Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Torre de Barreda
27-02-2012, 11:27 AM
Bericht: #1
Torre de Barreda
2007 Torre de Barreda Vino de la Tierra de Castilla Amigos

Blend van 65% tempranillo, 15% syrah, 10% CS.

Meer info (bron: La Buena Vida): Regio Castilla La Mancha Appellatie Vino de la Tierra de Castilla
Tussen de appellaties Méntrida en de grote mastodont La Mancha ligt dit kleine gebied dat geen echte appellatie is. Montes de Toledo is in feite enkel een appellatie voor olijfolie. Er komen echter meer en meer wijndomeinen in de regio en niet zonder succes. La Mancha, met zijn 200.000 ha wijngaard het grootste wijngebied ter wereld, is een gigantische reus, waar tot nog toe weinig kwaliteit vandaag kwam. Sinds 2000 zien we echter een duidelijke kwaliteits-ontwikkeling, zowel binnen maar vaak buiten de appellatie. De kleine projectjes in Montes de Toledo zijn hiervan getuige. Dit is een meer afwisselend gebied met arme zanderige gronden, zeer vaak ijzerhoudend, ietwat heuvelachtig.

Domein
De familie de la Barreda bezit sinds mensenheugenis vele ha. oude wijnstokken (170 ha van 60 jaar oud) in het zuiden van Toledo, op de grens met La Mancha. Het gaat om de lokale Tempranillo (Cencibel), Syrah, Cabernet Sauvignon en Airén. Sinds 1945 werd er zelf wijn gemaakt, maar nooit met moderne technieken, totdat in de jaren zeventig Juan de la Barreda het op zich nam om het domein te reorganiseren en te moderniseren. Het is pas met de jongste generatie, Juan Junior, dat men in 1999 de eerste “Torre de Barreda” vinifieert. Juan Junior legt nu nog meer dan vroeger het accent op fruitgedragen wijnen met een super prijs/kwaliteitsniveau. Een nieuwe wind waait door La Mancha. Torre de Barreda verwijst naar een plaatselijke bouwstijl. In de dorpen rond Toledo hebben de huizen van de betere burgerij elk hun toren. In de volksmond spreekt men dan al vaak over de verschillende torre’s hun doen en laten.


Ook in hun proefanalyse kan ik me goed terugvinden: Aanlokkelijk diep in kleur. Open boeket, geurenkorf van rijp rood fruit met onderin zoete kruiden en rijpe peper. Heel sappig en direct van smaak met veel vlees rond het been. Edele tannine op de verre achtergrond. Alles staat in het teken van het expressieve karakter van deze zuiderse cencibel afgewerkt met een rechtlijnigere Syrah en Cabernet Sauvignon die beiden ook wat frisheid aan de structuur bijdragen. Ik vond inderdaad de blend zeer goed geslaagd: mooie structuur, veel fruit, mooi gedragen door de zuren en onmiskenbare CS invloeden (alhoewel maar 10% van de blend). Zeer mooi glas (mijn laatste glas - op dag 2 -was trouwens het beste.

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
30-10-2014, 11:56 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-10-2014 om 12:41 AM door El Nicho.)
Bericht: #2
RE: Torre de Barreda
Tempranillo 2010
Vdt De Castilla
100% Tempranillo

Laatste fles, gekocht bij LaBuenaVida (7.62 Euro)
2011 nu te koop bij Buenavida, alsook online, al vind ik die iets minder

Behoorlijk groot domein met vnl Tempranillo, waaronder de helft oude wijnstokken

Heel uitgesproken neus, zowel rood als zwart fruit, beetje zoethout, geconfijt fruit.
In de mond terug veel (rijp) fruit, een minimum aan hout, mooi geïntegreerd, behoorlijk in de alcohol (14,5%), maar deze zet alleen in de afdronk iets te sterk door, weinig zuren.

Een stevige, heel smakelijke doordrinkwijn met voldoende karakter en eigenheid, nu perfect op dronk.
Verwacht geen finesse hier, dit is straight in your face, maar op een goede manier.

Score : 87


Ga naar locatie: