Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
siro pacenti
30-05-2013, 08:08 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-05-2013 om 10:10 AM door shiraz.)
Bericht: #1
siro pacenti
Siro Pacenti - Montalcino

Eigenaar van Siro Pacenti is Giancarlo Pacenti ( Siro is de vader van Giancarlo). Hij is geen doorsnee wijnproducent. Hij spreekt vloeiend Engels en Frans en studeerde niet alleen wis- en natuurkunde maar ook oenologie in Bordeaux . Hij produceert graag rijke, volle, krachtige maar toch elegante wijnen. Zijn stijl is meer ‘Frans’ georiënteerd dan traditioneel voor deze streek.
Men is hier niet op zoek naar harde tannines en hyperextractie maar naar de essentie van terroir en druif. De wijnen van Giancarlo Pacenti zijn sneller toegankelijk dan de traditionele Brunello, ze bieden meer elegantie, drinkplezier en oorspronkelijkheid.
Het bedrijf bezit in totaal 60 ha landerijen, waarvan slechts 20 ha wijngaarden: 18,5 ha DOCG Brunello di Montalcino, 1,5 ha DOC Rosso di Montalcino en 0,5 ha DOC Sant’Antimo. Alles is geplant met sangiovese grosso. De totale productie bedraagt slechts 60.000 flessen. Naast de schitterende Rosso di Montalcino worden nog 3 Brunello wijnen geproduceerd. De ‘Classico’ (standaard), de top-cuvée PS (single vineyard in Pelagrilli, alleen in uitmuntende jaren gemaakt) en de ‘instap’ Brunello de ‘Pelagrilli’. Voor deze Brunello worden geselecteerde druiven gebruikt, afkomstig van diverse wijngaarden in Pelagrilli, ten noorden van Montalcino. Deze jongere wijngaarden geven een elegante en aromatische wijn die sneller op dronk is en gemakkelijker toegankelijk is dan de wat forsere Brunello’s van het domein. Deze laatste nijgt echter meer naar een Rosso dan naar een Brunello en is eerder op de markt gezet voor de restaurants ( kost de helft van de andere Brunello’s).
Pacenti’s Brunello krijgt 24 maanden op barrique (225 liter) dat voor 70% nieuw is,zijn Rosso 13 maanden waarvan 30% nieuw hout. De resterende 18 maanden van de voorgeschreven rijpingsperiode voor Brunello vindt plaats op fles en is dus reductief wat resulteert in frisse, fruitige wijnen die bovendien een complexe smaak hebben en lang bewaard kunnen worden.

Geproefd
Rosso di Moltalcino 2008 (24€)
Steenrode kleur, geur van zoethout met wat aardse toetsen, In de smaak aardig wat fruit, soepele aanzet, wat vanille, kruidig, goede zuren. Is nu goed op dronk. Prima eetwijn.

Brunello di Montalcino Pelagrilli 2006 (baby Brunello) (36€)
Behoorlijk veel kleur,uitnodigende neus, roosteraroma’s, vrij toegankelijke smaak, zwart fruit, chocolade, sigarenkistje, soepele taninnes, mooie zuren.

Champagne is noodzakelijk in tijden van verlies en verplicht in tijden van overwinning
31-05-2013, 09:28 AM
Bericht: #2
RE: siro pacenti
als de "baby" brunello al 36 kost, hoeveel kosten de andere dan? Ook de prijs van de rosso is niet min. Prijs waard?

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
31-05-2013, 09:35 AM
Bericht: #3
RE: siro pacenti
(31-05-2013 09:28 AM)Olivier schreef:  als de "baby" brunello al 36 kost, hoeveel kosten de andere dan? Ook de prijs van de rosso is niet min. Prijs waard?

Yep, dat is het prijsniveau van Casanova di Neri: ook zeer lekkere wijnen, maar prijzig hé !
31-05-2013, 09:53 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-05-2013 om 10:26 AM door shiraz.)
Bericht: #4
RE: siro pacenti
Siro Pacenti behoort tot de top van zijn appellatie en zijn Rosso is in vele gevallen beter dan menig Brunello. De Brunello kost rond de 70€.
Ik ben fan van vooral zijn Rosso's. De Rosso van 2010 heeft 90 gekregen van Parker.
De prijzen op de wijnsite superiore.de zijn een stuk lager, maar met wijn bestellen via het internet heb ik geen ervaring.
Het is straks Vaderdag, wie weet......

De Brunello van 2006 :
97 points James Suckling: "I can't believe how the nose changes from white truffle to berry and black cherry and then goes blueberries and citrus fruits. Full and soft and velvety. It is layered and massive with so much going on. Now sweet tobacco and berries. A wine that is in evolution every moment. Try it in 2014" 94 points Wine Enthusiast: "This is a gorgeous expression from Montalcino that opens with opulent and beautiful aromas of dark chocolate, ripe cherry, leather and barbecue smoke. The wine is immensely rich and succulent at its core and creamy, velvety density marks the luscious fade." (04/11)

96 points ROBERT PARKER :The 2006 Brunello di Montalcino saturates the palate with deep layers of dark red fruit, violets, new leather and spices. The aromas and flavors grow beautifully with air, showing remarkable intensity all the way through to the expansive, textured finish. This is a brilliant effort from Giancarlo Pacenti. The Brunello saw 18-20 days on the skins, followed by malolactic fermentation and aging in French oak barrels, of which roughly 80% were new. The vineyard sources are approximately 4.5 hectares in Sant'Angelo and Piancornello (in the south of Montalcino) and 5 hectares in Pelagrilli (in the north). Anticipated maturity: 2016-2026.

Champagne is noodzakelijk in tijden van verlies en verplicht in tijden van overwinning
31-05-2013, 11:19 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-05-2013 om 12:29 PM door Vinogan(s).)
Bericht: #5
RE: siro pacenti
Allez, hieronder wat reclamepraat over Siro Pacenti - waar al wordt gesuggereerd dat dit toch wel in de (zeer) moderne richting zit. Is inderdaad een lieveling van the ususal suspects (punten 95-97 geen uitzondering).


From the Wine Spectator's article "Brunello di Montalcino: The Cream of the Crop:
"Giancarlo Pacenti is the best winemaker in the appellation of Brunello di Montalcino. Everything is done in the best possible way and at the right time in his well-kept vineyards and the pristine small winery under his house. His Brunellos are usually a blend of different vineyards from both the south and north sides of the Montalcino hill, giving them great richness and structure as well as freshness. They are aged in French oak barrels yet show very little wood character, and their crystal clear style is one that ages extremely well. Pacenti's 1997 is still a baby, and the 2001 will be his longest-lived vintage yet." The Wine Spectator, July 31, 2007

"Giancarlo Pacenti, 37, has been a bold exponent of the modern approach to making Brunello di Montalcino since he took over his family's 50-acre estate, Siro Pacenti, in 1988. "I found that Brunello made in the traditional way just didn't have enough color and structure to meet the requirements of the international market," he says. He has been fine-tuning his viticulture and winemaking ever since, reducing yields in his vineyards and now aging the wine entirely in small French oak barrels, having abandoned the use of large Slovenian oak casks. This has given him richer, cleaner and fresher wines than his predecessors...The results of his experiments are impressive." -- The Wine Spectator

"Giancarlo Pacenti is widely considered to be one of the finest owner-winemakers in the Brunello region. Like many producers here, he owns two Brunello vineyards in the Montalcino area, totaling nearly 50 acres. Pacenti believes that his 17 acres in the cooler, northern part of the area provide aromas and elegance, whereas his 32 acres farther south give the wine its structure, power and fine tannins. 2,500 cases made." -- The Wine Spectator, December 2006

"Giancarlo Pacenti is among the small number of producers who doesn’t bottle single-vineyard wines, instead he prefers to blend the juice from his holdings across the zone to make one Brunello, which he thinks yields a wine with greater balance than single-vineyard wines are capable of. Tasting his wines, the 2003 Brunello in particular, its awfully hard to disagree with this approach. Pacenti believes his long-standing collaboration with the University of Bordeaux paid huge dividends in 2003. Pacenti reported that, as expected, his oldest vineyards held up best during the scorching-hot vintage. Between the small amount of juice the grapes contained and the burnt fruit that was tossed at the sorting table, yields were down about 35%. Fermentation was done at lower temperatures than normal in order to avoid extracting astringent tannins. Pacenti also reduced the amount of new oak to 50-60% from the more typical 70-80%, using the higher percentages of new oak for his oldest vineyards. The Brunello was aged in a cellar kept to a lower temperature than normal in order to slow down the wine’s development. As outstanding as the Brunello is, readers should not ignore the 2006 Rosso." -- The Wine Advocate, May 2, 2008

Giancarlo Pacenti is one of the leaders of the younger generation of innovative Montalcinesi who take inspiration and new ideas from outside of the zone and often beyond Italian borders. His two vineyards lie in two very different areas of Montalcino: one to the northeast of the town, where the wines develop full, ripe qualities; and one to the hotter southwest area near Sant’Angelo in Colle, which produces a more powerful, minerally wine. The Rosso is considered to be one of the very best, with the fruit’s inherent structure delicately enhanced by a brief passage in barriques (the 2006 vintage has just received 90 points from Parker). Since the 1995 vintage, his Brunello has repeatedly won Gambero Rosso's most prestigious Tre Bicchieri (Three Glass) award in addition to 90+ scores from all the major international publications.
En nu de flipside:

Eerst voor alle duidelijkheid, ik heb geen persoonlijke ervaring met de wijnen van dit huis en onderstaande is geen kritiek, enkel een toepassing van de principes beschreven in het boek van Kerin O'Keefe aangaande brunello. Het is bedoeld als tegengewicht tegen de positieve voorstelling gegeven hierboven, maar uiteindelijk geen oordeel over de wijnen zelf (ik heb zoals gezegd zelf nog nooit Siro Pacenti gedronken) - het nuanceert alleen de "oorspronkelijkheid" en "elegantie" waarvan hierboven sprake.


Zoals SP zelf zegt, hebben ze wijngaarden op verschillende (nl. 2) plaatsen.

Als je nader gaat kijken dan zijn dit Sant’Angelo in Colle (zoals ze zelf zeggen) en naar mijn mening Torrenieri (voor zover ik ze op de kaart kan localiseren en obv de foto's op hun website).

- Sant’Angelo in Colle: eerste kanttekening; mij lijkt het eerder SantAngelo Scalo te zijn - gelet op de hoogte van hun wijngaarden (150 tot 330 meter). Dit betekent: meer hitte en minder complexiteit - cfr. de theorie van de "cool climate" wines, zoals ook aangehangen door Vinikus. De meeste producenten hier kiezen voor barriques om een "vino importante" te suggereren (of zoals K. O'Keefe zou zeggen: om de tekortkomingen van de druiven te maskeren)

- Torrenieri: 2 woorden: compacte klei (zie ook foto op website). Dit zijn gronden die slechts de laatste 20 jaar in gebruik zijn genomen voor brunello productie. Door de "historische" wijnproducenten werd deze zone ongeschikt bevonden voor wijnbouw - dit is een deel van de Crete Senesi en visueel is dit vergelijkbaar met een maanlandschap. Ter info, dezelfde soort bodem komt ook voor in delen van chianti classico, en daar worden deze stukken geweerd uit de productie door de productiecode.


Deze beide subzones blijken dus beide verre van ideaal om "traditionele" brunello te produceren, vandaar ook dat men als producent ook weinig andere keuze heeft dan de moderne kaart te trekken.

Dit is geen oordeel over traditie/moderniteit; ik geniet ook van een brunello van Argiano, die volgens de maatstaven van het boek ook "modern" is (grote producent gelegen in SantAngelo Scalo en deels rijping in barriques voor een beperkt periode).

Bovendien is er altijd variatie binnen de subzones zelf, dus helemaal zwart-wit is dit verhaal nooit, en de kunde van de producent is ook een factor.

Maar dit biedt wel een tegengewicht aan de promopraat die soms rond brunello verkocht wordt en geeft een begin van inzicht in het (meest misbruikte woord in wijn tegenwoordig) "terrior". Het leidt ook tot een nuancering van de "elegantie" en "oorspronkelijkheid" die men propageert.

Nog een kleine uitsmijter: iemand die vindt dat de kleur van (traditionele) brunello onvoldoende is (om aan de eisen van de internationale markt te voldoen), heeft volgens mij nog veel te leren over het karakter en de kenmerken van sangiovese. Bovendien boezemt de toevoeging "om te voldoen aan de eisen van de internationale markt" me weinig vertrouwen in.

Vinogan(s)

Opgelet! Het beheer behoudt zich het recht voor om elk bericht te censureren.

Attention! La gestion se réserve le droit de censurer chaque message.

Warning! Management reserves the right to censored any message.


Ga naar locatie: