Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Les vins de Vienne
12-08-2012, 08:33 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-08-2012 om 08:38 AM door Kris.)
Bericht: #1
Les vins de Vienne
Een project van 3 bekende wijnmakers uit de N-Rhone: Cuilleron, Gaillard en Villard. Gaillard is degene die op aanvraag van kempie zijne speciale cuvée bottelt in bag in box...Op hun site zie ik dat ze wel 30 cuvées hebben, zowel N- als Z-Rhone (van IGP tot Hermitage)
Ik dronk de Crozes-Hermitage Les Palignons 2000. Kruidige neus met cuberdons, peper. Mooi versmolten, fris met zachte tannine en duidelijk wat rubber en aarde in de afdronk.
Zeer smakelijke syrah! Deze is duidelijk gebaat geweest met de jaren rust...
In de chalet dronken we vorig jaar de Côte Rôtie 2004 van JM Stephane. Veels te jong...10jaar rust of lange carrafage doet deze wijnen deugd.
12-08-2012, 11:34 AM
Bericht: #2
RE: Les vins de Vienne
(12-08-2012 08:33 AM)Kris schreef:  Gaillard is degene die op aanvraag van kempie zijne speciale cuvée bottelt in bag in box...

woeha

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-08-2012, 08:33 PM
Bericht: #3
RE: Les vins de Vienne
Op dag 2 teveel verbrand rubber... Volgens mij toch een foutje. Brett?
13-08-2012, 10:25 PM
Bericht: #4
RE: Les vins de Vienne
cc uit de "chalet" ;-)

Côte-Rôtie, Jean Michel Stephan 2004

90% Syrah, 10% Viognier, Macération Semi-Carbonique (jawel), weinig hout.
Heel erg stinkie winkie, Venne herkent duidelijk “maïspulp”, treffend zelfs. Zwart fruit, witte peper, gerookt, wat groene paprika en opvallend zwarte olijven (dag 2). Mondje vol dens fruit, uitmuntende, krachtige wijn met mooi geslaagd evenwicht in het fruit, tannines en zuren. Alles hier superlatief aanwezig. Groots !

Buvez du vin et vivez joyeux !
07-01-2013, 01:31 PM
Bericht: #5
RE: Les vins de Vienne
(12-08-2012 08:33 AM)Kris schreef:  Een project van 3 bekende wijnmakers uit de N-Rhone: Cuilleron, Gaillard en Villard. Gaillard is degene die op aanvraag van kempie zijne speciale cuvée bottelt in bag in box...Op hun site zie ik dat ze wel 30 cuvées hebben, zowel N- als Z-Rhone (van IGP tot Hermitage)
Ik dronk de Crozes-Hermitage Les Palignons 2000. Kruidige neus met cuberdons, peper. Mooi versmolten, fris met zachte tannine en duidelijk wat rubber en aarde in de afdronk.
Zeer smakelijke syrah! Deze is duidelijk gebaat geweest met de jaren rust...
In de chalet dronken we vorig jaar de Côte Rôtie 2004 van JM Stephane. Veels te jong...10jaar rust of lange carrafage doet deze wijnen deugd.

Dronk eveneens de Palignons 2000 en inderdaad rijp rood fruit, cuberdons, mon chéri, kruidigheid, peper, chocola, mineraal (geen rubber hier) ... mooie fraicheur, mondvullend, gaf hem een 90 of een 91 (heb mijn TNs niet bij de hand)

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
24-01-2013, 11:30 AM
Bericht: #6
RE: Les vins de Vienne
(24-01-2013 12:06 AM)Somers schreef:  Côte Rôtie 2000

koen schreef: Van 't WE een côte rôtie 2000 van Cuilleron, Villard, Gaillard gedronken en had dezelfde reactie "De fles is nu op maar ik verlang naar nog, al is het maar één slokje, da's genoeg, maar IK WIL NOG!" ... en ook "waarom heeft het vrouwtje dat laatste glas nog bij haar ingeschonken" ...

Exact dezelfde wijn open gedaan de maandag.
Op maandag: dikke tegenvaller. Plat, structuurloos, waterig fruitsap.
Op dinsdag: Hm, al wat beter, toch wat body precies. Heel subtiel smakenpallet weliswaar met uitgesproken en niet versmolten zuren. Maar toch: al beter. Wel nog steeds geen waar voor mijn geld.
Op woensdag. Miljaar, dat is lekker! Mooie zuurtjes, fijne structuur, fruit, finesse en kracht verenigd. Om van de afdronk nog te zwijgen. Wel geen 5 jaar meer laten liggen lijkt me. Maar zeer lekker! Eindelijk, na 3 dagen. Smile

Toch niet aan 't twijfelen geweest Big Grin 't was de cuvée "Les essartailles 2000". Wel vreemd want normaal zou ie op dag 2 toch volledig open moeten zijn ... denk persoonlijk dat ie er nog wat langer tegen kan.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
13-09-2013, 12:11 PM
Bericht: #7
RE: Les vins de Vienne
Essartailles 2000 côte-rôtie rechtstreeks uit de kelder en lekker. Bacon, rook, aards, rood fruit, peper. In de mond mooie zuren, fijn mondgevoel en nog een lekkere beet in de afdronk. Lekker

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
13-09-2013, 03:28 PM
Bericht: #8
RE: Les vins de Vienne
Les vins de vienne: ik heb er enkele weken ook nog eentje gekraakt: de ongelooflijke fraicheur op het einde van de afdronk doen je steeds hunkeren naar nog een glas om te proberen. Heeft enkele uren lucht nodig om zijn kracht en delicaatheid bloot te geven,
13-09-2013, 08:51 PM
Bericht: #9
RE: Les vins de Vienne
(13-09-2013 03:28 PM)peter schreef:  Les vins de vienne: ik heb er enkele weken ook nog eentje gekraakt: de ongelooflijke fraicheur op het einde van de afdronk doen je steeds hunkeren naar nog een glas om te proberen. Heeft enkele uren lucht nodig om zijn kracht en delicaatheid bloot te geven,

Welke cuvee, Peter?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-09-2013, 12:25 AM
Bericht: #10
RE: Les vins de Vienne
(13-09-2013 08:51 PM)vinejo schreef:  
(13-09-2013 03:28 PM)peter schreef:  Les vins de vienne: ik heb er enkele weken ook nog eentje gekraakt: de ongelooflijke fraicheur op het einde van de afdronk doen je steeds hunkeren naar nog een glas om te proberen. Heeft enkele uren lucht nodig om zijn kracht en delicaatheid bloot te geven,

Welke cuvee, Peter?

De cote rotie 2000, zoals koen


Ga naar locatie: