![]() |
Bordeaux 2009 - Afdrukversie +- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be) +-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html) +--- Forum: Onvergetelijke degustaties (/forum-64.html) +--- Discussie: Bordeaux 2009 (/thread-7935.html) |
Bordeaux 2009 - Rik Martens - 20-03-2025 11:20 AM Door de rondwarende luchtwegaandoeningen in dit land, deed deze degustatie lang op zich wachten. Maar gisteren was het zover, tot eenieders tevredenheid. Behalve dan misschien voor G., die op zijn beurt door verstopte neusgaten geplaagd werd. Een verslag volgt nog, maar toch al even dit. Château Beaumont Les Pierrières 2022 was de traditionele witte nulwijn. Gewoon omdat dit, zoals we op dit forum weten, zo'n ongelooflijke P/Q-wijn is, dat we er zelfs de afschuwelijke "Boir"-website voor zullen moeten trotseren. De volgende wijnen waren dus allemaal van 2009, een geweldig jaar, met wijnen die momenteel zo ongeveer op hun hoogtepunt zouden moeten zijn. 1. Ch. Kirwan, lichter dan de rest, zowel van kleur als van constitutie. Het "vrouwelijke" van Margaux vertaalde zich in "een beetje mager". Hier hoorde noodzakelijkerwijs eten bij. 2. Ch. Belgrave. Nog een cru classé. Heel donker van kleur, zeer beloftevol, diverse fruitgeuren kwamen je tegemoet, evenals de geur van nat karton dat uiteindelijk ondraaglijk werd. Kurk, gootsteen. Jammer. 3. Ch. La Tour Carnet. Ook een cru classé in een aanvaardbare prijsklasse. Mooie, rijpe, krachtige wijn. Tannine afgerond maar met nog potentieel. 4. Ch. Chauvin. Hoe sympathiek kan merlot zijn. De hoekjes afgevijld, plezierwijn en typevoorbeeld van St-Emilion. 5. Ch. Lagrange. Hier was ik niet gerust in. Op zoek naar informatie over deze Pomerol kom je voortdurend zijn illustere naamgenoot van de linkeroever tegen. Een kleinere pomerol, die ten onrechte genegeerd wordt. Voldoende potentieel om 16 jaar oud te worden en helemaal klaar. Zeer aangenaam. 6. La Dame de Montrose. De favoriet van de avond, met een puntje meer dan de Lagrange à Pomerol... Ik zal toch nog eens de eerste wijn in huis moeten halen want als bijna de helft van de productie in La Dame gaat, met zo'n mooi resultaat, wat moet de grand vin dan geworden zijn... Voor één keer had ik mijn ego opzij gezet en de volgorde laten bepalen door ChatGPT. Er was iets voor te zeggen. RE: Bordeaux 2009 - Rik Martens - 23-03-2025 04:47 PM Het verslag. 0. Ch. Beaumont Les Pierrières 2022 A.C. Blaye Côtes de Bordeaux M.C. Sauvignon blanc, Sémillon. Nieuwe eik, bestemd voor de rode wijn. Mr Filliatreau, Berson 14% Vol - Boir/Colruyt 9.45 euro Oog: Helder, vol tot intens, bleekgoud met een beetje tranen. Neus: vol tot intens, lichee, ananas in blik, abrikoos, pompelmoes, limoen, verveine, kiezel, beetje honing, beetje versmolten eik. Fijne, lekkere geur. Mond: zeer evenwichtig, minder zoet dan de geur deed vermoeden. Redelijke lengte. Dit is een bijzonder mooie witte wijn, nog steeds onklopbaar aan de prijs. Er was wat animositeit omdat iedereen wel meende de rondeur van sémillon te herkennen, die ook op de website van Boir vermeld staat, terwijl er op het rugetiket sprake is van 100% sauvignon. 18 ha waarvan 1.5 à 2 ha in wit. Wit wordt vroeg geoogst (augustus), waarna het kort op de nieuwe eik wordt gestoken. Tegeh dat het tijd is om de rode op de eik te leggen, gaat de witte opnieuw in tanks. Op die manier speelt de prijs van de eiken vaten niet mee in de kostprijs van de witte wijn. “blaye-côtes-de-bordeaux” is eigenlijk de oude “premières-côtes-de-blaye”.. “côtes-de-bordeaux” werd per decreet bepaald in 2009/2011. 1. Ch. Kirwan 2009 A.C. Margaux 3e grand cru classé M.C. 56% Cabernet Sauvignon, 17% Merlot, 13% Cabernet Franc & 13% Petit Verdot (18 maanden Franse eik, 45% nieuw) %Vol - Veilingen Jordaens 34.76 euro (Wine-Searcher Avg. Price 87 euro) Wine-Searcher Avg 91/100 Oog: helder, diep, ondoorzichtig, granaatrood, gekleurde tranen, nauwelijks evolutie. Neus: intens tot diep, framboos, bosbes, eik en kreupelhout, rook, peper en vanille, wat erf. Fijne geur. Mond: volledig harmonieus, gelijke aanwezigheid van zoet, zuur en tannine. Die laatste beetje droog, bittertje in de afdronk. Matig elengte 2/3 seconden. De wijn is zeer afgrond, maar de geur belooft iets meer dan de smaak en daardoor is hij best te gebruiken als maaltijdbegeleider. De lente was zeker moeizaam begonnen. Hagel teisterde de wijngaard op 11 mei en veroorzaakte aanzienlijke schade aan de wijnranken en de jonge druiven. Terwijl we de hoge luchtvochtigheid van het seizoen doormaakten, wachtten we met weinig hoop op de zomer. Na 15 juni keerde de zon echter terug en maakte de regen plaats voor een zeldzame droogte, waarbij de neerslagniveaus van juli tot en met september 52% onder het gemiddelde daalden. Beetje bij beetje kregen de druiven meer concentratie en bleven ze klein met dikke schillen. Ondertussen reageerden de verschillende bodems met verschillende moeilijkheidsgraden op de droge periode. (Poussart 315de/671) *Had to try another one because I had 2 of these and I am saving the last one for a mini vertical. This is spot on and fully mature. A fast aging 2009 (LOL, its been 16 years), that clearly reads "Bordeaux" without an inch of doubt. So fine, elegant, complete, and satisfying. Started losing a tiny bit of oomph in the last glass and to me, this is ready and starting its decline. Beautiful wine here! Drink!! 21/1/25 Cellar tracker Decanteren! 2. Ch. Belgrave 2009 A.C. Haut-Médoc 5e grand cru classé M.C. 75% Cabernet Sauvignon, 20% Merlot, 5% Petit Verdot (14 maand eik) 13 %Vol - Veilingen Jordaens 34.76 euro (Wine-Searcher Avg. Price 44 euro) Wine-Searcher Avg 90/100 Oog; helder, diep en ondoorzichtig, granaat tot scharlakenrood, goed gevuld tot aan de rand, gekleurde tranen. Neus: gesloten maar krachtig, zwarte bes, bosbes, gestoofd fruit en potloodslijpsel, peper. En dan roept iemand Kiekenkot! Met daarna een algemene waarneming van toenemende stank van nat karton. Die wordt ondraaglijk, zowel in neus als mond. Helaas, kurk. En de wijn zag er nog zo beloftevol uit. Twee heuveltjes met gravel op een ondergrond van klei, kliezelig zand, klei in de bovenlaag. Oogst stap voor stap en aangepast aan de perfecte rijpheid, Optische sortering. Koude voormaceratie afhankelijk van elk stuk wijngaard, Alcoholische fermentatie met 1 tot 3 overpompingen en/of 1 pigeage per , afhankelijk van de batch. Malo deels in tonnen. (Poussart 669de/671) 12/14/2024 - Argrath wrote:89 Points (Blind tasting) Medium-fullish nose. Black fruit. Warm impression. Ink, oak and nuts. Developed. Fullish, rich and tannic palate. Slighly over-ripe and rustic. Black fruit, gravel minerality and verging on dried fruit. But hearty and generous. Actually lacking a bit of typicity, this was hard to recognize as a Bordeaux. Lacking elegance. Would not hold on to this. 3. Ch. La Tour Carnet 2009 A.C. Haut-Médoc 4e Grand Cru Classé M.C. 62% Merlot, 33% Cabernet Sauvignon, 2% Cabernet Franc en 3% Petit Verdot (16 maanden eik, 30% nieuw) 14 %Vol - Veilingen Jordaens 34.76 euro (Wine-Searcher Avg. Price 49 euro) Oog: helder, vol tot intens, ondoorzichtig, granaatrood met gekleurde tranen. Neus: intens, framboos, aardbeienconfituur, gestoofde pruim, eikenhout, tabak, bos, peper, vanille, paprika, laurier. mond: molligheid, zuren en tannine in evenwicht, harmonieus goede lengte, wat gestoofd fruit in de afdronk. Finesserijk, maar met behoorlijke kracht. Grote wijn. Wine-Searcher Avg 90/100 Een eerste sortering van het fruit gebeurt in de wijnstokken, gevolgd door een handmatige sortering op een trillende sorteertafel. Hoogfrequente ontsteling met behulp van een Pellenc-ontsteler, gevolgd door densimetrische sortering van de bessen. De bessen worden gekoeld met behulp van een cryogene tunnel (injectie van vloeibare stikstof). Overbrengen naar vaten door zwaartekrachtstroming met behulp van een mobiele bak. Vinificatie in kleine eiken en betonnen vaten. Koude voorgisting (8°C). Volledig handmatige pigeages. Alcoholische gisting op lage temperatuur Grondsoort: Klei-kalksteen, grind-zandig.(28°C). (Poussart 130ste/671) 1/5/2025 - belfast taxman wro te:90 Points A month ago I suggested there was no point waiting on this wine so last night we opened another (our penultimate) and I think the point was proven. Tasted blind I would have said Pessac or even St.Emilion given the presence of Merlot - this is not your typical Haut Medoc wine. Again the opening nose of smelly socks quickly dissipated into red fruits and plum. The palate was a mixture of red fruit with a hint of barbecue and wood floor. Overall I felt this lacked a little focus but certainly a good wine. 4. Ch. Chauvin 2009 A.C. St-Emilion grand cru classé M.C. 75% Merlot, 20% Cabernet Franc, 5% Cabernet Sauvignon (16 maand Franse eik, 50% nieuw) 14.5 %Vol - Veilingen Jordaens 34.76 euro (Esprit des Vins 55 euro Oog: helder, vol tot intens, ondoorzichtig, gevulde meniscus, goede tranen Neus: intens tot diep, framboos, aardbei, krieken, gestoofd fruit, boerenjongens, eik, ceder, tabak, rook, herst, peper, vanille, karamellen. Mond: volledig in evenwicht en harmonieus, goede lengte, 4 sec. Straffe wijn. Wine Sercher Average: 89/100Z Zandige klei met ijzerinclusies in de ondergrond, stokken van gemiddeld 30 jaar oud. Manuele sortering n de wijngaard en dubbele manuele triage in de kelder. Oogst van 28 september tot 19 oktober 12/14/2024 - Guillmallette wrote:90 Points Visualy impressive. So dark even for that age. Nose is great, plum, blackcurrent. Smells dense. Was expecting a better taste than that. Fell muted even after 2 hours. Lacking depth. Tannins integrated and fruit was a little bit there with a little bit of wood but was to close from a young mid / entry level bordeau. It was good, just not what I was expecting. (Poussart 463ste/671) 5. Ch. Lagrange 2009 A.C. Pomerol M.C. Ongeveer 90% Merlot, 10% Cabernet Franc 13.5 %Vol - Veilingen Jordaens 34.76 euro (Wine-Searcher Avg. Price 39 euro) Wine-Searcher Avg 89/100 Oog: helder, vol tot intens, iets doorzichtiger dan de vorige,, granaat tot scharlakenrood, goede tranen. Neus: intens, framboos, rozijnen, gestoofd fruit, eik en rook, peper en vanille, tabak, thee, creosoot, beetje munt aan het einde. Mond: volledig in evenwicht, versmolten tannine , fijn, uitgerijpt. lang. Een pomerol die onder de radar blijft en bovendien gaan zowat alle searches richting Lagrange van Saint-Julien). 7/5/2017 - hiker_guy Likes this wine: Dark to the rim, maybe a hint of bricking on the very edge. Nose is soft, rich and very enticing. Hints of tobacco, dark fruit compote, and rich dark fruit. Palate is soft, rich and very long 6. La Dame de Montrose 2009 A.C. St-Estèphe 2de wijn van Ch. Montrose (2e GCC) M.C. 18% Cabernet Sauvignon & 82% Merlot (12 maanden Franse eik, 30% new) 13.5 %Vol - Veilingen Jordaens 34.76 euro (Wine-Searcher Avg. Price 75 euro) Wine-Searcher Avg 90/100 Maakt 40 tot 45 % van de hele productie van Montrose uit. Oog: kristalhelder, diep, ondoorzichtig, granaatrood, gevulde meniscus, goede gekleurde tranen Neus: diep, framboos, aardbei, bramen, peper, vanille, even wat melk, zoethout, eik, beetje erf, heel versmolten. Mond: volledig in evenwicht, harmonieus, lang fruit in de afdronk. Grote wijn. Conclusie Mady schrijft bij elke wijn (behalve de Belgrave natuurlijk) “lekker”. Dat is dus O.K. De rode wijnen werden niet blind geschonken, omdat het erom ging om een reeks goede subtoppers te waarderen, niet om een kasteel te proberen herkennen, wat toch zinloos geweest zou zijn. De witte ging wel blind, om het punt te maken, dat die flink boven zijn niveau speelt, de kostprijs werd tot het dubbele ingeschat. Van de rode was er weer een onwetenschappelijk klassement. 1. La Dame e Montrose, 33 punten 2. Lagrange à Pomerol ,32 punten 3. Chauvin, 23 punten 4. La Tour Carnet, 16 punten ex aequo met Kirwan 16 punten P.S. 1. Bij Poussart gaat het om diens Classement des Grands Crus de Bordeaus 2009. Wat ik al vermoede speelde bij hem de jeugd van de geproefde wijnen in het nadeel van de bewaarwijnen. Wat we hier proefden staat veel te laag in zijn classement. Vind ik. 2. Ik vroeg aan ChatGPT om de volgorde voor mij te bepalen. Deze heeft de wijnen in een opgaande lijn gezet. Niet iedereen vindt dat de juiste aanpak. Maar het kwam wel juist uit. Dit kreeg ik als commentaar: Château Kirwan (Margaux, Left Bank) – Margaux wines tend to be more perfumed and elegant. This should be a refined and aromatic start before moving to denser styles. Château Belgrave (Haut-Médoc, Left Bank) – A classic, medium-bodied Médoc wine with good fruit and structure but typically not as tannic as some of the more powerful Left Bank wines. Château La Tour Carnet (Haut-Médoc, Left Bank) – A bit richer and more powerful than Belgrave, with a modern style. Good to place it before the bigger wines. Château Chauvin (Saint-Émilion, Right Bank) – Now transitioning to Right Bank wines. Saint-Émilion wines, with their Merlot dominance, will bring more plushness and roundness compared to the Médoc wines. Château Lagrange à Pomerol (Pomerol, Right Bank) – Pomerol wines tend to be richer and silkier. This should be softer but more opulent compared to the previous wines. La Dame de Montrose (Saint-Estèphe, Left Bank) – This is the second wine of Château Montrose, which is known for its structured, long-lived wines. As the most powerful and tannic wine in the lineup, it should be served last to ensure the tasting builds in intensity. Additional Tips: Decanting: The more structured wines (La Dame de Montrose, Château La Tour Carnet, and Château Kirwan) will benefit from longer decanting (1–2 hours), while the softer Right Bank wines (Château Chauvin, Château Lagrange à Pomerol) can be decanted 30–60 minutes before serving. Serving temperature: Aim for around 16–18°C (60–64°F) for optimal expression. Glassware: Use Bordeaux-style glasses to enhance the wines’ aromatics and structure. That should make for a fantastic tasting experience! Let me know if you’d like adjustments based on specific preferences. Ik moet nog afleren van in het Engels met A.I. te communiceren, daar is geen enkele reden toe. RE: Bordeaux 2009 - vinejo - 23-03-2025 07:06 PM ![]() Qua volgorde moet ik ChatGPT toch tegenspreken. Die zegt dat de meest krachtige wijn als laatste moet worden gedronken. Op het moment dus dat de paletten verzadigd en vermoeid zijn. Ervaring leert me dat het omgekeerde veelal beter is. Indien ik bvb oudere wijnen schenk, zal ik die eerder naar het einde toe schenken. Eindigen met pakweg een jonge Chateauneuf terwijl iedereen al behoorlijk verzadigd is geen goed idee. RE: Bordeaux 2009 - Rik Martens - 24-03-2025 05:27 PM Om iedereen verzadigd te krijgen, zullen we op magnums moeten overschakelen, vrees ik. Maar geen enkel systeem is sluitend. In het voorliggende geval ging het om stuk voor stuk evenwichtige, versmolten wijnen van hetzelfde jaar. Crescendo was in dit geval dan ook niet zo'n slecht idee. Mocht je de Kirwan laatst plaatsen - toch een gewaardeerde wijn, ondanks wat de score zou doen uitschijnen - dan ging die wellicht verloren na de Dame de Montrose of de Tour-Carnet en dat verdiende hij niet. Kracht is wellicht dus een beetje een overstatement m.b.t. wijnen die allemaal veel meer op finesse drijven. Enfin, ik begrijp je redenering en in sommige gevallen zou ik ook zo te werk gaan, in dit geval speelde het eigenlijk niet zo'n rol (anders had ik het niet aan A.I. gevraagd...). Wat m.i. een grotere rol speelde was dat ik alle flessen tegelijk zo'n 2 uur voor de start had geopend en dat dus de laatste langere tijd konden verluchten en wel in hun voordeel. RE: Bordeaux 2009 - vinejo - 24-03-2025 09:00 PM (24-03-2025 05:27 PM)Rik Martens schreef: Om iedereen verzadigd te krijgen, zullen we op magnums moeten overschakelen, vrees ik. Helemaal akkoord. RE: Bordeaux 2009 - Jeroen Pieter - 25-03-2025 12:16 AM Zojuist nog eens nagelezen wat Nicolaas Klei noteerde in zijn "tot op de bodem"bij de A van ademen. Geliefde bezigheid van verrassend veel wijndrinkers. ‘Ja, ik heb de wijn al ontkurkt. Zo kan hij wat ademen.’ ‘Goh. En als straks nou blijkt dat we meer dorst hebben dan die ene ademende fles kan lessen, gaan we dan een uurtje gezellig uit het raam kijken terwijl fles twee adem staat te happen?’‘Eh...’‘Precies. En het is nog nergens voor nodig ook. Het Amerikaanse Laboratorium voor Longonderzoek in Boise, Idaho heeft in een adempauze tussen de onderzoeken door laatst wat flessen wijn ontkurkt. Ze hebben de hoeveelheid zuurstof gemeten toen de fles net open was, na twee uur, na vier uur, zes uur, een dag later. Veel zuurstof kwam er niet bij in de fles. Wanneer je een glas inschonk, daarentegen, wél. Zowel in fles als glas. Gewoon schenken en drinken dus. Proost.’‘Eh...’‘Precies. En wist je dat professor Emile Peynaud zaliger, tot z’n pensioen hoogleraar aan de universiteit van Bordeaux en tot z’n dood adviseur aan bijna alle beroemde châteaus, datzelfde al ruim een kwart eeuw geleden in zijn laboratorium ontdekte? Wanneer wijn lucht nodig heeft schenk je ’m in een groot glas of de karaf. Maar wachten om de wijn in de ontkurkte fles te laten “ademen” heeft geen zin. Je ziet het toch zelf ook? Die paar vierkante centimer in de flessenhals die zuurstof moet happen voor die driekwart liter wijn eronder: dat wordt toch niks? Dus maak nou die tweede fles maar eens open.’Zie decanteren. RE: Bordeaux 2009 - Rik Martens - 25-03-2025 09:57 AM Wie zou het aandurven om de grote Emile Peynaud tegen te spreken? Ik, natuurlijk. Wanneer een wijn veel zuurstof nodig heeft om open te komen, dan karafeer je. Zeker de meeste jonge wijnen hebben er baat bij. Als er teveel rotzooi in de fles zit, sommigen noemen het droesem of bezinksel, dan decanteer je. Maar ietwat belegen wijn (zoals in dit geval die Bordeaux van 2009) stinkt. Door er voortijdig de stop uit te trekken, verdwijnen de volatiele onaangenaamheden alvast voor een deel en dat is gunstig voor de eerste kennismaking nadien in het glas. De interactie met zuurstof zal misschien minimaal zijn, maar vergelijk het eerder met een toiletdeur, die je na gebruik laat openstaan. En ook hier, zoals overal waar het om wijn gaat, bestaan er geen arbitraire regels om te volgen. De natuur is iets raars. RE: Bordeaux 2009 - wvd - 25-03-2025 12:00 PM (25-03-2025 12:16 AM)Jeroen Pieter schreef: Zojuist nog eens nagelezen wat Nicolaas Klei noteerde in zijn "tot op de bodem"bij de A van ademen. Een verbluffende stelling. Ik neem aan dat als je een Bx fles opent en verder niks doet, dan is er idd weinig contact met lucht. Daarom adviseert men om er alvast 1 glas van uit te schenken, staat de wijn wat lager en is dus de contactoppervlakte groter. Beweren dat er absoluut geen zuurstaf in komt als je de fles gewoon ontkurkt, impliceert bijgevolg dat die wijn, ook na veel langere blootstelling niet zal oxideren. Ha ja, dat volgt uit de bevindingen van onze Amerikaanse vrienden... Dan stel ik voor dat je straks een fles Bordeaux opent en dan spreken we af om die te proeven ergens na Pasen. Ik ben benieuwd.... RE: Bordeaux 2009 - Rik Martens - 25-03-2025 01:15 PM Dat glaasje praecox zal in elk geval nuttig zijn om eventuele fouten vast te stellen. Als ik het gedaan had, dan had ik misschien een alternatief kunnen opduikelen voor de gekurkte Belgrave... Wat invloed van zuurstof betreft nog even toevoegen, dat veel afhangt van de gezondheid van de wijn zelf. Hoe vaak hebben al oudere wijnen tegengekomen die nog even wat plezier gaven, maar een half uurtje of zo na ontkurken al volkomen plat vielen. RE: Bordeaux 2009 - vinejo - 25-03-2025 04:17 PM (25-03-2025 01:15 PM)Rik Martens schreef: Dat glaasje praecox zal in elk geval nuttig zijn om eventuele fouten vast te stellen. Als ik het gedaan had, dan had ik misschien een alternatief kunnen opduikelen voor de gekurkte Belgrave... …en het omgekeerde gebeurt evenzeer. RE: Bordeaux 2009 - wvd - 25-03-2025 05:05 PM (25-03-2025 04:17 PM)vinejo schreef:(25-03-2025 01:15 PM)Rik Martens schreef: Dat glaasje praecox zal in elk geval nuttig zijn om eventuele fouten vast te stellen. Als ik het gedaan had, dan had ik misschien een alternatief kunnen opduikelen voor de gekurkte Belgrave... Maar dan met oude Nebbiolo.... Dat heb ik meermaals mogen meemaken, spectaculair soms! RE: Bordeaux 2009 - vinejo - 25-03-2025 05:59 PM (25-03-2025 05:05 PM)wvd schreef:(25-03-2025 04:17 PM)vinejo schreef:(25-03-2025 01:15 PM)Rik Martens schreef: Dat glaasje praecox zal in elk geval nuttig zijn om eventuele fouten vast te stellen. Als ik het gedaan had, dan had ik misschien een alternatief kunnen opduikelen voor de gekurkte Belgrave... Even goed met oude Bordeaux hoor RE: Bordeaux 2009 - Biff - 25-03-2025 07:10 PM (25-03-2025 05:59 PM)vinejo schreef: Even goed met oude Bordeaux hoorZoals met onze Siran '83 nog niet zó heel lang geleden. Op restaurant had je die zeker vervangen! Hier thuis kwam die pas na 4u echt opzetten, wat een metamorfose. Zelfde verhaal met onze Brane Cantenac van '75, de eerste fles dan toch, die moest ook zeker 2u id karaf gezeten hebben, maar tja, ook ik ben bang dat ze dan volledig zullen platvallen ![]() Het blijft gokken zeker ![]() |