![]() |
Debra - Afdrukversie +- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be) +-- Forum: Interessante eet-drinkadressen (/forum-31.html) +--- Forum: België (/forum-36.html) +--- Discussie: Debra (/thread-7997.html) |
Debra - Olivier - 24-08-2025 06:25 PM Onlangs gaan eten bij Debra, nieuw restaurant in Gent van Jason Blanckaert, de kok die ook al achter JEF zat en Aroy Aroy. Het concept nu is wat klassieker Frans, en alles à la carte, wat ik geweldig vind. Die verplichte menu’s van 5 of 7 gangen in het weekend zijn voor mij een reden om niet naar dat restaurant te gaan. Als hapje kwamen wat oesters op tafel, bereid op drie manieren : klassiek, met peer en vin jaune, en met een coulis van groene erwt en basilicum (?). Ik blijf ouderwets houden van de klassieke oester met wat citroen en peper, maar moet toegeven dat de andere versies ook lekker waren. Echt goede oesters ook. Die ziltige toets, I love it. En losgemaakt, zoals het hoort, zodat je lekker kan slurpen. Een voorgerecht genomen met artichokes en mosseltjes in een jus van de mosseltjes en wat beurre blanc. Licht en lekker! Het bordje leeggeveegd met wat zuurdesembrood. Mijn hoofdgerecht was de duif van Anjou. Ik heb eenmaal duif gegeten in Bordeaux en daar kreeg ik een halve duif zoals je hier een halve kip krijgt. Prutswerk! Maar ik wou het opnieuw proberen. Als je zoiets wil proberen moet je het eten in een plek zoals deze. En dat was een goede gok. Perfect gegaard stukje filet, nog rood, maar mooi laten rusten zodat hier geen sappen meer uit komen. Zeer mals vlees! En op een jus die van de karkas getrokken is, een smaakbommetje. De twee pootjes waren gekonfijt en waren wat knagen, maar ik vind dat wel leuk. Zeer geslaagd. Leuke wijnlijst ook. Als aperitief nam ik de rosé pinot not van Sven Enderle. Echt leuke wijn. Geen suikerwater uit de Provence, maar echt rood fruit met een (bio)dynamische fraicheur. I like it. Bij het voorgerecht nam ik een orange wine, de Olasz van Kövesd, een Slovaaks domein (maar op de grens met Hongarije). Wat een wijn. Complex, zeer fris en laaaang! Misschien wel de beste orange wine die ik al gedronken heb! Ik vond dit nergens terug in België. Weet iemand toevallig waar je dit kan vinden? In rood nam ik de Langhe Nebbiolo van Vajra. Geen wijn die ik zonder eten zou kunnen appreciëren, maar ik wist dat perfect zou passen bij de duif. En inderdaad, weg trekkende tannines, welkom rode kriekjes. Als afsluiter nam ik nog een Malvasia van D’Oliveira, nutty happiness uit Madeira. Ik kwam hier zeer voldaan buiten. Best prijzig, maar ik vond dit niveau Michelinster. En dat is ook de prijs die je er voor betaalt. |