wijnliefhebbers
Le Bec Fin in Bouzy - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante eet-drinkadressen (/forum-31.html)
+--- Forum: Buitenland (/forum-37.html)
+--- Discussie: Le Bec Fin in Bouzy (/thread-7813.html)


Le Bec Fin in Bouzy - FRANCISPICCART - 29-06-2024 04:55 PM

Le Bec Fin in Bouzy - Champagne

De vroegere uitbaters van La Gare in Le Mesnil hebben sedert anderhalf jaar een nieuw restaurant geopend in Bouzy. Het Grand Cru dorpje dat gekend is voor het betere Pinot Noir werk.
Mijn bevriende wijnbouwer in Avize had me vorig jaar al opmerkzaam gemaakt van het feit dat er in Bouzy op vrij hoog niveau kwalitatief getafeld kon worden. Toen we donderdagnamiddag voor de eerste maal op het champagnedomein Méa in Louvois waren kreeg ik net hetzelfde verhaal te horen. Dus donderdagavond naar Le Bec Fin.
Je kan er kiezen tussen een menu van €36 of een van €55 (menu découverte). We kozen voor het menu van €36 want 's middags waren we ook al naar La Gare gegaan voor de lunch. Je hebt steeds keuze tussen een aantal mogelijkheden bij zowel de voorgerechten, hoofdrechten als desserts. A la carte is ook mogelijk.
Alleszins een zeer mooie locatie, vriendelijke ontvangst, goed getafeld en een sublieme wijnkaart. We kozen bij het voorgerecht een Champagne Bonnaire Grand Cru Blanc de Blancs Brut Nature aan €50 die erg mooi mineralig en wat ziltig maar toch vol en rond overkwam. Bij het hoofdgerecht gekozen voor de Côteaux Champenois Bouzy Rouge 2019 van Delavenne. Ik vroeg aan de uitbaatster hoe de 2019 overkwam en ik kreeg direct een pluim voor mijn keuze want zijn 19 was "une vraie réussite"!
Dat bleek ook in het glas, in Bouzy worden de betere stille rode wijnen gemaakt van de regio. Moest de heer Delavenne in Vosne-Romanée geboren en getogen zijn dan was het waarschijnlijk een wijnbouwer met naam en reputatie geworden. Kostprijs op de kaart, €40.
Ik kan dit restaurant dus enkel maar aanbevelen bij onze vele leden die jaarlijks een tripje doen om de koffer te vullen. Best wel reserveren per telefoon. Meer info op hun facebook pagina.


RE: Le Bec Fin in Bouzy - Olivier - 29-06-2024 08:04 PM

Bedankt voor de tip, Francis!

En zeer goeie prijs voor die Delavenne op restaurant. In Nederland verkopen ze hem duurder in de winkel…


RE: Le Bec Fin in Bouzy - jr02 - 27-07-2024 11:00 AM

3 daagse trip in de Champagne er op zitten, inclusief een bezoekje aan "Le Bec Fin in Bouzy".

De oud-bediende en de chef van La gare (een koppel) hebben deze zaak gekocht en verbouwd.
(dit verklaart ook direct waarom La gare veel pluimen heeft verloren)

Mooi cosy ingerichte gerestaureerd werkmanhuisjes maar de terras is wat kaal met zicht op de parking.
Mooie wijn en champagnekaart, verfijnde gerechten aan democratische prijzen (36 of 55/menu)
Helaas is de oud-bediende van la Gare en dus de gastvrouw nog steeds niet van de vriendelijkste. Tevens heeft het andere personeel dezelfde eigenschap overgenomen. Topgerechten maar helaas weinig "welkom" gevoeld.
(de tafel naast ons kon wel genieten van een vriendelijke lacht, een babbeltje .... maar vermoedelijk zaten de 3 flessen Krug die ze bestelden daar voor iets tussen. De andere Belgen lieten onder elkaar ook vlug hun ongenoegen tegen elkaar blijken over de onsympathieke aanpak van gastvrouw en personeel)

La Gare: we hadden gereserveerd maar er waren nog tafeltjes vrij bij onze aankomst. De kwaliteit van de gerechten is in de verste verte niet te vergelijken met wat het ooit was. De wijn daarentegen is en blijft democratisch, geen Raveneau te verkrijgen maar de Chablis van Vincent Dauvissat 2017 was er per glas te verkrijgen aan 7€.

Veel meer genoten van een ander restaurant die ongeveer rond dezelfde tijd als Le Bec het levenslicht zag: La Récré in Oger op het marktplein bij de fontein.
Verfijndere gerechten dan Le Bec, idem prijzen & wijnkaart maar ...wat een warm welkomst gevoel. En dit alles in een mooi ingesloten tuin.
(foto La Récré)
Meer dan het bezoeken waard!!!!


RE: Le Bec Fin in Bouzy - FRANCISPICCART - 27-07-2024 06:51 PM

Ik neem "La Récré" in Oger op in mijn geheugen voor een volgend bezoekje in de Côte des Blancs.
Inderdaad, onder de nieuwe overnemers, is "La Gare" zeker wel wat in kwaliteit gedaald. Een stuk zelfs. Dat had ik al direct ondervonden na latere bezoeken. Maar op de wijnkaart vind je nog altijd een heel mooie selectie aan doenbare prijzen.
"Les Avisées" van Selosse staat ook nog op het programma. Daar probeer ik toch eens werk van te maken.