wijnliefhebbers
Au Bon Climat, Santa Barbara - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Nieuwe wereld (/forum-29.html)
+--- Forum: Amerika (/forum-53.html)
+--- Discussie: Au Bon Climat, Santa Barbara (/thread-7830.html)


Au Bon Climat, Santa Barbara - vinejo - 19-08-2024 05:12 PM

Zonet vond ik in mijn fietszakken nog 2 wijnglazen en fles die nog voor 1/3 gevuld was. Gaan proeven met de fiets bij Vince zorgt voor zulke toestanden (een andere keer was een zalto glas gebroken)- te weinig spuwdwang.

Enfin, het ging om deze fles:

Au Bon Climat, Pinot Noir Santa Barbara 2020

Mijn Collega s Jomme, Bonaventure en Filemon vonden dit een bijzonder aantrekkelijke wijn, de drie fervente Bourgognofielen zaten allen in…
jawel, zeg het maar…
jullie kennen het allemaal, jawel
Hoeft niet meer voorgesteld…
het is…Percy….
jullie weten het wel
Percyyyyyy…..

…Bourgogne!!
Jajaja!

Jammer, ze wonnen geen miljoen.

Het laatste derde van deze fles smaakt me momenteel enorm. Niks oxidatie, zijdezachte pinot Noir met mooie fraicheur.

Hier de
Review by Jeb Dunnuck (Aug 29, 2022), Rating 91, Drink 2022-2032
The 2020 Pinot Noir Santa Barbara from the Bien Nacido Vineyard is also a pretty, perfumed, elegant wine. Ripe strawberries, cherries, leafy herbs, and some earthy nuances all define the bouquet, and it’s medium-bodied, with bright acidity, ripe, supple tannins, and a great finish. It’s drinking nicely today yet should evolve for a decade. This saw 35% whole clusters and spent 22 months in 50% new oak.


RE: Au Bon Climat, Santa Barbara - wvd - 19-08-2024 07:09 PM

(19-08-2024 05:12 PM)vinejo schreef:  Zonet vond ik in mijn fietszakken nog 2 wijnglazen en fles die nog voor 1/3 gevuld was. Gaan proeven met de fiets bij Vince zorgt voor zulke toestanden (een andere keer was een zalto glas gebroken)- te weinig spuwdwang.

Enfin, het ging om deze fles:

Au Bon Climat, Pinot Noir Santa Barbara 2020

Mijn Collega s Jomme, Bonaventure en Filemon vonden dit een bijzonder aantrekkelijke wijn, de drie fervente Bourgognofielen zaten allen in…
jawel, zeg het maar…
jullie kennen het allemaal, jawel
Hoeft niet meer voorgesteld…
het is…Percy….
jullie weten het wel
Percyyyyyy…..

…Bourgogne!!
Jajaja!

Jammer, ze wonnen geen miljoen.

Het laatste derde van deze fles smaakt me momenteel enorm. Niks oxidatie, zijdezachte pinot Noir met mooie fraicheur.

Hier de
Review by Jeb Dunnuck (Aug 29, 2022), Rating 91, Drink 2022-2032
The 2020 Pinot Noir Santa Barbara from the Bien Nacido Vineyard is also a pretty, perfumed, elegant wine. Ripe strawberries, cherries, leafy herbs, and some earthy nuances all define the bouquet, and it’s medium-bodied, with bright acidity, ripe, supple tannins, and a great finish. It’s drinking nicely today yet should evolve for a decade. This saw 35% whole clusters and spent 22 months in 50% new oak.

Ah, fijn om te horen dat ABC na de dood van Jim Clenenden nog steeds mooie wijnen maakt.


RE: Au Bon Climat, Santa Barbara - redacteur - 19-08-2024 07:44 PM

Ik dronk onlangs de Au Bon Climat Hildegard 2019. Een blend van 55% Pinot Gris, 40% Pinot Blanc en 5% Aligote.

Hildegard verwijst naar koningin Hildegard, de vrouw van Charlemagne. Een van de verhalen is dat ze het beu was dat Charlemagne altijd rode wijnvlekken in zijn witte baard kreeg tijdens de vele uitbundige diners. Om haar te plezieren, besloot hij dan maar om een witte wijn te maken. De samenstelling van de wijn is dan ook een knipoog naar de samenstelling van de Corton-wijngaard in de Middeleeuwen.

De wijn zelf was vrij opulent. Tropisch fruit, maar vooral veel tekenen van opvoeding (boter, vanilla) die het fruit eigenlijk grotendeels maskeerden.
Beetje de (oude) Amerikaanse stijl die je ook bij chardonnays kan vinden. Veel van alles.

Met een mooi stuk tarbot kwam deze wijn weliswaar iets beter tot zijn recht, maar mijn meug zal het toch nooit worden.
Eerder vermoeiend om te drinken.

Maar misschien moet je deze wijn ook eerst even vergeten in een fietszak...