Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rhum, ron, rum
12-01-2012, 01:54 AM
Bericht: #1
Rhum, ron, rum
Om de nacht af te sluiten...

Een glaasje, Havana barrel proof 45%
In Glenncairn glaasje

Rum, rechtstreeks uit Havana meegebracht. Toch wel één van de zaligste degustiefjes voor mij.

Neus zoals een zachte whisky, hout, vanille en tabak.
Gaat binnen zoals een likeur met toch een zalig lange afdronk die vraagt om meer!

Wou ik toch effe delen met jullie

Slaapwel, en tot de volgende wijnsessie Smile
07-07-2012, 11:15 PM
Bericht: #2
RE: Rhum, ron, rum
Matusalem Gran Reserva 15j, in een Glenncairn natuurlijk. 40%
Heerlijk zachte maar toch volle rum uit de Dominicaanse Replubiek.
Ontstaan in Cuba maar tijdens de revolutie zijn ze verhuisd naar bovenstaand land. Bijgevolg dan ook een Cubaans getint glaasje vol lekkers.
Grootgebracht met het Solera systeem op Franse eik...

Heerlijk slaapmutsje!

Leuk detail, lekker goedkoop..

[Afbeelding: MATUSALEM.JPG]

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
07-07-2012, 11:26 PM
Bericht: #3
RE: Rhum, ron, rum
(07-07-2012 11:15 PM)Tom T schreef:  Grootgebracht met het Solera systeem op Franse eik...

Kan je nog wat meer kwijt over de vinif... eh de rumificatie, Tom?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
07-07-2012, 11:47 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-07-2012 om 11:59 PM door Terretoir.)
Bericht: #4
RE: Rhum, ron, rum
(07-07-2012 11:26 PM)vinejo schreef:  
(07-07-2012 11:15 PM)Tom T schreef:  Grootgebracht met het Solera systeem op Franse eik...

Kan je nog wat meer kwijt over de vinif... eh de rumificatie, Tom?

alle details hier te vinden Wink
http://www.matusalem.com/en/faqs.html

Komt erop neer dat de rum geblend is tot een gemiddelde leeftijd van 15j. Oudere rum op vat onderaan en de jonge bovenaan die ze steeds met elkaar vermengen. Steeds met nieuwe eik.

Hoe ze rum maken? Suikerbieten laten ze fermenteren in houten kuipen tot ze molasse verkrijgen, dit product filteren ze op natuurlijke wijze (oa kiezel steentjes doen hier hun taak), erna distilleren ze dit waarna ze het laten rijpen op vat. Soms in sherry vaten, bourbon of nieuwe eik... Om het beknopt effe neer te pennen.

PS, op Cuba hebben we de distillerij van Havana Club bezocht en daar gaat je zin om rum te drinken wel even weg hoor! Ik dacht dat die zwaar zwetende Duitser naast mij zich al een tijdje niet gewassen had maar dit bleek het fermenterend suikerriet te zijn...

(ik heb men zinnen moeten editen want was al over wijn bezig ipv rum)

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
07-07-2012, 11:57 PM
Bericht: #5
RE: Rhum, ron, rum
Het Solera-systeem zoals bij sherry, dus?

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
08-07-2012, 12:01 AM
Bericht: #6
RE: Rhum, ron, rum
(07-07-2012 11:57 PM)carl schreef:  Het Solera-systeem zoals bij sherry, dus?

Check!

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
08-07-2012, 11:23 AM
Bericht: #7
RE: Rhum, ron, rum
(07-07-2012 11:47 PM)Tom T schreef:  
(07-07-2012 11:26 PM)vinejo schreef:  
(07-07-2012 11:15 PM)Tom T schreef:  Grootgebracht met het Solera systeem op Franse eik...

Kan je nog wat meer kwijt over de vinif... eh de rumificatie, Tom?

alle details hier te vinden Wink
http://www.matusalem.com/en/faqs.html

Komt erop neer dat de rum geblend is tot een gemiddelde leeftijd van 15j. Oudere rum op vat onderaan en de jonge bovenaan die ze steeds met elkaar vermengen. Steeds met nieuwe eik.

Hoe ze rum maken? Suikerbieten laten ze fermenteren in houten kuipen tot ze molasse verkrijgen, dit product filteren ze op natuurlijke wijze (oa kiezel steentjes doen hier hun taak), erna distilleren ze dit waarna ze het laten rijpen op vat. Soms in sherry vaten, bourbon of nieuwe eik... Om het beknopt effe neer te pennen.

PS, op Cuba hebben we de distillerij van Havana Club bezocht en daar gaat je zin om rum te drinken wel even weg hoor! Ik dacht dat die zwaar zwetende Duitser naast mij zich al een tijdje niet gewassen had maar dit bleek het fermenterend suikerriet te zijn...

(ik heb men zinnen moeten editen want was al over wijn bezig ipv rum)

Thanks, Tom! Ik onthou zwetend suikerriet en zwaar fermenterende Duitsers. ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-07-2012, 01:48 PM
Bericht: #8
RE: Rhum, ron, rum
(08-07-2012 11:23 AM)vinejo schreef:  
(07-07-2012 11:47 PM)Tom T schreef:  
(07-07-2012 11:26 PM)vinejo schreef:  
(07-07-2012 11:15 PM)Tom T schreef:  Grootgebracht met het Solera systeem op Franse eik...

Kan je nog wat meer kwijt over de vinif... eh de rumificatie, Tom?

alle details hier te vinden Wink
http://www.matusalem.com/en/faqs.html

Komt erop neer dat de rum geblend is tot een gemiddelde leeftijd van 15j. Oudere rum op vat onderaan en de jonge bovenaan die ze steeds met elkaar vermengen. Steeds met nieuwe eik.

Hoe ze rum maken? Suikerbieten laten ze fermenteren in houten kuipen tot ze molasse verkrijgen, dit product filteren ze op natuurlijke wijze (oa kiezel steentjes doen hier hun taak), erna distilleren ze dit waarna ze het laten rijpen op vat. Soms in sherry vaten, bourbon of nieuwe eik... Om het beknopt effe neer te pennen.

PS, op Cuba hebben we de distillerij van Havana Club bezocht en daar gaat je zin om rum te drinken wel even weg hoor! Ik dacht dat die zwaar zwetende Duitser naast mij zich al een tijdje niet gewassen had maar dit bleek het fermenterend suikerriet te zijn...

(ik heb men zinnen moeten editen want was al over wijn bezig ipv rum)

Thanks, Tom! Ik onthou zwetend suikerriet en zwaar fermenterende Duitsers. ;-)

Tongue

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
08-07-2012, 05:34 PM
Bericht: #9
RE: Rhum, ron, rum
Ik heb nog nooit geen rum gedronken. Leuk om te lezen hoe dit spul in elkaar zit, geef mij toch maar wijn zu Big Grin Duitsers hmmm

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-07-2012, 07:29 PM
Bericht: #10
RE: Rhum, ron, rum
@ Vinejo, nog even en die Duitser veranderde zelf in een molasse! Maar onthou het in de omgekeerde volgorde aub... Je gaat een verkeerd beeld overhouden aan dat lekkers genaamd rum Wink

@ Doc, zal eens voor een lekker degustiefje zorgen volgende keer. Denk aan een zachte Speyside whisky maar dan met hints van vanille en wat caramel. Vettig, zoet en krachtig! Niet te vergelijken met eender welke Bacardi! Dat is voor mij geen rum maar een massaproduct zonder ziel... Wil je een goede "instap" rum, proef dan zeker eens de Havana Club 7j! Geen ijs gebruiken, wil je het toch wat aanlengen doe er dan (net zoals bij whisky trouwens) enkele druppels koud water bij. Aroma's komen er beter door uit en maakt het wat "frisser".

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
08-07-2012, 08:05 PM
Bericht: #11
RE: Rhum, ron, rum
(08-07-2012 07:29 PM)Tom T schreef:  @ Vinejo, nog even en die Duitser veranderde zelf in een molasse! Maar onthou het in de omgekeerde volgorde aub... Je gaat een verkeerd beeld overhouden aan dat lekkers genaamd rum Wink

@ Doc, zal eens voor een lekker degustiefje zorgen volgende keer. Denk aan een zachte Speyside whisky maar dan met hints van vanille en wat caramel. Vettig, zoet en krachtig! Niet te vergelijken met eender welke Bacardi! Dat is voor mij geen rum maar een massaproduct zonder ziel... Wil je een goede "instap" rum, proef dan zeker eens de Havana Club 7j! Geen ijs gebruiken, wil je het toch wat aanlengen doe er dan (net zoals bij whisky trouwens) enkele druppels koud water bij. Aroma's komen er beter door uit en maakt het wat "frisser".

thumbsup, ken er niks van, maar ben erg benieuwd !

Buvez du vin et vivez joyeux !
13-07-2012, 10:11 PM
Bericht: #12
RE: Rhum, ron, rum
Na het Whisky geweld van net, nu een zachte rum.

Rum Nation Peruano 8y
Zeer zachte, oranje kleurige rum. Veel meer valt hier niet over te vertellen, mist complexiteit, zelfs een beetje karakterloos. Beloftevol in de neus maar maakt het niet zozeer waar in de mond. Vettige aanzet en peperige afdronk. Zeer vlot drinkbaar zonder dat deze gaat vervelen. Net wat ik wou na deze zeer hectische werkweek, niets te moeilijk.
Aanrader voor in de betere cocktails of bij de koffie, niet om van te genieten als degustief. Voor de prijs zijn er betere te vinden.

[Afbeelding: 5d9af2d978e5c79d327deb0f75bd95a2-1.png]

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
14-08-2012, 11:43 PM
Bericht: #13
RE: Rhum, ron, rum
Havana Club 7j

Heerlijke budget Rum om als degustiefje van te genieten. Je proeft wel wat hout, net niet storend. Drogere rum dan de bovenstaande maar laat dat net zijn pluspunt zijn, pure rum zonder al te veel vanille of caramel waardoor je het geheel proeft zoals het hoort. No nonsense drankje voor een zeer schappelijke prijs!

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
15-08-2012, 12:00 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-08-2012 om 12:00 AM door doc.)
Bericht: #14
RE: Rhum, ron, rum
(14-08-2012 11:43 PM)Tom T schreef:  Havana Club 7j

Heerlijke budget Rum om als degustiefje van te genieten. Je proeft wel wat hout, net niet storend. Drogere rum dan de bovenstaande maar laat dat net zijn pluspunt zijn, pure rum zonder al te veel vanille of caramel waardoor je het geheel proeft zoals het hoort. No nonsense drankje voor een zeer schappelijke prijs!

Run for the rum cheers totaal geen ervaring mee...

Buvez du vin et vivez joyeux !
03-10-2012, 10:18 PM
Bericht: #15
RE: Rhum, ron, rum
(08-07-2012 05:34 PM)doc schreef:  Ik heb nog nooit geen rum gedronken. Leuk om te lezen hoe dit spul in elkaar zit, geef mij toch maar wijn zu Big Grin Duitsers hmmm

haha, begrijpelijk met al dat lekkers die er daar is, maar wel boeiend de rum, whisky of cognac wereld. Smile
15-10-2012, 07:47 PM
Bericht: #16
RE: Rhum, ron, rum
Als afsluiter een kleine wandeling door de degustievenkast van een vriend gemaakt. Havana Club Gran Reserva 15j, een rum zoals een rum moet zijn. Puur, smooth en geen poeha! Enkel een loepzuiver destillaat dat op de kop toe nog redelijk exclusief is. Geen overdreven houttoetsen noch vanille noch caramel! Top!

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
21-03-2013, 11:17 PM
Bericht: #17
RE: Rhum, ron, rum
Havana Anejo Especial, 45% omdat het bijna weekend is. Rum die lijkt op whiskey maar dan wat meer vanille erin. Hmm, dat het maar snel weekend is! Droog, maar toch soepel. Branderig zonder je in de fik te zetten. Slaapmutsje ten volle...

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
14-04-2013, 12:16 AM
Bericht: #18
RE: Rhum, ron, rum
Havana Club Anejo Reserva

Bijna onmogelijk te vinden in Europa...
Smooth Rumtje, puur te drinken natuurlijk. Beetje strenger dan de 7 jarige, minder houtinvloeden. Minder vanille en caramel. Suuuuper lekker!

Midden Amerika zit in je glas, Ibrahim Ferrer op de achtergrond en je waant je in de Caraiben :-)

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
16-04-2013, 10:32 PM
Bericht: #19
RE: Rhum, ron, rum
Vandaag nog eens een Mount Gay Rum gedronken. Enkele jaren geleden fleske meegebracht uit Barbados. Vond hem niet echt lekker meer, zeer scherp en bitter. Ik weet niet of Rum slechter word als hij opengedaan is en enkele jaren blijft staan.
Ik zal me nog eens ne goeie Havana Rum moeten kopen om het verschil te proeven. Hier in Antwerpen is er een winkel van Havana. Welke zou ik dan best kopen?
17-04-2013, 12:35 PM
Bericht: #20
RE: Rhum, ron, rum
Rum zou in principe niet veel slechter worden hoor, heb zelf ook flesjes gehad die jaren stonden en van niets geen last hadden.

Welke winkel bedoel je? Mike's Havana house? Ken zen aanbod niet, maar als je de Leien passeert stop dan even bij Huis Verloo! Veel keuze daar, ook van andere merken dan Havana. Als je een "instaprum" wil die nog betaalbaar is ook kies dan de Havana club 7j, die geeft een mooi beeld van een standaard rum die lekker zacht is (+-22eu). Wil je iets speciaals van Havana Club kies dan de Barrel Proof of Seleccion de Maestros (+-45eu).
Matusalem gran reserva blijf ik ook zeer mooi vinden en is zeer goed van prijs.

Je kan natuurlijk ook altijd wat raad aan Frank van Verloo vragen, sypathieke kerel die zen vak kent :-)

Of het topic hierboven wat afschuimen ;-)

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
17-04-2013, 01:01 PM
Bericht: #21
RE: Rhum, ron, rum
(17-04-2013 12:35 PM)Tom T schreef:  Rum zou in principe niet veel slechter worden hoor, heb zelf ook flesjes gehad die jaren stonden en van niets geen last hadden.

Welke winkel bedoel je? Mike's Havana house? Ken zen aanbod niet, maar als je de Leien passeert stop dan even bij Huis Verloo! Veel keuze daar, ook van andere merken dan Havana. Als je een "instaprum" wil die nog betaalbaar is ook kies dan de Havana club 7j, die geeft een mooi beeld van een standaard rum die lekker zacht is (+-22eu). Wil je iets speciaals van Havana Club kies dan de Barrel Proof of Seleccion de Maestros (+-45eu).
Matusalem gran reserva blijf ik ook zeer mooi vinden en is zeer goed van prijs.

Je kan natuurlijk ook altijd wat raad aan Frank van Verloo vragen, sypathieke kerel die zen vak kent :-)

Of het topic hierboven wat afschuimen ;-)

Ja Mike's Havana House, ben er al dikwijls gepasseerd als we langs de kaaien wandelen. Maar nog nooit binnengeweest. Er staan wel wat Havana Rum's in het uitstalraam, maar weet niet meer welke. Bedankt voor je advies. Zal ook bij Verloo eens gaan kijken. Heb je topic afgeprint en noteer de namen als ik naar de winkel ga. Smile
20-10-2013, 09:48 PM
Bericht: #22
RE: Rhum, ron, rum
Rhum pu pu pum uit het land van Riri, ofte Plantation Rhum XO 20th Anniversary uit Barbados, van Cognac Ferrand. Een gemiddelde leeftijd van 12jaar, gemaakt en gerijpt in bourbon vaten in Barbados en dan overgebracht naar Frankrijk waar de rhum nog verfijnd wordt in barrique (double ageing genaamd).

Zalig neusje, zacht, romig, vanille en caramel. In de mond heerlijk complex. Zachte aanzet, met opnieuw romige vanille, caramel en wat hout. En dan zwelt de alcohol zachtjes aan naar het einde om nog even de slokdarm op te warmen en te prikkelen. Dit is een mooi product, redelijk geparfumeerd, maar al mooi zacht geworden, zonder zijn punch verloren te hebben.

Hooked...

[Afbeelding: 20130709102147_plantation-20-anniversary-445x381.jpg]

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
21-10-2013, 10:45 AM
Bericht: #23
RE: Rhum, ron, rum
Ik heb deze staan: Barcelo - Dominikaanse Republiek

Nog niet de kans gehad hem open te doen, maar zal het laten weten als dit get geval is
21-10-2013, 11:52 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-10-2013 om 05:22 PM door Terretoir.)
Bericht: #24
RE: Rhum, ron, rum
(21-10-2013 10:45 AM)Dc schreef:  Ik heb deze staan: Barcelo - Dominikaanse Republiek

Nog niet de kans gehad hem open te doen, maar zal het laten weten als dit get geval is

Deze al eens geproefd gehad op het Spirits of the Sea festival, lekker ze :-)
De Plantation nog niet geproefd! Eens kijken of die er komend weekend ook staat om eens te proeven...

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
21-10-2013, 12:40 PM
Bericht: #25
RE: Rhum, ron, rum
trouwens nog interessante blog over rum ontdekt :

http://therumhowlerblog.wordpress.com/

En leuk cafeetje in Gent, Club Reserva in de Jan Breydelstraat, waar ik oa Abuelo, Zacapa en Millonario geproefd heb. Allen goedgekeurd Smile

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
21-10-2013, 05:28 PM
Bericht: #26
RE: Rhum, ron, rum
Over de Millionario is zo een heisa geweest, beste rum ter wereld etc etc...
Niet mijn ding, de 15j reserva especial was te droog en te houtgelagerd voor mij. Rijping Solera gewijs had deze geen goed gedaan.
Nu, das een kwestie van smaak he. Ik heb men Rum graag zoet, plakkerig, romig. Als ik iets heftig wil drink ik een Islay ;-)
Als je de Millionario graag lust raad ik je de Barrel Proof of Selecion de Maestro's aan van Havana!

Zonde dat ik dat café'tje niet wist zijn toen ik nog in Gent woonde! Men vrouw had me (inclusief een paar vrienden) geregeld moeten buitentrekken vrees ik :-)

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
21-10-2013, 06:50 PM
Bericht: #27
RE: Rhum, ron, rum
Bedankt voor de tip! Voorlopig ga ik me wel een beetje moeten inhouden, want ik zou me zo kunnen laten gaan daarin, maar ik kan nog wel effe weg met de plantation...

Laat het je smaken volgend weekend! Smile

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
21-10-2013, 10:07 PM
Bericht: #28
RE: Rhum, ron, rum
Momenteel de Diplomatico , Ron de Venezuela int glas..... Toprum!!

Wine is sunlight , held together by water !
21-10-2013, 10:12 PM
Bericht: #29
RE: Rhum, ron, rum
(21-10-2013 10:07 PM)Venne schreef:  Momenteel de Diplomatico , Ron de Venezuela int glas..... Toprum!!

cheers

Die hebben een zeer speciaal gamma ook, eens een rum geproefd ervan die leek op bananenlikeur. Zonder toevoeging van één of andere smaakstof smaakt die enorm naar banaan. De verkoper was zeer te vinden ervoor :-)

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
22-10-2013, 09:23 AM
Bericht: #30
RE: Rhum, ron, rum
Citaat:Momenteel de Diplomatico , Ron de Venezuela int glas..... Toprum!!

heb hier inderdaad bijzonder goede dingen over gehoord. Dit wordt waarschijnlijk mijn volgende fles.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: