Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Léon Boesch
05-04-2012, 03:17 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-04-2012 om 03:18 PM door bowmore.)
Bericht: #1
Léon Boesch
Verwonderlijk dat deze wijnproducent hier nog niet werd besproken. Deze maakt erg eigenzinnige wijnen die mij vooral boeien wegens hun ranke frisheid en tonale kracht.

Le Guide des Meilleurs Vins de France 2012 - RVF
« Gérard Boesch et son fils, Matthieu, exploitent ce petit vignoble de 10 hectares situé à Westhalten. Les différents terroirs représentés, dont 2,5 ha sur le Grand cru Zinnkoepflé, permettent de proposer une gamme complète. Le domaine travaille en agriculture biologique depuis 2000 et les vins commencent à en exprimer les bienfaits : ils nous apparaissent en effet beaucoup plus digestes, ce qui n'était pas toujours le cas par le passé - certaines cuvées présentent une jolie concentration.
Les vins : Le pinot blanc est doté d'une meilleure harmonie, sur un profil fait pour la table. En riesling, le Tradition présente des notes salines, le Breitenberg se montre juste et délicat, et le Zinnkoepflé est une vraie réussite, avec un jus ferme et concentré à la fois, un beau vin de vieillissement en perspective. Quant aux pinots gris, ils sont parfaitement gérés : le Tradition est un beau vin d'éducation à ce cépage ; le Breitenberg s'avère plus ample et juteux, sous-tendu par une fermeté minérale. Le Grand cru Zinnkoepflé possède une bouche de grande envergure, puissante et racée, et le vin est tout simplement savoureux. »
05-04-2012, 06:59 PM
Bericht: #2
RE: Léon Boesch
Wat dronk jij al ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
06-04-2012, 10:57 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-04-2012 om 11:04 AM door bowmore.)
Bericht: #3
RE: Léon Boesch
Ik proefde een Riesling Grand Cru, Pinot Blanc en een gewone Riesling. Jaartal herinner ik me niet meer maar van de gewone Riesling heb ik onmiddellijk 12 flessen gekocht van het jaar 2009. Alle wijnen bevielen me uitstekend en alhoewel ik normaal een Pinot Blanc prefereer heb ik toch de Riesling gekocht wegens de aparte uitstraling van de wijn. Deze wijn producent zal niet meer ontbreken in mijn kelder.

Indien je dicht bij West-Vlaanderen woont heb je een kans om die wijnen te proeven in Veurne op 28-29 april bij een wijndegustatie.
06-04-2012, 06:01 PM
Bericht: #4
RE: Léon Boesch
(06-04-2012 10:57 AM)bowmore schreef:  Indien je dicht bij West-Vlaanderen woont heb je een kans om die wijnen te proeven in Veurne op 28-29 april bij een wijndegustatie.

Bowmore,

en waar mag dit dan wel zijn?

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
16-04-2012, 11:03 AM
Bericht: #5
RE: Léon Boesch
Ik weet niet of dat mag daar ik niet graag reklame maak voor wijnhandelaars en zeker niet voor iemand die ik nauwelijks ken. Maar je vindt het zelf op internet met een beetje zoekwerk (zoektermen veurne wijn bijvoorbeeld).
17-04-2012, 09:43 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-04-2012 om 09:43 PM door Terretoir.)
Bericht: #6
RE: Léon Boesch
Ik heb deze wijnhandel opgezocht daar het vlakbij is maar niet gevonden, ik veronderstel dat dit gewoon een handel in een particulier huis is. De desbetreffende straat is alvast een gewone woonwijk... Ben er doorgereden maar heb in eerste instantie niets gevonden!

Mailtje gestuurd om het te verduidelijken...

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
18-04-2012, 01:38 PM
Bericht: #7
RE: Léon Boesch
(17-04-2012 09:43 PM)De Canter schreef:  Ik heb deze wijnhandel opgezocht daar het vlakbij is maar niet gevonden, ik veronderstel dat dit gewoon een handel in een particulier huis is. De desbetreffende straat is alvast een gewone woonwijk... Ben er doorgereden maar heb in eerste instantie niets gevonden!

Mailtje gestuurd om het te verduidelijken...

Het is daar. Ben er ook maar éénmaal geweest en reed er voorbij. In de tuin een tent en toch wel mooie wijnen. Trek wel botten aan zondag.
18-04-2012, 06:39 PM
Bericht: #8
RE: Léon Boesch
(18-04-2012 01:38 PM)bowmore schreef:  
(17-04-2012 09:43 PM)De Canter schreef:  Ik heb deze wijnhandel opgezocht daar het vlakbij is maar niet gevonden, ik veronderstel dat dit gewoon een handel in een particulier huis is. De desbetreffende straat is alvast een gewone woonwijk... Ben er doorgereden maar heb in eerste instantie niets gevonden!

Mailtje gestuurd om het te verduidelijken...

Het is daar. Ben er ook maar éénmaal geweest en reed er voorbij. In de tuin een tent en toch wel mooie wijnen. Trek wel botten aan zondag.

Check! thanks btw...

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
18-04-2012, 09:44 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-04-2012 om 09:45 PM door doc.)
Bericht: #9
RE: Léon Boesch
(18-04-2012 06:39 PM)De Canter schreef:  
(18-04-2012 01:38 PM)bowmore schreef:  
(17-04-2012 09:43 PM)De Canter schreef:  Ik heb deze wijnhandel opgezocht daar het vlakbij is maar niet gevonden, ik veronderstel dat dit gewoon een handel in een particulier huis is. De desbetreffende straat is alvast een gewone woonwijk... Ben er doorgereden maar heb in eerste instantie niets gevonden!

Mailtje gestuurd om het te verduidelijken...

Het is daar. Ben er ook maar éénmaal geweest en reed er voorbij. In de tuin een tent en toch wel mooie wijnen. Trek wel botten aan zondag.

Check! thanks btw...

Pak maar jullie notitieboek mee, we lezen het hier dan wel ! cheers

Buvez du vin et vivez joyeux !
18-04-2012, 09:55 PM
Bericht: #10
RE: Léon Boesch
Genoteerd! Of beter: zal het noteren Wink

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
19-04-2012, 09:58 AM
Bericht: #11
RE: Léon Boesch
(18-04-2012 09:55 PM)De Canter schreef:  Genoteerd! Of beter: zal het noteren Wink

Indien je zondag gaat is er wel meer volk. Wanneer zou je gaan dan kunnen we misschien afspreken zodat we tezamen notities maken (alhoewel dat van mij zich beperkt tot goed, slecht en kopenswaardig)
19-04-2012, 12:23 PM
Bericht: #12
RE: Léon Boesch
(19-04-2012 09:58 AM)bowmore schreef:  
(18-04-2012 09:55 PM)De Canter schreef:  Genoteerd! Of beter: zal het noteren Wink

Indien je zondag gaat is er wel meer volk. Wanneer zou je gaan dan kunnen we misschien afspreken zodat we tezamen notities maken (alhoewel dat van mij zich beperkt tot goed, slecht en kopenswaardig)

Idem hier hoor ivm de notities!
Ik zal je nog op de hoogte houden, denk dat dit ook wel op zondag zal zijn rond 15u. Indien anders zal ik het wel vermelden.

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
20-04-2012, 02:49 PM
Bericht: #13
RE: Léon Boesch
Er is blijkbaar eveneens een degustatie bij Lootens in Gistel in het weekend. Zal moeten kiezen. Op zo'n momenten wens je toch wel het vrijgezellenbestaan.
20-04-2012, 03:19 PM
Bericht: #14
RE: Léon Boesch
(20-04-2012 02:49 PM)bowmore schreef:  Op zo'n momenten wens je toch wel het vrijgezellenbestaan.

Smile Smile

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
20-04-2012, 09:07 PM
Bericht: #15
RE: Léon Boesch
(20-04-2012 02:49 PM)bowmore schreef:  Er is blijkbaar eveneens een degustatie bij Lootens in Gistel in het weekend. Zal moeten kiezen. Op zo'n momenten wens je toch wel het vrijgezellenbestaan.

Ik was daar vorig jaar, absolute tegenvaller ... als het je kan helpen kiezen Sad

Buvez du vin et vivez joyeux !
23-04-2012, 08:50 AM
Bericht: #16
RE: Léon Boesch
(20-04-2012 09:07 PM)dr_magooo schreef:  
(20-04-2012 02:49 PM)bowmore schreef:  Er is blijkbaar eveneens een degustatie bij Lootens in Gistel in het weekend. Zal moeten kiezen. Op zo'n momenten wens je toch wel het vrijgezellenbestaan.

Ik was daar vorig jaar, absolute tegenvaller ... als het je kan helpen kiezen Sad

Het was dit weekend (had me vergist van een week blijkbaar) en ik ben geweest. Inderdaad een tegenvaller. Slechts één iets gekocht (chateau Lalaudey) omdat het in promo (14€) stond en het een bijzonder goed jaar is van het chateau.
10-02-2016, 12:14 AM
Bericht: #17
RE: Léon Boesch
Muscat L'Amandier 2014 - Domaine Léon Boesch - Westhalten

Vandaag deze droge en zeer aromatische muscatwijn als aperitief gedronken. Dadelijk impressie van krokante verse muscatdruiven. Heel fris met ook wat citrus en een beetje kruidigheid. Een ingetogen zuurtje maakt deze wijn erg aangenaam en licht verteerbaar. Mag er best wezen deze eerste kennismaking met dit domein. Maakt me benieuwd naar de rieslings.


Bijlagen Afbeeldingen
       
10-02-2016, 10:03 PM
Bericht: #18
RE: Léon Boesch
een mooie muscatwijn is niet zo eenvoudig te vinden
vaak nogal lomp, want is een wijn die bij rijping zeer snel zuurtegraad verliest. Bovendien een grillige moeilijke druif die moeilijk te verbouwen is
Deze proefnotitie maakt me dus nieuwsgierig. Waar vind je dit in B en welke prijsklasse?

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
10-02-2016, 10:20 PM
Bericht: #19
RE: Léon Boesch
(10-02-2016 10:03 PM)Vince schreef:  een mooie muscatwijn is niet zo eenvoudig te vinden
vaak nogal lomp, want is een wijn die bij rijping zeer snel zuurtegraad verliest. Bovendien een grillige moeilijke druif die moeilijk te verbouwen is
Deze proefnotitie maakt me dus nieuwsgierig. Waar vind je dit in B en welke prijsklasse?

Niet in België gekocht maar kwam van 1Jour1Vin in Frankrijk. Prijs was rond de € 11 en dat is in principe min of meer de domeinprijs.


Ga naar locatie: