Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aanraders Mallorcaanse wijn.
17-07-2012, 05:48 PM
Bericht: #1
Aanraders Mallorcaanse wijn.
Ik weet het, ben er rijkelijk laat mee begonnen maar ik ben het Mallorcaanse wijngebeuren aan het bekijken. Heeft iemand van jullie interessante info, suggesties adressen? Would be much appreciated.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
17-07-2012, 06:14 PM
Bericht: #2
RE: Aanraders Mallorcaanse wijn.
(17-07-2012 05:48 PM)koen schreef:  Ik weet het, ben er rijkelijk laat mee begonnen maar ik ben het Mallorcaanse wijngebeuren aan het bekijken. Heeft iemand van jullie interessante info, suggesties adressen? Would be much appreciated.

Hoe bedoel je rijkelijk laat, vetrek je morgen..?

Persoonlijk wel al wijn uit Mallorca gedronken (Alhambra), maar geen domeinen onthouden, sorry...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-07-2012, 06:18 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-07-2012 om 06:20 PM door koen.)
Bericht: #3
RE: Aanraders Mallorcaanse wijn.
vrijdag, heb ook al wat gedronken maar nooit eens wat opzoekingswerk gedaan. Ga proberen van ne wijnhandel op te snorren maar die mannen hangen vaak nog aan de clichés vast. Overeikte bommekes.

Als je geen domeinen onthouden hebt wilt dat waarschijnlijk zeggen dat ze het niet waard waren Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
17-07-2012, 06:23 PM
Bericht: #4
RE: Aanraders Mallorcaanse wijn.
(17-07-2012 06:18 PM)koen schreef:  vrijdag, heb ook al wat gedronken maar nooit eens wat opzoekingswerk gedaan. Ga proberen van ne wijnhandel op te snorren maar die mannen hangen vaak nog aan de clichés vast. Overeikte bommekes.

Als je geen domeinen onthouden hebt wilt dat waarschijnlijk zeggen dat ze het niet waard waren Wink

Bwa, ik onthou enkel Franse namen hé ;-) - denk dat de kwaliteit daar heel goed meevalt hoor.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-07-2012, 10:24 AM
Bericht: #5
RE: Aanraders Mallorcaanse wijn.
D'er zijn inderdaad wel lekkere zomerwijntjes te vinden van de klassieke alom vertegenwoordigde druiven, maar ze hebben ook een paar speciale lokale druiven zoals de Callet en de Manto Negra voor rood en de Moll (Prensal Blanc) voor wit. Ga eens proberen van zo'n rode vast te krijgen, de witte is iets gemakkelijker om te vinden.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
18-07-2012, 10:29 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-07-2012 om 10:35 AM door Filip Ragolle.)
Bericht: #6
RE: Aanraders Mallorcaanse wijn.
(17-07-2012 05:48 PM)koen schreef:  Ik weet het, ben er rijkelijk laat mee begonnen maar ik ben het Mallorcaanse wijngebeuren aan het bekijken. Heeft iemand van jullie interessante info, suggesties adressen? Would be much appreciated.

Catas en Español: (zeer betrouwbare degustaties)
http://elmundovino.elmundo.es/elmundovin...tasting=84

http://elmundovino.elmundo.es/elmundovin...queda.html
(18-07-2012 10:29 AM)Filip Ragolle schreef:  
(17-07-2012 05:48 PM)koen schreef:  Ik weet het, ben er rijkelijk laat mee begonnen maar ik ben het Mallorcaanse wijngebeuren aan het bekijken. Heeft iemand van jullie interessante info, suggesties adressen? Would be much appreciated.

Catas en Español: (zeer betrouwbare degustaties)
http://elmundovino.elmundo.es/elmundovin...tasting=84

http://elmundovino.elmundo.es/elmundovin...queda.html

Enkel de eerste link leidt naar de juiste cata, maar via de zoekmotor kan je zoeken op:
Pla i Levant
Binissalem
Baleares
Otros Balears

Filip R
18-07-2012, 10:37 AM
Bericht: #7
RE: Aanraders Mallorcaanse wijn.
Filip makker you make me happy cheers had al een top 10 maar dit is een stuk interessanter applaus

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
15-08-2012, 09:59 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-08-2012 om 10:01 AM door koen.)
Bericht: #8
RE: Aanraders Mallorcaanse wijn.
Een verslagje want anders komt het er niet van. Mallorca heeft dus 2 min of meer belangrijke (lokaal dan toch) wijngebieden, Binissalem (grootste) en Pla i Levant. Alle mogelijke druiven worden hier gebruikt maar ik heb me bewust meer naar de lokale varieteiten gericht . Ne merlot uit Mallorca spreekt me om één of andere reden niet echt aan Big Grin maar (voor de de aandachtige lezer) je ziet bijna nooit wat de juiste samenstelling is en dat kan soms tot verrassingen leiden Wink. Voor wit is dat voornamelijk de Prensal Blanc vaak met een beetje chardonnay geblend (geeft wat meer body) en voor rood zijn dat de Callet en Manto Negro bijna altijd geblend met CS, Merlot en Syrah.

Ik ga al een tijdje naar het noorden van Mallorca en het is duidelijk dat ze meer en meer hun eigen wijnen proberen te promoten. Een hele opdracht gezien de gemiddelde toerist niet verder dan een basis Rioja geraakt die vaak 1/3 tot 1/2 goedkoper is. Het aanbod in de lokale supermarkten is vrij goed (vooral het instap 5-6€ en middengamma 10-12€). Heb in het binnenland een kleine delicatessezaak gevonden waarvan de eigenaar een schitterende aanbod van het betere gamma had. De meest gekende topper is de Anima Negra (hoofdzakelijk Callet) maar de eigenaar bevestigde wat ik al gelezen had dat ie overpiced (35-40€) en overroepen was. Wat ik wel meer dan geslaagd vond waren volgende wijnen
wit:
- Finca Son Bordils blanc de blancs, 2010, fruitig met lekkere zuurtjes en wat vettigheid. Eerste indruk hier zit chardonnay in ... bleek uiteidelijk maar 10% te zijn maar met lange vatlagering 12€ / 86
- Macia Batle blanc de blancs 2010, hier zitten wat meer vatinvloeden in (licht karamel) en opnieuw frisse zuurtjes (Prensal). Meer eentje voor bij het eten 10€ / 87-88
- Binigrau, Nounat 2009, een domein onstaan door een familieruzie en ja hoor meestal staat dit garant voor succes. Fruitig, fris, fluwele afdronk die vrij lang blijft hangen. Het beste wat ik in wit dronk en jammer dat we door technische storingen op de luchthaven hebben moeten lopen want deze stond op het kooplijstje. 14€ / 90-91

rood:
Mallorcaans rood heeft vaak iets zeer typisch in de neus en kan het niet goed beschrijven een combinatie tussen animaliteit en kurk/hout aroma's(geen TCA kurk). De eerste keer twijfelde ik of de fles een beetje gekurkt was maar de handjestest (glas afsluiten met je hand zodat de eventuele kurkaromassterker worden) was negatief.
- Finca Son Bordils Negre 2006, stevige rakker die je best iets gekoeld drinkt, heel wat materie, mist wat fraicheur (Merlot63%/Cabernet Sauvignon33%/Manto Negro 4%, 12 maanden vat) 13 € / 86
- Celler Tianna Negre, Ses Nines 2010, frisser moderner van smaak, mooi fruit en kruidigheid. (Manto Negro, Callet, Cabernet Sauvignon, 4 maanden vat). 10€ / 86
- Miquel Olivier, Ses Ferritges 2008, hier vind ik dan meer een betere Rhone/provence wijn in terug (zal wel met de Syrah te maken hebben) met stevige tannines. (Callet, CS, Merlot, Syrah) 16€ / 88
- Jose L Ferrer, Reserva unique 2008, wat ik me nog herinner (geen nota's hé) mooi evenwicht, fluweel, lekker Wink (62% Mantonegro, 28% Cabernet Sauvignon, 8% Tempranillo and 2% Others, 24 maanden vat) 24€ / 89-90

Nog heel wat andere lokale dingen gedronken (gamma 8-14€) ... en ik moet zeggen heb nooit iets ondermaats tegengekomen.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
15-08-2012, 11:07 AM
Bericht: #9
RE: Aanraders Mallorcaanse wijn.
(15-08-2012 09:59 AM)koen schreef:  Heb in het binnenland een kleine delicatessezaak gevonden waarvan de eigenaar een schitterende aanbod van het betere gamma had. De meest gekende topper is de Anima Negra (hoofdzakelijk Callet) maar de eigenaar bevestigde wat ik al gelezen had dat ie overpiced (35-40€) en overroepen was. Wat ik wel meer dan geslaagd vond waren volgende wijnen

Zeer interessant Koen! Mooie reis.

Wat de Anima Negra betreft (ik was vergeten dat ik toch al eens Mallorcaanse wijn had gedronken), kan ik ook bevestigen dat die prijsklasse niet gerechtvaardigd is. Vorig jaar nog liet Dirk Grandry zijn vaste klanten de mogelijkheid om zowel de 2001 als de 2002 Anima Negra An voor 11 euro/fles aan te kopen! Ik had er zes van beide en vond deze wijn knap (kruidig) en als bonus kreeg je er de vele jaren flesrijping bij...

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
15-08-2012, 11:44 AM
Bericht: #10
RE: Aanraders Mallorcaanse wijn.
(15-08-2012 09:59 AM)koen schreef:  ontstaan door een familieruzie en ja hoor meestal staat dit garant voor succes.

Even aan Gaussen gedacht...? ;-)

Thanks voor t verslag!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-08-2012, 12:23 PM
Bericht: #11
RE: Aanraders Mallorcaanse wijn.
Met interesse gelezen thank you !

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-08-2012, 10:36 PM
Bericht: #12
RE: Aanraders Mallorcaanse wijn.
(15-08-2012 11:07 AM)Matten schreef:  
(15-08-2012 09:59 AM)koen schreef:  Heb in het binnenland een kleine delicatessezaak gevonden waarvan de eigenaar een schitterende aanbod van het betere gamma had. De meest gekende topper is de Anima Negra (hoofdzakelijk Callet) maar de eigenaar bevestigde wat ik al gelezen had dat ie overpiced (35-40€) en overroepen was. Wat ik wel meer dan geslaagd vond waren volgende wijnen

Zeer interessant Koen! Mooie reis.

Wat de Anima Negra betreft (ik was vergeten dat ik toch al eens Mallorcaanse wijn had gedronken), kan ik ook bevestigen dat die prijsklasse niet gerechtvaardigd is. Vorig jaar nog liet Dirk Grandry zijn vaste klanten de mogelijkheid om zowel de 2001 als de 2002 Anima Negra An voor 11 euro/fles aan te kopen! Ik had er zes van beide en vond deze wijn knap (kruidig) en als bonus kreeg je er de vele jaren flesrijping bij...

Heb de AN2 gedronken op restaurant en die was zijn 18€ meer dan waard. Aan 11€ zou ik er ook wel gekocht hebben Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
19-04-2014, 11:58 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-04-2014 om 12:01 AM door koen.)
Bericht: #13
RE: Aanraders Mallorcaanse wijn.
Net het laatste glas van de 12 Volts 2012 van het domein 4 kilos gedronken. 50% Callet y Fogoneu, 30% Syrah, 10% Cabernet, 10% Merlot. Domein van de vorige wijnmaker van AN, dat de autochtone druiven van Mallorca in de spotlight wilt zetten. Lekker neuzeke kers, braam, chocola wat karamel en een mooie kruidigheid. In de mond zitten we terug in het rijpe zwarte fruit, zacht, dens, het middenpallet mocht wat meer uitgesproken zijn, maar in de afdronk komen de rijpe tannines en kruidigheid alles terug op zijn pootjes zetten. Like this ... Duidelijk de rijpere stijl (ondanks slechts 13,5%) 89 en de fles is op voordat je het weet.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
20-04-2014, 12:10 AM
Bericht: #14
RE: Aanraders Mallorcaanse wijn.
(19-04-2014 11:58 PM)koen schreef:  Net het laatste glas van de 12 Volts 2012 van het domein 4 kilos gedronken. 50% Callet y Fogoneu, 30% Syrah, 10% Cabernet, 10% Merlot. Domein van de vorige wijnmaker van AN, dat de autochtone druiven van Mallorca in de spotlight wilt zetten. Lekker neuzeke kers, braam, chocola wat karamel en een mooie kruidigheid. In de mond zitten we terug in het rijpe zwarte fruit, zacht, dens, het middenpallet mocht wat meer uitgesproken zijn, maar in de afdronk komen de rijpe tannines en kruidigheid alles terug op zijn pootjes zetten. Like this ... Duidelijk de rijpere stijl (ondanks slechts 13,5%) 89 en de fles is op voordat je het weet.

Domein 4 kilos? watte Zou dat het aantal kg druiven zijn per wijnstok...?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-05-2014, 01:28 PM
Bericht: #15
RE: Aanraders Mallorcaanse wijn.
Neen, die 4 kilos refereert naar de initiële investering die de wijnmakers hebben gedaan om hun eerste percelen te kopen ... 4mio pesetas zo'n 25000€

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....


Ga naar locatie: