Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eva Fricke, Rheingau
08-12-2012, 12:00 PM
Bericht: #1
Eva Fricke, Rheingau
Rheingau 2010

Mooie fruitige (citrus en perzik) neus, mineraal, fris, ... is al veelbelovend.
Een slokje en boenk er op! Sappig evenwichtig wijntje met frisse zuren en een mooie afdronk. Nog van dat :-)
08-12-2012, 03:57 PM
Bericht: #2
RE: Eva Fricke, Rheingau
(08-12-2012 12:00 PM)filip schreef:  Rheingau 2010

Mooie fruitige (citrus en perzik) neus, mineraal, fris, ... is al veelbelovend.
Een slokje en boenk er op! Sappig evenwichtig wijntje met frisse zuren en een mooie afdronk. Nog van dat :-)

Ben in 2011 op haar domeintje geweest-zij is de vroegere wijnmaakster van Leitz - haar wijnen zijn bijna nog fijner en strakker -top!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-12-2012, 07:11 PM
Bericht: #3
RE: Eva Fricke, Rheingau
(08-12-2012 03:57 PM)vinejo schreef:  
(08-12-2012 12:00 PM)filip schreef:  Rheingau 2010

Mooie fruitige (citrus en perzik) neus, mineraal, fris, ... is al veelbelovend.
Een slokje en boenk er op! Sappig evenwichtig wijntje met frisse zuren en een mooie afdronk. Nog van dat :-)

Ben in 2011 op haar domeintje geweest-zij is de vroegere wijnmaakster van Leitz - haar wijnen zijn bijna nog fijner en strakker -top!
En met industriële gisten vervaardigd, hoe kan dat nuapplaus Inderdaad mooie wijn.
10-12-2012, 01:03 AM
Bericht: #4
RE: Eva Fricke, Rheingau
Een tijd geleden dronk ik een aantal Rieslings van dit domein.
Was toen niet sterk onder de indruk van deze wijnen. P/K scoorde deze niet hoog bij mij.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
11-12-2012, 12:17 AM
Bericht: #5
RE: Eva Fricke, Rheingau
(10-12-2012 01:03 AM)don quichotte schreef:  Een tijd geleden dronk ik een aantal Rieslings van dit domein.
Was toen niet sterk onder de indruk van deze wijnen. P/K scoorde deze niet hoog bij mij.

Don, misschien de 2011 te jong gedronken?
11-12-2012, 11:57 PM
Bericht: #6
RE: Eva Fricke, Rheingau
(11-12-2012 12:17 AM)Marc schreef:  
(10-12-2012 01:03 AM)don quichotte schreef:  Een tijd geleden dronk ik een aantal Rieslings van dit domein.
Was toen niet sterk onder de indruk van deze wijnen. P/K scoorde deze niet hoog bij mij.

Don, misschien de 2011 te jong gedronken?
"t zou kunnen dat ik deze wijn te jong dronk daar ik weinig of geen ervaring heb met Duitse Riesling op latere leeftijd gedronken. ( Wel ervaring met oude Riesling uit de Elzas)
Een forumlid opende wel de deur om kennis te maken met een aantal oude Duitse Rieslings en deze waren een voor een zeer mooie wijnen geworden.
Ik dronk de Rieslings van Eva Fricke naast een aantal andere (jonge) Duitse Rieslings (Geil; Sander; Gehring ....) die ik meer kon apprecieren.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
12-12-2012, 07:34 PM
Bericht: #7
RE: Eva Fricke, Rheingau
(11-12-2012 12:17 AM)Marc schreef:  
(10-12-2012 01:03 AM)don quichotte schreef:  Een tijd geleden dronk ik een aantal Rieslings van dit domein.
Was toen niet sterk onder de indruk van deze wijnen. P/K scoorde deze niet hoog bij mij.

Don, misschien de 2011 te jong gedronken?

ik dacht ergens gelezen te hebben dat deze zowiezo een paar jaar moet rusten
19-02-2013, 07:50 PM
Bericht: #8
RE: Eva Fricke, Rheingau
Lorch 2010:
Lichtgele kleur met groene reflectie. In de neus herkennen we onmiddellijk rijpe appeltjes met in de achtergrond subtiele gereserveerde tonen van abrikoos en citrus, bijgestaan door florale en minerale tonen. Na het walsen krijgen we een zuivere minerale expressie met citrus verweven. Een frisse complexe neus.
De aanzet wordt ingezet met mooie krachtige zuren die blijven dragen tot diep in de finale om uiteindelijk over te gaan in rijpe appel. Het middenstuk is droog, sappig maar strak, licht vettig, zuiver en puur. Aroma’s van kruisbessen (bittertje) en limoen zorgen voor de zuurstructuur.
Lange minerale afdronk. Door de zuren aanvankelijk zeer droog, strak. Op het einde een tikkeltje zoetheid, rijpe appeltjes.
Naar gewoonte proeven we enkele dagen van dezelfde wijnfles.
De vierde dag nadat we de fles geopend hadden kregen we een krachtig, bijzonder harmonieus boeket van rijpe appeltjes, abrikoos, limoen en minerale tonen. Een waar waw-gevoel.
Dit geeft aan dat karafferen aan te raden is. Deze riesling heeft lucht nodig wil hij tot volle expressie komen.
(Proefnotitie door Rudi)
Meer: hier: http://vriendenvanderiesling.wordpress.c...aar-later/
19-02-2013, 08:12 PM
Bericht: #9
RE: Eva Fricke, Rheingau
Mooie beschrijving Marc. ik zal mijn 2011 nog maar enkele jaartjes rust gunnen, denk ik.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
12-05-2013, 09:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-05-2013 om 09:22 PM door peter.)
Bericht: #10
RE: Eva Fricke, Rheingau
Gisteren Riesling Lorch 2011 van Eva Fricke gedronken.
Kleur: helder, glanzend, een stevige groene flits vermengd met licht strogeel , stevige waterrand en dus nog zeer jong ogend ; dunne tranen
Geur: mineraliteit , zeer licht petrolé, maar vooral steenvrucht en exotisch fruit dat niet uitbundig doch duidelijk aanwezig is.
Afdronk: heel levendig, fris vers fruit , citrus; in het middenstuk is het heel duidelijk dat dit een geconcentreerde en complexe wijn is die dan verrassend sterk uit de hoek ( balancerend tussen beetje zoet en zuurtjes) komt om dan te eindigen in een finale met veel finesse en fijne zuurtjes die mooi uitdeinen en die je doen snakken naar het volgende glas om de hele cyclus nog eens mee te maken.
Het goede nieuws: ik heb er nog 1 fles van , het slechte nieuws = ik heb er slechts 1 fles van. Met oprechte dank aan Filip en Koen die mij dit kleinood bezorgd hebben.
13-05-2013, 12:57 PM
Bericht: #11
RE: Eva Fricke, Rheingau
Ik ben gewoon zot van die Lorch 2011 Smile
Peter laat maar weten als je er nog wil, bestellen we samen Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
02-06-2013, 02:28 AM
Bericht: #12
RE: Eva Fricke, Rheingau
Deze avond de Seligmacher 2009 mogen proeven, een schitterende, rijke riesling. Topklasse (merci PvdW). De wijn paste verbazend genoeg beter bij de asperges op Vlaamse wijze dan de zelen van Sveti Martin.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-10-2013, 12:48 PM
Bericht: #13
RE: Eva Fricke, Rheingau
Ik ben verliefd op Eva Fricke Heart
haar Lorch 2011. Dit is zo'n fles eens geopend en 't moet op. De neus is mooi ontwikkeld, de mineraliteit is zalig en het fruit (peche, citrus wat exotisch) puur en strak. Ook in de mond een streling, pure smaken, finesse, zuur en een tikkeltje zoet, perfecte balans en een afdronk die mooi blijft hangen met frisse zuurtjes. Nog maar 2 ... Peter hou u klaar Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
31-10-2013, 11:11 AM
Bericht: #14
RE: Eva Fricke, Rheingau
haar kiedrich is ook om bij weg te dromen! en een heel sympathieke madame :-)

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
21-04-2014, 11:01 PM
Bericht: #15
RE: Eva Fricke, Rheingau
Rheingau 2009:
Niks geen gesloten fase voor deze Riesling...
Licht-citroengele kleur, bleke rand.
Enorm mooi open neus, eerste dag nogal wat evolutief: licht petrolé, overrijpe sinaas-schil, stenig.
Tweede dag terug veel meer primair, nog steeds overrijpe sinaas-schillen, bloedappelsien, kruidig nu ook (peperig, dragon, munt) en heel mineraal.
In het lege glas zelfs wat asbak, een beetje zoals een jointje. Blush
Romige aanzet, met wat gistimpressies van verblijf op droesem, levendig mondgevoel met wat bitters die op begin van evolutie wijzen. Vrij stevige wijn, mooi evenwichtig. De zuren van voorheen zijn nagenoeg compleet met het fijne restzoet versmolten.
Top voor een instapwijn. En zoals dikwijls met Riesling: even wachten en je wordt beloond.
22-04-2014, 10:41 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-04-2014 om 12:45 PM door koen.)
Bericht: #16
RE: Eva Fricke, Rheingau
De laatste 2 weken 2x Lorch 2011 gedronken ... zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalig. Krijg al weer zin al ik Marc zijne TN lees Big Grin

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
13-05-2014, 09:30 PM
Bericht: #17
RE: Eva Fricke, Rheingau
Toevallig bij vrienden in het weekend en toch niet de Kiedrich voor mijn neus! Neus blijft zeer elegant, mooi samenspel van verschillend fruit, niets dat overheerst maar, en dat is nog sterker, niet wat maar half naar voor komt, wat echt wel een hele kunst is. In de mond die mooie frisheid met het fruit dat wat wordt verdrongen onder de mineraliteit, en wat mij een beetje spoortje, zo een klein zoet tikje in de afdronk. Dit deed voor mij een beetje afbreuk aan de elegantie. Nu, het blijft een van de mooiste rieslings die ik ken maar ik ben zeer benieuwd of dat zoet er een beetje uitgaat met het verouderen.
11-08-2015, 12:26 PM
Bericht: #18
RE: Eva Fricke, Rheingau
Rheingau 2014
Niet direct typische riesling neus, beetje gesloten maar ik rook er iets redelijk aparts in. Achtergrond geurtje dat me aan de wijnen van Eva doet denken. Iets van de ondergrond denk ik?
Maar wijn zat mooi in elkaar maar hou u vast aan de enorme zuuropstoot bij de afdronk. Momenteel kan je deze gebruiken om een goeie Rum Cola aan zuren te voorzien :-)

Veel te jong denk ik...

Wine is sunlight , held together by water !
11-08-2015, 01:04 PM
Bericht: #19
RE: Eva Fricke, Rheingau
(11-08-2015 12:26 PM)Venne schreef:  Rheingau 2014
Achtergrond geurtje dat me aan de wijnen van Eva doet denken. Iets van de ondergrond denk ik?

Background news: Wine from the underground, I like..!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
09-05-2020, 10:48 PM
Bericht: #20
RE: Eva Fricke, Rheingau
Kiedrich 2015

Wijn open doen, plop, ruiken, glimlach. Ja, dit is mooi! Een instant pleaser zoals hij nu is. Heel veel mineraliteit, echt een stenige impressie. En dan perzikjes, en in de achtergrond, een subtiel kruidig toetsje. In de mond bijzonder fris, knapperige zuren. Zéér hoog doordrinkgehalte! Mooie eerste kennismaking met dit domein.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
08-11-2022, 06:05 PM
Bericht: #21
RE: Eva Fricke, Rheingau
Rheingau 2020

Blijkbaar veel te veel betaald voor mijn fles, maar goed, ze was het waard.
Gewoonweg fantastisch frisse neus, de minerale gesteenten worden etherischgewijs richting je neusepitheel gedreven. Geen ananas of ander exotisch fruit, wel limoen, agrume en jonagold. En leisteen, of had ik dat al gezegd.
In de mond al even mooi, zacht en tintelend, perfecte balans tussen de frivole zuurtjes en het fruit. Terug agrume in de afdronk.
Als je even een dipje hebt in je wijnliefde is dit the wine to drink.

Ik denk dat ik sowieso weer wat meer riesling moet drinken, wat een genot zeg.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-11-2022, 07:00 PM
Bericht: #22
RE: Eva Fricke, Rheingau
(08-11-2022 06:05 PM)vinejo schreef:  Rheingau 2020

Blijkbaar veel te veel betaald voor mijn fles, maar goed, ze was het waard.
Gewoonweg fantastisch frisse neus, de minerale gesteenten worden etherischgewijs richting je neusepitheel gedreven. Geen ananas of ander exotisch fruit, wel limoen, agrume en jonagold. En leisteen, of had ik dat al gezegd.
In de mond al even mooi, zacht en tintelend, perfecte balans tussen de frivole zuurtjes en het fruit. Terug agrume in de afdronk.
Als je even een dipje hebt in je wijnliefde is dit the wine to drink.

Ik denk dat ik sowieso weer wat meer riesling moet drinken, wat een genot zeg.


Awel, ik had hetzelfde gevoel vorige week met nog een erg knappe wijn van Fricke, de Lorch 2021. Veel te jong, maar er moest en er zou een flesje aan geloven. Wat een wijnen kan die vrouw maken. De Lorch staat zelfs nog een klein trapje hoger dan de Rheingau vond ik op de laatste opendeurdag bij V&L maar in de beschrijving van Jo kan ik me perfect vinden. Dit proeven van deze kwaliteit is inderdaad genieten geblazen.
En nu gaat er ene van Weinbach aan geloven!


Bijlagen Afbeeldingen
   
02-12-2022, 08:29 AM
Bericht: #23
RE: Eva Fricke, Rheingau
Heel mooie docu op Arte over (en mét) Eva Fricke
Kijken vanaf 2.40
Daar zie je ze zelf op weg om haar wijn voor te stellen bij Berry Bros&Rudd
https://www.arte.tv/de/videos/072714-000...kuenstler/

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: