Welkom, gast!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Amalfitaanse kust, Campanië
16-06-2015, 10:15 PM
Bericht: #7
RE: Amalfitaanse kust, Campanië
(12-06-2015 09:54 AM)33S schreef:  Net terug van een korte vakantie aan de Amalfitaanse kust, meer bepaald in Praiano, een dorpje tussen Positano en Amalfi.

Was geen wijnvakantie, hadden ook geen auto, maar natuurlijk wel veel gaan eten. Daarbij dronken we de volgende wijnen (slechts 1 rode, gezien de temperaturen en het feit dat je ginder logischerwijze vooral vis en schaaldieren eet):

1. Casa d'Ambra - Frassitelli 2013. Mineraal, ziltig, heeft nog potentieel.
2. Marisa Cuomo - Furore (bianco) 2014. Veel citrus, lekkere lokale wijn (volgens de ober konden we de berg zien waar de wijngaarden zich bevonden) maar (nog) niet heel complex.
3. Marisa Cuomo - Furore (rosso) 2014. Blend van Aglianico en Piedirosso, nog heel jong, maar drinkt elegant weg. Niet slecht, maar of ik dit aan 15 euro zou kopen ... De witte is beter.
4. Ettore Sammarco - Selva delle Monache 2014. Witte, lokale wijn uit Ravello, was de wijn per glas in ons verblijf. Vond dit een heerlijke ongecompliceerde maar toch voldoende volle wijn bij de lunch. Had een zeer verfrissende, wat zilte afdronk.
5. Benito Ferrara - Greco di Tufo 'Vigna Cicogna' 2013. Op de kaart stond 2011 en hij kwam veel te fris op tafel, maar bleek uiteindelijk de beste wijn te zijn van onze vakantie, en waarschijnlijk de beste Greco di Tufo die ik al dronk. Kan nog jaren mee, maar nu al zeer lekker. Zeer mineraal, maar ook honing, amandel en voldoende fruit (perzik). Absolute aanrader.
6. Donnachiara - Fiano d'Avellino 2014. Ik vroeg aan de ober z'n beste Fiano en hij kwam verrassend genoeg hier mee af. Stonden nochtans duurdere wijnen en grotere namen op de kaart. Een Fiano om duimen en vingers bij af te likken. Fris fruit en een lange zinderende afdronk. Zou zo 12 flessen willen bestellen voor deze zomer.

Algemene conclusie:

Zoals meestal in Italië is de wijn op restaurant zeer betaalbaar (duurste wijn ik dronk was 26 euro).

Het grote nadeel vind ik dat ze van de lokale wijnen steeds de meest recente jaargangen verkopen. Voor wit is dat niet altijd even erg, maar ik drink graag eens een Fiano van een jaar of 5. Er staan soms 7 verschillende Fiano's op de kaart, maar zo goed als allemaal 2014. Staat er dan toch een oudere jaargang op de kaart, dan komen ze toch nog met de meest recente jaargang af.

33S,

Is de Casa d'Ambra Frassitelli 2013 voor jou koopwaardig?

Ik dronk al de "gewone" Ischia Bianco en vond dat een zeer mooie, zuivere en minerale wijn. Prijs/kwaliteit absoluut koopwaardig voor mij.

Berichten in deze discussie
Amalfitaanse kust, Campanië - 33S - 12-06-2015, 09:54 AM
RE: Amalfitaanse kust, Campanië - Olivier - 12-06-2015, 10:42 AM
RE: Amalfitaanse kust, Campanië - Olivier - 12-06-2015, 02:06 PM
RE: Amalfitaanse kust, Campanië - 33S - 12-06-2015, 11:22 AM
RE: Amalfitaanse kust, Campanië - Innesto - 16-06-2015 10:15 PM
RE: Amalfitaanse kust, Campanië - 33S - 17-06-2015, 09:22 AM
RE: Amalfitaanse kust, Campanië - koen - 17-06-2015, 11:27 AM

Ga naar locatie: