Saransot-Dupré, Listrac-Médoc
|
27-09-2017, 08:55 PM
![]() |
|||
|
|||
![]()
Saransot-Dupré. Al meer dan 30 jaar de huiswijn van mijn vader, dus toch maar eens de moeite gedaan om naar het kasteel af te zakken.
Na even zoeken toch de eigendom gevonden in het centrum (nu ja, centrum) van Listrac. We werden ontvangen door een bevallige dame die ons meteen naar de degustatiezaal leidde. Na even wachten, kwam Yves Raymond binnen voor de rondleiding. We begonnen in zijn ruimte met betoncuves en inoxcuves. Hij stapt af van de inoxcuves, omdat blijkbaar betoncuves aan belang winnen wegens het mindere verbruik (ecologisch). Een veel constantere temperatuur en minder verbruik. Hij zal binnenkort de betoncuves vernieuwen. Zie foto's onderaan. Wat de druiven betreft, heeft hij vooral merlot, cab franc en cab sauvignon en ook nog petit verdot. De cabernet sauvignon is echter plaats aan het ruimen voor petit verdot, dat het zeer goed doet op de bodem van Listrac (argille). Hij zegt dat tegen hij zal stoppen met wijnmaken (nog enkele decenia), er in zijn wijn geen cabernet sauvignon meer te vinden zal zijn. Dan naar de chai, waar de rode wijn ligt te rijpen. De witte wijn zit reeds op fles, dus die tonnen zijn leeg. De perac, de tweede wijn, rijpt ook op vaten, doch iets minder lang.Wat de witte wijnen betreft, was het blijkbaar vroeger zo dat de witte wijnen uit Listrac zeer bekend waren bij het grote publiek. Dit is echter verwaterd, waardoor dat weinig voorkomt. Hij heeft echter het risico genomen om 2 hectare aan te planten met sauvignon blanc en semillion. Het leidt tot een pittige wijn met een smeuïge, vette smaak. Hij komt echter uit onder de appelatie Bordeaux, omdat Listrac enkel geldt voor witte wijnen. Uiteindelijk belanden we in de degustatieruimte, waar we mogen kiezen welk jaar we willen proeven. Het werd een 2005. Zeer krachtige wijn, iets te warm geserveerd, maar vol een fruitig. Volgens hem kan de wijn zeker 50 jaar mee. Misschien wat te enthousiast, maar de wijn is zeer goed. Dan beginnen de verhalen over de werkloosheid in Frankrijk, en dat die beter betaald wordt dan bepaalde jobs, zodat ze weinig personeel vinden, etc... Hij vermeldt nog dat hij zopas de Coup des Crus Bourgeois heeft gewonnen, hetgeen hem heel fier maakt. Op de uitreiking (of was het nu een ander evenement?) op Chateau de Malleret, kregen ze de hele avond chateau de Malleret. Na het diner, kwamen er echter karaffen wijn op tafel. De verenigde gespecialiseerde pers vond de wijn in de karaffen goed maar niet echt fantastisch. Blijkbaar was de wijn die in de karaffen zat... chateau Lafite Rothschild (jaartal wist hij niet meer). Tenslotte vermeldde hij nog dat zijn millesime 2014 veel beter was dan 2015. Hij confronteerde bepaalde eigenaars van iets grotere chateaus hiermee, die niet wilden bevestigen noch ontkenden. Blijkbaar heerst er een soort van omerta in Bordeaux omtrent deze twee millesimes, allicht omdat de prijzen nu eenmaal zijn wat ze zijn, of dat nu terecht is of niet... Tijd om afscheid te nemen van deze zeer boeiende wijnbouwer. We waren aangenaam verrast en zullen nog heel veel genieten van zijn wijnen. PS: Ik wil graag foto's toevoegen, maar weet niet hoe dit werkt... |
|||
|