Voortschrijdend inzicht.
|
02-09-2018, 12:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-09-2018 om 03:04 PM door Jordaens.)
![]() |
|||
|
|||
Voortschrijdend inzicht.
Jarenlang heb ik met veel belangstelling de diverse wijnen uit de "Nieuwe Wereld" gevolgd en ze vaak met zeer veel genoegen tot mij genomen. Een verslag van een Concha y Torro-degustatie moet hiervan nog ergens getuigen.
Zuid-Afrika, Zuid-Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland, Californië, Canada... Hun wijnen passeerden hier allemaal wel ooit de tafel. Intussen hebben we met enige zekerheid moeten vernemen, dat - op de happy few na - we binnen vijftig jaar allemaal verzopen zullen zijn, wegens de opwarming van de aarde. Eén water(sic)kansje bestaat nog: onmiddellijk ophouden met CO2-productie en drastisch inkrimpen van onze ecologische voetafdruk. Is het dan nog wel verantwoord om een fles sauvignon blanc eerst 20.000 km te laten reizen via het meest pollutie veroorzakende middel, namelijk het schip op de grote vaart? Vooral ook omdat ik hier intussen met de fiets een stoopje Auxerrois kan gaan halen van de Boechoutse wijngaarden. De problematiek gaat natuurlijk niet enkel om wijn, maar het is een duidelijk voorbeeld en we maken er ons hier allemaal schuldig aan. Just a thought. (gecorrigeerd, ik was ziek toen we in het derde studiejaar de "ei" en de "ij" leerden) |
|||
|