Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prunotto, Piemonte
30-03-2012, 08:04 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-03-2012 om 08:13 PM door Johan M..)
Bericht: #1
Prunotto, Piemonte
Costamiòle Prunotto Nizza 2007
D.O.C. Barbera d’Asti Superiore
100% Barbera

Prunotto is een gevestigde waarde in Alba met een lange geschiedenis en traditie. Het domein is sinds 1992 in handen van Antinori dat fors investeerde en het niveau naar verluid danig wist op te krikken en vooral constante kwaliteit weet af te leveren.

Een tijdje terug geserveerd tijdens een etentje met familie en vrienden... De flessen 's morgens vroeg uit de kelder gehaald om de wijn op temperatuur te laten komen en meteen maar de eerste fles opengetrokken. Maar goed ook... bij de eerste "proefslok" die ik nam brak het angstzweet mij al figuurlijk uit. Gewoonweg niet te drinken... potdicht, eerder wrang en zuren die deden denken aan goedkope "pastawijn" uit een bidon van 5 liter. Na dik een uur een tweede keer aan mijn lippen gezet... nog steeds niet te fameus maar wel merkelijk beter. De gok genomen om de tweede fles maar meteen ook open te trekken en afwachten. Na dik drie uur een derde keer voorgeproefd en ik begon zowaar nog enige hoop te koesteren. Door het uitlopen van het aperitief had hij uiteindelijk dik 5 uren opengestaan toen ik hem bij het afruimen van het voorgerecht uitschonk in brede glazen met de melding dat dit "wijntje" best nog wel wat "ademruimte" in het glas mocht hebben... Nog een dik half uur later werd het wachten en bibberen uiteindelijk wel ruimschoots goedgemaakt... dit is echt een goed gemaakte en schitterende Barbera...

Een intense diepe kleur, bijna ondoorzichtig. In de neus heel veel donker fruit iets wat zich doorzet in de aanzet... kersen, pruimen en snuifje peper. Serieuze maar zeker niet storende tannines, frisse zuren, fruit en een pittige toets. Mooie lange afdronk... Heel evenwichtige wijn.

Het zal mij benieuwen hoe deze wijn de komende jaren verder evolueert want hij kan gerust nog enkele jaartjes mee.

Prijskaartje voor dit lekkers is wel niet echt van de poes... Op dit ogenblik 33 euro bij Colruyt Klassewijnen, ik kocht hem tijdens de jaarwisseling in promotie voor 28 euro. Die 28 euro lijkt mij al bij al een correctie prijs voor deze kwaliteit uit een niet zo goedkope regio. Bij Superiore tel je vandaag 29,50 euro neer.

Wat de score betreft ben ik eerder geneigd Veronelli met zijn 92 of GR met twee rode glaasjes te volgen dan RP met zijn 90. Ook WS quoteert deze wijn met 91. Dus ze zijn het voor één keer eigenlijk eens met elkaar en mijns inziens is dat terecht.
30-03-2012, 08:35 PM
Bericht: #2
RE: Prunotto, Piemonte
zou normaal gezien toch nog een mooie en lange positieve evolutie moeten doormaken denk ik, stond op mijn longlist maar is niet op de shortlist geraakt Wink ik heb wel 1x 2008 Prunotto Barbaresco Mompertone

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
26-03-2014, 10:15 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-03-2014 om 10:20 AM door koen.)
Bericht: #3
RE: Prunotto, Piemonte
Barbaresco 1997,

Al van bij het openen een mooie neus die me zowaar eventjes aan een linkeroever doet denken: onderhout, truffel, zwarte bes, een vleugje kers, leer, vlees, grafiet. Als ie wat langer openstaat ook wat florale toetsen en violettekes, complexe neus die blijft evolueren. De aanzet is vrij rijp met behoorlijk wat zuurtjes mooi gebalanceerd, vanaf het middenpallet schieten de korrelige tannines in actie en die zetten zich nog behoorlijk door. Like this a lot en is een perfecte match voor een rood vlees gerecht. 90

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....


Ga naar locatie: