Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee...
|
15-05-2018, 03:07 PM
![]() |
|||
|
|||
Chinon deel 2
Philippe Alliet:
Ontvangen door de vrouw des huizes, de kinderen en de hond. Niet ongelofelijk veel achtergrondinformatie naast de wijnen. Ze hebben vorig jaar ook een windmolen geïnstalleerd tegen de vorst, maar hadden deze dit voorjaar niet nodig, slechts eenmaal op het randje geweest. Toen hebben ze hem 2 uur laten draaien, anders was hij voor niets gekocht ![]() De wijnen liggen min of meer in dezelfde stijl als Baudry, voor mij halen ze beide de zachtheid in cab franc naar boven, zonder de randjes er volledig af te vijlen. Diepgang, veel materie, fraicheur, fruitig, lekker! Aangeboden wijnen (niet meer zeker over de millesimes): - Blanc 2017: ge(s)laagd, vol & rond maar niet vermoeiend, peer, lekker - Tradition 2017: de cabernet was hier iets te frank voor mij, nogal wat beet in de wijn, straightfoward, wel veel fruit - Vielles Vignes 2016: hebben we gedronken. Verder gaat mijn herinnering niet precies. - L Huisserie 2015: een trapje hoger dan de vorige 2 rode, eleganter - Coteaux de Noiré 2015: op het hoogste schavotje. Duidelijk bewaarwijn, maar toont nu al zijn potentieel; fruit, tannines, hout, alles mooi verweven. Lange afdronk Prijzen: vergeten mee te nemen, maar wij namen l Huisserie 2015 mee aan € 18 en Coteau de Noirée ‘15 aan €45 aangezien enkel in magnum beschikbaar (max 3 aan te kopen). Zoals hier op het forum reeds beschreven zijn C-D, Bernard Baudry & Alliet 3 topdomeinen in de regio, waarbij de laatste 2 nog een stukje beter zijn. Persoonlijk prefereer ik de wijnen van Baudry. L’Arpenty: Klein domein in Cravant les Coteaux, 2 sterren coup de cœur in de GH en voor de prijs van een magnum Coteau de Noirée heb je een doos van deze coup de coeur wijn ![]() Ontvangen door de moeder van de huidige wijnmaker. Haar man is met pensioen, maar aangezien dat niet telt op een wijndomein was hij vrolijk met een tractor aan het rondrijden. De wijngaarden liggen zowel op de vlakte (rosé, blanc & l’Arpenty) als op de hellingen (VV, la Pointevinière & la Réserve) Zit niet op het niveau van de vorige 3, maar zit ook in een andere prijsklasse. De VV zou bij de andere 3 niet misstaan in het gamma, maar zou verre van de topcuvée zijn. Kregen we te drinken: Rosé 2017 a 5.5€: voor de prijs van een glas rosé op een terras krijg je hier een volledige fles correct gemaakte rosé, fruitig, tikje mineralig. Geen grote wijn, maar zeer genietbaar in zomerse temperaturen L’Arpenty 2016 a 6 € : weinig speciaals Vieilles Vignes 2015 a 6.5€ : lekkere speelse wijn, veel fruit, tikje bitter & tannines. Geen hout, jong te drinken La pointevinière 2015 a 8€ : houtlagering maar niet overdreven, minder fraicheur dan de VV La Réserve 2015 a 9€ : teveel hout, een beetje lomp Over het algemeen zeer leuke streek om te ontdekken. Voor mijzelf is het ook duidelijk geworden dat ik niet dé grote fan van CF monocépage ben. Ik drink het wel graag, maar het mag nét iets ronder voor mij, wat ik persoonlijk wel terugvond bij Baudry & Alliet. Mijn commentaren zijn dan wellicht ook met deze sidenote indachtig te lezen. |
|||
|