wijnliefhebbers
Jean Pierre Gaussen - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Provence (/forum-8.html)
+--- Discussie: Jean Pierre Gaussen (/thread-972.html)


Jean Pierre Gaussen - vinejo - 16-02-2011 05:03 PM

Tot mijn eigen verbazing is hier nog niks gepost over het archetype van de ware Bandol, Chateau JP Gaussen.
Nochtans is dit onder kenners een cultdomein.
Zelfs grote Bourgogneliefhebbers zijn lyrisch over deze wijn, zoals ook P.Essa, de webmaster van http://www.degustateurs.com (trouwens de wijnmaker van het gereputeerde domein Charles Buisson in Meursault).

Bandol Longue Garde 2001 Jean-Pierre Gaussen

J'aime cette région. Lorsque vous arrivez à La Cadière d'Azur - quel nom magnifique! - par l'autoroute et que vous empruntez la route sinueuse qui mêne au centre du bourg en laissant les vignes à votre gauche en contre-bas, il se passe quelque chose, pour moi en tout cas il s'est passé quelque chose...comme si le bourg avait une âme, un coeur et une énergie. Je me souviens y avoir gagné - avec toute la famille - un karaoké en y chantant des chansons traditionnelles bourguignonnes il y a quelques années, au centre de cette place en demie-lune ou le café coco fait face à l'antiquaire et à la pizza populo. Un imaginaire à part, un monde si sensuel, un instant de grâce

Bandol me paraît être le seul vrai grand vin du sud depuis longtemps, aussi bon que les meilleurs Bordeaux, Bourgogne ou Rhône mais tellement sous-estimé par les amateurs qui ne pensent qu'à ce qui brille par la grâce de vignerons médiatiques et médiatisés. l'AOC a encore un sens ici, les cuvées sont faîtes par des vignerons besogneux, intègres et passionnés et à ce titre je ne connais aucun homme plus à même de la représenter que le lumineux Jean-Pierre Gaussen. Homme rude et taiseux qui toute sa vie à ferraillé pour construire sa réussite à la Noblesse avant de se voir déposséder de son nom de domaine par la grâce de successions iniques. Qu'importe cette noblesse il a en lui et dans ce vin si pur et exigeant qu'il produit année après année pour le plaisir de ses clients fervents.

Ce 2001 est sans doute la plus belle bouteille du Sud dégustée cette année par mes soins. Très éloignée des canons policés des vinificateurs consensuels, il s'agit d'un diamant brut et sauvage qui s'exprime avec fougue sur une incroyable couleur noire et un nez très original de tapenade, de zan, de menthe sauvage, de réglisse, de cacao amer et de toute la provence au fond! La bouche est rude, stricte, construite comme une cathédrale romane avec des portées trapues et des arcs arrondis juste où il le faut. Pas de bois, pas d'artifice, pas de trace d'élevage...juste le sang de la terre pour un vin d'une étourdissante plénitude. Jean-Pierre Gaussen est l'alter-ego de François Jobard à Meursault, un maître discret et humble. Je m'incline et le remercie pour ce moment d'émotion sans égal. Hors classe.


RE: Jean Pierre Gaussen - jazzper - 16-02-2011 05:49 PM

(16-02-2011 05:03 PM)vinejo schreef:  Tot mijn eigen verbazing is hier nog niks gepost over het archetype van de ware Bandol, Chateau JP Gaussen.
Nochtans is dit onder kenners een cultdomein.
Zelfs grote Bourgogneliefhebbers zijn lyrisch over deze wijn, zoals ook P.Essa, de webmaster van http://www.degustateurs.com (trouwens de wijnmaker van het gereputeerde domein Charles Buisson in Meursault).

Bandol Longue Garde 2001 Jean-Pierre Gaussen

J'aime cette région. Lorsque vous arrivez à La Cadière d'Azur - quel nom magnifique! - par l'autoroute et que vous empruntez la route sinueuse qui mêne au centre du bourg en laissant les vignes à votre gauche en contre-bas, il se passe quelque chose, pour moi en tout cas il s'est passé quelque chose...comme si le bourg avait une âme, un coeur et une énergie. Je me souviens y avoir gagné - avec toute la famille - un karaoké en y chantant des chansons traditionnelles bourguignonnes il y a quelques années, au centre de cette place en demie-lune ou le café coco fait face à l'antiquaire et à la pizza populo. Un imaginaire à part, un monde si sensuel, un instant de grâce

Bandol me paraît être le seul vrai grand vin du sud depuis longtemps, aussi bon que les meilleurs Bordeaux, Bourgogne ou Rhône mais tellement sous-estimé par les amateurs qui ne pensent qu'à ce qui brille par la grâce de vignerons médiatiques et médiatisés. l'AOC a encore un sens ici, les cuvées sont faîtes par des vignerons besogneux, intègres et passionnés et à ce titre je ne connais aucun homme plus à même de la représenter que le lumineux Jean-Pierre Gaussen. Homme rude et taiseux qui toute sa vie à ferraillé pour construire sa réussite à la Noblesse avant de se voir déposséder de son nom de domaine par la grâce de successions iniques. Qu'importe cette noblesse il a en lui et dans ce vin si pur et exigeant qu'il produit année après année pour le plaisir de ses clients fervents.

Ce 2001 est sans doute la plus belle bouteille du Sud dégustée cette année par mes soins. Très éloignée des canons policés des vinificateurs consensuels, il s'agit d'un diamant brut et sauvage qui s'exprime avec fougue sur une incroyable couleur noire et un nez très original de tapenade, de zan, de menthe sauvage, de réglisse, de cacao amer et de toute la provence au fond! La bouche est rude, stricte, construite comme une cathédrale romane avec des portées trapues et des arcs arrondis juste où il le faut. Pas de bois, pas d'artifice, pas de trace d'élevage...juste le sang de la terre pour un vin d'une étourdissante plénitude. Jean-Pierre Gaussen est l'alter-ego de François Jobard à Meursault, un maître discret et humble. Je m'incline et le remercie pour ce moment d'émotion sans égal. Hors classe.

und quanta costa en waar te verkrijgen?
(laat mij raden: zeer veel geld en hier niet te verkrijgen omdat alle toeristen die de streek aandoen ze daar ter plaatse kopen zodat er voor ons niks meer overblijftbanghead


RE: Jean Pierre Gaussen - Kempie - 16-02-2011 10:20 PM

Voor mij de beste Bandol ooit gemaakt ( of toch gedronken ).
Heb deze cuvee eens per vergissing opengedaan bij Venne. Dacht dat het de 2002 was...
Vorig jaar gelukkig nog een magnum kunnen bemachtigen op het domein zelf.
Eentje voor binnenkort..


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 17-02-2011 12:54 AM

Kocht vd 2001 in zomer 2009 nog wat flessen aan 24 €/fles.
In België ooit verkocht door vinea, in 2003 kocht ik de laattse 24 flessen 1997. Brasserie Latem had ooit de 1998, maar ook daar verkopen ze geen Bandol meer, moeilijk verkoopbare wijn blijkbaar.

BTW, vorig jaar nog blind geschonken samen met Pibarnon, zie link:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2010/08/23/hartverscheurende-wijn-van-duizelingwekkende-genialiteit-dee.html


RE: Jean Pierre Gaussen - filip - 17-02-2011 09:03 AM

(17-02-2011 01:03 AM)PvdW schreef:  Neen neen, niet de wijnhandelaar maar de wijnboer heeft een duwtje nodig. Ik wacht op het bottelen van de vin de pays om meedogenloos toe te slaan...

thumb


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 17-02-2011 11:52 PM

De 98 komt toch zeker in de buurt....
KK , wij gingen daar toch ook wat paletten van laten afkomen:-)
de 2001 zou ik toch nog zeker een jaartje laten liggen, en die magnum nog 5 jaar:-)
oost vlaanderen is in ieder geval minder ver rijden als de chemin de l'argile :-)


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 20-04-2011 01:59 PM

Deze week de 2003 LG gedronken (enfin, geschonken aan een 20tal liefhebbers eigenlijk)
Schitterende wijn, zo mooi en typisch Bandol (combinatie van het wilde lederachtige met het rijpe zwart fruit). Alle proevers dolenthousiast.
Gaussen blijft het archetype van wat een Bandol moet zijn.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 03-09-2011 10:45 PM

Gisterenavond de 2002. Blind geschonken door Gerten.
2002, minder jaar in Bandol? Toch niet voor Gaussen. Hoewel moet gespecificeerd worden dat hij in 2002 geen Longue Garde maakte.
De wijn was fijn (jawel!) en evenwichtig. Bosfruit! Leder!
Mooi op dronk maar met minstens nog 5 jaar reserve.
Encore une fois, BRAVO Jean Pierre!!


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 13-09-2011 08:52 PM

Goed nieuws op komst...
Wink


RE: Jean Pierre Gaussen - carl - 13-09-2011 08:57 PM

Is het zover?


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 13-09-2011 09:01 PM

(13-09-2011 08:57 PM)carl schreef:  Is het zover?

[Afbeelding: Wink-798910.jpg]


RE: Jean Pierre Gaussen - carl - 15-09-2011 11:19 AM

Ik heb de brief gelezen. Nu er alleen nog aan geraken. St-Laureins is niet bij de deur voor een Leuvenaar...


RE: Jean Pierre Gaussen - PvdW - 15-09-2011 11:59 AM

Ik werk aan een oplossing voor het transport.
(zal vervolgberichten best op een andere plaats posten, zeker? weet niet goed hoe ik dat nu moet oplossen... Moderators?)


RE: Jean Pierre Gaussen - carl - 15-09-2011 12:51 PM

(15-09-2011 11:59 AM)PvdW schreef:  Ik werk aan een oplossing voor het transport.
(zal vervolgberichten best op een andere plaats posten, zeker? weet niet goed hoe ik dat nu moet oplossen... Moderators?)

Lijkt me iets voor het hoekje van de handelaar.


RE: Jean Pierre Gaussen - koen - 15-09-2011 02:10 PM

(15-09-2011 11:19 AM)carl schreef:  Ik heb de brief gelezen. Nu er alleen nog aan geraken. St-Laureins is niet bij de deur voor een Leuvenaar...

Carl, als je een bestelling plaatst ik doe mee.


RE: Jean Pierre Gaussen - carl - 15-09-2011 02:19 PM

(15-09-2011 02:10 PM)koen schreef:  
(15-09-2011 11:19 AM)carl schreef:  Ik heb de brief gelezen. Nu er alleen nog aan geraken. St-Laureins is niet bij de deur voor een Leuvenaar...

Carl, als je een bestelling plaatst ik doe mee.

Lijkt me een goed idee, koen.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 15-09-2011 02:32 PM

Yep, indien PvdW hier tussenkomt over transport en zo misschien toch best verder 'praten' in het hoekje van de handelaar ofwel via PB.
Over Gaussen of de gelegenheid om er te kopen mag hier uiteraard wel verder gepraat worden.
Zo wil ik toch even joepiejoepiejee roepen omdat we de wijnen hier goedkoper kunnen aanschaffen dan op het domein. applaus

[Afbeelding: yippee_big.gif]


RE: Jean Pierre Gaussen - carl - 15-09-2011 03:17 PM

(15-09-2011 02:32 PM)vinejo schreef:  Zo wil ik toch even joepiejoepiejee roepen omdat we de wijnen hier goedkoper kunnen aanschaffen dan op het domein. applaus

[Afbeelding: yippee_big.gif]


Zeer mooi )-)-thumbsup


RE: Jean Pierre Gaussen - Dave - 15-09-2011 04:03 PM

(15-09-2011 03:17 PM)carl schreef:  
(15-09-2011 02:32 PM)vinejo schreef:  Zo wil ik toch even joepiejoepiejee roepen omdat we de wijnen hier goedkoper kunnen aanschaffen dan op het domein. applaus

[Afbeelding: yippee_big.gif]


Zeer mooi )-)-thumbsup

Heb hier ook wel interesse voor ! Keep me posted, please !


RE: Jean Pierre Gaussen - filip - 15-09-2011 05:25 PM

zaterdag voormiddag gaan we eens gaan proeven :-)


RE: Jean Pierre Gaussen - carl - 15-09-2011 05:27 PM

(15-09-2011 05:25 PM)filip schreef:  zaterdag voormiddag gaan we eens gaan proeven :-)
Laat zeker iets weten !


RE: Jean Pierre Gaussen - PvdW - 15-09-2011 09:10 PM

(15-09-2011 02:32 PM)vinejo schreef:  Yep, indien PvdW hier tussenkomt over transport en zo misschien toch best verder 'praten' in het hoekje van de handelaar ofwel via PB.

Als je het goed vindt, post ik zo meteen tarieven voor transport in het hoekje van de handelaar.


RE: Jean Pierre Gaussen - filip - 17-09-2011 01:27 PM

(15-09-2011 05:27 PM)carl schreef:  
(15-09-2011 05:25 PM)filip schreef:  zaterdag voormiddag gaan we eens gaan proeven :-)
Laat zeker iets weten !

de 2007 Longue Garde is super!
de 'gewone' 2008 is ook lekker
bv in vergelijking met suffrène 2004 is hij zachter en ronder
nochtans 4 jaar verschil, maar das misschien een persoonlijke smaak/mening?

en ook goeie ontvangt op de wijnzolder! ;-)


RE: Jean Pierre Gaussen - doc - 17-09-2011 01:43 PM

Goed om te horen, kocht ook de LG 07. Blijkbaar heb je hem al geproefd, beschrijf 's ... Ik kocht ook de VdP 10.


RE: Jean Pierre Gaussen - filip - 17-09-2011 02:03 PM

VdP 2010 - cassis, bittertje op het einde
LG 2007 - zwart bosfruit, tannine duidelijk, maar eigenlijk niet overheersend


RE: Jean Pierre Gaussen - doc - 17-09-2011 02:08 PM

Bedankt Filip !


RE: Jean Pierre Gaussen - carl - 17-09-2011 02:39 PM

Was de LG 2009 ook te proeven of niet?
En waar zit hem dat grote prijsverschil eigenlijk in? Was 2007 een zoveel beter jaar dan 2009?


RE: Jean Pierre Gaussen - filip - 17-09-2011 02:57 PM

de 2009 was ook te proeven
2007 is toch 'voller' in de mond dan de 2009


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 17-09-2011 04:15 PM

(17-09-2011 02:39 PM)carl schreef:  Was de LG 2009 ook te proeven of niet?
En waar zit hem dat grote prijsverschil eigenlijk in? Was 2007 een zoveel beter jaar dan 2009?

2009 is een zeer goed jaar, maar 2007 is in Bandol van hetzelfde (mythische) niveau als 2001. En dan is de wijn van Jempie nog nét iets beter, en daardoor iets duurder (24 € op het domein by the way)
Vergelijk het met 2005 en 2001 in Bordeaux.


RE: Jean Pierre Gaussen - carl - 17-09-2011 06:55 PM

@ filip en vinejo : Bedankt voor het verduidelijken.


RE: Jean Pierre Gaussen - doc - 17-09-2011 06:57 PM

Ik kocht de LG 07 en de Vdp 10 bij PvDW, lijkt wel een partij-afkorting.


RE: Jean Pierre Gaussen - carl - 17-09-2011 07:29 PM

PvDW : Partij voor De Wijn


RE: Jean Pierre Gaussen - PvdW - 18-09-2011 02:29 AM

Toen ik in het najaar van 2005 mijn eerste pasjes zette op Vinejo's wijnblog, had ik een nickname nodig. Ik kwam uit bij Paul Van De Wijngaard, met een knipoog naar de toenmalige radiopresentator Paul De Wijngaard (waar zit die trouwens, tegenwoordig?). Vinejo maakte daar binnen de kortste keren PvdW van (dat typt lekker snel). Pas later stelde ik vast dat er in Nederland een partij bestaat (bestond?) met dezelfde naam: de Partij van de Waarheid. Dit is (was) een obscuur partijtje met een programma waar ik liever niet mee geassocieerd wordt.
Ik ben voor deze reactie nog eens snel gaan kijken in de gearchiveerde catacomben van Vinejo's wijnblog en stelde vast dat het daar zelfs zonder dit forum toch ook leuk toeven was.
Zoals hier bijvoorbeeld: http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2005/11/index.html


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 18-09-2011 09:54 AM

(18-09-2011 02:29 AM)PvdW schreef:  Ik ben voor deze reactie nog eens snel gaan kijken in de gearchiveerde catacomben van Vinejo's wijnblog en stelde vast dat het daar zelfs zonder dit forum toch ook leuk toeven was.
Zoals hier bijvoorbeeld: http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2005/11/index.html

The good ol' days... zo leuk om te herlezen!
Smile


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 18-09-2011 11:25 AM

idd mooie lectuur.. en wat we toen allemaal neerschreven:
Gisteren bij J Monard was het andere koek, kheb zo'n 20 staaltjes mogen proeven van 2005, speciaal jaar, niet direct mijn goesting, maar dit had mss te maken met het overvloedig proeven van al de rest.... KK weet jij nog wat echt goe was?

Speciaal is 05 wel geworden ... :-) en op de degustatiebladen te zien waren er héél wat flessen aan vooraf gegaan.....


RE: Jean Pierre Gaussen - doc - 06-10-2011 06:37 PM

VdP du Mont-Caume 2010, Gaussen

Intense kleur tussen purper en kersenrood, briljant, heel traag aflopende tranengordel. Rokerig in de neus, kruidig,tikkeltje leder, zwarte peper en zwart fruit, in crescendo na walsen. Vooral die mineraliteit primeert hier..., schoon ! Aangename zachte, volle aanzet van cassis, drop, kruidigheid. Rijpe tannines. Bittertje op het eind. Aangename zuurdrempel die zorgt voor een smaakvol evenwicht met opkikkerende fraîcheur. Mooi geslaagde zuiderse wijn.


RE: Jean Pierre Gaussen - Kris - 06-10-2011 08:11 PM

Doc, ik heb de VdP hier ook int glas en dacht net hetzelfde te zeggen ;-)
Ik vul aan met nog wat zoetigheid in de neus....inderdaad mooie fraicheur en stevig bittertje! Iemand een idee welke druiven erin zitten?


RE: Jean Pierre Gaussen - doc - 06-10-2011 08:24 PM

(06-10-2011 08:11 PM)Kris schreef:  Doc, ik heb de VdP hier ook int glas en dacht net hetzelfde te zeggen ;-)
Ik vul aan met nog wat zoetigheid in de neus....inderdaad mooie fraicheur en stevig bittertje! Iemand een idee welke druiven erin zitten?

cheers Goeie vraag Kris, trachtte dit te goegelen maar vond het tot nog toe niet, misschien kan PvdW ons helpen ? Hallo Paul ?
Drinkt bijzonder goed weg en toch heeft deze wijn genoeg karakter.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 06-10-2011 08:35 PM

Er zit sowieso behoorlijk wat cabernet sauvignon in dacht ik.
Die cassis vond ik ook zeer opvallend in de 2008.


RE: Jean Pierre Gaussen - Kris G - 06-10-2011 09:16 PM

valt deze wijn te vgl met de fles die we op de forumtasting hebben gedronken? die vond ik echt wel lekker


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 06-10-2011 10:21 PM

Was de Bandol toen, hier gaat het over de vin de pays, totaal iets anders.


RE: Jean Pierre Gaussen - Kris G - 06-10-2011 11:36 PM

(06-10-2011 10:21 PM)vinejo schreef:  Was de Bandol toen, hier gaat het over de vin de pays, totaal iets anders.

OK Wink


RE: Jean Pierre Gaussen - PvdW - 06-10-2011 11:50 PM

Ik heb de exacte samenstelling van de vdp nog niet, maar ik vroeg wel al eerder meer informatie (technische fiches) op het domein. Mireille Gaussen liet me weten dat ze me binnenkort alle details bezorgt, maar dat het nu te druk is in de cuverie. En bovendien: ze zitten daar in le sud, en daar heeft tijd toch een iets andere dimensie...


RE: Jean Pierre Gaussen - doc - 07-10-2011 12:20 AM

Dat begint hier Star Trek allures te krijgen Wink Laat ons maar iets weten P.


RE: Jean Pierre Gaussen - PvdW - 07-10-2011 01:25 PM

Net bericht gekregen uit Bandol (ze hebben de klokken gelijk gezet, Doc ;-)).
De vdp is gemaakt van cabernet sauvignon (goed onthouden, Vinejo!), merlot en een spatje mourvèdre.


RE: Jean Pierre Gaussen - Anne - 07-10-2011 05:28 PM

Ik vond die, net als Kris, een stevig bittertje hebben. Heeft duidelijk deugd gehad van een nachtje karaf, bittertje verdwenen en alles mooi versmolten!


RE: Jean Pierre Gaussen - PvdW - 08-10-2011 11:01 PM

Karafage is inderdaad het ordewoord bij deze VDP. Is met zijn 2010 trouwens nog piepjong hé. En ik vond ook dat het aroma behoorlijk ten goede evolueerde door een zuurstofkuur.


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 12-10-2011 10:49 PM

toch sterk van de JP eh... ne wijn van €6 zo sterk maken dat hij zuurstof nodig heeft...
Kris , waar blijven ze? :-) 22 ok


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 18-10-2011 09:02 PM

(06-10-2011 06:37 PM)dr_magooo schreef:  VdP du Mont-Caume 2010, Gaussen

Intense kleur tussen purper en kersenrood, briljant, heel traag aflopende tranengordel. Rokerig in de neus, kruidig,tikkeltje leder, zwarte peper en zwart fruit, in crescendo na walsen. Vooral die mineraliteit primeert hier..., schoon ! Aangename zachte, volle aanzet van cassis, drop, kruidigheid. Rijpe tannines. Bittertje op het eind. Aangename zuurdrempel die zorgt voor een smaakvol evenwicht met opkikkerende fraîcheur. Mooi geslaagde zuiderse wijn.

Hier in de neus énorm animaal, naast de eerder beschreven rokerigheid, peper en zwart fruit. Bloeit heel mooi open in t glas, t bittertje is wel degelijk aanwezig maar stoort geenszins.
I love it! Heart
Verschoot wel van die animaliteit, niemand maakte daar gewag van. Misschien een botteling met wat brett...?


RE: Jean Pierre Gaussen - doc - 18-10-2011 09:57 PM

(18-10-2011 09:02 PM)vinejo schreef:  
(06-10-2011 06:37 PM)dr_magooo schreef:  VdP du Mont-Caume 2010, Gaussen

Intense kleur tussen purper en kersenrood, briljant, heel traag aflopende tranengordel. Rokerig in de neus, kruidig,tikkeltje leder, zwarte peper en zwart fruit, in crescendo na walsen. Vooral die mineraliteit primeert hier..., schoon ! Aangename zachte, volle aanzet van cassis, drop, kruidigheid. Rijpe tannines. Bittertje op het eind. Aangename zuurdrempel die zorgt voor een smaakvol evenwicht met opkikkerende fraîcheur. Mooi geslaagde zuiderse wijn.

Hier in de neus énorm animaal, naast de eerder beschreven rokerigheid, peper en zwart fruit. Bloeit heel mooi open in t glas, t bittertje is wel degelijk aanwezig maar stoort geenszins.
I love it! Heart
Verschoot wel van die animaliteit, niemand maakte daar gewag van. Misschien een botteling met wat brett...?

Ik vond dat bittertje ook niet storend. Ik proef hem later eens opnieuw, die animaliteit wv sprake eens checken. Blijft die in het glas hangen of verdwijnt die ?
Vroeg het hier net eens aan Mrs , ze spreekt die animaliteit blijkbaar ook tegen... althans in ons glas Wink Natte katten in de kast , Jo ?


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 19-10-2011 11:35 PM

(18-10-2011 09:57 PM)dr_magooo schreef:  
(18-10-2011 09:02 PM)vinejo schreef:  [quote='dr_magooo' pid='17440' dateline='1317919038']
VdP du Mont-Caume 2010, Gaussen
Hier in de neus énorm animaal, naast de eerder beschreven rokerigheid, peper en zwart fruit. Bloeit heel mooi open in t glas, t bittertje is wel degelijk aanwezig maar stoort geenszins.
I love it! Heart
Verschoot wel van die animaliteit, niemand maakte daar gewag van. Misschien een botteling met wat brett...?

Ik vond dat bittertje ook niet storend. Ik proef hem later eens opnieuw, die animaliteit wv sprake eens checken. Blijft die in het glas hangen of verdwijnt die ?
Vroeg het hier net eens aan Mrs , ze spreekt die animaliteit blijkbaar ook tegen... althans in ons glas Wink Natte katten in de kast , Jo ?

De dag zelf bleef de animaliteit opvallend.
Dag erop: volledig weg.
besluit: reductie.
De wijn smaakte nog meer dan dag 1, mineraliteit, zwart fruit, sappig, kruidig, heerlijke wijn.

Net een Gaussen LG 2009 geopend, de neus doet me denken aan een Chateauneuf!
Slurp


RE: Jean Pierre Gaussen - doc - 19-10-2011 11:37 PM

(19-10-2011 11:35 PM)vinejo schreef:  
(18-10-2011 09:57 PM)dr_magooo schreef:  
(18-10-2011 09:02 PM)vinejo schreef:  [quote='dr_magooo' pid='17440' dateline='1317919038']
VdP du Mont-Caume 2010, Gaussen
Hier in de neus énorm animaal, naast de eerder beschreven rokerigheid, peper en zwart fruit. Bloeit heel mooi open in t glas, t bittertje is wel degelijk aanwezig maar stoort geenszins.
I love it! Heart
Verschoot wel van die animaliteit, niemand maakte daar gewag van. Misschien een botteling met wat brett...?

Ik vond dat bittertje ook niet storend. Ik proef hem later eens opnieuw, die animaliteit wv sprake eens checken. Blijft die in het glas hangen of verdwijnt die ?
Vroeg het hier net eens aan Mrs , ze spreekt die animaliteit blijkbaar ook tegen... althans in ons glas Wink Natte katten in de kast , Jo ?

De dag zelf bleef de animaliteit opvallend.
Dag erop: volledig weg.
besluit: reductie.
De wijn smaakte nog meer dan dag 1, mineraliteit, zwart fruit, sappig, kruidig, heerlijke wijn.

Net een Gaussen LG 2009 geopend, de neus doet me denken aan een Chateauneuf!
Slurp

Had een vermoeden, te zien aan ons flessen... applaus Wij vonden hem op dag 2 eigenlijk ook beter, vooral Mrs dan , dat bittertje dat haar stoorde was er toen uit...


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 21-10-2011 10:08 PM

Gaussen LG 2009:
Tweede dag
Neus nog steeds Chateauneuf (eerder dan Bandol).
Bijzonder fijn aroma, niks animaal, wel gedroogd fruit, tabak, potloodpunt, zoethout, munt, hooi, wat peper en bosfruit, heerlijk diep en complex. Grafiet overheerst en zorgt voor de finesse.
Sappig in de mond, rood en zwart fruit, eindigt wel wat bitter én nu ook droogtrekkend (eerste dag niet), met oxidatieve nasmaak (creozoot).
Give this baby some time and it s gonna be a true star...
Heart


RE: Jean Pierre Gaussen - doc - 21-10-2011 10:55 PM

Hou nog wat over uit uw fles, kom er aan ! Wink De Galichets 2010 van Breton vandaag toegekomen. Gesloten maar na paar uurkes karaf, heerlijk spul voor GEEN geld !!!


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 21-10-2011 11:39 PM

2009 is TOP in Bandol ! Creozoot , nie te beschrijven hé :-)


RE: Jean Pierre Gaussen - PvdW - 21-10-2011 11:58 PM

Ben blij dat 09 hier krijgt waar hij recht op heeft. Ik denk eerlijk waar en al van bij het begin dat de 09 over een paar jaar op minstens hetzelfde niveau zal staan als de 07.
Moest vanavond sommelier spelen in een restaurant voor een Wine and Dine-avond. Ik gaf de 08 bij hertenkalf met o.m. peer en vlierbes en saus op basis van aceto balsamico. De wijn eerst een uur of vier gekarafeerd.
Er zijn vanavond weer een reeks Bandoliens bijgekomen...


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 08-01-2012 12:59 AM

vanavond naast de fajitas en taco's:-) stevig manneke nodig.... Mont Caume 2010 dus!
Paar uurkes caraf, had hij nodig!! Kruidig , mineralig en fris (niet direct wat je van een JP gewoon bent:-)) Zéér mooie P/Q maar wat "lichtjes" bevonden.


RE: Jean Pierre Gaussen - bowmore - 11-05-2012 03:22 PM

Wat en hoeveel hebben jullie uiteindelijk betaald daar ik binnenkort ook dat domein aandoe en wel ietwat onderhandelingsleverage kan gebruiken. Het is onmogelijk uit te maken uit jullie berichten die meer het karakter hebben van geheimschrift tussen tempeliers dan iets anders.


RE: Jean Pierre Gaussen - Mt - 11-05-2012 03:57 PM

Het Heilig Verbond der Bandolofielen Slurp!


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 11-05-2012 05:16 PM

(11-05-2012 03:22 PM)bowmore schreef:  Wat en hoeveel hebben jullie uiteindelijk betaald daar ik binnenkort ook dat domein aandoe en wel ietwat onderhandelingsleverage kan gebruiken. Het is onmogelijk uit te maken uit jullie berichten die meer het karakter hebben van geheimschrift tussen tempeliers dan iets anders.

Wat zou jij op het domein willen onderhandelen?
Je zal daar vriendelijk worden ontvangen en een paar wijnen kunnen proeven.
Je zal ook wijnen kunnen kopen, maar ik zou niet weten waarover er zou moeten onderhandeld worden. t Is de markt van Marrakesh niet hé.

Hopelijk is dit geschrift leesbaar genoeg... Cool


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 13-05-2012 01:42 PM

Prijzen hangen achter den toog en gene poef mogelijk !


RE: Jean Pierre Gaussen - Gerten - 13-05-2012 01:58 PM

Ben er al keer of drie geweest. JPG geraakt zijn wijnen ook wel kwijt zonder dat hij zich met passanten bezighoudt hoor. In Bandol zijn de wijnbouwers gelukkig nog toegankelijker dan jn Bourgogne bvb.


Jean Pierre Gaussen - joerif - 20-06-2012 03:14 PM

Ik heb 2007 geproeft en gewoonweg beestig goed gemaakt.
Je kan hem zelfs nu vinden in Antwerpen en goedkoper als in Bandol zelf.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 20-06-2012 03:28 PM

(20-06-2012 03:14 PM)joerif schreef:  Ik heb 2007 geproeft en gewoonweg beestig goed gemaakt.
Je kan hem zelfs nu vinden in Antwerpen en goedkoper als in Bandol zelf.

Toevallig toch niet bij "Wijnen Penen", Joeri?


RE: Jean Pierre Gaussen - PvdW - 22-07-2012 12:20 AM

Voor de liefhebbers van Gaussen, wat informatie over de nieuwe jaargangen.
Zoals iedereen weet is 2007 een absoluut topjaar in Bandol. Ik heb inmiddels ook de 2009 in huis, die door Jean-Pierre eveneens uitgeroepen is tot "longue garde". Dat wil zeggen: 95% mourvèdre en 5% grenache. Tussen haakjes: vroegere cuvées mochten tot 99% mourvèdre hebben, maar tot grote woede van Jean-Pierre (hij liep rood aan toen hij het vertelde) is de wetgeving veranderd. "En ge moet niet proberen om te foefelen, want ze komen er toch op uit".
Enfin, 2009 dus. Ik had eerder al het gevoel dat 2009 na een (zeer) lange karafage hetzelfde niveau benaderde als de 2007. De Gaussens bevestigden dat vermoeden. 2009 staat volgens hen op hetzelfde niveau als de 07 (en het is niet dat ze hem persé wilden verkopen, want ik heb hem dus al in huis).
Maar wat meer is, ook 2010 was een meer dan uitstekend jaar in Bandol. Ik proefde de wijn die nog maar een dag gebotteld was en daardoor met enige omzichtigheid moest benaderd worden. Maar tot mijn grote verbazing was de LG 2010 niet enkel krachtig maar ook zeer toegankelijk. Niks geen stugge tannines of een droge afdronk. Het zou natuurlijk kunnen dat de wijn zich na een poos sluit, maar dit smaakte alvast zéér veelbelovend.
Ik proefde ook de 2011 uit vat, maar dat was een beetje moeilijk. Ongelooflijk maar waar: na een vol jaar was de wijn nog niet uitgegist en had hij nog steeds enkele grammen restsuiker. De gisting was stilgevallen tijdens de winter en men hoopte (half juli) dat de gisting nu snel zou hernemen. Toen ik sprak over panikeren en gisten toevoegen tikte Jean-Pierre veelbetekenend met zijn wijsvinger tegen zijn voorhoofd. "Gij zijt zot, zeker?". Machokerels met stalen zenuwen zijn het, die Bandoliens.
Over 2011 kan ik dus niet veel zeggen, aangezien ik een soort demi-sec proefde. Maar ik vernam dat in 2011 de rendementen zeer, zeer laag geweest zijn en dat de wijn erg geconcentreerd zal zijn. Voor wie "gewone" longue garde kent, weet wat dat zal betekenen...


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 22-07-2012 01:52 PM

Bizar hé, jonge bandol die al zo toegankelijk is. Zelfde proefervaring van de 09 en 10 bij Tempier. Jaja, 10 is in Bandol ook een topjaar, maar er zijn nog wat twijfels of ze de gekende bandoljaren nodig gaan hebben en of ze deze héél lang gaan aankunnen?
thank you for the info!


RE: Jean Pierre Gaussen - doc - 22-07-2012 04:09 PM

Interessant P. , goed om het eens te posten...!


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 06-08-2012 11:58 PM

Bevestiging, 2010 een paar weken later zonder etiket is nog steeds veelbelovend!! Doe hem maar binnen en zet wat flesjes aan de kant:-)


RE: Jean Pierre Gaussen - doc - 13-08-2012 12:10 PM

Rosé 2010

Een kleurtje die al vlug een Zuidfranse rosé deed vermoeden. Opvallend zachte romigheid met rijp rood fruit, beetje zalvend zelfs. Deed trouwens wat aan een Tempier denken. Heel passend bij bruchetta's met mozzarella.


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 13-08-2012 12:45 PM

Rosé 2011
De 2011 is iets voller en de rosé van Gaussen heeft idd wat hints van Tempier maar is wat minder fijn en elegant (beetje boerser:-))
Mss moet onze importeur de Rosé ook in gamma nemen?


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 13-08-2012 12:47 PM

(13-08-2012 12:10 PM)doc schreef:  Rosé 2010

Een kleurtje die al vlug een Zuidfranse rosé deed vermoeden. Opvallend zachte romigheid met rijp rood fruit, beetje zalvend zelfs. Deed trouwens wat aan een Tempier denken. Heel passend bij bruchetta's met mozzarella.

Hij deed aan een Tempier denken omdat ie die typische Bandolrosé-aroma s had. In de mond daarentegen is ie idd veel romiger en voller, Tempier is stukken subtieler, maar deze Gaussen smaakte zo lekker dat we effe voluit minder subtiel konden genieten - Slurp


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 13-08-2012 12:54 PM

Groot gelijk, gaat te vlot binnen en meestal drink je dit bij warmere temperaturen zodat hij niet te lang in het glas mag hangen:-)
Eigenlijk heeft dit soort rosé's recht op een slow degustatie met een leuk muziekje/boekje en een zonsondergang op de achtergrond....
Kga dat straks eens doen met 2 rosé's van hetzelfde huis maar verschillend jaartal.... Te lezen in een andere topic straks


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 13-08-2012 12:56 PM

(13-08-2012 12:54 PM)Venne schreef:  Groot gelijk, gaat te vlot binnen en meestal drink je dit bij warmere temperaturen zodat hij niet te lang in het glas mag hangen:-)
Eigenlijk heeft dit soort rosé's recht op een slow degustatie met een leuk muziekje/boekje en een zonsondergang op de achtergrond....
Kga dat straks eens doen met 2 rosé's van hetzelfde huis maar verschillend jaartal.... Te lezen in een andere topic straks

Ben benieuwd (ook naar t boekje en muziekje ;-) )


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 17-08-2012 08:13 PM

Gaussen Vin de pays de Mont Caume 2010

Eerste dag: Animaal, tabak, in de mond gazeuse (dat er uit gaat na 5 minuten), dan sappig genoeg met een droog gevoel op t einde
Tweede dag: Koffie, tabak en blauwe bes, in de mond nog steeds wat prikkelend bij aanvang, gaat er weer snel uit, mooie structuur, het bittertje van een half jaar terug is er volledig uit.

Lijkt wel een mini-Bandol van Jempie, ondanks het beperkte mourvèdre%

Geen fruitbom, eerder wat serieuze wijn, maar boeiend en lekker!!


RE: Jean Pierre Gaussen - doc - 17-08-2012 08:36 PM

(17-08-2012 08:13 PM)vinejo schreef:  Gaussen Vin de pays de Mont Caume 2010

Eerste dag: Animaal, tabak, in de mond gazeuse (dat er uit gaat na 5 minuten), dan sappig genoeg met een droog gevoel op t einde
Tweede dag: Koffie, tabak en blauwe bes, in de mond nog steeds wat prikkelend bij aanvang, gaat er weer snel uit, mooie structuur, het bittertje van een half jaar terug is er volledig uit.

Lijkt wel een mini-Bandol van Jempie, ondanks het beperkte mourvèdre%

Geen fruitbom, eerder wat serieuze wijn, maar boeiend en lekker!!

Bittertje eruit ? ...dan gaat Mrs fan zijn, ze vond dat bittertje wat storend. Binnen enkele weken dan nog eens proberen.


RE: Jean Pierre Gaussen - koen - 11-09-2012 11:19 AM

LG 1999

Een tegenvallende Banfi 1999 (schraal) aan de kant gezet en rap deze jaargenoot opengetrokken. Hier zit wel materie in, maakt een vrij jonge indruk, cassis, bosbessenconfituur, zalig leer. In de mond volledig versmolten, fluweel en materie. Deze laat je nog een extra keertje in je mond walsen. Voorlaatste flesje ... jammer.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 11-09-2012 06:09 PM

Gaussen, een certitude waar anderen falen..! Wink


RE: Jean Pierre Gaussen - Kris - 19-10-2012 01:37 PM

2008 valt me tegen. Nu dag 2, komt heel onrijp over, zuren nog altijd niet balans. Ook een te prominente groenigheid en storende tannines. In 2008 geen LG dus het weze JP vergeven.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 12-05-2013 01:59 PM

(19-10-2012 01:37 PM)Kris schreef:  2008 valt me tegen. Nu dag 2, komt heel onrijp over, zuren nog altijd niet balans. Ook een te prominente groenigheid en storende tannines. In 2008 geen LG dus het weze JP vergeven.

Welke wijn kan je beter schenken na een fantastische Provence zoals Domaine Richeaume...?
Gaussen moest de klus klaren.
En Jempie stelt me niét teleur.
De 2008, jawel.
De neus, tja... Animaal. Stinkend, echt. Pure varkensstal.
Maar in een wijnglas ruik ik dit graag. Smile
Vooral als de wijn in de mond zo mooi is. Sappig, puur. Fruit en peper. Af. Heerlijk. Kris, als je dit leest, trek een flesken open! Niks groenigheid, tannines zacht...
Provence, I Heart you so....


RE: Jean Pierre Gaussen - Corto - 13-05-2013 08:27 AM

(12-05-2013 01:59 PM)vinejo schreef:  Gaussen moest de klus klaren.
En Jempie stelt me niét teleur.
Zijn de wijnen van JP Gaussen en Tempier ergens in Vlaams-Brabant, Brussel of Oost-Vlaanderen te koop?


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 13-05-2013 01:08 PM

(13-05-2013 08:27 AM)Corto schreef:  
(12-05-2013 01:59 PM)vinejo schreef:  Gaussen moest de klus klaren.
En Jempie stelt me niét teleur.
Zijn de wijnen van JP Gaussen en Tempier ergens in Vlaams-Brabant, Brussel of Oost-Vlaanderen te koop?

Gaussen bij de Wijnzolder St Laureins (ga voor de 2009 en vergeet de Vin de pays niet)
Tempier bij Mostade dacht ik...


RE: Jean Pierre Gaussen - doc - 13-05-2013 01:10 PM

(13-05-2013 01:08 PM)vinejo schreef:  
(13-05-2013 08:27 AM)Corto schreef:  
(12-05-2013 01:59 PM)vinejo schreef:  Gaussen moest de klus klaren.
En Jempie stelt me niét teleur.
Zijn de wijnen van JP Gaussen en Tempier ergens in Vlaams-Brabant, Brussel of Oost-Vlaanderen te koop?

Gaussen bij de Wijnzolder St Laureins (ga voor de 2009 en vergeet de Vin de pays niet)
Tempier bij Mostade dacht ik...

Volledig gamma bij Mostade idd, en de "gewone" Bandol Tempier ook te koop bij DIVO te Jabbeke.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 14-05-2013 08:12 PM

(12-05-2013 01:59 PM)vinejo schreef:  
(19-10-2012 01:37 PM)Kris schreef:  2008 valt me tegen. Nu dag 2, komt heel onrijp over, zuren nog altijd niet balans. Ook een te prominente groenigheid en storende tannines. In 2008 geen LG dus het weze JP vergeven.

Welke wijn kan je beter schenken na een fantastische Provence zoals Domaine Richeaume...?
Gaussen moest de klus klaren.
En Jempie stelt me niét teleur.
De 2008, jawel.
De neus, tja... Animaal. Stinkend, echt. Pure varkensstal.
Maar in een wijnglas ruik ik dit graag. Smile
Vooral als de wijn in de mond zo mooi is. Sappig, puur. Fruit en peper. Af. Heerlijk. Kris, als je dit leest, trek een flesken open! Niks groenigheid, tannines zacht...
Provence, I Heart you so....

Derde dag (2de dag niet geproefd):
Grafiet en zwart fruit, zeer gedistingueerd, lijkt wel een Medoc. (niks animaals meer).
In de mond redelijk strak, evenwichtig, nu heb ik echter wél het bittere waar Kris over sprak. Toch een licht onrijpe toets dus, maar mij stoort het geenszins.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 12-07-2013 12:33 AM

Deze avond nog eens een VDP 2010 geproefd. Deze wijn is op de goede weg. Nog steeds stal en peper, het mooie rijpe rood en zwart fruit speelt piepkeduik maar wordt relatief makkelijk teruggevonden.
In de mond niks meer van de bitterheid die de wijn kenmerkte, wel nog een stevige beet maar de structuur zit mooi verpakt in sappig fruit en rijpe mest Cool
Beestig wijntje. Troeteldier zelfs voor mij.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 24-05-2014 08:24 PM

Gaussen 2008
Gisterenavond geopend, onmiddellijk de Gaussen-touch in de neus, met animale toetsen (mest, leder en kruiden), in de mond komt daar ook het gulle bosfruit bij. Bij aanvang fel uitdrogend, tweede glas was al een stuk milder. Benieuwd wat het straks geeft.
Zeer aangenaam verrast door deze 2008.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 25-05-2014 04:38 PM

(24-05-2014 08:24 PM)vinejo schreef:  Gaussen LG 2008
Gisterenavond geopend, onmiddellijk de Gaussen-touch in de neus, met animale toetsen (mest, leder en kruiden), in de mond komt daar ook het gulle bosfruit bij. Bij aanvang fel uitdrogend, tweede glas was al een stuk milder. Benieuwd wat het straks geeft.
Zeer aangenaam verrast door deze 2008.

En vandaag is het aroma nog veel mooier. Het animale is weg, nu meer garrigue, zoethout, blauwe bes, fraicheur! Sappig nu in de mond, rijpzwart fruit en kruidig, eindigt wel nog steeds droog maar nu niet meer droogtrekkend, lange afdronk met munt en wat alcohol. Heel mooie wijn, een Chateauneuf voor nog geen 16 euro.
Perfect om de eerste verkiezingsuitslagen mee weg te spoelen.
Toch eens checken bij Wijnzolder voor wat extra flesjes om ook de regeringsonderhandelingen door te komen... Rolleyes


RE: Jean Pierre Gaussen - koen - 25-05-2014 08:08 PM

Neem maar een karton van 12 Rolleyes


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 25-05-2014 09:10 PM

(25-05-2014 08:08 PM)koen schreef:  Neem maar een karton van 12 Rolleyes

Voor de federale ga ik voor 24 Big Grin


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 29-05-2014 06:59 PM

Oes, toch ne LG in 2008?


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 29-05-2014 11:46 PM

(29-05-2014 06:59 PM)Venne schreef:  Oes, toch ne LG in 2008?

Ach, ist gene LG...? Zou eens moeten kijken...


RE: Jean Pierre Gaussen - carl - 30-05-2014 12:07 AM

(29-05-2014 11:46 PM)vinejo schreef:  
(29-05-2014 06:59 PM)Venne schreef:  Oes, toch ne LG in 2008?

Ach, ist gene LG...? Zou eens moeten kijken...

Ik dacht dat 2007 en 2009 LG waren maar 2008 niet...


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 18-06-2014 07:08 PM

@winevet, tijdstip goed kiezen hé, want anders is 2012 nog nie op fles. Jeepie durft al eens wat wachten :-)


RE: Jean Pierre Gaussen - Guerk - 12-07-2014 12:09 AM

Ben er 2 weken geleden geweest.

IGP Wit/Rosé : uitverkocht. De 2013 wordt binnenkort gebotteld
IGP Rood: 6 €

rood – Bandol 2006 & 2010, Cuvée Longue Garde – 19,50
rood – Bandol 2008 – 16.50
rood – Bandol 2009 & 2011, Cuvée Longue Garde – 24,50

Wit & Rosé Bandol: prijzen vergeten (ik twijfel tussen 11 € en 13 €)


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 31-01-2015 01:38 PM

VdP Mont Caume 2010
Strange, is echt niet te drinken. Zurig en chemisch.... Pas op dag 5 kwam er wat fruit door een was hij drinkbaar.
Slechte fles denk ik... of moet dat sneller leeg?


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 31-01-2015 01:54 PM

(31-01-2015 01:38 PM)Venne schreef:  VdP Mont Caume 2010
Strange, is echt niet te drinken. Zurig en chemisch.... Pas op dag 5 kwam er wat fruit door een was hij drinkbaar.
Slechte fles denk ik... of moet dat sneller leeg?

Haah, toeval, deze week ook geopend (en nog wat over voor seffens)
Hier was hij enorm animaal alweer, later zeer mooie neus met veel kruiden. Lijkt me niet echt dat ie snel leeg moet..
Foute fles ofwel zat ge aan uw vrouw haren deo Big Grin


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 31-01-2015 04:23 PM

(31-01-2015 01:54 PM)vinejo schreef:  
(31-01-2015 01:38 PM)Venne schreef:  VdP Mont Caume 2010
Strange, is echt niet te drinken. Zurig en chemisch.... Pas op dag 5 kwam er wat fruit door een was hij drinkbaar.
Slechte fles denk ik... of moet dat sneller leeg?

Haah, toeval, deze week ook geopend (en nog wat over voor seffens)
Hier was hij enorm animaal alweer, later zeer mooie neus met veel kruiden. Lijkt me niet echt dat ie snel leeg moet..
Foute fles ofwel zat ge aan uw vrouw haren deo Big Grin

Et voila, zoals ik donderdagavond voorspelde is deze wijn nu een pure fruitbom. Hij ruikt naar de smaak van frambozensorbet.
En hij is even fris in de mond ook.
Heerlijk!
Leve Jempi! Leve Jempi! Leve Jempi!


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 10-02-2015 12:10 AM

(12-05-2013 01:59 PM)vinejo schreef:  
(19-10-2012 01:37 PM)Kris schreef:  2008 valt me tegen. Nu dag 2, komt heel onrijp over, zuren nog altijd niet balans. Ook een te prominente groenigheid en storende tannines. In 2008 geen LG dus het weze JP vergeven.

Welke wijn kan je beter schenken na een fantastische Provence zoals Domaine Richeaume...?
Gaussen moest de klus klaren.
En Jempie stelt me niét teleur.
De 2008, jawel.
De neus, tja... Animaal. Stinkend, echt. Pure varkensstal.
Maar in een wijnglas ruik ik dit graag. Smile
Vooral als de wijn in de mond zo mooi is. Sappig, puur. Fruit en peper. Af. Heerlijk. Kris, als je dit leest, trek een flesken open! Niks groenigheid, tannines zacht...
Provence, I Heart you so....

Vanavond opnieuw deze 2008 geproefd... Zelfde impressies, heerlijk!


RE: Jean Pierre Gaussen - Kris - 10-02-2015 10:55 AM

(10-02-2015 12:10 AM)vinejo schreef:  
(12-05-2013 01:59 PM)vinejo schreef:  
(19-10-2012 01:37 PM)Kris schreef:  2008 valt me tegen. Nu dag 2, komt heel onrijp over, zuren nog altijd niet balans. Ook een te prominente groenigheid en storende tannines. In 2008 geen LG dus het weze JP vergeven.

Welke wijn kan je beter schenken na een fantastische Provence zoals Domaine Richeaume...?
Gaussen moest de klus klaren.
En Jempie stelt me niét teleur.
De 2008, jawel.
De neus, tja... Animaal. Stinkend, echt. Pure varkensstal.
Maar in een wijnglas ruik ik dit graag. Smile
Vooral als de wijn in de mond zo mooi is. Sappig, puur. Fruit en peper. Af. Heerlijk. Kris, als je dit leest, trek een flesken open! Niks groenigheid, tannines zacht...
Provence, I Heart you so....

Vanavond opnieuw deze 2008 geproefd... Zelfde impressies, heerlijk!

Zal em toch es moeten herproeven...eerst nog effe uitzieken...


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 10-02-2015 06:20 PM

Bandol is 't beste medicament! Wink


RE: Jean Pierre Gaussen - Kris - 10-02-2015 06:23 PM

Ik zweer bij Calvados....Cool
(10-02-2015 06:20 PM)vinejo schreef:  Bandol is 't beste medicament! Wink



RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 10-02-2015 07:02 PM

Kaffie - Cognac :-)
Of ne magnum van jempie zijne 2001 LG !


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 13-02-2015 11:08 AM

Woensdagavond de 2002 Gaussen...
Minder jaar in Bandol? Bestaat niet bij Jempie...
Zalige wijn en 10 Bandollovers erbij.


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 13-02-2015 11:36 AM

Hier de 2004 LG
Dit is een bandol zoals een bandol moet zijn!
Op dronk maar kan gerust nog wat jaartjes mee.


RE: Jean Pierre Gaussen - Tienne - 23-02-2015 09:28 PM

JP Gaussen Bandol 2009 LG (in relais).

Zeer donkere geconcentreerde wijn.
Aanvankelijk subtiele neus en ijzertoets.
Na opschudden neus van rijp fruit, rozijntjes.

In de mond rijpe aanzet, de eerste paar seconden grenache-achtig, dan overgaand in zwart fruit, kruidigheid, droog eindigend.

Eerste maal dat ik deze wijn drink. Verbazend toegankelijk (2009?) en hierboven gezien, ook betaalbaar. Onmiddellijk overtuigd. Dank aan DE Bandolofiel voor deze proeffles.

Vlug proberen een bestellingske te plaatsen.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 15-03-2015 01:21 AM

Wat geef je nog na een sublieme CDR 2007 van Des Tours?
Een Gaussen 2007.


RE: Jean Pierre Gaussen - Fre - 15-03-2015 09:00 AM

(15-03-2015 01:21 AM)vinejo schreef:  Wat geef je nog na een sublieme CDR 2007 van Des Tours?
Een Gaussen 2007.

Twas precies nog een leuk feestje Smile


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 15-03-2015 09:36 AM

(15-03-2015 09:00 AM)Fre schreef:  
(15-03-2015 01:21 AM)vinejo schreef:  Wat geef je nog na een sublieme CDR 2007 van Des Tours?
Een Gaussen 2007.

Twas precies nog een leuk feestje Smile

Ontbijt bij St Canard (met Pommery Cool ), soep bij Gerten (met lekker wit) en spaghetti bij ons (met wit en rood). Leuke formule, moet ge eens proberen (maar de koppijn de zondag moet ge erbij nemen, just 2 nerofen binnen Rolleyes )


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 15-03-2015 09:44 AM

https://m.youtube.com/watch?v=76dCz_Mik9U
Hahahahehehe


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 23-04-2015 10:23 PM

2008: Lang geleden dat ik nog eens TN plaatste: recht uit de kelder in 't keelgat (met een omweg via smaakpapillen en geurreceptoren): wat koud, maar dat trekken we snel recht... onmiddellijk aimabele animale neus, leder, kruidigheid, gerookt vlees en een beetje bramen die al komen piepen. Probeer zo een maaltijd maar eens in uw neus te proppen. In de mond reeds 'redelijk' versmolten tannines, knappe zuren en een mooie bitterheid. Natuuuuurlijk wat te jong, maar al o zo Bandol. Love it!! In zijn jeugdigheid en om zomaar eens "iets" te drinken: 90


RE: Jean Pierre Gaussen - Kris - 23-04-2015 10:35 PM

Ik moet die dit weekend toch es opnieuw proeven....want was er 2 jaar geleden niet wild van. Allée goei vooruitzichten, een weekendje met Mireille en Luik-Bastenaken-Luik !! Schoonste koers van allemaal en ik verwacht ne dorpsgenoot in de frontlinie. C'mon Dylan !!


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 23-04-2015 10:47 PM

(23-04-2015 10:35 PM)Kris schreef:  Ik moet die dit weekend toch es opnieuw proeven....want was er 2 jaar geleden niet wild van. Allée goei vooruitzichten, een weekendje met Mireille en Luik-Bastenaken-Luik !! Schoonste koers van allemaal en ik verwacht ne dorpsgenoot in de frontlinie. C'mon Dylan !!

Ik kon niet kiezen tussen de 2007 of 2008. Maar zo midden in de week... Ben wel benieuwd naar het verschil met de '07. Deze nog niet geproefd.


RE: Jean Pierre Gaussen - Kris - 23-04-2015 10:58 PM

2009 was onlangs zeer te pruimen...op het fruit, vrij boers maar o zo mourvedre. 2007 geen idee hoe die op dit moment smaakt?


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 23-04-2015 11:01 PM

Deze 2008 zoop ik volledig op, moest ik morgen niet tot den 10nen moeten werken. Addictive..... Jiepie rules


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 23-04-2015 11:12 PM

Den 10nenwatte, dan gaat er gerust nog nen 07 LG bij zonne :-)


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 23-04-2015 11:19 PM

(23-04-2015 11:12 PM)Venne schreef:  Den 10nenwatte, dan gaat er gerust nog nen 07 LG bij zonne :-)

's avonds hé, Venne. Vanaf den 8en 's morgens. Zaterdagmorgen dan weer niet vergeten. "'t Is druk dezer dagen", zei boer Wortel en hij ploegde moedig voort. Gelukkig studies gedaan die drinken stimuleerden en tegelijkertijd concentratie konden veinzen zonder dat de prof er erg in had (of het niet rook omdat hij zelf een stuk in zijn...). Presteren, onder alle omstandigheden!!!!!!!!!!!!! Kom, nog een glas 2008 erin...


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 23-04-2015 11:51 PM

Lekker hé:-)


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 24-04-2015 08:31 AM

Goe bezig Winevet! Smile
Net als jij ook zeer genoten van die 2008 maar 2007 is nog stuk beter(2 maand terug gedronken)


RE: Jean Pierre Gaussen - Olivier - 24-04-2015 09:10 PM

(23-04-2015 11:19 PM)TheWineVet schreef:  
(23-04-2015 11:12 PM)Venne schreef:  Den 10nenwatte, dan gaat er gerust nog nen 07 LG bij zonne :-)

's avonds hé, Venne. Vanaf den 8en 's morgens. Zaterdagmorgen dan weer niet vergeten. "'t Is druk dezer dagen", zei boer Wortel en hij ploegde moedig voort. Gelukkig studies gedaan die drinken stimuleerden en tegelijkertijd concentratie konden veinzen zonder dat de prof er erg in had (of het niet rook omdat hij zelf een stuk in zijn...). Presteren, onder alle omstandigheden!!!!!!!!!!!!! Kom, nog een glas 2008 erin...

yolo cheers


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 24-04-2015 09:52 PM

(24-04-2015 09:10 PM)Olivier schreef:  
(23-04-2015 11:19 PM)TheWineVet schreef:  
(23-04-2015 11:12 PM)Venne schreef:  Den 10nenwatte, dan gaat er gerust nog nen 07 LG bij zonne :-)

's avonds hé, Venne. Vanaf den 8en 's morgens. Zaterdagmorgen dan weer niet vergeten. "'t Is druk dezer dagen", zei boer Wortel en hij ploegde moedig voort. Gelukkig studies gedaan die drinken stimuleerden en tegelijkertijd concentratie konden veinzen zonder dat de prof er erg in had (of het niet rook omdat hij zelf een stuk in zijn...). Presteren, onder alle omstandigheden!!!!!!!!!!!!! Kom, nog een glas 2008 erin...

yolo cheers
op Angry


RE: Jean Pierre Gaussen - Jordaens - 29-05-2015 06:13 PM

Op ons laatste wijnavondje ging het nog een keertje over cépages. De bekende knapen, pinot noir, cabernet-sauvignon, merlot en de GSM's.
Voor de M. had ik Ch. Gaussen Longue Garde 2007 ingekocht, omwille van de lovende kritieken alhier. En content dat we waren. Prachtige wijn, een intens, ondoorzichtig, fluwelig aspect, granaatrood met een eerste aanzet van evolutie. Een weelderige, diepe complexe neus met veel gestoofd fruit, hout en vanille, rook, tabak, peper en kruidnagel, vochtige bladeren en pas gerijfd erf. Molligheid, zuren en tannines zeer in evenwicht, harmonieus en met zeer lange nasmaak. Knap om nu te drinken maar met ongetwijfeld nog een Longue Garde voor de boeg.
Alweer veel dank voor de tip.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 29-05-2015 06:43 PM

(29-05-2015 06:13 PM)Jordaens schreef:  Op ons laatste wijnavondje ging het nog een keertje over cépages. De bekende knapen, pinot noir, cabernet-sauvignon, merlot en de GSM's.
Voor de M. had ik Ch. Gaussen Longue Garde 2007 ingekocht, omwille van de lovende kritieken alhier. En content dat we waren. Prachtige wijn, een intens, ondoorzichtig, fluwelig aspect, granaatrood met een eerste aanzet van evolutie. Een weelderige, diepe complexe neus met veel gestoofd fruit, hout en vanille, rook, tabak, peper en kruidnagel, vochtige bladeren en pas gerijfd erf. Molligheid, zuren en tannines zeer in evenwicht, harmonieus en met zeer lange nasmaak. Knap om nu te drinken maar met ongetwijfeld nog een Longue Garde voor de boeg.
Alweer veel dank voor de tip.

Een TN die Jean Pierre eer aan doet. Op t niveau van zijn wijnen.


RE: Jean Pierre Gaussen - Kris - 29-05-2015 07:05 PM

(29-05-2015 06:43 PM)vinejo schreef:  
(29-05-2015 06:13 PM)Jordaens schreef:  Op ons laatste wijnavondje ging het nog een keertje over cépages. De bekende knapen, pinot noir, cabernet-sauvignon, merlot en de GSM's.
Voor de M. had ik Ch. Gaussen Longue Garde 2007 ingekocht, omwille van de lovende kritieken alhier. En content dat we waren. Prachtige wijn, een intens, ondoorzichtig, fluwelig aspect, granaatrood met een eerste aanzet van evolutie. Een weelderige, diepe complexe neus met veel gestoofd fruit, hout en vanille, rook, tabak, peper en kruidnagel, vochtige bladeren en pas gerijfd erf. Molligheid, zuren en tannines zeer in evenwicht, harmonieus en met zeer lange nasmaak. Knap om nu te drinken maar met ongetwijfeld nog een Longue Garde voor de boeg.
Alweer veel dank voor de tip.

Een TN die Jean Pierre eer aan doet. Op t niveau van zijn wijnen.

Idd, vooral dat pas gerijfd erf doet me (weer) watertanden...


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 17-07-2015 09:43 AM

Deze week langs geweest bij Gaussen: Mireille was er niet , dus the man himself. Preciesof we elkaar al lang kennen, supervriendelijk en ik geraakte er niet weg. Over van alles en nog wat gepraat, maar nauwelijks over wijn. Over hoe hij in 1986 een week in Gent heeft geslapen aan de Coupure, over Griekenland, over talen (ook al spreekt hij alleen maar Frans). Zijn vrouw kwam er dan bij staan en die is werkelijk onverstaanbaar, zelf voor mijn Franse achternichtjes die mee waren... Wit en rosé geproefd (2014), en in rood de 2008, 2009, 2010, 2011. 2008 was wat te lang open, maar er niets van gezegd omdat ik die toch thuis liggen heb, 2010 was veel evenwichtiger dan vorig jaar op domein, dus daar 6 van gekocht (90+). 2009 en 2011 waren op hetzelfde niveau, knappe wijnen, nog wel wat gesloten (91), maar voor mij een beetje te duur momenteel. En last but not least, hij schenkt geen druppels, maar halve glazen als het ware...


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 17-07-2015 12:04 PM

(17-07-2015 09:43 AM)TheWineVet schreef:  Deze week langs geweest bij Gaussen: Mireille was er niet , dus the man himself. Preciesof we elkaar al lang kennen, supervriendelijk en ik geraakte er niet weg. Over van alles en nog wat gepraat, maar nauwelijks over wijn. Over hoe hij in 1986 een week in Gent heeft geslapen aan de Coupure, over Griekenland, over talen (ook al spreekt hij alleen maar Frans). Zijn vrouw kwam er dan bij staan en die is werkelijk onverstaanbaar, zelf voor mijn Franse achternichtjes die mee waren... Wit en rosé geproefd (2014), en in rood de 2008, 2009, 2010, 2011. 2008 was wat te lang open, maar er niets van gezegd omdat ik die toch thuis liggen heb, 2010 was veel evenwichtiger dan vorig jaar op domein, dus daar 6 van gekocht (90+). 2009 en 2011 waren op hetzelfde niveau, knappe wijnen, nog wel wat gesloten (91), maar voor mij een beetje te duur momenteel. En last but not least, hij schenkt geen druppels, maar halve glazen als het ware...

Haha, dat Coupureverhaal hoorden wij ook al, was hij daar zijn schoen niet kwijt op de trein? Smile en zijn vrouw is eerder Spaans denk ik, met temperament en al...
Ga er binnenkort ook langs, hopelijk is de 2012 dan al te proeven.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 05-08-2015 05:03 PM

Vorige week langs geweest, eerst ontvangen door Jean Pierre zelf, hij was zeer vriendelijk, praatte zeer zacht ook. Bescheiden mens die nooit teveel buzz maakt van zijn eigen wijnen. Een echte landbouwer eigenlijk. Toen ik over Sorin sprak vertelde hij me dat hij eigenlijk de eerste was die met roterende vaten werkte, dat Luc Sorin in 97 of zo bij hem kwam voor info daarover.
In rood proefde ik de 2010 zeer elegant en mooi (prachtige neus), 2011 wat krachtiger, meer alcohol. 2012 soepel maar structuur.
Ook 2008 nog eens geproefd, blijft heel mooi, zeker voor die prijs (check wijnzolder, laatste flessen vrees ik)
Tijdens de degustatie was Mireille erbij, vriendelijk als steeds en ruim uitwijdend over vanalles (wat niet altijd met wijn te maken had..) - op die manier viel mijn bezoekje aan buren Lafran Veyrolles in het water, even later vertrokken we naar huis... Sad

Maar maandag konden we nog wat nagenieten. Uitgenodigd bij mijn schoonbroer die een vriend had die gek is van Bandol. Samen proeven dus.
Ik had een rosé mee van Luquettes (schitterend), een Baguiers 2011 (heel mooi) en een Gaussen 2001.
Die Gaussen zijn kurk was wat doorlopen, het volume in de fles was ook niet meer top. Enige twijfel dus.
In de neus vreesde ik even voor te verre evolutie. De typische dode bladerengeur van (te) verouderde Bandol. Maar na een tijdje kwam ook zwart fruit opzetten, en vooral in de mond loste deze wijn de hoge verwachtingen in. Wat een sappig, soepel, lang, hedonistisch mondgevoel!
We dronken nog een Baguiers, de 2004, ook die was echt heel mooi, dit is een domein under the radar dat voor mij PQ één van de betere is.
En plots kwam mijn schoonbroer opzetten met...
Een Gaussen 1997!
Huh?
Hoe kom jij daaraan?
Awel, gekregen van u, een jaar of 10 geleden..!
applaus
We deden hem enthousiast open en dronken hem nog enthousiaster leeg. Ik zou durven zeggen dat hij zelfs nog beter was dan de 2001.
Leve Jempie, leve Bandol!


RE: Jean Pierre Gaussen - orion - 28-09-2015 03:16 PM

Op 20 november komt de dochter van JP Gaussen naar de wijnzolder en ze laat naast de 2010 en 2011 ook nog enkele oudere jaargangen proeven. ik heb mijn plaatsje al gereserveerd !


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 27-12-2015 10:02 PM

2001, thank you, Jo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een neus en smaak. Als de 2007 zo wordt, dan ben ik ne gelukkige mens. En ik ben het nu al. 93


RE: Jean Pierre Gaussen - Fre - 27-12-2015 11:19 PM

(27-12-2015 10:02 PM)TheWineVet schreef:  2001, thank you, Jo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een neus en smaak. Als de 2007 zo wordt, dan ben ik ne gelukkige mens. En ik ben het nu al. 93

Slurp zalige wijn inderdaad. Op t einde ging t fruit er wel wat uit. Desalniettemin akkoord met je punten Winevet! Heerlijk.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 07-02-2016 06:21 PM

Nog steeds enkele flessen VDP 2010 liggen Smile
De cabernet toont zich in de neus, peper en cassis, heel fris.
In de mond eerst opvallende prikkeling(nagisting), vervolgens een kruidig-fruitig geheel met rijpe tannine, nog veel reserve.
Gaussen zijn VdP in 2010 was een mini Bandol!
88


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 20-02-2016 10:01 AM

Gisteren de 2008 geproefd, was in topform!
Bij Gaussen zijn de "mindere" jaren vooral minder in prijs...


RE: Jean Pierre Gaussen - Vince - 20-02-2016 05:31 PM

bij de verticale degustatie van de wijnzolder in december '15 (in 't godshuis te St Laureins) ben ik tot hetzelfde besluit gekomen. Er zit in de gewone Bandol '08 wat meer grenache (30% geloof ik) dan in de longue garde.
Zelfde conclusie voor de longue garde 2010 trouwens, wat lager in prijs maar man wat een niveau.


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 03-03-2016 07:09 PM

2009 Longue garde:


RE: Jean Pierre Gaussen - Kris - 03-03-2016 09:24 PM

(03-03-2016 07:09 PM)TheWineVet schreef:  2009 Longue garde:

Sprakeloos?


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 03-03-2016 10:00 PM

(03-03-2016 09:24 PM)Kris schreef:  
(03-03-2016 07:09 PM)TheWineVet schreef:  2009 Longue garde:

Sprakeloos?
Neen, hoor, maar 'k was de fles nog gaan halen. Typische Bandolneus, maar al verrassend versmolten tannines. Pas na 2 uur blijft de afdronk wat hangen, in het begin was hij eerder snel weg. Volgende fles binnen een jaartje. Een zachteboerse wijn, 90


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 25-06-2016 11:03 AM

Rosé 2013: Ik blijf het nog moeilijk vinden, al die rosékes. Maar moeilijk gaat ook zeker?
Bij rood en wit en zoet kan ik makkelijk zeggen wat ik echt top vind, maar bij rosé is het vaak gewoontjes, een goede dorstlesser. Bij deze was dit ook deels het geval, ik vind er te weinig speciaal aan. En kost toch een 13€ geloof ik. Ik leg de schuld bij mijn onderontwikkeld rosésmakenpallet...


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 25-06-2016 01:58 PM

(25-06-2016 11:03 AM)TheWineVet schreef:  Rosé 2013: Ik blijf het nog moeilijk vinden, al die rosékes. Maar moeilijk gaat ook zeker?
Bij rood en wit en zoet kan ik makkelijk zeggen wat ik echt top vind, maar bij rosé is het vaak gewoontjes, een goede dorstlesser. Bij deze was dit ook deels het geval, ik vind er te weinig speciaal aan. En kost toch een 13€ geloof ik. Ik leg de schuld bij mijn onderontwikkeld rosésmakenpallet...

Neenee, de rose van Gaussen ís gewoon wat..gewoontjes.
Als je echt van je stoel wil geblazen worden moet je Tempier, Pibarnon of Bellet drinken ;-)


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 25-06-2016 02:35 PM

(25-06-2016 01:58 PM)vinejo schreef:  
(25-06-2016 11:03 AM)TheWineVet schreef:  Rosé 2013: Ik blijf het nog moeilijk vinden, al die rosékes. Maar moeilijk gaat ook zeker?
Bij rood en wit en zoet kan ik makkelijk zeggen wat ik echt top vind, maar bij rosé is het vaak gewoontjes, een goede dorstlesser. Bij deze was dit ook deels het geval, ik vind er te weinig speciaal aan. En kost toch een 13€ geloof ik. Ik leg de schuld bij mijn onderontwikkeld rosésmakenpallet...

Neenee, de rose van Gaussen ís gewoon wat..gewoontjes.
Als je echt van je stoel wil geblazen worden moet je Tempier, Pibarnon of Bellet drinken ;-)
Gaat er iemand naar daar? Of hier ergens te koop aan normale prijzen? Wel curieus...


RE: Jean Pierre Gaussen - Vince - 13-11-2016 09:43 PM

Bandol 2008,
gekenmerkt door een frisse ondertoon, metaal-achtig bij opendoen van de fles (niet negatief bedoeld), heel vol en kruidig. Misschien is het gek, maar deze wijn doet syrah-achtig aan (misscien door de combinatie mourvèdre + grenache 30% ?). Piepjong maar al genietbaar. Ik begrijp nog steeds niet waarom deze bandol zo underpriced was (16 euro op de wijnzolder, dacht ik), misschien omdat hij geen 'longue garde' label kreeg.
score 91


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 13-11-2016 11:37 PM

(13-11-2016 09:43 PM)Vince schreef:  Bandol 2008,
gekenmerkt door een frisse ondertoon, metaal-achtig bij opendoen van de fles (niet negatief bedoeld), heel vol en kruidig. Misschien is het gek, maar deze wijn doet syrah-achtig aan (misscien door de combinatie mourvèdre + grenache 30% ?). Piepjong maar al genietbaar. Ik begrijp nog steeds niet waarom deze bandol zo underpriced was (16 euro op de wijnzolder, dacht ik), misschien omdat hij geen 'longue garde' label kreeg.
score 91

Inderdaad, we hadden daar 12 flessen moeten van kopen..!


RE: Jean Pierre Gaussen - Bert - 25-02-2017 10:23 PM

2009 Longue Garde
Vol, powerful en toch fris, that's the way we like it...
Lijkt zooo jong te zijn maar is dus 8j oud...
Ik zou nu 5-10j wachten
90-91/100

[attachment=2418]


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 26-02-2017 01:46 AM

(25-02-2017 10:23 PM)Bert schreef:  2009 Longue Garde
Vol, powerful en toch fris, that's the way we like it...
Lijkt zooo jong te zijn maar is dus 8j oud...
Ik zou nu 5-10j wachten
90-91/100

Uw glas gebruikt als sandrijee? Wink


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 15-04-2017 11:36 AM

Longue garde 2006: straks bij enkele geaffineerde kazen. Bij het openen, jawadde, deed me voorwaar denken aan Smith Haut Lafitte. Benieuwd vanavond Slurp


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 15-04-2017 11:05 PM

(15-04-2017 11:36 AM)TheWineVet schreef:  Longue garde 2006: straks bij enkele geaffineerde kazen. Bij het openen, jawadde, deed me voorwaar denken aan Smith Haut Lafitte. Benieuwd vanavond Slurp

Animaal, leder alsof 't vel nog aan de koe hangt, wat ne neus. Tannines beginnnen al mooi te versmelten. Nog 3-5 jaar wachten, minstens.
En wat na zone Bandol? Domaine des Tours rouge 2012. Heavenang-el


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 16-04-2017 08:42 AM

(15-04-2017 11:05 PM)TheWineVet schreef:  
(15-04-2017 11:36 AM)TheWineVet schreef:  Longue garde 2006: straks bij enkele geaffineerde kazen. Bij het openen, jawadde, deed me voorwaar denken aan Smith Haut Lafitte. Benieuwd vanavond Slurp

Animaal, leder alsof 't vel nog aan de koe hangt, wat ne neus. Tannines beginnnen al mooi te versmelten. Nog 3-5 jaar wachten, minstens.
En wat na zone Bandol? Domaine des Tours rouge 2012. Heavenang-el

respect


RE: Jean Pierre Gaussen - WilD - 18-04-2017 07:35 PM

Toch maar eens een paar flesjes gaan aanschaffen van de longue garde. Ik hoor zo'n goede reacties op dit forum dat ik natuurlijk nieuwsgierig wordt.

Ik zie verschillende jaargangen aangeboden.

Welke jaargang raden jullie mij aan: 2009, 2010, 2011 of 2012.

De 2009 en 2011 kost iets meer dan de 2010 en 2012. Wellicht is dit dan het antwoord op mijn vraag.....

Zijn de jaargangen een beetje te vergelijke met de zuidelijke Rhone?

Al vast bedankt voor het advies.

Sante, Wil
Draadje ff helemaal doorgelezen...... 2009 is de vintage to have ....

Neemt niet weg dat ik weinig over de 2011 of 2012 lees.

Enige reacties applaus


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 19-04-2017 07:30 PM

(18-04-2017 07:35 PM)WilD schreef:  Toch maar eens een paar flesjes gaan aanschaffen van de longue garde. Ik hoor zo'n goede reacties op dit forum dat ik natuurlijk nieuwsgierig wordt.

Ik zie verschillende jaargangen aangeboden.

Welke jaargang raden jullie mij aan: 2009, 2010, 2011 of 2012.

De 2009 en 2011 kost iets meer dan de 2010 en 2012. Wellicht is dit dan het antwoord op mijn vraag.....

Zijn de jaargangen een beetje te vergelijke met de zuidelijke Rhone?

Al vast bedankt voor het advies.

Sante, Wil
Draadje ff helemaal doorgelezen...... 2009 is de vintage to have ....

Neemt niet weg dat ik weinig over de 2011 of 2012 lees.

Enige reacties applaus

2009 is zeer goed maar de andere jaargangen moeten heus niet veel onderdoen. Ik was bvb heel erg blij met de 2010, een Gaussen in iets fijnere stijl. 2011 is dan weer wat krachtiger (en alcoholischer naar ik me herinner), 2012 toegankelijker. Normaal gezien, want is ook al een tijdje geleden dat ik die nog dronk.
Leuke aan Gaussen: alle jaargangen zijn gewoon goed Smile


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 19-04-2017 09:25 PM

(19-04-2017 07:30 PM)vinejo schreef:  Leuke aan Gaussen: alle jaargangen zijn gewoon goed Smile
Voila, maar wel met soms grote verschillen. Zo vind ik de 2007 met geen enkele andere geproefde jaargang te vergelijken. Komt veel zachter over, meer romige cassisbesjes in overvloed. De '10 vond ik het 2de jaar pakken beter en heb er toen ook van gekocht. Alles zit PQ wel goed hoor.


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 26-05-2017 01:46 PM

Gisteren op de BBQ nog eens de laatste 2008: enkele uren op voorhand geopend. Begint op z'n plooi te komen, deed redelijk bordelees aan, ideale begeleider. 89+


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 17-08-2017 09:56 AM

Eergisteren mijn laatste fles Gaussen LG 1999 geopend.
Ik vond m (niet -blind) typisch Bandol (dat bosfruit!) maar de blindproevers dachten aan een linkeroever. 18 jaar jong en alive and kickin'. Viva Jempie!


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 27-10-2017 10:33 PM

Hier een klein Bandollerietje op vrijdagavond.
De nieuwe jaargangen Gaussen.
We beginnen met de Vin de Pays 2013.
Totáál anders dan de 2012. Deze laatste was fruitiger, de '13 is animaler en vertoonde meer Bandolkarakter. In de mond zijn de tannines echter zijdezacht. Zeer mooie, boeiende wijn. Iets duurder geworden maar een echte aanrader!
Seffens de Bandols 13-14-15... wijn


RE: Jean Pierre Gaussen - Benz - 27-10-2017 10:35 PM

(27-10-2017 10:33 PM)vinejo schreef:  Hier een klein Bandollerietje op vrijdagavond.
De nieuwe jaargangen Gaussen.
We beginnen met de Vin de Pays 2013.
Totáál anders dan de 2012. Deze laatste was fruitiger, de '13 is animaler en vertoonde meer Bandolkarakter. In de mond zijn de tannines echter zijdezacht. Zeer mooie, boeiende wijn. Iets duurder geworden maar een echte aanrader!
Seffens de Bandols 13-14-15... wijn

cheers


RE: Jean Pierre Gaussen - don quichotte - 27-10-2017 11:04 PM

(27-10-2017 10:35 PM)Benz schreef:  
(27-10-2017 10:33 PM)vinejo schreef:  Hier een klein Bandollerietje op vrijdagavond.
De nieuwe jaargangen Gaussen.
We beginnen met de Vin de Pays 2013.
Totáál anders dan de 2012. Deze laatste was fruitiger, de '13 is animaler en vertoonde meer Bandolkarakter. In de mond zijn de tannines echter zijdezacht. Zeer mooie, boeiende wijn. Iets duurder geworden maar een echte aanrader!
Seffens de Bandols 13-14-15... wijn

cheers

Jo, hoe zou zo'n bandol van Gaussen 1995 nu smaken?
Moest je wat dichter wonen bracht ik nu dat fleske Poujeaux van 1995 dat nu in mijn glas zit.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 27-10-2017 11:53 PM

(27-10-2017 11:04 PM)don quichotte schreef:  
(27-10-2017 10:35 PM)Benz schreef:  
(27-10-2017 10:33 PM)vinejo schreef:  Hier een klein Bandollerietje op vrijdagavond.
De nieuwe jaargangen Gaussen.
We beginnen met de Vin de Pays 2013.
Totáál anders dan de 2012. Deze laatste was fruitiger, de '13 is animaler en vertoonde meer Bandolkarakter. In de mond zijn de tannines echter zijdezacht. Zeer mooie, boeiende wijn. Iets duurder geworden maar een echte aanrader!
Seffens de Bandols 13-14-15... wijn

cheers

Jo, hoe zou zo'n bandol van Gaussen 1995 nu smaken?
Moest je wat dichter wonen bracht ik nu dat fleske Poujeaux van 1995 dat nu in mijn glas zit.

Hey Don, Gaussen 95 bestaat niet, toen was het nog La Noblesse, samen met zijn broer. De eerste Gaussen is 97, daar heb ik trouwens nog 1 flesje van liggen.
Die Poujeaux 95 zal wel mooi zijn denk ik.

Voor wat betreft de Bandols:

We begonnen met de 2013. Geen absoluut topjaar in de streek, maar dat belet niet dat er knappe wijnen worden gemaakt. De Bandol 2013 lag eigenlijk verbazend in de lijn van de VdP die ik hier eerder besprak. Complexer in de neus wel, en een stuk langer in de mond. De 25% cinsault in de blend (rest is mourvedre) houdt de wijn mooi lichtvoetig.
Toen we de 2014 in het glas hadden werd het even stil. Wat een schitterend aroma. De aardse en animale toetsen van 13 waren ook wel nog herkenbaar, maar hier sprong ook het verse zwarte bosfruit uit het glas. Later kwamen ook de kruiden(peper, laurier) het feest vervoegen. Het duurde even vooraleer we dronken, wie met wijn bezig is weet dat dit betekent dat je iets speciaals in je glas hebt. Ook in de mond vertoonde de wijn een heerlijk frisse fruitigheid, gelardeerd met Provencaalse en andere kruiden. Plots duikt wat koffie op, dan wat zoethout. Heel veel sap, een lang middenstuk, een knappe afdronk. Excellent!
De 2015 vervolgens.
Kan het nog mooier, completer dan de 14?
Tja, Gaussen mag je nooit onderschatten. Zowel in aroma als in de mond had de 2015 nog een éxtra special touch. Misschien iets minder toegankelijk dan 2014 door de zuurtjes en tannines die nog wat moeten getemd worden, maar het was ook vandaag al volop genieten. Een wijn met meer toekomst dan degenen die hem aan het drinken waren. Vrees ik. We zijn nochtans van plan om nog heel lang te leven..!

Als toetje schonk wilde wijndoener Pvdw ook nog de 2006 Gaussen LG. Ooit jong gedronken en wat stug bevonden, toonde deze wijn zich nu mooi open geplooid. Bij aanvang eucalyptus in de neus, later kwamen de typische Gaussentoetsen naar voor. In de mond heerlijk lang én breed, sappig en complex. In de afdronk herkende ik wel nog wat van de vermeende stugheid van de jaargang. Nu al lekker maar binnen twee jaar écht à point.


RE: Jean Pierre Gaussen - PvdW - 29-10-2017 10:27 AM

Er was gisteren na sluitingstijd nog een klein beetje over van de bandols die ik had laten proeven in de winkel, net genoeg voor een kleine update na dag 3.
- 2013 blijft zich zeer verdienstelijk gedragen, maar zoals Mireille me zei: "à attendre un peu"
- 2014 is voor mij dé verrassing. Na dag drie vertoont die het delicate evenwicht en de ragfijne finesse die me heel sterk doen denken aan de 2007 en de 2009 van hetzelfde huis.
- Bijna niet te geloven dat 2015 dezelfde samenstelling (95% mourvèdre en 5% cinsault) heeft als de 2014, want het is na dag 3 een heel andere wijn. Opulent, met dik sap of dixit de wijnmaakster: "puissance, concentration, rondeur, finesse"


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 18-05-2019 12:17 AM

1997.
De eerste Gaussen die gemaakt is (na de splitsing van het domein La Noblesse met zijn broer) en de eerste Bandol die ik kocht (na een aha erlebnis met de Vannieres 1997 zocht ik me gek naar Bandol en kocht de laatste 12 flessen van de 1997 bij Vinea in Ninove.)
Ewel, wat een wijn!
Een boeket van rijp zwart fruit en specerijen, wat koffie, luxeleder en grafiet. Fris! Ook in de mond trouwens. Niks tertiairs. Puur fluweel. De wijn is lang en totaal in balans. Zijdezachte tannines. Milde alcohol. Een Zuiderse delicatesse.
Nooit in een wijnkast gelegd. Ligt in de garage sedert 2003.
Who needs a cellar?


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 18-05-2019 03:27 PM

(18-05-2019 12:17 AM)vinejo schreef:  1997.
De eerste Gaussen die gemaakt is (na de splitsing van het domein La Noblesse met zijn broer) en de eerste Bandol die ik kocht (na een aha erlebnis met de Vannieres 1997 zocht ik me gek naar Bandol en kocht de laatste 12 flessen van de 1997 bij Vinea in Ninove.)
Ewel, wat een wijn!
Een boeket van rijp zwart fruit en specerijen, wat koffie, luxeleder en grafiet. Fris! Ook in de mond trouwens. Niks tertiairs. Puur fluweel. De wijn is lang en totaal in balans. Zijdezachte tannines. Milde alcohol. Een Zuiderse delicatesse.
Nooit in een wijnkast gelegd. Ligt in de garage sedert 2003.
Who needs a cellar?
Niet alle wijnen zijn zoals gaussen, he. Boerse sterkte, eternel... krijg gelijk ook goesting in ne gaussenSlurp


RE: Jean Pierre Gaussen Bandol Longue Garde 2001 - Thierry Debaisieux - 01-08-2019 05:59 PM

Château J.P. Gaussen Longue Garde 2001.
Ik dronk bij Daniel Bécu met Jo en Frederik deze Banbol.
De neus is dierlijk met aroma's van zwart fruit (variërend van kersen tot pruimen). Geleidelijk aan domineren zwarte vruchten en leer.
De mond is geconcentreerd en de zuurtegraad is voldoende om de indruk van frisheid te behouden.
De afdronk met zijn heerlijke bitterheid is zeer, zeer lang.


RE: Jean Pierre Gaussen Bandol Longue Garde 2001 - vinejo - 01-08-2019 07:31 PM

(01-08-2019 05:59 PM)Thierry Debaisieux schreef:  Château J.P. Gaussen Longue Garde 2001.
Ik dronk bij Daniel Bécu met Jo en Frederik deze Banbol.
De neus is dierlijk met aroma's van zwart fruit (variërend van kersen tot pruimen). Geleidelijk aan domineren zwarte vruchten en leer.
De mond is geconcentreerd en de zuurtegraad is voldoende om de indruk van frisheid te behouden.
De afdronk met zijn heerlijke bitterheid is zeer, zeer lang.

Inderdaad, deze wijn toonde zich in bloedvorm.
Een echte klassieker.


RE: Jean Pierre Gaussen Bandol Longue Garde 2001 - vinejo - 01-08-2019 07:35 PM

(01-08-2019 07:31 PM)vinejo schreef:  
(01-08-2019 05:59 PM)Thierry Debaisieux schreef:  Château J.P. Gaussen Longue Garde 2001.
Ik dronk bij Daniel Bécu met Jo en Frederik deze Banbol.
De neus is dierlijk met aroma's van zwart fruit (variërend van kersen tot pruimen). Geleidelijk aan domineren zwarte vruchten en leer.
De mond is geconcentreerd en de zuurtegraad is voldoende om de indruk van frisheid te behouden.
De afdronk met zijn heerlijke bitterheid is zeer, zeer lang.

Inderdaad, deze wijn toonde zich in bloedvorm.
Een echte klassieker.

BTW, toen we het hadden over Gaussen verdween Daniel dus even in zijn prive kelder en kwam met deze fles terug. “Changé dans le temps avec Enzo, 2 bouteilles de Gaussen pour 1 Clos des Papes 1995.”
Goed geruild, Daniel! Wink


RE: Jean Pierre Gaussen - Baldrick - 10-11-2019 10:11 PM

VdP du Mont-Caume 2015, Gaussen

Dag 1: Animaliteit, kruidigheid! (tijm), aards, zwart fruit, een expressieve neus. Ook in de mond komt die kruidigheid terug, gecombineerd met duidelijk aanwezige maar nooit storende tannines, opnieuw die ferme kruidigheid, een stevige rakker die toch voldoende fraicheur heeft. Blijft ook een tijdje 'plakken'.
Dag 2: Ruikt nog steeds naar een kruidige stal maar alles is subtieler. Sappig in de mond. Tannines, zuren, fruit perfect in balans. Nog beter dan op dag 1.
Wat het zou geven op dag 3 zullen we nooit weten... Rolleyes

Uitermate aangename kennismaking met deze wijn.
Ik zeg je geen vaarwel maar tot ziens!


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 11-11-2019 02:42 AM

(10-11-2019 10:11 PM)Baldrick schreef:  VdP du Mont-Caume 2015, Gaussen

Dag 1: Animaliteit, kruidigheid! (tijm), aards, zwart fruit, een expressieve neus. Ook in de mond komt die kruidigheid terug, gecombineerd met duidelijk aanwezige maar nooit storende tannines, opnieuw die ferme kruidigheid, een stevige rakker die toch voldoende fraicheur heeft. Blijft ook een tijdje 'plakken'.
Dag 2: Ruikt nog steeds naar een kruidige stal maar alles is subtieler. Sappig in de mond. Tannines, zuren, fruit perfect in balans. Nog beter dan op dag 1.
Wat het zou geven op dag 3 zullen we nooit weten... Rolleyes

Uitermate aangename kennismaking met deze wijn.
Ik zeg je geen vaarwel maar tot ziens!

Perfect beschreven zoals ik me hem herinner.
Mooi landwijntje Wink


RE: Jean Pierre Gaussen - Venne - 11-11-2019 06:03 PM

Deze week bij CSP Bandol degustatie de LG 2010 en 2009 naast elkaar gezet.
Knappe wijnen met een lichte voorkeur voor 2010. En beiden nog een lange weg te gaan.
Merkwaardig was dat er linken werden gelegd met de Gros N'oré 2009 en 2010.... en niet dat ze in dezelfde straat liggen :-)


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 17-12-2019 08:07 PM

(11-11-2019 06:03 PM)Venne schreef:  Deze week bij CSP Bandol degustatie de LG 2010 en 2009 naast elkaar gezet.
Knappe wijnen met een lichte voorkeur voor 2010. En beiden nog een lange weg te gaan.
Merkwaardig was dat er linken werden gelegd met de Gros N'oré 2009 en 2010.... en niet dat ze in dezelfde straat liggen :-)
Wat ik me vooral herinner is dat ik het ene jaar na proeven van de 2010 niet overtuigd was en het jaar daarop wel. Beide keren op het domein. 2de keer heb ik dus een doosje gekocht. Nog 06, 07, 09 en ‘10 liggen...


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 15-02-2020 02:52 PM

2009 longue garde: Pontet-Canet aan een fractie van de prijs. Enorm fijne wijn geworden met zoveel materie. Dag 2 even goed... 93


RE: Jean Pierre Gaussen - TheWineVet - 07-03-2020 03:41 PM

Voor vanavond al de 2006 opengetrokken... zeer veelbelovend!
In de neus blijft bovenstaande gelden, maar de droogtrekking in de mond stoort wat om een topper te zijn zoals de 2009. Zal toch aan het jaar gelegen zijn...


RE: Jean Pierre Gaussen - redacteur - 23-11-2020 08:55 PM

Vorig weekend de 2009 longue garde gedronken, mijn eerste kennismaking met dit domein.

Was meteen verrast dat de fles maar 13% alcoholvolume aangaf. Hmm, 'maar' 13% voor een Bandol uit een warm jaar. Interessant.

Geen notities genomen, maar ik was vooral onder de indruk van de balans van deze wijn.
Een krachtige wijn die een mooie complexiteit (rood en zwart fruit, garrigue, aardse toetsen ...) koppelde aan een verrassende fraîcheur wat zich vertaalde in een elegant mondgevoel en een lange afdronk.

Smaakt naar meer!


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 24-11-2020 12:12 AM

(23-11-2020 08:55 PM)redacteur schreef:  Vorig weekend de 2009 longue garde gedronken, mijn eerste kennismaking met dit domein.

Was meteen verrast dat de fles maar 13% alcoholvolume aangaf. Hmm, 'maar' 13% voor een Bandol uit een warm jaar. Interessant.

Geen notities genomen, maar ik was vooral onder de indruk van de balans van deze wijn.
Een krachtige wijn die een mooie complexiteit (rood en zwart fruit, garrigue, aardse toetsen ...) koppelde aan een verrassende fraîcheur wat zich vertaalde in een elegant mondgevoel en een lange afdronk.

Smaakt naar meer!

Blij dat deze kanjer van de Provence je kan bekoren! Gaussen is een zeer dankbare wijn, is op elk moment in zijn leven gewoon keilekker.
Ik hoorde onlangs dat ook dit huis behoorlijk te lijden heeft onder Covid...minder particuliere bezoeken, restaurants die geen bestellingen meer doen...


RE: Jean Pierre Gaussen - redacteur - 24-11-2020 10:45 AM

(24-11-2020 12:12 AM)vinejo schreef:  Blij dat deze kanjer van de Provence je kan bekoren! Gaussen is een zeer dankbare wijn, is op elk moment in zijn leven gewoon keilekker.
Ik hoorde onlangs dat ook dit huis behoorlijk te lijden heeft onder Covid...minder particuliere bezoeken, restaurants die geen bestellingen meer doen...

Dan is het onze verdomde plicht om er meer te drinken zeker? Smile


RE: Jean Pierre Gaussen - WilD - 21-12-2020 04:43 PM

Loop met de gedachten om ook eens wat Château Jean-Pierre Gaussen, Cuvée Longue Garde aan te schaffen. Dit na alle lovende recensies gelezen te hebben :-)

Ik zie dat de jaren 2010, 2011, 2012, 2014 en 2015 nog te koop zijn. Zit wat prijsverschil in voor de jaren 2011 en 2015 tov de rest maar dat mag de pret niet drukken.

Welke jaargangen raden jullie mij aan?


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 26-03-2021 10:15 AM

(21-12-2020 04:43 PM)WilD schreef:  Loop met de gedachten om ook eens wat Château Jean-Pierre Gaussen, Cuvée Longue Garde aan te schaffen. Dit na alle lovende recensies gelezen te hebben :-)

Ik zie dat de jaren 2010, 2011, 2012, 2014 en 2015 nog te koop zijn. Zit wat prijsverschil in voor de jaren 2011 en 2015 tov de rest maar dat mag de pret niet drukken.

Welke jaargangen raden jullie mij aan?

Oeps, zie dit nu pas, alle genoemde jaren zijn goed hoor, dat heb je nu eenmaal bij Jempie.
Ik had gisteren de invoerder op mijn terras en die wist wel te melden dat de 2009, 2010 en 2011 nu uitverkocht zijn.


Onze Vlaamse Kermit Lynch had de 2016 VDP (enfin, IGP) net binnen gekregen en wou die even in gezelschap van een Bandolofiel proeven.
Hij had ook de 2015 mee om er mee te vergelijken.

Wat we over die jaargangen weten en denken toonde zich ook in deze twee wijnen.
De 2015 ruikt naar een Bandol, is krachtig, met rijp fruit, toch zacht in de mond met milde tannines.
De 2016 had reductie in de neus, na fanatiek walsen verbeterde dat, een wijn met meer spanning, kruidiger, en voor mij ook wel nog wat langer in de mond (hoewel de laatste slok vd 2015 zich ook mooi complex toonde).

Ik had net een Morgon Corcelette 2019 van Bouland geschonken die Paul énorm kon appreciëren, waarop ik stelde dat dit zowat de beste PQ wijn is die ik ken.
Na het drinken van de twee IGP wijnen van Jempie moest ik deze mening lichtjes bijstellen.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 29-07-2021 01:54 PM

Gisteren de LG 2007 geopend en gedronken.
Tja, tegengekomen bij het tellen van mijn Bandols.
Deze telt nog mee! Wink
Man man, wat een wijn! Eerst wat mestig in de neus, later dat mooie zwarte typische Bandolfruit en heerlijke garrigues kruiden. Tabak ook, en grafiet. In de mond is dit superzacht, heel evenwichtig, milde tannine en alcohol.
Deze 2007 evenaart voor mij de legendarische 2001.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 19-12-2022 04:39 PM

De Vin de Pays 2019 van Gaussen gedronken over 2 dagen.

Dag 1 de typisch mestige toets, maar genoeg zwart fruit en frisse kruiden om het geheel als aroma zeer aangenaam te maken. Mond is fris en levendig.
Dag 2 was dit nog beter, de neus nog frisser (appelsien, rabarber, thijm) en de mind heel zuiver en evenwichtig, een heerlijkheid om drinken. Geen enkele alcohol impressie, 13,5% is dan ook heel weinig voor zo n Zuiderse wijn.
Hopelijk wordt Jempie 100 jaar in goede gezondheid. respect


RE: Jean Pierre Gaussen - bowmore - 23-03-2023 11:03 AM

Vdp 2015 en LG 2010 gedronken.

Vdp is volledig op dronk. Prachtige wijn.

LG 2010 nog veel te jong maar zal nog veel beter zijn dan de Vdp die al top is.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 23-03-2023 07:10 PM

(23-03-2023 11:03 AM)bowmore schreef:  Vdp 2015 en LG 2010 gedronken.

Vdp is volledig op dronk. Prachtige wijn.

LG 2010 nog veel te jong maar zal nog veel beter zijn dan de Vdp die al top is.

Ongelooflijk hè, die vdp van Gaussen.
Ooit zat ie in een degustatie waarbij ie als Cote Rotie werd aanzien…


RE: Jean Pierre Gaussen - bowmore - 24-03-2023 11:10 AM

(23-03-2023 07:10 PM)vinejo schreef:  Ongelooflijk hè, die vdp van Gaussen.
Ooit zat ie in een degustatie waarbij ie als Cote Rotie werd aanzien…
Ja ga er nog wat bijkopen van 2019 bij de Wijnzolder. Voor10,20 is dit een koopje.


RE: Jean Pierre Gaussen - wvd - 24-03-2023 05:12 PM

(24-03-2023 11:10 AM)bowmore schreef:  
(23-03-2023 07:10 PM)vinejo schreef:  Ongelooflijk hè, die vdp van Gaussen.
Ooit zat ie in een degustatie waarbij ie als Cote Rotie werd aanzien…
Ja ga er nog wat bijkopen van 2019 bij de Wijnzolder. Voor10,20 is dit een koopje.

Blij te lezen dat er nog steeds wijnen van deze prijsklasse bestaan die het hart van de wijnliefhebber kunnen warm maken.
Het is echt niet simpel om iets interessants te vinden onder 15€, geloof me. We zijn ook op zoek en we hebben er toch wel een paar gevonden, maar die zitten toch alweer wat hoger in prijs dan deze.
Regelmatig krijgen we aanbiedingen uit Bordeaux van wijnen die vertrekken aan 3 à 5€ EXW, wat ze momenteel all in op zo'n 10 à 12 € per fles zou brengen. Maar daar is hier weinig interesse voor vrees ik....
Momenteel nemen we de proef op de som, enkele nieuwe wijnen opgeladen waaronder zowaar 1 Bordeaux. Benieuwd of het opgepikt wordt...


RE: Jean Pierre Gaussen - bowmore - 24-03-2023 05:44 PM

(24-03-2023 05:12 PM)wvd schreef:  Blij te lezen dat er nog steeds wijnen van deze prijsklasse bestaan die het hart van de wijnliefhebber kunnen warm maken.
Het is echt niet simpel om iets interessants te vinden onder 15€, geloof me.

Ja wanneer ik kijk naar mijn wijnkelder en het geldelijk rendement dat ik zou kunnen maken, dan weet je dat we constant op zoek moeten gaan. Maar dat maakt het zo interessant vind ik. Juist Domaine Anita gekocht bij Cora voor 12,99. Ben benieuwd.


RE: Jean Pierre Gaussen - bowmore - 27-03-2023 06:43 PM

(24-03-2023 05:12 PM)wvd schreef:  Blij te lezen dat er nog steeds wijnen van deze prijsklasse bestaan die het hart van de wijnliefhebber kunnen warm maken.
Het is echt niet simpel om iets interessants te vinden onder 15€, geloof me.

Ja wanneer ik kijk naar mijn wijnkelder en het geldelijk rendement die ik zou kunnen maken, dan weet je dat we constant op zoek moeten gaan. Maar dat maakt het zo interessant vind ik. Juist Domaine Anita gekocht bij Cora voor 12,99. Ben benieuwd.


RE: Jean Pierre Gaussen - Sur la Table - 29-07-2023 03:37 PM

Vandaag proeven wij:


RE: Jean Pierre Gaussen - UC - 29-07-2023 08:18 PM

Niets mis mee, geniet ervan!


RE: Jean Pierre Gaussen - Sur la Table - 30-07-2023 01:00 AM

Was inderdaad niets mis mee. Conclusie: the older, the better. Allemaal heerlijk maar de 2013 sprong er echt uit. De VdP ook top zoals hier al eerder vermeld.

En zo lekker bij de eendenborst. Volop genoten


RE: Jean Pierre Gaussen - Olivier - 30-07-2023 09:44 AM

(30-07-2023 01:00 AM)Sur la Table schreef:  Was inderdaad niets mis mee. Conclusie: the older, the better. Allemaal heerlijk maar de 2013 sprong er echt uit. De VdP ook top zoals hier al eerder vermeld.

En zo lekker bij de eendenborst. Volop genoten

Mooi! Ik heb die 2013 ook liggen dus die ga ik dan bij gelegenheid eens openen.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 04-10-2023 11:30 PM

Sad


RE: Jean Pierre Gaussen - PvdW - 16-12-2023 01:57 AM

De voorbereiding van de Wijnzolderreizen in mei ’24 brachten me eerder deze week ook tot bij Château (nouja) Jean-Pierre Gaussen in Bandol. Ik pikte er enkele nieuwsjes op.
In september overleed Julia, de mama van het domein en de vrouw van wijnboer Jean-Pierre, die inmiddels 87 is. Er hangt nog steeds een gitzwarte wolk van droefheid boven het domein. Dochter Mireille vertelde me dat ze dagen en weken aan een stuk geweend heeft. Ik was er de hele voormiddag en we gingen ook samen iets eten, maar wenen deed ze niet toen ze maar blééf vertellen over haar mama met Spaanse roots. “Ik kan niet meer wenen”, vertelde ze. “Mijn tranen zijn op”.
Vader Jean-Pierre, die er normaal gezien altijd als de kippen bij is wanneer er bezoek uit België komt, heb ik niet gezien. “Hij trekt zich terug en mijdt zoveel mogelijk contact”, wist Mireille me te vertellen. “Hij heeft het bijzonder lastig.” Op zijn 87 is dat in ieder geval weinig hoopgevend.
Ik vroeg tijdens ons lange gesprek aan Mireille met een bang hart wat er ging gebeuren wanneer de papa niet meer in staat zou zijn om het domein te leiden. “Dan neem ik over”, stelde ze beslist. “Ik weet inmiddels hoe het moet. En ik zou bovendien niet weten wat ik anders zou moeten doen, want ik kan alleen maar dit. Het enige probleem is dat ik te weinig kracht heb om sommige taken te kunnen uitvoeren. Daar moet nog een oplossing voor komen.”
Misschien liep de oplossing daar wel rond. Een Spaans sprekende jongeman was aan het bottelen toen ik er aankwam. “Hij is de zoon van een vriendin van mijn overleden mama”, verduidelijkte Mireille. Mama Julia was destijds aan Jean-Pierre blijven plakken toen ze als seizoenarbeidster vanuit Spanje druiven kwam plukken bij de Gaussens. De moeder van de jongeman die nu aan het werk was op het domein, was er trouwens bij toen Julia in september het herseninfarct kreeg waar ze later aan overleed. “De zoon probeert aan papieren te geraken om in Frankrijk te kunnen werken en in afwachting helpt hij wat mee op het domein”, zei Mireille. Misschien blijft hij wel bij Gaussen om er het zware werk te doen…
Toen ik vroeg of er ook hulp komt van een oenoloog die af en toe langskomt, kwam het antwoord razend snel. “Een oenoloog willen we hier niet”, was Mireille duidelijk. “Die gasten moeien zich teveel en mijn vader wil dat niet. We draaien het dus om. Als we raad nodig hebben van een specialist, gaan we wel zelf op bezoek. Dat ze hier te pas en onpas binnenvallen, willen we niet.”
Ik had gehoopt om de nieuwe jaargang van de vin de pays te kunnen proeven, maar kwam van een kale reis terug. “We hebben alles aan de négoce verkocht”, verduidelijkte Mireille. Dat betekent dus dat de landwijn (cabernet sauvignon, merlot en een beetje mourvèdre) in bulk de deur uit is. Op mijn vraag hoe dat komt, kreeg ik niet echt een antwoord. Maar aangezien de 2019 – die ik al een hele poos in mijn assortiment heb – nog steeds ruim voorradig is, vermoed ik dat de verkoop van die wijn wat tegenvalt. Wellicht hebben ze ervoor gekozen om de jaargang die nu mooi op dronk is te blijven verkopen. Jammer is dat, want vriend en vijand zijn het erover eens dat de vin de pays van Gaussen een prijs/kwaliteit-topper is.
In plaats van de rode vin de pays, liet Mireille me de witte versie proeven: chardonnay en clairette. Ongecompliceerd lekker en heerlijk fris. Die ga ik ook in huis halen en die zal niet meer dan 8 à 9 euro kosten.
De bandol van de jaargang 2020, die nog niet al te lang gebotteld is, kreeg ik ook te proeven. Ik kan kort zijn: 2020 moet in Bandol (of toch zeker bij Jean-Pierre) een topjaar geweest zijn. Het is nu al een prachtige wijn met veel concentratie, die toch vrij soepel is. Ter informatie: ik proefde hem vers van onder de kurk op een temperatuur die zelfs voor een stevige rosé zou passen (ja, het kan in de Provence ook koud zijn), en toch waren de tannines absoluut niet agressief. Ik denk dat de 2020 kwalitatief in de buurt zal komen van de topjaren 2007 en misschien zelfs 2001. Veelbelovend!
De andere jaargangen die beschikbaar zijn (2012 tot 2019) hoefde ik niet te proeven, want die heb ik allemaal in huis. Maar tot mijn verbazing kwam Mireille nog met een flesje 2004 aandraven. “Ja, we hebben er daar nog van”, verraste ze me. Opengetrokken, koud geschonken… Wow! Mooi gerijpte topbordeaux, zou ik gezegd hebben mocht ik op dat moment niet aan de Middellandse Zee vertoefd hebben. Ik reserveerde alles van 2004 wat ze daar nog hebben.
Dat Jean-Pierre en Mireille in alle omstandigheden scoren, blijkt uit de 2013 die hier op het forum zo bejubeld wordt de laatste tijd. Dat is overigens terecht, want ik liet de jaargang de laatste maanden al enkele keren proeven tijdens de wijnlessen. Als het plots heel stil wordt op de zolder, weet ik hoe laat het is. Ewel, het werd oorverdovend stil bij de Bandol 2013… En toch is het geen typische Gaussen. “2013 was een moeilijk jaar”, vertelde Mireille me. “En daarom hebben we het niet aangedurfd om – zoals gewoonlijk – 95% mourvèdre aan te vullen met een snuifje cinsault.”
Daarom beslisten de wijntovenaars om in 2013 geen ‘longue garde’ te maken, maar een uitzonderlijke blend van ‘maar’ 70% mourvèdre en een voor Gaussen uitzonderlijk royale 30% cinsault. En kijk… Ruim 10 jaar later blijkt ook die keuze een voltreffer te zijn, als ik de kritieken op dit forum lees.
Ik werk met heel veel wijnboeren over heel Europa en zelfs verder. Maar één ding weet ik zeker na 15 jaar samenwerking met Gaussen: ik ken niemand – niet in Bourgogne, niet in Bordeaux, niet in Barolo – die zoveel organisch talent heeft om bij het wijn maken altijd in alle eenvoud maar met een fenomenaal fingerspitzengefühl de juiste beslissingen te nemen en jaar na jaar (ik ken géén slechte jaren van Gaussen) boven zichzelf uit te stijgen. En vergeet niet, waarde leden van dit forum, dat dit domein oorspronkelijk ontdekt werd door uw CEO Vinejo, die wat mij betreft hierdoor het statuut van goeroe verdient. In ieder geval, eeuwigdurende dankbaarheid is het minste dat we hierbij verplicht zijn.
(ik hoorde van Mireille nog een hilarisch verhaal over haar vader met vakantie, maar da’s voor binnenkort)


RE: Jean Pierre Gaussen - Sur la Table - 16-12-2023 09:14 AM

Mooi verhaal in alle opzichten! Dank voor het delen. Ik denk er ook aan wat aan te schaffen na onze degustatie. De wijnen zijn inderdaad allemaal erg goed! Moet alleen even kijken wanneer het financieel past. Het is nog wel een investering, maar ja, de rest van m’n leven de tijd om het te verkopen Wink


RE: Jean Pierre Gaussen - redacteur - 16-12-2023 11:02 AM

Heel mooi verslag, bedankt!

Ik heb gisteren een 2004 rechtgezet in de kelder voor op Kerstdag. Ben benieuwd!


RE: Jean Pierre Gaussen - WhyAlwaysMe - 28-02-2024 11:56 AM

(16-12-2023 11:02 AM)redacteur schreef:  Heel mooi verslag, bedankt!

Ik heb gisteren een 2004 rechtgezet in de kelder voor op Kerstdag. Ben benieuwd!
Benieuwd hoe die bevallen is!


RE: Jean Pierre Gaussen - redacteur - 29-02-2024 09:39 AM

Oomph... iets te lang na datum en sowieso niet echt de setting om een TN neer te pennen.

TN zal voor de volgende (en laatste) fles zijn... Wink


RE: Jean Pierre Gaussen - Corto - 29-02-2024 10:12 AM

(29-02-2024 09:39 AM)redacteur schreef:  Oomph... iets te lang na datum en sowieso niet echt de setting om een TN neer te pennen.

Kan je je toch nog herinneren of hij over zijn hoogtepunt was of nog steeds in zijn drinking window?


RE: Jean Pierre Gaussen - Thomas - 29-02-2024 11:09 AM

Ik kan bevestigen dat de 2004 nog steeds in zeer goeden doen is. Smaakt minstens 10 jaar jonger dan hij is...


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 29-02-2024 12:11 PM

(29-02-2024 11:09 AM)Thomas schreef:  Ik kan bevestigen dat de 2004 nog steeds in zeer goeden doen is. Smaakt minstens 10 jaar jonger dan hij is...

“Mes vins sont eternels”

JP Gaussen, 2006

Wink


RE: Jean Pierre Gaussen - wvd - 29-02-2024 07:37 PM

(29-02-2024 12:11 PM)vinejo schreef:  
(29-02-2024 11:09 AM)Thomas schreef:  Ik kan bevestigen dat de 2004 nog steeds in zeer goeden doen is. Smaakt minstens 10 jaar jonger dan hij is...

“Mes vins sont eternels”

JP Gaussen, 2006

Wink

Op Bandol.moet je meestal inderdaad quasi eeuwig wachten,.maar het loont wel. Pradeaux 2010 is nog ondrinkbaar, Tempier 1993 is super!


RE: Jean Pierre Gaussen - redacteur - 29-02-2024 08:02 PM

Ja, er zit sowieso nog rek op.
Mocht ik op korte termijn nog een fles 2004 opendoen, zou ik die karaferen en minstens een uur lucht geven.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 29-02-2024 08:02 PM

(29-02-2024 07:37 PM)wvd schreef:  
(29-02-2024 12:11 PM)vinejo schreef:  
(29-02-2024 11:09 AM)Thomas schreef:  Ik kan bevestigen dat de 2004 nog steeds in zeer goeden doen is. Smaakt minstens 10 jaar jonger dan hij is...

“Mes vins sont eternels”

JP Gaussen, 2006

Wink

Op Bandol.moet je meestal inderdaad quasi eeuwig wachten,.maar het loont wel. Pradeaux 2010 is nog ondrinkbaar, Tempier 1993 is super!

Klopt niet, de meeste Bandols (en zéker Gaussen) kunnen jong ook al heel lekker zijn.
Pradeaux heeft idd wel veel tijd nodig.


RE: Jean Pierre Gaussen - Thomas - 11-03-2024 08:48 AM

Onlangs een bestellingske geplaatst bij de wijnzolder.

De 2004:
3 uur van tevoren geopend. Kleur: donker robijnrood met wat bruin op de rand. Initiële neus: boerenerf, mourvedre vuiligheid, leer, wat gedroogd fruit, maar het gedroogde karakter vervaagt en maakt plaats voor verser fruit. Later ook gedroogde groene kruiden (pepermunt!). In de mond leeft dit echt nog. Het fruit (bramen, cassis) is helemaal present en gaat gepaard met wat vleesbouillon, zwarte peper, munt en wat inkt. Tannine nog steeds gezond, gemiddelde zuurgraad, goede lengte.
Geweldige pairing met ossentong in madeirasaus.

De 2013:
5 uur van tevoren geopend. Minder vuiligheid in de neus dan de 2004, meer leder. Ook deze kreeg met openstaan meer en jonger donker fruit; dan ook weer die muntigheid. Ook een mooie wijn met structuur en lengte die allesbehalve aan zijn einde is.

Beide wijnen smaken alsof ze maar half zo oud zijn...

Ik weet niet of ik deze wijnen blind in Frankrijk zou plaatsen. Zeker de 2013 doet me heel hard denken aan Italië; de iets rustiekere appellaties uit het centrum of het zuiden waarvan ik veel meer proefervaring heb. Een boerse Vino Nobile of een Taurasi. Dankuwel forum om dit te kunnen ondekken.


RE: Jean Pierre Gaussen - vinejo - 11-03-2024 10:36 AM

(11-03-2024 08:48 AM)Thomas schreef:  Onlangs een bestellingske geplaatst bij de wijnzolder.

De 2004:
3 uur van tevoren geopend. Kleur: donker robijnrood met wat bruin op de rand. Initiële neus: boerenerf, mourvedre vuiligheid, leer, wat gedroogd fruit, maar het gedroogde karakter vervaagt en maakt plaats voor verser fruit. Later ook gedroogde groene kruiden (pepermunt!). In de mond leeft dit echt nog. Het fruit (bramen, cassis) is helemaal present en gaat gepaard met wat vleesbouillon, zwarte peper, munt en wat inkt. Tannine nog steeds gezond, gemiddelde zuurgraad, goede lengte.
Geweldige pairing met ossentong in madeirasaus.

De 2013:
5 uur van tevoren geopend. Minder vuiligheid in de neus dan de 2004, meer leder. Ook deze kreeg met openstaan meer en jonger donker fruit; dan ook weer die muntigheid. Ook een mooie wijn met structuur en lengte die allesbehalve aan zijn einde is.

Beide wijnen smaken alsof ze maar half zo oud zijn...

Ik weet niet of ik deze wijnen blind in Frankrijk zou plaatsen. Zeker de 2013 doet me heel hard denken aan Italië; de iets rustiekere appellaties uit het centrum of het zuiden waarvan ik veel meer proefervaring heb. Een boerse Vino Nobile of een Taurasi. Dankuwel forum om dit te kunnen ondekken.

Doet veel plezier Thomas, dank je!
Vooral omdat jouw beschrijvingen zo mooi zijn en er klop op zitten.
Dat donker fruit dat opkomt bij openstaan, die fraicheur, die jeugdigheid,..
En die Italiaanse link, inderdaad! Heb Gaussen ook meermaals vergeleken met een (frisse!) Brunello.

Voor de volledigheid plak ik nog even in deze topic wat ik twee weken terug noteerde nadat we ondermeer twee flessen Gaussen dronken.

Pvdw had de guts om te veronderstellen dat zijn wijn daar mooi op kon volgen (op de Trilogie-nvdr) en…hij had verdomd nog gelijk ook.
Ik denk dat ik in m’n ondertussen behoorlijk lange wijnverleden misschien wel al 50 flessen Gaussen achter de kiezen heb, maar de 2020 was zowat de mooiste die ik dronk. Misschien samen met de 2001 ooit, die toen door gans LpdV (en óns forum) bewierookt werd. Toch is de 2020 een andere wijn. De 2001 was animaler, boerser (in de goede zin van het woord), net zoals de andere jaargangen van Gaussen vóór pakweg 2012. Jempie is voor mij enigszins een andere weg ingeslagen, misschien mede door zijn quasi natuurlijke manier van werken. Zijn wijnen tonen vandaag nog meer finesse dan vroeger en zijn een toonbeeld van fraicheur en harmonie. De man is er ondertussen 87, kreeg een zware klap door het overlijden van z’n vrouw, maar blijft elke dag paraat om het beste van zich zelf te geven. Gelukkig is de opvolging verzekerd, z’n lieve, verlegen dochter Mireille stelde onlangs dat ze er volledig klaar voor is. Gelukkig. Zo kunnen ingewijden blíjven genieten van de mooiste prijs/kwaliteit wijn (ach, eigenlijk de mooiste wijn tout court) van Frankrijk en omstreken.

We sloten af met een curiosum, een overblijfsel van mijn periode van Bandolgekte begin deze eeuw. What are the odds…?
De Gaussen 1997 - m’n laatste fles van de eerste Gaussen die ik ooit kocht- was, net als z’n 23 jaar oudere broer, fenomenaal. En zorgde voor een emotionele afsluiter van een wonderlijke avond.



RE: Jean Pierre Gaussen - wvd - 11-03-2024 06:49 PM

Zo zie je maar, het moeten niet altijd over gehypet wijnen van +100€ zijn om er gelukkig van te worden!