Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Luigi Einaudi (Piemonte)
17-04-2012, 11:10 AM
Bericht: #1
Luigi Einaudi (Piemonte)
Gisteren in de wijnclub het gamma van Luigi Einaudi geproefd. We proefden:
1. Langhe Chardonnay, Il Giardino, 2010.
2. Dolcetto di Dogliano, 2010 (RP 88)
3. Dolcetto di Dogliano, Vigna Tecc, 2009 (RP 88)
4. Barbera D'Alba, 2008 (RP 89)
5. Langhe Nebbiolo, 2009
6. Langhe Rosso, 2004 (blend van CS, Merlot, Nebbiolo, Barbera)
7. Barolo Terlo, 2006, RP 91
8. Barolo Costa Grimaldi, 2007, RP 94.
9. Barolo Cannubi, 2001, RP 91


- Algemeen: zeer mooie wijntjes, alhoewel zeer divers (Dolcetto vs Barbera vs Nebbiolo) zat er geen enkele mindere tussen wat mij betreft.
- De Chardonnay was heel strak in de zuren, miste wat fruit, mager is veel gezegd maar miste wat body.
- Nebbiolo kan toch zeer mooi zijn. De Barolo's waren allemaal nog way too young (ook na karafage) maar tot op zekere hoogte toch al zeer genietbaar (mooie evolutie in het glas ook).
- P/Q was 4 (18,33 Euro) en vooral 5 (18, 33 Euro) top. Zeer genoten van de Nebbiolo langhe => souplesse, elegantie, lang,...Druiven komen van de Barbaresco regio maar aangezien de wijn er niet wordt gevinifieerd mag het geen Barbaresco genoemd worden.
- de Langhe Rosso (39,71 euro) is zo een beetje het buitenbeentje van het gamma. Rijper en voller van stijl, wat gemakkelijker en "commercieler" van stijl. Zeer lekker maar geef me toch maar de Nebbiolos (meer "eigenheid") Smile

Leuke avond!Wink

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
17-04-2012, 11:59 AM
Bericht: #2
RE: Luigi Einaudi (Piemonte)
(17-04-2012 11:10 AM)nco schreef:  Gisteren in de wijnclub het gamma van Luigi Einaudi geproefd. We proefden:
1. Langhe Chardonnay, Il Giardino, 2010.
2. Dolcetto di Dogliano, 2010 (RP 88)
3. Dolcetto di Dogliano, Vigna Tecc, 2009 (RP 88)
4. Barbera D'Alba, 2008 (RP 89)
5. Langhe Nebbiolo, 2009
6. Langhe Rosso, 2004 (blend van CS, Merlot, Nebbiolo, Barbera)
7. Barolo Terlo, 2006, RP 91
8. Barolo Costa Grimaldi, 2007, RP 94.
9. Barolo Cannubi, 2001, RP 91


- Algemeen: zeer mooie wijntjes, alhoewel zeer divers (Dolcetto vs Barbera vs Nebbiolo) zat er geen enkele mindere tussen wat mij betreft.
- De Chardonnay was heel strak in de zuren, miste wat fruit, mager is veel gezegd maar miste wat body.
- Nebbiolo kan toch zeer mooi zijn. De Barolo's waren allemaal nog way too young (ook na karafage) maar tot op zekere hoogte toch al zeer genietbaar (mooie evolutie in het glas ook).
- P/Q was 4 (18,33 Euro) en vooral 5 (18, 33 Euro) top. Zeer genoten van de Nebbiolo langhe => souplesse, elegantie, lang,...Druiven komen van de Barbaresco regio maar aangezien de wijn er niet wordt gevinifieerd mag het geen Barbaresco genoemd worden.
- de Langhe Rosso (39,71 euro) is zo een beetje het buitenbeentje van het gamma. Rijper en voller van stijl, wat gemakkelijker en "commercieler" van stijl. Zeer lekker maar geef me toch maar de Nebbiolos (meer "eigenheid") Smile

Leuke avond!Wink

Mooi en vooral interessant verslag nco !Cool

Buvez du vin et vivez joyeux !
17-04-2012, 11:46 PM
Bericht: #3
RE: Luigi Einaudi (Piemonte)
Helemaal akkoord over de Nebbiolo's! De dolcetto's vind ik ook echt top in hun soort, heerlijk fruit en met meer dan gemiddeld bewaarpotentieel. Interessante familie trouwens, de Einaudi's: een president, een muzikant, goeie wijnmakers,...
06-11-2013, 04:31 PM
Bericht: #4
RE: Luigi Einaudi (Piemonte)
Barolo Costa Grimaldi 1997

Schitterend voorbeeld van een mooi gerijpte barolo. Vrij klassieke barolo neus met kersen, beetje leder en ceder met ook een mooie kruidigheid (kaneel?). In de mond mooi in balans, zacht maar toch ook met die kenmerkende aciditeit (I like). Dezelfde aromas komen terug in de mond en op het einde komen de tannines ook nog een beetje opspelen.

Niet de meest complexe Barolo, maar niettemin een plezier om deze 16 jarige te drinken. En hij was zeker nog niet op het einde van zijn latijn, heeft denk ik nog wat jaartjes voor de boeg.


Bijlagen Afbeeldingen
   

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
30-06-2014, 10:21 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-06-2014 om 10:24 AM door 33S.)
Bericht: #5
RE: Luigi Einaudi (Piemonte)
Dronk gisteren de Dolcetto di Dogliano Superiore 'Vigna Tecc' 2011.

Aanvankelijk nog heel gesloten in de neus en de mond, na anderhalf uur karaf en bij het eten ging het beter, maar eigenlijk toch 3-5 jaar te vroeg geopend. Behoorlijk hoog alcohol gehalte wel, 14,5° is op het randje bij mij.

Zeer goede wijn aan +- 13 euro, maar zeker geen doordeweekse Dolcetto, daarvoor is de San Luigi van Pecchenino meer geschikt.

En eigenlijk ook meer genoten van de lichtvoetige Barbera 'Lia Vi' 2012 van Carussin eerder op die dag.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face


Ga naar locatie: