Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
odjfell orzada carignan 1996
27-09-2011, 08:50 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-09-2011 om 09:02 AM door jazzper.)
Bericht: #1
odjfell orzada carignan 1996
Ooit drie dozen (chile en kisten, het komt nooit goed :-) 1999 gekocht en vraag me niet hoe maar toen ik gisteren een flesje uit mijn kelder nam bleek het een 96 te zijn... De 99 heb ik al vaker gedronken en die is nu pas echt mooi op dronk maar nog eens 3 jaar ouder zou wel eens een fiasco kunnen zijn. Met een klein, bang hartje voorzichtig ontkurkt en direct word ik gebombardeerd met aroma's van cassis, pruim en donkere kers met wat vlierbessen (de siroopachtige geur van de bomma haar zelfgemaakte hoestsiroop). Na de immobiele fase komt er een sterke kruidigheid vrij met zelfs een lichte rokerigheid die mooi op de achtergrond blijft. De tannines zijn perfect verweven met de mooie aciditeit en een beetje alcohol op de achtergrond. Full bodied wijn met toch zeer veel verfijning. na een uurtje komen er wat aroma's van gebrande koffie en chocolade vrij en het valt me op dat aangezien de leeftijd van deze beauty er eigenlijk geen tertiaire aroma's in de wijn voorkomen (alhoewel ik dat nog maar zelden in chileense wijn gevonden heb en er volgens mij andere tertiaire aroma's vrijkomen die helemaal verschillend zijn aan de bordelese maar welke dat zouden moeten zijn weet ik eigenlijk niet :-). Soit een echte beauty dit die zelfs nog gerust een paar jaartjes rusten kan. Ik dacht dat ik deze wijn iets van een 14 euro betaald heb maar bij chileboutique staat het orzada gamma momenteel aan ongeveer 15-16 euro.
leuk detail (net ontdekt) carignan stokken zijn 100 jaar oud....

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
27-09-2011, 04:36 PM
Bericht: #2
RE: odjfell orzada carignan 1996
Mooie TN, Jazz!
En die tertiaire toetsen bi Chilenen en andere NWwijnen blijven inderdaad zeer lang uit (of verschijnen in het geheel niet of minder) dan bij Franse wijnen. Lijkt me een onderzoek waard.
Mocht een syntra-student nog om een eindwerk-onderwerp verlegen zitten... Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-09-2011, 10:03 AM
Bericht: #3
RE: odjfell orzada carignan 1996
(27-09-2011 04:36 PM)vinejo schreef:  Mooie TN, Jazz!
En die tertiaire toetsen bi Chilenen en andere NWwijnen blijven inderdaad zeer lang uit (of verschijnen in het geheel niet of minder) dan bij Franse wijnen. Lijkt me een onderzoek waard.
Mocht een syntra-student nog om een eindwerk-onderwerp verlegen zitten... Wink

ik heb er even aan gedacht (ken veel mensen die mij daar bij zouden kunnen helpen ) maar ga het toch houden bij mijn levensdoel om de indiase keuken en wijncombinaties te promoten en vooral te onttrekken aan de angelsaksische macho-chili-invloeden Tongue Wink

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
28-09-2011, 11:06 AM
Bericht: #4
RE: odjfell orzada carignan 1996
(28-09-2011 10:03 AM)jazzper schreef:  
(27-09-2011 04:36 PM)vinejo schreef:  Mooie TN, Jazz!
En die tertiaire toetsen bi Chilenen en andere NWwijnen blijven inderdaad zeer lang uit (of verschijnen in het geheel niet of minder) dan bij Franse wijnen. Lijkt me een onderzoek waard.
Mocht een syntra-student nog om een eindwerk-onderwerp verlegen zitten... Wink

ik heb er even aan gedacht (ken veel mensen die mij daar bij zouden kunnen helpen ) maar ga het toch houden bij mijn levensdoel om de indiase keuken en wijncombinaties te promoten en vooral te onttrekken aan de angelsaksische macho-chili-invloeden Tongue Wink

I' d say...
BANDOL ROSE !
Big Grin

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-09-2011, 01:51 PM
Bericht: #5
RE: odjfell orzada carignan 1996
(28-09-2011 11:06 AM)vinejo schreef:  
(28-09-2011 10:03 AM)jazzper schreef:  
(27-09-2011 04:36 PM)vinejo schreef:  Mooie TN, Jazz!
En die tertiaire toetsen bi Chilenen en andere NWwijnen blijven inderdaad zeer lang uit (of verschijnen in het geheel niet of minder) dan bij Franse wijnen. Lijkt me een onderzoek waard.
Mocht een syntra-student nog om een eindwerk-onderwerp verlegen zitten... Wink

ik heb er even aan gedacht (ken veel mensen die mij daar bij zouden kunnen helpen ) maar ga het toch houden bij mijn levensdoel om de indiase keuken en wijncombinaties te promoten en vooral te onttrekken aan de angelsaksische macho-chili-invloeden Tongue Wink
past perfect maar iedereen raadt altijd rosé aan dus dat zal al een wijn worden die ik niet ga pairen :-)
I' d say...
BANDOL ROSE !
Big Grin

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)


Ga naar locatie: