Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domein Scurek, Brda Regio (Slovenië)
11-03-2012, 11:54 AM
Bericht: #1
Domein Scurek, Brda Regio (Slovenië)
Stara Brajda (wit), 2008.

Scurek is een zeer plezant domein op de grens met Italië in de Brda regio. Produceren zo'n 80.000 flessen per jaar, wit en rood. De Stara Brajda is hun top cuvee, een blend van lokale druiven zoals pika, glera en malvazija. 12 maanden houtrijping en dan nog eens 8 maand op fles laten rusten. Gisteren nog eens een fles witte hiervan open getrokken (de rode heb ik helaas niet in bezit, maar wordt wel hoger aangeschreven dan de witte - de enige fles die ik ooit eens bij een met Scurek bevriende Sloveense wijnboer mocht drinken had jammer genoeg kurk...). De duidelijke houtgeur valt meteen op, maar dit keer minder dan anders vreemd genoeg (misschien door het karaferen?). Duidelijke mineraliteit in de neus en zeer licht oxidatief. Beetje honing. Qua fruit wat niet al te rijpe peer. Hm, de vorige keren rook ik precies toch een andere wijn... In de mond poeierdroog en weinig overweldigend. Eerder subtiel maar toch wat schraal. En die licht oxidatieve toets stoorde mij. Niet omdat ik er niet van hou, maar omdat ik deze wijn volledig anders in gedachten had. Ik herinner mij deze wijn als een krachtbom, maar daar was gisteren weinig van te merken. (84)
11-03-2012, 12:46 PM
Bericht: #2
RE: Domein Scurek, Brda Regio (Slovenië)
Zeer mooie TN , Tim. Oost-Europa heeft veel verborgen schatten maar soms zit er ook al eens een lege doos bij, hé. Wink

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
11-03-2012, 01:06 PM
Bericht: #3
RE: Domein Scurek, Brda Regio (Slovenië)
Aantrekkelijke TN ! Bio ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-03-2012, 01:17 PM
Bericht: #4
RE: Domein Scurek, Brda Regio (Slovenië)
Schoon beschreven, mss toch een foutje id fles?

Wine is sunlight , held together by water !
11-03-2012, 02:18 PM
Bericht: #5
RE: Domein Scurek, Brda Regio (Slovenië)
(11-03-2012 11:54 AM)Somers schreef:  Stara Brajda (wit), 2008.
Ik herinner mij deze wijn als een krachtbom, maar daar was gisteren weinig van te merken. (84)

En wat hebben wij vandaag geleerd?

1/ Sloveense en Italiaanse wijn liggen helemaal niet zo ver uit elkaar

2/ Er bestaan enkel goede flessen, geen goede wijnen

3/ Alles is perceptie (cfr de verwachtingen over de fles en de ontgoocheling die volgde)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-03-2012, 03:15 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-03-2012 om 03:25 PM door Somers.)
Bericht: #6
RE: Domein Scurek, Brda Regio (Slovenië)
(11-03-2012 01:06 PM)dr_magooo schreef:  Aantrekkelijke TN ! Bio ?

Ja, bio, maar ik weet niet exact in welke mate. In elk geval 'met zo weinig mogelijk chemische middelen' gemaakt. Zeer rekbaar uiteraard.
(11-03-2012 02:18 PM)vinejo schreef:  
(11-03-2012 11:54 AM)Somers schreef:  Stara Brajda (wit), 2008.
Ik herinner mij deze wijn als een krachtbom, maar daar was gisteren weinig van te merken. (84)

En wat hebben wij vandaag geleerd?

1/ Sloveense en Italiaanse wijn liggen helemaal niet zo ver uit elkaar

Dat geldt zeker voor de Slovenen uit de Brda regio. Heel erg Friuli-like. Wijngaarden lopen daar ook kriskras door elkaar de grens over. Italianen met Sloveense wijngaarden en omgekeerd zijn er zeer normaal. Aan de andere kant van Slovenië (Podravje, de buurt van Maribor-Ljutomer-Ormoz-Jeruzalem) heb je dan meer gebieden die in niks lijken op Italië. Meer Steiermark wijnen: een gulzige frisheid, barstend van (een teveel aan) aciditeit. Compleet andere druiven ook. In Brda vooral Chardonnay, Rebula, Sauvignonasse (voormalige tokay friulano), en enkele rode soorten (Pinot Noir, Merlot, Cabernet, ...)
In Podravje vooral Pinot Blanc, Pinot Gris, Sipon (Furmint), Riesling, Muscat, ...
(11-03-2012 01:17 PM)Venne schreef:  Schoon beschreven, mss toch een foutje id fles?

Ik begin het te denken. Ik zal iets laten weten als ik de volgende fles soldaat maak.
(11-03-2012 12:46 PM)carl schreef:  Zeer mooie TN , Tim. Oost-Europa heeft veel verborgen schatten maar soms zit er ook al eens een lege doos bij, hé. Wink

In dit geval hoop ik toch op slechts een lege fles ipv op een hele lege doos :-)


Ga naar locatie: