wijnliefhebbers
Domaine Arnaud Baillot, Beaune - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Domaine Arnaud Baillot, Beaune (/thread-7924.html)

Domaine Arnaud Baillot, Beaune - WhyAlwaysMe - Vandaag 11:21 AM

Ik dronk onlangs een Savagnin Côtes de Jura van Arnaud Baillot en vond nog geen topic terug over deze jonge wijnbouwer. Je denkt misschien: "een Côtes du Jura, moet dat topic dan niet in dat deel van het forum getiteld 'Jura-Savoie'"?

Aangezien Arnaud in Beaune gevestigd is en 95% van zijn wijnen uit de Côte d'Or komen, dacht ik dat een uitzondering hier wel op zijn plaats was.

Wat info over het domein (klakkeloos overgenomen en vertaald van een Franse website):

Arnaud Baillot begon zijn avontuur als wijnbouwer in 2015 in Beaune, het hart van de Côte de Beaune. Hij beheert bijna 10 hectare wijngaarden volgens biologische principes en breidt zijn assortiment uit met zorgvuldig geselecteerde druifinkopen. Het domein strekt zich voornamelijk uit over de dorpen Beaune, Volnay, Pommard en Meursault.

Als wijnmaker is Arnaud gepassioneerd door de diversiteit aan wijnstijlen die Bourgogne te bieden heeft. Samen met zijn vrouw Laure produceert hij een uitgebreid gamma, variërend van regionale appellaties tot Grand Cru-wijnen. Arnaud streeft ernaar om in elke fase van het proces het beste naar boven te halen; hij selecteert zijn druiven met de grootste zorg en volgt het volledige vinificatieproces nauwgezet op. Daarnaast kiest hij zijn vaten uiterst zorgvuldig, afgestemd op de nuances die hij wil bereiken (herkomst van het hout, kuiper, branding, korrel, etc.). Tot slot past hij per cuvée een doordachte rijpingsstrategie toe. Niets wordt aan het toeval overgelaten, want de schatten die een terroir biedt, moet je verdienen!

Soit, ik dronk dus 2022 Arnaud Baillot Savagnin Côtes du Jura
Expressieve neus vol rijpe gele appels, noten, een vleugje citrus en dat oxidatieve karakter waar de streek bekend om staat. Er zijn ook subtiele tonen van kruiden en een licht ziltige mineraliteit die extra diepte geven.

In de mond vol en krachtig, mooi in balans met frisse zuren en rijpere, nootachtige smaken. Rijke, licht romige textuur met een lange, complexe afdronk.

Een karaktervolle wijn die echt kon boeien en mij benieuwd heeft gemaakt naar wat deze wijnbouwer in de Bourgogne produceert. Was 1 van mijn eerste ervaringen met Savagnin, dus kan ook zijn dat de druif heel erg in de smaak valt en de wijnbouwer niets speciaals is, maar ik zou hem voor de zekerheid toch maar in de gaten houden!

RE: Domaine Arnaud Baillot, Beaune - Sur la Table - Vandaag 12:36 PM

De wijnbouwer zal je zeker kunnen bekoren. Maakt mooie wijnen samen met zijn vrouw, die als ik mij niet vergis, een zus is van Domaine Hudelot Noellat. Kunde en kennis bij de hand dus ; )

RE: Domaine Arnaud Baillot, Beaune - WhyAlwaysMe - Vandaag 01:44 PM

(Vandaag 12:36 PM)Sur la Table schreef:  De wijnbouwer zal je zeker kunnen bekoren. Maakt mooie wijnen samen met zijn vrouw, die als ik mij niet vergis, een zus is van Domaine Hudelot Noellat. Kunde en kennis bij de hand dus ; )
Klopt, zus van Charles Van Canneyt die de touwtjes in handen heeft bij Hudelot-Noëllat en tegenwoordig ook onder eigen naam wijn maakt als ik me niet vergis.