Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wijnen op dronk?
06-11-2012, 08:25 PM
Bericht: #1
Question Wijnen op dronk?
Beste wijnliefhebber,

Hopelijk kunnen jullie mij wat meer bijkomende info geven.

Ik heb een aantal wijnen gekocht en heb opgezocht wanneer ze het best op dronk zijn, maar ik twijfel of ik wel correct ben geweest... vandaar deze vraag.

Kunnen jullie aub dit lijstje (zie xls in bijlage) eens bekijken en me vertellen of ik nergens uit de bocht ben gegaan?

Zoals jullie ongetwijfeld weten kan je van sommige wijnen reeds genieten indien je ze op voorhand wat langer laat ademen. Uiteraard kan je ook per jaar eens een flesje openen om je er van te vergewissen of ze reeds op dronk zijn. Maar dan enkel indien je er genoeg op stock hebt :-)

Ik zou graag willen weten of mijn inschatting qua jaartal klopt en/of welke ik met wat langer te laten ademen kan drinken.

Alvast bedankt voor hulp!


Bijlagen
.xlsx  WijnLH.xlsx (Grootte: 49.21 KB / Aantal keer gedownload: 47)

Wine is sunlight held together by water…
By Galileo Gillilei
06-11-2012, 10:50 PM
Bericht: #2
RE: Wijnen op dronk?
Ik overlas het eens en ik denk dat ge met uw rijping er niet ver naast zit eerlijk ...Natuurlijk heb je het geluk er meerdere in kelder te hebben, dus je kan altijd zelf controleren of ze nog verdere rek hebben. Heb je het zelf zo ingeschat of ergens opgezocht ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
07-11-2012, 02:07 PM
Bericht: #3
RE: Wijnen op dronk?
Dag Peter, Doc zei het al, je inschatting lijkt juist maar de + is steeds belangrijk -enkele wijnen zullen nog beter worden met de tijd.
Ik spreek hier voor de wijnen die ik wat ken:
Les Sieurs de Bellegrave 2009: een tweede wijn, dus iets vroeger op dronk, je schrijft 2013 maar ik zou durven wachten tot 2015 -tenzij je meer het jonge fruit en de houtlagering apprecieert
Château Tour de Pez 2009: 2014 schrijf je, ik zou deze zéker 5 jaar langer tijd geven - hoewel elke 2009 voorlopig nog drinkbaar blijft (ik schrijf voorlopig omdat ik niet zeker weet of ze zich op een bepaald moment toch wat zouden sluiten)
Les Allées de Cantemerle 2009: idem Bellegrave, zal echter nu ook al heel lekker zijn, no hurry echter
Poujeaux 2007: Minder jaar, maar deze wijn heeft ook dan tijd nodig. 2016 ten vroegste zou k zeggen.
Esprit de Pavie 2009: Nu al lekker maar je moet er de wat stugge tannines bijnemen, net als de zuurtjes. Beter vanaf 2015
Cantemerle 2009: al jong gedronken, fruitbom, heel lekker maar toch wel bewaarwijn hoor, ik zou deze ergens achteraan leggen ;-)
Caceres reserva 2005 en 2008 - no worries, die tempranillo s kunnen lang liggen, maar zeker de 2005 zal nu ook al heerlijk zijn--meestal hebben tempranillos minder last van harde tannines en hoge zuren
Château La Graviére Grand Poujeaux 2009: ook een bewaarwijn, maar aangezien je er 24 van hebt (goede koop!) zou ik zeggen: Vanaf nu: elke 9 maanden een flesje open, tot je merkt dat ie echt op dronk komt en dan je tempo verhogen
De rest lijkt me ok qua drinkstart - hoewel de 2010 Bordeaux mss meer nodig zullen hebben dan de 5 jaar die je vooropstelt.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-11-2012, 12:41 PM
Bericht: #4
RE: Wijnen op dronk?
@Doc - ik heb een algemene inschatting gemaakt van de bordeauxs met 5j+
Dit heb ik dan vergeleken met de opgegeven datum in de "promo-boekskes" + verder wat proberen uit te pluizen op het internet.

@vinejo - bedankt voor de bijkomende info - weeral wat bijgeleerd :-)
Bijv. dat tweede wijnen soms minder tijd nodig hebben + dat je 2010 wat langer dient te laten liggen.

Moet wel zeggen dat je op den duur een aantal zaken kan inschatten aangezien er in de meeste wel een structuur van timing zit, alhoewel je het echt niet voor alle wijnen kan doen. Een verdere analyse blijft een must.

Bedankt voor hier een beter inzicht in te geven.

Wine is sunlight held together by water…
By Galileo Gillilei
14-11-2012, 01:53 PM
Bericht: #5
RE: Wijnen op dronk?
Dag Peter,

Zat in het verleden met dezelfde vragen, en gebruik nu CT (http://www.cellartracker.com) en geniet hierdoor ook van de overige gebruikers hun ervaring, om de beste drinkdatum te vinden.
Blijft altijd nog wel een persoonlijke keuze, en ook afhankelijk van de omstandigheden waarin de wijn bewaard werd, maar geeft toch vaak een indicatie waarop ik mij baseer.

....en uiteraard is het ook een handig tool om de juiste flessen terug te vinden, eens je voorraad groter wordt![/align]
14-11-2012, 02:37 PM
Bericht: #6
RE: Wijnen op dronk?
(14-11-2012 01:53 PM)Jo schreef:  Dag Peter,

Zat in het verleden met dezelfde vragen, en gebruik nu CT (http://www.cellartracker.com) en geniet hierdoor ook van de overige gebruikers hun ervaring, om de beste drinkdatum te vinden.
Blijft altijd nog wel een persoonlijke keuze, en ook afhankelijk van de omstandigheden waarin de wijn bewaard werd, maar geeft toch vaak een indicatie waarop ik mij baseer.

....en uiteraard is het ook een handig tool om de juiste flessen terug te vinden, eens je voorraad groter wordt![/align]

Cellar tracker is inderdaad super. Het vraagt wel een beetje discipline om steeds je gedronken flessen te verwijderen maar bij mijn inventaris eerder deze week zat ik er toch maar 1 flesje rosé naast. Cool

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
14-11-2012, 04:02 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-11-2012 om 04:02 PM door doc.)
Bericht: #7
RE: Wijnen op dronk?
"Open Cellar Home Edtion" ,een tool om uw kelderstock bij te houden (staat al een tijdje op m'n bureaublad klaar)...Nog steeds niet van gekomen om het eens van naderbij te bekijken. Misschien zijn die tools een aparte topic waard...
Gratis download hier:

http://download.cnet.com/Open-Cellar-Hom...35770.html

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-11-2012, 06:10 PM
Bericht: #8
RE: Wijnen op dronk?
(14-11-2012 02:37 PM)carl schreef:  
(14-11-2012 01:53 PM)Jo schreef:  Dag Peter,

Zat in het verleden met dezelfde vragen, en gebruik nu CT (http://www.cellartracker.com) en geniet hierdoor ook van de overige gebruikers hun ervaring, om de beste drinkdatum te vinden.
Blijft altijd nog wel een persoonlijke keuze, en ook afhankelijk van de omstandigheden waarin de wijn bewaard werd, maar geeft toch vaak een indicatie waarop ik mij baseer.

....en uiteraard is het ook een handig tool om de juiste flessen terug te vinden, eens je voorraad groter wordt![/align]

Cellar tracker is inderdaad super. Het vraagt wel een beetje discipline om steeds je gedronken flessen te verwijderen maar bij mijn inventaris eerder deze week zat ik er toch maar 1 flesje rosé naast. Cool

Volledig mee akkoord, gebruik CT nu ook 5 jaar en toch wel superhandig (voor de inventaris redenen, voor feedback van andere users, drinking windows, opslaan van private notes, printen van kelderinventaris, ...). Als ik dan zie hoe mijn vader met zijn xls zit te sukkelen...

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
04-06-2013, 09:49 PM
Bericht: #9
RE: Wijnen op dronk?
Hoi Hoi,
Begin ondertussen mijn weg te vinden op CT - Indien interesse kunnen jullie me terugvinden of toevoegen met dezelfde username "pdehondt"

schol!

Wine is sunlight held together by water…
By Galileo Gillilei
05-06-2013, 03:59 PM
Bericht: #10
RE: Wijnen op dronk?
(04-06-2013 09:49 PM)pdehondt schreef:  Hoi Hoi,
Begin ondertussen mijn weg te vinden op CT - Indien interesse kunnen jullie me terugvinden of toevoegen met dezelfde username "pdehondt"

schol!

Done! Smile

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)


Ga naar locatie: