Badia a Coltibuono
|
02-02-2015, 02:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-02-2015 om 10:02 PM door Kris G.)
![]() |
|||
|
|||
RE: Badia a Coltibuono
de titel even aangepast zodat alle wijnen van dit huis in dit topic kunnen
![]() de 1997 (heel mooi jaar voor Sangiovese) versie van de Sangioveto in het glas, ik had wat schrik voor het ontkurken : het niveau stond me niet echt aan en de kurk was een 2-tal mm in de fles gezakt, het ontkurken is in twee delen verlopen ![]() ![]() ![]() de onderkant van de kurk was al redelijk doorlopen, de rest was al in het beginstadium van verpulvering door droogte in de neus was al veel evolutie merkbaar, idem qua kleur : een mooie geëvolueerde rode kleur die de typische bruine gloed vertoonde van een Sangiovese op dronk in de mond is het een tertiaire ervaring (nu ja : het tegendeel zou verbazen), op de 50/50 veel atypische Sangiovese gedronken, deze 100% is wel een type voorbeeld, doet me trouwens heel sterk denken aan een Brunello, ondanks de verre evolutie vertoont hij nog hele mooie en frisse zuren, ik heb hem fris geserveerd (leek me het veiligste) en na een kwartier of zo in het glas bereikte hij echt zijn top : volledig versmolten en op dat moment zeer dicht tegen het niveau van het allerbeste wat we op de 50/50 hebben gedronken, maar na wat extra O2 begon de wijn toch wat last te krijgen van vermoeidheidsverschijnselen, dus toch een 2-tal jaar over zijn top denk ik (aankoop was een berekend risico : ik wist dat hij over zijn top kon zijn), maar een hele mooie ervaring, qua score een moeilijk geval : tijdens zijn (korte) piek 92-93, maar (voorlopig) laatste slok was eerder 91 deze avond verder geproefd en een beetje zoals gevreesd is deze wijn duidelijk over zijn hoogtepunt, moet enkele jaren geleden echt wel top zijn geweest, ik ga hem een 91 score geven, ik kan hem nu moeilijk een 93 score met terugwerkende kracht voor het potentieel geven ![]() het leven is te kort om slechte wijn te drinken |
|||
|