Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuhling-Gillot
07-05-2013, 06:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-05-2013 om 06:40 PM door carl.)
Bericht: #1
Kuhling-Gillot
Vandaag een eerste, jonge flesje Nierstein Trocken (Ortswein) 2011 van dit topdomein uit Rheinhessen gedronken. Dit domein bevindt zich in het Oostelijke gedeelte van Rheinhessen op de befaamde rode leisteen-ondergrond van de Roter Hang. Dit geeft aan de wijnen steeds een merkbare kruidigheid mee.
Zo ook bij deze fles. Momenteel zit deze vooral op het primaire fruit maar de mineraliteit en de kruidigheid zijn onmiskenbaar aanwezig. Opvallend is ook een zeer mooie lengte . Wat extra geduld zal renderen maar voor de liefhebbers van primair fruit zou ik zeggen, openkletsen en drinken. 89

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
07-05-2013, 10:02 PM
Bericht: #2
RE: Kuhling-Gillot
Ik dronk lang geleden een wijn van dit domein. Ik herinner me dat ik dit erg geslaagd vond. Waar is dit te koop in België? Alvast bedankt.
07-05-2013, 10:05 PM
Bericht: #3
RE: Kuhling-Gillot
(07-05-2013 10:02 PM)Johan_Vdd schreef:  Ik dronk lang geleden een wijn van dit domein. Ik herinner me dat ik dit erg geslaagd vond. Waar is dit te koop in België? Alvast bedankt.

Sorry Johan Vdd, voorlopig naar mijn info nog niet verkrijgbaar in België. Een kleine 2 maanden geleden ter plaatse gekocht aan 16 €.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
08-05-2013, 04:04 PM
Bericht: #4
RE: Kuhling-Gillot
(07-05-2013 06:38 PM)carl schreef:  Vandaag een eerste, jonge flesje Nierstein Trocken (Ortswein) 2011 van dit topdomein uit Rheinhessen gedronken. Dit domein bevindt zich in het Oostelijke gedeelte van Rheinhessen op de befaamde rode leisteen-ondergrond van de Roter Hang. Dit geeft aan de wijnen steeds een merkbare kruidigheid mee.
Zo ook bij deze fles. Momenteel zit deze vooral op het primaire fruit maar de mineraliteit en de kruidigheid zijn onmiskenbaar aanwezig. Opvallend is ook een zeer mooie lengte . Wat extra geduld zal renderen maar voor de liefhebbers van primair fruit zou ik zeggen, openkletsen en drinken. 89

onlangs ook nog eens opengekletst en ik bleef inderdaad wat op mijn "dorst" zitten ... nog zeer primair ... zeker als ik vergelijk met de Molsheim van het "schoonzoondomein"

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
08-05-2013, 04:32 PM
Bericht: #5
RE: Kuhling-Gillot
(08-05-2013 04:04 PM)koen schreef:  
(07-05-2013 06:38 PM)carl schreef:  Vandaag een eerste, jonge flesje Nierstein Trocken (Ortswein) 2011 van dit topdomein uit Rheinhessen gedronken. Dit domein bevindt zich in het Oostelijke gedeelte van Rheinhessen op de befaamde rode leisteen-ondergrond van de Roter Hang. Dit geeft aan de wijnen steeds een merkbare kruidigheid mee.
Zo ook bij deze fles. Momenteel zit deze vooral op het primaire fruit maar de mineraliteit en de kruidigheid zijn onmiskenbaar aanwezig. Opvallend is ook een zeer mooie lengte . Wat extra geduld zal renderen maar voor de liefhebbers van primair fruit zou ik zeggen, openkletsen en drinken. 89

onlangs ook nog eens opengekletst en ik bleef inderdaad wat op mijn "dorst" zitten ... nog zeer primair ... zeker als ik vergelijk met de Molsheim van het "schoonzoondomein"

Ik had de indruk dat hij ginder tijdens de tasting beter was. Al nieuws betreffende het schoonzoondomein?

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
08-05-2013, 04:38 PM
Bericht: #6
RE: Kuhling-Gillot
Die Nierstein vond ik ook beter tijdens de domeintasting, de Molsheim vind ik nog steeds even goed Slurp . Gerd ging dat zaakske verder afhandelen maar weet niet wat ervan gekomen is.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
08-05-2013, 04:43 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-05-2013 om 04:43 PM door carl.)
Bericht: #7
RE: Kuhling-Gillot
Gerd heeft nog contact gehad betreffende de extra dozen die we meegekregen hadden en zou dat geregeld hebben. Ik bedoelde eerder jouw voornemen om nog wat extra Molsheim 2010 aan te kopen ... en ik die ook graag ook nog een 3-tal flesjes daarvan zou gewild hebben Wink

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
08-05-2013, 04:44 PM
Bericht: #8
RE: Kuhling-Gillot
(07-05-2013 10:02 PM)Johan_Vdd schreef:  ... Waar is dit te koop in België? ...

Niet in België voorlopig, wel bij Warners (Rieslinghuis NL): http://www.rieslinghuis.nl/product.php?id_product=697
08-05-2013, 04:45 PM
Bericht: #9
RE: Kuhling-Gillot
(08-05-2013 04:44 PM)Marc schreef:  
(07-05-2013 10:02 PM)Johan_Vdd schreef:  ... Waar is dit te koop in België? ...

Niet in België voorlopig, wel bij Warners (Rieslinghuis NL): http://www.rieslinghuis.nl/product.php?id_product=697

Dit is ook de domeinprijs

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
08-05-2013, 05:14 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-05-2013 om 05:14 PM door koen.)
Bericht: #10
RE: Kuhling-Gillot
Inderdaad, ik heb ook al bij het rieslinghuis besteld, oa de Pettenthal GG 2011 van Kuhling en de levering was dik in orde (ook gratis vanaf een bepaald bedrag)

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
08-05-2013, 11:36 PM
Bericht: #11
RE: Kuhling-Gillot
http://www.deutsche-weine.com/deutsche-w...anier.html

hier kan je de wijn ook vinden voor 14,90 € ( die van 2010 )
14-05-2013, 10:20 PM
Bericht: #12
RE: Kuhling-Gillot
(08-05-2013 04:32 PM)carl schreef:  
(08-05-2013 04:04 PM)koen schreef:  
(07-05-2013 06:38 PM)carl schreef:  Vandaag een eerste, jonge flesje Nierstein Trocken (Ortswein) 2011 van dit topdomein uit Rheinhessen gedronken. Dit domein bevindt zich in het Oostelijke gedeelte van Rheinhessen op de befaamde rode leisteen-ondergrond van de Roter Hang. Dit geeft aan de wijnen steeds een merkbare kruidigheid mee.
Zo ook bij deze fles. Momenteel zit deze vooral op het primaire fruit maar de mineraliteit en de kruidigheid zijn onmiskenbaar aanwezig. Opvallend is ook een zeer mooie lengte . Wat extra geduld zal renderen maar voor de liefhebbers van primair fruit zou ik zeggen, openkletsen en drinken. 89


onlangs ook nog eens opengekletst en ik bleef inderdaad wat op mijn "dorst" zitten ... nog zeer primair ... zeker als ik vergelijk met de Molsheim van het "schoonzoondomein"

Ik had de indruk dat hij ginder tijdens de tasting beter was. Al nieuws betreffende het schoonzoondomein?

Ik heb zonet ook deze riesling nierstein trocken eens geprobeerd ; op het domein zelf was dit één van mijn favorieten van de wijnexcursie Duitsland. Nu valt hij mij wat tegen. Vrij gesloten, mineraliteit, specerijen en steenfruit , in afdronk strak, krachtig , stevige zuren en ook een prominent bittertje; ik vond hem nogal hoekig , niet vloeiend een beetje bruut. Ik dacht dat hij meer finesse had. De resterende 5 flessen gaan effen blijven liggen.
05-11-2013, 01:48 PM
Bericht: #13
RE: Kuhling-Gillot
Molsheim 2010
Witte perzik, ananas, exotisch fruit, mineraal, wat honing. In de mond een volle exotische aanzet, ronde zuren die frisheid geven, naar het einde toe komt er een bittertje door dat op dag 1 een beetje te fel was maar op dag 2 volledig verdwenen was. Dit is en blijft lekker 89

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
05-11-2013, 02:25 PM
Bericht: #14
RE: Kuhling-Gillot
(05-11-2013 01:48 PM)koen schreef:  Molsheim 2010
Witte perzik, ananas, exotisch fruit, mineraal, wat honing. In de mond een volle exotische aanzet, ronde zuren die frisheid geven, naar het einde toe komt er een bittertje door dat op dag 1 een beetje te fel was maar op dag 2 volledig verdwenen was. Dit is en blijft lekker 89

Moet dringend hier ook nog eens een flesje van kraken. Die ligt trouwens al klaar maar het is er voorlopig nog niet van gekomen. Misschien toch even verduidelijken dat dit een Ortswein van Battenfeld-Spanier betreft, het zogenaamde schoonzoondomein Wink

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
05-11-2013, 03:54 PM
Bericht: #15
RE: Kuhling-Gillot
Inderdaad ... het schoonzoondomein heeft het vaderdomein toch maar verslagen in de BerlinRieslingCup Riesling2012. Een 9de plaats voor Battenfeld tegenover een 15de voor Kuhling applaus

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
10-11-2013, 02:08 PM
Bericht: #16
RE: Kuhling-Gillot
(05-11-2013 01:48 PM)koen schreef:  Molsheim 2010
Witte perzik, ananas, exotisch fruit, mineraal, wat honing. In de mond een volle exotische aanzet, ronde zuren die frisheid geven, naar het einde toe komt er een bittertje door dat op dag 1 een beetje te fel was maar op dag 2 volledig verdwenen was. Dit is en blijft lekker 89

Voor mij eerder veel wit fruit met meloen. Ook mooie mineraliteit en de eerder strakke 2010-stijl. Honing heb ik ook. Met iets langer in het glas te staan komt het volume van deze wijn duidelijk naar voren. Deze wijn bezit nog veel potentieel. Right up my alley 90+


Bijlagen Afbeeldingen
   

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
12-11-2013, 08:33 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-11-2013 om 08:34 PM door carl.)
Bericht: #17
RE: Kuhling-Gillot
Molsheim 2010

Na 2 dagen koelkast komt het volume zeker naar voren. Er komt nu enorm veel exotisch fruit zoals mango, ananas en papaya tevoorschijn in deze wijn zonder dat de frisse zuren verdwijnen. Dit is echt heel mooi. De diepte die deze wijn nu heeft en die lichte zoetheid maken hem heel geschikt als spijzenbegeleider. Ik drpnk hem vandaag bij een kotelet met pastinaakpuree en verrassend genoeg was dit een mooie combo. 91

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
12-11-2013, 08:51 PM
Bericht: #18
RE: Kuhling-Gillot
(12-11-2013 08:33 PM)carl schreef:  Molsheim 2010
. Ik dronk hem vandaag bij een kotelet met pastinaakpuree en verrassend genoeg was dit een mooie combo. 91

Interessant! Riesling, multifunctionele druif..!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-11-2013, 09:16 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-11-2013 om 09:16 PM door carl.)
Bericht: #19
RE: Kuhling-Gillot
(12-11-2013 08:51 PM)vinejo schreef:  
(12-11-2013 08:33 PM)carl schreef:  Molsheim 2010
. Ik dronk hem vandaag bij een kotelet met pastinaakpuree en verrassend genoeg was dit een mooie combo. 91

Interessant! Riesling, multifunctionele druif..!

Dit zal vooral door de pastinaak komen gecombineerd met het iets exotischere, lees zoetere karakter van de wijn op dit moment.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
02-01-2014, 05:11 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-01-2014 om 05:12 PM door peter.)
Bericht: #20
RE: Kuhling-Gillot
vanavond trek ik de molsheim 201 van battenfeld-spanier open met : rijst, verse ananas, scampi, kurkuma en beetje curry.

kon evenwel niet wachten en heb het flesje al opengedaan om eens te proeven: veel ananas komy naar boven, lichte zoetigheid dat er discreet inzit naast de frisse zuren en stevige aanzet + lange afdronk. dit gaat er perfect bij passen. Ik had nog riesling lorch 2011 van E fricke openstaan: dit is ook zeer mooi, maar speelt meer op mineraliteit, strakheid en steenfruit.

Ik verheug op mij er al op ; leve de hond van Pavlov :-)


Ga naar locatie: