Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grapillon d'Or, Gigondas
12-04-2012, 09:34 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-04-2012 om 09:36 AM door koen.)
Bericht: #1
Grapillon d'Or, Gigondas
Cuvée d'excellence 2007: kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en toch al een flesje opengedaan ... en 't was te vroeg Rolleyes
Stevig geplet zwart fruit, wat rood, zoethout, de neus blijft vrij bescheiden en evolueert quasi niets. In de mond een stevige brok, hier zit power in, fruit, tannines, alcohol en zuurtjes. Is niet volledig samengekomen en ik schat dat ie nog zeker 5jaar (of meer) kelderrust nodig heeft. In dit stadium nog vermoeiend maar promising, C9-niveau

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
12-04-2012, 09:44 AM
Bericht: #2
RE: Grapillon d'Or, Gigondas
Iets van score gegeven of is dit nog te vroeg?

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
12-04-2012, 09:54 AM
Bericht: #3
RE: Grapillon d'Or, Gigondas
(12-04-2012 09:44 AM)carl schreef:  Iets van score gegeven of is dit nog te vroeg?

nu moeilijk te scoren, kan moeilijk inschatten hoe ie gaat verouderen, kan van 86 tot 94 gaan. In dit stadium niet de meest ideale fles om open te trekken (maar dat wist ik wel). Zal straks nog eens proeven

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
12-04-2012, 10:12 AM
Bericht: #4
RE: Grapillon d'Or, Gigondas
(12-04-2012 09:54 AM)koen schreef:  
(12-04-2012 09:44 AM)carl schreef:  Iets van score gegeven of is dit nog te vroeg?

nu moeilijk te scoren, kan moeilijk inschatten hoe ie gaat verouderen, kan van 86 tot 94 gaan. In dit stadium niet de meest ideale fles om open te trekken (maar dat wist ik wel). Zal straks nog eens proeven

Een beetje lucht kan soms wonderen doen, hé.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
20-10-2013, 07:23 PM
Bericht: #5
RE: Grapillon d'Or, Gigondas
Vandaag voor de 4e maal de Gigondas 2005 in mijn glas.
Ik kan vinejo's opmerking uit het Fines Roches-tread goed begrijpen : We drionken onze Rhone's veel te jong. Dit was met voorsprong de beste van de 4 flessen en spijtig genoeg ook mijn laatste Sad
Eerst is de neus wat gesloten maar later komt hij mooi open. Duidelijke kruidigheid, eerder zwart fruit, champignons en herfstbos. In de mond krijg je meteen mon cheri (chocolade en krieken op alcohol),een behoorlijke body, mooie zuren en een middellange afdronk. Het geheel is momenteel goed verweven. 89+

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
20-10-2013, 08:27 PM
Bericht: #6
RE: Grapillon d'Or, Gigondas
(20-10-2013 07:23 PM)carl schreef:  Vandaag voor de 4e maal de Gigondas 2005 in mijn glas.
Ik kan vinejo's opmerking uit het Fines Roches-tread goed begrijpen : We drionken onze Rhone's veel te jong. Dit was met voorsprong de beste van de 4 flessen en spijtig genoeg ook mijn laatste Sad
Eerst is de neus wat gesloten maar later komt hij mooi open. Duidelijke kruidigheid, eerder zwart fruit, champignons en herfstbos. In de mond krijg je meteen mon cheri (chocolade en krieken op alcohol),een behoorlijke body, mooie zuren en een middellange afdronk. Het geheel is momenteel goed verweven. 89+

Ik had ook van die 2005, maar is al op denk ik (sebiet eens checken), maar ik herinner mij een heel mooie wijn. Bij Gigondas verwacht ik meestal het stevigere werk, maar ik herinner mij heel wat fraicheur en mooi evenwicht. Ondertussen oop 2009 en 2010 gekocht, maar die laat ik nog wat rusten.
20-10-2013, 08:34 PM
Bericht: #7
RE: Grapillon d'Or, Gigondas
(20-10-2013 08:27 PM)Dave schreef:  
(20-10-2013 07:23 PM)carl schreef:  Vandaag voor de 4e maal de Gigondas 2005 in mijn glas.
Ik kan vinejo's opmerking uit het Fines Roches-tread goed begrijpen : We drionken onze Rhone's veel te jong. Dit was met voorsprong de beste van de 4 flessen en spijtig genoeg ook mijn laatste Sad
Eerst is de neus wat gesloten maar later komt hij mooi open. Duidelijke kruidigheid, eerder zwart fruit, champignons en herfstbos. In de mond krijg je meteen mon cheri (chocolade en krieken op alcohol),een behoorlijke body, mooie zuren en een middellange afdronk. Het geheel is momenteel goed verweven. 89+

Ik had ook van die 2005, maar is al op denk ik (sebiet eens checken), maar ik herinner mij een heel mooie wijn. Bij Gigondas verwacht ik meestal het stevigere werk, maar ik herinner mij heel wat fraicheur en mooi evenwicht. Ondertussen oop 2009 en 2010 gekocht, maar die laat ik nog wat rusten.

Ik vond de 2005 tot voor kort onaangenaam. Pas op geen slechte wijn, hoor maar nog niet klaar. Nu pas heb ik de indruk dat deze wijn ok was.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
09-08-2015, 11:41 PM
Bericht: #8
RE: Grapillon d'Or, Gigondas
Diegenen die Grapillon d'Or, Gigondas 2009 niet hebben gekocht of niet meer hebben: hier mis veel.
Diegenen die deze hebben gekocht: je hebt er te weinig van gekocht.

Deze wijn is op minder dan 5 jaar uitgeroeid tot een prachtige wijn.
Reeds iets tertiair in de neus ( humusgrond, paddenstoelen); zeer rijk midden pallet van fruit en kruidigheid met een afdronk die de evenwichtigheid van deze wijn bestendigt.

Een wijn die van Parker 89-91 kreeg.
Van mij krijgt hij nu die 91 voor zeker.
Wat betaalde ik deze wijn: 11.99 Euro
Heb er de 2010; 2011 en 2012 ook van liggen.
Deze 2012 kreeg van Parker: 91-94. Dat belooft.Rolleyes

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
10-08-2015, 10:08 AM
Bericht: #9
RE: Grapillon d'Or, Gigondas
(09-08-2015 11:41 PM)don quichotte schreef:  Diegenen die Grapillon d'Or, Gigondas 2009 niet hebben gekocht of niet meer hebben: hier mis veel.
Diegenen die deze hebben gekocht: je hebt er te weinig van gekocht.

Deze wijn is op minder dan 5 jaar uitgeroeid tot een prachtige wijn.
Reeds iets tertiair in de neus ( humusgrond, paddenstoelen); zeer rijk midden pallet van fruit en kruidigheid met een afdronk die de evenwichtigheid van deze wijn bestendigt.

Een wijn die van Parker 89-91 kreeg.
Van mij krijgt hij nu die 91 voor zeker.
Wat betaalde ik deze wijn: 11.99 Euro
Heb er de 2010; 2011 en 2012 ook van liggen.
Deze 2012 kreeg van Parker: 91-94. Dat belooft.Rolleyes

Interessant ! En ik heb zaterdag een feestje jamjamjamjamSlurp
10-08-2015, 12:16 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-08-2015 om 12:21 PM door bowmore.)
Bericht: #10
RE: Grapillon d'Or, Gigondas
Grappig. 2012 nog gekocht aan 12.59€ bij Cora en nu staat de 2011 aan 21,99€. Ik haat die quoteringen. En ik heb ze alle zes al leeggedronken.
10-08-2015, 02:00 PM
Bericht: #11
RE: Grapillon d'Or, Gigondas
(10-08-2015 12:16 PM)bowmore schreef:  Grappig. 2012 nog gekocht aan 12.59€ bij Cora en nu staat de 2011 aan 21,99€. Ik haat die quoteringen. En ik heb ze alle zes al leeggedronken.

Is dat niet de duurdere cuvée (donker etiket) ?
10-08-2015, 02:09 PM
Bericht: #12
RE: Grapillon d'Or, Gigondas
(10-08-2015 02:00 PM)Dave schreef:  
(10-08-2015 12:16 PM)bowmore schreef:  Grappig. 2012 nog gekocht aan 12.59€ bij Cora en nu staat de 2011 aan 21,99€. Ik haat die quoteringen. En ik heb ze alle zes al leeggedronken.

Is dat niet de duurdere cuvée (donker etiket) ?

OK prachtig ik was mis. Toch nog wat rechtvaardigheid inde wereld.
11-08-2015, 08:06 AM
Bericht: #13
RE: Grapillon d'Or, Gigondas
(10-08-2015 02:09 PM)bowmore schreef:  
(10-08-2015 02:00 PM)Dave schreef:  
(10-08-2015 12:16 PM)bowmore schreef:  Grappig. 2012 nog gekocht aan 12.59€ bij Cora en nu staat de 2011 aan 21,99€. Ik haat die quoteringen. En ik heb ze alle zes al leeggedronken.

Is dat niet de duurdere cuvée (donker etiket) ?

OK prachtig ik was mis. Toch nog wat rechtvaardigheid inde wereld.

Da's twee keer goed nieuws hé: de uitstekende "gewone" cuvée is nog steeds betaalbaar en misschien is die duurdere wel NOG veel beter Slurp
Die laatste trouwens nooit geproefd: ga ik toch eens proberen.
14-10-2015, 08:57 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-10-2015 om 09:46 AM door Fre.)
Bericht: #14
RE: Grapillon d'Or IGP Vaucluse
IGP Vaucluse 2013

Alle andere cuvées waren in Cora - Woluwe spijtig genoeg al verkocht. Dus als troostprijs deze landwijn maar meegenomen.

Ik probeer met open geest deze fles te beoordelen.

Direct na openen gestoofde appel in de neus. Teveel alcohol dus de fles terug in de koelkast om paar graden af te koelen. Daarna opnieuw een poging...

Cigarenkistje, toffee, fruittaart, paddestoel, leder en een lichte kruidigheid. Gestructureerde wijn, vlezig en sappig tegelijkertijd. In de afdronk voel je wel dat dit geen Bordeaux is: naast alcohol ook een licht gebrande toets (gebrande koffiebonen).

Degelijk gemaakt voor z'n prijs. Had graag de Gigondassen willen proeven. Maar van deze wijn zal ik ook geen kisten inslaan... 85

Trouwens: deze wijn bestaan uit 80% Merlot (en dat ruik en smaak je wel) maar ook voor 20% uit Caladoc. Een druif die ik nog niet (bewust) gedronken had. Blijkbaar een kruising tussen Grenache en Malbec die structuur aan de wijn (en dus bewaarpotentieel) toevoegt. En dat voel je wel...[/align]


Ga naar locatie: