Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Terrunyo (Concha y Toro) - Maipo Valley (Chili)
07-04-2011, 01:37 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-01-2013 om 10:40 PM door Mt.)
Bericht: #1
Terrunyo (Concha y Toro) - Maipo Valley (Chili)
Terrunyo carmenere Block 27 - 2006

Deze wijn van Concha y Toro stond de laatste 2 dagen op de agenda. Wat ervan te denken?
Met enige verwachtingen deed ik deze fles open, 94 parker punten moet toch iets betekenen...
Dit was misschien mis van mij.

Ja het is een lekkere en zeer drinkbare wijn. Het kleur is donkerbordeaux tot zwart en de neus combineert aangename frambozen en zwarte bessen,
een heel lichte houttoets, leder,... deze wijn heeft zeker de zon gezien. In de mond is hij fruitig, braambessen, leder, zonnig, aarde, enige kruidigheid, en
totaal geen zuren. Het is in zekere zin een combinatie van een Rhone met een Ribera, zonder het storende hout. In beperkte mate is deze wijn complex, maar zeker
niet teveel. Men kiest hier duidelijk voor een robuuste stijl, waar kracht primeert over finesse, maar zonder de drinkbaarheid ervan in het
gedrang te brengen. Ja, deze wijn is uiterst drinkbaar.

Lekker dus, maar is deze wijn 94 punten waard? Volgens mij niet, hij mist daarvoor aan complexiteit en finesse. Het is in zekere zin een showwijn,
men geeft enkele duidelijke tinten en dan houdt het op. Evolutie in het glas, of zelfs op dag 2 is gering, en de nadronk is verre van indrukwekkend.

Ik geef hem 89-90 punten, de drinkbaarheid maakt deze wijn iets aangenaams, en de smaak vraagt naar meer. Hij is gewoon lekker, heeft een mooie volle
body, maar mist aan diepgang voor de hogere regionen.
09-04-2011, 09:56 AM
Bericht: #2
RE: Terrunyo - carmenere Block 27 - 2006
Dronk deze wijn 1 maal en kan me goed vinden in je bespreking!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-01-2013, 10:47 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-01-2013 om 10:47 PM door Mt.)
Bericht: #3
RE: Terrunyo (Concha y Toro) - Maipo Valley (Chili)
Ik ben aan het proeven van het laatste glas van mijn laatste fles Terrunyo cabernet sauvignon 1999. Ja, dit is geen ordinaire wijn. Neen, deze wijn heeft me nog nooit echt geplezierd. Ja, deze '99 is nog altijd te koop bij Delhaize (19.90 euro). In eerste instantie zou ik blind op basis van de neus, zonder opschudden, gokken op een Pomerol. Na opschudden komt de zoete toets naar boven. Een Pomerol 2003? Na anderhalf uur in de karaf komen aroma's van cuberdons en dennennaalden (dixit Vinejo) opzetten. Dus zeker niet Frans. Ik heb een Bordeauxblend liever ingetogener maar deze laatste fles heeft me toch gesmaakt. Leek me ook minder zwaar dan voorheen. Would I buy it again? No.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
08-10-2013, 01:37 PM
Bericht: #4
RE: Terrunyo (Concha y Toro) - Maipo Valley (Chili)
Iemand al de Marques de Casa Concha (Cab Sauv) van dit huis al gedronken?


Ga naar locatie: