg duidelijk gemaakt dat hij wel weet dat er wel degelijk topwijnen gemaakt worden van merlot. (Hij heeft ze trouwens al gedronken ook, wees gerust). Jullie herinneren zich blijkbaar niet dat hij er gewoon een beetje een "gimmick" van maakt. Ik ben zelf trouwens meestal akkoord me zijn stelling dat de grootste sletten in de wijnwereld van deze druif worden gemaakt. Maar het staat buiten kijf dat ze tegelijkertijd ook voor de allerhoogste top tekent. Jammer genoeg bestaan er wel degelijk meer voorbeelden van die eerste categorie.. Rolleyes


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Bert - 13-07-2012 12:38 PM

(13-07-2012 12:14 PM)vinejo schreef:  
(13-07-2012 07:10 AM)carl schreef:  Ik denk dat mensen die bepaalde druiven afkeuren of verfoeien gewoon nog geen goede voorbeelden van die druiven gedronken hebben. Ik bijvoorbeeld ben ook niet de grootste supporter van Merlot maar soms worden er toch verdomd mooie wijnen van gemaakt.

Maar jongens toch, Peter heeft al genoeg duidelijk gemaakt dat hij wel weet dat er wel degelijk topwijnen gemaakt worden van merlot. (Hij heeft ze trouwens al gedronken ook, wees gerust). Jullie herinneren zich blijkbaar niet dat hij er gewoon een beetje een "gimmick" van maakt. Ik ben zelf trouwens meestal akkoord me zijn stelling dat de grootste sletten in de wijnwereld van deze druif worden gemaakt. Maar het staat buiten kijf dat ze tegelijkertijd ook voor de allerhoogste top tekent. Jammer genoeg bestaan er wel degelijk meer voorbeelden van die eerste categorie.. Rolleyes

Jaja ok, Jo, ik weet ook dat Peter er al veeeeeel geproefd heeft en zijn Merlot-'afkeer' was me al langer bekend,
maar een veralgemening zorgt voor verwarring en misverstanden.
Als ik een Bdx drink van 3€ die gemaakt is van Cabernet Sauvignon,
zal die wijn hoogstwaarschijnlijk in de pompbak belanden,
wat niet wil zeggen dat ik CS meteen ga bestempelen als zijnde een slechte druif of geen echte druif.
Aan de merlot-sletten zal Peter zich overigens nooit laven, denk ik...


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Peter VdV - 13-07-2012 01:02 PM

Eindelijk een beetje ambiance in't kiekeskot! Mooi zo, er mag ook af en toe eens een knuppel in het hoenderhok gegooid worden. Maar vooral Vinejo heeft het goed begrepen (maar bederft zo ook een beetje de pret voor mij...) :-)
Ik heb inderdaad al meer dan eens 100% merlot wijnen (blind) geproefd. Nietwaar Vinejowatte Trilogy, anyone?


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - vinejo - 13-07-2012 02:38 PM

(13-07-2012 12:38 PM)Bert schreef:  Als ik een Bdx drink van 3€ die gemaakt is van Cabernet Sauvignon,
zal die wijn hoogstwaarschijnlijk in de pompbak belanden,

Bij mij is dat dus juist omgekeerd hé.. (vervang cabernet door merlot)`
Onlangs op feestje een bag in box cabernet sauvignon gedronken, smaakte me heel goed. Mocht het merlot geweest zijn k had het bij bier gehouden.. Cool


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - koen - 13-07-2012 02:52 PM

Like this (en 't is niet de merlot hé) ga voor een groot stuk mee zulle, merlot mist in het algemeen complexiteit voor mij. Is een druif die volgens mij een schitterende terroir nodig om iets groots te produceren. Touwens ik meende dat VCC pas groots is geworden door zijne Cabernet Franc Big Grin .


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Peter VdV - 13-07-2012 03:12 PM

(13-07-2012 02:52 PM)koen schreef:  Like this (en 't is niet de merlot hé) ga voor een groot stuk mee zulle, merlot mist in het algemeen complexiteit voor mij. Is een druif die volgens mij een schitterende terroir nodig om iets groots te produceren. Touwens ik meende dat VCC pas groots is geworden door zijne Cabernet Franc Big Grin .

Ahhhh! Ik ben blij dat je het voorbeeld aanhaald! Thank you! Bovendien wil ik ook nog eens verwijzen naar een oude blog van Vinejo over een bezoekje aan La Confession. Niet enkel de vriendelijke dame is me daarvan bijgebleven, maar vooral de proeverij uit vat. Eén slokje van de Cabernet Franc, en je beseft dat de Merlot enkel dient om aan te lengen zodat meer mensen van dit heerlijk product kunnen genieten! Maarja, ik besef ook wel dat ze die CF niet overal voldoende rijp krijgen...


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - carl - 13-07-2012 03:15 PM

(13-07-2012 03:12 PM)Peter VdV schreef:  ... Eén slokje van de Cabernet Franc, en je beseft dat de Merlot enkel dient om aan te lengen zodat meer mensen van dit heerlijk product kunnen genieten! Maar ja, ik besef ook wel dat ze die CF niet overal voldoende rijp krijgen...
Leve de warmere jaren in de Loire, dus Cool


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Bert - 13-07-2012 04:58 PM

(13-07-2012 02:38 PM)vinejo schreef:  
(13-07-2012 12:38 PM)Bert schreef:  Als ik een Bdx drink van 3€ die gemaakt is van Cabernet Sauvignon,
zal die wijn hoogstwaarschijnlijk in de pompbak belanden,

Bij mij is dat dus juist omgekeerd hé.. (vervang cabernet door merlot)`
Onlangs op feestje een bag in box cabernet sauvignon gedronken, smaakte me heel goed. Mocht het merlot geweest zijn k had het bij bier gehouden.. Cool

was maar as a matter of speaking hé:
ik koop gen Bdx van 3€... puke


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - doc - 16-07-2012 11:16 AM

2007

Redelijk wat zuren in deze wijn, lichtjes droogtrekkend. Wel charmante neus. Op dag 2 waren de zuren wat getemperd, soepel geheel. Lekker. Niet meer niet min. Heeft nog wat kelderrust nodig. Ofwel voldoende lange karaffage. 85-86


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - doc - 16-07-2012 08:21 PM

(16-07-2012 11:16 AM)dr_magooo schreef:  2007

Redelijk wat zuren in deze wijn, lichtjes droogtrekkend. Wel charmante neus. Op dag 2 waren de zuren wat getemperd, soepel geheel. Lekker. Niet meer niet min. Heeft nog wat kelderrust nodig. Ofwel voldoende lange karaffage. 85-86

Vandaag fruit meer naar voor, zacht en heeft z'n evenwicht gevonden...op z'n best.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Bert - 16-07-2012 08:24 PM

(16-07-2012 08:21 PM)dr_magooo schreef:  
(16-07-2012 11:16 AM)dr_magooo schreef:  2007

Redelijk wat zuren in deze wijn, lichtjes droogtrekkend. Wel charmante neus. Op dag 2 waren de zuren wat getemperd, soepel geheel. Lekker. Niet meer niet min. Heeft nog wat kelderrust nodig. Ofwel voldoende lange karaffage. 85-86

Vandaag fruit meer naar voor, zacht en heeft z'n evenwicht gevonden...op z'n best.

En als je gisteren vergeet, nog steeds 85-86?


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - doc - 16-07-2012 08:28 PM

(16-07-2012 08:24 PM)Bert schreef:  
(16-07-2012 08:21 PM)dr_magooo schreef:  
(16-07-2012 11:16 AM)dr_magooo schreef:  2007

Redelijk wat zuren in deze wijn, lichtjes droogtrekkend. Wel charmante neus. Op dag 2 waren de zuren wat getemperd, soepel geheel. Lekker. Niet meer niet min. Heeft nog wat kelderrust nodig. Ofwel voldoende lange karaffage. 85-86

Vandaag fruit meer naar voor, zacht en heeft z'n evenwicht gevonden...op z'n best.

En als je gisteren vergeet, nog steeds 85-86?

Ik hou het toch op 86. Streng maar rechtvaardig. Heeft toch niet die diepgang om daar hoger op te scoren.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Peter VdV - 17-07-2012 03:48 PM

(13-07-2012 03:15 PM)carl schreef:  
(13-07-2012 03:12 PM)Peter VdV schreef:  ... Eén slokje van de Cabernet Franc, en je beseft dat de Merlot enkel dient om aan te lengen zodat meer mensen van dit heerlijk product kunnen genieten! Maar ja, ik besef ook wel dat ze die CF niet overal voldoende rijp krijgen...
Leve de warmere jaren in de Loire, dus Cool

ok, maar ook vele andere plaatsen hé. Leuk voorbeeldje is de Italiaanse Paleo Rosso die ik 2 weken geleden nog blind voorgeschoteld kreeg. Fantastische wijn, zonder discussie.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - carl - 17-07-2012 09:02 PM

(17-07-2012 03:48 PM)Peter VdV schreef:  
(13-07-2012 03:15 PM)carl schreef:  
(13-07-2012 03:12 PM)Peter VdV schreef:  ... Eén slokje van de Cabernet Franc, en je beseft dat de Merlot enkel dient om aan te lengen zodat meer mensen van dit heerlijk product kunnen genieten! Maar ja, ik besef ook wel dat ze die CF niet overal voldoende rijp krijgen...
Leve de warmere jaren in de Loire, dus Cool

ok, maar ook vele andere plaatsen hé. Leuk voorbeeldje is de Italiaanse Paleo Rosso die ik 2 weken geleden nog blind voorgeschoteld kreeg. Fantastische wijn, zonder discussie.

Je probeert me echt jaloers te krijgen, blijkbaar. Dat is één van mijn droomwijnen taz


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Bert - 27-11-2012 08:32 PM

2007

Ik moet Doc hier en daar bijtreden.
Vooral op dag 1 vond ik hem teleurstellend voor wat ik van Aiguilhe gewend ben.
Te groen, leeg, schraal, onrijp, hard.
Dag 2; véél beter. Intense, krachtige zwart fruit-neus met beetje hout.
Mooi rond, goede structuur. Om echt zeer goed te zijn wel nog steeds te groen.
Op dag 3 ook pruim in de neus, potlood, droog hout. In de mond geen evolutie.

Volgende fles laat ik idd nog enkele jaren rusten
87-88/100


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - vinejo - 27-11-2012 08:46 PM

(27-11-2012 08:32 PM)Bert schreef:  2007

Ik moet Doc hier en daar bijtreden.
Vooral op dag 1 vond ik hem teleurstellend voor wat ik van Aiguilhe gewend ben.
Te groen, leeg, schraal, onrijp, hard.
Dag 2; véél beter. Intense, krachtige zwart fruit-neus met beetje hout.
Mooi rond, goede structuur. Om echt zeer goed te zijn wel nog steeds te groen.
Op dag 3 ook pruim in de neus, potlood, droog hout. In de mond geen evolutie.

Volgende fles laat ik idd nog enkele jaren rusten
87-88/100

Goed om weten, heb die klaar voor in de les thank you


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - claret - 08-01-2013 09:59 PM

d'Aiguilhe 2009. Donkere kleur. Expressieve neus met zwart fruit, chocolade, rokerig/tabak. Anijs? Donker fruit coat de hele mond maar alles blijft mooi onder controle. Mooie zuurtjes en fijne tannines. Hout goed geintegreerd en niet over the top. Vol en breed maar heb er toch geen 2009-gevoel bij. Redelijk fantastische wijn. Benieuwd hoe deze binnen 5 a 10 jaar is.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - jazzper - 09-01-2013 03:28 PM

heb ongeveer dezelfde ervaringen met deze prachtwijn..;
ik karaffeer ruime tijd op voorhand en gebruik bourgogne glazen :-) één keer de fout gemaakt om een fles weg te smijten omdat ik deze te schraal vond banghead sinds deze zeer traumatische ervaring laat ik om het even welke schrale fles toch nog een nachtje open staan


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - vinejo - 24-01-2013 10:54 AM

(27-11-2012 08:32 PM)Bert schreef:  2007

Ik moet Doc hier en daar bijtreden.
Vooral op dag 1 vond ik hem teleurstellend voor wat ik van Aiguilhe gewend ben.
Te groen, leeg, schraal, onrijp, hard.
Dag 2; véél beter. Intense, krachtige zwart fruit-neus met beetje hout.
Mooi rond, goede structuur. Om echt zeer goed te zijn wel nog steeds te groen.
Op dag 3 ook pruim in de neus, potlood, droog hout. In de mond geen evolutie.

Volgende fles laat ik idd nog enkele jaren rusten
87-88/100

Na drie uur karaf viel deze 2007 me toch wel mee. Heel herkenbaar rechteroever ( jawel, het kan ;-)). Zwart én rood fruit, wat ceder, kruiden, in de mond heel gul, wel de zuurtjes die blijvend opspelen en inderdaad de wijn aanvankelijk naar t eind toe wat moeilijker verteerbaar maken. Geen groenigheid ontdekt echter.
Akkoord met de score van 87-88.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - claret - 03-11-2013 05:41 PM

2008 Viel me beetje tegen gisteren. Dominant hout en dun middenstuk. De Languedoc fruitbom van 14,5 graden alcohol die we ervoor dronken zit er ook wel waarsch voor iets tussen maar toch... Misschien moeilijke fase want ben nog nooit teleurgesteld in deze wijnen. Kortom: rest van flessen voorlopig laten liggen.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Gerten - 11-04-2014 07:35 PM

Vanavond werd de 2011 verlost van zijn kurk. Was effe schrikken; enorme harde zuren bij aanvang. Ik dacht dat aan een fout. Nadien werd ie wel wat milder, rood fruit in de mond en fijne toost in de afdronk. Remake van de 2007 ? Eens zien wat dat straks geeft.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Olivier - 11-04-2014 10:07 PM

(11-04-2014 07:35 PM)Gerten schreef:  Vanavond werd de 2011 verlost van zijn kurk. Was effe schrikken; enorme harde zuren bij aanvang. Ik dacht dat aan een fout. Nadien werd ie wel wat milder, rood fruit in de mond en fijne toost in de afdronk. Remake van de 2007 ? Eens zien wat dat straks geeft.

Heel jong, nee? Ik heb de 2006 hiervan en vind die ook nog niet a point.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - don quichotte - 11-04-2014 10:37 PM

(11-04-2014 10:07 PM)Olivier schreef:  
(11-04-2014 07:35 PM)Gerten schreef:  Vanavond werd de 2011 verlost van zijn kurk. Was effe schrikken; enorme harde zuren bij aanvang. Ik dacht dat aan een fout. Nadien werd ie wel wat milder, rood fruit in de mond en fijne toost in de afdronk. Remake van de 2007 ? Eens zien wat dat straks geeft.

Heel jong, nee? Ik heb de 2006 hiervan en vind die ook nog niet a point.

Kan ik geloven, ik laat die 2006 nog 5 jaar zeker liggen.
Quasi bewaarpotentieel ter vergelijken met Chateau de Francs 2006 die ik kocht aan 10.59 Euro en die ik nu drinkklaar zie vanaf 2020.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - vinejo - 12-04-2014 09:07 AM

(11-04-2014 10:37 PM)don quichotte schreef:  
(11-04-2014 10:07 PM)Olivier schreef:  
(11-04-2014 07:35 PM)Gerten schreef:  Vanavond werd de 2011 verlost van zijn kurk. Was effe schrikken; enorme harde zuren bij aanvang. Ik dacht dat aan een fout. Nadien werd ie wel wat milder, rood fruit in de mond en fijne toost in de afdronk. Remake van de 2007 ? Eens zien wat dat straks geeft.

Heel jong, nee? Ik heb de 2006 hiervan en vind die ook nog niet a point.

Kan ik geloven, ik laat die 2006 nog 5 jaar zeker liggen.
Quasi bewaarpotentieel ter vergelijken met Chateau de Francs 2006 die ik kocht aan 10.59 Euro en die ik nu drinkklaar zie vanaf 2020.

Inderdaad maar zo n 2011 zou ik toch ook al eens jong durven opentrekken, is toch een lichtere jaargang die meestal in zijn jeugd al drinkbaar is...verschiet dus ook wel van die zuurkes.. Ofwel is t fruit niet rijp genoeg om ze te counteren...


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Gerten - 12-04-2014 02:37 PM

(12-04-2014 09:07 AM)vinejo schreef:  
(11-04-2014 10:37 PM)don quichotte schreef:  
(11-04-2014 10:07 PM)Olivier schreef:  
(11-04-2014 07:35 PM)Gerten schreef:  Vanavond werd de 2011 verlost van zijn kurk. Was effe schrikken; enorme harde zuren bij aanvang. Ik dacht dat aan een fout. Nadien werd ie wel wat milder, rood fruit in de mond en fijne toost in de afdronk. Remake van de 2007 ? Eens zien wat dat straks geeft.

Heel jong, nee? Ik heb de 2006 hiervan en vind die ook nog niet a point.

Kan ik geloven, ik laat die 2006 nog 5 jaar zeker liggen.
Quasi bewaarpotentieel ter vergelijken met Chateau de Francs 2006 die ik kocht aan 10.59 Euro en die ik nu drinkklaar zie vanaf 2020.

Inderdaad maar zo n 2011 zou ik toch ook al eens jong durven opentrekken, is toch een lichtere jaargang die meestal in zijn jeugd al drinkbaar is...verschiet dus ook wel van die zuurkes.. Ofwel is t fruit niet rijp genoeg om ze te counteren...

Ik had wel iets meer charme verwacht, de vraag is of het goed komt met die zuren. Ofwel wordt het een laatbloeier, maar hij lijkt toch wat schraal en groenig.


Château D'Aiguilhe 2013 - vinejo - 16-04-2014 04:52 PM

Von Neipperg is eerllijk over 2013: Op al zijn eigendommen (canon la Gaffeliere, Mondotte, Clos fourtet) waren er problemen. Een sado maso- jaar noemt hij het.
Reed bij de bloei had men al 50% verlies (vooral door millerandage).
Men moest dus zeer voorzichtig zijn bij de vinificatie: niet zoeken naar overextractie, minder lange elevages, minder nieuw hout.
Qua prijs wil men competitief blijven, in de hoop op een beter 2014...
http://www.terredevins.com/actualites/primeurs-stephan-von-neipperg-2013-millesime-sado-maso/


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Bert - 09-08-2014 08:18 PM

2003

Explosieve neus... Je ruikt de wijn van een eind boven het glas uit.
Likeur, peperkoek, speculoos, chocolade, vers taartgebak, beetje kaneel en beetje drop.
Een buffet van lekkernijen met koffie in de mond, met dat streepje likeur erbij. In de afdronk ook lekker zachte zuurtjes en nog een fris rabarber-geurtje in het lege glas.
Drink nu of w8 mss nog jaartje of 2-3
91/100


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Bert - 07-12-2014 05:41 PM

2004

Ook hier een mooi uitgesproken neus, maar strenger dan de 2003.
Ook in de mond strenger en strakker, een 'groener', minder rijp gevoel dat volgens mij niet meer zal veranderen
Let wel, aangename Bdx, zeer zeker, maar de 2003 was stuk beter.[/align]
89/100


Château d'Aiguilhe - Côtes de Castillon - fleer - 09-05-2015 08:19 PM

The thin layer of clay-limestone and clay-silt topsoil covers a layer of rather meagre soil on a limestone substratum. This terroir provides wonderful hydric regulation all year round and, combined with vines an average of 28 years old, produces outstanding grapes.

The minerals in the clay-limestone soil account for a wine of both power and finesse in which the roundness of Merlot (80%) marries beautifully with the concentration and complexity of Cabernet Franc (20%). Although Château d'Aiguilhe has good ageing potential, it is nevertheless enjoyable 5 or 6 years after the vintage if decanted beforehand.
http://www.neipperg.com/index.php?act=1,12,1,,,,,en


Het Château d'Aiguilhe, eigendom van Stephan Von Neipperg, is gelegen op de hoogste heuvel langs de rechteroever van de Dordogne. De wijngaarden liggen op de grens van de Côtes de Castillon en Saint-Emilion. De mooie mineraliteit van de klei en kalksteen bodem biedt de wijn zowel kracht als finesse. .Aroma’s van zoethout, rijp fruit en verse eik. Volle, sappige en krachtige smaak met dezelfde aroma’s als in de neus.

2010 d'Aiguilhe, Côtes de Castillon

92-93 points James Suckling
This is so good already. What an amazing precision of fruit for this wine, with a blackberry and blueberry character as well as minerals. Full and super silky with lovely fruit. Gourmand. Tasty. I want to drink it. Always great value! (4/2011)
89-92 points Robert Parker's Wine Advocate
One of the best-run estates in the underrated and undervalued appellation of Cotes de Castillon is Chateau d’Aiguilhe, which is owned by Stephan von Neipperg. As with all of von Neipperg’s wines, Stephane Derenoncourt is the consulting winemaker. The blend is usually 80% Merlot and 20% Cabernet Franc, although I did not see the statistics on this particular vintage. The 2010 (10,000 cases produced) achieved 14% natural alcohol from modest yields of 34 hectoliters per hectare. It exhibits a deep ruby/purple hue, lots of cassis, crushed rock and floral characteristics, a round, generous, savory, broadly textured style and sweet tannins. Drink it over the next decade. (5/2011)
89-92 points Stephen Tanzer's International Wine Cellar
Fully saturated inky-ruby. Somewhat oak-dominated on the nose presently, with aromas of red cherry, rose petal, graphite and brown spices. Rich and lush but less obviously fruit-driven than usual in this vintage, combining sweeter mocha and earth tones with ripe delicate dark fruit flavors. The slightly granular, mounting tannins will need several years of bottle aging, but there's enough depth of fleshy fruit here to reassure me. (6/2011)
92 points Wine Spectator
Very lush and expressive, with caressing plum sauce, mulled blueberry and blackberry fruit and melted licorice and warm fruitcake flavors, all gliding together through the finish. Offers lovely range and a seductive mouthfeel. Drink now through 2019. (3/2013)

Ik heb in 2009 en 2010 'en primeurs' gekocht maar omdat de prijzen redelijk hoog waren heb ik met wisselend succes naar alternatieven gezocht zo ben ik op deze D'Aighuile 2010 gekomen waarvan ik nu mijn eerste flesje geopend heb.
Donkerrode volle wijn met een mooie neus en lekkere smaak, moeilijk om af te blijven ... nog iets te jong maar ik ga er dit jaar zeker nog eentje van openen. 91+p

Grts[/b]


RE: Château d'Aiguilhe - Côtes de Castillon - vinejo - 09-05-2015 10:48 PM

(09-05-2015 08:19 PM)fleer schreef:  The thin layer of clay-limestone and clay-silt topsoil covers a layer of rather meagre soil on a limestone substratum. This terroir provides wonderful hydric regulation all year round and, combined with vines an average of 28 years old, produces outstanding grapes.

The minerals in the clay-limestone soil account for a wine of both power and finesse in which the roundness of Merlot (80%) marries beautifully with the concentration and complexity of Cabernet Franc (20%). Although Château d'Aiguilhe has good ageing potential, it is nevertheless enjoyable 5 or 6 years after the vintage if decanted beforehand.
http://www.neipperg.com/index.php?act=1,12,1,,,,,en


Het Château d'Aiguilhe, eigendom van Stephan Von Neipperg, is gelegen op de hoogste heuvel langs de rechteroever van de Dordogne. De wijngaarden liggen op de grens van de Côtes de Castillon en Saint-Emilion. De mooie mineraliteit van de klei en kalksteen bodem biedt de wijn zowel kracht als finesse. .Aroma’s van zoethout, rijp fruit en verse eik. Volle, sappige en krachtige smaak met dezelfde aroma’s als in de neus.

2010 d'Aiguilhe, Côtes de Castillon

92-93 points James Suckling
This is so good already. What an amazing precision of fruit for this wine, with a blackberry and blueberry character as well as minerals. Full and super silky with lovely fruit. Gourmand. Tasty. I want to drink it. Always great value! (4/2011)
89-92 points Robert Parker's Wine Advocate
One of the best-run estates in the underrated and undervalued appellation of Cotes de Castillon is Chateau d’Aiguilhe, which is owned by Stephan von Neipperg. As with all of von Neipperg’s wines, Stephane Derenoncourt is the consulting winemaker. The blend is usually 80% Merlot and 20% Cabernet Franc, although I did not see the statistics on this particular vintage. The 2010 (10,000 cases produced) achieved 14% natural alcohol from modest yields of 34 hectoliters per hectare. It exhibits a deep ruby/purple hue, lots of cassis, crushed rock and floral characteristics, a round, generous, savory, broadly textured style and sweet tannins. Drink it over the next decade. (5/2011)
89-92 points Stephen Tanzer's International Wine Cellar
Fully saturated inky-ruby. Somewhat oak-dominated on the nose presently, with aromas of red cherry, rose petal, graphite and brown spices. Rich and lush but less obviously fruit-driven than usual in this vintage, combining sweeter mocha and earth tones with ripe delicate dark fruit flavors. The slightly granular, mounting tannins will need several years of bottle aging, but there's enough depth of fleshy fruit here to reassure me. (6/2011)
92 points Wine Spectator
Very lush and expressive, with caressing plum sauce, mulled blueberry and blackberry fruit and melted licorice and warm fruitcake flavors, all gliding together through the finish. Offers lovely range and a seductive mouthfeel. Drink now through 2019. (3/2013)

Ik heb in 2009 en 2010 'en primeurs' gekocht maar omdat de prijzen redelijk hoog waren heb ik met wisselend succes naar alternatieven gezocht zo ben ik op deze D'Aighuile 2010 gekomen waarvan ik nu mijn eerste flesje geopend heb.
Donkerrode volle wijn met een mooie neus en lekkere smaak, moeilijk om af te blijven ... nog iets te jong maar ik ga er dit jaar zeker nog eentje van openen. 91+p

Grts[/b]

Het Fleer, heb dit even verplaatst, was al een topic van dit Chateau.
Ik proefde enige tijd terug de 2012, was ook heel mooi.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - fleer - 10-05-2015 02:07 PM

Thanks Jo, ik dacht, dat kan toch niet dat daar nog geen topic van is ... het zoeken onder Bordeaux bracht geen hit (foutmelding geeft hem), 25blz manueel gaan scannen heb ik niet gedaan.

Grts.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - vinejo - 10-05-2015 11:52 PM

(10-05-2015 02:07 PM)fleer schreef:  Thanks Jo, ik dacht, dat kan toch niet dat daar nog geen topic van is ... het zoeken onder Bordeaux bracht geen hit (foutmelding geeft hem), 25blz manueel gaan scannen heb ik niet gedaan.

Grts.

Idd, dacht hetzelfde en geen hits.. Maar was t zeker dat die topic bestond en dus wel 25 pagina s gescand.. Wink


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - don quichotte - 11-06-2015 11:07 PM

Zojuist nog een paar fleskes besteld van de 2010 aan 9,99 Eurokes bij Klassewijnen van Colruyt.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - vinejo - 11-06-2015 11:13 PM

(11-06-2015 11:07 PM)don quichotte schreef:  Zojuist nog een paar fleskes besteld van de 2010 aan 9,99 Eurokes bij Klassewijnen van Colruyt.

Da s wel de Querre hé Don.
Maar pas op, ook goed ze!


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - vinejo - 11-06-2015 11:17 PM

(11-06-2015 11:13 PM)vinejo schreef:  
(11-06-2015 11:07 PM)don quichotte schreef:  Zojuist nog een paar fleskes besteld van de 2010 aan 9,99 Eurokes bij Klassewijnen van Colruyt.

Da s wel de Querre hé Don.
Maar pas op, ook goed ze!

Maar pas op, heb dat ook al meegemaakt ;-)

http://wijnliefhebber.skynetblogs.be/archive/2007/08/10/chateau-d-aighuile-querre-cotes-de-castillon-2000.html


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - don quichotte - 12-06-2015 12:10 AM

(11-06-2015 11:13 PM)vinejo schreef:  
(11-06-2015 11:07 PM)don quichotte schreef:  Zojuist nog een paar fleskes besteld van de 2010 aan 9,99 Eurokes bij Klassewijnen van Colruyt.

Da s wel de Querre hé Don.
Maar pas op, ook goed ze!

Den eerste wijn Chateau d' Aiguilhe 2010 heb ik al liggen en ook de Seigneurs d' Aiguilhe en de Querre van een paar andere andere jaargangen. ( herkomst : melkerij Wink )

En die 9,99 Euro voor die Querre 2010 geloof ik is hij zeker waard; maar je moet geduld hebben met deze wijn.
Ik dacht dat d' Aiguilhe de Querre ook van de Comtes von Neipperg was maar dat is niet zo.Blush


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Bert - 12-06-2015 07:58 AM

(11-06-2015 11:17 PM)vinejo schreef:  
(11-06-2015 11:13 PM)vinejo schreef:  
(11-06-2015 11:07 PM)don quichotte schreef:  Zojuist nog een paar fleskes besteld van de 2010 aan 9,99 Eurokes bij Klassewijnen van Colruyt.

Da s wel de Querre hé Don.
Maar pas op, ook goed ze!

Maar pas op, heb dat ook al meegemaakt ;-)

http://wijnliefhebber.skynetblogs.be/archive/2007/08/10/chateau-d-aighuile-querre-cotes-de-castillon-2000.html

Ik zag gisteren op web Klassewijnen die Aiguilhe Querre 2010 staan,
en zag nu een post onder Aiguilhe en ik dacht meteen; Voila, er zal weer enen zijn die peist dat hij Aiguilhe gekocht heeft aan 9.99 Smile
En 't is dan nog den Don Smile
Ja Jo, herinner me dat ook, was bij me thuis. Al lang geleden, blijkbaar...


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - vinejo - 12-06-2015 08:27 AM

(12-06-2015 07:58 AM)Bert schreef:  
(11-06-2015 11:17 PM)vinejo schreef:  
(11-06-2015 11:13 PM)vinejo schreef:  
(11-06-2015 11:07 PM)don quichotte schreef:  Zojuist nog een paar fleskes besteld van de 2010 aan 9,99 Eiurokes bij Klassewijnen van Colruyt.

Da s wel de Querre hé Don.
Maar pas op, ook goed ze!

Maar pas op, heb dat ook al meegemaakt ;-)

http://wijnliefhebber.skynetblogs.be/archive/2007/08/10/chateau-d-aighuile-querre-cotes-de-castillon-2000.html

En 't is dan nog den Don Smile

Zelfs den Grandmaster Fles kan zich eens vergissen! Big Grin

(en just, Bert, jij hebt die TN nog geschreven...!)


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Monique - 14-09-2015 11:00 AM

De afgelopen week heb ik de 2008 gedronken (enkele flessen meegenomen uit Frankrijk, Carrefour à € 19,50).
Deze is heel toegankelijk op dit moment, zeker een stevige wijn maar niet vermoeiend of zwaar. Ik vond de tannines mooi in evenwicht met het fruit. Kan zeker nog wat jaartjes mee. Erg lekker!


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - vinejo - 14-09-2015 06:45 PM

(14-09-2015 11:00 AM)Monique schreef:  De afgelopen week heb ik de 2008 gedronken (enkele flessen meegenomen uit Frankrijk, Carrefour à € 19,50).
Deze is heel toegankelijk op dit moment, zeker een stevige wijn maar niet vermoeiend of zwaar. Ik vond de tannines mooi in evenwicht met het fruit. Kan zeker nog wat jaartjes mee. Erg lekker!

Ah, nice, heb daar ook een flesje van liggen. Blij dat hij meevalt, want Derononcourt zei over d Aighuilhe dat het veelal een strenge wijn is, soms op het magere af. Daarom vreesde ik wat voor 2008, een zeer klassiek Bordeauxjaar.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Olivier - 14-09-2015 09:19 PM

(14-09-2015 06:45 PM)vinejo schreef:  want Derononcourt zei over d Aighuilhe dat het veelal een strenge wijn is, soms op het magere af.

de 2006 die ik paar jaar geleden dronk, heb ik ook zo ervaren. Nog één fles van, benieuwd of er al wat evolutie is. Misschien eentje om volgend jaar eens open te doen.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Bert - 15-09-2015 08:10 PM

(14-09-2015 09:19 PM)Olivier schreef:  
(14-09-2015 06:45 PM)vinejo schreef:  want Derononcourt zei over d Aighuilhe dat het veelal een strenge wijn is, soms op het magere af.

de 2006 die ik paar jaar geleden dronk, heb ik ook zo ervaren. Nog één fles van, benieuwd of er al wat evolutie is. Misschien eentje om volgend jaar eens open te doen.

Zo ook de 2004 in tegenstelling tot de 2003 (zie bovenaan de pagina)


RE: Château D'Aiguilhe 2012 - vinejo - 11-02-2016 08:07 PM

Alles voor de wetenschap!

Een gewaardeerd drankorgel die in zijn zeldzame nuchtere momenten dit forum freqenteert en het bij tijd en wijle zelfs lardeert met buitenmate interessante posts stelde zich vragen bij de kwaliteit van de jaargang 2012 in Bordeaux.

Om een zinnig antwoord te kunnen formuleren op de twijfels die deze obscure zuipschuit overmeesterden opende ik gisteren een Aighuile 2012.
Ook een beetje omdat mijn papa op bezoek kwam. Een notoir St Emilion liefhebber.

En heb ik hem even een plezier gedaan! Fles geledigd met ons tweetjes (de obligate slokjes van bomma en Vee niet meegerekend).

Een neus van rijp zwart en rood fruit (braambes, framboos), zoethout, wat vanille, fruitgebak, peperkoek, paplaurier, tabak, potloodslijpsel. Zeer zacht mondgevoel, milde tannines, koffiebittertje op t eind. Pruimen en kaneel als bonus.
Bij openstaan wordt de wijn wel droger in de afdronk.

Dit is een typisch moderne, rijpe maar bijzonder hedonistische merlot, in de stijl van Domaine de l A (jawel, het domein van de oenoloog van d Aighuile).

89-90

(Op de foto mijn lieve papa en mama Smile )


RE: Château D'Aiguilhe 2012 - don quichotte - 11-02-2016 09:33 PM

(11-02-2016 08:07 PM)vinejo schreef:  ........................
(Op de foto mijn lieve papa en mama Smile )

Die zien er nog zeer goed uit. Zijn wellicht aan hun eerste of tweede glas toe. Wink ( cfr rules of shiraz )
Maar ik denk dat ze in hun leven al veel goede wijn hebben gedronken.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Fre - 11-02-2016 10:27 PM

(11-02-2016 08:07 PM)vinejo schreef:  Alles voor de wetenschap!

Een gewaardeerd drankorgel die in zijn zeldzame nuchtere momenten dit forum freqenteert en het bij tijd en wijle zelfs lardeert met buitenmate interessante posts stelde zich vragen bij de kwaliteit van de jaargang 2012 in Bordeaux.

Om een zinnig antwoord te kunnen formuleren op de twijfels die deze obscure zuipschuit overmeesterden opende ik gisteren een Aighuile 2012.
Ook een beetje omdat mijn papa op bezoek kwam. Een notoir St Emilion liefhebber.

En heb ik hem even een plezier gedaan! Fles geledigd met ons tweetjes (de obligate slokjes van bomma en Vee niet meegerekend).

Een neus van rijp zwart en rood fruit (braambes, framboos), zoethout, wat vanille, fruitgebak, peperkoek, paplaurier, tabak, potloodslijpsel. Zeer zacht mondgevoel, milde tannines, koffiebittertje op t eind. Pruimen en kaneel als bonus.
Bij openstaan wordt de wijn wel droger in de afdronk.

Dit is een typisch moderne, rijpe maar bijzonder hedonistische merlot, in de stijl van Domaine de l A (jawel, het domein van de oenoloog van d Aighuile).

89-90

(Op de foto mijn lieve papa en mama Smile )
Een geruststellende en mooie tasting note.
PS: er is hier in huis maar één drankorgel en het staat in mijnen hof (zie pic)


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - vinejo - 09-04-2016 06:35 PM

(07-12-2014 05:41 PM)Bert schreef:  2004

Ook hier een mooi uitgesproken neus, maar strenger dan de 2003.
Ook in de mond strenger en strakker, een 'groener', minder rijp gevoel dat volgens mij niet meer zal veranderen
Let wel, aangename Bdx, zeer zeker, maar de 2003 was stuk beter.[/align]
89/100

Woensdag deze wijn ook gedronken. Akkoord met bovenstaande, rood fruit in de mond, boter. Tannines oke, groenigheid viel mee. 89-90
Een wijn die toch te duur is geworden voor wat ie brengt vind ik.
Enkel kopen in warme jaren.


RE: Château D'Aiguilhe 2012 - TheWineVet - 09-10-2016 04:43 PM

(11-02-2016 08:07 PM)vinejo schreef:  Aighuile 2012.

Een neus van rijp zwart en rood fruit (braambes, framboos), zoethout, wat vanille, fruitgebak, peperkoek, paplaurier, tabak, potloodslijpsel. Zeer zacht mondgevoel, milde tannines, koffiebittertje op t eind. Pruimen en kaneel als bonus.
Bij openstaan wordt de wijn wel droger in de afdronk.

Bovenstaande geldt nog altijd en vat de wijn goed samen. Hedonistisch, echt genot. Rijp!
Bij openstaan wordt de wijn wel droger in de afdronk. Dit geldt eveneens nog altijd...
Lekker! 90+


RE: Château D'Aiguilhe 2012 - fleer - 09-10-2016 10:32 PM

(09-10-2016 04:43 PM)TheWineVet schreef:  [quote='vinejo' pid='63595' dateline='1455214053']
Aighuile 2012.

Een neus van rijp zwart en rood fruit (braambes, framboos), zoethout, wat vanille, fruitgebak, peperkoek, paplaurier, tabak, potloodslijpsel. Zeer zacht mondgevoel, milde tannines, koffiebittertje op t eind. Pruimen en kaneel als bonus.
Bij openstaan wordt de wijn wel droger in de afdronk.

Bovenstaande geldt nog altijd en vat de wijn goed samen. Hedonistisch, echt genot. Rijp!
Bij openstaan wordt de wijn wel droger in de afdronk. Dit geldt eveneens nog altijd...
Lekker! 90+
[/quote

2010 komt in zijn drinking window, ik zal er eens een meebrengen Wink

Grts


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - nco - 02-11-2016 03:28 PM

(14-09-2015 11:00 AM)Monique schreef:  De afgelopen week heb ik de 2008 gedronken (enkele flessen meegenomen uit Frankrijk, Carrefour à € 19,50).
Deze is heel toegankelijk op dit moment, zeker een stevige wijn maar niet vermoeiend of zwaar. Ik vond de tannines mooi in evenwicht met het fruit. Kan zeker nog wat jaartjes mee. Erg lekker!

Dit weekend ook de 2008 gedronken, TN is in lijn met wat Monique zei. Mooie evenwichtige wijn, beter op dag 2 & 3 (iets minder streng). Lekker, het enige dat ik een beetje miste was "iets" dat de wijn wat spannender maakte (zonder daarmee te willen zeggen dat hij een tikkeltje saai was...)


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - vinejo - 02-11-2016 08:20 PM

(02-11-2016 03:28 PM)nco schreef:  
(14-09-2015 11:00 AM)Monique schreef:  De afgelopen week heb ik de 2008 gedronken (enkele flessen meegenomen uit Frankrijk, Carrefour à € 19,50).
Deze is heel toegankelijk op dit moment, zeker een stevige wijn maar niet vermoeiend of zwaar. Ik vond de tannines mooi in evenwicht met het fruit. Kan zeker nog wat jaartjes mee. Erg lekker!

Dit weekend ook de 2008 gedronken, TN is in lijn met wat Monique zei. Mooie evenwichtige wijn, beter op dag 2 & 3 (iets minder streng). Lekker, het enige dat ik een beetje miste was "iets" dat de wijn wat spannender maakte (zonder daarmee te willen zeggen dat hij een tikkeltje saai was...)

Jaja, begrijp dit wel, had dit ook al eerder bij d Aighuile. Misschien ook te maken met de jaargang, 2008 is goed maar een klassiek en mss niet echt een boeiend oogstjaar. De 2012 die ik 2 weken terug proefde had dat spannende wél, complex en veelzijdig in de mond, echt zeer mooi.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Bert - 08-10-2017 11:05 AM

2007
dronk ik eerder deze week over drie dagen en heeft me elke dag bekoord. Een goedgemaakte, opvallend volle en smakelijke 2007.
89/100


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - fleer - 11-11-2017 03:20 PM

Had van de 2005 meer verwacht, 90p - 2010 is beter.

Grtz


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Benz - 04-01-2018 08:57 PM

Op oudejaarsavond Chateau D'Aiguilhe 2010 in het glas. Weet dat het noch wat vroeg is, maar deze wijn was meegebracht door mijn bezoekers. Deze dan al maar meteen geopend een 7 tal uurtjes voor hij in het glas kwam. Eens in het glas is dit wel een heel mooi jong stevig beestje. Mooie jonge donkerpaarse kleur. Prachtige neus van zwart fruit, koffie, beetje tabbak, zoethout, chocolade en wat kruiden. In de mond mooi rijp zwart fruit, chocolade, mooie tannines en zuren perfect in evenwicht, beetje jong zoals ik al eerder vermelde, maar al een hele mooie wijn met een enorm bewaarpotentieel! Afdronk is erg mooi en lang. Nu al een dikverdiende 91 applaus


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - vinejo - 22-01-2020 05:11 PM

(04-01-2018 08:57 PM)Benz schreef:  Op oudejaarsavond Chateau D'Aiguilhe 2010 in het glas. Weet dat het noch wat vroeg is, maar deze wijn was meegebracht door mijn bezoekers. Deze dan al maar meteen geopend een 7 tal uurtjes voor hij in het glas kwam. Eens in het glas is dit wel een heel mooi jong stevig beestje. Mooie jonge donkerpaarse kleur. Prachtige neus van zwart fruit, koffie, beetje tabbak, zoethout, chocolade en wat kruiden. In de mond mooi rijp zwart fruit, chocolade, mooie tannines en zuren perfect in evenwicht, beetje jong zoals ik al eerder vermelde, maar al een hele mooie wijn met een enorm bewaarpotentieel! Afdronk is erg mooi en lang. Nu al een dikverdiende 91 applaus

80% merlot...
Pff, dit is niet meer mijn ding normaal..
Maar na een heerlijke Meursault had ik zin in nog wat lekkers.
En deze Aighuile 2010 lag redelijk in het zicht...

De neus is heerlijk. Fruitgebak a gogo, en alles wat Benz in bovenstaande TN vermeldde. En bloemekes!

Ook het mondgevoel is perfect verwoord, wel een heel lichte alcoholtoets (15° begot) maar echt wel perfect rijpe tannines en in zijn geheel een bijzonder lekkere wijn. 91


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - wvd - 23-01-2020 12:32 PM

(22-01-2020 05:11 PM)vinejo schreef:  80% merlot...
Pff, dit is niet meer mijn ding normaal..

Straf! cheers


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Fre - 23-01-2020 01:42 PM

(23-01-2020 12:32 PM)wvd schreef:  
(22-01-2020 05:11 PM)vinejo schreef:  80% merlot...
Pff, dit is niet meer mijn ding normaal..

Straf! cheers
Na al die jaren zwoegen, Werner. Je kan in vrede sterven Smile ang-el


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - wvd - 23-01-2020 05:19 PM

(23-01-2020 01:42 PM)Fre schreef:  
(23-01-2020 12:32 PM)wvd schreef:  
(22-01-2020 05:11 PM)vinejo schreef:  80% merlot...
Pff, dit is niet meer mijn ding normaal..

Straf! cheers
Na al die jaren zwoegen, Werner. Je kan in vrede sterven Smile ang-el

nono Met uw goedvinden wil ik dat graag nog even uitstellen.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Olivier - 29-01-2021 09:07 PM

Na de goede ervaring met de Grand Pontet 2016 onlangs, heb ik ook deze Aiguilhe 2006 opengetrokken.

Klassieke Bordeaux in de neus met cederhout en bosbes. Wat later ook wat leer, sigarenkistje, pruim. Mooi Bordeauxneuske.

In de mond ook klassiek Bordeaux met opnieuw ceder, en aanwezige, maar fijne en rijp tannines. Goede fraicheur ook!

In het begin was ik enthousiast over deze wijn, omdat hij duidelijk in zijn drinking window is, en van een moeilijke, hoekige wijn toch veranderd is in een mooi klassieke, en op dronk, Bordeaux. Maar na enkele glazen begint de donkere chocolade op te vallen en zelfs te domineren, met bijhorend bittertje. Het is niet heel storend hoor, maar het verhindert ergens de nuance, en maakt de wijn net iets te ééndimensionaal.

Enfin, ik wil niet klagen, dit is geen slechte wijn. Maar morgen mag het toch iets spannender zijn.


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - Fre - 10-04-2022 09:42 PM

Aighuile 2009
Na de geslaagde passage vorige week in de Pinte met enkele imponerende Bordeauxs had ik zin in een vervolg. Ik koos voor de Aiguile uit een goed jaar. Vinejo had me destijds gewaarschuwd: geen wijn voor jou, maar mss in een warm jaar kan ie verrassen.

Met neus kwam de eerste teleurstelling: rauw vlees, gerookt spek. Bwah.
De mond was enorm krachtig. Moerbes, pruimen, gerookt vlees opnieuw. Het mondgevoel is wel ok. Geen bitters of harde tannines die in de weg zitten. Maar voor de rest allesbehalve een indrukwekkende passage. De goeroes scoren dit begin de 90. CellarTracker scoort dit net geen 91. Ligt t aan mijn of is dit gewoon een stijl die me allerminst aanspreekt?


RE: Château D'Aiguilhe Côtes de Castillon - rlin - 11-04-2022 01:02 PM

Château d’Aiguilhe 2010 - Côtes-de-Castillon - ME80CF20.
Sinds 1999 eigendom van graaf Stephan von Neipperg, van Château Canon La Gaffelière.
Enige tijd terug gedronken bij een Iers biefstuk. Donkerrode kleur met weinig evolutie, een intens en elegant boeket met zwart fruit en kruidentoetsen, rond en zacht in de mond maar tevens zeer krachtig en mannelijk, breed en lang. Kan nog goed ouderen. (Aankoop september 2016 bij Klassewijnen Colruyt aan 20,75 €)