Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Griekenland - Nemea
13-02-2010, 03:49 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-02-2010 om 03:49 PM door Touareg.)
Bericht: #1
Griekenland - Nemea
Ik had ooit ergens gelezen dat ze in de regio Nemea in de Pelopponesos bij de beste wijnen van Griekenland maken. Onlangs was ik toevallig in 'den Alvo', een buurtwinkel in Kontich - Kazerne, en daar stonden enkele flessen Nemea Réserve 2003, genummerde flessen van het huis Tsantali voor 5€. Ik heb er eentje meegenomen, kwestie van eens iets nieuws te leren kennen.

In het begin, de eerste slok direct na het openen van de fles, wist ik niet goed wat ik er moest van vinden. De wijn is 100% gemaakt van Agiorgitiko, een druif die ik nog niet kende, en heeft 3 jaar gerijpt. Na een dik uur kwam de wijn open en gaf hij eindelijk zijn kwaliteiten vrij: een mooie, volle, donkere wijn, die vette tranen achterliet in het glas; een rijke neus vol rijp, zwart fruit; zelfs het kleinste nipje vulde je mond met heerlijke smaken en gaf een zalig lange afdronk.

Dit was een verrassing van formaat en een echte ontdekking. Met deze wijn kan je menig ervaren wijnliefhebber bij de neus nemen. Niemand zal geloven dat je voor 5€ zo lekker kan drinken. Ik raad wel aan van de wijn een uur of twee op voorhand te openen, en hem op 17-18 graden te schenken. Onnodig te zeggen dat ik onmiddellijk een aantal flessen gaan bijhalen ben (er staan er nog een paar...) Ik droom nu al van deze zomer, aan de barbecue, een lekker gekruid brochetje met lamsvlees en deze wijn erbij!

'Om te weten of een glas te veel was, moet je het wel gedronken hebben.' Georges Courteline
15-02-2010, 06:59 PM
Bericht: #2
RE: Griekenland - Nemea
Interessant! Griekenland heeft me ook al enkele keren zeer aangenaam verrast.

ps: Schitterende quote! Wink
15-02-2010, 11:19 PM
Bericht: #3
RE: Griekenland - Nemea
Yeah yeah, greece kan wel verrassend zijn, ook op verlof! :-)
Awel Touareg , regio Nemea is idd een mooie bodem voor Griekse wijnen... Dan moet je zeker ook eens Domaine Driopi proberen!
Heb zo een vermoeden dat het niet lang meer gaat duren voor de Griekse wijnen gaan "doorbreken" ! :-)

Wine is sunlight , held together by water !
26-10-2010, 06:49 PM
Bericht: #4
RE: Griekenland - Nemea
Inderdaad, Griekenland heeft zeer lekkere wijnen. Vooral die op de eilandjes worden geproduceerd. 5 Jaar geleden was ik op vakantie op het eiland Santorini en heb er kennis gemaakt met de plaatselijke, vooral, witte wijnen. Een ware openbaring !! De beste witte wijn die ik ooit gedronken heb. Helaas worden die "wijntjes" zelden geexporteerd naar hier. Of vergis ik me. Ik heb ze nog niet in de winkels gevonden. (net zoals de spaanse wijnen van de Canarische eilanden)
26-10-2010, 07:16 PM
Bericht: #5
RE: Griekenland - Nemea
http://www.pegasoswines.be, en dan bijvoorbeeld bij Witte Wijn kijken naar san...torini Winery.
Heb de Nykteri zelf al een aantal maal gekocht, zalig wijntje, je ruikt en proeft vooral de vulkanische bodem daar...
Ze stonden trouwens ook op Megavino...
26-10-2010, 10:16 PM
Bericht: #6
RE: Griekenland - Nemea
Idd leomatt, van lanzarote kan je hier niets vinden. Heb er dan maar enkelen in mijn valies gestoken :-)..... in nederland kan je er blijkbaar wel vinden

Wine is sunlight , held together by water !
19-01-2011, 08:53 AM
Bericht: #7
RE: Griekenland - Nemea
Een tijdje geleden nog de 2006 gedronken bij Ogeros in Genk, ik dacht rond de 15 - 18 euro, was zeer lekker bij het mooi gekruide lammetje !
19-01-2011, 11:18 AM
Bericht: #8
RE: Griekenland - Nemea
Ik heb vorige zomer op de luchthaven van een Grieks eilandje de Metoxi Chromitsa 2007 van Tsantali gekocht. Mix van Cabernet en de plaatselijke Limnio. Nog niet geproefd echter. Het plan is om hem te openen één van de eerste zwoele zomeravonden, met een barbecue, dezelfde reisgenoten uitnodigen en aan de hand van de vakantiefoto's en filmpjes enkele herinneringen aan een fantastische vakantie ophalen.
Overigens wordt de wijn als ik het mij goed herinner gemaakt in een klooster waar geen vrouwen binnen mogen. Er werd mij zelfs verteld dat de enige monnik die in contact mocht komen met vrouwen blind was.
Nu valt mijnen euro, er zijn geen vrouwen op dit forum?
21-01-2011, 06:55 PM
Bericht: #9
RE: Griekenland - Nemea
@ Leomatt:

griekse wijnen zijn tegenwoordig wel uitgebreid te vinden in België hoor, zie hier de beste importeurs van ons land:

- Canette (http://www.canette.be) in centrum-Brussel
- Dion Wines (http://www.dionwines.be) in Aalst
- Notos (http://www.notos.be) in Elsene (is ook het beste Grieks resto van België die allicht een Michelinster gaan halen).
22-01-2011, 01:06 AM
Bericht: #10
RE: Griekenland - Nemea
Grieks resto met sterren.. Is dit voortaan niet meer een ding voor stunt steve... die zelfs pittabars in de picture zetten:-) terecht!

Wine is sunlight , held together by water !
19-01-2013, 12:28 AM
Bericht: #11
RE: Griekenland - Nemea
Driopi Agiorgitiko Nemea 2005
Lijm en verf zegt mijn madam... kan ze wel gelijk geven
Wat eikige neus en mooie aanzet maar dan valt hij wat weg. Mooi kruidig en elegant maar mis wat body. Lijkt me wat een griekse pinot noir

Wine is sunlight , held together by water !
19-01-2013, 12:33 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-01-2013 om 12:39 AM door doc.)
Bericht: #12
RE: Griekenland - Nemea
(19-01-2013 12:28 AM)Venne schreef:  Driopi Agiorgitiko Nemea 2005
Lijm en verf zegt mijn madam... kan ze wel gelijk geven
Wat eikige neus en mooie aanzet maar dan valt hij wat weg. Mooi kruidig en elegant maar mis wat body. Lijkt me wat een griekse pinot noir

Soms ook treffende Merlot gelijkenissen bij aghiorgitiko zu...

Buvez du vin et vivez joyeux !
31-12-2013, 02:09 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-12-2013 om 02:09 PM door Innesto.)
Bericht: #13
RE: Griekenland - Nemea
Domaine Tselepos - Driopi 'Nemea' Reserva 2007

100% Agiorgitiko

Intense donkere kersenrode kleur, dikke tranen die aan het glas blijven kleven. In de neus complex: rijpe kersen, woudvruchten, vanille, kruiden... maar zeker ook mineraliteit. Breed, vol en rijk in de mond met een geweldige smaakexplosie. Stevige wijn die elegant wordt gehouden door fijne zuren en sappige, rijpe tannines. Lange afdronk die blijft nazinderen in de mond.

Lekkere "winterse" topwijn in combinatie met stevige vleesgerechten, wild en stoofpotten. Een wijn die gezien zijn structuur nog jaren meekan.

Gekocht bij: Pasqualinno (18,95 euro)

Vandaag is deze wijn te verkrijgen bij Canette in Brussel aan 16,60 euro. Aan deze prijs voor mij zeker een aanrader. Het kleinere broertje "Néméa Driopi" is tevens verkrijgbaar bij Delhaize Wineworld. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar de "Nemea Reserva".


Ga naar locatie: