Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Château Siran, Margaux
26-06-2010, 09:08 PM
Bericht: #1
Chateau Siran Margaux
Zit hier in mooi gezelschap op het afkoelende terras aan de Chateau Siran uit 2003
Wou me toch de moeite getroosten om der even te melden dat dit een zeer mooie wijn is (nochtans een moeilijk jaar voor de appellatie)
Ceder, boter en mineraliteit in de neus, mooi evenwichtig in de mond met zuivere florale toetsen. Mooie afdronk met lichte toast.
Veel beter dan de Prieuré Lichine uit hetzelfde jaar. De Bourgeois Exceptionnel overtreft de GCC !
90-91/100
08-02-2011, 10:12 PM
Bericht: #2
RE: Chateau Siran 2002 Margaux
En ook de 2002 deed ons blind vermoeden dat we een GCC in het glas hadden.
Fijnkorrelig zwart fruit, vanille, koffie, lichte botertoets. In de mond zeer fris, met krokante zuren en een mooie, koele puurheid.
Na een tiental minuten zuiver peper in de neus.
Vintage linkeroever, spek naar onze wijnbek.

Zelfde score als de 2003, 90-91!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
09-02-2011, 01:32 PM
Bericht: #3
RE: Chateau Siran Margaux
toch iemand die het voor deze wijn opneemt applaus
heb onlangs nog siran gedronken van 1982-1986 en die waren stuk voor stuk nog top met veel fruit en natuurlijk heel veel animaliteit en tertiaire geuren... zeer verfijnd...
bij een proeverij een paar maanden geleden (blind uiteraard) scoorden ook de recentere jaartallen zo goed dat ik dan besloten heb om ook deze op de kaart te zetten (en wat privé in te kopen uiteraard)

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
09-02-2011, 04:08 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-02-2011 om 04:12 PM door don quichotte.)
Bericht: #4
RE: Chateau Siran Margaux
Ik behoor ook tot dat clubje die deze wijn sterk apprecieert.Rolleyes
Vooral zijn velourse zachtheid en finesse na een aantal kelderjaren kan me bekoren.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
05-05-2012, 01:43 PM
Bericht: #5
Château Siran
2009

Gisteren geproefd zonder karaf, was ook niet echt nodig. Opvallend drinkbaar al, de blauwe besjes en de framboosjes springen uit het glas samen met het herkenbare cederhout. Zachte maar volle aanzet, evenwichtig, rijpe versmolten tannines. Toch een warm, alcoholisch gevoel 14%, zelfs tikkeltje branderig. Het mankeert echter niet aan frisheid. En toch is er iets wat me stoort, wat overrijpheid, kirsch ? 90/100.

Buvez du vin et vivez joyeux !
05-05-2012, 05:18 PM
Bericht: #6
RE: Château Siran
(05-05-2012 01:43 PM)dr_magooo schreef:  2009
......... Het mankeert echter niet aan frisheid. En toch is er iets wat me stoort, wat overrijpheid,........

"Overrijpheid"; dit woord is ook al uit mijn mond gevallen voor 2009 en voor andere wijnen dan Château Siran.
Wanneer denk je dat die zijn maturiteit gaat halen? Binnen een 5-tal jaar al?
Ik stel die vraag ook weer omdat ik denk dat de 2009 geen 20 jaar nodig zal hebben om op zijn best te zijn.
BTW ; ik heb de 2009 van Siran ook liggen.Château Siran niet de grootse maar toch een fijnzinnige Margaux, ook in minder goede jaren en nog betaalbaar.Rolleyes

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
05-05-2012, 05:35 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-05-2012 om 05:36 PM door doc.)
Bericht: #7
RE: Château Siran
(05-05-2012 05:18 PM)don quichotte schreef:  
(05-05-2012 01:43 PM)dr_magooo schreef:  2009
......... Het mankeert echter niet aan frisheid. En toch is er iets wat me stoort, wat overrijpheid,........

"Overrijpheid"; dit woord is ook al uit mijn mond gevallen voor 2009 en voor andere wijnen dan Château Siran.
Wanneer denk je dat die zijn maturiteit gaat halen? Binnen een 5-tal jaar al?
Ik stel die vraag ook weer omdat ik denk dat de 2009 geen 20 jaar nodig zal hebben om op zijn best te zijn.
BTW ; ik heb de 2009 van Siran ook liggen.Château Siran niet de grootse maar toch een fijnzinnige Margaux, ook in minder goede jaren en nog betaalbaar.Rolleyes

Ik betaalde 25 euro bij Colruyt, inclusief herverpakkingskost voor 1 proefflesje.
Maturiteit ? Volgens mij zal die altijd mooi drinkbaar blijven, ik weet het eigenlijk niet, maar ik ga er toch misschien een 2 tal extra kopen. Ik denk ook binnen 5 tot 8 jaar ga je hier een mooi produkt hebben maar ik denk dat de 09 toch veel langer gaan kunnen bewaren zu. Er ontbreekt mij wat ervaring op dat vlak. De stijl 09 is eigenlijk wel heel herkenbaar. Heb jij veel 09 gekocht ? Ik hou eigenlijk misschien meer van 08 ... watte (voor de moment Wink)

Buvez du vin et vivez joyeux !
05-05-2012, 05:56 PM
Bericht: #8
RE: Château Siran
Ik had zeer veel moeite om er een Bordeaux in te herkennen, doet zeer warm en zuiders aan. Jammer!
03-02-2013, 09:22 PM
Bericht: #9
RE: Château Siran
1981

Was voor mij een zeer leuke verrassing van onze gastheer! Ik maar denken dat er op wijngebied niet veel soeps meer zou bestaan uit men geboortejaar. Vandaag nog goed te drinken, nachtje vacuvin in de koelkast. Mooi gerijpt, nog fruit aanwezig, niet vermoeiend. Men eerste lekkere wijn uit men geboortejaar! Thanks!

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
14-03-2015, 09:58 PM
Bericht: #10
RE: Château Siran 1995
Vandaag wijnsneukeltocht, eindigend ten huize ons.
Andere wijnen worden elders besproken, maar wou - tijdens de werken- toch al deze Margaux even ten berde brengen.
We dronken de 1995 heel toevallig naast een St Julien van hetzelfde jaar, Chateau Lalande. Deze laatse was heel mooi op zijn tertiaire toetsen maar diende dringend gedronken. De Siran had dezelfde eigenschappen, maar hier heb je nog fruit in het bos. Heerlijk en complex, lang in de mond. Na inslikken wel droogtrekkend, een typische 1995 touch.
91

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-05-2015, 08:59 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-05-2015 om 09:00 PM door Dc.)
Bericht: #11
RE: Château Siran, Margaux
1995 samen met MH aan het degusteren.

Op zijn tertiaire pallet, zeker na het walsen. Geurt ook al wel hard zonder walsen en dan is er inderdaad nog een sprankeltje fruit te bespeuren al bevindt dit zich voor mij op de achtergrond.
Droogtrekkende eigenschappen inderdaad zeker aanwezig, niet storend maar na een goeie slok toch een droog mondjeSmile
Zeker nog niet kapot

De hierboven beschreven "zuiderse elementen" kan ik ook wel beamen. Ruikt heel zwoel en 'warm'. Dit stoort mij niet echt, maar je verwacht het uiteindelijk niet bij een Bordeaux. Zodoende kan ik wel begrijpen dat men dit zonde kan vinden. Maar zoals gezegd voor mij niet storend, al heb ik ook een voorkeur voor de iets 'koelere' elementen die je standaard bij een Bordeaux vindt ALS je een Bordeaux drinkt Smile
17-01-2016, 10:26 AM
Bericht: #12
RE: Château Siran, Margaux
Eergisteren Siran 1996.
Jaren geleden een kist van gekocht en af en toe doen we er ééntje van open. Erg veel bezinksel, voorzichtig gedecanteerd en op temperatuur laten komen. Ondanks het mooie jaar heeft deze wijn ons nog nooit echt van de sokken geblazen. Maar misschien is dat wel de aard van het beestje. Margaux behoort toch "vrouwelijk" en subtiel te zijn? Tussen de alcoholbommen, die we meer en meer in het glas krijgen, begint dat erg op te vallen. Deze heeft 12,5%...
De kleur is licht voor een Médoc (een deel ervan zit allicht in het bezinksel), glanzend en met een eerste aanzet van evolutie. De neus drijft op rood fruit en veel kruiden, de tertiaire geuren beginnen nu maar pas hun kop op te steken met wat struikgewas en wat dies meer zij. In de mond een goed evenwicht met vrij hoge zuren en intussen behoorlijk afgeronde tannines (die zijn intussen ook in zaksel veranderd denk ik). De hoofdtoon wordt gezet door krieken en kersenpitten, die behoorlijk lang blijven hangen. Relatief hoog merlot-en petit verdotgehalte voor een Médoc, vermoed ik.

Als 1995 "zwoel" en "zuiders" overkomt, dan is 1996 compleet anders gemaakt. De laatste moet het hebben van nogal strenge subtiliteit en blijkbaar bijzonder lang bewaarpotentieel, de rest van de kist zullen we tegen het heersende tempo van ongeveer een fles per jaar blijven volgen.

Ho ja, nog iets over het etiket. In die jaren stond er telkens een kunstwerk op de etiketten, een beetje zoals bij Mouton. 1996 had een schilderijtje getiteld "Internet". Ter ere van het ontstaan daarvan. Twintig jaar zit ons geheugen en het grootste deel van ons verstand al in onze P.C. resp. laptop!
17-01-2016, 11:57 AM
Bericht: #13
RE: Château Siran, Margaux
Grappig, van dat etiket!
Was curieus, heb het even opgezocht


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-01-2016, 12:04 PM
Bericht: #14
RE: Château Siran, Margaux
(17-01-2016 11:57 AM)vinejo schreef:  Grappig, van dat etiket!
Was curieus, heb het even opgezocht

Als een kind van de jaren 80 herken ik daar Leonardo in ( Teenage Mutant Ninja Turtles ) applaus

When in doubt ... drink Pomerol !
13-11-2016, 09:59 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-11-2016 om 10:26 PM door Benz.)
Bericht: #15
RE: Château Siran, Margaux
Vanavond Chateau Siran 1996 in het glas, wijn vanmorgen uit de wijnkast gehaald. Fles 5 uur op voorhand geopend, kurk in absolute topconditie werkelijk als nieuw! De wijn zelf in het glas nog zeer mooi jong donkerrood granaatrood van kleur. De wijn verandert net zoals een kameleon voortdurend van gedaante tijdens de avond, zoals een Bordeaux wijn dit zo mooi kan. In de neus de ene keer vrij sereen, enkele minuten later weer mooie tonen van werkelijk alles wat, rood en zwart fruit, tabbak, leder, gebrand hout, vanille, kruiden. In de mond nog zeer mooie zuren en tannines aanwezig, wel mooi evenwichtig maar nog vrij stevig voor zulke oude wijn, wat koffie, licht rokerig, kersenpitten. Afdronk zeer mooi en heel licht droogtrekkend. Deze wijn is ver van versleten en kan makkelijk nog 5jaar of langer mee. De overige 3 flesjes zullen nog een paar jaartjes blijven liggen, deze wijn zal de komende jaren enkel maar beter worden. Desalniettemin voor mij nu al een mooie 89-90 applaus

   

Save water drink wine!
13-11-2016, 11:35 PM
Bericht: #16
RE: Château Siran, Margaux
(13-11-2016 09:59 PM)Benz schreef:  Vanavond Chateau Siran 1996 in het glas, wijn vanmorgen uit de wijnkast gehaald. Fles 5 uur op voorhand geopend, kurk in absolute topconditie werkelijk als nieuw! De wijn zelf in het glas nog zeer mooi jong donkerrood granaatrood van kleur. De wijn verandert net zoals een kameleon voortdurend van gedaante tijdens de avond, zoals een Bordeaux wijn dit zo mooi kan. In de neus de ene keer vrij sereen, enkele minuten later weer mooie tonen van werkelijk alles wat, rood en zwart fruit, tabbak, leder, gebrand hout, vanille, kruiden. In de mond nog zeer mooie zuren en tannines aanwezig, wel mooi evenwichtig maar nog vrij stevig voor zulke oude wijn, wat koffie, licht rokerig, kersenpitten. Afdronk zeer mooi en heel licht droogtrekkend. Deze wijn is ver van versleten en kan makkelijk nog 5jaar of langer mee. De overige 3 flesjes zullen nog een paar jaartjes blijven liggen, deze wijn zal de komende jaren enkel maar beter worden. Desalniettemin voor mij nu al een mooie 89-90 applaus

Mooi..! Heb nog flesje 1995 liggen, binnenkort toch eens proberen..

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-11-2016, 12:23 AM
Bericht: #17
RE: Château Siran, Margaux
Linkeroever 1996 .... kan soms vaak mooi verrassend uit de hoek komen Heart.

When in doubt ... drink Pomerol !
19-11-2016, 09:51 AM
Bericht: #18
RE: Château Siran 1995
(14-03-2015 09:58 PM)vinejo schreef:  Vandaag wijnsneukeltocht, eindigend ten huize ons.
Andere wijnen worden elders besproken, maar wou - tijdens de werken- toch al deze Margaux even ten berde brengen.
We dronken de 1995 heel toevallig naast een St Julien van hetzelfde jaar, Chateau Lalande. Deze laatse was heel mooi op zijn tertiaire toetsen maar diende dringend gedronken. De Siran had dezelfde eigenschappen, maar hier heb je nog fruit in het bos. Heerlijk en complex, lang in de mond. Na inslikken wel droogtrekkend, een typische 1995 touch.
91

Gisteren deze 1995 opnieuw gedronken, en zelfde impressies.
Ik schonk m naast de 2012 om de evolutie van zo n wijn te tonen.
Die 2012 was ook heerlijk en verrassend drinkbaar. Heel mooie, luxueuze houttoetsen, rood en zwart fruit, kruiden, zoethout,..In de mond een lekkernij, zeer zacht en verweven. Kost 22 euro in Colruyt, ik vind dit een mooie P-Q.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-04-2018, 04:16 PM
Bericht: #19
RE: Château Siran, Margaux
Een fles per jaar haal ik niet meer. Na meer dan twee jaar nog eens de Château Siran 1996 bovengehaald. Veel bleef bij hetzelfde.

De kleur is die van een rijpe, zeer geconcentreerde pinot noir. Of toch minstens van een belegen Saint-Emilion. Als ik het goed heb komt dat omwille van de 46% merlot in de assemblage (naast 40% cabernet sauvignon, 13%! petit verdot en 1% cabernet franc).
De neus is ronduit fantastisch geworden. Ook hier weer de merlot, veel rood fruit nog, beetje tabak, wat vegetale sporen maar geen sleet. Heel intens.
In de mond blijven de zuren hoge ogen gooien, dat is even wennen, maar er is genoeg fruit voor enig evenwicht en de lengte is behoorlijk. Voor mij moet Bordeaux niet te gemakkelijk worden en dan is dit dus een typevoorbeeld.
14-04-2018, 07:57 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-04-2018 om 07:58 PM door don quichotte.)
Bericht: #20
RE: Château Siran, Margaux
(14-04-2018 04:16 PM)Jordaens schreef:  Een fles per jaar haal ik niet meer. Na meer dan twee jaar nog eens de Château Siran 1996 bovengehaald. Veel bleef bij hetzelfde.

De kleur is die van een rijpe, zeer geconcentreerde pinot noir. Of toch minstens van een belegen Saint-Emilion. Als ik het goed heb komt dat omwille van de 46% merlot in de assemblage (naast 40% cabernet sauvignon, 13%! petit verdot en 1% cabernet franc).
De neus is ronduit fantastisch geworden. Ook hier weer de merlot, veel rood fruit nog, beetje tabak, wat vegetale sporen maar geen sleet. Heel intens.
In de mond blijven de zuren hoge ogen gooien, dat is even wennen, maar er is genoeg fruit voor enig evenwicht en de lengte is behoorlijk. Voor mij moet Bordeaux niet te gemakkelijk worden en dan is dit dus een typevoorbeeld.

Jordaens, het doet me een genoegen dat je deze wijn Siran kan appreciëren.cheers
Wat schreef ik hier onlangs over Siran 1990? Zie onder meer het onderwerp "Wat ben jij aan het drinken nu? Bericht: #6428 "

En van dit domein heb ik zeker al meer dan een dozijn jaargangen genoten.Slurp

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
14-04-2018, 10:45 PM
Bericht: #21
RE: Château Siran, Margaux
(14-04-2018 07:57 PM)don quichotte schreef:  
(14-04-2018 04:16 PM)Jordaens schreef:  Een fles per jaar haal ik niet meer. Na meer dan twee jaar nog eens de Château Siran 1996 bovengehaald. Veel bleef bij hetzelfde.

De kleur is die van een rijpe, zeer geconcentreerde pinot noir. Of toch minstens van een belegen Saint-Emilion. Als ik het goed heb komt dat omwille van de 46% merlot in de assemblage (naast 40% cabernet sauvignon, 13%! petit verdot en 1% cabernet franc).
De neus is ronduit fantastisch geworden. Ook hier weer de merlot, veel rood fruit nog, beetje tabak, wat vegetale sporen maar geen sleet. Heel intens.
In de mond blijven de zuren hoge ogen gooien, dat is even wennen, maar er is genoeg fruit voor enig evenwicht en de lengte is behoorlijk. Voor mij moet Bordeaux niet te gemakkelijk worden en dan is dit dus een typevoorbeeld.

Jordaens, het doet me een genoegen dat je deze wijn Siran kan appreciëren.cheers
Wat schreef ik hier onlangs over Siran 1990? Zie onder meer het onderwerp "Wat ben jij aan het drinken nu? Bericht: #6428 "

En van dit domein heb ik zeker al meer dan een dozijn jaargangen genoten.Slurp

Is idd. een heel mooi Chateau, en idd die 1996 die raakt maar niet versleten, heb hier ook nog steeds 4 flesjes liggen uit mijn kist van 12, en ook al mijn vorige flessen presteerde zowat op hetzelfde niveau. Zal er nog eens 1tje openen binnenkort! Wink

Save water drink wine!
17-10-2019, 03:02 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-10-2019 om 12:29 AM door Benz.)
Bericht: #22
RE: Château Siran, Margaux
Vandaag mijn volgende flesje Chateau Siran 1996 in het glas. Fles 5 uur op voorhand geopend. Nog steeds heel mooi donker granaatrood van kleur. Neus van enorm veel rood fruit, beetje zwart ook, tabbak en leder. In de mond zachte afgeronde tannines, wel nog stevige zuurtjes ondanks zijn leeftijd, maar die bakken fruit die nog steeds enorm aanwezig zijn brengen de wijn perfect in evenwicht. Afdronk ook heel mooi. 90+ Slurp. Wijn is verre van versleten en kan met gemak nog vele jaartjes mee. Nog 3 flesjes te gaan! Wink

Save water drink wine!
31-07-2020, 09:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-07-2020 om 09:34 PM door Rik Martens.)
Bericht: #23
RE: Château Siran, Margaux
Ja, 't is de moment. Die fles per jaar is dus niet gelukt en er zijn nog zo'n zeven of acht flessen over... En ja, de Siran 1996 met het etiket "Internet" is klaar. Mens, dit is nu goed. De wijn warmt wat snel op, op deze heetste dag van 2020 (ik heb zelf 37,08°C zonder covid-19). Maar eigenlijk is dat niet echt dramatisch. Kamertemperatuur is nodig, want er is veel te doen in deze wijn.

De kleur is impeccable, niet erg doorzichtig, wat evolutie aan de rand, een beetje Cubamahonie, goed gevuld en met magistrale tranen.
De neus is erg diep, buitengewoon complex, gaande van diverse fruitsoorten, krieken op jenever, peperkoek met gekonfijt fruit. Kruiden, peper, kaneel, beetje erf, tabak en cederhout, beetje nootjes, beetje kreupelhout, zalig, fijn, evenwichtig en complex...

In de mond een mooi evenwicht, met alle geurelementen die terugkomen, een klein beetje uitdrogend, maar zonder erg. Die zuren van vroeger zijn nog maar een echo van de jonge jaren en de lengte is bijna eindeloos. De smaak blijft bij je, zoals een sauternes of een gewürztraminer dat kunnen doen. Niet te lang wachten want dan duiken de zuren weer op (en je hoeft niet voorzichtig te zijn, vermits het maar 12,5%, zoals het een goede oude margaux betaamt).

Voor het eerst in mijn leven heb ik een haast volle kist lang genoeg bijgehouden om de wijn op zijn hoogtepunt mee te maken... Maar nu moet ik dit wel tegen een hoger tempo beginnen consumeren.
01-08-2020, 12:45 AM
Bericht: #24
RE: Château Siran, Margaux
(31-07-2020 09:25 PM)Rik Martens schreef:  Ja, 't is de moment. Die fles per jaar is dus niet gelukt en er zijn nog zo'n zeven of acht flessen over... En ja, de Siran 1996 met het etiket "Internet" is klaar. Mens, dit is nu goed. De wijn warmt wat snel op, op deze heetste dag van 2020 (ik heb zelf 37,08°C zonder covid-19). Maar eigenlijk is dat niet echt dramatisch. Kamertemperatuur is nodig, want er is veel te doen in deze wijn.

De kleur is impeccable, niet erg doorzichtig, wat evolutie aan de rand, een beetje Cubamahonie, goed gevuld en met magistrale tranen.
De neus is erg diep, buitengewoon complex, gaande van diverse fruitsoorten, krieken op jenever, peperkoek met gekonfijt fruit. Kruiden, peper, kaneel, beetje erf, tabak en cederhout, beetje nootjes, beetje kreupelhout, zalig, fijn, evenwichtig en complex...

In de mond een mooi evenwicht, met alle geurelementen die terugkomen, een klein beetje uitdrogend, maar zonder erg. Die zuren van vroeger zijn nog maar een echo van de jonge jaren en de lengte is bijna eindeloos. De smaak blijft bij je, zoals een sauternes of een gewürztraminer dat kunnen doen. Niet te lang wachten want dan duiken de zuren weer op (en je hoeft niet voorzichtig te zijn, vermits het maar 12,5%, zoals het een goede oude margaux betaamt).

Voor het eerst in mijn leven heb ik een haast volle kist lang genoeg bijgehouden om de wijn op zijn hoogtepunt mee te maken... Maar nu moet ik dit wel tegen een hoger tempo beginnen consumeren.

Mooi! Dank Rik!

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
02-08-2020, 12:09 PM
Bericht: #25
RE: Château Siran, Margaux
's Anderendaags was de neus nog wel zeer aangenaam maar namen in de mond de zuren het grotendeels over. Een grote hoeveelheid bezinksel behoeft ook de nodige aandacht.
05-12-2020, 01:36 PM
Bericht: #26
RE: Château Siran, Margaux
Gisteren mijn voorlaatste flesje Chateau Siran 1996 in het glas.
Fles zoals altijd bij wijn van deze leeftijd 5 uur op voorhand geopend.
Kurk in uitstekende staat, kleur nog steeds mooi donkerrood, zelfs nog niets van lichtbruin randje te bespeuren.
Neus van mooi rood en zwart fruit, zoethout, tabbak, kruiden, heel klein beetje munt ook.
In de mond een prachtige zachte evenwichtige wijn met heel veel fruit, heerlijke versmolten tannines en lichte zuurtjes.
Hele mooie afdronk ook.
Nog 1 flesje hiervan te gaan en daar is absoluut geen haast bij, kan nog vele jaren mee.
Dik verdiende 91-92! Slurp

Save water drink wine!
05-12-2020, 02:15 PM
Bericht: #27
RE: Château Siran, Margaux
(05-12-2020 01:36 PM)Benz schreef:  Gisteren mijn voorlaatste flesje Chateau Siran 1996 in het glas.
Fles zoals altijd bij wijn van deze leeftijd 5 uur op voorhand geopend.
Kurk in uitstekende staat, kleur nog steeds mooi donkerrood, zelfs nog niets van lichtbruin randje te bespeuren.
Neus van mooi rood en zwart fruit, zoethout, tabbak, kruiden, heel klein beetje munt ook.
In de mond een prachtige zachte evenwichtige wijn met heel veel fruit, heerlijke versmolten tannines en lichte zuurtjes.
Hele mooie afdronk ook.
Nog 1 flesje hiervan te gaan en daar is absoluut geen haast bij, kan nog vele jaren mee.
Dik verdiende 91-92! Slurp

Mooi!
Siran is mijns inziens PQ van het beste in Margaux...De 2014 nog te koop aan een goede 20 euro, moeilijk te kloppen.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-12-2020, 02:39 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-12-2020 om 05:34 PM door Benz.)
Bericht: #28
RE: Château Siran, Margaux
(05-12-2020 02:15 PM)vinejo schreef:  
(05-12-2020 01:36 PM)Benz schreef:  Gisteren mijn voorlaatste flesje Chateau Siran 1996 in het glas.
Fles zoals altijd bij wijn van deze leeftijd 5 uur op voorhand geopend.
Kurk in uitstekende staat, kleur nog steeds mooi donkerrood, zelfs nog niets van lichtbruin randje te bespeuren.
Neus van mooi rood en zwart fruit, zoethout, tabbak, kruiden, heel klein beetje munt ook.
In de mond een prachtige zachte evenwichtige wijn met heel veel fruit, heerlijke versmolten tannines en lichte zuurtjes.
Hele mooie afdronk ook.
Nog 1 flesje hiervan te gaan en daar is absoluut geen haast bij, kan nog vele jaren mee.
Dik verdiende 91-92! Slurp

Mooi!
Siran is mijns inziens PQ van het beste in Margaux...De 2014 nog te koop aan een goede 20 euro, moeilijk te kloppen.

Zeker weten, zitten in de topjaren zoals 2015 en 2016 net boven de 30 Euro wat heel mooi is voor zulke wijn. Hebben ook sinds jaargang 2014 de heer Hubert de Bouard (Chateau Angelus) in dienst genomen. En sindsdien is de wijn er nog meer op vooruitgegaan, als je alleen al naar de scores op Cellartracker kijkt duiken ze sindsdien niet meer onder de 90 (buiten 2017 gerekend) zijn wel allemaal mooie jaargangen maar toch hebben ze eerder nooit zo een mooie scores behaald. P/K idd. Topper. Wink

Save water drink wine!
31-03-2021, 07:57 PM
Bericht: #29
RE: Château Siran 2012, Margaux
Na het restje Santa Rita Triple C had ik zin in nog iets Bordeaux-achtigs.
Even gezocht, geen te oude wijn (want ook voor morgen) maar liefst toch al wat op dronk, ik zocht eerst in 2014 maar stootte dan op één van mijn weinige 2012s. Chateau Siran.
De neus was minder krachtig dan die van de Chileen, uiteraard ook met een pak minder cassis. Wel tabak, laurier en blauwe bes.
In de mond is het even schrikken na de Santa Rita. De wijn lijkt wel gedilueerd. Ik kan me voorstellen dat op een degustatie waar je van elke wijn een paar slokken drinkt deze wijn stante pede zou worden afgeschreven.
Vandaar, op t gemak thuis proeven is de boodschap.
En dan heb je een elegante, zijdezachte Margaux in het glas, die niet uitblinkt in kracht en lengte, maar wel in evenwicht.
En die makkelijk een 90 RP verdient.


RP = Rustige Proever.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
25-02-2022, 07:29 PM
Bericht: #30
RE: Château Siran, Margaux
Wegens positieve recensies hier en elders toch eens wat van dit huis aangeschaft. Een kist 2001. Vandaag fles 1 vd 12. Wow wat lekker! Geen ouderdom te bespeuren en op en top Margaux. Blij met de aankoop.

Ga hier lekker van genieten vanavond.


Bijlagen Afbeeldingen
   

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen


Ga naar locatie: