Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
A. Christmann Pfalz
30-12-2011, 03:32 PM
Bericht: #1
A. Christmann Pfalz
De basiswijn van Weingut A. Christmann is afkomstig van Rieslingdruiven uit de drie gemeenten waar de wijnbouwer wijngaarden heeft: Gimmeldingen, Deidesheim en Ruppertsberg.
De wijngaarden voor deze wijn hebben een opbrengst van 48hl/ha, de druiven worden met de hand geplukt, en er wordt niet gechaptaliseerd.


A. Christmann - Riesling trocken 2010
In het glas biedt zich een mooie volle strogele wijn aan.
De neus opent met citrus (limoen, zeste) en witte meloen, met een kruidige hint en nadien wat kalk in de achtergrond.
Speels, sappig en breed in de mond, evolueert deze wijn na de aanhef met een fijn toetsje zoet naar een mooie lichte zuurstructuur, en blijft spelen met citrus tot er een volle alcoholische vetheid zich aandient.
In de afdronk is de wijn zuiver, vrij lang en kruidig.
Finesse en complex, zo'n wijn die je graag minutenlang in de mond laat spelen omdat er altijd wel iets gebeurt.
30-12-2011, 03:40 PM
Bericht: #2
RE: A. Christmann Pfalz
Dat kruidige vind ik een typisch iets aan de wijnen van Christmann. Het lijkt wel een curry-achtig iets.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
07-05-2012, 11:15 PM
Bericht: #3
RE: A. Christmann Pfalz
Christmann Mandelgarten 2009.

Als ik de tasting note hierboven lees vraag ik me af of het niet om dezelfde wijn gaat. Waar zou het verschil in kunnen zitten?

Het enige wat ik kan toevoegen aan de bovenstaande beschrijving is "pure klasse".
07-05-2012, 11:48 PM
Bericht: #4
RE: A. Christmann Pfalz
Volgens mij is het zeer moeilijk om de intrinsieke kwaliteit van een Grosses Gewächs in zijn prille jeugd te onderscheiden.
"Pure klasse" komt in de buurt Wink , maar geef de wijn nog enkele jaren en het verschil tussen instap-wijn en een Grand Cru zal zich duidelijker tonen.
08-05-2012, 06:43 PM
Bericht: #5
RE: A. Christmann Pfalz
Genoteerd & bedankt voor de tip. Dan moet ik eens kijken of ik nog flessen kan vastkrijgen. Had er namelijk maar eentje.
30-08-2014, 01:14 PM
Bericht: #6
RE: A. Christmann Pfalz
(30-12-2011 03:32 PM)Marc schreef:  De basiswijn van Weingut A. Christmann is afkomstig van Rieslingdruiven uit de drie gemeenten waar de wijnbouwer wijngaarden heeft: Gimmeldingen, Deidesheim en Ruppertsberg.
De wijngaarden voor deze wijn hebben een opbrengst van 48hl/ha, de druiven worden met de hand geplukt, en er wordt niet gechaptaliseerd.


A. Christmann - Riesling trocken 2010
In het glas biedt zich een mooie volle strogele wijn aan.
De neus opent met citrus (limoen, zeste) en witte meloen, met een kruidige hint en nadien wat kalk in de achtergrond.
Speels, sappig en breed in de mond, evolueert deze wijn na de aanhef met een fijn toetsje zoet naar een mooie lichte zuurstructuur, en blijft spelen met citrus tot er een volle alcoholische vetheid zich aandient.
In de afdronk is de wijn zuiver, vrij lang en kruidig.
Finesse en complex, zo'n wijn die je graag minutenlang in de mond laat spelen omdat er altijd wel iets gebeurt
.

Gisteren de 2011 gedronken... Ik kan mij alleen maar aansluiten bij deze bemerkingen.
23-10-2017, 09:19 AM
Bericht: #7
RE: A. Christmann Pfalz
2011 Ruppertsberger Linsenbusch Riesling. Prachtige wijn. Alles wat men in een Riesling verwacht en wenst vindt men erin terug. Finesse, zeer aromatisch, een hint van petrol.
14-02-2018, 08:40 AM
Bericht: #8
RE: A. Christmann Pfalz
(23-10-2017 09:19 AM)Corto schreef:  2011 Ruppertsberger Linsenbusch Riesling. Prachtige wijn. Alles wat men in een Riesling verwacht en wenst vindt men erin terug. Finesse, zeer aromatisch, een hint van petrol.
Blij dit te lezen... heb nog een aantal flessen linsenbusch 2009 liggen. Verslagje volgt...
De basisriesling van Christmann ligt er ook nog tussen van hetzelfde jaar. Zou deze nog een kans maken? Volgens Cellar tracker alleszins niet... ben benieuwd
15-02-2018, 09:46 PM
Bericht: #9
RE: A. Christmann Pfalz
(14-02-2018 08:40 AM)Blijdenberg schreef:  
(23-10-2017 09:19 AM)Corto schreef:  2011 Ruppertsberger Linsenbusch Riesling. Prachtige wijn. Alles wat men in een Riesling verwacht en wenst vindt men erin terug. Finesse, zeer aromatisch, een hint van petrol.
Blij dit te lezen... heb nog een aantal flessen linsenbusch 2009 liggen. Verslagje volgt...
De basisriesling van Christmann ligt er ook nog tussen van hetzelfde jaar. Zou deze nog een kans maken? Volgens Cellar tracker alleszins niet... ben benieuwd

Cellartracker heeft niet altijd de waarheid in pacht (gelukkig). Proberen en laten weten, zou ik zeggen Smile
27-06-2021, 09:14 AM
Bericht: #10
RE: A. Christmann Pfalz
Riesling trocken 2019

De basisriesling van Christmann.
Een mooie instapper die al veel te bieden heeft. Redelijk complex en veel drinkgenot.
18-09-2023, 08:03 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-09-2023 om 08:04 AM door Corto.)
Bericht: #11
RE: A. Christmann Pfalz
2018 Ruppertsberger Riesling.

Een zeer mooie, elegante, erg smakelijke wijn. Een lichte hint van petrol.

Van de web site van Vinikus en Lazarus:

"In 2021 werd beslist het areaal van Weingut Christmann te verkleinen en enkel geklasseerde VDP.Erste Lage en VDP.Grosse Lagen te behouden. “Er zijn veel wijngaarden, slechts enkele zijn in staat grote wijnen voort te brengen.” Een selectie van jongere stokken uit deze topwijngaarden komen als “Aus den Lagen” op de markt, alle andere wijnen dragen de naam van de Erste of Grosse Lage. Een moedige, kwaliteitsgerichte beslissing."

Voor mij was voordien de kwaliteit van hun wijnen ook al dik in orde.
De Erstes Gewächs Ruppertsberger Reiterpfad 2021 kost momenteel 37,10 euro. Aan die 2018 Ruppertsberger, heb ik indertijd 18 euro betaald.
Hopelijk biedt hun Gutswein "Aus den Lagen" aan iets meer dan 20 euro evenveel drinkplezier.


Ga naar locatie: