wijnliefhebbers
Bordeaux Best Buys - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Bordeaux Best Buys (/thread-7865.html)

Bordeaux Best Buys - WhyAlwaysMe - 14-11-2024 11:12 PM

Er is op dit forum al heel wat geschreven over Bordeaux, maar ik vond precies geen specifiek topic terug waar iedereen zijn favoriete Châteaux en vintages deelt (laten we zeggen van de laatste 20 jaar max, omdat die nog gemakkelijk te vinden zijn - dus geen 1945, 1982, ...)

Persoonlijk grote fan van 2016 - en ik koop dan ook bijna alles wat ik vind uit dat jaar, en ik denk dat 2019 en 2020 heel mooie wijnen gaat opleveren.

Naar wijnhuizen toe, zijn onderstaande mijn favorieten in het topsegment:
- Vieux Chateau Certan
- Les Carmes Haut Brion
- Montrose

In het middensegment:
- Branaire Ducru
- Giscours
- Gruaud Larose

In het goedkopere segment:
- Sociando-Mallet
- Tronquoy
- Laroque

Wat zijn jullie favorieten? Hidden gems?

RE: Bordeaux Best Buys - vinejo - 15-11-2024 06:16 PM

(14-11-2024 11:12 PM)WhyAlwaysMe schreef:  Er is op dit forum al heel wat geschreven over Bordeaux, maar ik vond precies geen specifiek topic terug waar iedereen zijn favoriete Châteaux en vintages deelt (laten we zeggen van de laatste 20 jaar max, omdat die nog gemakkelijk te vinden zijn - dus geen 1945, 1982, ...)

Persoonlijk grote fan van 2016 - en ik koop dan ook bijna alles wat ik vind uit dat jaar, en ik denk dat 2019 en 2020 heel mooie wijnen gaat opleveren.

Naar wijnhuizen toe, zijn onderstaande mijn favorieten in het topsegment:
- Vieux Chateau Certan
- Les Carmes Haut Brion
- Montrose

In het middensegment:
- Branaire Ducru
- Giscours
- Gruaud Larose

In het goedkopere segment:
- Sociando-Mallet
- Tronquoy
- Laroque

Wat zijn jullie favorieten? Hidden gems?

Topsegment:
VCC (indeed..)
Montrose

Semitop
Rauzan Segla
Trottevieille

Midden
Chevalier
Rouget
Lagrange
Giscours (jawel..)
Malartic Lagraviere
La lagune
Lafon Rochet

Betaalbaar

SM (jawel..)
Meyney
Cantemerle

Hidden gems: een heel pak schitterende Cru Bourgeois aan 15-20 euro…

RE: Bordeaux Best Buys - Jef - 16-11-2024 11:41 AM

Topsegement
Pavillon Rouge
Lagere segment
Branas Grand Poujeaux
Poujeaux
Senejac

RE: Bordeaux Best Buys - wvd - 16-11-2024 01:10 PM

De "absolute" top van Bordeaux, daar kan ik weinig over zeggen want ik heb daar amper wijnen van geproefd en wat ik dan proefde maakte niet de indruk die je van de prijs zou verwachten. Anders gezegd, boven de 100€ vind ik naar mijn smaak elders mooiere wijnen.

Dus quasi enkel ervaring op degustaties als UGCB / Grand Cercle / GCC Saint-Emilion e.d.
Daar vond ik de laatste jaren deze bij de top:
Pessac-Léognan: Carmes-Haut-Brion, Haut-Bailly en Domaine de Chevalier die de laatste jaren echt zeer mooi is. Bij de betaalbare is Larrivet zeker aan een opmars bezig.

(Haut-)Médoc, Moulis,... : La Lagune komt terug onder de mensen, heel eigen stijl. In deze AOP's zijn soms mooie, zeer betaalbare wijnen te vinden. Ik heb zelf weinig ervaring met Sociando, maar ik kan zeker Clos Manou zeer, zeer warm aanbevelen.

Margaux: zeer onevenwichtige AOP, van het allermooiste, genuanceerde, verfijnde tot dunne, zure oninteressante wijnen. Misschien zijn hier enkele van de mooiste terroirs te vinden (veel kiezel), zeker voor Cabernet. Brane is top sinds 2006, maar recente jaren niet geproefd sinds ze niet meer naar de UGCB komen. De laatste jaren Ferrière en Durfort zijn ook schitterend, maar ook die hebben nu afgehaakt. Giscours is een wat andere stijl, wat ronder en vetter, maar ook zeer mooi. Recent kocht ik Ferrière 2020, maar da's echt nog te jong. In de betaalbare categorie geet mijn voorkeur uit naar Siran en de twee recentste degustaties proefde je aan Labégorce ook de ambitie.

Saint-Julien:: zonder twijfel mijn favoriete AOP op linkeroever, quasi alle merken maken hier mooie wijnen. Léoville-Poyferré vind ik meestal de mooiste, Léoville-Barton de meest "klassieke". Saint-Pierre staat daar amper achter, wel moeilijker jong wegens zeer veel Cabernets. Branaire is dan wat ronder en vetter en de laatste 10 jaar ook een absolute aanrader. Maar mijn persoonlijk go to wijn is dan Gloria. Vroeger kocht ik Poyferré, maar nu is dat ver boven mijn budget (zie hoger). Saint-Pierre ligt hier te rijpen en ook van Branaire ligt er 2019 en verwacht ik de 2022. Gloria volgt met 2004, 2016, 2018 en 2019 en ik zoek nog 2020 en 2022...

Pauillac: Ik heb amper Pauillac in de kelder.... De mooiste zijn beide Pichons met op korte afstand GPL! Van die laatste heb ik wat spijt dat ik daar niet wat 2016 van gekocht heb (had ooit 1976...) Op UGCB lijken me de wijnen van Castéja de beste koop: Batailley en Lynch-Moussas, de laatste is wat toegankelijker, Batailley echt een zeer mooie, klassieke Pauillac. De reden dat ik weinig Pauillac heb komt doordat ik ze altijd al relatief duurder vond dan St. Julien of St. Estephe.

Saint-Estephe: dit is het ideale jachtgebied voor wie op zoek is naar zeer mooie maar nog betaalbare linkeroever-Bordeaux. De toppers zijn me te hard en te duur (Montrose 2004 is m.i. nog niet klaar na 20 jaar...), maar daarachter.... De nummer 1 rqp in geklasseerde Bx is (of was...) wellicht Lafon-Rochet. Maar er zijn ook een massa niet- geklasseerden die in de meeste jaren zeer de moeite zijn en de warme jaren van het laatste decennium helpen zeker voor dit wat koelere terroir. Ik denk dan aan Haut-Marbuzet, Le Crock en in de echt goedkope was Clauzet ook best te pruimen. Dat kocht ik in 2003, 2005, 2009 en 2010, maar sinds het overlijden van Baron Velghe zou het niet meer op dat niveau zijn. Tronqouy, nu van Montrose, zou de nieuwe topaankoop moeten zijn. Nog niet geproefd, wel al 2022 gekocht, benieuwd... Ik wil ook de aandacht vestigen op Phélan-Ségur. Dat merk heeft zijn moeilijke periodes gehad, maar dit echte top-terroir is nu in bijzonder ambitieuse (Belgische...?) handen en de wijnen die ik jong proefden waren bijzonder impressionant en dat begint (helaas...) zijn weerklank te vinden in de pers. Niet goedkoop (rond de 40?), maar ik voorspel een nu of nooit verhaal voor die prijzen. Men wil hier de top naar de kroon steken en dat lukt al niet onaardig!

Maar als echte Vlaming, koop ik meer rechteroever en dan vooral Saint-Emilion en amper Pomerol. Zelfde reden: Saintem heeft een betere rqp.
Pomerol: weinig ervaring met de toppers. De Petrussen die ik proefde en dronk maakten niet echt een onvergetelijke indruk. Mijn beste herinneringen gaan naar La Conseillante, Le Gay en een verbluffend verfijnde Belle Brise. In het min of meer betaalbare segment doet La Croix de Gay echt zijn best en sinds 2016 is er dan Maillet en da's een gouden tip!

Saint-Emilion: Hier vind ik de grootste Bordeaux voor mijn portemonnee! La Gaffelière is groots de laatste tijd en ook Beauséjour-Bécot en Trottevieille horen m.i. tot de mooiste wijnen in Bx en je kon ze kopen aan 60€! Goed, Canon, Clos Fourtet, Figeac en Beauséjour-Duffau zijn niet minder, maar kosten het dubbele. Het fijne aan Saint-Emilion is dat je er ook bijzonder mooie wijnen vind aan 30€ of minder. Ik ben bvb nogal fan van Corbin, Laroze, Sansonnet, Rol Valentin e.v.a. En Godeau, van Vlaamse eigenaars koop je aan 20€ en dan zou ik La Mauriane nog vergeten.... Dat wordt moeilijk te kloppen.... Tenzij:

Fronsac: al sinds ik met wijn bezig was, keek ik uit naar mooie wijnen van dit bijzondere terroir: de kalksteen van de Fronsadais. Helaas toen weinig succes, maar ook hier hielpen wat geldinfuus, nieuwe inzichten en ook de warmere jaren. La Dauphine maakt steeds mooiere wijnen, maar de top voor mij ligt bij Moulin-Haut-Laroque en vooral Dalem. Wijnen aan rond de 25€ die je eens in een blinddegustatie zou moeten stoppen...

Buiten deze vind je zeker nog interessante wijnen voor amper een paar EUR in Castillon, Blaye, Bourg en zelfs het Entre-Deux-Mers gebied. Croix-Mouton van Philippe Janoueix is amper duurder dan 20 jaar geleden en proef dat eens!

Als je valt voor dit type wijn, is het moeilijk een betere rqp te vinden dan in Bordeaux, zeker in deze tijden van Bordeaux bashing. Vergeet de over gehypet, te dure topwijnen en vind je weg in de 30-60 en 15-30 klasse.