wijnliefhebbers
Pique-Basse, Roaix - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Rhone (/forum-4.html)
+--- Discussie: Pique-Basse, Roaix (/thread-8103.html)

Pique-Basse, Roaix - vinejo - 01-08-2026 01:59 PM

We drinken te weinig witte Rhone!!

AI:
Domaine Pique-Basse is een biologisch en biodynamisch wijndomein in de zuidelijke Rhônevallei in Frankrijk, geleid door wijnmaker Olivier Tropet. Het domein is gevestigd in Roaix, vlak bij Rasteau, en staat bekend om frisse en krachtige terroirwijnen zoals Le Chasse-Coeur, La Brusquembille en L'Ambigu

Wij dronken de L'Atout du Pique 2024, 100% Grenache blanc.
Deze wijn deed mij denken aan een Bourgogne van goede huize. Mijn mededrinkers dachten aan Noordelijke Rhone, ik hoorde zelfs “Hermitage stijl” vallen. Niks oxidatiefs, wat Grenache blanc soms wel kan hebben. Hier dus puur fraicheur en heerlijke toetsen van vuursfeen.
Aan 16 euro absoluut heerlijke wijn- men gaf m 25 euro.

RE: Pique-Basse, Roaix - Olivier - 01-08-2026 06:33 PM

(01-08-2026 01:59 PM)vinejo schreef:  We drinken te weinig witte Rhone!!

AI:
Domaine Pique-Basse is een biologisch en biodynamisch wijndomein in de zuidelijke Rhônevallei in Frankrijk, geleid door wijnmaker Olivier Tropet. Het domein is gevestigd in Roaix, vlak bij Rasteau, en staat bekend om frisse en krachtige terroirwijnen zoals Le Chasse-Coeur, La Brusquembille en L'Ambigu

Wij dronken de L'Atout du Pique 2024, 100% Grenache blanc.
Deze wijn deed mij denken aan een Bourgogne van goede huize. Mijn mededrinkers dachten aan Noordelijke Rhone, ik hoorde zelfs “Hermitage stijl” vallen. Niks oxidatiefs, wat Grenache blanc soms wel kan hebben. Hier dus puur fraicheur en heerlijke toetsen van vuursfeen.
Aan 16 euro absoluut heerlijke wijn- men gaf m 25 euro.

Inderdaad heel mooi. Een wijn met presence en karakter. Vrij krachtig qua body, maar met een verfijnde toets. Doet het volgens ook heel goed als gastronomische wijn.