Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pauillac - Chateau Haut-Batailley
09-01-2010, 08:32 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-12-2011 om 09:55 PM door doc.)
Bericht: #1
Pauillac - Chateau Haut-Batailley
Haut-Batailley 2005

Ik kocht deze wijn vorig jaar in het wijnfestival (Carrefour) aan 28 euro. Vandaag mijn eerste fles gedecanteerd rond 11h en in de karaf gelaten tot 18h.
Ondertussen is de fles al half leeg. Ik schrijf wel degelijk half leeg want het is niet minder dan spijtig te noemen. Blijkbaar ga ik tegenwoordig toch iets meer terug naar het gereserveerde dat een Bordeaux kan schenken ipv het uitbundige fruit dat ik vorig najaar zo verkoos in de Cotes du Rhone.
Deze HB was na 7 h karaf er duidelijk klaar voor. Je proeft nog enige tannines maar eigenlijk is hij al redelijk mooi uitgerond. De tannines zijn nooit storend.
In de neus vooral mooi leder en rode vruchten. Nadien in de mond komen de zwarte vruchten en iets aards naar voren. (91)
Voor mij een mooie start van de grotere wijnen uit 2005. De kleintjes heb ik natuurlijk al wel eens ter glas genomen en ook deze hebben me eigenlijk nog
nooit teleurgesteld maar dit is toch duidelijk van een ander niveau.


Bijlagen Afbeeldingen
   

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
09-01-2010, 09:04 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-01-2010 om 09:15 PM door Kris G.)
Bericht: #2
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley 2005
mooi Smile

ik durf nu toch eigenlijk niet aan mijn bdx 2005 komen Confused , maar mits voldoende karaferen zou het inderdaad misschien wel moeten lukken
09-01-2010, 09:48 PM
Bericht: #3
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley 2005
Deze wijn kocht ik vorig jaar in Carrrefour aan 30% korting, denk dat de oorspronkelijke prijs 35 euro was. Uiteraard proefde ik al een flesje en ik kan de commentaar van Carl vollédig bijtreden. Na de Pontet van hetzelfde jaar is dit de beste 2005 die ik tot op heden dronk.

Net opgezocht op de blog en dit teruggevonden:

De Chateau Haut Batailley 2005 proefde ik 2 maanden terug en ik bemerkte heel wat power en materie. Het geheel zat echter wat stug verpakt in tanninefolie.
Vandaar dat ik overging tot volgend experiment: Ik karafeerde de wijn de dag ervoor gedurende 10 uur en goot 2/3’s avonds terug in de fles (dat andere derde was op mysterieuze wijze verdampt). De dag erop tegen een uur of zes proefden we de 30 uur aan zuurstof blootgestelde wijn en troffen een krachtig maar ultiem soepel, zacht en evenwichtig sap aan dat nochtans geen enkel spoor van oxidatie vertoonde. Ondanks de sweetness van de wijn slaagden de twee wijnspeurneuzen aan tafel erin de Pauillac als dusdanig te herkennen. 92 punten voor de wijn en Chapeau(*)voor T en M
09-01-2010, 09:56 PM
Bericht: #4
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley 2005
hmm als hij in de buurt komt van PC 2005 belooft dat heel veel goeds thumb en begin ik ook zin te krijgen om dat eens te proeven natuurlijk wijn
09-01-2010, 09:56 PM
Bericht: #5
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley 2005
Tiens, das juist. Deze wijn stond dit jaar net voor kerst ook in de Carrefour-winkels aan een 35 euro. Ik ben toch blij dat ik hem vorig jaar al gekocht heb aan "slechts" 28 euro.
Dit jaar stond de Escurac 2005 daar trouwens ook terug tussen aan een meer bescheiden 15-tal euro. ik had hem eigenlijk moeten meenemen maar daar deze niet volledig verkocht zal geraakt zijn komt die ooit nog wel eens terug als kelderrest ... Of is dit eerder wishfull thinking :-))

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
10-01-2010, 11:47 AM
Bericht: #6
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley 2005
Ik proefde Escurac 2005 enkele maanden geleden: duidelijk nogal wat potentie, maar de verpakkers wisten de tanninefolie ook staan.. Hadden niet de tijd om lang te karaferen...

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
18-01-2010, 03:20 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-01-2010 om 03:20 PM door Kris G.)
Bericht: #7
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley 2005
dat forum hier heeft dus duidelijk een negatieve invloed op mijn financiële toestand Confused na al die mooie woorden over de Haut-Batailley 2005 heb ik niet aan de verleiding kunnen weerstaan en heb ik 2 flesjes besteld (25 euro het stuk)
19-01-2010, 01:35 PM
Bericht: #8
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley 2005
Heeft er iemand de 2004 al geproefd? Ik heb daar één flesje van gekocht tijdens een wijnfestival, enkele jaren geleden.
09-02-2010, 09:11 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-02-2010 om 09:11 PM door Kris G.)
Bericht: #9
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley 2005
voor de liefhebbers : er staat flesje 2005 op ebay
21-12-2011, 09:49 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-12-2011 om 09:54 PM door doc.)
Bericht: #10
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
Haut-Batailley 2002

Tabak, wat sous-bois, grafiet. Pure, zuivere Pauillac met nog aanwezigheid van zwart fruit, versmolten tannines, klein bittertje op het eind, niet storend. Medium body, medium lengte. Goeie friste, voldoende zuurbalans, goed versmolten geheel. Toch mis ik wat diepgang, wat spanning, wat volume. Iets te weinig fruitgedragen.

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-12-2011, 12:13 AM
Bericht: #11
Haut Batailley 2001
GCC watte?
Zacht , soepel en te vrouwelijk...
Dun , niks body, zuur, fruitwatte? , .....erg om zo een etiket op u te hebben

Wine is sunlight , held together by water !
26-12-2011, 12:24 AM
Bericht: #12
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
Klinkt zeer ernstig Venne :-),... Hopelijk toch iets beters gedronken op kerst ...m'n 2002 was dan toch wel wat beter. Gelukkig maar ééntje van gekocht aan 16 euro op ebay. Domein aan reanimatie toe ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-12-2011, 12:32 AM
Bericht: #13
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
jaja , daar was genoeg:-) Hij was niet slecht maar voor een GCC was het beneden alle verwachtingen....
Nu een Pannepot 2006 se....

Wine is sunlight , held together by water !
26-12-2011, 12:37 AM
Bericht: #14
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
(26-12-2011 12:32 AM)Venne schreef:  jaja , daar was genoeg:-) Hij was niet slecht maar voor een GCC was het beneden alle verwachtingen....
Nu een Pannepot 2006 se....

Hier een Gulden Draak, eerste keer dat ik dat drink. Not bad...na al dat wijngeweld !

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-12-2011, 01:24 AM
Bericht: #15
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
(26-12-2011 12:24 AM)dr_magooo schreef:  Domein aan reanimatie toe ?

Denk het niet hoor (zie eerder in de topic)
Van de eigenaars van GPLacoste.
Is wel gekend als een Pauillac die meer op een St julien lijkt. Van het lichtere type dus. Maar de laatste jaren wel heel mooi (zoals 2005 én 2006)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-02-2012, 10:54 AM
Bericht: #16
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
Naast de Malescot '07 van gisteren dronken we een Haut-Batailley '05 (ooit van Vinejo overgenomen thank you). De H-B was duidelijk beter, met meer inhoud, meer structuur. Maar zal vandaag iets ronder zijn. Had gisteren toch last van wat veel tannine. Paar maanden geleden proefde ik nog een halfje '05 (zonder karaf): zeer soepel, lekker, perfect drink klaar.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
11-02-2012, 12:22 PM
Bericht: #17
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
Die heb je nog blind als Pauillac herkend! Had toen een tiental uur karaf gehad...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-02-2012, 04:07 PM
Bericht: #18
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
We zaten toen ook aan de Clos des Papes '07 Wink.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
11-02-2012, 04:11 PM
Bericht: #19
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
(11-02-2012 04:07 PM)Matten schreef:  We zaten toen ook aan de Clos des Papes '07 Wink.

't Kwijl loopt hier op het klavier ...stop maar ! Heb je d'r nog ééntje Jo ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-02-2012, 05:53 PM
Bericht: #20
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
(11-02-2012 10:54 AM)Matten schreef:  Paar maanden geleden proefde ik nog een halfje '05 (zonder karaf): zeer soepel, lekker, perfect drink klaar.

Dat was een Batailley en geen Haut-Batailley. Het verschil was te groot.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
11-02-2012, 09:11 PM
Bericht: #21
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
@ Matten : Welke vond je het best?

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
12-02-2012, 10:43 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-02-2012 om 10:45 AM door Mt.)
Bericht: #22
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
Batailley (in klein flesje) was het lekkerst maar Haut-Batailley had meer body, was meer Pauillac. Voorlopig afblijven van die laatste. Het formaat van die eerste kan wel een doorslaggevende rol gespeeld hebben.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
26-02-2014, 09:44 PM
Bericht: #23
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
2006
Aangenaam Bdx-neusje met paprika, potloodpunt, pikante pittakruiden (de alliteratie is er niet om gedaan), curry, vers gemaaid gras en wat hout even verderop.
Ik verwachtte wel meer power, meer uitgesproken indrukken bij het proeven van deze relatief jonge Pauillac. Lekker en zacht, zeer zeker, maar het lijkt wel alsof alles nog een beetje achter de hand wordt gehouden... Niet uitgesproken/stevig genoeg naar mijn zin/verwachting.

Bibere humanum est, ergo bibamus.
26-02-2014, 11:45 PM
Bericht: #24
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
(26-02-2014 09:44 PM)Bert schreef:  2006
Aangenaam Bdx-neusje met paprika, potloodpunt, pikante pittakruiden (de alliteratie is er niet om gedaan), curry, vers gemaaid gras en wat hout even verderop.
Ik verwachtte wel meer power, meer uitgesproken indrukken bij het proeven van deze relatief jonge Pauillac. Lekker en zacht, zeer zeker, maar het lijkt wel alsof alles nog een beetje achter de hand wordt gehouden... Niet uitgesproken/stevig genoeg naar mijn zin/verwachting.

Is dan ook een Pauillac die op de grens van St Julien ligt en dan ook gekend is om zijn St Julien eigenschappen... Zie ook hier
http://www.vinejo.freebb.be/thread-153-p...l#pid19798

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-08-2014, 05:15 PM
Bericht: #25
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
Gisteren de 2006 van dit Chateau gedronken.
Niks gekarafeerd, niks genoteerd.
Johan dacht aan een St Julien- niet slecht gegokt gezien de aard van dit huis.
Heel fijne neus met tabak, zoethout, zwart fruit, zeer Médoc.
In de mond zit alles heel goed in elkaar, de wijn laat zich makkelijk drinken. Complex genoeg, mooie afdronk.
Gisteren vonden we dit zeer ok voor zijn prijs, nog nét betaalbaar. (35 euro voor de 2012)
Maar het was niet onze eerste fles van de dag, dat moet gezegd Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-08-2014, 07:08 PM
Bericht: #26
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
ik heb er 6 stuks van liggen, maar ik kom er de eerste 5 jaar niet aan, alle iets betere bdx 2006 "vergeet" je trouwens best lang in je kelder Wink aan goeie 15 euro gekocht, in de tijd toen er wel nog frequent koopjes werden gedeeld op het forum Wink

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
18-08-2014, 08:12 PM
Bericht: #27
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
(18-08-2014 07:08 PM)Kris G schreef:  ik heb er 6 stuks van liggen, maar ik kom er de eerste 5 jaar niet aan, alle iets betere bdx 2006 "vergeet" je trouwens best lang in je kelder Wink aan goeie 15 euro gekocht, in de tijd toen er wel nog frequent koopjes werden gedeeld op het forum Wink

Een goeie 15 euro was wel een uitzonderlijk koopje watte
Jammer dat dit momenteel zowat ondenkbaar is, zelfs als men 30% korting geeft zijn de prijzen nog te hoog...
Proef er gerust eentje, is echt al zeer genietbaar hoor.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-07-2015, 09:25 PM
Bericht: #28
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
Deze avond de Haut-Batailley 2007 in het glas .... hmm Confused.

Initieel een zeer scherpe indringende neus, dito smaak en afdronk.
Na een tweetal uurtjes valt alles eigenlijk op zijn / haar gat ... spijtig.

Pauillac - ik heb er duidelijk een liefde / haat relatie mee ... soms absolute toppers, soms tegenvallend.

Een leuke wijn, maar ik ga niet zot op zoek naar meerdere flessen ....

Mathijs

   

When in doubt ... drink Pomerol !
24-01-2016, 04:36 PM
Bericht: #29
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
Ik dronk gisteren hiervan de 1993 dat te boek staat als een matig tot zelf slecht jaar in Bordeaux. Geen verwachtingen dus bij het degusteren van deze fles. Toch geprobeerd deze wijn zo objectief mogelijk te proeven.

Qua neus al erg geëvolueerd: humus, boschampignons en caramel domineren het zaakje. Licht kruidig met ook wat groene paprika .
In de mond is deze wijn verre van dood: ok het fruit is wel wat weg maar toch voldoende zuren en tannines aanwezig om te blijven boeien. Best nog ok dus. Nooit gedacht dat ik hier nog van zou kunnen genieten. Afdronk ok maar niet impressionant. Een meevaller (ifv de verwachtingen)


Bijlagen Afbeeldingen
   
24-01-2016, 07:49 PM
Bericht: #30
RE: Pauillac - Chateau Haut-Batailley
(24-01-2016 04:36 PM)Fre schreef:  Ik dronk gisteren hiervan de 1993 dat te boek staat als een matig tot zelf slecht jaar in Bordeaux. Geen verwachtingen dus bij het degusteren van deze fles. Toch geprobeerd deze wijn zo objectief mogelijk te proeven.

Qua neus al erg geëvolueerd: humus, boschampignons en caramel domineren het zaakje. Licht kruidig met ook wat groene paprika .
In de mond is deze wijn verre van dood: ok het fruit is wel wat weg maar toch voldoende zuren en tannines aanwezig om te blijven boeien. Best nog ok dus. Nooit gedacht dat ik hier nog van zou kunnen genieten. Afdronk ok maar niet impressionant. Een meevaller (ifv de verwachtingen)

Weinig tot geen slechte 93-ers gedronken tot op heden (geboortejaar Maya).
Maar veel reserve zullen ze nu niet meer hebben, da s waar.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: