Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Paul Thomas, Sancerre Chavignol
18-04-2012, 04:17 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-04-2012 om 04:19 PM door Johan M..)
Bericht: #1
Paul Thomas, Sancerre Chavignol
Paul Thomas Sancerre Chavignol 'Les Comtesses' 2010

Mediumgeel getinte kleur, expressieve neus die toch even nodig heeft om helemaal open te komen. Pompelmoes, citrus, rijp wit fruit maar ook mineralige toetsen. In de mond een mooie nerveuze Sancerre. Levendig en fruitig, frisse zuren, voldoende mineralig maar tegelijk ook sappig en rond.

Niet de meest verfijnde en complexe Sancerre die je kan vinden maar wel veel drinkplezier. Daarenboven P/K voor mij een absolute topper.

Normaliter 12,50 euro bij Klassewijnen maar je kon deze wijn afgelopen jaar tijdens promoties voor 10,50 euro oppikken. Momenteel is het bij Colruyt vermoedelijk wachten op jaargang 2011.
02-05-2012, 12:30 PM
Bericht: #2
RE: Paul Thomas, Sancerre Chavignol
Ik dronk van deze producent de RODE Sancerre, Chavignol 2009

Doorschijnend robijnrood pinot noir kleur, behoorlijk animale neus met op dag twee (waarop ie zich veel beter toonde) meer rood fruit, framboos, redelijk fluwelig, een gerookte toets. In de mond zeker niet dun, mooie vulling met goede balans tussen zoet en zuur. Rijpe tannines, zachte afdronk. Doet me wat denken aan een Duitse Spatburgunder.
87

Voor zijn 10 euro in Colruyt zeker eens de moeite waard!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-06-2012, 10:50 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-06-2012 om 10:57 AM door Johan M..)
Bericht: #3
RE: Paul Thomas, Sancerre Chavignol
(18-04-2012 04:17 PM)Johan M. schreef:  Paul Thomas Sancerre Chavignol 'Les Comtesses' 2010

Mediumgeel getinte kleur, expressieve neus die toch even nodig heeft om helemaal open te komen. Pompelmoes, citrus, rijp wit fruit maar ook mineralige toetsen. In de mond een mooie nerveuze Sancerre. Levendig en fruitig, frisse zuren, voldoende mineralig maar tegelijk ook sappig en rond.

Niet de meest verfijnde en complexe Sancerre die je kan vinden maar wel veel drinkplezier. Daarenboven P/K voor mij een absolute topper.

Normaliter 12,50 euro bij Klassewijnen maar je kon deze wijn afgelopen jaar tijdens promoties voor 10,50 euro oppikken. Momenteel is het bij Colruyt vermoedelijk wachten op jaargang 2011.

Laatst met vrienden samen meerdere flesjes van deze Sancerre soldaat gemaakt... aanvankelijk ben je meer dan opgetogen en sta je helemaal achter bovenstaande TN maar... na het 4de of 5de glas (glaasjeHuh) begint dit toch vreselijk vervelend te worden en zelfs wat tegen te steken. In die mate dat je jezelf moet inhouden om niet per direct in den Duvel of Westmalle te duiken...cheers

Het blijft een meer dan correcte Sancerre voor zo'n 10 euro maar je houdt het best op één flesje bij een niet al te ingewikkeld gerecht. Ik denkt niet dat dit nog snel in mijn kelder komt, als je dit vergelijkt met pakweg de Sauvignon Blanc van Livio Felluga die ik enkele dagen eerder in het glas had... dan liever een flesje minder en wat meer kwaliteit in het glas.
13-10-2013, 07:58 AM
Bericht: #4
RE: Paul Thomas, Sancerre Chavignol
Chavignol 2012 (rood)

Dit is zo een wijn die spontaan een glimlach op mijn gezicht tovert. Eenvoudig, maar goed gemaakt. Niet complex, dit is een kersenbom. Maar de wijn zit redelijk hoog in zuren waardoor je een superlevendige wijn krijgt. Ook iets ronds, kersenyoghurt... Ik zou zo'n wijn beschrijven als een vin de copains, maar dan niet het soort simpele vlakke wijnen die wijnhandelaars daarom een vin de copains noemen, maar een wijn die ik ook echt zou willen delen met vrienden bij een stuk stokbrood en een kaasje.

Ik moet er nog bijzeggen dat deze wijn me eigenlijk absoluut niet aan pinot noir doet denken, veel eerder aan een goed gemaakte beaujolais!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
13-10-2013, 10:42 AM
Bericht: #5
RE: Paul Thomas, Sancerre Chavignol
(13-10-2013 07:58 AM)Olivier schreef:  Chavignol 2012 (rood)

Dit is zo een wijn die spontaan een glimlach op mijn gezicht tovert. Eenvoudig, maar goed gemaakt. Niet complex, dit is een kersenbom. Maar de wijn zit redelijk hoog in zuren waardoor je een superlevendige wijn krijgt. Ook iets ronds, kersenyoghurt... Ik zou zo'n wijn beschrijven als een vin de copains, maar dan niet het soort simpele vlakke wijnen die wijnhandelaars daarom een vin de copains noemen, maar een wijn die ik ook echt zou willen delen met vrienden bij een stuk stokbrood en een kaasje.

Ik moet er nog bijzeggen dat deze wijn me eigenlijk absoluut niet aan pinot noir doet denken, veel eerder aan een goed gemaakte beaujolais!

Zeer herkenbare beschrijving!
Ik schonk onlangs mijn laatste flesje 09 aan een groepje niet-wijnfanaten, de reacties waren eerder lauw, heb dan zelf maar tenvolle genoten. Was verrast door de stevige structuur en animaliteit.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-10-2013, 11:37 AM
Bericht: #6
RE: Paul Thomas, Sancerre Chavignol
(13-10-2013 10:42 AM)vinejo schreef:  
(13-10-2013 07:58 AM)Olivier schreef:  Chavignol 2012 (rood)

Dit is zo een wijn die spontaan een glimlach op mijn gezicht tovert. Eenvoudig, maar goed gemaakt. Niet complex, dit is een kersenbom. Maar de wijn zit redelijk hoog in zuren waardoor je een superlevendige wijn krijgt. Ook iets ronds, kersenyoghurt... Ik zou zo'n wijn beschrijven als een vin de copains, maar dan niet het soort simpele vlakke wijnen die wijnhandelaars daarom een vin de copains noemen, maar een wijn die ik ook echt zou willen delen met vrienden bij een stuk stokbrood en een kaasje.

Ik moet er nog bijzeggen dat deze wijn me eigenlijk absoluut niet aan pinot noir doet denken, veel eerder aan een goed gemaakte beaujolais!

Zeer herkenbare beschrijving!
Ik schonk onlangs mijn laatste flesje 09 aan een groepje niet-wijnfanaten, de reacties waren eerder lauw, heb dan zelf maar tenvolle genoten. Was verrast door de stevige structuur en animaliteit.

Mooi beschreven, Olivier. Ik heb nog nooit geen wijnen van dit domein geproefd. Maar ik las hier toch al behoorlijk positieve reacties. Moet ik beslist eens proberen.

Buvez du vin et vivez joyeux !
13-10-2013, 12:32 PM
Bericht: #7
RE: Paul Thomas, Sancerre Chavignol
(13-10-2013 11:37 AM)doc schreef:  
(13-10-2013 10:42 AM)vinejo schreef:  
(13-10-2013 07:58 AM)Olivier schreef:  Chavignol 2012 (rood)

Dit is zo een wijn die spontaan een glimlach op mijn gezicht tovert. Eenvoudig, maar goed gemaakt. Niet complex, dit is een kersenbom. Maar de wijn zit redelijk hoog in zuren waardoor je een superlevendige wijn krijgt. Ook iets ronds, kersenyoghurt... Ik zou zo'n wijn beschrijven als een vin de copains, maar dan niet het soort simpele vlakke wijnen die wijnhandelaars daarom een vin de copains noemen, maar een wijn die ik ook echt zou willen delen met vrienden bij een stuk stokbrood en een kaasje.

Ik moet er nog bijzeggen dat deze wijn me eigenlijk absoluut niet aan pinot noir doet denken, veel eerder aan een goed gemaakte beaujolais!

Zeer herkenbare beschrijving!
Ik schonk onlangs mijn laatste flesje 09 aan een groepje niet-wijnfanaten, de reacties waren eerder lauw, heb dan zelf maar tenvolle genoten. Was verrast door de stevige structuur en animaliteit.

Mooi beschreven, Olivier. Ik heb nog nooit geen wijnen van dit domein geproefd. Maar ik las hier toch al behoorlijk positieve reacties. Moet ik beslist eens proberen.

Nooit geen, dat is dus hetzelfde als ooit heel veel... Dat klinkt al geloofwaardiger in jouw geval : D
13-10-2013, 12:38 PM
Bericht: #8
RE: Paul Thomas, Sancerre Chavignol
(13-10-2013 12:32 PM)vinejo schreef:  
(13-10-2013 11:37 AM)doc schreef:  
(13-10-2013 10:42 AM)vinejo schreef:  
(13-10-2013 07:58 AM)Olivier schreef:  Chavignol 2012 (rood)

Dit is zo een wijn die spontaan een glimlach op mijn gezicht tovert. Eenvoudig, maar goed gemaakt. Niet complex, dit is een kersenbom. Maar de wijn zit redelijk hoog in zuren waardoor je een superlevendige wijn krijgt. Ook iets ronds, kersenyoghurt... Ik zou zo'n wijn beschrijven als een vin de copains, maar dan niet het soort simpele vlakke wijnen die wijnhandelaars daarom een vin de copains noemen, maar een wijn die ik ook echt zou willen delen met vrienden bij een stuk stokbrood en een kaasje.

Ik moet er nog bijzeggen dat deze wijn me eigenlijk absoluut niet aan pinot noir doet denken, veel eerder aan een goed gemaakte beaujolais!

Zeer herkenbare beschrijving!
Ik schonk onlangs mijn laatste flesje 09 aan een groepje niet-wijnfanaten, de reacties waren eerder lauw, heb dan zelf maar tenvolle genoten. Was verrast door de stevige structuur en animaliteit.

Mooi beschreven, Olivier. Ik heb nog nooit geen wijnen van dit domein geproefd. Maar ik las hier toch al behoorlijk positieve reacties. Moet ik beslist eens proberen.

Nooit geen, dat is dus hetzelfde als ooit heel veel... Dat klinkt al geloofwaardiger in jouw geval : D

Big Grin Vinejo leest met de loep !

Buvez du vin et vivez joyeux !
13-10-2013, 11:04 PM
Bericht: #9
RE: Paul Thomas, Sancerre Chavignol
Citaat:Ik schonk onlangs mijn laatste flesje 09 aan een groepje niet-wijnfanaten, de reacties waren eerder lauw, heb dan zelf maar tenvolle genoten. Was verrast door de stevige structuur en animaliteit.

Kan me zo voorstellen dat dit soort wijn niet in de smaak valt bij mensen die niet echt met wijn bezig zijn. Had onlangs hetzelfde voor met een bourgogne. Is niet vol genoeg, en heeft teveel zuren. Maar ach, daardoor is er des te meer voor ons Wink

In de 2012 geen animaliteit, maar kan nog komen uiteraard. Alhoewel ik mijn laatste flesje geen lang leven toeschrijf Cool

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
14-10-2013, 12:44 PM
Bericht: #10
RE: Paul Thomas, Sancerre Chavignol
(13-10-2013 11:04 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Ik schonk onlangs mijn laatste flesje 09 aan een groepje niet-wijnfanaten, de reacties waren eerder lauw, heb dan zelf maar tenvolle genoten. Was verrast door de stevige structuur en animaliteit.

Kan me zo voorstellen dat dit soort wijn niet in de smaak valt bij mensen die niet echt met wijn bezig zijn. Had onlangs hetzelfde voor met een bourgogne. Is niet vol genoeg, en heeft teveel zuren. Maar ach, daardoor is er des te meer voor ons Wink

In de 2012 geen animaliteit, maar kan nog komen uiteraard. Alhoewel ik mijn laatste flesje geen lang leven toeschrijf Cool

Bij bezoek of familie die geen wijnliefhebbrs zijn, scoort een Merlot meestal goed. Je hoort dan het volgende: zacht, niet "zerp", ...Eenvoudiger wijnen zijn dan meestal succesvol.

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-03-2014, 08:56 PM
Bericht: #11
RE: Paul Thomas, Sancerre Chavignol
Nog eens de rode 2012 opengetrokken. Heb de indruk dat deze wijn in een overgangsfase zit. De kers van de vorige keer heeft plaats geruimd voor rode (jenever)bessen. De zuren zijn nu heel prominent. Benieuwd wat dit zou geven binnen paar jaar, maar mijn flesjes zijn op...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: