wijnliefhebbers
Frédéric Magnien - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Frédéric Magnien (/thread-8.html)


Frédéric Magnien - vinejo - 14-12-2009 05:44 PM

Pinot Noir 2005
Dit is nu eens een prijs-kwaliteitsbourgogne. Alle kenmerken die je verwacht (rood fruit, hoge zuren) maar zowaar ook met heel mooie rijpheid, leder en putjesgeur .
Schonk dit vorige week maandag, mooi op dronk maar zeker nog 2 jaar heel goed.

87/100


RE: Frédéric Magnien - Venne - 14-12-2009 11:24 PM

En hij is dan ook nog nen toffe pé. Ik heb hem leren kennen via mijn schoonvader, die op zijn beurt altijd langsging bij zijn vader Michel. Altijd al goed ontvangen geweest en je kan wel wat zaakjes met hem doen.. :-) En als je hem tegenkomt op een belgische degustatie heeft hij altijd wel zijn persoonlijke drinkbus mee onder de tafel... misschien omdat hij die degustaties altijd zo saai vindt...
Heeft ondertussen vele cuvées , zowel van zijn eigendommen en zijn vaders maar koopt ook veel druiven aan. Ik heb zo de indruk dat hij die wijngaarden beter kent als de eigenaar en aan zijn "poten" te zien doet hij niet alleen bureauwerk op het domein :-)
De 2004 was dan wel heel wat minder dan de 2005 maar voor €8 nog steeds een fles die ik graag opendoe!!


RE: Frédéric Magnien - vinejo - 15-12-2009 12:13 AM

Ik betaalde 10.95 bij Grandry voor de 05, veronderstel dat die 8 op het domein was?


RE: Frédéric Magnien - Venne - 15-12-2009 12:16 AM

Yep, tegen dat die flessen hier zijn slepen ze al wat euro's mee hé:-)


RE: Frédéric Magnien - nco - 15-12-2009 10:55 AM

Aha, mooie tip voor een betaalbare Bourgogne! thank you


RE: Frédéric Magnien - Tienne - 22-12-2009 11:37 AM

Ik heb me onlangs ook een fles PN 2005 Fréderic Magnien gekocht.

Ik zou deze ook wel eens willen proeven.
Hoe moet ik deze fles soigneren?


RE: Frédéric Magnien - Venne - 23-12-2009 06:26 PM

Hey Tienne
Fles heeft niet veel soignage nodig denk ik, is vlot drinkbaar en al op dronk.
Recht uit de fles en goed walsen en rustig leeg drinken.
Geniet ter van!!


RE: Frédéric Magnien - Tienne - 24-12-2009 02:38 AM

@Venne,

bedankt voor de tip. (Bourgogne is nieuw voor mij).


RE: Frédéric Magnien - Mt - 29-03-2011 05:33 PM

Fréderic Magnien, Chambolle Musigny, 1er cru Les Borniques 2002:

Meteen herkenbaar als Bourgogne Wink. Typische pinotneus met krieken en kruiden: eentje met klasse. Mooie jonge kleur. Zeer fris, met body en persoonlijkheid en zeker nog 5 jaar flesrijping voor de boeg. Dan nog eens opnieuw, Tienne applaus?


RE: Frédéric Magnien - Tienne - 29-03-2011 07:48 PM

Jammergenoeg is bourgogne van dit kaliber te duur geworden voor mij.

We zullen het moeten doen met de flessen die ik liggen heb,
binnen een jaar of vijf.


RE: Frédéric Magnien - vinejo - 29-03-2011 07:57 PM

(29-03-2011 07:48 PM)Tienne schreef:  Jammergenoeg is bourgogne van dit kaliber te duur geworden voor mij.

We zullen het moeten doen met de flessen die ik liggen heb,
binnen een jaar of vijf.

Hoeveel moet die wijn kosten?
En wat is te duur voor een wijnliefhebber?

't Is toch waar je je prioriteiten legt ...?

Ik rij met een bouwvallige Nissan.Bouwjaar 1998 (weliswaar een goed jaar voor de Nissan) Nooit veel geld gegeven voor een wagen (en ga het nooit doen ook). Maar wanneer ik dan een fles wijn van 50 euro koop en open voor een paar vrienden zijn er die zich afvragen of ik rijk ben of zo... ?


RE: Frédéric Magnien - carl - 29-03-2011 08:11 PM

(29-03-2011 07:57 PM)vinejo schreef:  
(29-03-2011 07:48 PM)Tienne schreef:  Jammergenoeg is bourgogne van dit kaliber te duur geworden voor mij.

We zullen het moeten doen met de flessen die ik liggen heb,
binnen een jaar of vijf.

Hoeveel moet die wijn kosten?
En wat is te duur voor een wijnliefhebber?

't Is toch waar je je prioriteiten legt ...?

Ik rij met een bouwvallige Nissan.Bouwjaar 1998 (weliswaar een goed jaar voor de Nissan) Nooit veel geld gegeven voor een wagen (en ga het nooit doen ook). Maar wanneer ik dan een fles wijn van 50 euro koop en open voor een paar vrienden zijn er die zich afvragen of ik rijk ben of zo... ?

Dit verhaal van die wagen is voor mij zeer herkenbaar Smile


RE: Frédéric Magnien - doc - 29-03-2011 11:15 PM

Nu nog jouw nummerplaat en we weten je te vinden .... want zoveel Nissans van dat supermillésime rijden er wschl niet meer rond thumbsup


RE: Frédéric Magnien - koen - 29-03-2011 11:43 PM

(29-03-2011 07:57 PM)vinejo schreef:  of ik rijk ben of zo... ?

Zeker weten verschrikkelijk rijk ... rijk aan ervaringen en proefmomenten cheers


RE: Frédéric Magnien - don quichotte - 30-03-2011 12:01 AM

(29-03-2011 07:57 PM)vinejo schreef:  Hoeveel moet die wijn kosten?
En wat is te duur voor een wijnliefhebber?

't Is toch waar je je prioriteiten legt ...?

Inderdaad prioriteiten is een belangrijke maatstaf .
Maar daar stop het niet bij.

Om het “cru” te stellen ga jij morgen op tafel 1000….1500 Euro op tafel gooien voor een Premier cru classé á la Lafite 2009 bv?

Vind je dat de meerkost boven 25 Euro in lijn is met dat “andere verschil” dat die wijn van 50 Euro en meer ons te bieden heeft? Ik wil hier opzettelijk het woord kwaliteitsverschil of beter niet gebruiken.

Vind je niet dat de financiële draagkracht een rol mag spelen in het bestedingsgedrag voor wijn?

Moet iemand met een bescheiden inkomen geen rekening houden met de familiale context of met zijn(haar) partner?

Ben jij bereid om te betalen voor een “Luxe product” waartoe sommigen kastelen of investeerders hun wijnen willen verheffen zonder dat er enige meerwaarde in het glas komt?

Enz……of vul maar verder aan.

Ik heb het geluk (of misschien ongeluk) gehad vele van de icoonwijnen te hebben gedronken in jaren dat de P/K min of meer aanvaardbaar was. Dit heeft me wel geleerd het ganse wijnwereldje een beetje te relativeren.
Dit heeft me ook aangezet een persoonlijke conclusie te maken dat ( bijna) alles wat ik boven de 50 Euro nu zie liggen; laat liggen.

BTW, ik heb soms in mijn wijncarrière meer genoten van een “wijntje” van och arme minder dan 10 Euro dan de premier grand cru classés die in mijn kelder lagen. ( en nog liggen)


RE: Frédéric Magnien - koen - 30-03-2011 09:56 AM

(30-03-2011 12:01 AM)don quichotte schreef:  
(29-03-2011 07:57 PM)vinejo schreef:  Hoeveel moet die wijn kosten?
En wat is te duur voor een wijnliefhebber?

't Is toch waar je je prioriteiten legt ...?

Vind je niet dat de financiële draagkracht een rol mag spelen in het bestedingsgedrag voor wijn?

Moet iemand met een bescheiden inkomen geen rekening houden met de familiale context of met zijn(haar) partner?

100% mee akkoord, mijn aankopen hebben gedurende mijn "verbouwingsjaren" op een laag pitje gestaan en met een strikt maximumbedrag per fles van 20€. Vandaag kan ik me af en toe foliekes permiteren maar er is een duidelijk jaarbudget afgesproken.

Alles is relatief maar ik heb toch al meer dan één wijn tussen de 25 en de 50€ gedronken waar voor mij het prijsverschil meer dan gejustifieerd was. Vanaf 50€ is het inderdaad niet meer zo duidelijk, maar die vallen dan binnen de noemer "folieke" Wink nietwaar. En de zeldzame parel geeft zeker en vast meer genot dan de gepolijste en opgehemelde diamant.

Dit gezegd zijnde moest mijn buget onbeperkt zijn, zou ik me niet generen zulle ... als wijnliefhebber blijf je nieuwsgierig ongeacht het budget


RE: Frédéric Magnien - Tienne - 30-03-2011 01:47 PM

(30-03-2011 09:56 AM)koen schreef:  
(30-03-2011 12:01 AM)don quichotte schreef:  
(29-03-2011 07:57 PM)vinejo schreef:  Hoeveel moet die wijn kosten?
En wat is te duur voor een wijnliefhebber?

't Is toch waar je je prioriteiten legt ...?

Vind je niet dat de financiële draagkracht een rol mag spelen in het bestedingsgedrag voor wijn?

Moet iemand met een bescheiden inkomen geen rekening houden met de familiale context of met zijn(haar) partner?

100% mee akkoord, mijn aankopen hebben gedurende mijn "verbouwingsjaren" op een laag pitje gestaan en met een strikt maximumbedrag per fles van 20€. Vandaag kan ik me af en toe foliekes permiteren maar er is een duidelijk jaarbudget afgesproken.

De premiercru-wijnen uit Bourgogne kosten toch meestal 50.00(+) euro.

Na het nakomen van onze vaste uitgaven, staat wijn bij één van onze prioriteiten. We hebben niet te klagen, maar zoals Don aanhaalt, houden we rekening met de financiële draagkracht van ons gezin.
(Cee in 3/4-statuut, twee kinderen, ik als arbeider).
Geen verbouwingen hier maar na 14 jaar zijn we in de gekende periode beland waar alles stuk lijkt te gaan of aan vervanging toe is.
Dus de foliekes moeten nu wijken.

Spijtig genoeg heb ik geen wijnen meer liggen uit het jaar 1998.
Wel heb ik nog een bouwvallige Astra uit hetzelfde jaar Wink


RE: Frédéric Magnien - vinejo - 30-03-2011 02:00 PM

(30-03-2011 12:01 AM)don quichotte schreef:  
(29-03-2011 07:57 PM)vinejo schreef:  Hoeveel moet die wijn kosten?
En wat is te duur voor een wijnliefhebber?

't Is toch waar je je prioriteiten legt ...?

Inderdaad prioriteiten is een belangrijke maatstaf .
Maar daar stop het niet bij.

Om het “cru” te stellen ga jij morgen op tafel 1000….1500 Euro op tafel gooien voor een Premier cru classé á la Lafite 2009 bv?

Uiteraard niet, deze vraag is totaal naast de kwestie

(30-03-2011 12:01 AM)don quichotte schreef:  Vind je dat de meerkost boven 25 Euro in lijn is met dat “andere verschil” dat die wijn van 50 Euro en meer ons te bieden heeft? Ik wil hier opzettelijk het woord kwaliteitsverschil of beter niet gebruiken.

In vele gevallen is die meerkost helemaal niet terug te vinden in de kwaliteit. In sommige gevallen wel. Vergelijk het met een vriend van me die audiofreak is. Koopt zich de duurste versterkers, betaalt honderden euro s voor de voetjes van zijn boxen, laat electriciteitskabels overkomen van Taiwan (jawel, electriciteitskabels!). Ik luister naar het resultaat en moet grote moeite doen om een verschil te herkennen. Voor hem is die hele kleine verbetering het waard. Voor de leek is dit belachelijk.
En als je dan als bewust wijnliefhebber en consument voor 50 euro een fles kan kopen die tot de top van een appelatie wordt gerekend, dan doe je dat. Ik spreek over 50 euro hé Don, je hebt me nergens zien beweren dat ik nog meer betalen te verantwoorden vind.

(30-03-2011 12:01 AM)don quichotte schreef:  Vind je niet dat de financiële draagkracht een rol mag spelen in het bestedingsgedrag voor wijn?
Tuurlijk, maar die speelt overal een rol. Die vriend van me met zijn audio van DUIZENDEN euri doet alles met de fiets, gaat nooit op vakantie. Maar voor zijn passie wil ie wel veel betalen.
En ik ken heel wat échte wijnliefhebbers die nooit de flessen op tafel zetten die ik hen serveer. Maar waarvan ik wel weet dat ze een stuk kapitaalkrachtiger zijn dan ik. Maar dat zal me worst wezen, heerlijke wijn drinken met maten is van het allerleukste wat ik ken. En of je t nu wil of niet, zo ' n speciaal fleske geeft altijd wel een extraatje aan de proeverij.
En wat ik opdoe aan die wijn bespaar ik in
- sigaretten (ik rook niet)
- restaurantbezoek (5x per jaar max)
- verre reizen (doe ik niet)
- telefoon (gsm wordt hier amper gebruikt)
- mooie auto (wil ik niet)
- binnenhuisinrichting (is zeer eenvoudig en goedkoop)
- kunst (heb ik niet)
- hoerenkoten (wil geen kakkende dwergen op mijn kop)

(30-03-2011 12:01 AM)don quichotte schreef:  Moet iemand met een bescheiden inkomen geen rekening houden met de familiale context of met zijn(haar) partner?

Rolleyes

Ik doe mijn vrouw en kinderen niks tekort door een paar flesjes van 50 euro te kopen en te drinken Don... Integendeel, ze gunnen me dit volledig en zijn blij dat ik er zo door gepassioneerd ben - én zo,van geniet.
Had ik nu een zware motor gekocht om mijn midlife te bestrijden, dan had ik in één keer een veel groter bedrag opgesoupeerd...


En nee, een asielzoeker zal zich geen fles wijn van 50 euro kunnen veroorloven. Maar zo zitten er weinig op het forum denk ik.

(30-03-2011 12:01 AM)don quichotte schreef:  Ben jij bereid om te betalen voor een “Luxe product” waartoe sommigen kastelen of investeerders hun wijnen willen verheffen zonder dat er enige meerwaarde in het glas komt?

Neen, en ik koop die ook niet. Wil je niet vermengen met de hausse van de premiers, Don? Ik ga ook nooit een Vuitton kopen voor mijn vrouw hoor.
Maar is Haut Bailly aan 50 euro een luxe product?Of een fles Clos des Papes aan 55 €? Er zijn een pak mensen die dat per maand opdoen aan hun gsm-verkeer. Of elke week aan een restaurantbezoek. Da s dan blijkbaar een luxe die ik mij ontzeg.

(30-03-2011 12:01 AM)don quichotte schreef:  Ik heb het geluk (of misschien ongeluk) gehad vele van de icoonwijnen te hebben gedronken in jaren dat de P/K min of meer aanvaardbaar was. Dit heeft me wel geleerd het ganse wijnwereldje een beetje te relativeren.
Dit heeft me ook aangezet een persoonlijke conclusie te maken dat ( bijna) alles wat ik boven de 50 Euro nu zie liggen; laat liggen.

BTW, ik heb soms in mijn wijncarrière meer genoten van een “wijntje” van och arme minder dan 10 Euro dan de premier grand cru classés die in mijn kelder lagen. ( en nog liggen)

Akkoord met je laatste paragraaf.


RE: Frédéric Magnien - vinejo - 30-03-2011 02:05 PM

(30-03-2011 01:47 PM)Tienne schreef:  
(30-03-2011 09:56 AM)koen schreef:  
(30-03-2011 12:01 AM)don quichotte schreef:  
(29-03-2011 07:57 PM)vinejo schreef:  Hoeveel moet die wijn kosten?
En wat is te duur voor een wijnliefhebber?

't Is toch waar je je prioriteiten legt ...?

Vind je niet dat de financiële draagkracht een rol mag spelen in het bestedingsgedrag voor wijn?

Moet iemand met een bescheiden inkomen geen rekening houden met de familiale context of met zijn(haar) partner?

100% mee akkoord, mijn aankopen hebben gedurende mijn "verbouwingsjaren" op een laag pitje gestaan en met een strikt maximumbedrag per fles van 20€. Vandaag kan ik me af en toe foliekes permiteren maar er is een duidelijk jaarbudget afgesproken.

De premiercru-wijnen uit Bourgogne kosten toch meestal 50.00(+) euro.

Na het nakomen van onze vaste uitgaven, staat wijn bij één van onze prioriteiten. We hebben niet te klagen, maar zoals Don aanhaalt, houden we rekening met de financiële draagkracht van ons gezin.
(Cee in 3/4-statuut, twee kinderen, ik als arbeider).
Geen verbouwingen hier maar na 14 jaar zijn we in de gekende periode beland waar alles stuk lijkt te gaan of aan vervanging toe is.
Dus de foliekes moeten nu wijken.

Spijtig genoeg heb ik geen wijnen meer liggen uit het jaar 1998.
Wel heb ik nog een bouwvallige Astra uit hetzelfde jaar Wink

OK, Tienne. Dat van die vervangingen is zeer herkenbaar Wink
Maar Bourgogne premier cru aan 50 euro... in dure winkels dan toch..

Maar toch nog een vraagje: Hoeveel spendeer je aan die andere passie van je...?
Big Grin


RE: Frédéric Magnien - jazzper - 30-03-2011 02:22 PM

waar te koop?


RE: Frédéric Magnien - koen - 30-03-2011 02:32 PM

(30-03-2011 02:00 PM)vinejo schreef:  Maar dat zal me worst wezen, heerlijke wijn drinken met maten is van het allerleukste wat ik ken. En of je t nu wil of niet, zo ' n speciaal fleske geeft altijd wel een extraatje aan de proeverij.


Hier komen we tot de essentie, 't is altijd plezanter om met maten een goei fles te drinken dan alleen ... hoe goed je fles ook is (behalve als 't ne superkritische is die niks van wijn kent Wink ). En zo'n speciaal fleske is voor mij ook net dat beetje meer, kijk maar naar de forumtasting, stuk voor stuk mooie wijnen, maar enkele springen er toch duidelijk boven uit.


RE: Frédéric Magnien - Tienne - 30-03-2011 04:41 PM

(30-03-2011 02:05 PM)vinejo schreef:  
(30-03-2011 01:47 PM)Tienne schreef:  
(30-03-2011 09:56 AM)koen schreef:  
(30-03-2011 12:01 AM)don quichotte schreef:  
(29-03-2011 07:57 PM)vinejo schreef:  Hoeveel moet die wijn kosten?
En wat is te duur voor een wijnliefhebber?

't Is toch waar je je prioriteiten legt ...?

Vind je niet dat de financiële draagkracht een rol mag spelen in het bestedingsgedrag voor wijn?

Moet iemand met een bescheiden inkomen geen rekening houden met de familiale context of met zijn(haar) partner?

100% mee akkoord, mijn aankopen hebben gedurende mijn "verbouwingsjaren" op een laag pitje gestaan en met een strikt maximumbedrag per fles van 20€. Vandaag kan ik me af en toe foliekes permiteren maar er is een duidelijk jaarbudget afgesproken.

De premiercru-wijnen uit Bourgogne kosten toch meestal 50.00(+) euro.

Na het nakomen van onze vaste uitgaven, staat wijn bij één van onze prioriteiten. We hebben niet te klagen, maar zoals Don aanhaalt, houden we rekening met de financiële draagkracht van ons gezin.
(Cee in 3/4-statuut, twee kinderen, ik als arbeider).
Geen verbouwingen hier maar na 14 jaar zijn we in de gekende periode beland waar alles stuk lijkt te gaan of aan vervanging toe is.
Dus de foliekes moeten nu wijken.

Spijtig genoeg heb ik geen wijnen meer liggen uit het jaar 1998.
Wel heb ik nog een bouwvallige Astra uit hetzelfde jaar Wink

OK, Tienne. Dat van die vervangingen is zeer herkenbaar Wink
Maar Bourgogne premier cru aan 50 euro... in dure winkels dan toch..

Maar toch nog een vraagje: Hoeveel spendeer je aan die andere passie van je...?
Big Grin

We worden hier veelvuldig om de oren geslagen met allerhande Bordeauxkoopjes. Ik kocht eens wat Bourgogne bij Justin Monard tijdens een destockage. Maar die Bourgognekoopjes zijn toch zeldzaam.
Ik heb toch de indruk dat de laatste jaren uit Bourgogne zeer prijzig zijn.
Tips zijn natuurlijk welkom.

Wat betreft die andere passie.
Als ik rond mij kijk, valt dat heel goed mee.
Sommigen denken dat met een zware financiële inspanning,
de fysieke verwaarloosbaar is. nono

Hoeveel ik uitgeef aan deze passies houd ik wel niet bij. Wink


RE: Frédéric Magnien - vinejo - 30-03-2011 04:51 PM

(30-03-2011 04:41 PM)Tienne schreef:  Wat betreft die andere passie.
Als ik rond mij kijk, valt dat heel goed mee.
Sommigen denken dat met een zware financiële inspanning,
de fysieke verwaarloosbaar is. nono

Hoeveel ik uitgeef aan deze passies houd ik wel niet bij. Wink

Je kan de twee ook combineren Wink
[Afbeelding: redb1021.jpg]


RE: Frédéric Magnien - Tienne - 30-03-2011 06:15 PM

(30-03-2011 04:51 PM)vinejo schreef:  
(30-03-2011 04:41 PM)Tienne schreef:  Wat betreft die andere passie.
Als ik rond mij kijk, valt dat heel goed mee.
Sommigen denken dat met een zware financiële inspanning,
de fysieke verwaarloosbaar is. nono

Hoeveel ik uitgeef aan deze passies houd ik wel niet bij. Wink

Je kan de twee ook combineren Wink
[Afbeelding: redb1021.jpg]

Hm, moeilijk om het evenwicht te vinden,

maar 'k zal het proberen Wink


RE: Frédéric Magnien - don quichotte - 30-03-2011 07:41 PM

Toch een kleine toelichting in verband met mijn bovenstaande reactie op wat Vinejo schreef”:
Citaat:“Hoeveel moet die wijn kosten?
En wat is te duur voor een wijnliefhebber?
't Is toch waar je je prioriteiten legt ...?”

Ik vind dat niemand zich hier moet verantwoorden hoe en aan wat hij zijn geld uitgeeft.

Ik kreeg ooit eens een eendaagse professionele training waar men ook schermde met het stellen van prioriteiten om effectiever te werken en meer resultaten voor de dag te brengen. De praktijk bewees wel dat deze methodiek niet voldoende was onderbouwd om deze klakkeloos in de bedrijfswereld toe te passen.

Persoonlijke beslissingen of persoonlijke keuzes worden niet alleen gedomineerd door arbitrair te zeggen dat het (enkel) een kwestie is van prioriteiten te stellen.

En ik wilde hier dan ook even de knuppel in het hoenderhok gooien. Rolleyes


RE: Frédéric Magnien - doc - 30-03-2011 08:05 PM

Past natuurlijk al lang niet meer onder Magnien. Trouwens met een BMW rijden wil ook niet zeggen dat je rijk bent.. (ik heb er geen).


RE: Frédéric Magnien - nco - 30-03-2011 08:28 PM

(30-03-2011 08:05 PM)dr_magooo schreef:  Past natuurlijk al lang niet meer onder Magnien.

Nee, maar wel een leuke discussie! Het is duidelijk dat we allemaal verschillend zijn en dat de ene al makkelijker geld uit geeft aan iets waarvoor een ander geen geld kan uitgeven...Ben vandaag een nieuwe MTB gaan bestellen en als ik hier zou vermelden wat ik daar aan spendeer dan zouden er waarschijnlijk ook wel een aantal de wenkbrauwen fronsen... Soit, we are all different, en gelukkig maar want anders zouden we allemaal dezelfde wijn drinken en dat zou ook maar saai zijn...


RE: Frédéric Magnien - doc - 30-03-2011 10:23 PM

Dat maakt het zo rijk NCO !thumbsup Eindelijk best wel een aparte topic waard, waarom niet.
Ik ben dan weer een platenfreak ...


RE: Frédéric Magnien - vinejo - 30-03-2011 11:05 PM

(30-03-2011 07:41 PM)don quichotte schreef:  Toch een kleine toelichting in verband met mijn bovenstaande reactie op wat Vinejo schreef”:
Citaat:“Hoeveel moet die wijn kosten?
En wat is te duur voor een wijnliefhebber?
't Is toch waar je je prioriteiten legt ...?”

Ik vind dat niemand zich hier moet verantwoorden hoe en aan wat hij zijn geld uitgeeft.

Rolleyes

Krijg nou wat...!?
Draai de rollen niet om hé, Don, je gaat me nog op mijn paard krijgen...


RE: Frédéric Magnien - don quichotte - 30-03-2011 11:06 PM

(30-03-2011 08:28 PM)nco schreef:  .....Soit, we are all different, en gelukkig maar want anders zouden we allemaal dezelfde wijn drinken en dat zou ook maar saai zijn...

En dan zouden we ook allemaal dezelfde vrouw de mooiste vinden en dat zie ik niet direct zitten.Rolleyes
We zouden dan maar pas water in onze wijn moeten doen.


RE: Frédéric Magnien - vinejo - 30-03-2011 11:09 PM

(30-03-2011 08:05 PM)dr_magooo schreef:  Past natuurlijk al lang niet meer onder Magnien. Trouwens met een BMW rijden wil ook niet zeggen dat je rijk bent.. (ik heb er geen).

Voila. t Is dus maar waar je je prioriteiten legt...


RE: Frédéric Magnien - jazzper - 31-03-2011 08:43 AM

voor één jeans van armani heb je al een top grand cru classé
voro een wieleroutfit en bijbehorende fiets een goed gevulde kelder
directiewagen of tweedehands wagen ipv nieuw een zeer goed gevulde kelder
etc
maw prioriteiten
applaus


RE: Frédéric Magnien - koen - 31-03-2011 09:41 AM

(30-03-2011 08:05 PM)dr_magooo schreef:  Trouwens met een BMW rijden wil ook niet zeggen dat je rijk bent.. (ik heb er geen).

Doc, geen BMW, wil dat dan zeggen dat je wel rijk bent Cool

Trouwens hoe definieer je rijk? Weer iets subjectief.


RE: Frédéric Magnien - vinejo - 31-03-2011 10:40 AM

(31-03-2011 09:41 AM)koen schreef:  
(30-03-2011 08:05 PM)dr_magooo schreef:  Trouwens met een BMW rijden wil ook niet zeggen dat je rijk bent.. (ik heb er geen).

Doc, geen BMW, wil dat dan zeggen dat je wel rijk bent Cool

Trouwens hoe definieer je rijk? Weer iets subjectief.

Voila, die "rijk aan proefervaringen" van je vond ik een heel mooie invulling van het begrip thumbsup


RE: Frédéric Magnien - doc - 31-03-2011 12:37 PM

Als ik in Wallonië ben, moet ik vaststellen dat er op de boerebuiten daar weinig is... zoals shopping centra, fastfood, cinema, theater en noem maar op. En toch voelen wij er ons enorm vrij (vrij van consumptiedrang en prestatiedrang, vergaardrang). Daarom: hoe minder er is , hoe minder je mankeert (en wilt), hoe minder verleidingen en hoe vrijer je bent ! Gedaan met altijd maar keuzes maken in die "veelheid" van bij ons. Ik denk dat die consumptiedrang enz. ontstaat vanuit een zekere frustratie, een zekere leegte in ons leven. Dig that !
't Leven is constant zoeken naar evenwichten tussen dingen, éénmaal je dat door hebt en bedwingt, ben je "rijk" ! Voilà een definitie... Denk nu niet dat ik dit allemaal onder de knie heb hé ! A Vintôt !


RE: Frédéric Magnien - don quichotte - 31-03-2011 06:23 PM

(31-03-2011 12:37 PM)dr_magooo schreef:  Als ik in Wallonië ben, moet ik vaststellen dat er op de boerebuiten daar weinig is... zoals shopping centra, fastfood, cinema, theater en noem maar op. En toch voelen wij er ons enorm vrij (vrij van consumptiedrang en prestatiedrang, vergaardrang). Daarom: hoe minder er is , hoe minder je mankeert (en wilt), hoe minder verleidingen en hoe vrijer je bent ! Gedaan met altijd maar keuzes maken in die "veelheid" van bij ons. Ik denk dat die consumptiedrang enz. ontstaat vanuit een zekere frustratie, een zekere leegte in ons leven. Dig that !
't Leven is constant zoeken naar evenwichten tussen dingen, éénmaal je dat door hebt en bedwingt, ben je "rijk" ! Voilà een definitie... Denk nu niet dat ik allemaal onder de knie heb hé ! A Vintôt !


Daar zit heel veel waarheid in.

Vorige week vrijdag zat ik in Wallonië in Yvoir met een "copain" van een prachtige dag na te genieten.
Deze keer geen wijn maar wel "Une Chimay blonde" buiten op het terras van "Café Du Parc".
Telkens ik daar kom heb ik de indruk dat de mensen zich daar minder zorgen maken en met minder tevreden zijn dan bij ons.


RE: Frédéric Magnien - koen - 01-04-2011 10:53 AM

Ik heb 10 jaar in Wallonië gewoond en inderdaad ze maken zich minder zorgen ... heeft zijn schone kanten (diegene die je ziet tijdens een uitstapje) maar elke medaille heeft twee zijden nietwaar... ben toch tevreden van terug in Vlaanderen te wonen.

Sinds meer dan 20 jaar doe ik elk eerste WE van juli mee met één van die Marches entre Sambre et Meuse. De Marche Saint-Pierre in Morialmé is een WE dat voor de rest van mijn leven in de agenda geblokkeerd staat. Boerendorp van iets meer dan 1500 inwoners, armoede is hier duidelijk aanwezig, maar tijdens St-Pierre is iedereen gelijk en wordt er samen gefeest (en dat kunnen ze wel zulle)


RE: Frédéric Magnien, bonnes mares 2002 - koen - 31-10-2011 06:42 PM

Gedronken met een herten- en everzwijnfilet. Gene TN maar kan dit meegeven: stevig en verrassend jong, fris aroma. Diep krachtig mondgevoel ... moet zich nog verder ontwikkelen om wat meer dimensie te krijgen. Op uw gezondheid Filip en ... vul maar aan Wink


Bonnes Mares 2000 - Venne - 14-04-2013 07:43 PM

Yes, dit was nog eens bingo!! Zeer mooie pinot, nog fris rood fruit en schone PN zuurkes. Geweldig op zo een eerste frisse zonnige zondag!
Komt zacht aan maar blijft lang hangen... TOPwijn


RE: Bonnes Mares 2000 - doc - 14-04-2013 08:19 PM

(14-04-2013 07:43 PM)Venne schreef:  Yes, dit was nog eens bingo!! Zeer mooie pinot, nog fris rood fruit en schone PN zuurkes. Geweldig op zo een eerste frisse zonnige zondag!
Komt zacht aan maar blijft lang hangen... TOPwijn

Amai, dat belooft voor de volgende zonnige zondagen ! Daar wil ik wel bij zijn !


RE: Frédéric Magnien - Venne - 14-04-2013 08:43 PM

Andere jaartallen mss.....tot die GC nog betaalbaar waren
En niet alleen zondag eh:-)


RE: Frédéric Magnien - doc - 19-08-2013 09:29 PM

Gevrey-Chambertin "Coeur de fer" 2009

Begeleider bij Cuisses de Canard confits, gepersilleerde petatjes in het jasje met look en grof zeezout, rucola met balsamico vinaigrette. Beetje rokerig, licht kruidig, rood fruit, snuifje humus, niet heel intens in de neus maar een fluwelig, zacht mondgevoel met heel mooi evenwichtige zuurtjes. Magnien stelt blijkbaar nooit teleur !


RE: Frédéric Magnien - Venne - 19-08-2013 10:19 PM

Michel of Frederic ? :-)


RE: Frédéric Magnien - doc - 19-08-2013 11:36 PM

(19-08-2013 10:19 PM)Venne schreef:  Michel of Frederic ? :-)

Frederiek, mijn kameraad, de enige echte ;-) !


RE: Frédéric Magnien - koen - 20-08-2013 12:09 AM

(19-08-2013 10:19 PM)Venne schreef:  Michel of Frederic ? :-)

Is Michel de papa van Frédéric? Ze hebben me eens wijs gemaakt dat Michel enkel eigen druiven gebruikt en Fred niet ...


RE: Frédéric Magnien - doc - 20-08-2013 12:13 AM

(20-08-2013 12:09 AM)koen schreef:  
(19-08-2013 10:19 PM)Venne schreef:  Michel of Frederic ? :-)

Is Michel de papa van Frédéric? Ze hebben me eens wijs gemaakt dat Michel enkel eigen druiven gebruikt en Fred niet ...

Ah bon, wist ik niet, interessant, begreep Venne z'n vraag niet maar dat maakt misschien veel duidelijk, ..good ques, merci !


RE: Frédéric Magnien - Venne - 20-08-2013 09:28 PM

How how mannen, Michel is idd de papa van Frederic..... mijn schoonvader ging daar al jaren op bezoek en daar lag zijn kelder dus van vol die meestal bij Kerstmis werd aangesproken in grote getallen en zonder limiet... daar heb ik goeie bourgogne leren kennen :-) . De facturen hingen nog aan of in de kisten ..... belgische frank kwam bijna overeen met euro nu ....
Ben daar zelf ne keer of 5 geweest , geweldige ervaring... spijtig dat ik toen niet in "kisten" heb gekocht, zeker de GC .
Clos de Beze 2001 blijft mn mooiste bourgogne die ik geproefd heb.. alhoewel enkele oude Lambrays ook TOP waren.

Michel Magnien zijn idd uitsluitend eigen wijngaarden... Frederic koopt idd links en rechts (veel) wat druiven maar kent elke m² van de wijngaarden waar hij druiven koopt. Ge moet zijn "poten" eens bekijken op een degustatie :-) . Op degustaties in België heeft hij meestal wat "onder" tafel staan en ik maakte ooit de opmerking "platte band gehad op weg naar België?"... dat waren dus wijngaardhanden :-)


RE: Frédéric Magnien - doc - 20-08-2013 09:38 PM

(20-08-2013 09:28 PM)Venne schreef:  How how mannen, Michel is idd de papa van Frederic..... mijn schoonvader ging daar al jaren op bezoek en daar lag zijn kelder dus van vol die meestal bij Kerstmis werd aangesproken in grote getallen en zonder limiet... daar heb ik goeie bourgogne leren kennen :-) . De facturen hingen nog aan of in de kisten ..... belgische frank kwam bijna overeen met euro nu ....
Ben daar zelf ne keer of 5 geweest , geweldige ervaring... spijtig dat ik toen niet in "kisten" heb gekocht, zeker de GC .
Clos de Beze 2001 blijft mn mooiste bourgogne die ik geproefd heb.. alhoewel enkele oude Lambrays ook TOP waren.

Michel Magnien zijn idd uitsluitend eigen wijngaarden... Frederic koopt idd links en rechts (veel) wat druiven maar kent elke m² van de wijngaarden waar hij druiven koopt. Ge moet zijn "poten" eens bekijken op een degustatie :-) . Op degustaties in België heeft hij meestal wat "onder" tafel staan en ik maakte ooit de opmerking "platte band gehad op weg naar België?"... dat waren dus wijngaardhanden :-)

Als hij nog eens komt, mag je mijn rode lijn gebruiken. Dus Frédéric heeft eigen wijngaarden maar koopt bij of begrijp ik het verkeerd ? Proefden we die Clos de Bèze niet op een honderd euro tasting ?


RE: Frédéric Magnien - Kris - 21-08-2013 12:04 AM

(20-08-2013 09:38 PM)doc schreef:  
(20-08-2013 09:28 PM)Venne schreef:  How how mannen, Michel is idd de papa van Frederic..... mijn schoonvader ging daar al jaren op bezoek en daar lag zijn kelder dus van vol die meestal bij Kerstmis werd aangesproken in grote getallen en zonder limiet... daar heb ik goeie bourgogne leren kennen :-) . De facturen hingen nog aan of in de kisten ..... belgische frank kwam bijna overeen met euro nu ....
Ben daar zelf ne keer of 5 geweest , geweldige ervaring... spijtig dat ik toen niet in "kisten" heb gekocht, zeker de GC .
Clos de Beze 2001 blijft mn mooiste bourgogne die ik geproefd heb.. alhoewel enkele oude Lambrays ook TOP waren.

Michel Magnien zijn idd uitsluitend eigen wijngaarden... Frederic koopt idd links en rechts (veel) wat druiven maar kent elke m² van de wijngaarden waar hij druiven koopt. Ge moet zijn "poten" eens bekijken op een degustatie :-) . Op degustaties in België heeft hij meestal wat "onder" tafel staan en ik maakte ooit de opmerking "platte band gehad op weg naar België?"... dat waren dus wijngaardhanden :-)

Als hij nog eens komt, mag je mijn rode lijn gebruiken. Dus Frédéric heeft eigen wijngaarden maar koopt bij of begrijp ik het verkeerd ? Proefden we die Clos de Bèze niet op een honderd euro tasting ?

Yep, nen iejele greuete waan zou Goethals zaliger zeggen....


RE: Frédéric Magnien - Venne - 23-08-2013 09:05 PM

iele grute jaot... was idd op toptasting
Hij zal ook wel wat eigen wijngaarden hebben maar koopt toch veel druiven.... van wijngaarden waar hij elke m² kent ...


RE: Frédéric Magnien - TheWineVet - 02-10-2015 09:25 PM

Ne "gewone" Cote de nuits villages "Croix violette" 2012: dit is Pinot noir ten top: enorm geurig naar rode vruchten, zachte cassisbessen, gerookt vlees. Frederic brengt toch veel concentratie in zijn wijnen. In primeur gekocht op 't domein aan 12€ geloof ik. Maar dit schat iedereen een pak duurder in. Ikzelf toch. Een Gevrey zou er zijn wangen van laten blozen. Bourgogne begint mij meer en meer te charmeren. Die finesse, althans van de goede domeinen, samen met voor wie goed zoekt degelijke prijzen, vind je toch zelden elders. 90+. Benieuwd wat dit de volgende jaren geeft.


RE: Frédéric Magnien - TheWineVet - 26-02-2016 08:43 PM

Fixin "Crais de chene" 2012: stevige zuren, dat wel, maar het past in de wijn. Mooie neus, beetje zoals bovenstaande TN, wat animaal, mooie pinot. Nog enkele jaren wachten. Magnien is top PQ. En primeur een goeie 12€


RE: Frédéric Magnien - Fre - 26-02-2016 09:34 PM

(26-02-2016 08:43 PM)TheWineVet schreef:  Fixin "Crais de chene" 2012: stevige zuren, dat wel, maar het past in de wijn. Mooie neus, beetje zoals bovenstaande TN, wat animaal, mooie pinot. Nog enkele jaren wachten. Magnien is top PQ. En primeur een goeie 12€

Waar haal je je Magniens? Ter plaatse?


RE: Frédéric Magnien - TheWineVet - 27-02-2016 09:21 AM

(26-02-2016 09:34 PM)Fre schreef:  
(26-02-2016 08:43 PM)TheWineVet schreef:  Fixin "Crais de chene" 2012: stevige zuren, dat wel, maar het past in de wijn. Mooie neus, beetje zoals bovenstaande TN, wat animaal, mooie pinot. Nog enkele jaren wachten. Magnien is top PQ. En primeur een goeie 12€

Waar haal je je Magniens? Ter plaatse?

Ter plaatse, en primeur, geproefd van het vat na de malo gisting.


RE: Frédéric Magnien - Fre - 27-02-2016 10:07 AM

(27-02-2016 09:21 AM)TheWineVet schreef:  
(26-02-2016 09:34 PM)Fre schreef:  
(26-02-2016 08:43 PM)TheWineVet schreef:  Fixin "Crais de chene" 2012: stevige zuren, dat wel, maar het past in de wijn. Mooie neus, beetje zoals bovenstaande TN, wat animaal, mooie pinot. Nog enkele jaren wachten. Magnien is top PQ. En primeur een goeie 12€

Waar haal je je Magniens? Ter plaatse?

Ter plaatse, en primeur, geproefd van het vat na de malo gisting.

Dacht al. De prijs was te mooi. En behoorlijk laag voor een Frederic Magnien. Kost normaal een stuk meer


RE: Frédéric Magnien - TheWineVet - 27-02-2016 01:42 PM

(27-02-2016 10:07 AM)Fre schreef:  
(27-02-2016 09:21 AM)TheWineVet schreef:  
(26-02-2016 09:34 PM)Fre schreef:  
(26-02-2016 08:43 PM)TheWineVet schreef:  Fixin "Crais de chene" 2012: stevige zuren, dat wel, maar het past in de wijn. Mooie neus, beetje zoals bovenstaande TN, wat animaal, mooie pinot. Nog enkele jaren wachten. Magnien is top PQ. En primeur een goeie 12€

Waar haal je je Magniens? Ter plaatse?

Ter plaatse, en primeur, geproefd van het vat na de malo gisting.

Dacht al. De prijs was te mooi. En behoorlijk laag voor een Frederic Magnien. Kost normaal een stuk meer

Primeurprijzen zijn exact de helft dan wanneer gebotteld


RE: Frédéric Magnien - Olivier - 28-02-2016 10:28 PM

(27-02-2016 01:42 PM)TheWineVet schreef:  
(27-02-2016 10:07 AM)Fre schreef:  
(27-02-2016 09:21 AM)TheWineVet schreef:  
(26-02-2016 09:34 PM)Fre schreef:  
(26-02-2016 08:43 PM)TheWineVet schreef:  Fixin "Crais de chene" 2012: stevige zuren, dat wel, maar het past in de wijn. Mooie neus, beetje zoals bovenstaande TN, wat animaal, mooie pinot. Nog enkele jaren wachten. Magnien is top PQ. En primeur een goeie 12€

Waar haal je je Magniens? Ter plaatse?

Ter plaatse, en primeur, geproefd van het vat na de malo gisting.

Dacht al. De prijs was te mooi. En behoorlijk laag voor een Frederic Magnien. Kost normaal een stuk meer

Primeurprijzen zijn exact de helft dan wanneer gebotteld

Amai, da's mooi meegenomen! Dure vogel anders...


RE: Frédéric Magnien - TheWineVet - 21-01-2017 12:05 PM

(26-02-2016 08:43 PM)TheWineVet schreef:  Fixin "Crais de chene" 2012: stevige zuren, dat wel, maar het past in de wijn. Mooie neus, beetje zoals bovenstaande TN, wat animaal, mooie pinot. Nog enkele jaren wachten. Magnien is top PQ. En primeur een goeie 12€

Nog eens eentje bovengehaald, blijkbaar al bijna een jaar geleden. Uw eigen TN van toen lezen is toch enorm interessant. Dat is de reden dat ik post op het forum!
Net de helft voor deze middag in de karaf gekapt. Al een kletske geproefd, maar recht uit de frisse kelder. Voorlopig kan ik me al vinden in bovenstaandeapplaus


RE: Frédéric Magnien - vinejo - 21-01-2017 01:35 PM

(21-01-2017 12:05 PM)TheWineVet schreef:  Uw eigen TN van toen lezen is toch enorm interessant. Dat is de reden dat ik post op het forum!

thumbsup

Hopelijk motiveer je hiermee de vele leden die in de "alleen lezen"- modus staan om zelf ook eens wat te posten.
Want als niemand meer iets post valt er uiteindelijk ook niks meer te lezen...


RE: Frédéric Magnien - TheWineVet - 03-12-2017 10:26 PM

Chambolle VV 2008: prachtige Nuits! fluweelzacht met krokant rood fruit. Totaal andere stijl dan de Santenay 1cru (niet beaurepaire, maar ik weet niet meer welke dan welBlush) van Belland 2008. Deze was pittiger.
2008 rules toch wel hoor punk


RE: Frédéric Magnien - wvd - 02-12-2018 05:55 PM

Gisteren een Chambolle-Musigny VV 2003. Ik herinner me nog dat alle Bourgogne 2003 pas op fles eerder naar Côtes du Rhône proefden. Frédéric Magnien vertelde me dat hij alle wijnen had moeten bijzuren en dat hij dezelfde hoeveelheid had toegevoegd aan alle cuvées, kwestie van de verhoudingen te houden. Veel gedoe over indertijd. Nu, na 15 jaar is dit wel degelijk terug een Bourgogne, zij het een nogal volle, zeker voor Chambolle. Zeer mooi aroma, echt wel Pinot, erg vol in de mond ook voor een Villages en schone afdronk. Erg geslaagd en ik hoop maar dat FM's premier cru's van 2005 ooit even mooi gaan worden...

[attachment=3722]


RE: Frédéric Magnien - Venne - 11-11-2019 06:14 PM

Echezeaux 2001
Denk van Poulaillères, kan ook Treux zijn.
Gekocht ter plaatse en dat moment zal ik me nooit vergeten. Dat waren toen enorme bedragen maar ik had er beter wat kisten van gekocht want nu is dat echt wel duur geworden..
Maar het is een schitterende PN , direct in mijn PN top 5 , mooie evolutie en zo zacht en elegant. Topdruif en fles!


RE: Frédéric Magnien - wvd - 08-12-2020 01:49 PM

2004 is waarschijnlijk het slechtste jaar van dit millennium in BourgondiëHet was het jaar van de pyrazine ten gevolge van onrijpe druiven. Ik kocht destijds "en primeur" van Frédéric Magnien en ik moet zeggen, ik heb er nog geen spijt van gehad. Bijna al mijn 2004 zijn nu opgedronken en dit was mijn allerlaatste fles Chambolle Charmes. Ik heb de wijn voorzichtig gedecanteerd omdat ik hem niet te veel lucht wilde geven, maar toch van het residu af wilde. Zoals je kunt zien een rode kleur met enige evolutie. Mooie, fijne neus met koel fruit en net voldoende evolutie naar tertiair. Romiger en vetter in de mond dan verwacht, niet de dunne zure wijnen die ik proefde bij veel andere wijnen uit dat jaar. De fles was niet leeg (we hadden al wat op ...) en ik had nog net een goed glas over op dag twee. De wijn was nog steeds acceptabel, maar duidelijk achteruit gegaan met een vleugje oxidatie. Ik heb nog een Ruchots en een St. Georges van dit jaar en die gaan deze winter niet overleven. Ik moet eerlijk zeggen dat Frédéric Magnien's 2004 tot de beste wijnen behoort die ik heb geproefd uit dit bijzonder moeilijke jaar. Daarna is het de beurt aan onze laatste flessen van 2002 en 2003 en daarna beginnen we aan 2005.
Voor iedereen die Bourgogne 2004 nog in de kelder heeft liggen dus deze raad: opdrinken!
En kijk wat ik kreeg voor mijn verjaardag!
[attachment=5281]


RE: Frédéric Magnien - vinejo - 08-12-2020 01:53 PM

(08-12-2020 01:49 PM)wvd schreef:  2004 is waarschijnlijk het slechtste jaar van dit millennium in BourgondiëHet was het jaar van de pyrazine ten gevolge van onrijpe druiven. Ik kocht destijds "en primeur" van Frédéric Magnien en ik moet zeggen, ik heb er nog geen spijt van gehad. Bijna al mijn 2004 zijn nu opgedronken en dit was mijn allerlaatste fles Chambolle Charmes. Ik heb de wijn voorzichtig gedecanteerd omdat ik hem niet te veel lucht wilde geven, maar toch van het residu af wilde. Zoals je kunt zien een rode kleur met enige evolutie. Mooie, fijne neus met koel fruit en net voldoende evolutie naar tertiair. Romiger en vetter in de mond dan verwacht, niet de dunne zure wijnen die ik proefde bij veel andere wijnen uit dat jaar. De fles was niet leeg (we hadden al wat op ...) en ik had nog net een goed glas over op dag twee. De wijn was nog steeds acceptabel, maar duidelijk achteruit gegaan met een vleugje oxidatie. Ik heb nog een Ruchots en een St. Georges van dit jaar en die gaan deze winter niet overleven. Ik moet eerlijk zeggen dat Frédéric Magnien's 2004 tot de beste wijnen behoort die ik heb geproefd uit dit bijzonder moeilijke jaar. Daarna is het de beurt aan onze laatste flessen van 2002 en 2003 en daarna beginnen we aan 2005.
Voor iedereen die Bourgogne 2004 nog in de kelder heeft liggen dus deze raad: opdrinken!
En kijk wat ik kreeg voor mijn verjaardag!

Een kurkentrekken die duurder is dan de fles Grand Cru? Wink


RE: Frédéric Magnien - wvd - 08-12-2020 03:48 PM

(08-12-2020 01:53 PM)vinejo schreef:  
(08-12-2020 01:49 PM)wvd schreef:  2004 is waarschijnlijk het slechtste jaar van dit millennium in BourgondiëHet was het jaar van de pyrazine ten gevolge van onrijpe druiven. Ik kocht destijds "en primeur" van Frédéric Magnien en ik moet zeggen, ik heb er nog geen spijt van gehad. Bijna al mijn 2004 zijn nu opgedronken en dit was mijn allerlaatste fles Chambolle Charmes. Ik heb de wijn voorzichtig gedecanteerd omdat ik hem niet te veel lucht wilde geven, maar toch van het residu af wilde. Zoals je kunt zien een rode kleur met enige evolutie. Mooie, fijne neus met koel fruit en net voldoende evolutie naar tertiair. Romiger en vetter in de mond dan verwacht, niet de dunne zure wijnen die ik proefde bij veel andere wijnen uit dat jaar. De fles was niet leeg (we hadden al wat op ...) en ik had nog net een goed glas over op dag twee. De wijn was nog steeds acceptabel, maar duidelijk achteruit gegaan met een vleugje oxidatie. Ik heb nog een Ruchots en een St. Georges van dit jaar en die gaan deze winter niet overleven. Ik moet eerlijk zeggen dat Frédéric Magnien's 2004 tot de beste wijnen behoort die ik heb geproefd uit dit bijzonder moeilijke jaar. Daarna is het de beurt aan onze laatste flessen van 2002 en 2003 en daarna beginnen we aan 2005.
Voor iedereen die Bourgogne 2004 nog in de kelder heeft liggen dus deze raad: opdrinken!
En kijk wat ik kreeg voor mijn verjaardag!

Een kurkentrekken die duurder is dan de fles Grand Cru? Wink

Valt nog mee, 't is een premier Cru. Bijzonder handig in ieder geval.


RE: Frédéric Magnien - vinejo - 08-12-2020 04:00 PM

(08-12-2020 03:48 PM)wvd schreef:  
(08-12-2020 01:53 PM)vinejo schreef:  
(08-12-2020 01:49 PM)wvd schreef:  2004 is waarschijnlijk het slechtste jaar van dit millennium in BourgondiëHet was het jaar van de pyrazine ten gevolge van onrijpe druiven. Ik kocht destijds "en primeur" van Frédéric Magnien en ik moet zeggen, ik heb er nog geen spijt van gehad. Bijna al mijn 2004 zijn nu opgedronken en dit was mijn allerlaatste fles Chambolle Charmes. Ik heb de wijn voorzichtig gedecanteerd omdat ik hem niet te veel lucht wilde geven, maar toch van het residu af wilde. Zoals je kunt zien een rode kleur met enige evolutie. Mooie, fijne neus met koel fruit en net voldoende evolutie naar tertiair. Romiger en vetter in de mond dan verwacht, niet de dunne zure wijnen die ik proefde bij veel andere wijnen uit dat jaar. De fles was niet leeg (we hadden al wat op ...) en ik had nog net een goed glas over op dag twee. De wijn was nog steeds acceptabel, maar duidelijk achteruit gegaan met een vleugje oxidatie. Ik heb nog een Ruchots en een St. Georges van dit jaar en die gaan deze winter niet overleven. Ik moet eerlijk zeggen dat Frédéric Magnien's 2004 tot de beste wijnen behoort die ik heb geproefd uit dit bijzonder moeilijke jaar. Daarna is het de beurt aan onze laatste flessen van 2002 en 2003 en daarna beginnen we aan 2005.
Voor iedereen die Bourgogne 2004 nog in de kelder heeft liggen dus deze raad: opdrinken!
En kijk wat ik kreeg voor mijn verjaardag!

Een kurkentrekken die duurder is dan de fles Grand Cru? Wink

Valt nog mee, 't is een premier Cru. Bijzonder handig in ieder geval.

Ah, had me gebaseerd op je TN, waar je spreekt van je allerlaatste fles Chambolle Charmes.. Beetje misleidend toch he Wink


RE: Frédéric Magnien - wvd - 08-12-2020 05:49 PM

(08-12-2020 04:00 PM)vinejo schreef:  
(08-12-2020 03:48 PM)wvd schreef:  
(08-12-2020 01:53 PM)vinejo schreef:  
(08-12-2020 01:49 PM)wvd schreef:  2004 is waarschijnlijk het slechtste jaar van dit millennium in BourgondiëHet was het jaar van de pyrazine ten gevolge van onrijpe druiven. Ik kocht destijds "en primeur" van Frédéric Magnien en ik moet zeggen, ik heb er nog geen spijt van gehad. Bijna al mijn 2004 zijn nu opgedronken en dit was mijn allerlaatste fles Chambolle Charmes. Ik heb de wijn voorzichtig gedecanteerd omdat ik hem niet te veel lucht wilde geven, maar toch van het residu af wilde. Zoals je kunt zien een rode kleur met enige evolutie. Mooie, fijne neus met koel fruit en net voldoende evolutie naar tertiair. Romiger en vetter in de mond dan verwacht, niet de dunne zure wijnen die ik proefde bij veel andere wijnen uit dat jaar. De fles was niet leeg (we hadden al wat op ...) en ik had nog net een goed glas over op dag twee. De wijn was nog steeds acceptabel, maar duidelijk achteruit gegaan met een vleugje oxidatie. Ik heb nog een Ruchots en een St. Georges van dit jaar en die gaan deze winter niet overleven. Ik moet eerlijk zeggen dat Frédéric Magnien's 2004 tot de beste wijnen behoort die ik heb geproefd uit dit bijzonder moeilijke jaar. Daarna is het de beurt aan onze laatste flessen van 2002 en 2003 en daarna beginnen we aan 2005.
Voor iedereen die Bourgogne 2004 nog in de kelder heeft liggen dus deze raad: opdrinken!
En kijk wat ik kreeg voor mijn verjaardag!

Een kurkentrekken die duurder is dan de fles Grand Cru? Wink

Valt nog mee, 't is een premier Cru. Bijzonder handig in ieder geval.

Ah, had me gebaseerd op je TN, waar je spreekt van je allerlaatste fles Chambolle Charmes.. Beetje misleidend toch he Wink

Afkorting voor Chambolle-Musigny Premier Cru "Les Charmes", niet te verwarren met Grand Cru Charmes-Chambertin. Wij Bourgogne fanaten hebben het onder mekaar over NSG, VR, MSD enz. hé...Cool


RE: Frédéric Magnien - wvd - 27-12-2020 01:06 PM

Zoals beloofd hebben mijn laatste Magnien's 2004 de winter niet overleefd. Wat zeg ik? Het nieuwe jaar niet gehaald!
Met Kerstmis bij de kalkoen hadden we de Ruchots, misschien mijn favoriete premier cru in Morey en de meest typerende waarover hier meer en gisteren bij de overschotjes dan de Saint-Georges. Die was wat lichter van kleur, jonger aspect, wat hoger in zijn zuren, halfvol met het wat ondergesneeuwde fruit van 2004 en redelijke afdronk, niet voor een premier cru van dit niveau, wel voor een 2004. Zeker een mooie wijn, maar wij vonden hem net wat minder dan de Ruchots. Nog 2 flessen van dit vermaledijde jaar in de kelder, beiden van Frédéric Esmonin: Estournelles St. Jacques en Ruchottes-Chambertin. Dat is voor binnenkort.
[attachment=5324]


RE: Frédéric Magnien - wvd - 08-06-2022 10:44 AM

[attachment=6167]

Maandag deze opgevist. Ik vond de Rioja van zondag heel geslaagd en van een mooie rqp, maar dit is andere koek. Ik herinner me dat ik toen ep Croix Violettes besteld had en deze kreeg, waarvan Frédéric me verzekerde dat het fruit wel degelijk enkel van de CV wijngaard kwam. Nooit helemaal geloofd natuurlijk, maar nu, na bijna 20 jaar, ben ik geneigd hem toch te geloven. Croix Violettes is een magnifieke wijngaard in Brochon, net buiten de AOP Gevrey-Chambertin (Fournier heeft/had daar het beste stuk van). En de wijn is mooi, echte rijpe Pinot in de Magnien sfeer, heerlijk in de mond met versmolten tannines en met 1 enkel klein puntje zuur dat er niet in thuis lijkt te horen. Ik was het totaal vergeten (zoals zoveel tegenwoordig...), maar met hierboven te lezen valt mijn frank: kan dat zijn dat die toegevoegde zuren toch altijd een klein, klein beetje merkbaar blijven? In ieder geval, een heel goede koop.