Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wijnen Zuid tirol
08-02-2010, 08:57 PM
Bericht: #1
Wijnen Zuid tirol
Ben een weekje op ski vakantie geweest in Zuid Tirol. Natuurlijk hoort er bij het avondeten wijn bij. Veel plaatselijke wijnen gedronken maar niet echt onder de indruk van de kwaliteit, iemand ervaring met deze wijnen?
15-02-2010, 06:53 PM
Bericht: #2
RE: Wijnen Zuid tirol
Sorry Jeroen, kan er weinig relevants over kwijt...
16-02-2010, 01:53 AM
Bericht: #3
RE: Wijnen Zuid tirol
de witte van Alto Adige ofte Zuid-Tirol dus zijn altijd bijzonder strak en mineralig gevinifieerd. Ze krijgen ook zelden hout (of het nu SB, CH, PG of PB is). Altijd loepzuivere wijnen maar missen soms wat aromatische expressie. Dit komt vaak door dat ze té koud fermenteren (onder 14°) hetgeen de aroma-ontwikkeling tegenhoudt.
Maar er zijn echt wel mooie wijnen als je van dat strakke mineralige houdt.
En, en plus, er zijn enkele mooie gewurztraminers en rieslings te vinden!
Qua rode wijn vind ik het allemaal wat minder: vooral de lagrein en de schiava en ook een beetje PN. Maar heb tot nu toe quasi geen tópwijn geproefd aan redelijke prijs.
(ps. ik zal er binnen enkele weken op Vinitaly eens speciaal op letten).
16-02-2010, 12:27 PM
Bericht: #4
RE: Wijnen Zuid tirol
Ik drink ze érg graag, de wijnen van Alto Adige, maar je moet echt wel bij de betere zijn én je moet wat van de stijl houden. Die strakke mineraligheid is inderdaad een kenmerk, de goeie zijn vind ik ook altijd héél zuiver (berglucht-achtig) en ze hebben heel wat aromatische expressie dankzij de grote verschillen tussen dag en nacht, want het is hier in de zomer heet ! Maar he zijn geen eikmonsters en ze hebben meestal ook niet zoveel body, ze moeten het van hun finesse en elegantie hebben. Rode lagrein is een beetje zoals pinot noir - spatburgunder in duitsland: de slechte zijn limonade, de goeie zijn héél goed (en niet duur) (maar wel moeilijk te vinden). De koning Drinkt in Antwerpen heeft een goeie die niet veel kost, heel smakelijk.
17-02-2010, 04:17 PM
Bericht: #5
RE: Wijnen Zuid tirol
Mijn enige ervaring met wijn uit Zuid-Tirol is ook een Alto Adige, meer bepaald Lafoa, Sauvignon Blanc, te verkrijgen bij TG Fine Wines. Die mineraliteit is inderdaad opvallend, maar bij de Lafoa was ik vooral onder de indruk van expressieve neus; heel aromtisch met exotisch fruit en bloemen, en ook een hele lange smakelijke afdronk.

Weliswaar +/- 30€, maar zonder meer één van de beste witte wijnen die ik ooit gedronken heb.
17-02-2010, 09:29 PM
Bericht: #6
RE: Wijnen Zuid tirol
Klopt, de witte was veel beter dan de rode, wel een mooie sylvaner gedronken.
18-02-2010, 12:13 AM
Bericht: #7
RE: Wijnen Zuid tirol
Onlangs geleerd dat voor de hele wereld pinot grigio (Alto Adige) de referentie is voor pinot gris en ik (en met mij velen) maar denken dat de pinot gris uit de Elzas de referentie was.
19-02-2011, 11:51 PM
Bericht: #8
RE: Wijnen Zuid tirol
Heb zowel gewurztraminer als pinot noir van Hoffstätter, beide toch zeer degelijke wijnen
20-02-2011, 01:43 AM
Bericht: #9
RE: Wijnen Zuid tirol
de pino grigio daar is indd super!!
de rode vallen helaas keer op keer tegen :-(

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
20-02-2011, 03:30 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-02-2011 om 02:18 PM door TimmyR.)
Bericht: #10
RE: Wijnen Zuid tirol
Heb al 2x de 2007 "Schwarhof Tenute Loacker Alto Adige - Südtirol Gran Lareyn" gedronken (niet echt goedkoop @ 17 EUR) en was daar toch wel meer dan tevreden van! Lagreyn is een plaatselijke druif en de moeite waard om eens te proberen, veel (Italiaanse) zuren, maar ook een mooie fruitige structuur met goede tannines. Maar het kan wel eens de uitzondering zijn, die de regel bevestigt...
20-02-2011, 10:02 PM
Bericht: #11
RE: Wijnen Zuid tirol
Ik ga daar volgend jaar in de zomer ook naar toe, en hoop toch wel wat lekkers te proeven ginder. Heb voorlopig enkel een paar wijnen van Alois Lageder gedronken, en die vielen meer dan mee.
21-02-2011, 10:47 AM
Bericht: #12
RE: Wijnen Zuid tirol
Colterenzio vind ik zeer goed. Hun "Lafoa" is veruit de beste Sauvignon Blanc die ik ooit gedronken heb.
21-02-2011, 11:31 AM
Bericht: #13
RE: Wijnen Zuid tirol
plozner (malpelo) maakt anders ook wel lekkere dingen

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
09-08-2011, 08:29 PM
Bericht: #14
RE: Wijnen Zuid tirol
zelf ben ik enkele jaren in zuid-tirol op vakantie geweest en was vooral onder de indruk van de zeer strakke, mineralige sauvignon blancs die zeer goed in elkaar zitten ; de zuren zijn aanwezig , doch altijd net in balans met het fruit ( pompelmoes, appel, soms wat meer steenvruchten)



top sauvignon vind je bij: kellerei siint-michael ( de sanct valentin cuvee behoort al jaren tot de topwijnen in italie ) ; erste en neue kellereii heeft ook een zeer geslaagde SB onder de appelatie puntay evenals de kellerei kaltern ( SB premstaler)
in tegenstelling tot de elzas vind ik dat de cooperatieven hier wel degelijke wijn maken , als je niet naar de standaardcuvees gaat

interessante privédomeinen om daar te bezoeken: manincor ( vlakbij kalternsee) , elena wach

ook de pinot bianco , pinot grigio vind ik zeer lekker: fris, mondvullend en zonder veel restsuikers
lleuke ontdekking: de kerner , een plaatselijke druif rond Brixen
chardonnay kan mijn minder bekoren: neutraal en onevenwichtig houtgebruik

rood: kon mij niet overtuigen, dan prefereer ik de oostenrijkse wijnen uit neusiedler see

groeten
peter
13-11-2013, 10:50 AM
Bericht: #15
RE: Wijnen Zuid tirol
Gisteren voor de tweede keer de instap Pinot Nero 2011 van Kellerei Tramin gedronken en ben blij dat ik er nog 3 heb liggen. Heel goede wijn aan die prijs (10,90 euro).

Voldoende body, aangename zuren, zeer aromatisch en mooie mineraliteit. Misschien niet de meest "intellectuele" wijn, maar des te meer drinkplezier. Ook mijn vrouw was fan, en die kan vaak zeer kritisch zijn. Kreeg ook 4 druiventrosjes bij Duemilavini, wat veel is voor een wijn in deze prijsklasse (hoogste notering is 5 trossen).

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
13-11-2013, 11:05 AM
Bericht: #16
RE: Wijnen Zuid tirol
Citaat:Gisteren voor de tweede keer de instap Pinot Nero 2011 van Kellerei Tramin gedronken en ben blij dat ik er nog 3 heb liggen. Heel goede wijn aan die prijs (10,90 euro).

Voldoende body, aangename zuren, zeer aromatisch en mooie mineraliteit. Misschien niet de meest "intellectuele" wijn, maar des te meer drinkplezier. Ook mijn vrouw was fan, en die kan vaak zeer kritisch zijn. Kreeg ook 4 druiventrosjes bij Duemilavini, wat veel is voor een wijn in deze prijsklasse (hoogste notering is 5 trossen).

waar te koop?

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
13-11-2013, 12:19 PM
Bericht: #17
RE: Wijnen Zuid tirol
Superiore. Ze hebben veel wijnen van Tramin, ik heb ook nog de Gewurztraminer 'Nussbaumer' liggen, waar ik binnenkort over zal berichten.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
13-11-2013, 09:59 PM
Bericht: #18
RE: Wijnen Zuid tirol
(13-11-2013 12:19 PM)33S schreef:  Superiore. Ze hebben veel wijnen van Tramin, ik heb ook nog de Gewurztraminer 'Nussbaumer' liggen, waar ik binnenkort over zal berichten.

Bedankt voor de tip! Had een tijdje geleden de instap PN van Franz Haas gekocht (ongeveer 19 EUR) en was wat tegengevallen. Zal deze Tramin zeker eens proberen.
10-01-2015, 10:27 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-01-2015 om 10:30 PM door 33S.)
Bericht: #19
RE: Wijnen Zuid tirol
Colterenzio - Pinot Nero riverva 'St-Daniel' 2011. Behoort tot hun Praedium range van wijnen, d.i. een speciale selectie uit de betere wijngaarden.

Ter plekke gekocht nadat we ergens tijdens een lunch de basis Pinot Nero dronken, die ons zeer beviel. Zoals wel vaker met de PN riserva's in Alto Adige heeft deze wijn misschien een tikkeltje te veel hout gezien (12 months, 2/3 in large 35 hl casks and 1/3 in barriques volgens de site), en bovendien is het fruit nogal rijp, waardoor de wijn wat zoeter overkomt en bovendien heeft ie ook wat minder zuren dan ik meestal prefereer. Toch past het plaatje en vind ik dit ook na een aantal glazen een smakelijke wijn. 88-89ptn

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face


Ga naar locatie: