wijnliefhebbers
Cantina Müragni, Ligurië - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Italië (/forum-13.html)
+--- Forum: Noord-Italië (/forum-16.html)
+--- Discussie: Cantina Müragni, Ligurië (/thread-7829.html)


Cantina Müragni, Ligurië - Olivier - 17-08-2024 08:43 PM

Rossese di Dolceacqua 2023

Cantina Müragni is een nieuw project van drie vrienden die wijn beginnen maken zijn. 2022 was de eerste jaargang. Dit is dus hun tweede worp.

Rossese is de naam van de druif, en is in Frankrijk ook bekend als Tibouren waar ze er vooral rosé mee maken. In Ligurië staat Rossese op bergwanden in het ruige gebied achter Genoa. Bij Cantina Müragni hebben ze terraswijngaarden. Müragni is dan ook Genovees dialect voor de muurtjes van de terrassen.

Gekoeld geschonken. Vrij transparant robijnrood van kleur. Pure neus met rijp rood fruit, rozen, rozenbottel, een zeer fijne houtlagering. Aantrekkelijk en intrigerend.

In de mond heel fris, tonisch. En iets dat mij doet denken aan steeltjes. Vegetaal, maar niet negatief bedoeld. Ondanks de relatieve lichtheid van de wijn, heeft dit wel presence in de mond. En er zijn zelfs wat tannines die reliëf geven aan de wijn.

Dit is geen doordeweekse wijn. Een profiel dat je niet zo vaak tegen komt. En niet alleen leuk om zo iets eens te ontdekken, maar ook een mooie wijn tout court.

Volgens Ian d’Agata moeten alle Rosseses binnen de twee jaar gedronken worden. Dat lijkt bij deze wijn allerminst het geval. Integendeel. Een jaar of twee extra zouden waarschijnlijk welgekomen zijn om alles nog net iets meer te versmelten.

I like!


RE: Cantina Müragni, Ligurië - wvd - 19-08-2024 02:03 PM

(17-08-2024 08:43 PM)Olivier schreef:  Volgens Ian d’Agata moeten alle Rosseses binnen de twee jaar gedronken worden. Dat lijkt bij deze wijn allerminst het geval. Integendeel. Een jaar of twee extra zouden waarschijnlijk welgekomen zijn om alles nog net iets meer te versmelten.

I like!

Schrijft hij dat ergens? Verbaast me nogal want ik ben het met je eens dat een paar jaar fles geen kwaad doet aan de Rossese die ik ken. En in Ian's nota van de Dringenbergs, geeft hij ze toch altijd een drinking window tot een jaar of zes.


RE: Cantina Müragni, Ligurië - Olivier - 19-08-2024 09:02 PM

(19-08-2024 02:03 PM)wvd schreef:  
(17-08-2024 08:43 PM)Olivier schreef:  Volgens Ian d’Agata moeten alle Rosseses binnen de twee jaar gedronken worden. Dat lijkt bij deze wijn allerminst het geval. Integendeel. Een jaar of twee extra zouden waarschijnlijk welgekomen zijn om alles nog net iets meer te versmelten.

I like!

Schrijft hij dat ergens? Verbaast me nogal want ik ben het met je eens dat een paar jaar fles geen kwaad doet aan de Rossese die ik ken. En in Ian's nota van de Dringenbergs, geeft hij ze toch altijd een drinking window tot een jaar of zes.

In Grapes of Italy.


RE: Cantina Müragni, Ligurië - wvd - 20-08-2024 11:28 AM

(19-08-2024 09:02 PM)Olivier schreef:  
(19-08-2024 02:03 PM)wvd schreef:  
(17-08-2024 08:43 PM)Olivier schreef:  Volgens Ian d’Agata moeten alle Rosseses binnen de twee jaar gedronken worden. Dat lijkt bij deze wijn allerminst het geval. Integendeel. Een jaar of twee extra zouden waarschijnlijk welgekomen zijn om alles nog net iets meer te versmelten.

I like!

Schrijft hij dat ergens? Verbaast me nogal want ik ben het met je eens dat een paar jaar fles geen kwaad doet aan de Rossese die ik ken. En in Ian's nota van de Dringenbergs, geeft hij ze toch altijd een drinking window tot een jaar of zes.

In Grapes of Italy.

Die heb ik ook ergens liggen, maar ik ken hem niet van buiten (hij wel.....watte)