Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Morgante - Sicilia
02-12-2011, 04:45 PM
Bericht: #1
Morgante - Sicilia
Vorig weekend de basiscuvée "Nero d'Avola" van dit huis opengedaan. Zoals de naam het doet vermoeden 100% Nero d'Avola. Veel donker fruit, mooie kruidige toetsen, medium bodied, mooie intensiteit en meer dan voldoende aciditeit om al dat fruit fris te houden. Mooie structuur ook (was zelfs een beetje verbaasd over de tannines). Door omstandigheden stond een halve fles 4 dagen in de frigo maar de wijn was gisteren nog zeer mooi.

Mijn eerste echt goede Nero D'Avola. Niet dat ik er al zo veel gedronken heb, maar had er nog geen enkele gedronken die me echt kon bekoren. Ook interessant, was mijn 2de fles. Vorige fles dronk ik een half jaar geleden en die viel mij toen een beetje tegen...

Volgens de goeroes:
Gambero Rosso: 2**
WS 89
RP 89:Morgante's 2008 Nero d'Avola is a delicious entry-level wine bursting with dark fruit, spices and French oak. This is without question a powerful style of Nero d'Avola where the oak has added a measure of textural richness and complexity. In another few months the wine should be even more integrated. Anticipated maturity: 2011-2014.

+/- 12 Euro bij Licata
19-07-2012, 09:10 AM
Bericht: #2
RE: Morgante - Sicilia
Gisteren ook de 2010 gedronken. In lijn met wat hierboven staat. Wel nog wat jong, denk dat hij nog wat beter zal zijn in 2013 - zit nog wat strak.

Vinogan(s)
16-08-2013, 01:30 PM
Bericht: #3
RE: Morgante - Sicilia
(19-07-2012 09:10 AM)Vinogan(s) schreef:  Gisteren ook de 2010 gedronken. In lijn met wat hierboven staat. Wel nog wat jong, denk dat hij nog wat beter zal zijn in 2013 - zit nog wat strak.

Vinogan(s)

Jaargang 2010 gisteren geschonken tijdens een BBQ en dat tot groot jolijt van de gasten. applaus Gewoon een heel lekker glas wijn, blijft mijn favoriete Nero d'Avola in dit prijssegment. Aan "Duitse" prijs p/k een absolute topper.
27-07-2014, 12:05 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-07-2014 om 12:05 PM door Innesto.)
Bericht: #4
RE: Morgante - Sicilia
Nero d'Avola IGT 2012

Nog niet zo lang op fles en dus eigenlijk wat te vroeg in het glas... maar echt al verrassend toegankelijk op dit moment en o zo lekker.

Expressief, aromatisch, bakken donker fruit, bessen, sappig, oosterse kruiden, fris gehouden door mooie evenwichtige zuren, zachte tannines,... misschien nog een tikje eikenhout dat nog niet helemaal geïntegreerd is maar voor mij allesbehalve storend.

Zeer mooie Nero d'Avola die binnen dit en een jaar waarschijnlijk nog beter zal zijn. Ik krijg de indruk dat de wijnen van Morgante ieder jaar beter en beter worden. Hopelijk volgen de prijzen niet...
03-01-2019, 04:42 PM
Bericht: #5
RE: Morgante - Sicilia
Exotisch fruit, agrum, perzik, zeer expressief fruit. Geen grote wijn, wel een fijne binnenkomer die als instinker zelfs door een peleton topsommeliers nooit blind zou gevonden worden.

Bianco di Morgante 2017 - 88. Dit is een siciliaanse blanc de noir van nero d'avola...
11-10-2020, 09:48 AM
Bericht: #6
RE: Morgante - Sicilia
Don Antonio 2011.

Gedronken na een uurtje karaf. Wauw. Wat een heerlijke wijn. Superaromatisch, deze wijn heeft enorm veel te bieden. Expressief donker fruit, mooie kruidigheid, soepele tannines. Een "meditatiewijn".
11-10-2020, 02:28 PM
Bericht: #7
RE: Morgante - Sicilia
(11-10-2020 09:48 AM)Corto schreef:  Don Antonio 2011.

Gedronken na een uurtje karaf. Wauw. Wat een heerlijke wijn. Superaromatisch, deze wijn heeft enorm veel te bieden. Expressief donker fruit, mooie kruidigheid, soepele tannines. Een "meditatiewijn".

Eens een beetje op leeftijd voor mij de beste Nero d'Avola!
12-10-2020, 11:52 AM
Bericht: #8
RE: Morgante - Sicilia
(11-10-2020 02:28 PM)Innesto schreef:  
(11-10-2020 09:48 AM)Corto schreef:  Don Antonio 2011.

Gedronken na een uurtje karaf. Wauw. Wat een heerlijke wijn. Superaromatisch, deze wijn heeft enorm veel te bieden. Expressief donker fruit, mooie kruidigheid, soepele tannines. Een "meditatiewijn".

Eens een beetje op leeftijd voor mij de beste Nero d'Avola!

Dronk onlangs van Gulfi Nerobaronj 2015 en Neromaccarj 2016. Die laatste stak er bij mij toch ver bovenuit. Heerlijk glas wijn was dat.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
12-10-2020, 04:14 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-10-2020 om 04:15 PM door Innesto.)
Bericht: #9
RE: Morgante - Sicilia
(12-10-2020 11:52 AM)33S schreef:  
(11-10-2020 02:28 PM)Innesto schreef:  
(11-10-2020 09:48 AM)Corto schreef:  Don Antonio 2011.

Gedronken na een uurtje karaf. Wauw. Wat een heerlijke wijn. Superaromatisch, deze wijn heeft enorm veel te bieden. Expressief donker fruit, mooie kruidigheid, soepele tannines. Een "meditatiewijn".

Eens een beetje op leeftijd voor mij de beste Nero d'Avola!

Dronk onlangs van Gulfi Nerobaronj 2015 en Neromaccarj 2016. Die laatste stak er bij mij toch ver bovenuit. Heerlijk glas wijn was dat.

Van Gulfi enkel nog maar de Nerobaronj geproefd. Heerlijk glas maar totaal andere stijl dan Don Antonio.

Ik kan ze beiden erg waarderen naar gelang de omstandigheden, tijd van het jaar, de maaltijd die ze begeleiden,... Ik blijf er ook bij dat de Don Antonio na release wel wat kelderrust nodig heeft.


Ga naar locatie: