Welkom, gast!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Bonnet-Huteau - Muscadet.
21-03-2021, 04:46 PM
Bericht: #12
RE: Domaine Bonnet-Huteau - Muscadet.
(21-03-2021 04:43 PM)wvd schreef:  
(21-03-2021 02:15 PM)Olivier schreef:  
(21-03-2021 01:02 PM)vinejo schreef:  Bonnet Huteau Medolia 2016

Ook weer zo n wijn die wat aandacht vereist. Het lijken wel huisdieren. ;-)
Redelijk intens geel toch voor een muscadet. De neus is subtiel, met eerst mineraliteit-zilte-toetsen, dan rijp wit fruit (peer en perzik) en een vleug pompelmoes. Zuiver mondgevoel, verrassend vet (of mss is “wollig” hier een betere term, hoewel de wijn tegelijkertijd blaakt van de fraicheur.) Fluweelzacht. Klein appelsienbittertje in de behoorlijk lange afdronk.

Een ambitieuze expressie van de muscadet die we niet goed kennen en die blindproevers wel eens in opperste verwarring kan achterlaten. Wink

Terroir: gneiss, graniet micaschistes
Elevage: 9 maanden in aarden eieren uit Toscane Smile
Biodynamie

Wat een mindfuck was deze wijn zeg! Dit wil je niet blind in je glas krijgen, en toch Smile

Eerst had ik een boterachtige toets in de neus en de mond, met wat rijpe appel, maar toch een énorme fraicheur, zoals Jo al zei. Deze wijn moest echt ontdekt worden. En door een vlaagje wind, kreeg ik plots een serieuze vleug ziltigheid in de neus.

En toen begon mijne frank te vallen. Bij Luneau-Papin heb ik dit ook al meegemaakt. Een Muscadet mèt volume.

Boeiende wijn! Hiermee ben je wel een tijdje bezig om dit serieus te gaan ontleden. Gelukkig kon Jo ondertussen Milaan-San Remo volgen Big Grin

Nog zo'n AOP waar je voor vijf frank pareltjes kan vinden en ze gaan dan nog eens mooi rijpen ook! Ik had ooit een echt magnifieke reeks stalen van een producent die behalve de klassieke sur lie ook een VV en een sur fût aanbood en daarnaast 3 verschillende cru's. Manmanman, wat waren dat mooie wijnen en de topcuvée zat nog onder de €30! Maar ik durfde niet: er was hier blijkbaar niet de minste interesse voor dit soort wijnen. Wat jammer toch. banghead

Klopt, als ik muscadet drink ben ik meestal enthousiast maar ik koop dat amper. Die Medolia was bedoeld om 10 jaar te laten liggen maar ook dat lukt niet..

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)

Berichten in deze discussie
RE: Domaine Bonnet-Huteau - Muscadet. - vinejo - 21-03-2021 04:46 PM

Ga naar locatie: