Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PODERI ROSSO GIOVANNI BARBERA D'ASTI SUPERIORE CARLINET 2007
16-08-2012, 05:18 PM
Bericht: #1
PODERI ROSSO GIOVANNI BARBERA D'ASTI SUPERIORE CARLINET 2007
Dit is zo één van die wijnen waar ik echt op kick. In dit geval zeker niet om intellectuele redenen: hij is niet zo speciaal, niet zo complex, niet zo gestructureerd, niet zo genuanceerd, niet zo fijn, niet zo gedistingueerd, niet zo mineraal, niet zo onuitsprekelijk diep, niet zoals topwijnen in de boekjes moeten zijn...

Ik val ervoor omwille van hedonistische redenen: hij is lekker decadent, romig met dikke billen, succulent fruitig en hij laat de fantasie op hol slaan, een met chocolade omgeven mond overvol donkere braambessen waarvan het sap langs je kin loopt, een tas koffie op het einde van een wijnfeest met daarin een goeie teug grappa, pittige finale zoals buldergelach op het einde van een wijnproeverij onder maten. Kortom: Bacchus in een wijnfles opgesloten, hoor hoe hij schatert...

Prachtige wijn, top, wat bescheiden jonge wijnmaker die ik al meermaals ontmoet heb. Barbera, hoeveel genot kan een druif nie geven... Kritische geesten zullen zeggen: teveel nieuw hout, teveel alcohol (15%), te massief, overgeconcentreerd, te weinig zuren... Ik zeg: da kan mij allemaal nie schelen...16/20, één van mijn lievelingswijnen.
16-08-2012, 06:15 PM
Bericht: #2
RE: PODERI ROSSO GIOVANNI BARBERA D'ASTI SUPERIORE CARLINET 2007
(16-08-2012 05:18 PM)de populist schreef:  hij is niet zo speciaal, niet zo complex, niet zo gestructureerd, niet zo genuanceerd, niet zo fijn, niet zo gedistingueerd, niet zo mineraal, niet zo onuitsprekelijk diep, niet zoals topwijnen in de boekjes moeten zijn...

Kritische geesten zullen zeggen: teveel nieuw hout, teveel alcohol (15%), te massief, overgeconcentreerd, te weinig zuren... Ik zeg: da kan mij allemaal nie schelen...16/20, één van mijn lievelingswijnen.

Het lijkt wel alsof je aan je eigen smaak twijfelt...? Niet doen!
Hoeveel genot kan een pak frieten niet geven..? Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
16-08-2012, 06:49 PM
Bericht: #3
RE: PODERI ROSSO GIOVANNI BARBERA D'ASTI SUPERIORE CARLINET 2007
(16-08-2012 06:15 PM)vinejo schreef:  
(16-08-2012 05:18 PM)de populist schreef:  hij is niet zo speciaal, niet zo complex, niet zo gestructureerd, niet zo genuanceerd, niet zo fijn, niet zo gedistingueerd, niet zo mineraal, niet zo onuitsprekelijk diep, niet zoals topwijnen in de boekjes moeten zijn...

Kritische geesten zullen zeggen: teveel nieuw hout, teveel alcohol (15%), te massief, overgeconcentreerd, te weinig zuren... Ik zeg: da kan mij allemaal nie schelen...16/20, één van mijn lievelingswijnen.

Het lijkt wel alsof je aan je eigen smaak twijfelt...? Niet doen!
Hoeveel genot kan een pak frieten niet geven..? Wink

Integendeel, ik twijfel minder en minder, meer vertrouwen in eigen impressies, leren kennen van het eigen lijfelijk aanvoelen en geniet ook van mensen die ongecompliceerd hun smaak volgen... en mijn Barbera niet met een pak frieten vergelijken hé! :-)
16-08-2012, 06:56 PM
Bericht: #4
RE: PODERI ROSSO GIOVANNI BARBERA D'ASTI SUPERIORE CARLINET 2007
Barbera is dan misschien geen EDELE druif uit Italië; integendeel eerder als werkpaard beschouwd maar soms o zo lekker en vooral o zo betaalbaar!

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
16-08-2012, 08:15 PM
Bericht: #5
RE: PODERI ROSSO GIOVANNI BARBERA D'ASTI SUPERIORE CARLINET 2007
(16-08-2012 06:56 PM)carl schreef:  Barbera is dan misschien geen EDELE druif uit Italië; integendeel eerder als werkpaard beschouwd maar soms o zo lekker en vooral o zo betaalbaar!

Of een druif een edele druif is geworden of niet, heeft voor een deel te maken met historische redenen. Oesters en everzwijn waren vroeger armemanseten, kip voor de rijken. Barbera is inderdaad een werkpaard geworden, één van de meest aangeplante rode druivenrassen in Italië maar veel is ondertussen al uitgetrokken. Er zijn hele fijne Barbera's, die wel de "typische" kenmerken van een topwijn hebben (fijn, gedistingeerd, gestructureerd, mooie fraîcheur...), ik denk bijvoorbeeld aan de Barbera's van Vietti, de Scarrone en vooral de La Crena, waar ge ondertussen ook boven de 30 euro voor betaald, zeer mooi geintegreerd hout, nauwelijks merkbaar. Die Carlinet van mij kostte iets van 16.
16-08-2012, 09:07 PM
Bericht: #6
RE: PODERI ROSSO GIOVANNI BARBERA D'ASTI SUPERIORE CARLINET 2007
Ben ook een Barbera fan. Kunst is om ze op het juiste moment te drinken. Zijn geen echte bewaarwijnen, maar de 2007 moet nu wel op z'n hoogtepunt zijn. Heb redelijk wat 2010 liggen. O.a. van Principiano, cuvée Laura, Elio Altare, Braida Montebruna en Moccagatta. Moeilijk om af te blijven ...

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
16-08-2012, 09:14 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-08-2012 om 09:16 PM door doc.)
Bericht: #7
RE: PODERI ROSSO GIOVANNI BARBERA D'ASTI SUPERIORE CARLINET 2007
(16-08-2012 09:07 PM)33S schreef:  Ben ook een Barbera fan. Kunst is om ze op het juiste moment te drinken. Zijn geen echte bewaarwijnen, maar de 2007 moet nu wel op z'n hoogtepunt zijn. Heb redelijk wat 2010 liggen. O.a. van Principiano, cuvée Laura, Elio Altare, Braida Montebruna en Moccagatta. Moeilijk om af te blijven ...

Dronk onlangs de Montruc 2001 van Martinetti Wink Ik was ook verbaasd ...

http://www.vinejo.freebb.be/thread-1132-...l#pid24513
Barbera d'Asti, Montruc 2001

Troebel, veel dépot, robijnrood, oranjebruine verkleuring. Bordo-isch in de neus, gedroogde specerijen, sigarenkistje, menthol, bos, varen. Framboos, blauwe bosbes en wat cassis, rijp maar niet gekookt fruit. Aangename fraîcheur, evenwichtig en lange afdronk. Suave tannines aangescherpt door pittige zuurtjes. Heerlijk gerijpte Barbera, perfect versmolten.

Buvez du vin et vivez joyeux !
16-08-2012, 10:55 PM
Bericht: #8
RE: PODERI ROSSO GIOVANNI BARBERA D'ASTI SUPERIORE CARLINET 2007
(16-08-2012 08:15 PM)de populist schreef:  
(16-08-2012 06:56 PM)carl schreef:  Barbera is dan misschien geen EDELE druif uit Italië; integendeel eerder als werkpaard beschouwd maar soms o zo lekker en vooral o zo betaalbaar!

Of een druif een edele druif is geworden of niet, heeft voor een deel te maken met historische redenen. Oesters en everzwijn waren vroeger armemanseten, kip voor de rijken. Barbera is inderdaad een werkpaard geworden, één van de meest aangeplante rode druivenrassen in Italië maar veel is ondertussen al uitgetrokken. Er zijn hele fijne Barbera's, die wel de "typische" kenmerken van een topwijn hebben (fijn, gedistingeerd, gestructureerd, mooie fraîcheur...), ik denk bijvoorbeeld aan de Barbera's van Vietti, de Scarrone en vooral de La Crena, waar ge ondertussen ook boven de 30 euro voor betaald, zeer mooi geintegreerd hout, nauwelijks merkbaar. Die Carlinet van mij kostte iets van 16.

De barbera's van Vietti zijn onder andere de reden dat ik zo verliefd ben geworden op deze druif omdat zij werkelijk tonen wat er mogelijk is me deze druif en of hier nu 30 euro of meer voor moet betaald worden of niet, topwijn is topwijn.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City


Ga naar locatie: